abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42807966
quote:
Nederland mag een veroordeelde buitenlander verbannen.

Dat is niet strijdig met zijn recht op een gezinsleven, zo oordeelde het Europees Hof voor de Rechten van de Mens donderdag. De zaak was aangespannen door Ziya Üner, een Turk die in Nederland was veroordeeld wegens doodslag.

De overheid verklaarde hem na zijn veroordeling tot ongewenste vreemdeling en hij werd in 1997 voor tien jaar verbannen.

De man, uitgeweken naar Turkije, mist echter zijn Nederlandse vriendin en twee zoontjes. Hij klaagde bij het Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg over schending van zijn recht op gezinsleven.

Nederland mag crimineel verbannen
Een meerderheid van de rechters (veertien tegen drie) ziet geen schending. Als Ü. aan enkele voorwaarden voldoet, kan hij na de periode van tien jaar immers terugkeren, zo is de redenering.

Bovendien kan het gezin Ü. volgen naar Turkije. De kinderen zijn jong genoeg om zich daar aan te passen, vinden de rechters.

Het Hof begrijpt de praktische moeilijkheden voor zijn gezin om de vader te volgen naar Turkije. ,,Maar in dit geval wegen de familiebelangen minder zwaar dan andere afwegingen'', aldus de uitspraak.

Gezien de ernst van het delict en de beperking van de verbanning tot tien jaar, vindt het Hof niet dat Nederland te veel aan haar eigen belang heeft gedacht.

Drie rechters hadden een minderheidsstandpunt. Een ervan, de Sloveense rechter Zupancic, meende dat Ü. wellicht niet zo gevaarlijk was voor Nederland. De crimineel was immers vervroegd vrijgekomen uit de gevangenis. Nederland had het Hof nog uitgelegd dat bij vervroegde vrijlating wordt gekeken naar goed gedrag in de gevangenis en niet naar het gevaar voor de samenleving.
bron
Kijk eens aan, niet alle rechters zijn totaal los van de maatschappij. Belang van de maatschappij boven het belang van de dader. Logisch natuurlijk. Alleen jammer dat het maar 10 jaar is en niet levenslang..

En al die grote Fok juristen mensen die altijd roepen dat dit niet zou kunnen volgens de (grond)wet
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 16:15:23 #2
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_42808106
10 jaar is best een aardige termijn. Goed, je bent er niet definitief van af en hij kan ooit weer terugkomen maar als afschrikkingsmiddel voor anderen is 10 jaar best aardig.
Vampire Romance O+
  donderdag 19 oktober 2006 @ 16:17:07 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42808156
Heeft hij ook nog een gevangenisstraf gekregen, of was verbanning zijn enige straf?
The End Times are wild
pi_42808215
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 16:17 schreef LXIV het volgende:
Heeft hij ook nog een gevangenisstraf gekregen, of was verbanning zijn enige straf?
Laatste alinea staat van wel.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 16:18:45 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42808220
Waarom wordt deze straf niet veel vaker ten laste gelegd? Kosten-efficiënt en rechtvaardig.
The End Times are wild
  donderdag 19 oktober 2006 @ 16:23:27 #6
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_42808403
Erg duidelijk dus, uitzetten kan. In bepaalde gevallen. Moeten ze meer toepassen.
mai pen rai
pi_42808718
Voor het eerst sinds tijden dat ik weer eens iets positiefs hoor uit Europa. Goede zaak dit, laat ieder land hun vuil bij zich houden.
pi_42808876
helemaal mee eens.
pi_42808909
Van mij mogen ze alle buitenlandse criminelen verbannen, liefst zelfs voorgoed.
pi_42809008
Maar 10 jaar?
Beetje jammer....
pi_42810130
En naar Nederland komen heeft geen praktische moeilijkheden??
Ik heb geen "moeite" met buitenlanders, maar idd, misdragen ze zich ? Dan terug
pi_42810376
Beetje off-topic, maar ik vind de volgende zin wel wat verontrustend:
quote:
Nederland had het Hof nog uitgelegd dat bij vervroegde vrijlating wordt gekeken naar goed gedrag in de gevangenis en niet naar het gevaar voor de samenleving.
Ik had eigenlijk de ijdele hoop dat ze wel degelijk keken of de persoon zijn leven gebeterd had, en niet alleen maar de schone schijn ophield die 7 jaar dat hij vast zat..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 19 oktober 2006 @ 17:34:34 #13
30535 JohanC
Maar das logisch
pi_42810720
quote:
Nederland had het Hof nog uitgelegd dat bij vervroegde vrijlating wordt gekeken naar goed gedrag in de gevangenis en niet naar het gevaar voor de samenleving.
Dus dat betekent dat we toe geven dat we iemand vervroegd vrij laten die nog een gevaar voor de nederlandse samenleving is/kan zijn?

Laat hem dan niet los. Ik snap het niet meer.
pi_42810956
Prima idee, toepassen op alle criminele buitenlanders.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 17:45:05 #15
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_42811047
eruit met dat parasiterende tuig.

als je hun laat blijven, dan weet je dus echt het verschil tussen goed en slecht niet...
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
pi_42827075
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 16:11 schreef Napalm het volgende:

[..]

Kijk eens aan, niet alle rechters zijn totaal los van de maatschappij. Belang van de maatschappij boven het belang van de dader. Logisch natuurlijk. Alleen jammer dat het maar 10 jaar is en niet levenslang..

En al die grote Fok juristen mensen die altijd roepen dat dit niet zou kunnen volgens de (grond)wet
Dit kan prima volgens de wet. Er zit een wereld van verschil tussen een buitenlander (met verblijfsvergunning) en een staatsburger. Dat weet jij toch ook wel?
Het gaat in dit geval ook helemaal niet over de (grond)wet waarop het recht van intrekken verblijfsvergunning was gebaseerd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 08:47:14 #17
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42827660
Als je met ECJ European Court of Justice bedoeld, die staat in Luxemburg. WIki.

Niet in straatsburg, dat is wat anders.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:17:10 #18
3542 Gia
User under construction
pi_42828904
Ach wat zielig, hij mist zijn vriendin en twee zoontjes...

Dan gaan die toch gewoon ook naar Turkije.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:19:22 #19
160313 wickedweirdo
Dude.. Wait, what?
pi_42828941
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 17:42 schreef Hathor het volgende:
Prima idee, toepassen op alle criminele buitenlanders.
ging het maar zo makkelijk

jammergenoeg is dat niet zo
pi_42829301
Zal er niet wakker van liggen dat dit meneertje zijn vriendin en zoontjes zou missen. Zijn gaan dagelijks tientallen vluchten richting Turkije. Of anders gaat hij lekker net over de Duitse grens staan.
Zal er wel wakker van liggen dat gevaar voor de samenleving geen factor is bij de overweging van vervroegde vrijlating...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42829397
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 16:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
Van mij mogen ze alle buitenlandse criminelen verbannen, liefst zelfs voorgoed.
Kom kom, niet zo bescheiden. Alleen de criminelen?
pi_42830518
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 10:42 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Kom kom, niet zo bescheiden. Alleen de criminelen?
Ja, anders word ik ook verband.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 11:50:04 #23
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42831445
[Edit] kuch, wil je de naam Pjotr niet meer zo in een zin gebruiken aub??

[ Bericht 59% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 23-10-2006 02:02:21 ]
pi_42831493
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 11:50 schreef Steinberger het volgende:
We gaan de goede richting op.
Zo is dat, weg met criminelen uit Nederland.
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 12:12:30 #26
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42831523
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 12:09 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[edit] Doe dit maar liever niet!!!!!!

[ Bericht 19% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 23-10-2006 02:02:36 ]
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 12:19:01 #27
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_42831665
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 12:12 schreef Steinberger het volgende:

[..]

Jij bent hier de enige nazi-wannabe. Met je vuile genocide op Armeniers.
Spoor jij egenlijk wel? Of heb je na het eten van Catotje2 een paar jaar geleden BSE?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_42831686
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 16:11 schreef Napalm het volgende:

klopt, mensen die geen staatsburger zijn kun je tot 'ongewenste vreemdeling' uitoepen en uitzetten als ze zich misdragen hebben...
iemand zijn nederlanderschap ontnemen is iets dat minder makkelijk gaat (landsverraad of teroristische daad is daarvoor benodigd en dat is wat meer dan enkel een crimineel zijn)...

Bij bv criminele 'marrokaantjes' (allochtone jongeren van de tweede of derde generatie) die hier zelf geboren zijn en een nederlands paspoort sinds hun geboorte hebben, is het niet zo makkelijk deze het land uit te zetten. dat zijn gewoon nederlanders en dus ook een 'nederlands' probleem.

is dat nu zo ingewikkeld om te begrijpen?
pi_42831782
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 12:12 schreef Steinberger het volgende:

[..]
Wie zegt dat ik het over jou had? Waarom voel je je aangesproken?

[ Bericht 17% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 23-10-2006 02:02:50 ]
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 12:23:20 #30
3542 Gia
User under construction
pi_42831787
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 12:19 schreef KroJo het volgende:

[..]

klopt, mensen die geen staatsburger zijn kun je tot 'ongewenste vreemdeling' uitoepen en uitzetten als ze zich misdragen hebben...
iemand zijn nederlanderschap ontnemen is iets dat minder makkelijk gaat (landsverraad of teroristische daad is daarvoor benodigd en dat is wat meer dan enkel een crimineel zijn)...

Bij bv criminele 'marrokaantjes' (allochtone jongeren van de tweede of derde generatie) die hier zelf geboren zijn en een nederlands paspoort sinds hun geboorte hebben, is het niet zo makkelijk deze het land uit te zetten. dat zijn gewoon nederlanders en dus ook een 'nederlands' probleem.

is dat nu zo ingewikkeld om te begrijpen?
Gelukkig zijn er een aantal partijen die willen onderzoeken of het mogelijk is het hebben van twee nationaliteiten af te schaffen. Als dat gebeurt is het wat duidelijker wat iemand is. Ben je Marokkaan en crimineel, dan kun je naar Marokko, ongeacht of je hier geboren bent of niet. Had je maar Nederlander moeten zijn. Vind het hebben van twee nationaliteiten voor een 4de generatie echt nergens meer op slaan.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 12:23:46 #31
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42831799
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 12:23 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik het over jou had? Waarom voel je je aangesproken?
Wie zegt dat ik me aangesproken voel?
pi_42832049
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 12:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Gelukkig zijn er een aantal partijen die willen onderzoeken of het mogelijk is het hebben van twee nationaliteiten af te schaffen. Als dat gebeurt is het wat duidelijker wat iemand is. Ben je Marokkaan en crimineel, dan kun je naar Marokko, ongeacht of je hier geboren bent of niet. Had je maar Nederlander moeten zijn. Vind het hebben van twee nationaliteiten voor een 4de generatie echt nergens meer op slaan.
Tja, aan de andere kant vind ik niet dat 'uitzetting' een gezonde vorm van 'bestraffing' is... ik heb het didee dat mensen die zo hard roepen dat dit de beste straf voor criminelen is, dit vooral doen om indirekt de indruk te kunnen wekken dat criminaliteit een buitenlands en on-nederlands probleem zou zijn.

Ik zou ook bij bv uitzetting als bestraffing het absoluut onzin vinden als het mogelijk wordt dat verbanning in de plaats van detentie komt, en dus moet het _altijd_ zo zijn dat mensen die hier crimineel gedrag vertonen, ook hier de opgelegde gevangenisstraf uitzitten...
Eventuele uitzetting zie ik niet als vorm van bestraffing, maar hooguit als een basisvoorwaarde voor een verblijfsvergunning..

Da staat volgens mij lkos van de omgang met nationaliteiten ... dat bv marokaanse burgers veelal twee nationaliteiten hebben zie ik verder niet als de bron van problemen, en ik denk ook niet dat veel veranderd als men ze onder een dwang legt deze op te geven..
Ik ben ook niet gelukkig met de houding van de marrokaanse overheid tav. hun ex-burgers en bv de nakomelingen ervan; maar een dwang-beleid mbt tot de nationaliteit heeft volgens mij eerder contra-productieve gevolgen en zou de potentiele problemen eerder verhogen.
pi_42832320
Dit biedt perspectief
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 12:49:22 #34
3542 Gia
User under construction
pi_42832380
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 12:35 schreef KroJo het volgende:

Ik ben ook niet gelukkig met de houding van de marrokaanse overheid tav. hun ex-burgers en bv de nakomelingen ervan; maar een dwang-beleid mbt tot de nationaliteit heeft volgens mij eerder contra-productieve gevolgen en zou de potentiele problemen eerder verhogen.
Denk niet dat het iets uitmaakt of Marokkanen hier wonen met een verblijfsvergunning of met ook de Nederlandse nationaliteit. Je ziet dat ook bij Spanjaarden en Portugezen bijvoorbeeld, die leven hier al jaren met verblijfsvergunningen en je hoort zelden iets van criminaliteit uit die hoek.

Heb er dan ook geen probleem mee als Nederland het hebben van een dubbele nationaliteit gaat beperken. In geval van ouders met verschillende nationaliteiten moet het natuurlijk mogelijk blijven, zowel voor beide partners als voor hun kinderen. Maar als zo'n kind met twee nationaliteiten dan weer trouwt met een Nederlander, dan is die noodzaak er niet meer. En zeker niet voor hun kinderen.
Dat geldt dan ook voor Marokkanen. Als ze vanuit Marokko hier komen en naturaliseren, is het logisch dat ze twee nationaliteiten hebben, ook voor hun kinderen is die logica er nog. Als zij vervolgens trouwen met een vrouw die ze uit Marokko halen, vallen ze weer onder de wet van partners met verschillende nationaliteiten. (Hoewel, eigenlijk zijn ze dan beide Marokkaans en zouden ze weer uitsluitend de Marokkaanse nationaliteit moeten hebben.) Maar goed, ze kunnen weer naturaliseren en het verhaaltje begint weer opnieuw.
Maar zogauw een hier geboren Marokkaanse Nederlander trouwt met een hier geboren Marokkaanse Nederlandse, dan horen hun kinderen de Nederlandse nationaliteit te krijgen. Het hebben van ook de Marokkaanse is niet meer noodzakelijk omdat de familie vanaf oma en opa van beide kanten toch in Nederland woont. De familie in Marokko is dan oudtantes en achterneven en daarvoor hoeft men een dubbele nationaliteit niet te gedogen.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 18:39:45 #35
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_42842480
ik vind dat criminele buitenlanders moeten blijven.

is toch een prachtige aanwinst. moehaha
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 18:42:29 #36
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42842545
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 18:39 schreef Monocultuur het volgende:
ik vind dat criminele buitenlanders moeten blijven.

is toch een prachtige aanwinst. moehaha
We kunnen er mooie donkergekleurde lampenkappen van maken misschien. Bruin wordt het helemaal komende winter!
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 19:08:02 #37
127942 Dirktator
Temt het plebs...
pi_42843197
De tekst die jij nu aanhaalt komt van het Court of Human Rights, wat onder de Council of Europe valt. Dit is een internationale organisatie die NIET onder een van de EU instituties valt. Echter, de Europese Unie volgt wel in grote lijnen de beslissingen van dit Hof.
Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 20:04:28 #38
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42844966
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 12:46 schreef -scorpione- het volgende:
Dit biedt perspectief
Idd, dan kan Verdonk toch bepaalde voorstellen door voeren.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42845497
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd, dan kan Verdonk toch bepaalde voorstellen door voeren.
Nee.
Jammer maar helaas voor wie zo graag, zo graag, Nederlanders het land uit wil- dit biedt geen enkel extra perspectief.

Nogmaals- verblijfsvergunningen intrekken / niet verlengen is helemaal het probleem niet, was niet, is niet, de criteria voor intrekken zijn wel enige tijd terug verruimd (n.a.v. de motie Middel).

Alle zaken rondom intrekken nationaliteit staan er compleet los van. Als in: kunnen helemaal niets meer of minder met of dankzij of ondanks deze uitspraak. Die dan ook in het geheel niet daarover gaat.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42846214
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 20:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee.
Jammer maar helaas voor wie zo graag, zo graag, Nederlanders het land uit wil- dit biedt geen enkel extra perspectief.

Nogmaals- verblijfsvergunningen intrekken / niet verlengen is helemaal het probleem niet, was niet, is niet, de criteria voor intrekken zijn wel enige tijd terug verruimd (n.a.v. de motie Middel).

Alle zaken rondom intrekken nationaliteit staan er compleet los van. Als in: kunnen helemaal niets meer of minder met of dankzij of ondanks deze uitspraak. Die dan ook in het geheel niet daarover gaat.
ik begrijp helemaal niets van jouw post
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 21:45:26 #41
97745 Thorical
finding a way
pi_42848259
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 20:41 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

ik begrijp helemaal niets van jouw post
Ook ik mis wat belangrijke info.
Maar het zal allemaal wel goed bedoeld zijn.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:07:43 #42
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42848969
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 20:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee.

Het biedt wel perspectief voor mensen met een dubbel paspoort (de kut-marokkaantjes)
pi_42857220
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 22:07 schreef Napalm het volgende:

[..]

Het biedt wel perspectief voor mensen met een dubbel paspoort (de kut-marokkaantjes)
Ook voor scorpione en Thorical:

Nee. Het biedt geen enkel perspectief voor de dubbel-paspoorters. Tenminste niet als je denkt dat er meer mogelijkheid is om hun weg te sturen / Nederlandse nationaliteit af te nemen.

Waar ging dit geval over? Over een buitenlander. Iemand zonder Nederlandse nationaliteit.
Met een verblijfsvergunning. Mensen met een verblijfsvergunning voor Nederland kunnen al sinds mensenheugnis die verblijfsvergunning verliezen. Het plegen van een ernstig misdrijf bijvoorbeeld, is al heel lang reden om dat te doen ook.

In dit geval heeft iemand, niet met beroep op de Nederlandse wet maar op de mensenrechten (gezinsleven) gevraagd voor zijn geval de geldende wet te overrulen. En verloren.

De eventuele mogelijkheden om een staatsburgerschap in te trekken hebben daar echt helemaal helemaal niets mee te maken. Dat raakt aan de Nederlandse grondwet en aan het Nederlandse recht, aan juridische aspecten van 'staatsburgerschap'.
Dat staat echt allemaal compleet los van mensenrecht op gezinsleven.

Als het Europees hof had geoordeeld dat deze persoon niet verbannen mocht worden dan zou dat ook niks uitmaken voor de staatsburgerschapdiscussie. Hooguit zou, in dat geval, het zo zijn dat -nadat er een staatsburgerschapverliesprocedure is ingevoerd- mensen met gezin gevrijwaard zijn van verbanning. Ze zouden nog steeds staatsburgerschap kunnen verliezen, en niet-staatsburgers zonder gezin zouden verbannen kunnen worden.

Beetje vreemd is het geval van deze Turk wel - gewoonlijk is een ongewenst vreemdeling gewoon ongewenst, dacht ik, en blijft 'ie dat. Nu lijkt het als straf bedoeld, met een leeraspect of zo. Dat de ongewenstheid bij voorbaat beperkt is tot tien jaar vind ik nogal schappelijk. Eigenlijk.
  zondag 22 oktober 2006 @ 23:40:29 #44
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42904579
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 08:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Ook voor scorpione en Thorical:

Nee. Het biedt geen enkel perspectief voor de dubbel-paspoorters. Tenminste niet als je denkt dat er meer mogelijkheid is om hun weg te sturen / Nederlandse nationaliteit af te nemen.
Dat doet het wel.
quote:
Waar ging dit geval over? Over een buitenlander. Iemand zonder Nederlandse nationaliteit.
Met een verblijfsvergunning. Mensen met een verblijfsvergunning voor Nederland kunnen al sinds mensenheugnis die verblijfsvergunning verliezen. Het plegen van een ernstig misdrijf bijvoorbeeld, is al heel lang reden om dat te doen ook.

In dit geval heeft iemand, niet met beroep op de Nederlandse wet maar op de mensenrechten (gezinsleven) gevraagd voor zijn geval de geldende wet te overrulen. En verloren.

De eventuele mogelijkheden om een staatsburgerschap in te trekken hebben daar echt helemaal helemaal niets mee te maken. Dat raakt aan de Nederlandse grondwet en aan het Nederlandse recht, aan juridische aspecten van 'staatsburgerschap'.
Dat staat echt allemaal compleet los van mensenrecht op gezinsleven.
Nee, nee, nee. Staat helemaal niet los. De Nederlandse wet staat ook niet los van internationale verdragen maar kent vrijwel dezelfde principes (leg de grondwet maar eens naast het EVRM/ IVBPR)
quote:
Als het Europees hof had geoordeeld dat deze persoon niet verbannen mocht worden dan zou dat ook niks uitmaken voor de staatsburgerschapdiscussie. Hooguit zou, in dat geval, het zo zijn dat -nadat er een staatsburgerschapverliesprocedure is ingevoerd- mensen met gezin gevrijwaard zijn van verbanning. Ze zouden nog steeds staatsburgerschap kunnen verliezen, en niet-staatsburgers zonder gezin zouden verbannen kunnen worden.
De kern van het verhaal en de uitspraak van het ECJ is heel simpel; je kan een buitenlander een andere straf geven dan een Nederlander. In de discussie over dubbelpaspoort-criminelen hoor ik steeds dat dat discriminatie zou zijn en tegen de grondwet en het EVRM in zou gaan. Ik betoogde eerder al dat het gelijkheidsprincipe niet zo extreem is. Deze uitspraak van het ECJ ondersteunt mijn stelling.
pi_42909584
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 23:40 schreef Napalm het volgende:

De kern van het verhaal en de uitspraak van het ECJ is heel simpel; je kan een buitenlander een andere straf geven dan een Nederlander. In de discussie over dubbelpaspoort-criminelen hoor ik steeds dat dat discriminatie zou zijn en tegen de grondwet en het EVRM in zou gaan. Ik betoogde eerder al dat het gelijkheidsprincipe niet zo extreem is. Deze uitspraak van het ECJ ondersteunt mijn stelling.
Deze uitspraak gaat inderdaad over de berechting van buitenlanders, maar niet over of je ze anders mag behandelen.

En staatsburgers zijn geen buitenlanders he. Vandaar dat deze uitspraak echt nul komma nul te maken heeft met de nationaliteitskwestie.
  maandag 23 oktober 2006 @ 10:47:22 #46
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42911685
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 07:44 schreef sigme het volgende:

Deze uitspraak gaat inderdaad over de berechting van buitenlanders, maar niet over of je ze anders mag behandelen.
Indirect wel aangezien de rechter een Nederlander geen verbanning opleggen zal. Daarmee is de straf voor een buitenlander anders.
pi_42911728
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 10:47 schreef Napalm het volgende:

[..]

Indirect wel aangezien de rechter een Nederlander geen verbanning opleggen zal. Daarmee is de straf voor een buitenlander anders.
Maar dat was niet wat ter discussie gesteld werd (bevochten werd). Natuurlijk mag Nederland een buitenlander uitwijzen, dat bestreed die buitenlander ook helemaal niet.
Hij stelde alleen dat zijn recht op gezinsleven boven het (bestaande, niet betwiste) recht op uitwijzing ging.
pi_42911855
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 10:47 schreef Napalm het volgende:

[..]

is het moeilijk te realiseren dat de verbanning geen straf is (mag zijn), enkel bestaat er de mogelijkheid een non-staatsburger tot 'Ongewenste vreemdeling' te verklaren (na het uitzitten van zijn straf), zodra hierbij de openbare orde en veiligheid mee gediend is en dat kan weer gebruikt worden iemand geen toegang te verlenen of direkt uit te zetten.

iemand met een nederlands paspoort kan _niet_ zomaar tot ongewenste vreemdeling verklaard worden tenzij men eerst hem zijn nationaliteit ontneemt, een nationaliteit kan je enkel iemand ontnemen wegens hoogverraad of terroristische activiteiten...

In het geval van probleemjongeren met een dubbel paspoort is het geen oplossing, omdat gewone criminaliteit niet misbruikt mag worden als grond iemand zijn nationaliteit te ontnemen.

Overigens is het ook geen zinnig beleid, om te doen of bepaalde probleemjongeren geen nederlander zouden zijn, terwijl ze nu juistwél hier geboren zijn, hier opgegroeid en hier onderwijs genoten hebben..
Zij zijn een nederlands probleem en dat los je niet op door te gaan doen alsof het niet kan bestaan en niet 'nederlands' zou zijn en te denken dat je het kan 'wegschuiven'.
De Probleemjongeren zijn een nederlands probleem dat door nederland zélf aangepakt moet worden.
  maandag 23 oktober 2006 @ 11:10:10 #49
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42912151
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 10:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Maar dat was niet wat ter discussie gesteld werd (bevochten werd).
Dat maakt niet uit. Als het een simpele zaak was dan had de rechter dat zelf aangedragen.
quote:

Natuurlijk mag Nederland een buitenlander uitwijzen,
Dat vinden wij maar ik hoor op Fok toch hele andere argumenten voorbij komen.
quote:
recht op uitwijzing
Het wat?
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 10:56 schreef KroJo het volgende:

[..]

is het moeilijk te realiseren dat de verbanning geen straf is (mag zijn),
verbanning is geen straf?
quote:

enkel bestaat er de mogelijkheid een non-staatsburger tot 'Ongewenste vreemdeling' te verklaren (na het uitzitten van zijn straf), zodra hierbij de openbare orde en veiligheid mee gediend is en dat kan weer gebruikt worden iemand geen toegang te verlenen of direkt uit te zetten.
Maar waarom zou die mogelijkheid beperkt zijn tot de non-staatsburgers?
quote:

iemand met een nederlands paspoort kan _niet_ zomaar tot ongewenste vreemdeling verklaard worden tenzij men eerst hem zijn nationaliteit ontneemt, een nationaliteit kan je enkel iemand ontnemen wegens hoogverraad of terroristische activiteiten...
Dit klopt niet. Ayaan Hirschi ALi stond ook op het lijstje om haar NL-nationaliteit kwijt te raken. Voor zover ik weet was ze niet schuldig aan terreur of hoogverraad.
pi_42912615
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 11:10 schreef Napalm het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit. Als het een simpele zaak was dan had de rechter dat zelf aangedragen.
Dat maakt wel degelijk uit, jij doet alsof je uit deze uitspraak iets kan afleiden met betrekking tot afnemen staatsburgerschap. Terwijl dat in de verste verste hier niet behandeld is.
quote:
[..]

Dat vinden wij maar ik hoor op Fok toch hele andere argumenten voorbij komen.
Eh? Gooi jij nu niet dubbel-nationaliteiters op een hoop met buitenlanders?
Dubbel-nationaliteiters zijn Nederlanders. Geen buitenlanders (ook niet een beetje, of half of zo). Ze zijn 100% Nederlands.

Buitenlanders zijn 0% Nederlands.
quote:
[..]

Het wat?
Het recht een buitenlander ongewenst te verklaren. Daarvoor is niet veel motivatie nodig. Voor het intrekken (wat dus iets anders is dan niet-verlengen of niet-toekennen) van een verblijfsvergunning zijn meer voorwaarden, maar het is zeer zeker een recht wat Nederland (altijd al) heeft.
quote:
[..]

verbanning is geen straf?
Nee. De term ' verbanning' is ook ongelukkig - en zal niet door een rechter zijn opgelegd. Iemands verblijfsvergunning intrekken is geen straf, het is het onthouden of ontnemen van een gunst. Als iemand een misdrijf begaat hebben we in Nederland twee strafopties: geld & gevangenis.
quote:
[..]

Maar waarom zou die mogelijkheid beperkt zijn tot de non-staatsburgers?
Omdat de bij staatsburgers er geen gunst is verleend op basis waarvan de persoon in Nederland leeft.
quote:
[..]

Dit klopt niet. Ayaan Hirschi ALi stond ook op het lijstje om haar NL-nationaliteit kwijt te raken. Voor zover ik weet was ze niet schuldig aan terreur of hoogverraad.
Daar klopt echt niks van, Napalm. Hirsi Ali kon haar staatsburgersschap niet verliezen, de mogelijkheid bestond dat ze het -bij nader inzien- nooit gehad had.
pi_42915875
Ik vind wel dat ze verbannen mogen worden, maar dat vind ik ook van de autochtone Nederlanders.

Net als vroegah. Pleeg je ene strafbaar feit moet je weg. En laat je je hoofd in die stad, dat dorp of land zien, volgen er hardere sancties.
"If you put in the same effort as others, you can't be better than others."
- Ki young Jeon.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 13:31:36 #52
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42920142
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 21:00 schreef sigme het volgende:
Dat maakt wel degelijk uit, jij doet alsof je uit deze uitspraak iets kan afleiden met betrekking tot afnemen staatsburgerschap. Terwijl dat in de verste verste hier niet behandeld is.
Dat kan wel omdat de werking van de wetsprincipes hetzelfde is.
quote:
Eh? Gooi jij nu niet dubbel-nationaliteiters op een hoop met buitenlanders?
Dubbel-nationaliteiters zijn Nederlanders. Geen buitenlanders (ook niet een beetje, of half of zo). Ze zijn 100% Nederlands.
+
Buitenlanders zijn 0% Nederlands.
Dubelnationaliteiters zijn ook 100% buitenlands. Dat geeft prachtige uitzettingsmogelijkheden.
quote:
Het recht een buitenlander ongewenst te verklaren. Daarvoor is niet veel motivatie nodig. Voor het intrekken (wat dus iets anders is dan niet-verlengen of niet-toekennen) van een verblijfsvergunning zijn meer voorwaarden, maar het is zeer zeker een recht wat Nederland (altijd al) heeft.
Ook de ongewenst verklaring en uitzetting is een zeer heikele zaak. Een Taida uitzetten bijvoorbeeld..
quote:
Omdat de bij staatsburgers er geen gunst is verleend op basis waarvan de persoon in Nederland leeft.
Welnee. Als je iemand zn nationaliteit kan intrekken op gronden van hoogverraad dan zal het ook mogelijk zijn om dat in andere gevallen te gaan doen.
quote:
Nee. De term ' verbanning' is ook ongelukkig - en zal niet door een rechter zijn opgelegd. Iemands verblijfsvergunning intrekken is geen straf, het is het onthouden of ontnemen van een gunst. Als iemand een misdrijf begaat hebben we in Nederland twee strafopties: geld & gevangenis.
+
quote:
Daar klopt echt niks van, Napalm. Hirsi Ali kon haar staatsburgersschap niet verliezen, de mogelijkheid bestond dat ze het -bij nader inzien- nooit gehad had.
Muggezifterij over het verschil tussen nietig en vernietigbaar.Waar het om gaat is dat met een vrij kleine wetswijziging (geen grondwet of EU) je in staat zal zijn om criminelen het land uit te schoppen.
pi_42929993
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 13:31 schreef Napalm het volgende:

[..]

Dat kan wel omdat de werking van de wetsprincipes hetzelfde is.
Welk wetprincipe van afname nationaliteit wordt geraakt door het principe dat recht op gezinsleven niet boven recht op ongewenstverklaring gaat?
quote:
[..]

Dubelnationaliteiters zijn ook 100% buitenlands. Dat geeft prachtige uitzettingsmogelijkheden.
Die 100% eigen staatsburgerschap telt. Dat andere komt er ergens achteraan dreutelen.
quote:
[..]

Ook de ongewenst verklaring en uitzetting is een zeer heikele zaak. Een Taida uitzetten bijvoorbeeld..
Wat is het verband? Taida is geen ongewenst vreemdeling zoals deze meneer, daarom kon ze bij nieuw verzoek ook zo het land weer in.
quote:
[..]

Welnee. Als je iemand zn nationaliteit kan intrekken op gronden van hoogverraad dan zal het ook mogelijk zijn om dat in andere gevallen te gaan doen.
Ja, natuurlijk. Maar dat heeft nogal wat voeten in aarde. Een uitspraakje over het recht op gezinsleven voor ongewenste vreemdelingen heeft er verder niks mee te maken.
quote:
[..]

+
[..]

Muggezifterij over het verschil tussen nietig en vernietigbaar.Waar het om gaat is dat met een vrij kleine wetswijziging (geen grondwet of EU) je in staat zal zijn om criminelen het land uit te schoppen.
Muggezifterij zegt 'ie. Dan heb je er toch weinig van begrepen hoor .

Nee, een wijziging die maakt dat je Nederlandse nationaliteit afneemt van Nederlands is geen klein wetswijzgingetje.

Als je dat eenmaal hebt is het mogelijk dat ex-Nederlanders het land uit geschopt worden. Maar de kans dat het EU-hof ook in dat geval dat geen schending van het recht op gezinsleven acht, lijkt me gering. Héél gering. En in ieder geval niet af te leiden uit deze uitspraak, omdat de gehele situatie anders was (geen staatsburger, niet hier geboren, tijdelijk ongewenstverklaring, etc etc etc.)
pi_43681050
Wishful thinking Napalm, helaas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')