quote:
Op zondag 29 oktober 2006 19:25 schreef SlimShady het volgende:nu ik dat zo lees he. is het best wel zonde.
onze voorvaderen hebben zolang gevochten voor vrijheid en democratie.
en opeens willen groepen mensen
niet stemmen.
het is ons recht om te stemmen
beslasting betalen en het belastinggeld (ons geld) uitgeven gaat toch door
en door wie het uitgegeven wordt, bepaal jij!
Geloof mij, ik dacht er precies zo over. Ik heb hier in het verleden ook meermalen gepost dat het een dusdanig groot goed is, dat het verkwanselen daarvan een doodzonde is. Maar nu kijk ik daar om twee redenen anders tegenaan:
- De belangrijkste reden is de complete ziel- en visieloosheid van de hedendaagse Haagse politiek, waar partijen óf over elkaar heen buitelen in een ratrace naar het veilige midden, óf benedenmaatse splinterpartijtjes vol epibreeërs zich compleet belachelijk maken met zielige aanplakacties. Wat me daarbij tevens opvalt is dat politici zich meer en meer bedienen van lege soundbytes en persoonlijke sneren (die vervolgens weer halfslachtig ingetrokken worden) of zich als laagvliegende popi-jopi's manifesteren op één of andere publieke bijeenkomst waar ze hun aandoenlijke houtenklazerigheid aan de landelijke media kunnen etaleren. Ik zie niet in waarom ik aan dat stelletje tweederangs tweedehands autoverkopers mijn fiat zou moeten geven om nog eens vier jaar in de Tweede Kamer hun intellectuele incompetentie tentoon te spreiden en voor 'the next best thing' gaan
om maar mijn stemrecht gebruikt te hebben vind ik al helemaal tranentrekkend treurig. Om over 'strategisch stemmen' nog maar te zwijgen overigens, maar dat is weer een andere discussie.
- Daarnaast ben ik nu van mening dat het óók iemands goed recht moet zijn om zich te onttrekken aan het democratisch proces, juist omdat het een recht is en geen plicht.