Wat is precies de "klopvastheid" en is dat ook niet een puntje waar de "kwaliteit" op gebaseerd wordt?quote:Op maandag 16 oktober 2006 21:29 schreef Smoked het volgende:
Octaangetal bepaalt de klopvastheid van de benzine, heeft niks met kwaliteit te maken.
Tsja, als je daar een 5,7-liter V8 blok voor nodig hebt is het niet gek dat je 200pk uit 87-benzine haaltquote:Op maandag 16 oktober 2006 22:12 schreef Cybje het volgende:
De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.
Het is heel simpel. Die ford is minder kritisch afgesteld, zodat hij ook op kwalitatief minder goede brandstof kan draaien. Als je hem laat tunen zul je het verschil waarschijnlijk wel merken (en er een flinke sloot vermogen bij krijgen)!quote:Op woensdag 29 november 2006 13:12 schreef Cybje het volgende:
Inmiddels heb ik een auto erbij (Ford Thunderbird) en is de Mercury Grand Marquis meer de auto van me vriendin geworden.
Waar ik bij de Mercury echt een groot verschil merk tussen goedkope benzine van de Argos en Shell V-Power, merk ik bij de Thunderbird praktisch geen verschil. Er zit een licht verschil in, maar dat ligt waarschijnlijk aan het hogere octaangetal van de V-Power. Inmiddels tank ik in de Thunderbird dus maar gewoon goedkope troep, want het moet wel nut hebben. De Mercury blijft wel op V-Power rijden.
Nu zou je denken: verschillende auto's, verschillende motoren. Maar in deze twee auto's ligt praktisch hetzelfde blok, namelijk een Ford Modular V8 4.6. Enige verschil is dat de Mercury Grand Marquis de DOHC variant heeft en de Ford Thunderbird de OHC variant.
Ik snap er niks meer van
44.000.000quote:Op woensdag 29 november 2006 18:57 schreef Barcaconia het volgende:
Volgens mij zit er overigens echt wel een verschil of je tankt bij Shell of bij een ANWB pomp. Maar onderbouwing heb ik echter niet.
Whehe, jij bent er vroeg bijquote:
Feliquote:Op woensdag 29 november 2006 18:57 schreef Barcaconia het volgende:
Volgens mij zit er overigens echt wel een verschil of je tankt bij Shell of bij een ANWB pomp. Maar onderbouwing heb ik echter niet. Het is meer een eigen ervaringskwestie.
Gefeliciteerd !quote:Op woensdag 29 november 2006 18:57 schreef Barcaconia het volgende:
Volgens mij zit er overigens echt wel een verschil of je tankt bij Shell of bij een ANWB pomp. Maar onderbouwing heb ik echter niet. Het is meer een eigen ervaringskwestie.
ik snap um niet......... wat nou 44enveelnullen?quote:Op woensdag 29 november 2006 19:01 schreef mcDavid het volgende:
Hey, van die 44.000.000 zijn er ook 28534 van mij hoor!
Die Ford is getuned en juist afgesteld op alle brandstoffen vanaf 93 ongelood. Die Mercury rijdt ook gewoon op 91 uit Duitsland bijvoorbeeld. Ook niet getuned liep die Ford trouwens hetzelfde op goedkope 95 ongelood en op V-Power.quote:Op woensdag 29 november 2006 18:56 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Het is heel simpel. Die ford is minder kritisch afgesteld, zodat hij ook op kwalitatief minder goede brandstof kan draaien. Als je hem laat tunen zul je het verschil waarschijnlijk wel merken (en er een flinke sloot vermogen bij krijgen)!
Mooie bumpquote:Op dinsdag 23 februari 2010 16:31 schreef Chevvy62 het volgende:
Na veel hier gelezen te hebben, kan ik het niet laten (ook) even te reageren.
Naar mijn idee is er wel degelijk verschil tussen de vele merken benzine. Ik ben ook iemand die eerder stopte bij de 'goedkopere' stations, maar goedkoper per liter wil niet zeggen dat je goedkoper uit bent.
Ik noteer de gereden kilometers en de liters bij mijn tankbeurten, en bereken altijd hoeveel km's ik rijd gemiddeld per liter. Ik rijd met mn Chevrolet Matiz gemiddeld 1:17
Maar over het algemeen kan ik zeggen dat ik met de echt goedkopere benzine MINDER kilometers rijd op een liter Euro95.
Met de merken TamOil en Tango rijd ik relatief het zuinigst: 18 - 19 - 20 km op een liter.
Met de merken Tinq, Amigo en Gulf rijd ik relatief het ONzuinigst! 14 - 15 - 16 km op een liter.
Kortgeleden een keer getankt bij goedkope KOMAS te Hoogeveen: omgerekend 12 km op die liter!! Niet weer daar dusss!
Ik weet niet of dit in z'n algemeenheid geldt voor elke auto, maar het loont naar mijn idee zeker de moeite om dit van je eigen tankgedrag eens een tijdje secuur bij te houden.
Dan kom je er snel achter dat je vaak bij de voordeligste literprijs dus eigenlijk DUURDER uit bent!
Ik heb me ooit laten vertellen dat dit alles te maken heeft met het min-max octaangehalte in de brandstof.
Ik betaal dus meestal liever iets meer per liter om daarmee ook meer km's op een liter te rijden, dan is de kilometerprijs vaak voordeliger dan de literprijs aan de pomp!
Mijn conclusie: Ik rijd al langere tijd met plezier en redelijk voordelig op Tango!
groetjes F te A
Mhaww, enigste reden dat sommige benzines duurder zijn omdat ze meer nagekeken worden naar de kwaliteit, en ze krijgen extra spul erbij zodat de motor evt. schoner of mooier loopt, en dit is hetzelfde als bij olie, gebeurd ook hetzelfde.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:17 schreef T42 het volgende:
ik moet ook me motor 5x aantrekken en met andere benzine 1x of ik gebruik de choke en kan alle 2 de keren in 1x starten
benzine is benzine....
ik tank altijd merkoos MET SERVICE (ze komen naar buiten en ik hoef alleen de dop eraf te draaien)
en die is de goedkoopste in de omgeving van 100km
is in beek en donk
Hihi, mijn troffeetopicquote:
haal er 1:17 meequote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:23 schreef MC-Shithead het volgende:
[..]
Mhaww, enigste reden dat sommige benzines duurder zijn omdat ze meer nagekeken worden naar de kwaliteit, en ze krijgen extra spul erbij zodat de motor evt. schoner of mooier loopt, en dit is hetzelfde als bij olie, gebeurd ook hetzelfde.
Alleen volgens mij merk je dat minder met een oudere auto omdat die minder eisen stellen.
Komt inderdaad overeen met mijn ervaringen uit de praktijk. Huidige auto heb ik ondertussen 9 jaar en verbruik zie je in al die tijd varieren met de seizoenen, zuiniger in de zomer inderdaad.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 21:40 schreef snoertje het volgende:
Ik tank bij allerlei verschillende tankstations, Total, Texaco, Esso, Shell, Firezone, en nog een stuk of 3 merkloze pompen, en ik heb dan ook nog nooit ook maar enig verschil gemerkt. Ik heb het verbruik bijgehouden met alle 8 autos die ik tot nu toe heb gehad en er zat geen enkel merkbaar verschil in.
Volgens mij zit het verschil vooral tussen de oren (zeker bij betere prestaties), en heeft het vooral te maken dat je over het algemeen veel wisselende omstandigheden heb die van invloed zijn op je brandstofverbruik. (zoals de ene keer meer snelweg kilometers en dan weer veel korte afstanden, het weer (koud = hoger verbruik), de ene keer iron maiden cd, de andere keer mozart , etc.)
Let op ik heb het hier niet over v-power en andere speciale "zuinige" en of "prestatie" brandstoffen, alleen over Euro 95 !!!!!!!
Dat de brandstoffen bij de witte pomp anders zijn dan de 'merkbenzines' is echt geen urban legend, hoor.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 23:06 schreef JaapB het volgende:
Maar ja, je het "urban legends" nodig toch?
Dat is ook het mooie van de urban legends, de vele trouwe gelovers daarinquote:Op dinsdag 23 februari 2010 23:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat de brandstoffen bij de witte pomp anders zijn dan de 'merkbenzines' is echt geen urban legend, hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |