zou ik niet doen, die 2 dingen zet je niet op 1 groep en al zeker niet als toch al alles verbouwd moet worden....quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 18:39 schreef its_me_ het volgende:
Vergeet niet dat je een hoofdzekering hebt van waarschijnlijk 25A. Verder zou je de wasmachine en de vaatwasser op 1 groep kunnen zetten. Om 12 uur 's nachts zet je dan de vaatwasser aan, terwijl de wasmachine bijvoorbeeld pas om 4 uur 's nachts aan gaat of overdag. Het is maar iets om over na te denken..
Ik zal inderdaad 3 fasen moeten aanvragen. In dit geval 3x35A. Daar ga ik het wel mee redden.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 18:39 schreef its_me_ het volgende:
Vergeet niet dat je een hoofdzekering hebt van waarschijnlijk 25A.
Wasmachine op de aardlek is een nieuwe voor mij. Ik dacht altijd dat die te veel stroom lekte. Ik neem het mee.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 22:13 schreef quo_ het volgende:
Alles moet via een aardlek, dus ook de wastoestellen.
Voor de rest zit je wel aardig goed volgens mij, ik kom op 13 groepen plus een 3 fasegroep.
Als je toch bezig bent en er kans bestaat dat je in de toekomst zware apparatuur in je garage wilt gebruiken zou ik daar nog een extra 3 fase groep voor meenemen.
Euh, we houden inderdaad van koken. En we hebben wel eens gasten. Dus als je het toch doet, dan maar meteen goed.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 21:23 schreef Gompy58 het volgende:
3 ovens ???????
Is de volgende fokmeeting soms in jullie nieuwe keuken met een heerlijk diner???
In dat geval meld ik me bij deze vast aan
Dat zou ik juist niet doen. Want je kunt er beter een meer hebben des te minder valt er in huis uit als ie er een keer uitklaptquote:Op zondag 8 oktober 2006 15:38 schreef Et-Cetera het volgende:
Ik zou de installatie gerust achter 3 aardlekschakelaars plaatsen in plaats van de door Vonkeboer geadviseerde 4 .. Het gaat er echt niet minder om werken en het scheelt je zo ¤100
En ik zou dat niet doen.quote:Op zondag 8 oktober 2006 15:38 schreef Et-Cetera het volgende:
Ik zou de installatie gerust achter 3 aardlekschakelaars plaatsen in plaats van de door Vonkeboer geadviseerde 4 .. Het gaat er echt niet minder om werken en het scheelt je zo ¤100
Ik ben erg van het naleven van regels. Dus er komen gewoon 4 aardlekschakelaars.quote:Op zondag 8 oktober 2006 16:47 schreef KristianT het volgende:
[..]
En ik zou dat niet doen.![]()
3 Aardlekschakelaars x 4 groepen = 12 groepen.
Dan kom je wat te kort he.
En het MAG NIET.
Dus..![]()
Ik zeg altijd maar zo, ieder zijn vakquote:Op zondag 8 oktober 2006 18:08 schreef 525TDS het volgende:
Vonkenboer, bedankt voor je hele uitgebreide advies, hier kan ik dus echt wat mee.(nederige buiging)
Voor de verdeling van de gehele installatie is het zo ie zo beter om voor 3 x 35 A te kiezen.quote:De woning is uit 1954 en heeft inderdaad, zoals jij zegt, de oude kleuren, 2 groepen en zeer waarschijnlijk ook 1x25A. Die ijzeren leidingen heb ik niet kunnen nakijken maar ik weet van een soortgelijk huis daar in de buurt dat het daar niet het geval was. Dus duimen maar.
Wat betreft het elektrisch koken: Bij een aansluitwaarde van 7500 watt op een hoofdzekering van 25A moet ik naast het koken wel erg voorzichtig zijn. Dus ik denk dat ik niet onder 3x35A uit kom.
Vroeger, heel vroeger jaar of 10 / 15 geleden bestond dit nog. Toen had je groepen die wel achter een aardlek zaten en groepen die niet achter een aardlek zatenquote:De vier punten die je opnoemt:
- Een aardlekschakelaar is verplicht in de hele woning:
Dat wist ik niet. Ik dacht dat een wasmachine er niet overheen hoefde. Mooi dat ik hier dus advies krijg ander zat ik mooi fout. Houdt dat ook meteen in dat er niet meer zoiets bestaat als witte en groene groepen???
Had gekund; ik merk zelf een opkomst in dat soort koelkastenquote:- maximaal 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar wist ik.![]()
- hoofdschakelaar is natuurlijk altijd een goed idee. En nog verplicht ook.
- 3680 per 16A groep. Yep. We can do the math!
Toch geen amerikaanse koelkast. Zo groot is het huis nou ook weer niet![]()
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, ik zou je dat dus niet kunnen vertellenquote:Betreft de wasmachine en droger op de zolder. Tja, ergens anders hebben we gewoon geen plek.
Je indeling van groepen is ook wel zo'n beetje wat ik zelf in gedachte had. En van een elektromonteur had ik eens begrepen dat je de groepen vrij makkelijk over de fase kan verdelen waarbij je dan wel rekening moet houden met een gelijke last en met je gelijktijdigheidsfactor. Zit ook wat in ja.
Hoofdschakelaar is geloof ik +/- ¤ 30,-quote:De site van elektroonline had ik idd al eens doorgespit en ik was ook op diezelfde kast uitgekomen. Het is ook erg handig dat je die geheel bekabeld kan bestellen, dat scheelt toch ook weer uitzoeken enzo. En zeg nou zelf; voor dat geld heb je dan ook een hele mooie kast!!!Ik mis alleen de hoofdschakelaar nog geloof ik. Maarja, dat zijn ook de kosten niet.
Vonk, nogmaals hartelijk bedankt voor je advies en vriendelijke groeten,
Rob eeeeeeeeeehhhhhh 525TDS.
Geen dankquote:Op zondag 8 oktober 2006 15:28 schreef Marsepein het volgende:
Vonk, complimenten voor je voortreffelijke advies. Veel werk van gemaakt. Ik zou echter wel naar een 3 fasen gaan, puur omdat je dan wel alle ovens tegelijk kunt gebruiken
Dus dit doen ze dan voor 100 euro per groep:quote:Op zondag 8 oktober 2006 19:39 schreef Marsepein het volgende:
Als je alles laat doen, inclusief afbreken van oude groepen en aansluiten van nieuwe groepen kun je ongeveer op 100 euro per groep rekenen. Je moet dan wel zelf alle groepen al bedraad hebben en tot aan je meterkast hebben aangelegd.
@Vonkie: Waarom kies je voor gewone automaten icm een aardlek, en niet voor alematjes en een hoofdschakelaar? die werken imho een stuk prettiger, en heeft als grote voordeel dat als er 1 uit klapt, de rest gewoon blijft werken. Als je bij gewone automaten een aardlek eruit gooit, liggen er in 1 keer 4 groepen af.quote:Op zondag 8 oktober 2006 19:36 schreef Marsepein het volgende:
ER zijn ook automaten die en aardlek- en zekeringautomat zijn. Ik heb die zelf ook. Het komt er eigenlijk op neer dat elke groep zijn eigen aardlek heeft. Ze zijn iets duurder, maar geven behoorlijk meer gemak.
(Bij het uitvallen van een aardlekautomaat vallen er niet meteen meerdere groepen af)
Ik ga het ook volgens Vonk's aanwijzingen opvolgen.quote:Op maandag 9 oktober 2006 17:14 schreef tnimble het volgende:
Ik heb even allees terug gelezen en ben het 100% met vonkie eens. (ik ben ex monteur maar nog wel volledig VCA)
Om de laatste vraag nog even te beantwoorden:
Standaard neem je altijd loose automaten en aardleks. Je bent dan een behoorlijk stuk goedkoper uit bij aanschaf. Als er een flinke storing in de instalatie optreedt kan een automaat er uitgaan, en ook door slijtage gaan automaten na ver loop van tijd kapot. In dat geval hoeft er minder vervangen te worden. Wil je meer confort dat moch er een aardlek fout optreden er een kleiner deel spanningsloos geraakt kies dan voor een aardlek fout + overstroombeveilings combinatie automaat zoals een alamat of haco.
Omdat er veel in de keuken komt, is het het overwegen waard om een extra onderverdeler in de keuken te plaatsen. Dit bespaard een behoorlijk aantal kabel / buizen naar de keuken toe, en er kan makkeliker een extra groep later in de keuken worden geplaatst zonder veel hak en breekwerk. (de extra onderverdeler zit in een keukenkastje)
Ja dat is iets om rekening mee te houden. Alle apparaten hebben een uitgestelde start instelling. Alleen van de boiler weet ik het nog niet.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 07:03 schreef Marsepein het volgende:
Denk je ook nog aan dag- en nachtstroom zodat de boiler, wasmachine, wasdroger, vaatwasser ook 's nachts kunnen draaien op goedkopere stroom.
Dat moet in jouw geval zeker rendabel zijn.
Er bestaan van die voorschakelapparaten voor elektrische boilers, dan warmen ze alleen op als er geodkope stroom is. (Vonk, weet jij daar meer van?)quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 08:42 schreef 525TDS het volgende:
[..]
Ja dat is iets om rekening mee te houden. Alle apparaten hebben een uitgestelde start instelling. Alleen van de boiler weet ik het nog niet.
In verband met legionella en een aantal andere bacterien MOET een boiler altijd zijn temperatuur boven de 65 graden kunnen houden. Ook al ben je overdag niet thuis moet de boiler aan staan. Het is NIET voldoende dan 's avonds als je er wel weer bent de temperatuur na afgekoelt geweest te zijn weer heet is! Daarnaast kost het opwarmen meer geld dan op temperatuur houden.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 09:07 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Er bestaan van die voorschakelapparaten voor elektrische boilers, dan warmen ze alleen op als er geodkope stroom is. (Vonk, weet jij daar meer van?)
Hmm, OK, dat is ook weer handig. Kan dan desnoods met een ordinaire tijdklokschakelaar als die functie er niet op zit.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 09:18 schreef Marsepein het volgende:
Een moderne boiler kan dat heus wel. Zelfs na een weekend stroomloos was mijn boiler nog loeiend heet.
onze oude daalderop boiler staat ook gewoon 24/7 aan, en das een oud beestje, wel eens voor de grap een metertje tussen gehangen, blijkt dat als je geen warm water pakt dat die mischien een uurtje per dag stroom lurktquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 09:51 schreef Marsepein het volgende:
tnimble, tussen de regels door lees ik dat er geen boilers meer alleen op goedkope stroom mogen worden aangesloten. Klopt dat? Of is er tegenwoordig wat meer intelligentie in boilers, waardoor ze in een bepaalde tijdsperiode ook een minimale temperatuur kunnen instellen van 65 graden?
De intellegentie is niet echt nodig door de hysterese die in het regel systeem van de boiler zit. Als je de boiler op 65 graden instelt zal hij het water opwarmen tot iets boven de 65 graden. Na dat het verwarming uit gezet wordt zit er in het verwarmings element en het water direct rondom het verwarmingselement nog extra warmte capaciteit. Dit zal langzaam aan de rest van het water worden afgegeven waardoor nog enkele graden zal stijgen. (overshoot)quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 09:51 schreef Marsepein het volgende:
tnimble, tussen de regels door lees ik dat er geen boilers meer alleen op goedkope stroom mogen worden aangesloten. Klopt dat? Of is er tegenwoordig wat meer intelligentie in boilers, waardoor ze in een bepaalde tijdsperiode ook een minimale temperatuur kunnen instellen van 65 graden?
Waar heb je die 150meter XMVK dan voor nodig?? je gaat toch niet alles met kabel aanleggen??quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:02 schreef 525TDS het volgende:
Het is alleen de kast en die is compleet bedraad en voorzien van alle spullen (16 automaten enzo). Zit nog geen installatie bij maar dat doe ik zelf nadat Nuon 3 x 35 ampere bij me heeft aangelegd met de nieuwe meter.
Overigens heb ik de kabel al wel gekocht. Bij de praxis weten ze kennelijk nog niks van een oplopende koperprijs. Ik betaalde namelijk 130 euro voor 150 meter XMVK kabel, 3x2,5mm.
Nee hoor, kijk effe in de antwoorden van Vonkenboer en Tnimble.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:08 schreef BTKlus het volgende:
Mis ik niet nog een 5de aardlekschakelaar voor de fornuisgroep ?
Alles moet toch achter een aardlekschakelaar tegenwoordig
Yep. Rond de 600 euro. Ze moeten namelijk ook een kabel trekken naar het transformatorhuis.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:10 schreef BTKlus het volgende:
Heb je al een offerte aangevraagd bij de nuon voor het wisselen van de hoofdzekering en de aansluiting op 3x35Amp ?
Och, waarom niet. Ik heb dat hier op mijn werk een keer gedaan en ik vond het persoonlijk fijner werken dan een buisje trekken en daar dan weer aders doorheen sleuren. Maar dat is dus persoonlijk.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:22 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Waar heb je die 150meter XMVK dan voor nodig?? je gaat toch niet alles met kabel aanleggen??
Auw, das een fikse rekening.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:23 schreef 525TDS het volgende:
[..]
Yep. Rond de 600 euro. Ze moeten namelijk ook een kabel trekken naar het transformatorhuis.
De extra maandelijkse kosten heb ik meegenomen in de berekening. En ja het was echt 600 euro. Compleet.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:34 schreef BTKlus het volgende:
Ik had ook een offerte aangevraagd en die was al ¤ 620,= zonder graafwerk hoe die bij jou dan inclusief graafwerk kan zijn dat snap ik niet.
Heb je ook rekening gehouden met de extra maandelijkse kosten ?
tsja, ik kan wel redenen bedenken waarom niet alles met XMVK te doenquote:Op vrijdag 17 november 2006 10:24 schreef 525TDS het volgende:
[..]
Och, waarom niet. Ik heb dat hier op mijn werk een keer gedaan en ik vond het persoonlijk fijner werken dan een buisje trekken en daar dan weer aders doorheen sleuren. Maar dat is dus persoonlijk.
t lijkt me ook dat een normale situatie meer dan genoeg heeft aan 3x25A; over het algemeen kan je al makkelijk af met 1x35Aquote:Op vrijdag 17 november 2006 11:15 schreef BTKlus het volgende:
Kan je echt niet uit de voeten met 3x25 Amp dat scheelt toch behoorlijk. Want voor die ¤ 124,20 per jaar heb je eigenlijk alleen maar een zwaardere hoofdstop en verder niets. En op 3x25Amp kan je toch al 17250 Watt gebruiken en tijdelijk zelfs nog een hogere piek.
Gebruik maar eens de kookplaten en 2 ovens tegelijk. (als je uitgebreid gaat koken).quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:58 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
t lijkt me ook dat een normale situatie meer dan genoeg heeft aan 3x25A; over het algemeen kan je al makkelijk af met 1x35A
Ga je een machine-fabriek in je huis bouwen ofzo??
Mwoch, zo'n vaart zal het niet lopen...quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:12 schreef Boschkabouter het volgende:
[..]
Gebruik maar eens de kookplaten en 2 ovens tegelijk. (als je uitgebreid gaat koken).
Tel daar het normale gebruik van koelkasten, verlichting, computers, tv's en dergelijke bij op en de stop vliegt er al uit.
ik krijg 25A dr wel uit hoor :/ is al 2x gebeurt :/quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:47 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Mwoch, zo'n vaart zal het niet lopen...
75A is ongeveer 17250Watt (zoals hierboven ook al staat)
2 ovens + kookplaat is 12500watt als je ze allemaal op vol vermogen gebruikt. In de praktijk gebeurt dat nauwelijks (zelfs als je alle3 gebruikt kom je in de praktijk waarschijnlijk meer in de buurt van de 7500 watt dan de 12500watt). Dan hou je nog bijna 5000 watt over als je er vanuit gaat dat het dan toch een keer op vol vermogen werkt. Ik weet niet wat je van plan bent, maar 5000watt is afgrijzelijk veel. Da's nog steeds 21A wat je dan nog over hebt. Volgens mij redt je het makkelijk met een 3x25A aansluiting.
25A is wel te doen ja, maar 3x25A wordt wel wat lastiger.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ik krijg 25A dr wel uit hoor :/ is al 2x gebeurt :/
2x kassa ala 110,-:(
Klopt.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:47 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Mwoch, zo'n vaart zal het niet lopen...
75A is ongeveer 17250Watt (zoals hierboven ook al staat)
2 ovens + kookplaat is 12500watt als je ze allemaal op vol vermogen gebruikt. In de praktijk gebeurt dat nauwelijks (zelfs als je alle3 gebruikt kom je in de praktijk waarschijnlijk meer in de buurt van de 7500 watt dan de 12500watt). Dan hou je nog bijna 5000 watt over als je er vanuit gaat dat het dan toch een keer op vol vermogen werkt. Ik weet niet wat je van plan bent, maar 5000watt is afgrijzelijk veel. Da's nog steeds 21A wat je dan nog over hebt. Volgens mij redt je het makkelijk met een 3x25A aansluiting.
En als je al een electrische kookplaat hebt met wat andere apparatuur zoals wasmachines en dergelijke, trek je deze makkelijk eruit.quote:over het algemeen kan je al makkelijk af met 1x35A
aaah, ok...nee, ik bedoelde dat de meeste huishoudens (koken op gas, 1 oven) het vaak met 35A al wel redden. Vandaarquote:Op vrijdag 17 november 2006 14:05 schreef Boschkabouter het volgende:
[..]
Klopt.
Ik meende dat jij dacht dat 1x35A al genoeg was, gezien jij hierboven zei:
[..]
En als je al een electrische kookplaat hebt met wat andere apparatuur zoals wasmachines en dergelijke, trek je deze makkelijk eruit.
tja die koop je nou niet bij de Gammaquote:Op vrijdag 17 november 2006 14:05 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
25A is wel te doen ja, maar 3x25A wordt wel wat lastiger.
Daarbij 110,- ??? welnee, dat kost niets....
zolang je maar de juiste mensen kent en een verzegelings-tang hebt
Juiste mensen? Verzegelings-tang? Als je driefasenstroom hebt, dan heb je toch voor elke fase een 35A hoofdstop? Die kun je toch gewoon vervangen als die een keer doorbrandt? Of is het met 25A anders, zijn de hoofdstoppen daar verzegeld zodat je er niet stiekem een 35A stop in kunt doen?quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:05 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
25A is wel te doen ja, maar 3x25A wordt wel wat lastiger.
Daarbij 110,- ??? welnee, dat kost niets....
zolang je maar de juiste mensen kent en een verzegelings-tang hebt
Ik denk dat je dan een hoop gezeur krijgt met het electra bedrijf en niet te vergeten met je verzekering als er wat fout gaat.quote:Op vrijdag 17 november 2006 16:17 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
tja die koop je nou niet bij de Gamma![]()
maar goed een kapotte zegel schijnt minder te kosten![]()
mischien volgende keer toch maar ff met een steentjes tang er een 50A steen in draaien, met bij passende 50A zekering
Soms zitten ze verzegeld in een kastje wat je zelf niet kunt vervangen / weer in kunt schakelen zonder de verzekering te verbrekenquote:Op vrijdag 17 november 2006 16:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Juiste mensen? Verzegelings-tang? Als je driefasenstroom hebt, dan heb je toch voor elke fase een 35A hoofdstop? Die kun je toch gewoon vervangen als die een keer doorbrandt? Of is het met 25A anders, zijn de hoofdstoppen daar verzegeld zodat je er niet stiekem een 35A stop in kunt doen?
truequote:Op zaterdag 18 november 2006 01:32 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan een hoop gezeur krijgt met het electra bedrijf en niet te vergeten met je verzekering als er wat fout gaat.
Euh, ik krijg binnenkort pas de sleutel.quote:Op zaterdag 18 november 2006 13:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe ver is Ts eigenlijk met zijn elektrotechnische renovatie ?![]()
quote:Op zondag 19 november 2006 19:16 schreef 525TDS het volgende:
[..]
Euh, ik krijg binnenkort pas de sleutel.![]()
Dus ik moet er nog helemaal aan beginnen. Het is wel erg handig dat ik nu weet waar ik op moet letten. En met jullie aller goedvinden zal ik bij de minste twijfel meteen weer hier op dit forum informeren naar de te volgen werkwijzen.
Dan moeten ze hier in NL eens een keer wat van die enorme lading regels afschaffen of het wat simpeler houden. Ondertussen valt door de bomen het bos af en toe niet meer te zien door alle regelsquote:Op zondag 19 november 2006 22:15 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Toppie ! Mensen die wel volgens de officiele eisen willen werken zijn soms wel erg schaars (onder Klusser bedoel ik dan
)
Wanneer krijg je de sleutel ? En heb je misschien al foto's van de buitenzijde ?![]()
Wat is er met dat pannendak gebeurt ???quote:Op maandag 20 november 2006 09:05 schreef 525TDS het volgende:
Rulez rule! hehehe.
Als het goed ik krijgen we tussen nu en 1 december de sleutel. Het hangt allemaal een beetje af van de bank van de verkopende partij.
Foto. Het gaat dus om de hoek.
quote:Waar heb je die 150meter XMVK dan voor nodig?? je gaat toch niet alles met kabel aanleggen??
Hier ga je wel de fout in. Zo leg je geen installatie aan in NL.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:24 schreef 525TDS het volgende:
[..]
Och, waarom niet. Ik heb dat hier op mijn werk een keer gedaan en ik vond het persoonlijk fijner werken dan een buisje trekken en daar dan weer aders doorheen sleuren. Maar dat is dus persoonlijk.
Het mag wel maar of het handig isquote:Op vrijdag 29 december 2006 19:44 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Hier ga je wel de fout in. Zo leg je geen installatie aan in NL.![]()
In NL is de hoogste waarde die een verbruiker groep mag hebben 16A. Uitzondering daarop zijn afgezekerde kabels naar verdelers.quote:Op vrijdag 29 december 2006 20:02 schreef picobyte het volgende:
Je kan het zo duur maken als je zelf wil he, zelf zou ik voor het kook gebeuren gewoon drie keer 25A aansluiten voor zowel de oven als de kookplaten.
Een huishoudelijk elektrisch kooktoestel dat op 400V, 2x230V of 3x230V werkt zal bij een goed gekoezen karakteristiek van de automaat of smelt zekering er niet uitgaan.quote:Met drie keer 16 kan je te kort komen waarneer je echt veel kookt of je moet twee groepen nemen.
Het kost je slechts aan euro of 20 a 25 meer en doorvoor heb je nooit gezeur dat het er eens toch gelijk gebruikt gaat worden. Dat is onnodige zuinigheid op op zoiets te besparen. Je kunt het geen eens omrekenen in 10de procenten op de totlale kosten van je keuken.quote:Verder heb je voor de wasmachine en droger ieder een eigen groep nodig en zou ik ook voor de vaatwasser en magnetron een gezamelijke groep nemen,die staan meestal niet gelijktijdig aan he.
Elke kamer kan eigen groep krijgen en de verlichting in het huis op 1 of meerdere groepen aansluiten alleen voorverlichting. Kun je ook evt lagere zekeringen toepassen dan 16A b.v. 10A, Geeft iets meer beveiliging schakelaars en wandcontactdozen zijn ook voor slecths 10A dus die kun je erdan bij een sluiting niet uitbranden. En gaat niet je halve huis zonder spanning als je partner staat te strijken.quote:Verder de slaapkamers met de huiskamer combineren en ook de overige stopcontacten in de keuken bij de slaapkamergroep hangen.
Dit is niet aan te raden maar verplichtquote:Maar het is altijd aan te raden om aardlek automaatjes op iedere groep te gebruiken of anders minimaal twee aardlek schakelaars zodat bij aardfout je niet meteen compleet in het donker zit.
Zowiezo kan je dan een natte en een droge groep verdelen.
Maar hoe doen ze het dan bij de inbouwdoos, lasdoos enz.? Voorheen moest zo'n doos helemaal dicht zijn, en nu komt er een speling tussen de kabel en de invoertule waardoor de doos vol beton gestort kan worden.quote:Op vrijdag 29 december 2006 23:42 schreef tnimble het volgende:
Het mag wel maar of het handig isVolgens de huidige NEN mag kabel ook direct zonder 3/4" of 1" buis in het stucwerk worden geplaatst wat voorheen alleen in het buitenland mocht.
Er komt een houten vloer op met één of twee openingen naar beneden. Dus daar kan ik nog wel bij.quote:Op zaterdag 30 december 2006 18:51 schreef Marsepein het volgende:
Die centraaldozen onder de vloeren, kun je daar nog wel bij? Dat lijkt me namelijk verre van handig.
En foto's mogen ook hier worden geplaatst hoor
Hoe bedoel je dit?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 13:18 schreef 525TDS het volgende:
Tot nu toe gedaan op elektragebied:Kabels aangelegd naar centraaldoos in woonkamer en daarvandaan naar WCD's in woonkamer Kabel naar boven voor eerste verdieping, centraaldoos onder de overloop Naar de kamers op eerste verdieping kabels getrokken Aarddraad naar nieuw aan te leggen badkamer
quote:Aansluiting voor wasmachine en droger op zolder aangelegd (2 kabels daarvoor dus) Aansluiting voor afzuigkap aangelegd Aansluiting naar de garage verwijderd. Het lijkt er namelijk op dat de losse kabels (groen, rood en grijs) onder de tegels zonder bescherming dus, naar de garage lopen. Slecht plan dus.
Klinkt idd bekentquote:Kabel voor de kookplaat aangelegd Aansluitingen naar de keuken uitgetekend op de muur.
Alles komt al uit in de meterkast. Deze week verwacht ik de offerte van Nuon voor het vergroten van de aansluiting. Die blijkt trouwens toch al uit 3 fasen te bestaan. Nuon belde me laatst om te vragen of ik niet al 3 fasen onder de meter had zitten. Toen ik vroeg of ZIJ dat niet moesten weten in plaats van ik, zei hij doodleuk:"haal dan het loodje er even af". Dus dat gedaan en ja hoor, 3 kabels van 4mm2. Gemeten: 3x230v.
quote:Verder heb ik nog naar elk vertrek twee UTP kabels getrokken die samenkomen in een vaste kast op zolder.
Kortom, het schiet lekker op!![]()
Gewoon vanuit de meterkast een aardedraad naar een centraal aardpunt in de badkamer leggen om daarvandaan alles in die badkamer te aarden.quote:
als je dan toch de norm hanteerd:quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:56 schreef 525TDS het volgende:
[..]
Gewoon vanuit de meterkast een aardedraad naar een centraal aardpunt in de badkamer leggen om daarvandaan alles in die badkamer te aarden.
Nee, ik heb bij een verbouwinkje wat extra stopcontacten geplaatst, en daarvoor de stalen buizen die in de muren zaten gedeeltelijk weggehaald; ergens halverwege heb ik een verloopstukje op die buizen gezet, en daarna nieuwe draden (inclusief aarde) getrokken.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:07 schreef tnimble het volgende:
Stalen buizen mag je laten zitten tenzij ze in de weg zitten dan kun je het er wellicht beter uithalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |