Wat een flauwekul om te bevestigen dat Amerikaans 'beter' of 'authentieker' is dan Brits Engels omdat men dat zo vroeger ook uitsprak in Engeland. Dan is Fries het daadwerkelijk Engels zeker, want Oud-Engels lijkt verrot veel op Fries qua uitspraak!
Verder vind ik genoeg Amerikaanse accenten spuuglelijk en zijn sommige Britse accenten idd moeilijk te verstaan (Brummie en Scouse vind ik lastig te volgen en in Hull stond ik ook raar te kijken af en toe (you're jerking?!)).
Ik weet even niet meer welk accent het was in Amerika, maar die waar alle klinkers een rondje gedraaid hebben, zodat 'pen' als 'pin' wordt uitgesproken en zo, dat vind ik ook geen gehoor hoor...
En 'koowfie', zo'n lange slome o met zo'n vette W ertussengepropt. Of juist weer 'taffee' ipv toffee. Verschrikkelijk soms.
RP is niet alles, en je hebt zo'n BBC presentator die "years" uitspreekt als "jeurs" (en dan alsof ie het zegt terwijl ie zit te geeuwen met hete krieltjes in z'n giechel), daar moet ik ook altijd om lachen, maar vooral Noord Engelse accenten vind ik zelf wel tof.
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 10:49 schreef CherryLips het volgende:Ik moest bij Speaker RP leren spreken
![]()
. En toen een blok later kregen we een docent uit Manchester
![]()
. En het blok daarna iemand uit Londen. Dus van RP kwam toen niet zo heel veel meer terecht
![]()
. Maar ik vind RP niet lelijk ofzo, ik vind het wl geinig
![]()
. Ik vind het altijd leuk om heel posh op z'n Bridget Jones: 'Do you know where the toilets are?' te zeggen
![]()
.
Engels leren op school is toch maar gebrekkig.
Ik raad je niet aan om in York het woord potatoes 'op z'n Engels' te zeggen, ik werd hard uitgelachen.
Ik was ook wel verbaasd toen ik ze hoorde afspreken om 'half seven'.
[ Bericht 40% gewijzigd door Maeghan op 31-10-2006 15:34:09 ]