Even over het "in een framework plaatsen van gebeurtenissen". Las onlangs in een boek over "betekenisvolle synchroniciteiten" dat er in vrijwel alle talen op deze wereld er een vast verband bestaat tussen de woorden "tellen" en "vertellen". Neem Duits: "zählen und erzählen", Frans: "compter et raconter", Engels "tell and retell, count and recount". Ik reis erg veel voor mijn werk en test deze hypothese altijd bij mijn gastheren. Soms moet men even nadenken en alle synoniemen verkennen, maar tot nu toe is het alleen nog maar fout gegaan in het Roemeens. Hoe diep ze ook nadachten, het bleven twee volkomen ongerelateerde woorden. Rare jongens toch, die Roemenen...quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:43 schreef NegaSado het volgende:
(...)Tijd en ruimte zijn, zoals Kant het zou stellen, concepten die wij gebruiken om gebeurtenissen en dingen in een framework te kunnen plaatsen. Ze gaan aan de zintuigelijke waarneming vooraf; ze zijn zelfs voorwaarde voor zintuigelijke waarneming.
Ook hierover las ik onlangs een provocerende theorie. We weten intussen dat fractals een beschrijving kunnen geven van de ruimte (zelfs in "non-integer" dimensies). Een principe bij een fractal is dat hoe kleiner je de meetstok maakt, hoe langer de lengte van een fractal zal worden (denk aan het opmeten van de kustlijn, je kunt je meetstok zo klein als een individueel zandkorreltje maken, de lengte zal alleen maar toenemen). De vraag die opkwam was of wellicht ook de tijd fractaleigenschappen bezit. Psychologisch gezien wellicht wel. We kennen immers allemaal het verschijnsel dat je de "wijzer van de klok vooruit kijkt" als je op de bus staat te wachten, terwijl de "tijd lijkt te vliegen" als je bijv. een leuke party bezoekt. Sommige hele korte gebeurtenissen lijken een eeuwigheid te duren, terwijl sommige langdurig events zo voorbij lijken te zijn. Stel dat we geen nauwkeurige klokken hadden ontwikkeled met uren, minuten en secondes, maar enkel de planeten als "klok" gebruikt zouden hebben, zouden we dan deze zelfde tijdsbeleving doormaken? Of zou de "clockcycle" van ons hart dan de dominerende klok geworden zijn ? Zouden de Engelsen dan nog steeds zeggen: "A watched pot never boils" ?quote:Informatie bestaat binnen de tijd, maar de tijd op zichzelf is geen informatie. Informatie is een vorm van straling (bijvoorbeeld straling die jouw GSM uitzendt of ontvangt), en dergelijke straling reist met de snelheid van het licht. De snelheid van het licht is niet oneindig, maar 299.792.458 meter per seconde.
Ik zal het wel gemist hebben tijdens de vele "gesprekken" tussen rude en de rest, maar klopt het dat hij op de wereldomroep een discussie/interview heeft gehad waar van 't Hoofd ook bij was/mee deed?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 13:43 schreef Haushofer het volgende:
Inclusief een prachtig dialoog met onze eigen Rudie
AARGGH... de horror gaat verder... not again.....quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:29 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ik zal het wel gemist hebben tijdens de vele "gesprekken" tussen rude en de rest, maar klopt het dat hij op de wereldomroep een discussie/interview heeft gehad waar van 't Hoofd ook bij was/mee deed?
Bron1
Bron2
Dat heb ik gemist, maar vind het wel mooi dat ie het zo ver heeft weten te schoppen. Alleen, hij krijgt geloof ik zijn zin ook niet van meneer 't Hooft, en dan komen de drogredenaties weer te voorschijnquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:29 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ik zal het wel gemist hebben tijdens de vele "gesprekken" tussen rude en de rest, maar klopt het dat hij op de wereldomroep een discussie/interview heeft gehad waar van 't Hoofd ook bij was/mee deed?
Bron1
Bron2
Je moet hem inderdaad meegeven dat hij wel doorzettingsvermogen heeft. Zonde dat ik er nu pas achter kwam en het niet terug kan vinden.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat heb ik gemist, maar vind het wel mooi dat ie het zo ver heeft weten te schoppen. Alleen, hij krijgt geloof ik zijn zin ook niet van meneer 't Hooft, en dan komen de drogredenaties weer te voorschijn
Nee, ik ook niet. Iemand die weet of ze in een archief zijn gestopt?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:37 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Je moet hem inderdaad meegeven dat hij wel doorzettingsvermogen heeft. Zonde dat ik er nu pas achter kwam en het niet terug kan vinden.
offtopic maar erg interessantquote:Op zondag 8 oktober 2006 17:00 schreef Agno_Sticus het volgende:
[..]
Even over het "in een framework plaatsen van gebeurtenissen". Las onlangs in een boek over "betekenisvolle synchroniciteiten" dat er in vrijwel alle talen op deze wereld er een vast verband bestaat tussen de woorden "tellen" en "vertellen". Neem Duits: "zählen und erzählen", Frans: "compter et raconter", Engels "tell and retell, count and recount". Ik reis erg veel voor mijn werk en test deze hypothese altijd bij mijn gastheren. Soms moet men even nadenken en alle synoniemen verkennen, maar tot nu toe is het alleen nog maar fout gegaan in het Roemeens. Hoe diep ze ook nadachten, het bleven twee volkomen ongerelateerde woorden. Rare jongens toch, die Roemenen...![]()
Zowel tellen als vertellen zijn processen om "events" in een logische volgorde te plaatsen. Vandaar waarschijnlijk de sterke link.
[..]
Ook hierover las ik onlangs een provocerende theorie. We weten intussen dat fractals een beschrijving kunnen geven van de ruimte (zelfs in "non-integer" dimensies). Een principe bij een fractal is dat hoe kleiner je de meetstok maakt, hoe langer de lengte van een fractal zal worden (denk aan het opmeten van de kustlijn, je kunt je meetstok zo klein als een individueel zandkorreltje maken, de lengte zal alleen maar toenemen). De vraag die opkwam was of wellicht ook de tijd fractaleigenschappen bezit. Psychologisch gezien wellicht wel. We kennen immers allemaal het verschijnsel dat je de "wijzer van de klok vooruit kijkt" als je op de bus staat te wachten, terwijl de "tijd lijkt te vliegen" als je bijv. een leuke party bezoekt. Sommige hele korte gebeurtenissen lijken een eeuwigheid te duren, terwijl sommige langdurig events zo voorbij lijken te zijn. Stel dat we geen nauwkeurige klokken hadden ontwikkeled met uren, minuten en secondes, maar enkel de planeten als "klok" gebruikt zouden hebben, zouden we dan deze zelfde tijdsbeleving doormaken? Of zou de "clockcycle" van ons hart dan de dominerende klok geworden zijn ? Zouden de Engelsen dan nog steeds zeggen: "A watched pot never boils" ?
Het is een beetje off-topic, maar ik wilde het gewoon ff kwijt...![]()
wat ik vaak met plaatjes doe is ze hosten by www.tinypic.com. Simpeler kan niet, maar er zijn meer websites waar je dat kan doen. Je hoeft je echter hier niet te registreren maar na verloop van tijd verdwijnen ze wel van hun server.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 23:04 schreef rudeonline het volgende:
Als iemand mij verteld hoe ik hier een plaatje kan posten, dan zal ik dat met veel plezier doen.
Druk die afstand eens uit in plaatscoordinaten en tijdscoordinaten dan. Geef es een expliciete uitdrukking.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:26 schreef rudeonline het volgende:
....
Dat vroeg ik niet.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:34 schreef rudeonline het volgende:
Je kunt je toch wel voorstellen dat ieder punt op de lijn een andere tijd en plaats aanduidt?
Omdat 2 exact gelijke tijdstippen en plaatsen niet bestaan volgt ieder voorwerp zich op een andere lijn. Door te bewegen t.o.v. elkaar lopen zeze lijjen meer of minder ver uit elkaar.
Alleen als 2 massa's exact dezelfdse lijn en tijd zouden volgen komen deze lijnen samen. Dat kan alleen als 2 massa's zich samenvoegen tot 1.
Laat maar, dit gaat niks anders worden dan al die andere 'discussies'. Als ik met iemand discusseer eis ik iig dat diegene de moeite neemt om te lezen.quote:
De URL copy-pasten in MS MediaPlayerquote:edit- ik krijg je link niet aan de praat, hebben meer mensen dat?
Hoe kun je nou zomaar je deling omdraaien zonder het grafiekje te vernielen?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:57 schreef rudeonline het volgende:
Doe het dan in sec/km. Elke seconde bewegen wij t.o.v. het licht 300.000km.
Waarom doe je het dan?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:02 schreef rudeonline het volgende:
Dat kun je niet.
3/1 is niet hetzelfde als 1/3quote:Of je nu in km/sec of in sec/km rekent, het blijft exact gelijk.
1cm staat 300.000km???? Okay, jou neem ik dus echt niet serieus.quote:1cm staat voor 1sec of voor 300.000km.
1cm staat voor 1 lichtseconde. 1 lichtseconde staat voor een afgelegde weg van 300.000km in 1 sec.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:06 schreef Adaptief het volgende:
[..]
Waarom doe je het dan?
[..]
3/1 is niet hetzelfde als 1/3![]()
[..]
1cm staat 300.000km???? Okay, jou neem ik dus echt niet serieus.
Het zal wel. Dat zei je niet en je slaat mijn andere vragen over.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:07 schreef rudeonline het volgende:
[..]
1cm staat voor 1 lichtseconde. 1 lichtseconde staat voor een afgelegde weg van 300.000km in 1 sec.
Ik wil even ingaan op het misverstand dat meer mensen hebben over fotonen waarvoor de tijd stil zou staan. Ik denk dat dat wel ontopic is. 'k Hoop zelf ook dat Rudeonline niet alle topics waar het woord "tijd" en "relativiteit" om zeep gaat helpen.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:38 schreef Alicey het volgende:
* Alicey wil rudeonline verzoeken om zijn theorie buiten dit topic te houden, en uitsluitend on-topic te reageren. Dit topic gaat over tijdsdilatatie, niet over rudes theorie.
Dank u.
Als antwoord op de topicvraag, in combi met mn vorige geouwehoer:quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:28 schreef Pinobot het volgende:
Tijd gaat langzamer als je met hogere snelheid reist en in de buurt van een grote massa heb ik eens ergens gelezen.
Hoe kan tijd langzamer (of sneller) verlopen als het geen massa heeft?
Tijd is toch meer informatie en niet iets tastbaars en informatie reist volgens dat quantumgedoe met oneindige snelheid. Hoe kan je het dan buigen/oprekken/samendrukken?![]()
quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:38 schreef Alicey het volgende:
* Alicey wil rudeonline verzoeken om zijn theorie buiten dit topic te houden, en uitsluitend on-topic te reageren. Dit topic gaat over tijdsdilatatie, niet over rudes theorie.
Dank u.
Ja, dat kan. En dat kan voor meer constantes gelden. Je zou in principe de lichtsnelheid als functie van de tijd kunnen nemen: c=c(t). Je zou haar ook als functie van de plaats kunnen nemen, maar uit experimenten blijkt dat natuurwetten plaatsonafhankelijk zijn ( of iets preciezer: als jij je meetapparatuur x meter opzij schuift, of een bepaalde hoek draait, dan zijn de uitkomsten hetzelfde ).quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 16:29 schreef Agno_Sticus het volgende:
Misschien een heel klein beetje off-topic, maar euh,...![]()
...we nemen dus aan dat de lichtsnelheid voor elke waarnemer constant is. Het is echter de vraag is of deze constante snelheid op zichzelf ook constant in de tijd is. Ergo: waarom zou de lichtsnelheid altijd ca 300.000km per seconde geweest moeten zijn of altijd deze waarde moeten behouden. Kan het wellicht zo zijn dat hij bijv. net na de "big bang" een hele andere waarde had ?![]()
als je nou gewoon in woorden communiceert begrijp ik 't vaak....maar al die c'tje en die t'tjesquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 18:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat kan. En dat kan voor meer constantes gelden. Je zou in principe de lichtsnelheid als functie van de tijd kunnen nemen: c=c(t). Je zou haar ook als functie van de plaats kunnen nemen, maar uit experimenten blijkt dat natuurwetten plaatsonafhankelijk zijn ( of iets preciezer: als jij je meetapparatuur x meter opzij schuift, of een bepaalde hoek draait, dan zijn de uitkomsten hetzelfde ).
Je kunt die c(t) dan in je modellen stoppen en kijken wat de uitkomst is. Als c tijdsafhankelijk is, dan verandert ze heel langzaam. Dat is iig experimenteel bevestigd.
Nou, c(t) betekent niks anders dan dat c een functie is van t. Zo moeilijk is dat toch niet?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 18:45 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
als je nou gewoon in woorden communiceert begrijp ik 't vaak....maar al die c'tje en die t'tjes
Veltman.... en hoe heette de wetenschapper die samen met G 't Hooft de Nobelprijs won?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 23:04 schreef rudeonline het volgende:
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)tgelijk_20060919.wma
Voor de mensen die interesse hebben in het stukje van Rude, het begint rond 15 minuten...quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 23:04 schreef rudeonline het volgende:
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)tgelijk_20060919.wma
Doel je op blazars? Melkwegstelsels met zo'n ding in het centrum stoten inderdaad een jet uit, maar het gaat voor zover ik weet nog steeds om relativistische snelheden, meer dan 90% van de lichtsnelheid. Da's wel erg snel, maar niet super-relativistisch.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:34 schreef Schonedal het volgende:
Nu bestaat er een verschijnsel in de cosmos waarbij er een jet van gas uit het centrum van een melkwegstelsel langs de draaiingsas wordt uitgestoten.
Hierover heb ik ooit eens gelezen dat hierbij super relativistische snelheden optreden.
Kennelijk doet het zich aan ons voor dat de optredende snelheid van de gasstraal die min of meer op ons gericht is hoger is dan de lichtsnelheid.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |