Weinig welvaart,quote:Op woensdag 11 oktober 2006 16:07 schreef pberends het volgende:
Hoe komt het dat het moslimgeloof zo penetrant is? In tegenstelling tot andere geloven heeft de islam zeer weinig "afvallers". Hoe komt dat? Zelfs wanneer moslims in het westen opgroeien en allelei westerse dingen overnemen als de consumptie van alcohol zeggen ze dat ze moslim zijn en blijven.
Met het cruciale verschil dat Sinterklaas een culterele traditie is die geen enkele waarheidswaarde heeft, uitgezonderd voor kleine kinderen. Dat is toch net wat anders dan geloven in een religieus systeem, waarvan de aanhangers denken dat zij absoluut waar is.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 16:33 schreef MinderMutsig het volgende:
Je zou hetzelfde kunnen zeggen van Sinterklaas, zelfs generaties later viert het nageslacht van emigranten naar Australië, Amerika en Canada nog steeds Sinterklaas.
Je hebt een punt. Afvalligheid wordt in religieuze kringen niet gewaardeerd. Het zal een mix van religie en cultuur zijn, maar in de Islamitische wereld staat op ongeloof een fikse straf. Als je zegt dat je geen moslim meer bent ben je niet jarig. Het is denk ik een goed overlevingsmechanisme van de meme.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 16:07 schreef pberends het volgende:
Hoe komt het dat het moslimgeloof zo penetrant is? In tegenstelling tot andere geloven heeft de islam zeer weinig "afvallers". Hoe komt dat? Zelfs wanneer moslims in het westen opgroeien en allelei westerse dingen overnemen als de consumptie van alcohol zeggen ze dat ze moslim zijn en blijven.
Het westen heeft tientallen generaties voorsprong op een "vrije" maatschappij. Democratie enzo.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 16:07 schreef pberends het volgende:
Tientallen generaties? Nou...om precies te zijn 3 als het om ontzuiling gaat en zo'n 6 a 7 als het om democratie gaat. Daarvoor hadden we gewoon een absoluut monarch en daarvoor nog wel een paar bestuursvormen waar maar weinig democratie aan te ontdekken was.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:20 schreef Dinguss het volgende:
[..]
Het westen heeft tientallen generaties voorsprong op een "vrije" maatschappij. Democratie enzo.
Daar is de kerk hier ook helemaal niet blij mee.
En daarbij zijn d'r natuurlijk altijd mensen die maar zeggen dat ze ergens bij horen, terwijl ze d'r geen fuck aan doen.
Als je afvalt wordt je doodgemaaktquote:Op woensdag 11 oktober 2006 16:07 schreef pberends het volgende:
'Belachelijk' is een waardeoordeel en dus nietszeggend in een volwassen en professionele discussie.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 23:06 schreef Logitik het volgende:
Omdat deze mensen het blijkbaar fijn vinden om aan deze belachelijke cultuur mee te doen
Ik zie dat als een zoektocht naar identiteit.quote:Op zondag 15 oktober 2006 11:50 schreef FuifDuif het volgende:
Vergeet ook niet het verschijnsel van de relatief veel westerlingen (ook vrouwen!) die vrijwilig zich tot de islam bekeren.
Daar kun je wel eens geheel gelijk in hebbenquote:Op zondag 15 oktober 2006 11:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie dat als een zoektocht naar identiteit.
Mja, 't is misschien een wat oneerbiedige vergelijking, maar als ik dan zo'n westers meisje zie die zich helemaal aanpast aan de Islam, krijg ik eenzelfde gevoel als een puberjongetje van 14 die Slipknot T-shirts draagt en Nirvana embleempjes op zijn tas draagt.quote:Op zondag 15 oktober 2006 11:53 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Daar kun je wel eens geheel gelijk in hebben. Een vlucht uit een identiteitloze samenleving naar houvast.
Hiermee doe je net alsof de bekering tot de islam een soort van gebrek aan volwassenheid is bij die bekeerlingen, terwijl je het ook zou kunnen zien als een tekortkoming van de samenleving.quote:Op zondag 15 oktober 2006 12:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mja, 't is misschien een wat oneerbiedige vergelijking, maar als ik dan zo'n westers meisje zie die zich helemaal aanpast aan de Islam, krijg ik eenzelfde gevoel als een puberjongetje van 14 die Slipknot T-shirts draagt en Nirvana embleempjes op zijn tas draagt.
Neuh, niet eens een gebrek aan volwassenheid, gewoon de drang om jezelf een identiteit aan te meten. Die heb ik ook, alleen zoek ik het niet in de Islam of in Nirvana embleempjes. Niet dat daar iets mis mee is trouwens, misschien zeg ik het wat simpelquote:Op zondag 15 oktober 2006 12:04 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hiermee doe je net alsof de bekering tot de islam een soort van gebrek aan volwassenheid is bij die bekeerlingen, terwijl je het ook zou kunnen zien als een tekortkoming van de samenleving.
quote:Op woensdag 11 oktober 2006 16:33 schreef MinderMutsig het volgende:
Je zou hetzelfde kunnen zeggen van Sinterklaas, zelfs generaties later viert het nageslacht van emigranten naar Australië, Amerika en Canada nog steeds Sinterklaas.
En ik ken ook tweede of derde generatie Nederlandse christenen in Afrika en Azië.
Ik denk dat je een beetje gekleurd kijkt.![]()
hihiquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:55 schreef LedZep het volgende:
De islam is gedurende een eeuw of 8 dé godsdienst geweest die het meest tolerant tegenover andersgelovigen stond. In tegenstelling tot het christendom.
"Jihad" is geen negatief begrip (van oorsprong) ..quote:Op woensdag 18 oktober 2006 00:27 schreef Stabdogg het volgende:
[..]
hihi
Wat een klinkklare stront.
En begrijp me niet verkeerd, ik zal het christdom en hun acties in de middeleeuwen (en daarvoor) NOOIT goedkeuren. Ik heb namelijk een stinkhekel aan ALLE religies.
Maar laten we eerlijk zijn; de Jihad (net als de kruistochten van de Christenen) is nu al zo'n 2000 jaar aan de gang waarbij de Christenen nu wat aan het afzwakken zijn door individualisme, democratie, techniek en welvaart waar de Moslims nog in arme zandvlaktes wonen.
Gek is het niet, maar ik wil geen goedgepraat van de Islam want het is (net zoals alle RELIGIES, geen geloofaftakkingen) een smerige onderdrukkende zaak.
Weg met die onderdrukkende middeleeuwse troep
Je komt overigens niet erg overtuigend over als je het over 2000 jaar hebt, in gedachte hebbende dat de islam slechts 1400 jaar oud is (bij benadering).quote:Op woensdag 18 oktober 2006 00:27 schreef Stabdogg het volgende:
[..]
hihi
Wat een klinkklare stront.
En begrijp me niet verkeerd, ik zal het christdom en hun acties in de middeleeuwen (en daarvoor) NOOIT goedkeuren. Ik heb namelijk een stinkhekel aan ALLE religies.
Maar laten we eerlijk zijn; de Jihad (net als de kruistochten van de Christenen) is nu al zo'n 2000 jaar aan de gang waarbij de Christenen nu wat aan het afzwakken zijn door individualisme, democratie, techniek en welvaart waar de Moslims nog in arme zandvlaktes wonen.
Gek is het niet, maar ik wil geen goedgepraat van de Islam want het is (net zoals alle RELIGIES, geen geloofaftakkingen) een smerige onderdrukkende zaak.
Weg met die onderdrukkende middeleeuwse troep
Volgens mij is dit een fabeltje. Niets menselijk was de Islam vreemd. Wellicht niet dat je direct je hoofd verloor, maar als je niet Islamitisch was in Noord-Afrika, kon je elke vorm van daar leven wel vergeten. Zie ook het lot van de inwoners van Baltimore, Ierland, of vele andere mensen die gevangen genomen werden door Islamitische piraten.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 08:02 schreef LedZep het volgende:
Daarbij wil ik nog wel even duidelijk maken wat ik bedoelde met "de Jihad in geen negatief begrip". "Heilige oorlog" stond eeuwen lang voor de verspreiding van de islam, net als de christenen eeuwen lang hebben gedaan. Waar de christenen echter met geweld en bedreiging de heidenen bekeerden, heeft de islam in elk veroverd gebied de mensen de keuze gesteld: òf je wordt moslim, òf je houdt je eigen geloof. En nee, in het laatste geval werd men níet door het hoofd geschoten.
Nou, aangezien je de Islam letter voor letter letterlijk moet nemen, weet ik dat niet zo zeker:quote:Op woensdag 18 oktober 2006 06:37 schreef HiZ het volgende:
Als je dat in ogenschouw neemt zit er een enorme rek in de Islam, je kunt, vertrekkend van een steil fundamentalisme en nagenoeg alles verwerpen tot je op het punt komt waarop je de vraag moet beantwoorden die klinkt als 'geloof ik dat er een God is?'. En voor veel mensen is het antwoord op die vraag 'ja, eigenlijk geloof ik dat ergens wel'. En zolang het antwoord iets blijft met 'ja' erin, dan is er eigenlijk ook geen reden om te zeggen dat je geen moslim bent.
Interessanter dan de andere ayets is 2.85 dus echt niet.quote:Sura 2:
78. En sommigen hunner zijn ongeletterd; zij weten niets van het Boek, maar hebben hun valse denkbeelden: zij vermoeden slechts.
79. Wee daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en dan zeggen: "Dit is van Allah", opdat zij er een onwaardige prijs voor kunnen nemen. Wee hun dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hun voor hetgeen zij verdienen.
80. En zij zeggen: "Het Vuur zal ons slechts voor een klein aantal dagen deren". Vraag hun: "Hebt gij dan een woord van Allah verkregen? Dan zal Allah Zijn belofte nooit breken. Of zegt gij iets over Allah, dat gij niet weet?
81. Voorzeker, die kwaad doet en door zijn zonden is omringd - zij zijn de bewoners van het Vuur; daarin zullen zij verblijven.
82. Maar zij, die geloven en goede werken doen, - zij zijn de bewoners van de Hemel, daarin zullen zij verblijven.
83. En toen Wij een verbond sloten met de kinderen Isra묳, zeiden Wij, dat gij niemand zult aanbidden, dan Allah alleen en dat gij goed zult zijn voor uw ouders, uw verwanten, de wezen en de armen; spreekt goed tegen de mensen en houdt het gebed en geeft de Zakaat. Doch gij wenddet u af, - behalve weinigen onder u, en gij zijt afkerig.
84. En toen Wij een verbond met u sloten: "Gij zult uw bloed niet vergieten noch uw volk uit hun huizen verdrijven", toen hebt Gij dit bekrachtigd en gij waart er getuige van.
85. Toch zijt gij het volk, dat uw eigen broeders doodt en een gedeelte van uw volk uit hun huizen verdrijft, elkaar tegen hen helpende in zonde en overtreding. En, indien zij als gevangenen tot u terugkomen, koopt gij hen vrij, terwijl juist hun verdrijving voor u verboden was. Gelooft gij dan slechts in een gedeelte van het Boek en verwerpt gij een ander gedeelte? Er is geen beloning voor degenen uwer, die zulks doen, behalve schande in dit leven; en op de Dag van Opstanding zullen zij de strengste kastijding moeten ondergaan, want Allah is niet onachtzaam betreffende hetgeen gij doet.
86. Dezen zijn het, die het Hiernamaals voor het tegenwoordig leven hebben verkocht. Derhalve zal hun straf niet worden verzacht, noch zullen zij worden geholpen.
87. Voorwaar, Wij gaven Mozes het Boek en deden boodschappers de een na de ander zijn voetsporen volgen. En Wij gaven aan Jezus, zoon van Maria, duidelijke tekenen en versterkten hem met de geest der heiligheid. Telkens als een boodschapper tot u kwam, met hetgeen uw ziel niet behaagde, hebt gij u laatdunkend gedragen, sommigen hunner hebt gij verloochend en anderen gedood.
88. En zij zeiden: "Ons hart is verhuld." Neen, Allah heeft hen vanwege hun ongeloof vervloekt. Weinig is derhalve hetgeen zij geloven.
89. En toen een Boek van Allah tot hen kwam, vervullend datgene, dat bij hen was, hoewel zij voordien om overwinning over de ongelovigen plachten te bidden, toen dat tot hen kwam, herkenden zij dat niet en verwierpen het. Gods vloek rust derhalve op de ongelovigen.
90. Kwaad is datgene, waarvoor zij hun ziel hebben verkocht; daar zij verwerpen, hetgeen Allah heeft geopenbaard, er afkerig van zijnde, dat Allah Zijn genade doet dalen over diegenen Zijner dienaren, die Hij wil. Daardoor brachten zij toorn op toorn over zich en er is een vernederende kastijding voor de ongelovigen.
91. En wanneer er tot hen wordt gezegd: "Gelooft in hetgeen Allah heeft geopenbaard," zeggen zij: "Wij geloven slechts in hetgeen ons is geopenbaard," maar zij verwerpen hetgeen daarna is geopenbaard, hoewel het de Waarheid is, vervullende wat zij reeds bezaten. Zeg hun "Waarom hebt gij dan de vroegere profeten van Allah gedood, als gij inderdaad gelovigen waart?"
92. En Mozes kwam voorzeker tot u met duidelijke tekenen, maar gij hebt in zijn afwezigheid het (gouden) kalf genomen (om het te aanbidden) en gij waart onrechtvaardig.
93. En toen Wij een verbond met U sloten en de berg (Sina褐hoog boven u verhieven, zeggende: "Houdt stevig vast, hetgeen Wij u gegeven hebben en luistert," zeiden zij: "Wij horen, maar wij gehoorzamen niet"; hun hart was vervuld van het kalf, wegens hun ongeloof. Zeg: "Slecht is hetgeen uw geloof u oplegt, zo gij al enig geloof bezit".
94. Zeg: "Indien het tehuis van het Hiernamaals, bij Allah alleen voor u is, met uitsluiting van andere mensen, wenst dan eer de dood, als gij te goeder trouw zijt".
95. Maar zij zullen deze nooit wensen, wegens het werk hunner handen. En Allah kent de boosdoeners goed.
Nou, ik vind een geloof waar vrouwen veel minder rechten hebben dan mannen, en waar vrouwen behandelt worden als stuk stront toch echt een belachelijk iets.. Wou je zeggen dat de Ramadam logisch is? Jezelf uithongeren vind ik ook belachelijk! En wat denk je van die hoofddoekjes? Dat vind ik er persoonlijk echt niet uitzien hoor..quote:Op zondag 15 oktober 2006 11:51 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
'Belachelijk' is een waardeoordeel en dus nietszeggend in een volwassen en professionele discussie.
Ik zie het als volgt:quote:Op woensdag 18 oktober 2006 09:49 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Waarom het zo penetrant is? Omdat het in de basis een zeer interessante, tijdloze en alles omhullende religie is.
Je hebt het nu over het Christendom, right?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 10:52 schreef Logitik het volgende:
[..]
Nou, ik vind een geloof waar vrouwen veel minder rechten hebben dan mannen, en waar vrouwen behandelt worden als stuk stront toch echt een belachelijk iets.. Wou je zeggen dat de Ramadam logisch is? Jezelf uithongeren vind ik ook belachelijk! En wat denk je van die hoofddoekjes? Dat vind ik er persoonlijk echt niet uitzien hoor..![]()
Moet ik nog doorgaan?
Ja daar zal ik ook echt over beginnen als ik de TT staat "Islam"quote:Op woensdag 18 oktober 2006 10:55 schreef yvonne het volgende:
[..]
Je hebt het nu over het Christendom, right?
Vul hier even katholieke missionarissen in en het geeft een evenwichtiger beeld.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 08:39 schreef speknek het volgende:
[..]
Volgens mij is dit een fabeltje. Niets menselijk was de Islam vreemd. Wellicht niet dat je direct je hoofd verloor, maar als je niet Islamitisch was in Noord-Afrika, kon je elke vorm van daar leven wel vergeten. Zie ook het lot van de inwoners van Baltimore, Ierland, of vele andere mensen die gevangen genomen werden door Islamitische piraten.
Goh, je beschreef excact het Christendomquote:Op woensdag 18 oktober 2006 11:00 schreef Logitik het volgende:
[..]
Ja daar zal ik ook echt over beginnen als ik de TT staat "Islam"
ok, maakt niet uitquote:Op woensdag 18 oktober 2006 11:03 schreef yvonne het volgende:
[..]
Goh, je beschreef excact het Christendom
Vond het al zo vreemd...
Gaat het hier over katholieke missionarissen dan?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 11:02 schreef yvonne het volgende:
[..]
Vul hier even katholieke missionarissen in en het geeft een evenwichtiger beeld.
Volgens mij niet.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 08:39 schreef speknek het volgende:
[..]
Volgens mij is dit een fabeltje. Niets menselijk was de Islam vreemd. Wellicht niet dat je direct je hoofd verloor, maar als je niet Islamitisch was in Noord-Afrika, kon je elke vorm van daar leven wel vergeten. Zie ook het lot van de inwoners van Baltimore, Ierland, of vele andere mensen die gevangen genomen werden door Islamitische piraten.
Dat is correct:quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:43 schreef LedZep het volgende:
[..]
Volgens mij niet.
Bij mijn weten is het een redelijk algemeen aangenomen feit dat de islam nooit mensen onder dwang heeft bekeerd. I.t.t. het christendom.
quote:2:256. Er is geen dwang in de godsdienst. Voorzeker, het juiste pad is van dwaling onderscheiden; derhalve, hij die de duivel verloochent en in Allah gelooft, heeft een sterk houvast gegrepen, dat onbreekbaar is. Allah is Alhorend, Alwetend.
Juist, maar dat mag niet, want daar gaat het topic niet over, het staat niet in de TTquote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:58 schreef LedZep het volgende:
Kijk ik wil best geloven dat de islam 'de as van het kwaad' is en alles, maar elke christen heeft mijns inziens GEEN ENKEL recht van spreken als het daarom gaat, aangezien het christendom een van de meest gewelddadige, wrede en mensonvriendelijke historieën heeft van allemaal. Geef dan ook toe dat jouw eigen godsdienst in het verleden nog een veel grotere klootzak is geweest dan de islam nu.
Als ik de wandaden van het christendom ontken, mag ik dan nog op de kieslijst van het CDA?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 14:02 schreef yvonne het volgende:
[..]
Juist, maar dat mag niet, want daar gaat het topic niet over, het staat niet in de TT
De gevangengenomen mensen waren missionarissen?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 11:02 schreef yvonne het volgende:
Vul hier even katholieke missionarissen in en het geeft een evenwichtiger beeld.
Ik meen net een voorbeeld gegeven te hebben.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:43 schreef LedZep het volgende:
Volgens mij niet.
Bij mijn weten is het een redelijk algemeen aangenomen feit dat de islam nooit mensen onder dwang heeft bekeerd. I.t.t. het christendom.
Hoe het is, is nooit hetzelfde als hoe het zou moeten zijn.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:49 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Dat is correct:
hahaha.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 14:02 schreef yvonne het volgende:
[..]
Juist, maar dat mag niet, want daar gaat het topic niet over, het staat niet in de TT
True, het geeft enkel aan dat de focus vaak verkeerd ligt. Deze zou meer op de individuele moslim moeten liggen dan op de Islam. Het is enkel om aan te tonen dat de Islam in de basis geen dwang kent en dat mensen vaak de verkeerde ergens de schuld van geven. Misschien bewust, misschien onbewust.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 14:05 schreef speknek het volgende:
Hoe het is, is nooit hetzelfde als hoe het zou moeten zijn.
Draai het liever om, als mensen wel onderkennen dat het christendom zuigt, waarom dan zoveel verkramptheid over "La religion la plus con", de islam?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 14:02 schreef yvonne het volgende:
[..]
Je maakt een grove fout, het 'verhaaltje' is volstrekt niet relevant in de Islam.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 10:54 schreef Logitik het volgende:
[..]
Ik zie het als volgt:
Ieder gelovig mens gelooft omdat zijn of haar omgeving dit zo geleerd heeft. Wat gelovigen (en dus ook moslims) vergeten, is dat het verhaal nergens op slaat. Waar is het op gebasseer? Op verhaaltjes dus..
De Efteling heeft nog geloofwaardigere sprookjes![]()
Soera 90, vers 90 en 91:quote:Zij vragen je omtrent het vechten in de heilige maand. Zeg: "Het vechten hierin is een grote overtreding, maar de mensen van de weg van God af te houden en Hem ondankbaar te zijn en (de toegang tot) de Heilige Moskee (te verhinderen) en haar mensen er van te verdrijven, is bij God een grotere zonde; en vervolging is erger dan doden." En zij zullen niet ophouden, je te bevechten, totdat zij je van jouw geloof hebben afgebracht, als zij kunnen. Maar wie onder u zich van zijn geloof afkeert en sterft als een ongelovige - diens werken zullen tevergeefs zijn in deze wereld en in de toekomende. Deze zijn de bewoners van het Vuur en zij zullen daarin verblijven.
Afvalligheid wordt dus niet bepaald met beloning in het vooruitzicht gesteld. (Idem voor het Christendom.) Bovenstaande verzen bevatten echter geen expliciete instructies met betrekking tot een straf. In de Hadith zijn die er wel en alle vijf grote scholen van het Islamitisch recht zijn daar heel duidelijk over: Doodstraf.quote:Voorzeker, degenen die terugvallen na te hebben geloofd en dan in ongeloof toenemen: hun berouw zal niet worden aanvaard, dezen zijn de dwalenden.
Degenen die ongelovig zijn en als ongelovigen sterven, van geen hunner zal een aarde vol goud worden aanvaard als hij zich daarmee zou willen vrijkopen. Dezen zijn het wie een smartelijke straf wacht en er zullen voor hen geen helpers zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |