abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42417427
Toenemende vrees voor aanslagen met vuile bom

LONDEN - De afgelopen drie jaar zijn aanmerkelijk meer illegale transporten van gevaarlijk radioactief materiaal onderschept dan in de jaren daarvoor. Wetenschappers waarschuwen naar aanleiding van het in beslag genomen materiaal dat terroristen actiever zijn in hun pogingen een zogenoemde 'vuile bom' te maken.

De Britse krant The Times meldde vrijdag dat sinds 2002 meer dan driehonderd pogingen zijn verijdeld radioactief materiaal te smokkelen. De krant baseert zich op statistieken van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA). Volgens die gegevens wordt elk jaar meer radioactief materiaal onderschept. In 2004 waren er 130 onderscheppingen, in 1996 waren het er minder dan dertig.

Westerse inlichtingendiensten waarschuwen er al geruime tijd voor dat het terreurnetwerk al-Qaeda steeds meer inspanningen levert om materiaal voor een vuile bom in handen te krijgen. De inlichtingendiensten frustreerden vorig jaar zestien pogingen om uranium of plutonium te smokkelen. In enkele gevallen konden de geheime diensten niet voorkomen dat een kleine hoeveelheid hoogverrijkt uranium zoekraakte. De diensten vrezen dat het materiaal in handen van terreurgroepen is gekomen.

Volgens onderzoekers komen de meeste smokkelaars van radioactief materiaal uit het voormalige Oostblok. Ze zouden hun activiteiten niet uit ideologische motieven ondernemen en er uitsluitend op uit zijn geld te verdienen.

Al-Qaeda heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het een 'vuile bom' wil inzetten. Abu Ayyub al-Masri, de leider van al-Qaeda in Irak, riep wetenschappers vorige maand op tot samenwerking bij het maken van een bom met radioactief materiaal.

(www.telegraaf.nl )

Het is beetje beangstigend hoeveel nieuws je de afgelopen tijd hoort over A-bommen. Is dit wel reeel en is er echt een serieuze dreiging voor een aanslag ?
pi_42417458
Is het propaganda dag vandaag ofzo?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:18:05 #3
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_42417558
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:16 schreef feessie het volgende:
Het is beetje beangstigend hoeveel nieuws je de afgelopen tijd hoort over A-bommen. Is dit wel reeel en is er echt een serieuze dreiging voor een aanslag ?
Dat is reëel. Als het terroristen lukt om radioactief afval in handen te krijgen (wat dus kennelijk niet moeilijk is) , dan is het maken van een vuile bom helemaal niet moeilijk, dat is een heel primitief explosief. Om uit plutonium een goed werkend kernwapen te maken is ruimte, apparatuur, geld, en technologie nodig waarover weinig terroristen beschikken. maar een vuile bom daarentegen...

Vermaal het spul tot stof of kleine brokjes, en stop het in een doos, pijp, zakje, whatever. Pakje lawinepijlen eraan vastbinden, en je hebt al een gebied van een paar honderd vierkante meter besmet. De wind doet de rest wel.
Prettig vooruitzicht toch?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:27:07 #5
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_42417744
Ochoch, is het weer eens zover. Dé hype van de altijd aanwezige terreurdreiging, THE DIRTY BOMB
Zoek maar eens op google wat het effect van dit nutteloze bommetje is......
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_42417769
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:16 schreef Jarno het volgende:
Is het propaganda dag vandaag ofzo?
Rot toch op joh met die domme reacties
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_42417809
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:27 schreef Roi het volgende:

[..]

Ik zou het zelf iets anders verwoorden, maar ik sluit me er bij aan.
pi_42417838
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:27 schreef Roi het volgende:

[..]

Als jij je bang wilt laten maken, prima. Of lekker een partijtje moslim-bashen, altijd leuk natuurlijk. Maar zeg nou zelf, we hebben in 1 ochtend berichten over *vermoedelijk veredelde* aanslagen in Praag, over een *vermoedelijke* burgeroorlog in Frankrijk, over een *vermoedelijke* vuile bom...

Maar veel plezier met je noodpakket van minister Remkes hoor.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_42417879
Ze doen meer psychologische schade dan materiële of aan de gezondheid.
pi_42417891
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:29 schreef buachaille het volgende:

[..]

Ja, monddood maken van mensen met andere opinies, daar moet je voor bij de gelovigen zijn he, CDA stemmertje van me?
pi_42417912
We wachten eerst nog op de nucleaire aanslag die in de Ramadan zou plaatsvinden hoor.
Allah Al Watan Al Malik
pi_42417934
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:32 schreef Mutant01 het volgende:
We wachten eerst nog op de nucleaire aanslag die in de Ramadan zou plaatsvinden hoor.
Ohja, dat was de hype van een paar weken geleden idd. Je zou bijna zeggen dat er ergens verkiezingen aan zitten te komen...
pi_42417946
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:31 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ja, monddood maken van mensen met andere opinies, daar moet je voor bij de gelovigen zijn he, CDA stemmertje van me?
Ga jij nou maar een bruine arm halen bij Marijnissen
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:33:28 #14
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_42417951
quote:
Oja, die een Al Qaida topman aan een journalist had verklapt met naam en toenaam van de uitvoerder
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_42417961
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:33 schreef buachaille het volgende:

[..]

Ga jij nou maar een bruine arm halen bij Marijnissen
Sorry, ik steem geen SP. Of PvdA.
pi_42417984
Een vuile bom is geen A-bom. Een vuile bom is een conventionele bom die vervolgens radioactief materiaal verspreid over een bepaald gebied.
Een A-bom is een hoogtechnologisch wapen dat op basis van kernsplitsing een zondanige hoeveelheid energie en straling veroorzaakt dat de boel in de omgeving goed stuk is.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:35:30 #17
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_42418006
quote:
Er wordt veel gehyped in de media/politiek.. maar de maatschappij is ook in beweging.
Maar die discussie komt meer op het vlak uit van oorzaak en gevolg.
pi_42418029
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:29 schreef Jarno het volgende:

[..]

Als jij je bang wilt laten maken, prima. Of lekker een partijtje moslim-bashen, altijd leuk natuurlijk. Maar zeg nou zelf, we hebben in 1 ochtend berichten over *vermoedelijk veredelde* aanslagen in Praag, over een *vermoedelijke* burgeroorlog in Frankrijk, over een *vermoedelijke* vuile bom...

Ja man ik ben echt doodsbang, ik durf zelfs niet meer op straat te lopen !
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_42418046
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:34 schreef Deetch het volgende:
Een vuile bom is geen A-bom. Een vuile bom is een conventionele bom die vervolgens radioactief materiaal verspreid over een bepaald gebied.
Een A-bom is een hoogtechnologisch wapen dat op basis van kernsplitsing een zondanige hoeveelheid energie en straling veroorzaakt dat de boel in de omgeving goed stuk is.
Maar goed, zoals ik ook al zei; daar hebben ze het geld en middelen niet voor. Mochten ze het toch wel hebben, dan zal het zo snel gaan dat ik het niet merk.
Een vuile bom is wel mogelijk, maar de gedachte daaraan zal me niet weerhouden om vanavond te neuken en te zuipen. Als je je leven laat regeren door angst ben je niet echt verstandig bezig...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_42418078
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:37 schreef Gripper het volgende:

Als je je leven laat regeren door angst ben je niet echt verstandig bezig...
En toch passen we er onze wetgeving er op aan, we leveren er vrijheden voor in, onze privacy wordt langzaam aan opgeofferd voor een gevoel van valse veiligheid... Noem dat maar niet laten regeren...
pi_42418122
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:38 schreef Jarno het volgende:

[..]

En toch passen we er onze wetgeving er op aan, we leveren er vrijheden voor in, onze privacy wordt langzaam aan opgeofferd voor een gevoel van valse veiligheid... Noem dat maar niet laten regeren...
Maar volgens mij is dat meer veiligheid dan angst hoor.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:42:58 #22
156355 NeoTribalist
Gbl eats yer insides!!11
pi_42418197
Mensen moeten niet zoveel vrezen
That is Sin, to hold thine holy spirit in!
Go on, go on in thy might; and let no man make thee afraid.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:43:32 #23
156355 NeoTribalist
Gbl eats yer insides!!11
pi_42418206
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:29 schreef buachaille het volgende:

[..]

ik ook , ik neem al die shit echt niet serieus meer
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:44:55 #24
156355 NeoTribalist
Gbl eats yer insides!!11
pi_42418246
Psyop (Psychological Operations) heten dit soort berichten
pi_42418819
WE DIDN'T LISTEN!!!
pi_42418831
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 13:17:16 #27
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_42420495
Is het reeel? Wellicht.

Zal een zichzelf serieus nemende organisatie er een gooien? Denk het niet. Buiten een hoop vernietiging (met het epicentrum in de eigen orientaalse achtertuin) levert het verdomd weinig op.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_42420636
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 13:17 schreef Pappie_Culo het volgende:
Is het reeel? Wellicht.

Zal een zichzelf serieus nemende organisatie er een gooien? Denk het niet. Buiten een hoop vernietiging (met het epicentrum in de eigen orientaalse achtertuin) levert het verdomd weinig op.
In hun ogen wel denk ik ? Als ze horen dat ze zeventig maagden krijgen in het paradijs
pi_42420845
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:38 schreef Jarno het volgende:

[..]

En wanneer mensen teveel tegensputteren bij al die vrijheidsbeperkingen meeglurende overheid dan wakkeren we het vuurtje van de angst weer even aan.

M.b.t. de 'dirty bomb' is overigens al een aantal keren aangetoond dat de kosten en moeite in geen verhouding staan tot de daadwerkelijke schade.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 13:33:25 #30
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42420916
Jeetje, moet ik me weer aansluiten bij Jarno. Waar gaat het héén met de wereld?

Elk wissewasje wordt tegenwoordig terrorisme genoemd en die dirty bomb zie ik wel verschijnen als het zo ver is, zal wel loslopen. Ik kan me er niet druk om maken. Ik vind het erger en enger dat in de naam van 'veiligheid' op een gegeven moment je hele privacy open ligt terwijl de mensen die je privacy ontnemen 'voor onze eigen bestwil' nog steeds zo ondoorzichtig zijn als de pest. Het is nù geen probleem want we hebben een regering die tenminste nog wel te vertrouwen is in de grote lijnen maar wat als er iets aan de macht komt die niet het beste voor heeft met ons? het is niet ondenkbaar. Als het ooit zover komt en je bent net een doelgroep die ongewenst is in de ogen van de danmalige regering dan kan je jezelf ook niet meer verbergen. Ik vind het niks. Liever een explosie hier en daar waar de kans dat je het per ongeluk meemaakt nog lager ligt dan dat je door een vliegtuigongeluk dan dat al mijn gegevens in één database liggen voor eventuele slechtwillende toekomstige machthebbers.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_42420920
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 13:30 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

En wanneer mensen teveel tegensputteren bij al die vrijheidsbeperkingen meeglurende overheid dan wakkeren we het vuurtje van de angst weer even aan.
Of er wordt simpelweg geconcludeerd dat je dus wel iets te verbergen moét hebben. Waarom zou je anders tegen zijn?
pi_42422285
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 13:33 schreef Jarno het volgende:

[..]

Of er wordt simpelweg geconcludeerd dat je dus wel iets te verbergen moét hebben. Waarom zou je anders tegen zijn?
Omdat het middel erger is dan de kwaal, of zelfs niets aan de kwaal doet.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 17:55:56 #33
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_42428404
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 13:22 schreef feessie het volgende:

[..]

In hun ogen wel denk ik ? Als ze horen dat ze zeventig maagden krijgen in het paradijs
Tsja, de vijand voor gek verklaren scheelt een hoop pr werk. Maar ik zou de moslim medemens net zo goed als ons een matige dosis intelligentie toedichten. De scholing kan beter.

Maar ik geloof niet dat zelfs de meest kromme redenatie in de Koran voorziet in een rol voor 1 persoon die de wereld vernietigt en daarmee de wereld onderverdeelt in 'kafirs' en 'martelaren'.

Dus je hebt een paar gekken nodig, die nergens steun zullen krijgen.

Dan valt geloof ook meteen buiten de hele vergelijking.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_42428522
quote:
Huhh, eerst die aanslag op koninginnendag in Amsterdam 2 jaar geleden nog.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_42428628
Weten jullie überhaupt wat een vuile bom is, of roepen jullie maar wat?
pi_42428649
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:40 schreef feessie het volgende:

[..]

Maar volgens mij is dat meer veiligheid dan angst hoor.

Ik wacht nog steeds op de eerste terrorist -met of zonder vuile bom in zijn binnenzak- die dmv de identificatieplicht opgebracht wordt.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42428761
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 18:00 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Huhh, eerst die aanslag op koninginnendag in Amsterdam 2 jaar geleden nog.
Oh, ik zat nog steeds te wachten op de vernietiging van de zionistische entiteit door de hand van Allah.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42431969
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:29 schreef Jarno het volgende:

[..]

En een burgeroorlog in Irak die ontkend word.
pi_42450210
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 18:04 schreef MarkzMan_X het volgende:
Weten jullie überhaupt wat een vuile bom is, of roepen jullie maar wat?
Ja. Een hoeveelheid 'vuil' materiaal (meestal wordt dan radioactief materiaal bedoeld) wat d.m.v. een conventionele explosie in de atmosfeer verspreid wordt. In de praktijk zeer inefficient, maar in de niet door feitenkennis gehinderde hoek van de angst-zaaierij heel doeltreffend.
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 13:02:16 #40
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42451077
Joh! Ik ga even de archieven doorkijken, dit bericht is wel heel erg logisch ingespeeld op eerdere fouten.

Edit: en ik heb em al.
Bron: het zeer goed te waarderen Technisch Weekblad Jaargang 37, nummer 37. 16 sept. 2006

Aanverwante bronnen:
http://www.fas.org/irp/congress/1996_hr/s960320c.htm
En
quote:
ITDB statistics, 1993-2003
Of the 540 illicit trafficking incidents reported or otherwise confirmed to the ITDB between 1993 and December
2003, 182 incidents involved nuclear material, 335 incidents involved radioactive material other than nuclear
material, and 23 incidents involved both nuclear and other radioactive materials. The majority of the confirmed
incident involved criminal content, e.g. theft, illegal possession, smuggling, or intent to illegally sell the material.
The graph below demonstrates dynamics of confirmed trafficking in nuclear and other radioactive materials
between 1993 and 2003.
van IAEA

Terwijl iedereen kan zien, dat in 2005 wel heel erg bovengemiddeld veel fouten gemaakt zijn.
Ik denk er verder niks van, maar ik vind het vreemd.

Zo, als je nu nog niet in je broek schijt, ben je tegen , euhh, democratie.
En als we allemaal zo hard in ons broekje schijten, dan ligt de hele straat vol met diarree, en dan werken die bommen niet meer.

[ Bericht 43% gewijzigd door Yildiz op 07-10-2006 13:15:26 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_42451884
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 12:24 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Ja. Een hoeveelheid 'vuil' materiaal (meestal wordt dan radioactief materiaal bedoeld) wat d.m.v. een conventionele explosie in de atmosfeer verspreid wordt. In de praktijk zeer inefficient, maar in de niet door feitenkennis gehinderde hoek van de angst-zaaierij heel doeltreffend.
Ha, goed zo! Inderdaad, de angst voor een vuile bom is veel schadelijker, dan de daadwerkelijke uitwerking na het ontploffen van een dergelijke bom.
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 13:54:10 #42
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42452291
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 13:33 schreef jogy het volgende:
Jeetje, moet ik me weer aansluiten bij Jarno. Waar gaat het héén met de wereld?

Elk wissewasje wordt tegenwoordig terrorisme genoemd en die dirty bomb zie ik wel verschijnen als het zo ver is, zal wel loslopen. Ik kan me er niet druk om maken. Ik vind het erger en enger dat in de naam van 'veiligheid' op een gegeven moment je hele privacy open ligt terwijl de mensen die je privacy ontnemen 'voor onze eigen bestwil' nog steeds zo ondoorzichtig zijn als de pest.
Klopt. Dat politieagenten in dikke databases kunnen grasduinen is een ding. Maar 't wordt natuurlijk een ander verhaal als je een politiemacht hebt met dat soort mogelijkheden, en tegelijkertijd een leiding van een land die niet te beroerd is om burgers die niet braaf zijn even flink te intimideren (zoals in Cheney aanspreken op z'n beleid is strafbaar. ). Dan wordt 't al heel snel foute boel.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_42453583
quote:
quote:
The head of the Islamabad-based Al-Quds Media Centre has received an audio message from a senior Taliban leader in which he asked Muslims living in the US to leave the country as soon as possible “because God’s punishment would fall on America in the month of Ramazan.”
[ bron ]
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 15:12:36 #44
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_42454200
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:47 schreef Monidique het volgende:

[..]

[..]

[ bron ]
ramazan klinkt als een lekker kaasje voor over de pasta.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')