Als die slechtere benzine 'zwaarder' is dan de relatief betere benzine.. jaquote:Op maandag 16 oktober 2006 20:41 schreef pindapeller het volgende:
wat ik wel eens gehoord heb is dat er grote tanks zijn waarin de benzine word opgeslagen waarvan het bovenste altijd het beste is en het onderste het slechtste dat het bovenste naar de goeie bedrijven ging en het slechte naar de goedkopere maar ik weet niet of dit waar is.
pindapeller
ehm, wat bepaald volgens jou dan de kwaliteit v/d benzine?quote:Op maandag 16 oktober 2006 21:29 schreef Smoked het volgende:
Octaangetal bepaalt de klopvastheid van de benzine, heeft niks met kwaliteit te maken.
geen idee, ik zeg alleen dat het octaangetal met iets heel anders te maken heeft.quote:Op maandag 16 oktober 2006 21:30 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
ehm, wat bepaald volgens jou dan de kwaliteit v/d benzine?
De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.quote:Op maandag 16 oktober 2006 21:34 schreef Repeat het volgende:
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
Klinkt leuk, maar hoezo worden die mindere fracties dan verkocht? Iedere fractie is een deelmix van wat er uiteindelijk in de benzine kan zitten. Als een fractie dan bijvoorbeeld meer lichte componenten zou bevatten dan gaat dat de rework in en worden daar de zwaarder componenten uitgehaald.quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:32 schreef loveli het volgende:
Gehoord van een procestechnoloog dat de mindere fractie aan witte pompen wordt verkocht.
enquote:Op maandag 16 oktober 2006 21:34 schreef Repeat het volgende:
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
Het verschil in octaangehalte in de VS en Europa is eenvoudig te verklaren: het wordt op een andere manier gemeten. Het vermogen wat het oplevert is in de VS en Europa hetzelfde. Simpel gezegd komt het erop neer dat (het octaangehalte van) de benzine hetzelfde is maar de aanduiding ervoor anders is. In de meeste delen van de wereld, waaronder Europa, wordt de RON schaal gebruikt, in de VS het gemiddelde van de RON en MON schaal. Meer info in het engelstalige wiki artikeltje:quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:29 schreef M5 het volgende:
In de VS rijdt men met 87, 89, 91-93 octaan dacht ik. En dat geeft bij een zelfde motor minder vermogen als 95,97,98 of 100 octaan.
Verschillen tussen benzine pompen zijn er niet echt.. iig, ik merk niets van de verschillende soorten Euro 95. Alleen V-Power geeft een verschil.
quote:(...)
Measurement methods
The most common type of octane rating worldwide is the Research Octane Number (RON). RON is determined by running the fuel through a specific test engine with a variable compression ratio under controlled conditions, and comparing these results with those for mixtures of isooctane and n-heptane.
There is another type of octane rating, called Motor Octane Number (MON) or the aviation lean octane rating, which is a better measure of how the fuel behaves when under load. MON testing uses a similar test engine to that used in RON testing, but with a preheated fuel mixture, a higher engine speed, and variable ignition timing to further stress the fuel's knock resistance. Depending on the composition of the fuel, the MON of a modern gasoline will be about 8 to 10 points lower than the RON. Normally fuel specifications require both a minimum RON and a minimum MON.
In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-95 (regular) in Europe.
(...)
Juist. Dus als je in de US 87 octaan tankt of 89 octaan zit je nog steeds lager dan de hier verkrijgbare Euro 95. Het is misschien niet zo'n groot verschil, maar vaak zat staat er bij auto's in het instructie boekje dat als je benzine met 91 octaan tankt (wat dus ongeveer overeen komt met de 87 octaan in de US) dat je rekening moet houden dat de motor minder vermogen leverd.quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:49 schreef Alecks het volgende:
[..]
en
[..]
Het verschil in octaangehalte in de VS en Europa is eenvoudig te verklaren: het wordt op een andere manier gemeten. Het vermogen wat het oplevert is in de VS en Europa hetzelfde. Simpel gezegd komt het erop neer dat (het octaangehalte van) de benzine hetzelfde is maar de aanduiding ervoor anders is. In de meeste delen van de wereld, waaronder Europa, wordt de RON schaal gebruikt, in de VS het gemiddelde van de RON en MON schaal. Meer info in het engelstalige wiki artikeltje:
[..]
Dat zeg ik ook. De 91 die je in DL tankt (en dus kunt verglijken met 87 octaan in de US) geeft minder vermogen dan 95+ octaan.quote:Op maandag 16 oktober 2006 23:42 schreef Alecks het volgende:
M5: Dus? je moet de 87 octaan benzine daar dus niet vergelijken met 95 octaan hier maar met 91. In duitsland is dat heel gangbaar. Daar is 91 'normaal', 95 'super' en 98 'super plus'.
Ja DOH! Dat zegt niet dat de benzine minder energie bevat, het zegt alleen dat jouw motor er minder geschikt voor is. Als je een HOGER octaangetal d'r in giet, rijdt-ie ook minder efficient.quote:Op maandag 16 oktober 2006 23:56 schreef M5 het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook. De 91 die je in DL tankt (en dus kunt verglijken met 87 octaan in de US) geeft minder vermogen dan 95+ octaan.
Strategische voorraden bestaan uit ruwe olie, niet uit benzine. En omdat die ruwe olie al miljoenen jaren oud is, blijft dat nog best een tijdje goed...quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:02 schreef zandschep het volgende:
Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in heb ik vernomen. Allereerst kopen veel B-merken en witte pompen restvoorraden op. Dit zijn bijv voorraden van de NAVO die altijd aanwezig moeten zijn (mocht er oorlog uitbreken), maar om de zoveel tijd ververst moeten worden omdat benzine degradeerd in de loop van de tijd. Deze benzine zou kwalitatief minder goed zijn dan "verse" benzine.
Daar hebben ze daar dan wel minimaal een 4 liter motorblok voor nodig....quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:12 schreef Cybje het volgende:
De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.
Het voordeel daarvan is dat die auto's veeeeeeeeel langer mee gaan dan die kleine Japanse propautootjes die we hier hebben...quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 09:32 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Daar hebben ze daar dan wel minimaal een 4 liter motorblok voor nodig....
Ik hou van Japanse propautootjes Die willen tenminste wél een bocht omquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 09:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het voordeel daarvan is dat die auto's veeeeeeeeel langer mee gaan dan die kleine Japanse propautootjes die we hier hebben...
Valt best mee ... als je naar de nieuwe Mercury Milan kijkt, heb je 160 PK met een 2.3 liter viercilinder blok.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 09:32 schreef Metalfreak het volgende:
Daar hebben ze daar dan wel minimaal een 4 liter motorblok voor nodig....
Juist mer een Amerikaan ga je makkelijk de bocht om ... de stuurbekrachtiging van die dingen is veel beter dan van de Japanners. Ze hebben daar ook al sinds tientallen jaren stuurbekrachtiging. Hier begint het pas een beetje rond 1990.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 10:07 schreef Metalfreak het volgende:
Ik hou van Japanse propautootjes Die willen tenminste wél een bocht om
Daarom zijn de bochten ook niet zo krap daar in de VSquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 10:07 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik hou van Japanse propautootjes Die willen tenminste wél een bocht om
Waar lees jij dan dat hij het over strategische voorraden heeft? Hij bedoelt waarschijnlijk dat er direct bruikbare benzine voorraden zijn, die in tijd van nood hard welkom kunnen zijn.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 08:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Strategische voorraden bestaan uit ruwe olie, niet uit benzine. En omdat die ruwe olie al miljoenen jaren oud is, blijft dat nog best een tijdje goed...
Dronken jullie benzine?quote:Op maandag 16 oktober 2006 19:52 schreef Stansfield het volgende:
Tijdens een avondje zuipen met wat vrienden kwamhet volgende punt ter discussie.
Nee het was slap ouwehoeren en toen kwam dit punt ter discussie. En zoals ik hier lees is dat vaker een punt van discussie.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 16:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:
*leest de TT
[..]
Dronken jullie benzine?
Dat geloof ik dus niet.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 16:28 schreef maarten.toomcafe het volgende:
[..]
Waar lees jij dan dat hij het over strategische voorraden heeft? Hij bedoelt waarschijnlijk dat er direct bruikbare benzine voorraden zijn, die in tijd van nood hard welkom kunnen zijn.
Duitse Wikipedia pagina over benzine: http://de.wikipedia.org/wiki/Benzinquote:Für die Verwendung in Ottomotoren ist die Oktanzahl (ROZ) von Bedeutung. Die Oktanzahl (ROZ) ist ein Maß für die Klopffestigkeit im Motor. Je höher die Oktanzahl desto höher ist die Klopffestigkeit. Zur Veredelung des Rohbenzins werden Additive hinzugesetzt. Das Rohbenzin unterscheidet sich hierbei bei den verschiedenen Mineralölkonzernen nicht, es stammt häufig sogar aus derselben Raffinerie. Dem Rohbenzin wird dann das jeweilige Additivpaket des belieferten Konzerns beigemischt. Die wichtigsten Benzinarten sind in der Norm DIN EN 228 festgelegt.
Benzin in der Europäischen Union besteht aus folgenden Stoffgruppen:
35 Vol.-% Aromaten
18 Vol.-% Alkene
1 Vol.-% Benzol
50 ppm Schwefel
46 Vol.-% Alkane, MTBE und die diversen weiter oben erwähnten Additive
Die Mittlere molare Masse beträgt ca. 100 g/mol.
Die genaue Zusammensetzung von Benzin variiert sehr stark in Abhängigkeit von dem in der Raffinerie eingesetzten Erdöl und einer Vielzahl von Parametern wie die in den jeweiligen Staaten gültigen technischen Regeln.
Benzine van de Gulf vond ik ook geen denderend spul.De auto die ik had reed er wel op,maar hij verbruikte wel meer dan als ik er bv Shell in gooide.quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:02 schreef zandschep het volgende:
Daarnaast schijnt Gulf echt bagger te zijn, heb ik vernomen van een Opel-dealer monteur. Zij raden iig klanten af om diesel bij Gulf te tanken in de moderne dieselmotoren van Opel aangezien deze erg hoge eisen aan brandstof en smering stellen. Het schijnt regelmatig voor te komen dat motoren met pompverstuivers niet goed lopen op die brandstof!
Maar het zijn allemaal van horen zeggen verhalen, zonder echte onderbouwing
Uiteindelijk bleek het toch mee te vallen en lag het verschil aan een ondeugdelijke maniet van meten:quote:Iedereen die auto rijdt kent het gevoel. Je staat bij het benzinestation, je vult je tank en het lijkt alsof er veel meer ingaat als de vorige keer. Van het Radar Testpanel heeft 22% dat wel eens geconstateerd dat er meer brandstof in de tank gaat dan er in past. Kloppen die liters wel? Radar neemt de proef op de som.
De test
In Nederland zijn er zo'n 4350 tankstations. De grote merken zijn Shell, BP, Esso, Texaco, Q8 en Total en dan zijn er nog de onbemande stations van Tango en Tinq en natuurlijk de zogenaamde witte pomp waar je het minst betaalt voor een liter benzine of diesel. Wij zijn met vijf jerrycans van 10 liter langsgegaan bij vijf tankstations die volgens Radarkijkers te weinig geven. We tanken precies tien liter en houden ons daarbij aan de regels die een expert ons voorgeschreven heeft. We verspillen geen druppeltje en we tanken drie keer diesel en twee keer Euro '95. Op het oog zijn er aanmerkelijke verschillen zichtbaar, maar daar laten we ons niet door misleiden. Wij brengen onze jerrycans naar een onafhankelijk laboratorium in Hoogvliet dat gespecialiseerd is in het bepalen van het volume van vloeistoffen. Zij hanteren een waterdichte meetmethode. Van de vijf jerrycans vertonen er vier een behoorlijke afwijking.
(...)
quote:Radar heeft onderzoek gedaan naar de hoeveelheid brandstof die u krijgt bij een benzinestation. Bij het tanken van 25 jerrycans benzine en diesel van 10 liter, is de afgegeven hoeveelheid nagemeten door een gerenommeerd laboratorium.
De resultaten van het onderzoek waren opzienbarend. Bijna alle pompen gaven minder dan 10 liter. Bij tien pompen werd er zelfs minder verkregen dan de toegestane 0,5 procent. Een opzienbarend resultaat. In de uitzending echter toverde de directeur van het NMI een konijn uit de hoge hoed. Bij het tanken bleek dat niet de buitentemperatuur als factor meegerekend moest worden, maar de vloeistoftemperatuur. Daarom werd in de uitzending besloten om opnieuw de meting te verrichten.
Ditmaal is Radar uitgerust met een geijkte elektronische thermometer en metalen jerrycans. Verder wordt dezelfde methode gehanteerd. Wederom wordt er steeds 10 liter getankt en de temperatuur van de vloeistof bepaald. Daarna wordt het exacte volume bepaald in het laboratorium. De inspecteur van het NMI bezoekt dezelfde stations en doet de meting volgens zijn methode.
De resultaten zijn naast elkaar gelegd en dan blijkt dat er weinig verschil te zien is. Van bijna alle verdachte stations vallen de metingen ruim binnen de norm.
(...)
Wat is precies de "klopvastheid" en is dat ook niet een puntje waar de "kwaliteit" op gebaseerd wordt?quote:Op maandag 16 oktober 2006 21:29 schreef Smoked het volgende:
Octaangetal bepaalt de klopvastheid van de benzine, heeft niks met kwaliteit te maken.
Tsja, als je daar een 5,7-liter V8 blok voor nodig hebt is het niet gek dat je 200pk uit 87-benzine haaltquote:Op maandag 16 oktober 2006 22:12 schreef Cybje het volgende:
De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.
Het is heel simpel. Die ford is minder kritisch afgesteld, zodat hij ook op kwalitatief minder goede brandstof kan draaien. Als je hem laat tunen zul je het verschil waarschijnlijk wel merken (en er een flinke sloot vermogen bij krijgen)!quote:Op woensdag 29 november 2006 13:12 schreef Cybje het volgende:
Inmiddels heb ik een auto erbij (Ford Thunderbird) en is de Mercury Grand Marquis meer de auto van me vriendin geworden.
Waar ik bij de Mercury echt een groot verschil merk tussen goedkope benzine van de Argos en Shell V-Power, merk ik bij de Thunderbird praktisch geen verschil. Er zit een licht verschil in, maar dat ligt waarschijnlijk aan het hogere octaangetal van de V-Power. Inmiddels tank ik in de Thunderbird dus maar gewoon goedkope troep, want het moet wel nut hebben. De Mercury blijft wel op V-Power rijden.
Nu zou je denken: verschillende auto's, verschillende motoren. Maar in deze twee auto's ligt praktisch hetzelfde blok, namelijk een Ford Modular V8 4.6. Enige verschil is dat de Mercury Grand Marquis de DOHC variant heeft en de Ford Thunderbird de OHC variant.
Ik snap er niks meer van
44.000.000quote:Op woensdag 29 november 2006 18:57 schreef Barcaconia het volgende:
Volgens mij zit er overigens echt wel een verschil of je tankt bij Shell of bij een ANWB pomp. Maar onderbouwing heb ik echter niet.
Whehe, jij bent er vroeg bijquote:
Feliquote:Op woensdag 29 november 2006 18:57 schreef Barcaconia het volgende:
Volgens mij zit er overigens echt wel een verschil of je tankt bij Shell of bij een ANWB pomp. Maar onderbouwing heb ik echter niet. Het is meer een eigen ervaringskwestie.
Gefeliciteerd !quote:Op woensdag 29 november 2006 18:57 schreef Barcaconia het volgende:
Volgens mij zit er overigens echt wel een verschil of je tankt bij Shell of bij een ANWB pomp. Maar onderbouwing heb ik echter niet. Het is meer een eigen ervaringskwestie.
ik snap um niet......... wat nou 44enveelnullen?quote:Op woensdag 29 november 2006 19:01 schreef mcDavid het volgende:
Hey, van die 44.000.000 zijn er ook 28534 van mij hoor!
Die Ford is getuned en juist afgesteld op alle brandstoffen vanaf 93 ongelood. Die Mercury rijdt ook gewoon op 91 uit Duitsland bijvoorbeeld. Ook niet getuned liep die Ford trouwens hetzelfde op goedkope 95 ongelood en op V-Power.quote:Op woensdag 29 november 2006 18:56 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Het is heel simpel. Die ford is minder kritisch afgesteld, zodat hij ook op kwalitatief minder goede brandstof kan draaien. Als je hem laat tunen zul je het verschil waarschijnlijk wel merken (en er een flinke sloot vermogen bij krijgen)!
Mooie bumpquote:Op dinsdag 23 februari 2010 16:31 schreef Chevvy62 het volgende:
Na veel hier gelezen te hebben, kan ik het niet laten (ook) even te reageren.
Naar mijn idee is er wel degelijk verschil tussen de vele merken benzine. Ik ben ook iemand die eerder stopte bij de 'goedkopere' stations, maar goedkoper per liter wil niet zeggen dat je goedkoper uit bent.
Ik noteer de gereden kilometers en de liters bij mijn tankbeurten, en bereken altijd hoeveel km's ik rijd gemiddeld per liter. Ik rijd met mn Chevrolet Matiz gemiddeld 1:17
Maar over het algemeen kan ik zeggen dat ik met de echt goedkopere benzine MINDER kilometers rijd op een liter Euro95.
Met de merken TamOil en Tango rijd ik relatief het zuinigst: 18 - 19 - 20 km op een liter.
Met de merken Tinq, Amigo en Gulf rijd ik relatief het ONzuinigst! 14 - 15 - 16 km op een liter.
Kortgeleden een keer getankt bij goedkope KOMAS te Hoogeveen: omgerekend 12 km op die liter!! Niet weer daar dusss!
Ik weet niet of dit in z'n algemeenheid geldt voor elke auto, maar het loont naar mijn idee zeker de moeite om dit van je eigen tankgedrag eens een tijdje secuur bij te houden.
Dan kom je er snel achter dat je vaak bij de voordeligste literprijs dus eigenlijk DUURDER uit bent!
Ik heb me ooit laten vertellen dat dit alles te maken heeft met het min-max octaangehalte in de brandstof.
Ik betaal dus meestal liever iets meer per liter om daarmee ook meer km's op een liter te rijden, dan is de kilometerprijs vaak voordeliger dan de literprijs aan de pomp!
Mijn conclusie: Ik rijd al langere tijd met plezier en redelijk voordelig op Tango!
groetjes F te A
Mhaww, enigste reden dat sommige benzines duurder zijn omdat ze meer nagekeken worden naar de kwaliteit, en ze krijgen extra spul erbij zodat de motor evt. schoner of mooier loopt, en dit is hetzelfde als bij olie, gebeurd ook hetzelfde.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:17 schreef T42 het volgende:
ik moet ook me motor 5x aantrekken en met andere benzine 1x of ik gebruik de choke en kan alle 2 de keren in 1x starten
benzine is benzine....
ik tank altijd merkoos MET SERVICE (ze komen naar buiten en ik hoef alleen de dop eraf te draaien)
en die is de goedkoopste in de omgeving van 100km
is in beek en donk
Hihi, mijn troffeetopicquote:
haal er 1:17 meequote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:23 schreef MC-Shithead het volgende:
[..]
Mhaww, enigste reden dat sommige benzines duurder zijn omdat ze meer nagekeken worden naar de kwaliteit, en ze krijgen extra spul erbij zodat de motor evt. schoner of mooier loopt, en dit is hetzelfde als bij olie, gebeurd ook hetzelfde.
Alleen volgens mij merk je dat minder met een oudere auto omdat die minder eisen stellen.
Komt inderdaad overeen met mijn ervaringen uit de praktijk. Huidige auto heb ik ondertussen 9 jaar en verbruik zie je in al die tijd varieren met de seizoenen, zuiniger in de zomer inderdaad.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 21:40 schreef snoertje het volgende:
Ik tank bij allerlei verschillende tankstations, Total, Texaco, Esso, Shell, Firezone, en nog een stuk of 3 merkloze pompen, en ik heb dan ook nog nooit ook maar enig verschil gemerkt. Ik heb het verbruik bijgehouden met alle 8 autos die ik tot nu toe heb gehad en er zat geen enkel merkbaar verschil in.
Volgens mij zit het verschil vooral tussen de oren (zeker bij betere prestaties), en heeft het vooral te maken dat je over het algemeen veel wisselende omstandigheden heb die van invloed zijn op je brandstofverbruik. (zoals de ene keer meer snelweg kilometers en dan weer veel korte afstanden, het weer (koud = hoger verbruik), de ene keer iron maiden cd, de andere keer mozart , etc.)
Let op ik heb het hier niet over v-power en andere speciale "zuinige" en of "prestatie" brandstoffen, alleen over Euro 95 !!!!!!!
Dat de brandstoffen bij de witte pomp anders zijn dan de 'merkbenzines' is echt geen urban legend, hoor.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 23:06 schreef JaapB het volgende:
Maar ja, je het "urban legends" nodig toch?
Dat is ook het mooie van de urban legends, de vele trouwe gelovers daarinquote:Op dinsdag 23 februari 2010 23:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat de brandstoffen bij de witte pomp anders zijn dan de 'merkbenzines' is echt geen urban legend, hoor.
quote:Op woensdag 24 februari 2010 06:53 schreef JaapB het volgende:
[..]
Dat is ook het mooie van de urban legends, de vele trouwe gelovers daarin
Dit klopt wel, inderdaad (net zoals Q8 overigens de benzine gewoon bij de Esso-raffinaderij in de Botlek haalt). Die benzine is prima, maar door additieven wel anders.quote:Op donderdag 25 februari 2010 11:14 schreef Pas259 het volgende:
Sommige goedkope pompen halen benzine vaak gewoon bij Shell of andere maatschappijen.
BRON?! En zorgen die andere additieven ook voor een hoger verbruik?quote:Op donderdag 25 februari 2010 11:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het is gewoon een feit (laat ik er nu hebben gewerkt....) dat merkbenzines andere dopes/additieven hebben, dan de benzines van de witte pomp. Heeft geen reet met urban legends te maken.
Five_Horizonsquote:
Dat weet ik niet.quote:En zorgen die andere additieven ook voor een hoger verbruik?
Shell, Texaco, BP, Esso zijn klanten van het bedrijf waar ik werk.quote:Op donderdag 25 februari 2010 11:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
BRON?! En zorgen die andere additieven ook voor een hoger verbruik?
alleen bij controle ben je de sjaakquote:Op donderdag 25 februari 2010 12:26 schreef Turquaz52 het volgende:
Okee..
* Turquaz52 gaat na een boer met rode diesel..
Volgens mij niet. Maar de meeste stationaire motoren zijn volgens mij ook diesels. (Aggegraten, koelmotoren etc.)quote:Op donderdag 25 februari 2010 12:36 schreef T42 het volgende:
[..]
alleen bij controle ben je de sjaak
maar vraag me af bestaat er ook zoiets als rode benzine? (voor stationair motors)
die ik heb niet. benzine of gasquote:Op donderdag 25 februari 2010 12:37 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Maar de meeste stationaire motoren zijn volgens mij ook diesels. (Aggegraten, koelmotoren etc.)
wordt daar uberhaupt weleens op gecontroleerd?quote:Op donderdag 25 februari 2010 12:36 schreef T42 het volgende:
[..]
alleen bij controle ben je de sjaak
maar vraag me af bestaat er ook zoiets als rode benzine? (voor stationair motors)
Hier was altijd een grote landbouwbeurs en dan stond de douane langs de aanvoer wegen te controleren.quote:Op donderdag 25 februari 2010 13:10 schreef polariteit het volgende:
[..]
wordt daar uberhaupt weleens op gecontroleerd?
jup vaak genoeg een strooje in de tank gehadquote:Op donderdag 25 februari 2010 13:10 schreef polariteit het volgende:
[..]
wordt daar uberhaupt weleens op gecontroleerd?
quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:54 schreef liquid-orange het volgende:
Dit ene bezinestation heeft echt bagger bezine, dus daar is goedkoop duurkoop. Ik kan hier echt minder km's op rijden en ik hoor deze verhalen van meer mensen.
---
Kortom, het is mijns inziens alleen maar een fabel en het is voor mij de 15 cent per liter extra echt niet waard.
In Fifth Gear reden ze ook in een Daihatsu Charade met jus en vodka in de benzinetank dus zo geloofwaardig vind ik dat programma nou ook weer niet.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:34 schreef Wimmm het volgende:
Een hoger octaangehalte zorgt ervoor dan de motor zijn ontsteking beter kan timen. Waardoor je een beter rendement haalt uit de motor, hierdoor zal deze voor dezelfde prestaties minder verbruiken. Voor kleine auto's (lees laag vermogen) heeft dit weinig verschil in prestaties, dit werd eens getest door Fifth gear.
Ik heb zo`n vermoeden dat de brandstof van de Q8 pompen bij hun eigen raffinaderij in de Europoort wegkomt, enige kilometers voorbij de Esso in de Botlek.quote:Op donderdag 25 februari 2010 11:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit klopt wel, inderdaad (net zoals Q8 overigens de benzine gewoon bij de Esso-raffinaderij in de Botlek haalt). Die benzine is prima, maar door additieven wel anders.
Wat een bullcrap! Tango heeft brandstof van Q8 vriend.quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:37 schreef Dacide het volgende:
Kwam toevallig uit bij dit topic na een rondje googlen...
Tank al een jaar met mijn focus 1.6 bij de tango (want goedkoop).. .verbruik.. gemiddeld over een jaar: 1:11,3
Hoorde laatst van zwager dat Tango slechte benzine had (of in ieder geval minder goede benzine).. ik geloofde dit dus echt niet.. elke benzine heeft minstens octaangehalte 95 punt uit..
Toch beweerde hij een lager verbruik te hebben met A-merk benzine en de motor zou beter reageren etc... bla bla bla..
nou vervolgens zelf getest... en waarempel.. gemiddeld verbruik (gemeten op een +/- 10 tankbeurten) is 1:12,4
En ik moet eerlijk toegeven dat mijn focus lekkerder rijdt.. (no shit!!!)
Beetje zo'n verschil als ik had toen ik met de focus Euro98 tankte... is geen groot verschil maar je merkt dat ie dan net iets lekkerder oppakt en aan het gas hangt.
Mijn mening is dus veranderd.. er zit wel degelijk verschil in de soorten benzine.
Maar ik zeg niet dat de benzine van de tango SLECHT is.. ik zeg alleen dat die van de Shell BETER is.
link?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 21:47 schreef classpc het volgende:
[..]
In Fifth Gear reden ze ook in een Daihatsu Charade met jus en vodka in de benzinetank dus zo geloofwaardig vind ik dat programma nou ook weer niet.
quote:
Ik tank nergens anders dan Shellquote:
Charades zijn VETquote:
Oude benzine is juist heel slecht, gaat vlokken enzo.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:21 schreef J0uk3 het volgende:
Ik had een keer Benzine (Euro 95) staan die 2 jaar oud was van mijn Buitenboord motor,
Ik was toen een keer aan het rijden op mijn maat zijn scooter en toen was de benzine op dus toen heb ik maar mijn "oude" benzine er in gedaan en toen ik wegreed klom de scooter sneller in zijn toeren.
Donder op man Benzine mixen met waterquote:Op zaterdag 26 juni 2010 17:46 schreef Hojdhopper het volgende:
Wij hebben hier ook een derderangs tankstation dat hun benzine mixt met water (?). Het scheelt vrij veel in prijs. maar daarvoor rijd je ook zo'n 10% minder kilometers met één tank. Ik denk dus inderdaad dat de derderangs tankstations met goedkope benzine minder goed zijn.
waarschijnlijk niet, dat mengt niet goed. Wel kunnen ze vreselijke dopes gebruiken of verschillende dopes van verschillende leveranciers mengen.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Donder op man Benzine mixen met water
lijkt met niet, die meters zijn allemaal ge-eikt.quote:Op zondag 27 juni 2010 12:00 schreef longinus het volgende:
ik heb eerder het idee dat de benzine hetzelfde is, maar ze met de afleverhoeveelheden klooien, zo lijkt het alsof je mnder kilometers ermee rijdt .
Onmogelijk. We leven hier niet in een apenland hequote:Op zondag 27 juni 2010 12:00 schreef longinus het volgende:
ik heb eerder het idee dat de benzine hetzelfde is, maar ze met de afleverhoeveelheden klooien, zo lijkt het alsof je mnder kilometers ermee rijdt .
IJken doen we met ij...quote:Op zondag 27 juni 2010 12:33 schreef slashyou het volgende:
[..]
lijkt met niet, die meters zijn allemaal ge-eikt.
Vul eens een jerrycan... Denk je werkelijk dat een bedrijf wegkomt met zulke eenvoudige fraude?quote:Op zondag 27 juni 2010 12:00 schreef longinus het volgende:
ik heb eerder het idee dat de benzine hetzelfde is, maar ze met de afleverhoeveelheden klooien, zo lijkt het alsof je mnder kilometers ermee rijdt .
Nouja iets wat wel mixt met benzine dan. Kan mij dat nou schelen, met je commentaar.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Donder op man Benzine mixen met water
Dan zal het zo iets zijn.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 19:05 schreef slashyou het volgende:
[..]
waarschijnlijk niet, dat mengt niet goed. Wel kunnen ze vreselijke dopes gebruiken of verschillende dopes van verschillende leveranciers mengen.
Als je al niet snapt dat benzine vrij lastig gemengd kan worden met water ben je gewoon domquote:Op maandag 28 juni 2010 01:00 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Nouja iets wat wel mixt met benzine dan. Kan mij dat nou schelen, met je commentaar.
Je hebt ontdekt dat auto's op langere ritten zuiniger rijden dan op korte rittenquote:Op maandag 28 juni 2010 02:03 schreef megamandy het volgende:
Als ik bij mijn ouder ben rij ik altijd even naar Maasmechelen naar Bruno's Food Corner (volgens mij van de ESSO), daar betaal je tussen de 1,30 en 1,40 voor de euro95 en mijn auto rijdt er ook nog langer op dan benzine van een NL tankstation.
okquote:Op maandag 28 juni 2010 08:14 schreef Markster het volgende:
Gulf Oil was een grote oliemaatschappij in de 20e eeuw. Het hoofdkantoor was gevestigd in Pittsburgh. In de zestiger jaren van de vorige eeuw had Gulf Oil Company in België, naast vele benzinestations en depots, ook twee zeetankers in de vaart: de Belgian Gulf en de Good Gulf. De eerste was een schip van meer dan dertig jaar oud met twee achteraan geplaatste 4-cilinder dieselmotoren en daarmee zeker een van de eerste motortankers ter wereld.(gebouwd rond 1928). Het schip kon zelf zijn lading lossen en had daarvoor de beschikking over een aantal zuigerpompen die met stoom werden aangedreven.
In 1984 fuseerde het bedrijf met Standard Oil of California (SOCAL). De naam Gulf en enige onderdelen van het bedrijf bleven bestaan. In Nederland was het tot aan de jaren tachtig een bekende naam. In die tijd heeft Q8 alle stations overgenomen. De rechten van het merk en het logo gingen over in andere handen. Gulf mocht als merk en logo tien jaar lang niet op de Nederlandse markt verschijnen. midden jaren 90 kwam het merk weer op de Nederlandse markt.
Nee, daar heb ik het helemaal niet overquote:Op maandag 28 juni 2010 09:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je hebt ontdekt dat auto's op langere ritten zuiniger rijden dan op korte ritten
Ik ben inderdaad niet zo op de hoogte van chemische techniek. Maar het is sowieso geen 100% benzine iig.quote:Op maandag 28 juni 2010 08:12 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Als je al niet snapt dat benzine vrij lastig gemengd kan worden met water ben je gewoon dom
Onderbouw dat eens dan. Want je praat gewoon poep.quote:Op woensdag 30 juni 2010 21:17 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad niet zo op de hoogte van chemische techniek. Maar het is sowieso geen 100% benzine iig.
1e zin: "ik weet het niet"quote:Op woensdag 30 juni 2010 21:17 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad niet zo op de hoogte van chemische techniek. Maar het is sowieso geen 100% benzine iig.
u, ik rij met deze goedkope benzine max 400km met een tank a 40 liter. Dus 1:10. Met duurdere benzine, van bv Shell, BP, etc. rij ik 450 km. Dus het lijkt me dat er mee gerommeld is, ook aan de prijs te zien.quote:Op woensdag 30 juni 2010 22:03 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Onderbouw dat eens dan. Want je praat gewoon poep.
Je rijdt toch ook andere stukken met elke tank. Dus de ene keer iets meer kleine stukken de andere keer iets meer lange stukken. Meer met raam op of airco aan. De ene keer met net iets meer haast dan de aderen keer?quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:41 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
u, ik rij met deze goedkope benzine max 400km met een tank a 40 liter. Dus 1:10. Met duurdere benzine, van bv Shell, BP, etc. rij ik 450 km. Dus het lijkt me dat er mee gerommeld is, ook aan de prijs te zien.
Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten onderbouwen. Met je poep.
Hoe willen jullie het verklaren dan, wijsneuzen.
Zeker zit daar wel verschil in, maar ik rij met de betreffende auto vrijwel alleen in de stad. En dan lijkt me een verschil van 50-100 km per tank wel veel.Airco zit er niet in dus dan zou het verschil alleen van zaken zoals raam open/ bandenspanning komen.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:26 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Je rijdt toch ook andere stukken met elke tank. Dus de ene keer iets meer kleine stukken de andere keer iets meer lange stukken. Meer met raam op of airco aan. De ene keer met net iets meer haast dan de aderen keer?
Qua prijs lijkt me de locatie, de bediende achter de kassa (of soms zelfs nog aan de pom) en het niet toevoegen van auditieven, toch meer een reden dat de prijs per liter lager is
quote:Op vrijdag 2 juli 2010 14:48 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Zeker zit daar wel verschil in, maar ik rij met de betreffende auto vrijwel alleen in de stad. En dan lijkt me een verschil van 50-100 km per tank wel veel.Airco zit er niet in dus dan zou het verschil alleen van zaken zoals raam open/ bandenspanning komen.
Wat de andere factoren zoals ligging betreft, daar zou ik me in kunnen vinden. Alleen zit er niet zo veel verschil in ook gewoon 2 pompbediendes, ligging in de stad (dus niet aan de snelweg).
Moest plotseling aan de stelligheid hier denken bij het zien van Kassa:quote:Op vrijdag 2 juli 2010 14:48 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Zeker zit daar wel verschil in, maar ik rij met de betreffende auto vrijwel alleen in de stad. En dan lijkt me een verschil van 50-100 km per tank wel veel.Airco zit er niet in dus dan zou het verschil alleen van zaken zoals raam open/ bandenspanning komen.
Wat de andere factoren zoals ligging betreft, daar zou ik me in kunnen vinden. Alleen zit er niet zo veel verschil in ook gewoon 2 pompbediendes, ligging in de stad (dus niet aan de snelweg).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |