Okay bedanktquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 09:05 schreef Gellius het volgende:
Dat is normaal Diaan73. Soms heb je er meer last dan van het oorspronkelijke gaatje, en het kan wel een aantal dagen aanhouden.
Mijnheer is Amerikaan.
quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 09:23 schreef Gellius het volgende:
En lieve mensen: raad-eens-van-wie-ik-zojuist-een-mailtje-heb-ontvangen?
Inderdaad, van die trouwe dienaar der publieke zaak, gedreven amateur-historicus en nijverse archiefvos van de gemeente Wûnseradiel: Tsjeard Gietema, met het verlossende antwoord op de prangende vraag:quote:
Ik zou ook even rustig aan doen met de tijgernootjes en de rauwe worteltjes.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 09:30 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Okay bedanktstelt me enigszins gerust, al zal ik de komende dagen maar brood zonder korstjes eten...
Ik ben natuurlijk maar een leek, maar dat is een zogeheten zadeldakje, niet? Of zal ik het aan Tsjeard vragen?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 09:40 schreef pyl het volgende:
... met een markante toren die je al van kilometers afstand ziet!
Gelukkig lust ik die nietquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 09:39 schreef Gellius het volgende:
[..]
Ik zou ook even rustig aan doen met de tijgernootjes en de rauwe worteltjes.
Wat leid jij toch een gezegend leven Diaan73!quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 09:48 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Gelukkig lust ik die nietdus geen probleem.
quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 09:49 schreef Gellius het volgende:
[..]
Wat leid jij toch een gezegend leven Diaan73!
quote:Tsjeard Gietema uit Witmarsum had er de pest in gistermiddag: de vergadering die tegen vieren afgelopen had moeten zijn liep uit. Daardoor stond hij pas om vijf uur op de ijsbaan. Na het eten moest hij naar de ouderavond op school, maar daarna, ,,had ik al bedacht'', kon het ,,precies nog een uurtje''. ,,Het is vreselijk, eigenlijk. Het hele leven staat in het teken van het rijden.''
(...)
In Friesland staat de komende dagen het leven in het teken van het schaatsen, ook al is het intussen minder zeker dat de vorst doorzet. Toertochten worden vanaf vrijdag wel georganiseerd. Maar een Elfstedentocht komt er pas ,,als het ijs er ligt'', zei gisteren Henk Kroes van de Vereniging De Friesche Elf Steden. En zulk dik ijs ligt er nog niet, want de verwachting is dat later in het weekeinde de middagtemperatuur op veel plaatsen weer boven het vriespunt uitkomt.
Maar tot die tijd wordt er geschaatst ,,en moet het werk maar even wachten'', zegt Folkert Zijlstra, assurantie-adviseur: ,,Dat wordt hier ook getolereerd, want als je zegt: ik moet schaatsen, dan zeggen ze: alle begrip.'' Tsjeard Gietema (technisch ambtenaar bij de gemeente): ,,Het komt maar zo weinig voor dat je kan schaatsen, dat je hartstikke gek bent als je de gelegenheid niet te baat neemt.''
Gietema en Zijlstra zijn lid van Schaatstraining Bolsward. In de winter oefenen ze elke week op kunstijs, in de zomer doen ze aan conditietraining. Ze fietsen veel, want daarmee oefen je de spieren die je ook gebruikt bij het schaatsen. ,,Je wilt in conditie blijven'', zegt Gietema, ,,maar het is wel allemaal op het schaatsen gericht''. Zijlstra: ,,Als het dan vriest, stap je het ijs op en rij je weg. Dan kom je thuis en je zegt: ik heb lekker geschaatst. Als je niet traint, dan heb je spierpijn.''
Op dagen als deze komen ze overal mensen tegen die ze kennen. Niet van naam, maar wel van gezicht: mensen van de club natuurlijk, maar ook mensen die je tegenkomt als je in de zomer fietst of mensen die ,,je ziet op de baan'' van Thialf in Heerenveen.
Folkert Zijlstra: ,,Op een gegeven moment ken je honderden koppen. Dan is deze provincie toch erg dun bevolkt.''
En al deze mensen vertellen elkaar waar ,,een knap stukje ijs''ligt want, zegt Tsjeard Gietema, dat gaat ,,van mond op mond'', dat is de ,,tam tam''. De Toertocht SMS van de KNSB (‘Kies uit 230 mogelijke tochten je 5 favorieten. Op het moment dat bekend wordt dat ze worden verreden, krijg je direct een sms op je mobiele telefoon') is aan hen dan ook niet besteed. Gietema: ,,Ik weet niet één die dat doet.'' Ze kijken in de Leeuwarder Courant, luisteren naar Omrôp Fryslan, maar vooral: ze hebben hun contacten.
En bij die contacten horen natuurlijk ook de rayonhoofden en de mensen van de ijswegencentrales, waarvan de provincie er ruim twintig telt. Deze centrales, met meestal de burgemeester als voorzitter, zijn verantwoordelijk voor de ijswegen en bepalen wanneer er een toertocht mag worden gereden. Ook hier zijn de mensen eigenlijk alleen nog maar met schaatsen bezig.
Oets van der Woude (IJlst), oud-rayonhoofd en nu verantwoordelijk voor het vegen in zijn rayon: ,,Het bloed begint weer te borrelen. Je mag er nog niet aan denken, maar de tocht der tochten zit al de hele dag in de kop.'' Van der Woude heeft intussen de baanvegers in gereedheid gebracht, ,,beetje olie erbij, smeren, af en toe een onderdeel vervangen''.
RayonhoofdCatrinus Nagelhout
(Woudsend) is ook hoopvol gestemd: ,,De schepen varen hier nog, dus ik durf er nog niet aan te denken. Er zijn ook nog erg veel tochtgaten. Maar donderdag ga ik een serieus rondje maken. Hier en daar even prikken.''
Elders worden de draaiboeken doorgenomen. Luppo Wolthuis, coördinator van de ijswegencentrales Sneek, IJlst en Wimbritseradiel: ,,Achter de schermen draait het volop. De afspraken met de EHBO'ers worden weer gecheckt, dat soort dingen. Wij zijn er klaar voor.''
Wolthuis denkt dat de wind uit de goede hoek komt. ,,Meestal komt de vorst na een periode van regen en heb je in het begin zuidwestenwind. Die stuwt het water dan in noordoostelijke richting, dus als die wind dan niet meer waait, stroomt het water weer terug.'' Maar nu is er oostenwind en dat betekent minder stroming. Bij rustig water groeit het ijs sneller aan.
Als dit weekeinde de eerste tochten worden gereden, zullen de schaatsmaten elkaar weer opzoeken. En ook dat gaat vanzelf.
,,Iemand met hetzelfde tempo en dezelfde slag'', zegt Tsjeard Gietema..
Folkert Zijlstra: ,,Je krijgt vaak vanzelf een groepje van mensen die dezelfde slag rijden. Het mooie is ook dat iedereen vrolijk is: je rijdt door de natuur, je bent lekker bezig. Ik doe het eigenlijk voor het gevoel.''
Vooral dat je precies die dingen niet lust die je nu niet tot je kan nemen! Er moet een schutsengeltje op je schouder zitten.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 09:59 schreef Diaan73 het volgende:
[..]![]()
enkel en alleen om dat ik geen tijgernootjes en rauwe worteltjes lust?
Hulde Gellius!!quote:
Yep. Tuinieren was haar 'ding' nadat ze stopte met zingen, ik las gisteren dat ze weer een plaat heeft gemaakt, met covers (van haar eigen nummers).quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 10:10 schreef pyl het volgende:
Kim Wilde?
Carry on, of 'Carry oan'quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 10:10 schreef Gellius het volgende:
Ik wilde net met over het kerkje beginnen, Berkery
.
quote:Geachte jeer [sic] xxx,
Het is ons ook niet bekend wanneer de Hervormde kerk in Hichtum precies is gebouwd. (! )
In het monumentenregister staat deze kerk als volgt omschreven.
Hervormde kerk
Met de westzijde aan de Zeilvaart op een terp gelegen vroeg 13e eeuws kerkgebouw met toren uit de 16e eeuw. Inwendig achter de preekstoel groot 17e eeuws epitaaf; gebeeldhouwde zerk 1626. Klokken van 1617 en 1623. Eenklaviers orgel, met Lodewijk XVI kas van de orgelmaker A. van Gruisen, 1795.
Met vriendelijke groet,
Tsjeard Gietema
Technisch medewerker afdeling VROM
quote:Disclaimer
De afzender sluit elke aansprakelijkheid uit in verband met het niet juist, onvolledig of niet tijdig overkomen van de informatie in deze e-mail.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde..
Indien dit bericht niet voor u bestemd is, verzoeken wij u de inhoud van dit bericht te vernietigen.
quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 10:08 schreef pyl het volgende:
[..]
Hulde Gellius!!![]()
...
Tsjaerd
...
Tsjaerd
...
Hij heet overigens Tsjeard, niet Tsjaerd, domme Noviomagus!quote:
Nog niet helemaal toch? Is er geen dominee of koster van het kerkje dat je kan aanschrijven? Wellicht weten zij meer dan de heer Gietema.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 12:27 schreef Gellius het volgende:
Ik ben klaar met het kerkje, berkery.
Vergeet de krul niet!quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 10:51 schreef Gellius het volgende:
Da's waar. Ik zal hem een vriendelijk bedankmeeltje sturen. Zal ik nog inzetten op verwijdering van die gruwelijke hippiebrug?
De oud-rayonhouder die nu alleen nog verantwoordelijk is voor het vegen. Een vernietigd leven. Wat is er misgegaan met Oets? Hier schuilt een vuistdikke roman uit de Russische School in!quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 12:32 schreef Z het volgende:
[O+ Oetsvan der Woude.
[..]
Vergeet de krul niet!
Jazeker! Haar naam weet je niet?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 13:17 schreef pyl het volgende:
Da's Tiger - met zijn vrouw?
Nee, moet dat dan?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 13:18 schreef Tokay het volgende:
Haar neem weet je niet?
Ja (duh), wat dacht jij dan?quote:
In welk kerkje?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 13:25 schreef Tokay het volgende:
Ze zijn al een paar jaar getrouwd, zelfs.![]()
Oets rijmt gewoon op poets; poetsen,vegen, 1 pot nat.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 12:36 schreef Gellius het volgende:
[..]
De oud-rayonhouder die nu alleen nog verantwoordelijk is voor het vegen. Een vernietigd leven. Wat is er misgegaan met Oets? Hier schuilt een vuistdikke roman uit de Russische School in!
Of hierin:quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 13:55 schreef Gellius het volgende:
'n Staafkerkje! Weer iets nieuws.
Hmmmm. Eerder een hoekkerkje.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 13:57 schreef Gellius het volgende:
Is dat een staafkerkje?
Ik merk al wel dat het kruisverband daar nog grotendeels onbekend is.quote:De meest complexe staafkerken hebben een hoge ruimte in het midden, die wordt gedragen door vrijstaande masten, en die omgeven is door lagere zijbeuken, die de constructie stijfheid geven.
'n Zelfmoordenaar? Nee, hij kreeg de kogel.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:27 schreef Gellius het volgende:
'n Zelfmoordenaar?
Vidkung zelve, inderdaad.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:33 schreef Gellius het volgende:
Dan zal het mijnheer Quisling zijn.
Echt waar? Was-ie maar in zijn sigarettepijpje gestikt.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 16:12 schreef fotoloog het volgende:
Meneer bracht dit figuur naar de top,
[afbeelding]
Ga maar lekker slapen dan, Al Gore is goed.quote:
quote:
Mooie foto, hè?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 14:34 schreef Neleos het volgende:
Charlie Watts
Nee, hè?! Heb ik dat weer.quote:
Ik kan hem niet plaatsen, tong.quote:
Een regisseur?? In die richting zat ik niet te denken.quote:
Mwoah. De meningen verschillen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 17:47 schreef tong80 het volgende:
Eén van de grootste Duitse regisseurs van de laatste 30 jaar.
Dat wist tong alquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 20:20 schreef sooty het volgende:
[..]
Mwoah. De meningen verschillen.Hilarisch is uiteraard zijn moeizame relatie met Klaus Kinski. Waarvan hijzelf een docu maakte: Mein liebster Feind
quote:
Oeps!quote:Op zondag 8 oktober 2006 19:45 schreef fotoloog het volgende:
'tis fraai...
Huh?quote:
Z!quote:Op zondag 8 oktober 2006 20:43 schreef Z het volgende:
Mejuffer Cruise
Ah, heb jij dat topic ook net gelezen?quote:Op maandag 9 oktober 2006 09:59 schreef pyl het volgende:
Was jij nog niet geboren dan, toen dit plaatje werd gemaakt?
quote:
Sinds wanneer kun je Nederland een verzorgingsstaat noemen? Leg je antwoord uit.
O Toen de burgers begonnen met klagen.
Dat weet ik niet precies pyl. Hij is in ieder geval in Nederland berecht (tot welke cultuurgroep die natie dan ook moge behoren).quote:Op maandag 9 oktober 2006 11:07 schreef pyl het volgende:
Heeft meneer zijn straf in zijn vaderland uitgezeten?
Neuh: geboren in Brabant, getogen in Gelderland, gewerkt in Holland.quote:Op maandag 9 oktober 2006 13:11 schreef Z het volgende:
Een Duitser.
Ha die Tong! Weet jij wie dit is:quote:
Yep, bedankt. Ik moet er helaas al weer vroeg uit, om 4 uur alquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 09:28 schreef Gellius het volgende:
Welterusten!
Ik zeg al niets meer.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 12:11 schreef Gellius het volgende:
Hints. Als er ièts het nadenken verstoort, dan zijn het wel hints!
Van hier tot in de eeuwigheid.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 13:11 schreef Gellius het volgende:
Aaah. De rust! Zalig.
Wat doe je weer cryptisch, pyl.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 13:24 schreef pyl het volgende:
Van hier tot in de eeuwigheid.
quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:30 schreef Tokay het volgende:
contempleren
Ik zal je een beetje op weg helpen met zijn voornaam: Montgomery .....quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 16:15 schreef Z het volgende:
Ik weet het ook niet Tokay ...
Ha, daar is wakkere wyccie. Montgomery Clift, inderdaad.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 16:31 schreef wyccie het volgende:
Clift?
quote:Edward Montgomery Clift (17 oktober 1920 - 23 juli 1966) is een Amerikaans acteur, bekend onder de naam Montgomery Clift.
Montgomery is geboren in Omaha, is de zoon van William Brooks Clift en Ethel Fogg en is de tweelingbroer van Roberta.
Hij stond al op Broadway sinds de leeftijd van 13 jaar. Tien jaar later verhuisde hij naar Hollywood en kreeg in 1948 zijn doorbraak in de film Red River. Nog in dit jaar werd hij genomineerd voor een Academy Award voor Beste Acteur voor zijn rol in The Search.
In 1956 belandde hij in een auto-ongeluk en werd gered door Elizabeth Taylor. In 1966 stierf hij aan een hartaanval door zijn drugs en alcoholverslaving.
Filmografie
1966:The Defector
1965:William Faulkner's Mississippi
1962:Freud
1961:Judgment at Nuremberg
1961:The Misfits
1960:Wild River
1959:Suddenly, Last Summer
1958:The Young Lions
1958:Lonelyhearts
1957:Raintree County
1953:From Here to Eternity
1953:Stazione Termini
1953:I Confess
1951:A Place in the Sun
1950:The Big Lift
1949:The Heiress
1948:Red River
1948:The Search
Tsja, ik ken 'm. Ik bedoel dat ik er wel eens van gehoord heb, dan moet ie toch wel bekend zijn.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 16:34 schreef Gellius het volgende:
Pffft, alsof die zo bekend is.
Ja, maar jij weet altijd de gekste dingen!quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 16:36 schreef wyccie het volgende:
[..]
Tsja, ik ken 'm. Ik bedoel dat ik er wel eens van gehoord heb, dan moet ie toch wel bekend zijn.
Wat vind je gek?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 16:38 schreef Gellius het volgende:
Ja, maar jij weet altijd de gekste dingen!
Zo gek is dat toch niet. Als je een beetje into films bent, heb je die naam wel vaker voorbij zien komen. Ik herkende hem niet van het plaatje, maar bij de voornaam Montgomery is het niet moeilijk meer om Clift er bij te bedenken.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 16:50 schreef Z het volgende:
Montgomery Clift.
Sir, denk jij dan na over mijn mevrouw?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 16:59 schreef Gellius het volgende:
't Is absurd, als je er over nadenkt.
quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 17:42 schreef Tokay het volgende:
Da's Olivia De Havilland.
Een mooie naam, vind ik dat.
Geen voetballer wel sporter. Jouw gok is begrijpelijk; Quote in de NRC: "Beckham van het groene laken".quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:38 schreef Tokay het volgende:
Aan zijn vrouw te zien, gok ik dat meneer een voetballer is.![]()
Yep. De veel te vroeg gestorven Paul Hunterquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:48 schreef pyl het volgende:
Het is de arme Paul Hunter. De snookerspeler ("de Beckham van het snooker") die eerder vandaag op 27-jarige leeftijd overleed aan de gevolgen van kanker.![]()
Oei.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:48 schreef pyl het volgende:
Het is de arme Paul Hunter. De snookerspeler ("de Beckham van het snooker") die eerder vandaag op 27-jarige leeftijd overleed aan de gevolgen van kanker.![]()
Nee. We zullen op dartfanaat moeten wachten.quote:
Dat heb je goed gedacht, pyl.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 09:01 schreef pyl het volgende:
Hoe ze heten, weet ik niet (alweer niet!), maar dat zijn die twee kerels van YouTube, die de zaak hebben overgedaan aan Google. Dacht ik.
Ondersteboven?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 09:01 schreef Gellius het volgende:
Ik heb verkeerd gelegen vannacht. grmbl.
Ik heb even gegoogled: 1,65 miljard dollar.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 09:08 schreef Z het volgende:
Wat heeft google er ook al weer voor betaald?
quote:Je kunt je idd nooit weten hoe het gelopen zou zijn als er in het verleden andere beslissingen waren genomen.
Bijna zijn gehele carrière inAfrika (hoewel ook korte tijd in Rotterdamquote:Waar was meneer zoal gestationeerd, Gellius?
quote:
Dat moet een tamelijk invloedrijke dandy zijn geweest. In Afrika was hij zeker nauw betrokken bij de opdeling van dat continent (Fashoda misschien?), en die andere twee werelddelen waren Europa en ... ehm ... nou ja, zal wel Azië zijn?quote:Bijna zijn gehele carrière in Afrika (hoewel ook korte tijd in Rotterdam), maar zijn naam wordt algemeen geassocieerd met een ander continent. Of twee.
De koningin van de open deurquote:
Hij is!quote:Op woensdag 11 oktober 2006 11:00 schreef pyl het volgende:
Ja, of is het Ferdinand de Lesseps zelve?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |