Ben benieuwd. Ik zit meer dan ooit te twijfelen waarop ik ga stemmen, misschien kan de stemwijzer me verder helpenquote:StemWijzer Tweede Kamerverkiezingen 17 oktober online
De StemWijzer voor de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen zal 17 oktober online worden gebracht. Ook deze keer zal de StemWijzer bestaan uit zo'n dertig stellingen aan de hand waarvan de politieke voorkeur getest kan worden. Meer dan in vorige StemWijzers zal er de mogelijkheid zijn van het vergelijken van de eigen standpunten met die van partijen. Partijen kunnen hun standpunten kort motiveren en vanuit de StemWijzer wordt naar de partijprogramma's gelinkt.
22 November worden ook in een aantal gemeenten verkiezingen gehouden wegens gemeentelijke herindeling, in Lansingerland en Roermond zal daarbij de StemWijzer worden ingezet.
Dat gemekker is er altijd, niemand vind het ooit echt goed natuurlijk maar in de praktijk is het een heel aardige graadmeter.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:37 schreef Netsplitter het volgende:
Was er niet wat gemekker en gezeik rond de vorige stemwijzer?
Dat dat ding partijdig was ofzo??
Bij mij ookquote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:29 schreef spijkerbroek het volgende:
Voor alle vorige verkiezingen wist ik al waarop ik zou stemmen, maar toch even gecheckt via stemwijzer. En altijd kwam dezelfde partij eruit waarop ik wilde stemmen
Ja bij mij klopt het ook heel aardig meestalquote:
Dat doe ik ook wel, maar de stemwijzer is daarnaast nog wel een handig instrument. En voor de mensen die de politiek niet zo volgen kan het een goed beeld geven welke partijen wel bij hun past en welke partijen zeker niet. Ik vind de stemwijzer dus echt niet kansloos.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:44 schreef Posdnous het volgende:
Als er iets kansloos is, is het wel de stemwijzer.
Die gaat gewoon uit van de ideologische punten van het partijprogramma, alleen weet iedereen dat die punten toch geen reet voorstellen en meer als handelswaar voor coalitievorming fungeren.
De enige manier om fatsoenlijk te stemmen is gewoon de politiek en he nieuws volgen en zien hoe die partijen daadwerkelijk opereren.
Daarover is dan ook een stuk lastiger een advies te geven dan over welke partij globaal gezien het meest bij je past.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:34 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Maar die stemwijzer houdt natuurlijk geen rekening, met wat 'het meest strategisch is' om te stemmen.
Meerpartijen democratie is minstens net zo mooi.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:11 schreef pmb_rug het volgende:
Laten we de multi-party democracy een warm hart toe dragen en gewoon stemmen waar we voor staan!!
Er is een knopje "geen mening".quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:11 schreef pmb_rug het volgende:
Daarnaast word je met stellingen geconfronteerd waar je niets vanaf weet.
'Ik ben voor/tegen de aanleg van een tunnel bij het naardermeer'.
Wie kent alle milieurapporten of file prognoses? Ik niet iig. Ik ken alleen de populilstische onderbuik, links-radicale milieu propaganda. Wat is mijn mening op dit punt dan waard? NIETS.
duh, maar wie gebruikt die nou?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:28 schreef freako het volgende:
[..]
Er is een knopje "geen mening".. Waar zou die toch voor zijn?
Die kwetsbaarheid valt vergeleken met gewone verkiezingen wel mee. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat mensen die altijd CDA stemmen omdat ze uit ervaring weten dat die partij betrouwbaar / realistisch / ANDER_POSITIEF_KENMERK is, het stemadvies van diezelfde partij negeren tijdens een referendum, omdat Geert W. roept wat die mensen willen horen.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:30 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
duh, maar wie gebruikt die nou?
als ik die realistisch zou gebruiken dan kom ik misschien tot 5 antwoorden. en dan weet ik relatief nog zeer veel van politiek...
dat is ook precies de reden dat ik tegen referenda enzo ben, men is niet geinformeerd en dus kwetsbaar voor populisme.
Ik heb een andere reden. We hebben een volksvertegenwoordiging gekozen, en nu is het hun werk om beslissingen te nemen. Zij hebben de tijd om zich goed in de materie te verdiepen en dus een weloverwogen beslissing te nemen, ik (in principe) niet. Ofwel: laat me met rust!quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:30 schreef pmb_rug het volgende:
dat is ook precies de reden dat ik tegen referenda enzo ben, men is niet geinformeerd en dus kwetsbaar voor populisme.
Met jou kan ik praten... De meeste mensen zijn helemaal niet in staat om ergens goed over te oordelen (misschien wel inclusief mijzelf)quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:30 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
De vorige keren zaten ook alleen de partijen uit de kamer erin. Dat was gewoon niet goed... zo krijg je een eenzijdig beeld, en niet van welke keuze je nog meer hebt.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:37 schreef Netsplitter het volgende:
Dat is natuurlijk zo. Daar heb je ook wel gelijk in. Maar ik denk dat in theorie referenda zeker goed zijn.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:30 schreef pmb_rug het volgende:
Tuurlijk kan er een grens zijn. Maar doe dan alle tweede kamer partijen + 4 a 5 partijen die een zetelkans hebben. Dat is beter dan alleen tweede kamerpartijen.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:36 schreef du_ke het volgende:
Tja een goede test over meer dan een stuk of 8 partijen is gewoon erg lastig. ook omdat je dan eigenlijk te veel vragen moet gaan stellen.
Tja dat laat ik dan graag aan de creativiteit van de partijen over. Maar ik denk dat er wel een aantal van de nieuwe splinters een plekje krijgen in de test. Maar die zal dan wel minder nauwkeurig worden.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:40 schreef TechXP het volgende:
[..]
Tuurlijk kan er een grens zijn. Maar doe dan alle tweede kamer partijen + 4 a 5 partijen die een zetelkans hebben. Dat is beter dan alleen tweede kamerpartijen.
De stemwijzer is namelijk voor veel mensen steeds een reden geweest om op bepaalde partij te stemmen. Als je daar geen nieuwe partijen in hebt, dan belemmer je een beetje het zicht van de kiezer.
Is een leuk idee ja, maar dan moet alles wel wat beter ipv zo'n goedkope testquote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:59 schreef onemangang het volgende:
Ach, wat mij betreft zouden de verkiezingen er eigenlijk uit moeten gaan zien als de vragen van stemwijzer in plaats van het huidige stembiljet. Beter dan dat iedereen apatisch een of andere figuur die ze wel eens bij RTL-boulevard hebben gezien gaan kiezen omdat ie zo leuk kan glimlachen. De mensen die in de categorie 'ex-Pim Fortuijn stemmer' vallen, vullen dan vanzelf overal 'geen idee' in. Zijn we daar ook van af.
Dan mag je wel honderden vragen per jaar gaan stellen. Daar heb ik dus echt geen tijd voor, laat staan dat ik (en met mij 99,9% van alle mensen) zich niet gaat verdiepen in al die onderwerpen.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:59 schreef onemangang het volgende:
Ach, wat mij betreft zouden de verkiezingen er eigenlijk uit moeten gaan zien als de vragen van stemwijzer in plaats van het huidige stembiljet. Beter dan dat iedereen apatisch een of andere figuur die ze wel eens bij RTL-boulevard hebben gezien gaan kiezen omdat ie zo leuk kan glimlachen. De mensen die in de categorie 'ex-Pim Fortuijn stemmer' vallen, vullen dan vanzelf overal 'geen idee' in. Zijn we daar ook van af.
quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:47 schreef onemangang het volgende:
Op www.stemhok.nl staat een alternatieve (satirische) stemwijzer...
quote:Tweede Kamer 2006
Gefeliciteerd! Uw score is 22.3
Gefeliciteerd! U heeft alle vragen beantwoord. U heeft wel een advies verdiend. De partij waarop u het beste kunt stemmen is:
VVD
U bent duidelijk voor of tegen Rita Verdonk. U past prima bij een partij die wordt aangevoerd door iemand anders dan Rita Verdonk. U bent tegen partijen die Rita Verdonk als lijsttrekker willen. U stemt dus: VVD
Dat dan weer wel, al moeten ze oppakken met hun on-liberale standpunten over de Publieke Omroep (voetbal mag er wel terugkomen volgens hunquote:
Jups, naar die stemwijzer ben ik ook wel erg benieuwd.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:42 schreef zakjapannertje het volgende:
een ander soort stemwijzer, dmv het voor of tegen een echt ingediend wetvoorstel zijn je politieke voorkeur voor de verkiezingen bepalen, binnenkort online: http://www.politix.nl/nieuwekieswijzer.php
Die klinkt nog beter, ben benieuwdquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:42 schreef zakjapannertje het volgende:
een ander soort stemwijzer, dmv het voor of tegen een echt ingediend wetvoorstel zijn je politieke voorkeur voor de verkiezingen bepalen, binnenkort online: http://www.politix.nl/nieuwekieswijzer.php
quote:
quote:CDA
U bent duidelijk een provinciaal met een middeninkomen en een achtertuin met of zonder varkens. U past prima bij een partij die altijd al regeert. Dus waarom nu weer niet? U bent tegen Wouter Bos. Net als u partijleider. Als u niet oppast krijgt u uit ergernis ook een ontstoken achilleshiel. U stemt dus: CDA
Same herequote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:29 schreef spijkerbroek het volgende:
Voor alle vorige verkiezingen wist ik al waarop ik zou stemmen, maar toch even gecheckt via stemwijzer. En altijd kwam dezelfde partij eruit waarop ik wilde stemmen
Heb ik ook altijd nog gehad. Ben benieuwd of dat dit jaar weer zo is.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:29 schreef spijkerbroek het volgende:
Grappig.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:44 schreef Posdnous het volgende:
Als er iets kansloos is, is het wel de stemwijzer.
Die gaat gewoon uit van de ideologische punten van het partijprogramma, alleen weet iedereen dat die punten toch geen reet voorstellen en meer als handelswaar voor coalitievorming fungeren.
De enige manier om fatsoenlijk te stemmen is gewoon de politiek en he nieuws volgen en zien hoe die partijen daadwerkelijk opereren.
SGP is niet echt de partij van de cadeautjes en het stoere praat. Waarschijnlijk is je vader het gewoon op veel punten eens met de SGP.quote:Op maandag 16 oktober 2006 12:55 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Grappig.
Ik vind juist precies het tegenovergestelde. Dat de stemwijzer alleen af gaat op de kadootjes en stoere praat in de verkiezingsprogramma's, maar niet naar de achterliggende ideologie er bij neemt.
Zo kwam mijn vader op de SGP uit.
Mijn vader ook niet.quote:Op maandag 16 oktober 2006 13:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
SGP is niet echt de partij van de cadeautjes en het stoere praat.
Ik vond het behoorlijk serieus. Weet niet meer hoe het precies zat maar een of andere Groen Links bobo had de stellingen gemaakt ofzo..quote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:37 schreef Netsplitter het volgende:
Dat is niet nodig toch? We weten allemaal dat de FNV de pvda kieslijst maakt (die bemoeienis laatstquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 18:12 schreef Sidekick het volgende:
De FNV komt ook al met een stemwijzer: http://www.fnvkiestpartij.nl/page.23.html
GroenLinks deed het helemaal niet zo goed in de peilingen van die Stemwijzer.quote:Op maandag 16 oktober 2006 14:03 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik vond het behoorlijk serieus. Weet niet meer hoe het precies zat maar een of andere Groen Links bobo had de stellingen gemaakt ofzo..
Of het brengt je tot onverwachte inzichten omdat je het verkiezingsprogramma van de CDA nog ooit op die manier gelezen hebt.quote:Op maandag 16 oktober 2006 14:47 schreef Genverbrander het volgende:
Ik hoop dat bij mij het CDA ergens onderop eindigt, zo niet dan is er iets mis met dat ding.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |