abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42658621
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:18 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Nogmaals, die lui hebben Amerikaanse computers onderzocht niet die Nedap computers.
En als die software bestaat voor een Nedap computer, waarom heeft Gingrijp die dan niet uitgepobeerd op "zijn" computers?
[..]

Zo gauw je met combinaties gaat werken krijg je alleen maar verwarring zoals al gezegd.

Wat te doen als het ene systeem zegt

PvdA 3.001
CDA 2.999

En het andere systeem

CDA 3.001
PvdA 2.999

Wat dan?
Als het tweede systeem de papiertjes is, kun je die nog een keer tellen, en nog een keer.
En als er dan 3x 3001 CDA uitkomt, dan is het 3001 CDA.
Komt er een keer 3001 CDA uit, een keer 3000 CDA en een keer 2999 CDA, dan mag je er vanuit gaan dat de computer gelijk heeft. Nog effe de software checken misschien.
Het kost wat tijd allemaal, maar het is wel een wezenlijk element van de democratie.
pi_42658713
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:16 schreef Wombcat het volgende:

Ik kan het mishebben, maar de volgorde van de lijsten is toch wel al langer bekend. De grootste partij krijgt toch normaal gesproken lijst 1, de tweede 2 etc.?
Dus dat biedt aanknopingspunten. Kun je bijvoorbeeld er voor zorgen dat de stem van de 3e persoon op lijst 2 naar de tweede persoon op lijst 1 gaat. En die voor de 6e persoon op lijst 3 naar de 4e persoon op lijst 1.
Zonder dat je dan precies weer hoe de lijsten eruit zien, ga je dan de boel al beïnvloeden.
Ja maar waarschijnlijk wordt het wel een zooitje en zal het weinig nut hebben.
pi_42658774
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:21 schreef Wombcat het volgende:

Als het tweede systeem de papiertjes is, kun je die nog een keer tellen, en nog een keer.
En als er dan 3x 3001 CDA uitkomt, dan is het 3001 CDA.
Komt er een keer 3001 CDA uit, een keer 3000 CDA en een keer 2999 CDA, dan mag je er vanuit gaan dat de computer gelijk heeft. Nog effe de software checken misschien.
Het kost wat tijd allemaal, maar het is wel een wezenlijk element van de democratie.
Dat idee hadden ze in Amerika ook. Effe hertellen.

Toen bleken er ineens veel stemmen ongeldig te zijn en werd het een en ander via de rechtbank uitgevochten. Noem ik niet echt een toonbeeld van democratie.
pi_42658793
foutje

[ Bericht 89% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2006 23:26:35 ]
pi_42658800
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:17 schreef Yildiz het volgende:
Jij weet blijkbaar dat het werkt op de manier zoals jij net beschrijft.

Ik geef helemaal geen beschrijving van hoe iets werkt.
pi_42658851
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:25 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Dat idee hadden ze in Amerika ook. Effe hertellen.

Toen bleken er ineens veel stemmen ongeldig te zijn en werd het een en ander via de rechtbank uitgevochten. Noem ik niet echt een toonbeeld van democratie.
In de Oekraïne hebben ze nieuwe verkiezingen gehouden na onregelmatigheden. Wat is nu democratischer?
pi_42658886
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:25 schreef Wombcat het volgende:

Behalve als de uitslag erdoor bepaald wordt.
Waar wordt de uitslag dan door bepaald?
quote:
Of je gaat er idd maar vanuit "dat het allemaal wel goed zal gaan."
Ik heb nog steeds geen overtuigende redenen gezien om er vanuit te gaan dat het niet goed gaat hier in Nederland.
quote:
In de Oekraïne is een herstemming geweest op basis van mogelijke fraude. In de VS is de hertelling gestopt op last van de rechter. Wat is nu democratischer?
Oekraine.
Daarom heeft het eigenlijk ook weinig zin om een tweede systeem in te bouwen. Want elke uitkomst daarvan zal betwist worden.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 23:29:36 #158
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42658952
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:26 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Ik geef helemaal geen beschrijving van hoe iets werkt.
Dan zou ik toch eens je post lezen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_42659106
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:28 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Waar wordt de uitslag dan door bepaald?
Ik dacht dat je op een andere post van me reageerde, had dus niet goed gelezen
Het ging mij er om dat als een paar stemmen de uitslag bepalen, dat het dan wel belangrijk is om zeker te weten dat de uitslag klopt, maar daar ging mijn andere post dus over.
Foutje mijnerzijds
quote:
Ik heb nog steeds geen overtuigende redenen gezien om er vanuit te gaan dat het niet goed gaat hier in Nederland.
Klopt. Maar het probleem is het ontbreken van controlemogelijkheid.
En de beveiliging was natuurlijk uitermate brak, maar wordt nu verbeterd.
quote:
Oekraine.
Daarom heeft het eigenlijk ook weinig zin om een tweede systeem in te bouwen. Want elke uitkomst daarvan zal betwist worden.
Ik ben er nog niet uit wat het beste is. Aan beide zitten voor- en nadelen. Iig heb ik wel sterk de indruk dat er een en ander moet verbeterd worden met die stemcomputer. Wat nu ook gaat gebeuren.
Maar een aantal zaken mag wel wat openlijker (die testrapporten van TNO bv.).
pi_42659131
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:29 schreef Yildiz het volgende:

Dan zou ik toch eens je post lezen.
gelezen. Je ziet spoken, ik weet niet hoe zo'n ding van binnen werkt.

Reageer eens op mijn post wat te doen als je met combinaties werkt en er 2 uitslagen uitkomen die bij elkaar in de buurt komen.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 23:37:04 #161
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42659218
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:34 schreef calvobbes het volgende:

[..]

gelezen. Je ziet spoken, ik weet niet hoe zo'n ding van binnen werkt.

Reageer eens op mijn post wat te doen als je met combinaties werkt en er 2 uitslagen uitkomen die bij elkaar in de buurt komen.
Dan weten we in ieder geval meer dan met 1 machine, nietwaar?
pi_42659261
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:33 schreef Wombcat het volgende:

Klopt. Maar het probleem is het ontbreken van controlemogelijkheid.
Die is er wel.
Zoals gezegd, een willekeurig aantal stemmen laten doen, kijken of dat klopt en dan pas die machine inzetten.
Als je moet vrezen dat iemand in staat is om een programmatje te maken dat die test dwarsboomd, dan moet je ook vrezen die persoon elke andere manier van stemmen kan beinvloeden.
quote:
Maar een aantal zaken mag wel wat openlijker (die testrapporten van TNO bv.).
Ik zie daar de noodzaak echt niet van in.
Wat maakt het nou uit of jan en alleman dat weet?
Dat brengt net zo goed risico's met zich mee.

Aan de ene kant moeten de risico's beperkt worden, aan de andere kant moet de deur wel op een kier worden gezet.
pi_42659289
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:37 schreef Yildiz het volgende:

Dan weten we in ieder geval meer dan met 1 machine, nietwaar?
Als je het over drogredenaties hebt

Kan ik hier uit opmaken dat jij het dan ook niet meer weet welke uitslag we moeten geloven?
pi_42659339
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:38 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Die is er wel.
Zoals gezegd, een willekeurig aantal stemmen laten doen, kijken of dat klopt en dan pas die machine inzetten.
Als je moet vrezen dat iemand in staat is om een programmatje te maken dat die test dwarsboomd, dan moet je ook vrezen die persoon elke andere manier van stemmen kan beinvloeden.
Moeten ze dan wel doen natuurlijk (Dat controleren), en dat is nu net onduidelijk of dat wel gebeurt.
quote:
Ik zie daar de noodzaak echt niet van in.
Wat maakt het nou uit of jan en alleman dat weet?
Dat brengt net zo goed risico's met zich mee.

Aan de ene kant moeten de risico's beperkt worden, aan de andere kant moet de deur wel op een kier worden gezet.
Het zou iig al aardig zijn om te weten waar het TNO nu op controleert, en wat hun bevindingen daarop zijn. En dat hoeft dan nog niet eens tot in detail uitgewerkt te zijn.
Nu is daarover alleen maar geheimzinnigheid en onduidelijkheid.
pi_42659389
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:40 schreef Wombcat het volgende:

Moeten ze dan wel doen natuurlijk (Dat controleren), en dat is nu net onduidelijk of dat wel gebeurt.
Geen idee, maar er is dus wel een controlemogelijkheid in tegenstelling tot wat er beweerd wordt
quote:
Het zou iig al aardig zijn om te weten waar het TNO nu op controleert, en wat hun bevindingen daarop zijn. En dat hoeft dan nog niet eens tot in detail uitgewerkt te zijn.
Nu is daarover alleen maar geheimzinnigheid en onduidelijkheid.
Ja nou en?
Waarom zou iedereen dat moeten weten? "ja dat is aardig" vind ik niet echt een goede reden om mogelijke fraudeurs een handje te helpen.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 23:46:33 #166
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42659490
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:39 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Als je het over drogredenaties hebt

Kan ik hier uit opmaken dat jij het dan ook niet meer weet welke uitslag we moeten geloven?
a: je hebt niet door wat een drogreden is.

b: nee.
pi_42659518
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:46 schreef Yildiz het volgende:

b: nee.
Nou kom op dan. Niet zo stil doen ineens.
Leg dan eens uit hoe die situatie dan wel aangepakt moet worden!
pi_42659542
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:43 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Geen idee, maar er is dus wel een controlemogelijkheid in tegenstelling tot wat er beweerd wordt
[..]

Ja nou en?
Waarom zou iedereen dat moeten weten? "ja dat is aardig" vind ik niet echt een goede reden om mogelijke fraudeurs een handje te helpen.
Omdat nu volstrekt onduidelijk is waarop gecontroleerd wordt. Als TNO alleen maar op waterbestendigheid van de computers controleert, dan zegt de controle dus niets over het stemproces, en de beveiliging van die dingen. Het stempeltje goedgekeurd door TNO is dan waardeloos op dat vlak, omdat ze er niet op gecontroleerd hebben.Je kunt dan niet zeggen "ze zijn veilig, want gecontoroleerd door TNO." Daarom is het relevant om te weten waarop TNO controleert en wat de resultaten zijn.
In het algemeen vallen overheidsdocumenten onder de Wet openbaarheid bestuur. Dit misschien niet, maar ik vind het wel uitermate vreemd dat bij zoiets wezenlijks voor het democratische proces, zo geheimzinnig wordt gedaan.

En je zegt zelf ook dat je niet weet of er gecontroleerd wordt.
Lijkt me toch wel van wezenlijk belang om te weten om te kunnen concluderen dat het systeem veilig in elkaar zit.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2006 23:50:35 ]
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 23:48:28 #169
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42659546
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:47 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Nou kom op dan. Niet zo stil doen ineens.
Leg dan eens uit hoe die situatie dan wel aangepakt moet worden!
Dat hoef ik niet. Het is een stuk beter dan een enkel systeem. Het is een back-up van elkaar. Een symbiotische relatie, als het ware.
pi_42659608
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:48 schreef Yildiz het volgende:

Dat hoef ik niet. Het is een stuk beter dan een enkel systeem. Het is een back-up van elkaar. Een symbiotische relatie, als het ware.
Wat een bullshit

Wat is dan de backup, en wat is dan de officiele uitslag?
Als je twee verschillende uitslagen hebt, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk Amerikaanse toestanden!

Komop zeg... Je ziet zelf toch ook wel in dat dat niet handig is?
pi_42659684
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:48 schreef Wombcat het volgende:

Omdat nu volstrekt onduidelijk is waarop gecontroleerd wordt.
quote:
In de Regeling voorwaarden en goedkeuring stemmachines 1997 is vastgelegd dat keuringsinstelling TNO toetst of een prototype stemmachine aan het Kiesbesluit en de Regeling voorwaarden en goedkeuring stemmachines 1997 voldoet. Dat betekent ook een grondig onderzoek naar de in de stemmachines gebruikte software. De broncodes van deze software zijn bij TNO bekend. Ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken bekijken of de stemmachine gebruikersvriendelijk is. Als een type stemmachine na goedkeuring door de minister in productie genomen is, dan voert TNO een zogenoemde tien-op-één-keuring uit: de producent levert tien stemmachines waarvan TNO er één selecteert en keurt. Pas daarna mogen de stemmachines voor verkiezingen worden gebruikt. De mensen van TNO die de stemmachines controleren zijn door de AIVD gescreend.

[knip]

Ondanks de zeer geringe kans op fraude wil het ministerie de denkbare mogelijkheden hiertoe nog kleiner maken dan ze nu al zijn. In overleg met de stemmachinefabrikanten en TNO worden extra veiligheidsmaatregelen voorbereid die voor de verkiezingen op 22 november zullen worden genomen. Het gaat dan om verzegeling van stemmachines, extra beveiliging van de software en controle van de software door TNO.
Toevoeging: Ik heb geen redenen om TNO te wantrouwen. Dus dat ga ik in deze ook niet doen.
pi_42659795
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:18 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Nogmaals, die lui hebben Amerikaanse computers onderzocht niet die Nedap computers.
En als die software bestaat voor een Nedap computer, waarom heeft Gingrijp die dan niet uitgepobeerd op "zijn" computers?
[..]

Zo gauw je met combinaties gaat werken krijg je alleen maar verwarring zoals al gezegd.

Wat te doen als het ene systeem zegt

PvdA 3.001
CDA 2.999

En het andere systeem

CDA 3.001
PvdA 2.999

Wat dan?
Je kunt heel goed van tevoren afspraken maken over hoe te handelen in dit soort zeer uitzonderlijke grensgevallen. In verreweg de meeste gevallen voldoet een (paper) trail die tenminste controle mogelijk maakt. Als je er niet uit komt kun je altijd nog een herstemming doen met een nieuwe strengere procedure.

Nogmaals: in een democratie heeft de kiezer het voor het zeggen, en die dient dan ook zowel het verloop als de uitslag van verkiezingen te kunnen controleren. Dat een officiele instantie als bijvoorbeeld TNO maar op basis van 'reputatie' oid vertrouwd moet worden draagt daar niet aan bij.

Die instanties zijn immers niet onafhankelijk. Ze bieden niet de kiezer, maar de overheid de mogelijkheid de verkiezingen te controleren. Maar het democratisch principe is nu juist dat de kiezer controle over de verkiezingen dient te hebben en niet de overheid.
pi_42659817
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:53 schreef calvobbes het volgende:

[..]

[..]

Toevoeging: Ik heb geen redenen om TNO te wantrouwen. Dus dat ga ik in deze ook niet doen.
Dat is jouw goed recht, maar het is mijn democratisch goed recht dat wantrouwen wel te hebben.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 23:59:48 #174
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42659844
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:50 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Wat een bullshit

Wat is dan de backup, en wat is dan de officiele uitslag?
Als je twee verschillende uitslagen hebt, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk Amerikaanse toestanden!
Dan weten we dat het dus fout zit. Dat is alvast beter dan 1 waarde, nietwaar?
quote:
Komop zeg... Je ziet zelf toch ook wel in dat dat niet handig is?
Nee, dat zie ik niet nee.
pi_42659878
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:53 schreef calvobbes het volgende:

[..]

[..]
Ja. Mooi. We komen nog wel ergens.

Maar dat is dus wel bij aanschaf van die dingen, en n.a.v. de kamervragen meldt Nicolai het volgende:
quote:
Ik heb in september opdracht gegeven om alle stemmachines die in bezit en beheer zijn bij de gemeenten nog voor de verkiezingen te controleren op de aanwezigheid van eventuele frauduleuze units. Bovendien zal de herprogrammeerbare unit worden vervangen door een éénmalig te programmeren unit. Daarna zullen deze stemmachines fysiek worden verzegeld. Daarmee is het niet mogelijk ongemerkt de stemmachine te openen. De voorzitter van het stembureau dient op de dag van de stemming te controleren of het zegel intact is. Zo niet kan de stemmachine niet worden gebruikt en moet voor vervanging worden gezorgd. Ik heb TNO verzocht te controleren of de genomen beveiligingsmaatregelen adequaat zijn. Over de uitvoering van deze en eventuele verdere maatregelen, blijf ik in contact met alle direct betrokkenen, zoals de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) en de Kiesraad, om er zeker van te zijn dat de maatregelen afdoende zijn.
Want in de uitzending van EenVandaag was wel aangetoond dat de beveiliging nogal brak was.

Dat geeft iig niet het vertrouwen dat het allemaal al wel goed geregeld was. Nu is er een verbetering.

Dan nog controleren op een paar stembureaus of die dingen nog steeds goed werken door een paar mensen een dagje te laten stemmen en te checken of hun stemming klopt met de uitslag van de machine.

Waar ik trouwens al een paar weken voor de uitzending van EenVandaag een artikel over in de krant had gelezen dat dat een goede methode zou zijn om te controleren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')