quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 12:38 schreef Alicey het volgende:* Alicey wil rudeonline verzoeken om zijn theorie buiten dit topic te houden, en uitsluitend on-topic te reageren. Dit topic gaat over tijdsdilatatie, niet over rudes theorie.Dank u.
Ik wil even ingaan op het misverstand dat meer mensen hebben over fotonen waarvoor de tijd stil zou staan. Ik denk dat dat wel ontopic is. 'k Hoop zelf ook dat Rudeonline niet alle topics waar het woord "tijd" en "relativiteit" om zeep gaat helpen.
Er zijn nogal es wat mensen die stellen dat de tijd voor een foton stilstaat. Het gaat immers met de lichtsnelheid? Nou is dit idd iets wat voor een hoop verwarring kan zorgen. Ten eerste is het belangrijk om te weten dat een observer nooit naar het ruststelsel van een foton kan gaan om van daaruit het foton waar te nemen ( waarbij het foton dus zou stilstaan ) Hij/zij zou met de lichtsnelheid moeten gaan, en dat kan niet. Je kunt met een Lorentztransformatie niet een waarnemer met de lichtsnelheid laten gaan. Da's punt 1.
Punt 2 is, dat datgene wat voor elke waarnemer hetzelfde is, het
ruimte-tijd interval is. Dat is een afstand in de ruimte-tijd, die voor iedereen hetzelfde is. Ik trek nu, zoals wel vaker, even een analogie met de 2 dimensionale ruimteljke ruimte ( geen tijd dus ! )
Teken es op een stuk papier een streep. Nou wil je de lengte van de streep uitrekenen. Dat kun je doen : teken een assenstelsel waarbij de x en y as loodrecht op mekaar staan, bepaal de x-coordinaat van het begin en eindpunt, en bepaal de y coordinaat van het begin en eindpunt. En reken met Pythagoras de lengte uit. Dat kan, want je werkt met een loodrecht assenstelsel. Dus je weet dat de lengte van de streep gekwadrateerd gelijk is aan x
2 + y
2. Zoiets moet lukken als je de middelbare school hebt afgemaakt.
Teken nu es een ander assenstelsel. Dus bijvoorbeeld een assenstelsel waarbij je de assen roteert, of waarbij je de oorsprong opzij schuift, of een combinatie daarvan. Reken weer de lengte van de lijn uit met bovenstaande procedure. En wonder o wonder: de afstand is exact hetzelfde ( tenzij je een rekenfout maakt )
Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen, is om de boel makkelijk voor jezelf te maken. Leg het assenstelsel zo aan, dat de streep precies op de x-as ligt. Zie het plaatje hieronder. De lengte van de streep is gelijk aan het eindpunt op de x-as minus het beginpunt op de x-as. De y-coordinaten zijn immers 0. Aangezien de lengte in elk assenstelsel hetzelfde is, heb je hier een makkelijke manier om de lengte van de streep te bepalen. We hebben dus een voorstelling van ons streepje gevonden, waarbij 1 van de componenten 0 is ! Namelijk, de y-component. Betekent dat, dat die y-component voor alle andere mogelijke voorstellingen ook 0 is? Natuurlijk niet. Zoals ik probeer te benadrukken: dat streepje kan in ontzettend veel verschillende assenstelsels worden getekend, maar het streepje blijft hetzelfde. Tuurlijk, zo nu en dan vind je een assenstelsel waarvoor de x of de y component 0 is. Maar dat zegt niks over de componenten in een ander assenstelsel ! Dus met andere woorden:
Het feit dat je 1 of meerdere assenstelsels kunt vinden waarin je de x-component van het streepje als 0 hebt, betekent absoluut niet dat in alle andere coordinatenstelsels de x-component ook 0 is ! Hetzelfde geldt voor de y component. In de relativiteitstheorie kun je hetzelfde doen, en daar is de conclusie exact hetzelfde, maar dan voor ruimte
en tijd:
Het feit dat je in bepaalde assenstelsels kunt vinden dat de tijd van een foton stilstaat, betekent absoluut niet dat in alle andere assenstelsels de tijd van het foton ook stilstaat Je kunt dus niet simpelweg zeggen: hej, het foton reist met de lichtsnelheid. Dus meet ik dat haar tijd stilstaat. En dus bestaat tijd niet voor dat foton. En dus moet het wel stilstaan. Probeer de analogie maar met het streepje te trekken, wat ik hierboven heb uitgelegd.
Hieronder een poging om het concept te verduidelijken: Je ziet 1 streep, beschreven in 2 verschillende assenstelsels. De componenten zijn in de 2 assenstelsels natuurlijk verschillend, maar de streep zelf niet; het bestaan van de streep hangt niet af van het assenstelsel. De lengte is in elk assenstelsel hetzelfde. De streep is dikgedrukt, de assenstelsels zijn wat dunner gemaakt om de streep goed uit te laten komen.
![]()
Ik denk niet dat dit nog eenvoudiger is uit te leggen; als je het enigszins wilt begrijpen, moet je hier maar even goed naar kijken, voor iedereen die geinteresseerd is