Bureau Loowoude
Postbus 264
2802 JM Loowoude
PROCES-VERBAAL VERHOOR VAN VERDACHTE
Pv nummer: PL2800/2006/xxxx
Op zondag 4 juni 2006, te 10.00 uur werd door mij, Ilona xxxxxx, adspirant van Politie Haaglanden gehoord:
Naam : xxxxxx
Voornamen : Jan
Geslacht : Man
Geboortedatum : 05-07-19xx
Geboorteplaats : Rome
Adres : xxxxxx
Postcode : xxxxxxx
Nationaliteit : Italiaanse
Telefoon :xxxxxxxxx
GBA nummer :
Verdachte is gehoord in:
[x] de Nederlandse taal
[ ] andere taal nl
[ ] met behulp van de tolk
Nadat de verdachte medegedeeld is waarvan deze wordt verdacht en niet tot antwoorden verplicht is, verklaarde deze:
[x] Ik ben niet eerder met politie of justitie in aanraking geweest.
[x] Ik heb wel werk. Ik werk als automonteur voor Garage Amstel.
[x] Ik ontvang een netto salaris van ¤1150,- per maand.
[x] Ik ben niet verslaafd.
[x] Ik ben wel bereid de schade te vergoeden.
” Ik weet dat ik niet tot antwoorden verplicht ben. Ik weet dat ik verdacht wordt van het doorrijden na een aanrijding met de dood ten gevolge en van het rijden onder invloed van alcohol.
Wat heb je op donderdag 11 juni ’s avonds gedaan?Op donderdag 11 juni 2006 omstreeks 20.00 uur ben ik naar café Holland gevestigd op het Wagendiep 52 te Amsterdam gegaan. Hier waren al een paar vrienden van mij en daarmee ging ik vieren dat ik mijn rijbewijs heb gehaald.
Hoe ben je daar naartoe gegaan?Ik ben hier naartoe gegaan in mijn personenauto een donkerblauwe Renault Clio voorzien van het kenteken XX-xx-xx. Dit is de auto van mijn vader die op vakantie is met mijn moeder.
Heb je alcohol gedronken op dat feestje en hoeveel?Ik weet niet meer hoeveel ik gedronken heb. Ik denk dat ik ongeveer 10 biertjes heb gedronken. Ik herinner me ook nog dat ik bij binnenkomst een cocktail kregen, maar ik weet niet zeker of hier ook alcohol in zat.
Hoe ben je naar huis gegaan?Toen ik op vrijdag 12 juni omstreeks 01.45 naar huis wilde gaan, heb ik een taxi gebeld. Dit omdat ik al aardig wat alcohol had gedronken. Toen ik mijn portemonnee wilde pakken om te kijken hoeveel ik bij mij had, merkte ik dat ik mijn portemonnee weg was. Ik heb toen de beslissing genomen om toch met mijn auto naar huis te rijden.
Ik ben vanaf het Zuiderdiep over de Ringvaart gereden richting De Grote Tocht.
Ben je alleen naar huis gegaan?Nee buiten kwam ik Mieke tegen. Zij zit bij mij op school. Ik weet alleen haar voornaam. Ik heb haar gevraagd of ze mee wilde rijden en dat deed ze.
Hoe hard heb je gereden?Ik weet niet meer hoe hard ik heb gereden. Ik weet nog wel dat ik op de Ringdijk best hard over drempels heen reed.
Zou het kunnen dat je 113 km per uur heb gereden?Nee zo hard heb ik niet gereden. Ik weet dat je daar maar 50 km per uur mag rijden.
Weet je dat er op de Ringdijk een flitspaal staat?Ja ik weet dat er een flitspaal staat. Ik ben hier eerder wel eens geflitst.
Weet je dat je afgelopen vrijdagnacht ook geflitst ben?Nu u het zegt schiet me wel iets te binnen over het feit dat ik geflitst ben. Ik weet niemand zo goed wat er deze avond gebeurd is, maar nu u het zegt herinner ik het me weer dat ik geflitst ben.
Je bent geflitst op 113 km per uur, wat heb je daar op te zeggen
Ja het zou best kunnen dat ik zo hard heb gereden.
Waarom heb je zo hard gereden?Ik wilde indruk maken op Mieke, ik vind haar nogal leuk en hoopte dat zij mij daardoor stoer zou vinden.
Is er verder nog iets gebeurd op de Ringdijk?Ja ik wil hierover verklaren dat ik op de Ringdijk iets geraakt heb. Hiermee bedoel ik dat ik tegen iets ben aangereden. Ik weet niet meer zo goed wat het was.
Heb je een fietser gezien op de Ringdijk?Ja nu u het zegt kan ik me daar ook nog wel iets over herinneren. Ik kan me nog herinneren dat er een fietser reed op de Ringdijk.
Deze fietser is aangereden en is daarbij in het water gekomen en enkele seconden later overleden, wat weet je daarvan?
Nee hoor dat ben ik niet geweest, hier weet ik niks vanaf.
Waar heb jij dan tegenaan gereden op de Ringdijk?Nou niet tegen die fietser hoor, gewoon tegen een blikje ofzo wat op de weg lag.
Hoe kan het dan dat bewoners van de Ringdijk verklaren dat ze je hebben zien rijden en dat zij hebben gezien dat een Renault Clio, donkerblauw van kleur en voorzien van het kenteken XX-xx-xx deze fietser heeft aangereden?(verdachte is even stil en denkt na)
Oké ik geef toe dat ik tegen deze fietser ben aangereden. Maar ik deed het niet express.
Hoe is dat dan gebeurd?Ik weet dat niet meer zo heel goed. Ik had namelijk wel wat gedronken, Ik ben het allemaal een beetje vergeten.
Maar net zei je wel dat je een fietser had zien rijden?Ja dat heb ik ook gezien, dat klopt.
Maar je weet niet dat het die fietser was?Ja als ik eerlijk ben weet ik dat het de fietser was. Ik durfde niet te stoppen, omdat ik wist dat ik te veel gedronken had. Daarom ben ik doorgereden.
En wat deed Mieke?Die begon te gillen. Ik heb toen ik paniek gezegd dat ze haar bek moest houden, want anders zou ik haar weten te vinden.
Wat heb je toen gedaan?Ik heb Mieke thuis afgezet op het xxxxxx te Amsterdam. Ik weet niet welk nummer. Toen ben ik naar huis gereden en ben mijn bed ingegaan.
Waarom en je niet uitgestapt nadat je tegen die fietser was aangereden? Ik durfde dit niet, omdat ik zoals ik al zei te veel had gedronken.
Weet je dat je jezelf strafbaar hebt gemaakt aan het rijden onder invloed van alcohol?Ja ik besef dat ik mij hieraan schuldig heb gemaakt.
Weet je dat je jezelf ook schuldig hebt gemaakt aan het verlaten van de plaats van een ongeval waarbij je redelijkerwijs moest weten dat er aan iemand is gedood of dan wel letsel is toegebracht.Ja ik snap dat ik me hier ook schuldig aangemaakt heb.
Besef je ook dat je jezelf hebt schuldig gemaakt aan het feit dat door jouw gedragingen op de weg met jouw auto iemand is doodgereden.Ja ook dat besef ik maar al te goed. Dit doet mij heel veel pijn. Ik vind dit echt heel erg en voel mij hier ook zeer schuldig over.
Wens je verder nog iets te verklarenJa ik wil nogmaals zeggen dat ik het heel erg vind wat er is gebeurd en dat ik alles zou willen doen om het terug te draaien.
Na voorlezing volhard en ondertekend.
J.xxxxx
(verdachte)
Handtekening
Waarvan door mij.
I XXXXX op ambtsbelofte
Is opgemaakt dit proces-verbaal, dat ik sloot en ondertekende
te Loowoude op zondag 4 juni 2006.
(Verbalisant)
![]()
volgens mij heeft ie een klein probleempje