quote:De storm van 25 januari 1990 was een van de ergste in zeker honderd jaar en de zwaarste in een kwart eeuw. De avond tevoren had het KNMI al gewaarschuwd voor windkracht 10, maar de dramatische berichten konden een ramp niet voorkomen. Zeventien mensen verloren het leven. De gevolgen waren zo groot omdat de wind tijdens de avondspits zijn top bereikte. De luchthaven Schiphol was tijdelijk onbereikbaar. Het weg- en treinverkeer werd volledig ontwricht door omgewaaide bomen, vernielde bovenleidingen en defecte spoorwegovergangen. Duizenden reizigers strandden in de grote steden en moesten daar noodgedwongen de nacht doorbrengen.
Ik was toen 18 en moet het dus behoorlijk bewust meegemaakt hebben. Maar ik kan me er echt niets van herinneren.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 12:06 schreef Againzender het volgende:
Als je hem hebt meegemaakt, dan ben je die dag waarschijnlijk niet meer vergeten...
Ik was toen 15, maar ik kan hem ook echt niet meer herinneren. Ook niet van die 17 doden. Waren er toen ook al allerlei hoaxende groperingen die beweerden dat het aan de milieuvervuiling lag?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 12:27 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik was toen 18 en moet het dus behoorlijk bewust meegemaakt hebben. Maar ik kan me er echt niets van herinneren.
Grappig om te zien dat kids van 10 jaar jonger blijkbaar nog wel herinneringen hebben aan deze storm.
was denk ik 27 oktober 2002quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 14:31 schreef Devolution het volgende:
Ik was toen 2 dus dat herinnerde ik me niet meer. Maar een paar jaar geleden was er een dag waarop het ook heel hard waaide. Als je dan begon te rennen met de wind mee, kon je niet meer stoppen. Was erg vet, maar ook heel eng als je dat deed
Staat mij ook zoiets bij dat een hoop oude huizen relatief weinig schade hadden. Soort natuurlijke selectie waarschijnlijkquote:Op woensdag 11 oktober 2006 11:19 schreef JDude het volgende:
Het huis van m'n ouders had verbazend weinig schade... drie dakpannen van de nok afgewaaid ofzo. Huis uit omstreeks 1850, toen werd er nog kwaliteit gebouwd.
jij was 6 jaar niet liegen 4-elementsquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 12:36 schreef 4-elements het volgende:
Zat toen op de basisschool ('k was zeven jaar) en weet dat ik op weg naar school ongeveer omver werd geblazen bij een plein met hoge flats. Ook overal waren bomen omgevallen. Heeft blijkbaar veel indruk gemaakt, aangezien ik het me nog kan herinneren
quote:25 - Er raast een orkaan door België die windsnelheden bereikt van 156 km/u. De orkaan richt voor meer dan 5 miljard frank schade aan. Elf personen overlijden.
Op de grondquote:Op woensdag 11 oktober 2006 19:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
Kan me er niets meer van herinneren, maar 't is een pittige stormpje geweest, lees ik.
Waar vielen die doden trouwens?
voor zover ik me idd kan herinneren begon de storm in frankrijk en ging over wat landen heen.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 19:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
En op http://nl.wikipedia.org/wiki/1990 :
[..]
quote:In de loop van de rampdag werden de waarschuwingen opgevoerd tot windkracht 11 en uiteindelijk zelfs orkaankracht 12. Uit onderzoek bleek dat het gros van het publiek zich niets kon voorstellen bij deze krachtige taal, die in ons land zeer ongebruikelijk is. De storm heeft geleid tot een betere voorlichting over de begrippen in het weerbericht en uiteindelijk tot de invoering van het Weeralarm, een ernstige waarschuwing voor extreem weer. Bovendien wordt het windpatroon dat zich bij deze storm voordeed toegepast voor het inschatten van de maximale windstoten bij nieuwe stormen. De metingen die bij deze storm zijn gedaan op de meetmast in Cabauw bij Lopik zijn van grote betekenis geweest voor berekeningen vanwindstoten. Met name de luchtvaart heeft daar profijt van.
Ja, dat was die storm! Dat je dat nog weet!quote:Op woensdag 11 oktober 2006 19:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
Was dat de storm die gebouwtje van discussie/tv-programma het Capitool vernielde???
Ja, dat kwam ineens in me opquote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:42 schreef Againzender het volgende:
[..]
Ja, dat was die storm! Dat je dat nog weet!
in 1992 was er een zeer forse aardbeving (voor Nederlandse begrippen), die zal je wel bedoelenquote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:59 schreef thaleia het volgende:
Ik herinner me hier helemaal niets van. Wel herinner ik me een aardbeving ergens in '90 of '91 ofzo, in de nacht van zaterdag op zondag. Ik zat in m'n spijbel- en drugsperiode, voelde alles schudden en dacht: "wat heb ik NU weer geslikt?"![]()
quote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:16 schreef Againzender het volgende:
[..]
in 1992 was er een zeer forse aardbeving (voor Nederlandse begrippen), die zal je wel bedoelen
Is daar geen topic over eigenlijk
ik zag hem alquote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
. Aardbeving in Roermond (13-04-1992)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |