abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42285677
Hmm...even in het kort

Ik woon nu ongv 1 jaar op dit adres,een paar maanden na mij is een man boven mij komen wonen.
Al kort nadat ie hier in trok begonnen de problemen, hij maakt onzettend veel lawaai met muziek etc etc

Ik wil graag wat meer informatie over wat ik kan doen hieraan, de politie is al ingeschakeld maar daar word ik niet veel wijzer van.
Op dit moment zit ik bijna met mijn stoel door mijn eigen huis te stuiteren omdat meneer wéér eens zijn muziek aan heeft staan.

Voor degene die mij meer info kunnen geven hierover, mijn msn adres: purple__black@hotmail.com
pi_42285720
Naar boven lopen, aanbellen en vragen of hij zijn muziek misschien wat zachter zou willen zetten, aangezien jij op je stoel door het huis aan het stuiteren bent.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zondag 1 oktober 2006 @ 18:09:17 #3
151036 Gluckskafer
How would it be?
pi_42285766
ga standaard elke nacht in de buurt rondrijden met je nieuwe geluids installatie.

we praten dan over 2x 2000watt subs.
en 2000watt aan speakers

alle ramen open en bonken met die beat, wie niet wil luisteren? die moet maar horen!
pi_42285801
Vraag inderdaad even aan hem of hij zijn muziek zachter wil zetten.
Of heb je dat al geprobeerd?
pi_42285815
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 18:09 schreef Gluckskafer het volgende:
ga standaard elke nacht in de buurt rondrijden met je nieuwe geluids installatie.

we praten dan over 2x 2000watt subs.
en 2000watt aan speakers

alle ramen open en bonken met die beat, wie niet wil luisteren? die moet maar horen!
Pay back time!
pi_42285828
Ja dat zou je zeggen, maar dat heb ik natuurlijk al gedaan voordat ik de politie ingeschakeld heb.

Al een aantal keer, maar dan veranderd er niks. Nu ik gister de politie gebeld heb is hij helemaal niet meer aanspreekbaar.

Dat is dus geen optie
pi_42285867
woningbouw inschakelen..die zijn nu onverbiddelijk tegen dat soort lui en kijken of je meerdere buren achter je kan krijgen
pi_42285944
Het zijn koopappartementen... ze kunnen hem niet zomaar de deur uit zetten.

En meerdere buren heb ik niet, het is een vrijstaand herenhuis met 3 verdiepingen.
pi_42286010
Hmm, dat is wel kut inderdaad.

Misschien kun je hem eens bij jouw thuis laten horen wat een teringherrie het is als zijn muziek aan staat?
Misschien beseft hij gewoon niet wat een overlast het geeft.
pi_42286081
Koop een beste woofer, draai wat deathmetal en geef een gelijke munt.
pi_42286437
Wat zegt die dan , als je bij hem aan de deur komt?
En er wonen toch wel meer mensen.. heb verder niemand er last van?
Zou geneigt zijn om te zeggen: doe je boxen aan je plafond en keihard zelf je muziek aan doen

Maar denk dat hij dan alleen nog meer tegen werkt.
Salsa Española
pi_42287004
De eerste keer dat ik hem aansprak hierover was het 3 uur op een doordeweekse avond, hij was op dat moment nog aan het boren en het zagen en zijn kliklaminaat aan het leggen.

Als mensen verbouwen of ergens intrekken is het natuurlijk normaal dat er lawaai is.
Maar ik denk dat 99% van de mensen het met me eens is dat dit niet kan op zulke tijden.

Overdag was hij nergens te bekennen, en soms was hij weken niet bezig met verbouwen.
Allemaal zijn zaak, maar als hij kwam dan was dat altijd rond middernacht en met veel lawaai.

Toen ik naar boven ging en hem netjes vroeg hoelang het nog ging duren zei hij me doodleuk dat ie nog minimaal 45 minuten bezig zou zijn. Dit werd anderhalf uur.. en ik moest inmiddels mijn bed uit om te gaan werken. Diezelfde week schrok ik wakker omdat ik gelach en gebrul op de trap hoorde, toen ik ging kijken was meneer bezig met spullen naar boven te tillen.
Ik zei dat ik me begon te storen aan zijn tijden, en dat ik niet meer wakker wilde liggen omdat hij zich niet aan normale tijden kon houden. "Nog een paar dozen" Kreeg ik te horen...

Een tijd later had ie bezoek boven en flink hard zijn muziek aanstaan..
Ze stonden te springen en te krijsen op de muziek.
Ik ben geen zeikerd, en vind het oke als mensen zich vermaken en dat daar wat meer geluid bij kan zijn dan normaal.
Maar het zijn de tijden, en zijn arrogante houding die mij even erg beginnen te irriteren.

Als ik aanbel, of vrienden van mij dan maakt hij niet meer open of begint te krijsen dat de muziek helemaal niet hard aanstaat.

Ik heb daarop gezegd dat hij dan maar even naar beneden moest komen, en toch echt even zelf moest komen luisteren.

"Nee dat hoeft niet, ik zet het wel zachter"

Dat is niet gebeurd en toen heb ik de politie gebeld, ze stonden op de hoek van het huis te luisteren.. in hun auto

Toen ik beneden aankwam waren ze weg, ik heb gebeld en gevraagt wat dat voor iets vreemds was.

"We konden buiten niks constateren"

Op dat moment stond nog steeds de muziek aan, en was het 5 uur op een woendsdagnacht/ochtend..
Als ze terug zouden komen zou het nog 2 uur gaan duren omdat ze geen auto beschikbaar hadden

Ik ben zelf weer naar boven gegaan.. ik mijn pyama
Toen ik aanbelde hoorde ik hem al mopperen, en toen hij de deur open had krijste zijn vriendin

"Wat moet ze nou weeeer?!?!"

Ik zei dat ik moe was, en om 6 uur mijn nest uit moest en ik graag wilde slapen en dat dat gewoon niet mogelijk was omdat hun zoveel lawaai maakte..
Hij zei dat ie het zachter zou zetten en knalde de deur met een smak dicht...
pi_42287846
Lekker asociaal gedrag..
Maar daar heb jij niets aan.
Misschien dan toch een optie om je boxen tegen plafond te hangen en dan keihard je muziek aan op ongepaste tijden..

Weet die ook wat het is..
Maar aan de poltie heb je ook niet veel gehad zeg
Laten ze een tijdje mee luisteren bij je binnen als die weer eens bezig is.. mits ze wel moeite er voor willen doen
Salsa Española
  zondag 1 oktober 2006 @ 19:57:37 #15
92279 N.icka
Windforce 11
pi_42289040
Zolang er nog geen oplossing is , koop goede oordoppen,

Ik heb ze ook , mn buurman lijkt op de jouwe , met name het midden in de nacht gaan zagen en hameren
  zondag 1 oktober 2006 @ 20:17:54 #16
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_42289649
WIKI:

Burenhinder
Zoals al in de inleiding is vermeld zijn er geen wettelijke normen vastgelegd over burenlawaai. Wel is bij de vaststelling van een aantal normen, bijvoorbeeld in het Bouwbesluit, rekening gehouden met het voorkomen van burenlawaai. Ook zijn een aantal tips te geven:

Gaat u eerst na van welke geluiden u precies last heeft. Heeft u last van praten, lachen, lopen, de radio of tv, huishoudelijke apparaten, deuren die worden dichtgegooid, klussen…?
Wanneer komen deze geluiden voor en heeft u er altijd evenveel last van?
U kunt ook met omwonenden gaan praten, zodat u uw probleem zo objectief mogelijk kunt beoordelen.
Ga vervolgens met uw buren praten. Misschien beseffen ze helemaal niet welke overlast u van ze heeft. Probeer daarom met ze te bespreken wat ze hieraan kunnen of willen doen. Maak bijvoorbeeld afspraken over vaste tijden om piano te studeren.
Als u er niet uitkomt, kunnen de regels in uw huurcontract of het huishoudelijk reglement van de Vereniging van Eigenaren u wellicht verder helpen. U kunt uw buren op deze regels wijzen en eventueel de verhuurder of vereniging inschakelen. In het uiterste geval, kan de verhuurder een uitzettingsprocedure starten. Als bewoners van vergelijkbare woningen ook last hebben van (andere) buren, kan het zijn dat de panden niet voldoende geïsoleerd zijn. De beheerder van de woning of de gemeente kan dan een isolatiemeting laten uitvoeren. Mocht de isolatiewaarde te laag zijn, dan kunnen in overleg met de eigenaar maatregelen getroffen worden. De politie kan bemiddelen én optreden bij conflicten over geluidshinder. Elke gemeente heeft in een (eigen) plaatselijke Algemene politieverordening (APV) of een aparte gemeentelijke Geluidhinderverordening regels opgesteld over het beperken en voorkomen van geluidshinder. Bij de afdeling Voorlichting van uw gemeente of bij de afdeling Bijzondere Wetten van de politie kunt u informatie inwinnen over de inhoud van de APV-regels.

De laatste stap is naar de rechter gaan, op basis van de strafbaarstelling van burengerucht. Het is daarbij wel van belang over goede bewijzen te beschikken. Getuigen (andere buren), politierapporten, medische verklaringen en akoestische meetrapporten kunnen belangrijk zijn.

Conclusie: politie, gemeente of een kort geding aanspannen...
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_42294699
Stop een drol in zijn brievenbus!
Ik lust geen honing want er zit altijd een bijsmaak aan.
pi_42294905
Misschien dat Meldpunt Overlast je nog wat kan helpen??
Neem eens contact met hun op, ik weet niet of er bij jou zoiets in de buurt zit...

Wij hebben het toen via Meldpunt Overlast gespeelt, elke keer hingen we daar weer aan de telefoon, en de politie was er elke keer te laat bij, en de woningbouw kon weinig doen..

Al liep het bij ons wat anders af, onze buurman had een wietplantage die in de fik vloog, dus toen moest hij er sowieso uit..

O ja, en inventariseer eens bij andere buren, jij zal vast niet de enige zijn die er last van heeft..

Samen bereik je meestal meer dan alleen, meerdere klagende mensen zijn iets moeilijker te negeren..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_42295089
Ik denk dat je sowieso niet bij de polite moet zijn, maar bij de huisbaas of woningstichting oid. (waarvan je het huis huurt dus). En ik neem aan dat er nog meer mensen aangrenzend aan zijn woning wonen? Hebben die ook last? Misschien kun je dan gezamenlijk naar je verhuurder gaan.
  zondag 1 oktober 2006 @ 22:51:04 #20
157147 theepot
at your service
pi_42295874
Heb je geen stevig vriendje?
pi_42295960
Gewoon politie bellen, komen heus wel, MITS ze het niet druk hebben, is natuurlijk niet echt een proriteit voor ze maar goed.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  zondag 1 oktober 2006 @ 22:57:11 #22
157147 theepot
at your service
pi_42296140
Dat helpt niet, zodra ze weg zijn gaat de muziek weer aan.
pi_42296374
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 22:57 schreef theepot het volgende:
Dat helpt niet, zodra ze weg zijn gaat de muziek weer aan.
Ze kunnen uiteindelijk zijn installatie in beslag nemen, maar daar gaat wel wat tijd overheen. Bel es met de wijkagent, die hebben er wat meer tijd voor en zijn er in principe ook voor.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_42302682

Vanochtend om half 6 wakker geworden omdat meneer flink hard liep te stampen door zijn hele huis.
Hij zet opzettelijk hard zijn voeten neer en springt daarbij nog eens extra flink op de grond.

Vanacht last van muziek gehad, hij had hem redelijk hard aanstaan.. en zette hem soms even flink open een paar seconde en dan weer zacht.
Klote is dat als ik de politie bel ze moeten constateren dat er daadwerkelijk geluidsoverlast is.
Hij zal nu vast in de gaten houden of er politie binnen komt als ie iets hoort op het trappenhuis.

Hij is op dit moment flink pissig omdat ik de politie 2 dagen geleden gebeld heb.
Hij krijste nog in het trappenhuis dat het nu echt oorlog is.

Omdat ik na een dik half jr de politie gebeld heb...

Een beetje normaal mens begrijpt dat je zulke dingen niet kan doen, en als je daarop aangesproken word.. door je buren of de woningbouw of politie zou je je kapot schamen en daarmee ophouden.

Ik in ieder geval wel

Kan er met mijn verstand niet bij, dit is een man van rond de 30.
En hij loopt te springen als een klein kind..
pi_42302721
Heb je geen brede vrienden?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_42302757
Ik denk niet dat dat wat uitmaakt, als zij moeilijk gaan doen voor zijn deur hebben hun de politie op hun nek..

Dat is niet de bedoeling
pi_42306326
In dit soort gevallen kan ik me dus wél indenken dat je gaat terugpesten.
pi_42306568
pi_42306875
Ik heb alles gelezen

Blijf zeuren bij de politie totdat ze een keer bij je binnen komen luisteren.
Er mag een maximaal aantal decibel geproduceerd worden op gestelde tijden. Als de politie dus eens komt luisteren dan kan er wel degelijk wat aan gedaan worden.
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
  maandag 2 oktober 2006 @ 11:59:52 #30
157147 theepot
at your service
pi_42306897
Ik heb het gevoel dat hij dominant probeert te zijn. Maw, hij wil jou ownen.
pi_42307177
Ja, dat kun je ook doen.
Gewoon echt élke keer als hij herrie maakt de politie bellen. Dan worden ze bij de politie zo gek van je dat ze er wel iets aan moeten doen!
pi_42308931
Zijn er niet meer buren die er last van hebben in je directe omgeving ook al woon je vrijstaand?
Zo ja, dan samen naar het wijbureau gaan van de pooliezie. Praten met de wijkagent wil ook helpen, je zult wel NAAR het wijkbureau moeten gaan.

Of vannacht om 0500 uur je wekker zetten en hetzelfde ff doen.
  maandag 2 oktober 2006 @ 14:30:14 #33
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_42310821
Als die vent op zulke onmogelijke tijden wakker is gewoon overdag als hij ligt te slapen jouw muziek vol open, en ja, overdag mag je dan weer meer herrie maken.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_42313386
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 11:59 schreef partyyboyy het volgende:
Ik heb alles gelezen

Blijf zeuren bij de politie totdat ze een keer bij je binnen komen luisteren.
Er mag een maximaal aantal decibel geproduceerd worden op gestelde tijden. Als de politie dus eens komt luisteren dan kan er wel degelijk wat aan gedaan worden.
De politie is binnen geweest en ze gaven me groot gelijk dat dit niet normaal was.
Ze zijn naar boven gegaan en hebben met hem gesproken, hierna is het nog erger geworden en is hij precies alles wat ik aangegeven had nog eens opzettelijk harder gaan doen.

Ik ga niet mijn muziek zelf harder open zetten, ik ga me niet net zo achterlijk gedragen in de hoop hem op die manier terug te pakken. Zo ben ik gewoon niet.

Vanacht stond ik op het punt te bellen, maar het probleem was dat hij het harder.. zachter.. keihard en weer zachter zette. Ook heeft hij voor het eerst in 1 jr tijd zijn msn geluid aanstaan, en als hij tiept hoor je met elke tik een knal door zijn huis.

Ik kan alleen maar hopen dat hij knetter gek word van zijn eigen lawaai..

Maar ik vrees dat hij echt gestoord is, meer en meer kom ik daarachter.
Vanochtend liep hij dus te stampen en met pannen deksels op elkaar te slaan..
pi_42313496
Die kerel is echt zielig bezig.
Ik snap gewoon niet dat mensen opzettelijk zo gaan lopen doen.
Wat een idioot zeg. Dit is gewoon puur pesten.

Toch maar elke keer de politie gaan bellen?
Ik zou het anders ook niet weten.
pi_42313932
die gast is echt niet goed bij z'n hoofd. maar ik blijf erbij dat je gewoon muziek aan moet zetten op de tijden dat hij slaapt aangezien je nu alles al geprobeerd hebt;
1. er wat van zeggen 2. politie bellen 3. negeren.
Het helpt alle drie niet, dus tijd voor stap 4. Bij dit soort lui moet je gewoon vuur met vuur bestrijden.

[ Bericht 2% gewijzigd door ikJur op 02-10-2006 17:00:42 ]
0023
pi_42314090
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:55 schreef ikJur het volgende:
die gast is echt niet goed bij z'n hoofd. maar ik blijf erbij dat je gewoon muziek aan moet zetten op de tijden dat hij slaapt aangezien je nu alles al geprobeerd hebt;
1. er wat van zeggen 2. politie bellen 3. negeren.
Het helpt alle drie niet, dus tijd voor stap 4. Bij dit soort lui moet je gewoon vuur met vuur bestrijden.
Denk dat dit het alleen maar erger maakt.
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_42314102
Toen hij mij en mijn bezoek eens een hele nacht heeft wakker gehouden, bedacht ik me dat ie rond 10 uur vast en zeker in een diep coma zou liggen...

Muziek ook eens flink hard aangezet..

Hij liep met zijn vuiten op zijn eigen vloer te slaan, en schreeuwde in het trappenhuis "Vuile hoer, zet die klote muziek zachter!!!"

Nou ik heb echt geen zin dat die gestoorde gek mijn deur instampt en me bij mn nek grijpt..

Ik weet gewoon niet waartoe hij in staat is..
pi_42314198
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 17:05 schreef Frappelsien het volgende:
Toen hij mij en mijn bezoek eens een hele nacht heeft wakker gehouden, bedacht ik me dat ie rond 10 uur vast en zeker in een diep coma zou liggen...

Muziek ook eens flink hard aangezet..

Hij liep met zijn vuiten op zijn eigen vloer te slaan, en schreeuwde in het trappenhuis "Vuile hoer, zet die klote muziek zachter!!!"

Nou ik heb echt geen zin dat die gestoorde gek mijn deur instampt en me bij mn nek grijpt..

Ik weet gewoon niet waartoe hij in staat is..
Wat een zielig mannetje zeg! Echt niet normaal.

Denk dat negeren toch het beste is.
pi_42314947
Wat is dit dan precies voor persoon qua uiterlijk enzo (voor de beeldvorming)? Een hippie? maroc? heavy-metal headbanger? rapneger? boer? gabber? junk?

Iig niet bepaald een sociaal aangepast type
pi_42315286
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 17:50 schreef Palomar het volgende:
Wat is dit dan precies voor persoon qua uiterlijk enzo (voor de beeldvorming)? Een hippie? maroc? heavy-metal headbanger? rapneger? boer? gabber? junk?

Iig niet bepaald een sociaal aangepast type
Ik denk dat ie een jaar of 30 zal zijn.

Dikke auto voor de deur staan.. een arrogant kakwijf als vriendin (Van een jr of 20...)
Dat overal om lacht, als hij loopt te springen hoor je haar lachen als een klein kind

Als ik haar in het trappenhuis zie slaat ze haar ogen neer en loopt snel langs me af..

Modern typje... hij draait voornamelijk trance en top 40 muziek...
Als je hem ziet, zou je dit niet achter hem uit halen.. .

Of misschien juist wel
  maandag 2 oktober 2006 @ 18:05:10 #42
157147 theepot
at your service
pi_42315321
Werkt hij? Werk jij?

edit
nou ja dat zal wel met een dikke auto
pi_42315404
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 18:05 schreef theepot het volgende:
Werkt hij? Werk jij?

edit
nou ja dat zal wel met een dikke auto
Ja ik werk, en volg een opleiding.

Ik moet bna elke dag om 6 uur/half 7 mijn nest uit..

Hij werkt idd..

Maar elke dag op andere tijden
pi_42317003
Bel nog een keer de politie. Zij zijn op de hoogte van de situatie. Ik heb het idee dat alleen zij er iets aan kunnen doen (hier in de gemeente geeft de politie gele en rode kaarten voor geluidsoverlast. Een gele voor één keer, een rode voor twee keer en ze komen je geluidsinstallatie in beslag nemen).

En je laten uitschelden voor kankerhoer kan helemaal niet!
pi_42317526
Ik hoor net dat hij bij de 3e keer kans heeft dat zijn installatie weggehaald wordt...
Kan nu alleen maar bellen en dan hopen dat ze op tijd hier zijn en het kunnen horen.

Het vervelende is dat ie nu precies weet waarmee hij bezig is.

Hij zet hem nu niet meer continue hard aan, maar midden in de nacht even keihard.. en dan weer zacht.
Dan schrik je je helemaal wezenloos en bent meteen klaarwakker.
Dit zijn geen tijden waarop je je weer om kan draaien en verder kan slapen, 2 uur voordat ik op moet staan.
Ik schrik dan zo erg op uit mijn slaap, maar ben vooral ook erg boos op zo'n moment.
De adrenaline stroomt dan door mijn lijf en het liefste zou ik dan die trap naar boven lopen en hem eens flink de waarheid zeggen, hem vragen wat er nou in dat hoofd omgaat? Hoe het kan dat hij zich zo vreselijk kinderlijk gedraagt zodra hij eens terecht op zijn flikker krijgt.
Het is gewoon een typisch verwend mannetje dat normaal gesproken zijn gang kan gaan zonder dat iemand daar één woord vuil aan maakt..

En in dit geval lijkt het er veel op dat hij zijn gang kan gaan
Ik sta vrijwel machteloos..

En voor die achterlijke sprongen die hij nu maakt op zijn vloer, kan ik niet bellen.
Ze hameren erop dat het geconstateerd moet worden door de politie zelf.
Als er om 5 uur mensen de trap op lopen zal hij weten dat ik weer de politie gebeld heb en zal zich stilhouden.
En misschien is hij dan al de deur uit
pi_42319759
Kneus, zo eentje heb ik er hierboven ook zitten. Meneer heeft geen isolatie/geluidslaag onder z'n parket liggen. En heeft een hond en een kutkind en een kankerhoer. DUssss....

Klacht ingediend bij de VVE en de huisbaas dat helpt.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_42320066
Onbegrijpelijk dat er zulke mongolen bestaan! Wat voor een lol beleefd die vent daar nu aan? Is verhuizen geen optie? Okay dat is wel heel drastisch en dan heeft hij je helemaal waar hij je hebben wil, maar dat is toch ook geen leven zo? En zeker blijven klagen bij de politie. Kan je ook niet klagen bij de gemeente? Alle overlast opnemen met een cassette ofzo...
  maandag 2 oktober 2006 @ 22:29:39 #48
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_42321290
Over wat voor een soort huis hebben we het hier? Kan je bijv. bij zijn electra komen (meterkast op de gang ofzo?) Zet hem in het donker/stilte
pi_42321512

hehe
  maandag 2 oktober 2006 @ 22:38:36 #50
157147 theepot
at your service
pi_42321561
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 22:29 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Over wat voor een soort huis hebben we het hier? Kan je bijv. bij zijn electra komen (meterkast op de gang ofzo?) Zet hem in het donker/stilte
meterkast zit meestal binnen

Ik heb het idee dat hij wat labiel is, wat daar dan ook de reden van mag zijn
Waarom woont hij bv. niet met die vriendin samen?
Misschien kan hij geen mensen om zich heen verdragen?
Het is natuurlijk een beetje onzin om hier hulp te zoeken, dat zal je hier zeker niet vinden.
Ik wens je sterkte en dat de situatie wat mag beteren !

[ Bericht 9% gewijzigd door theepot op 02-10-2006 22:43:38 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')