Kijk eens aan, niet alle rechters zijn totaal los van de maatschappij. Belang van de maatschappij boven het belang van de dader. Logisch natuurlijk. Alleen jammer dat het maar 10 jaar is en niet levenslang..quote:Nederland mag een veroordeelde buitenlander verbannen.
Dat is niet strijdig met zijn recht op een gezinsleven, zo oordeelde het Europees Hof voor de Rechten van de Mens donderdag. De zaak was aangespannen door Ziya Üner, een Turk die in Nederland was veroordeeld wegens doodslag.
De overheid verklaarde hem na zijn veroordeling tot ongewenste vreemdeling en hij werd in 1997 voor tien jaar verbannen.
De man, uitgeweken naar Turkije, mist echter zijn Nederlandse vriendin en twee zoontjes. Hij klaagde bij het Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg over schending van zijn recht op gezinsleven.
Nederland mag crimineel verbannen
Een meerderheid van de rechters (veertien tegen drie) ziet geen schending. Als Ü. aan enkele voorwaarden voldoet, kan hij na de periode van tien jaar immers terugkeren, zo is de redenering.
Bovendien kan het gezin Ü. volgen naar Turkije. De kinderen zijn jong genoeg om zich daar aan te passen, vinden de rechters.
Het Hof begrijpt de praktische moeilijkheden voor zijn gezin om de vader te volgen naar Turkije. ,,Maar in dit geval wegen de familiebelangen minder zwaar dan andere afwegingen'', aldus de uitspraak.
Gezien de ernst van het delict en de beperking van de verbanning tot tien jaar, vindt het Hof niet dat Nederland te veel aan haar eigen belang heeft gedacht.
Drie rechters hadden een minderheidsstandpunt. Een ervan, de Sloveense rechter Zupancic, meende dat Ü. wellicht niet zo gevaarlijk was voor Nederland. De crimineel was immers vervroegd vrijgekomen uit de gevangenis. Nederland had het Hof nog uitgelegd dat bij vervroegde vrijlating wordt gekeken naar goed gedrag in de gevangenis en niet naar het gevaar voor de samenleving.
bron
Laatste alinea staat van wel.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 16:17 schreef LXIV het volgende:
Heeft hij ook nog een gevangenisstraf gekregen, of was verbanning zijn enige straf?
Ik had eigenlijk de ijdele hoop dat ze wel degelijk keken of de persoon zijn leven gebeterd had, en niet alleen maar de schone schijn ophield die 7 jaar dat hij vast zat..quote:Nederland had het Hof nog uitgelegd dat bij vervroegde vrijlating wordt gekeken naar goed gedrag in de gevangenis en niet naar het gevaar voor de samenleving.
Dus dat betekent dat we toe geven dat we iemand vervroegd vrij laten die nog een gevaar voor de nederlandse samenleving is/kan zijn?quote:Nederland had het Hof nog uitgelegd dat bij vervroegde vrijlating wordt gekeken naar goed gedrag in de gevangenis en niet naar het gevaar voor de samenleving.
Dit kan prima volgens de wet. Er zit een wereld van verschil tussen een buitenlander (met verblijfsvergunning) en een staatsburger. Dat weet jij toch ook wel?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 16:11 schreef Napalm het volgende:
[..]
Kijk eens aan, niet alle rechters zijn totaal los van de maatschappij. Belang van de maatschappij boven het belang van de dader. Logisch natuurlijk. Alleen jammer dat het maar 10 jaar is en niet levenslang..
En al die grote Fok juristen mensen die altijd roepen dat dit niet zou kunnen volgens de (grond)wet![]()
ging het maar zo makkelijkquote:Op donderdag 19 oktober 2006 17:42 schreef Hathor het volgende:
Prima idee, toepassen op alle criminele buitenlanders.![]()
Kom kom, niet zo bescheiden. Alleen de criminelen?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 16:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
Van mij mogen ze alle buitenlandse criminelen verbannen, liefst zelfs voorgoed.
Ja, anders word ik ook verband.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:42 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Kom kom, niet zo bescheiden. Alleen de criminelen?
Zo is dat, weg met criminelen uit Nederland.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 11:50 schreef Steinberger het volgende:
We gaan de goede richting op.
[edit] Doe dit maar liever niet!!!!!!quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:09 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Spoor jij egenlijk wel? Of heb je na het eten van Catotje2 een paar jaar geleden BSE?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:12 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Jij bent hier de enige nazi-wannabe. Met je vuile genocide op Armeniers.![]()
klopt, mensen die geen staatsburger zijn kun je tot 'ongewenste vreemdeling' uitoepen en uitzetten als ze zich misdragen hebben...quote:Op donderdag 19 oktober 2006 16:11 schreef Napalm het volgende:
En al die grote Fok juristen mensen die altijd roepen dat dit niet zou kunnen volgens de (grond)wet![]()
Wie zegt dat ik het over jou had? Waarom voel je je aangesproken?quote:
Gelukkig zijn er een aantal partijen die willen onderzoeken of het mogelijk is het hebben van twee nationaliteiten af te schaffen. Als dat gebeurt is het wat duidelijker wat iemand is. Ben je Marokkaan en crimineel, dan kun je naar Marokko, ongeacht of je hier geboren bent of niet. Had je maar Nederlander moeten zijn. Vind het hebben van twee nationaliteiten voor een 4de generatie echt nergens meer op slaan.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:19 schreef KroJo het volgende:
[..]
klopt, mensen die geen staatsburger zijn kun je tot 'ongewenste vreemdeling' uitoepen en uitzetten als ze zich misdragen hebben...
iemand zijn nederlanderschap ontnemen is iets dat minder makkelijk gaat (landsverraad of teroristische daad is daarvoor benodigd en dat is wat meer dan enkel een crimineel zijn)...
Bij bv criminele 'marrokaantjes' (allochtone jongeren van de tweede of derde generatie) die hier zelf geboren zijn en een nederlands paspoort sinds hun geboorte hebben, is het niet zo makkelijk deze het land uit te zetten. dat zijn gewoon nederlanders en dus ook een 'nederlands' probleem.
is dat nu zo ingewikkeld om te begrijpen?
Wie zegt dat ik me aangesproken voel?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:23 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik het over jou had? Waarom voel je je aangesproken?![]()
Tja, aan de andere kant vind ik niet dat 'uitzetting' een gezonde vorm van 'bestraffing' is... ik heb het didee dat mensen die zo hard roepen dat dit de beste straf voor criminelen is, dit vooral doen om indirekt de indruk te kunnen wekken dat criminaliteit een buitenlands en on-nederlands probleem zou zijn.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er een aantal partijen die willen onderzoeken of het mogelijk is het hebben van twee nationaliteiten af te schaffen. Als dat gebeurt is het wat duidelijker wat iemand is. Ben je Marokkaan en crimineel, dan kun je naar Marokko, ongeacht of je hier geboren bent of niet. Had je maar Nederlander moeten zijn. Vind het hebben van twee nationaliteiten voor een 4de generatie echt nergens meer op slaan.
Denk niet dat het iets uitmaakt of Marokkanen hier wonen met een verblijfsvergunning of met ook de Nederlandse nationaliteit. Je ziet dat ook bij Spanjaarden en Portugezen bijvoorbeeld, die leven hier al jaren met verblijfsvergunningen en je hoort zelden iets van criminaliteit uit die hoek.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:35 schreef KroJo het volgende:
Ik ben ook niet gelukkig met de houding van de marrokaanse overheid tav. hun ex-burgers en bv de nakomelingen ervan; maar een dwang-beleid mbt tot de nationaliteit heeft volgens mij eerder contra-productieve gevolgen en zou de potentiele problemen eerder verhogen.
We kunnen er mooie donkergekleurde lampenkappen van maken misschien. Bruin wordt het helemaal komende winter!quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 18:39 schreef Monocultuur het volgende:
ik vind dat criminele buitenlanders moeten blijven.
is toch een prachtige aanwinst. moehaha
Idd, dan kan Verdonk toch bepaalde voorstellen door voeren.quote:
Nee.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, dan kan Verdonk toch bepaalde voorstellen door voeren.
ik begrijp helemaal niets van jouw postquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 20:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee.
Jammer maar helaas voor wie zo graag, zo graag, Nederlanders het land uit wil- dit biedt geen enkel extra perspectief.
Nogmaals- verblijfsvergunningen intrekken / niet verlengen is helemaal het probleem niet, was niet, is niet, de criteria voor intrekken zijn wel enige tijd terug verruimd (n.a.v. de motie Middel).
Alle zaken rondom intrekken nationaliteit staan er compleet los van. Als in: kunnen helemaal niets meer of minder met of dankzij of ondanks deze uitspraak. Die dan ook in het geheel niet daarover gaat.
Ook ik mis wat belangrijke info.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 20:41 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
ik begrijp helemaal niets van jouw post![]()
Het biedt wel perspectief voor mensen met een dubbel paspoort (de kut-marokkaantjes)quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 20:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee.
Jammer maar helaas voor wie zo graag, zo graag, Nederlanders het land uit wil- dit biedt geen enkel extra perspectief.
Nogmaals- verblijfsvergunningen intrekken / niet verlengen is helemaal het probleem niet, was niet, is niet, de criteria voor intrekken zijn wel enige tijd terug verruimd (n.a.v. de motie Middel).
Alle zaken rondom intrekken nationaliteit staan er compleet los van. Als in: kunnen helemaal niets meer of minder met of dankzij of ondanks deze uitspraak. Die dan ook in het geheel niet daarover gaat.
Ook voor scorpione en Thorical:quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 22:07 schreef Napalm het volgende:
[..]
Het biedt wel perspectief voor mensen met een dubbel paspoort (de kut-marokkaantjes)
Dat doet het wel.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 08:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Ook voor scorpione en Thorical:
Nee. Het biedt geen enkel perspectief voor de dubbel-paspoorters. Tenminste niet als je denkt dat er meer mogelijkheid is om hun weg te sturen / Nederlandse nationaliteit af te nemen.
Nee, nee, nee. Staat helemaal niet los. De Nederlandse wet staat ook niet los van internationale verdragen maar kent vrijwel dezelfde principes (leg de grondwet maar eens naast het EVRM/ IVBPR)quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 08:57 schreef sigme het volgende:
Waar ging dit geval over? Over een buitenlander. Iemand zonder Nederlandse nationaliteit.
Met een verblijfsvergunning. Mensen met een verblijfsvergunning voor Nederland kunnen al sinds mensenheugnis die verblijfsvergunning verliezen. Het plegen van een ernstig misdrijf bijvoorbeeld, is al heel lang reden om dat te doen ook.
In dit geval heeft iemand, niet met beroep op de Nederlandse wet maar op de mensenrechten (gezinsleven) gevraagd voor zijn geval de geldende wet te overrulen. En verloren.
De eventuele mogelijkheden om een staatsburgerschap in te trekken hebben daar echt helemaal helemaal niets mee te maken. Dat raakt aan de Nederlandse grondwet en aan het Nederlandse recht, aan juridische aspecten van 'staatsburgerschap'.
Dat staat echt allemaal compleet los van mensenrecht op gezinsleven.
De kern van het verhaal en de uitspraak van het ECJ is heel simpel; je kan een buitenlander een andere straf geven dan een Nederlander. In de discussie over dubbelpaspoort-criminelen hoor ik steeds dat dat discriminatie zou zijn en tegen de grondwet en het EVRM in zou gaan. Ik betoogde eerder al dat het gelijkheidsprincipe niet zo extreem is. Deze uitspraak van het ECJ ondersteunt mijn stelling.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 08:57 schreef sigme het volgende:
Als het Europees hof had geoordeeld dat deze persoon niet verbannen mocht worden dan zou dat ook niks uitmaken voor de staatsburgerschapdiscussie. Hooguit zou, in dat geval, het zo zijn dat -nadat er een staatsburgerschapverliesprocedure is ingevoerd- mensen met gezin gevrijwaard zijn van verbanning. Ze zouden nog steeds staatsburgerschap kunnen verliezen, en niet-staatsburgers zonder gezin zouden verbannen kunnen worden.
Deze uitspraak gaat inderdaad over de berechting van buitenlanders, maar niet over of je ze anders mag behandelen.quote:Op zondag 22 oktober 2006 23:40 schreef Napalm het volgende:
De kern van het verhaal en de uitspraak van het ECJ is heel simpel; je kan een buitenlander een andere straf geven dan een Nederlander. In de discussie over dubbelpaspoort-criminelen hoor ik steeds dat dat discriminatie zou zijn en tegen de grondwet en het EVRM in zou gaan. Ik betoogde eerder al dat het gelijkheidsprincipe niet zo extreem is. Deze uitspraak van het ECJ ondersteunt mijn stelling.
Indirect wel aangezien de rechter een Nederlander geen verbanning opleggen zal. Daarmee is de straf voor een buitenlander anders.quote:Op maandag 23 oktober 2006 07:44 schreef sigme het volgende:
Deze uitspraak gaat inderdaad over de berechting van buitenlanders, maar niet over of je ze anders mag behandelen.
Maar dat was niet wat ter discussie gesteld werd (bevochten werd). Natuurlijk mag Nederland een buitenlander uitwijzen, dat bestreed die buitenlander ook helemaal niet.quote:Op maandag 23 oktober 2006 10:47 schreef Napalm het volgende:
[..]
Indirect wel aangezien de rechter een Nederlander geen verbanning opleggen zal. Daarmee is de straf voor een buitenlander anders.
is het moeilijk te realiseren dat de verbanning geen straf is (mag zijn), enkel bestaat er de mogelijkheid een non-staatsburger tot 'Ongewenste vreemdeling' te verklaren (na het uitzitten van zijn straf), zodra hierbij de openbare orde en veiligheid mee gediend is en dat kan weer gebruikt worden iemand geen toegang te verlenen of direkt uit te zetten.quote:Op maandag 23 oktober 2006 10:47 schreef Napalm het volgende:
[..]
Indirect wel aangezien de rechter een Nederlander geen verbanning opleggen zal. Daarmee is de straf voor een buitenlander anders.
Dat maakt niet uit. Als het een simpele zaak was dan had de rechter dat zelf aangedragen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 10:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar dat was niet wat ter discussie gesteld werd (bevochten werd).
Dat vinden wij maar ik hoor op Fok toch hele andere argumenten voorbij komen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 10:49 schreef sigme het volgende:
Natuurlijk mag Nederland een buitenlander uitwijzen,
Het wat?quote:Op maandag 23 oktober 2006 10:49 schreef sigme het volgende:
recht op uitwijzing
verbanning is geen straf?quote:Op maandag 23 oktober 2006 10:56 schreef KroJo het volgende:
[..]
is het moeilijk te realiseren dat de verbanning geen straf is (mag zijn),
Maar waarom zou die mogelijkheid beperkt zijn tot de non-staatsburgers?quote:Op maandag 23 oktober 2006 10:56 schreef KroJo het volgende:
enkel bestaat er de mogelijkheid een non-staatsburger tot 'Ongewenste vreemdeling' te verklaren (na het uitzitten van zijn straf), zodra hierbij de openbare orde en veiligheid mee gediend is en dat kan weer gebruikt worden iemand geen toegang te verlenen of direkt uit te zetten.
Dit klopt niet. Ayaan Hirschi ALi stond ook op het lijstje om haar NL-nationaliteit kwijt te raken. Voor zover ik weet was ze niet schuldig aan terreur of hoogverraad.quote:Op maandag 23 oktober 2006 10:56 schreef KroJo het volgende:
iemand met een nederlands paspoort kan _niet_ zomaar tot ongewenste vreemdeling verklaard worden tenzij men eerst hem zijn nationaliteit ontneemt, een nationaliteit kan je enkel iemand ontnemen wegens hoogverraad of terroristische activiteiten...
Dat maakt wel degelijk uit, jij doet alsof je uit deze uitspraak iets kan afleiden met betrekking tot afnemen staatsburgerschap. Terwijl dat in de verste verste hier niet behandeld is.quote:Op maandag 23 oktober 2006 11:10 schreef Napalm het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit. Als het een simpele zaak was dan had de rechter dat zelf aangedragen.
Eh? Gooi jij nu niet dubbel-nationaliteiters op een hoop met buitenlanders?quote:[..]
Dat vinden wij maar ik hoor op Fok toch hele andere argumenten voorbij komen.
Het recht een buitenlander ongewenst te verklaren. Daarvoor is niet veel motivatie nodig. Voor het intrekken (wat dus iets anders is dan niet-verlengen of niet-toekennen) van een verblijfsvergunning zijn meer voorwaarden, maar het is zeer zeker een recht wat Nederland (altijd al) heeft.quote:[..]
Het wat?
Nee. De term ' verbanning' is ook ongelukkig - en zal niet door een rechter zijn opgelegd. Iemands verblijfsvergunning intrekken is geen straf, het is het onthouden of ontnemen van een gunst. Als iemand een misdrijf begaat hebben we in Nederland twee strafopties: geld & gevangenis.quote:[..]
verbanning is geen straf?
Omdat de bij staatsburgers er geen gunst is verleend op basis waarvan de persoon in Nederland leeft.quote:[..]
Maar waarom zou die mogelijkheid beperkt zijn tot de non-staatsburgers?
Daar klopt echt niks van, Napalm. Hirsi Ali kon haar staatsburgersschap niet verliezen, de mogelijkheid bestond dat ze het -bij nader inzien- nooit gehad had.quote:[..]
Dit klopt niet. Ayaan Hirschi ALi stond ook op het lijstje om haar NL-nationaliteit kwijt te raken. Voor zover ik weet was ze niet schuldig aan terreur of hoogverraad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |