Het betekent precies wat er staat.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 19:11 schreef LXIV het volgende:
Kun jij dit in het Nederlands vertalen, Lienekien? Wat wordt er nu precies gezegd?
Achtervoegsel is wel duidelijk.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 19:11 schreef LXIV het volgende:
-lei
achtervoegsel waarmee van de (oorspronkelijke) genitiefvorm op -er van telw., onbep. vnw. en het woord ‘geen’ onbep. vnw. worden gevormd die betekenen: van, in zoveel soorten als door het eerste lid wordt aangegeven (het zn. kan daarbij in het enkelvoud of in het mv. gebruikt worden)
Bedankt.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 20:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Achtervoegsel is wel duidelijk.
Genitiefvorm is de tweede naamval, volgens Van Dale: naamval ter aanduiding van een bezits- of afhankelijkheidsrelatie.
Genitiefvorm op - er, daar valt dus ook 'meerder' onder, dat een onbepaald telwoord was (onbepaald, dus duidt geen vaste hoeveelheid aan), en wat 'meer' betekent.
Als je -lei plakt achter 'meerder' krijg je volgens jouw definitie de betekenis: 'van of in zoveel soorten als 'meerder' (meer)'.
Dus 'voor meerderlei uitleg vatbaar' betekent: 'voor meer uitleg vatbaar'.
Of 'van nul of generlei waarde' betekent: 'van nul of geen waarde'.
Voor meerderlei uitleg vatbaar, die gebruik ik nog wel eens.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 20:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bedankt.
Gebruik jij drieërlei of meerderlei nog?
Omdat ik geregeld Nederlandse literatuur van vóór de oorlog lees, ben ik af en toe niet helemaal zeker meer of een woord nog gangbaar is in hedendaags Nederlands. Ken je dat?
Hoe voelt het om dat te zeggen?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:12 schreef LXIV het volgende:
met het gezin
Tja. Ik haperde héél even bij het schrijven ervan. Maar het is zoals het is. Met het gezin. Met mij als het verantwoordelijke hoofd daarvan.quote:
Hoe ouderwetsch romantisch!quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 18:22 schreef wyccie het volgende:
nu wordt broer uitgehuwelijkt aan Do2
En zo hoort het! Ga je Anne later ook uithuwelijken?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:20 schreef LXIV het volgende:
Met mij als het verantwoordelijke hoofd daarvan.
Dat is enkele maanden geleden al gebeurd, hoezo?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:23 schreef broer het volgende:
[..]
En zo hoort het! Ga je Anne later ook uithuwelijken?
Zomaar. Ik vroeg me af of je als verantwoordelijk hoofd van het gezin wel ál je verantwoordelijkheden nam.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:24 schreef LXIV het volgende:
Dat is enkele maanden geleden al gebeurd, hoezo?
Natuurlijk. Zo ga ik nu even uit de ether om haar een flesje te geven.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:25 schreef broer het volgende:
[..]
Zomaar. Ik vroeg me af of je als verantwoordelijk hoofd van het gezin wel ál je verantwoordelijkheden nam.
Dat gebeurt áltijd met baby's.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:24 schreef LXIV het volgende:
Dat is enkele maanden geleden al gebeurd, hoezo?
Is dat hetzelfde als Klein zigeunermeisje?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:50 schreef LXIV het volgende:
I- Klein klein kleutertje.
Het kleine zigeunermeisje van 'Er zat een klein zigeunermeisje huilend op een steentje, huilend, huilend, helemaal alleen"?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:52 schreef wyccie het volgende:
[..]
Is dat hetzelfde als Klein zigeunermeisje?
Er wordt gezegd dat er verschillen zijn tussen kleine, kleine kleutertjes en kleine zigeunermeisjes.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:52 schreef wyccie het volgende:
[..]
Is dat hetzelfde als Klein zigeunermeisje?
Ja die. Die deden we op de kleuterschool met gym en op het schoolplein. Ik vind 'm zo leukquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:53 schreef LXIV het volgende:
Het kleine zigeunermeisje van 'Er zat een klein zigeunermeisje huilend op een steentje, huilend, huilend, helemaal alleen"?
Nee. Het zigeunermeisje zit huilend op een steentje, terwijl het kleutertje alle bloempjes uit de hof plukt. Vooroordeelbevestigend natuurlijk. De zigeuner al in het begin in de slachtofferrol, passief tot dat de een of andere autochtone hulpverlener er haar weer uittrekt, het Arische kleutertje actief, creatief maar ook een weinig destructief op eigen initiatief aan de gang. Waar overigens tot slot wél weer een moraal achter steekt.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:57 schreef wyccie het volgende:
[..]
Ja die. Die deden we op de kleuterschool met gym en op het schoolplein. Ik vind 'm zo leuk![]()
Is het dan niet een bijnaam?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:04 schreef wyccie het volgende:
Kortjakje is toch geen naam voor een meisje.
Dat klopt! En dat heb ik Anne ook al verteld:quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:03 schreef Tha_Erik het volgende:
En Kortjakje is een hoer.
Nee, denk dat Kortjakje nog een echt Oud-Hollandsche is.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:12 schreef wyccie het volgende:
Een Russische zeker.
quote:Op maandag 16 oktober 2006 11:38 schreef Camplo het volgende:
Ik heb dat wel met de dagindelingen van de weekDie gaf ik een kleur:
Maandag = geel
Dinsdag = oranje
Woensdag = groen
Donderdag = Blauw
Vrijdag= Bruin
Zaterdag= Wit
Zondag= Zwart.
quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:53 schreef GotC het volgende:
Ik heb wel iets dwangmatigs op de snelweg (als ik passagier ben).. ik wil elke keer als we langs lantaarnpalen rijden, zoals een paard over een hek springt, 'spring' ik in mn gedachten en met mn voet over lantaarnpalen! Beetje vreemd, but hey. Laatste tijd wel wat minder geworden.
Die tweede heb ik ook wel eens. Volgens mij is dat vrij normaal. Ik ben in ieder geval psychisch volkomen gezond, en toch doe ik dat ook.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:13 schreef wyccie het volgende:
Ik lees in een topic allemaal gekke dingen die ik ook heb. (En sommigen hebben het natuurlijk weer over autisme)
[..]
[..]
Deze mensen schijnen maandag met rood te associeren. Waarom weet ik niet, zelf heb ik er geen last van.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:16 schreef broer het volgende:
Hoe geef je de dagen een kleur? Met stift in je agenda? Of enkel in je hoofd? "Wat is het morgen? O, rood. Dan moet ik op tijd opstaan."
Een kort jakje idd. Dus je kunt er gemakkelijk bij.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:18 schreef k_man het volgende:
Kortjakje? Een hoer in een kort rokje?
Nee, gewoon een associatie. Nu veel minder sterk dan vroeger. Dinsdag is rood. Donderdag was roze. Woensdag blauw.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:16 schreef broer het volgende:
Hoe geef je de dagen een kleur? Met stift in je agenda? Of enkel in je hoofd? "Wat is het morgen? O, rood. Dan moet ik op tijd opstaan."
Lastig vind ik dat altijd, in het hoofd kijken van iemand die op een andere manier denkt dan ik. Zo schijn je ook mensen te hebben die vooral in beelden denken. Dat vind ik ook al zo moeilijk te bevatten.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:18 schreef LXIV het volgende:
Deze mensen schijnen maandag met rood te associeren.
Weet je het zeker? Ik ken nog 1 ander persoon die het ook heeft, en psychisch is zij minder gezondquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:14 schreef LXIV het volgende:
Die tweede heb ik ook wel eens. Volgens mij is dat vrij normaal. Ik ben in ieder geval psychisch volkomen gezond, en toch doe ik dat ook.
Denk jij dan altijd in woorden?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:23 schreef broer het volgende:
Zo schijn je ook mensen te hebben die vooral in beelden denken. Dat vind ik ook al zo moeilijk te bevatten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |