Nieuwnieuwsquote:CDA en PvdA gaan nek-aan-nek op de verkiezingen af. In de Politieke Barometer, de peiling van Interview NSS in opdracht van het tv-programma Nova, staan ze beide op 43 zetels. Bij de verkiezingen in 2003 bleef het CDA de PvdA twee zetels voor, 44 tegen 42.
Al sinds het voorjaar van 2003 is de PvdA de grootste partij van Nederland, maar de afgelopen week kwamen er voor het CDA vier zetels bij. De partij van Jan Peter Balkenende deed het daarmee tijdens de debatten over prinsjesdag beter dan coalitiepartner VVD. Als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden, zou de VVD 27 zetels halen. Vorige week waren dat er nog vier meer.
De SP staat deze week op zeventien zetels. Dat zijn acht zetels meer dan waarmee de SP in 2003 in de Tweede Kamer kwam. GroenLinks staat op acht zetels, twee meer dan vorige week. De som van de linkse partijen komt uit op 68 zetels, twee zetels minder dan de regeringspartijen.
De ChristenUnie zou zes zetels halen als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden, D66 en de SGP ieder twee. De Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders staat op één zetel. Ook nieuwkomer EénNL van Marco Pastors zou met één zetel vertegenwoordigd zijn.
quote:Op zaterdag 30 september 2006 00:09 schreef Aquila2005 het volgende:
Nederlanders zijn zo naief dat ze denken dat deze partijen de problemen in dit land gaan oplossen.
Tjonge, jonge. Het museumplein stond vol, 3 jaar lang was het afzien en was de populariteit van Balkenende op een dieptepunt. Je geeft het volk 1% en je roept iets over de VOC tijd en iedereen vind je weer een toffe gast.quote:Op zaterdag 30 september 2006 00:03 schreef Tikorev het volgende:
Voor het eerst sinds voorjaar 2003 peilt NOVA meer stemmers voor het CDA dan voor de PvdA. Al blijft het natuurlijk een peiling, opmerkelijk is het wel.
CDA: 27,9%
PvdA 27,8%
Politieke Barometer
[..]
Nieuwnieuws
Blijkbaar heeft het overtuigende optreden van Balkenende bij de algemene beschouwingen veel mensen kunnen overtuigen...![]()
Er is in die periode genoeg afkeer geweest tegen het snoeiharde a-sociale beleid. Veelal ten koste van de zwakkeren. Museumpleindemonstratie was de grootste vakbondsdemonstratie ooit. CDA stond dieper in de peilingen dan ooit; de PvdA kort na de gemeenteraadsverkiezingen op 60 zetels.... Vergeten?quote:
eeeuuh, nee?quote:Op zaterdag 30 september 2006 00:46 schreef kenz het volgende:
......... 3 jaar lang was het afzien ........
Nou, als dit de trend is, dan ligt CDA / PvdA alsnog meer voor de hand...quote:Op zaterdag 30 september 2006 01:33 schreef BliksemSchigt het volgende:![]()
![]()
Jammer van de VVD, maar dat trekt wel bij. Balkenende IV
yessir!!!quote:
Wauw ..0,1 % meer maar liefstquote:Op zaterdag 30 september 2006 00:03 schreef Tikorev het volgende:
Voor het eerst sinds voorjaar 2003 peilt NOVA meer stemmers voor het CDA dan voor de PvdA. Al blijft het natuurlijk een peiling, opmerkelijk is het wel.
CDA: 27,9%
PvdA 27,8%
Politieke Barometer
[..]
Nieuwnieuws
Blijkbaar heeft het overtuigende optreden van Balkenende bij de algemene beschouwingen veel mensen kunnen overtuigen...![]()
Tjonge wat zijn we zuur... Bang dat de PvdA geen regering mag vormen straks??quote:Op zaterdag 30 september 2006 00:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Het is gewoon te walgelijk voor woorden. Wat zijn Nederlanders toch hypocriet en grenzeloos opportunistisch. In 2004 moord en brand schreeuwen en nu het beter gaat dankzij de mondiale economie stemt de hele meut straks weer gewoon rechts. Alsof er niets is gebeurd.![]()
Grapjas. Jij bent alweer vergeten hoeveel ministers er zijn vertrokken en dat het kabinet is gevallen? Het is juist een teken van zwakte van het hele politieke circus dat dit kabinet er überhaupt nog zit.quote:Op zaterdag 30 september 2006 00:10 schreef Tikorev het volgende:De afgelopen vier jaar is het ze anders goed afgegaan. Ik zie niet in waarom die lijn niet zou kunnen worden doorgezet?
en jij dat het wel gebeurt ?quote:Op zaterdag 30 september 2006 09:10 schreef Supersymmetry het volgende:
[..]
Tjonge wat zijn we zuur... Bang dat de PvdA geen regering mag vormen straks??![]()
Drie jaar lang heeft de oppositie lopen beweren dat de maatregelen die het kabinet nam tot niets zouden leiden. De economie zou alleen maar verder verslechteren, het begrotingstekort zou oplopen en de werkloosheid zou toenemen. Als het economisch slecht gaat is het nu eenmaal makkelijker om zo'n boodschap te verkopen dan de boodschap dat moeilijke maatregelen nu eenmaal noodzakelijk zijn om Nederland weer beter te maken. Maar als vervolgens drie jaar later de economie harder groeit dan in al onze buurlanden, de werkloosheid tot de laagste van Europa behoort en we volgend jaar zelfs al weer een begrotingsoverschot hebben, waarmee feitelijk het ongelijk van de oppositie wordt aangetoond, kan ik mij goed voorstellen dat de opinie plotseling weer de andere kant op gaat.quote:Op zaterdag 30 september 2006 00:46 schreef kenz het volgende:
[..]
Tjonge, jonge. Het museumplein stond vol, 3 jaar lang was het afzien en was de populariteit van Balkenende op een dieptepunt. Je geeft het volk 1% en je roept iets over de VOC tijd en iedereen vind je weer een toffe gast.
Met Balkenende als premier? Voor de vijfde keer. Moet er niet aan denken. Ik ruik de spruitjeslucht al.quote:Op zaterdag 30 september 2006 02:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Nou, als dit de trend is, dan ligt CDA / PvdA alsnog meer voor de hand...
Het kabinet heeft het pre-pensioen juist onaantrekkelijker gemaakt. Het in stand houden van die voorzieningen (zoals de linkse partijen wilden) zou pas nadelig zijn geweest voor jongeren.quote:Op zaterdag 30 september 2006 11:50 schreef weerdo het volgende:
Jongeren worden kei, maar dan ook keihard genaaid door het CDA..
En paradoxiaal: als je 2 jaar geleden als jongere op het museumplein stond om tegen de kabinetsplannen te protesteren, dan verdien je dat het CDA wint.
Heerlijk, die spruitjes. En nog gezond ookquote:Op zaterdag 30 september 2006 12:18 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Met Balkenende als premier? Voor de vijfde keer. Moet er niet aan denken. Ik ruik de spruitjeslucht al.![]()
Nee ze stinken. Maar alle gekheid op een stokkie, het land is moreel wel erg ver afgezakt als het gaat om electorale motieven. Het opportunisme druipt er zwaar vanaf.quote:Op zaterdag 30 september 2006 12:20 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Heerlijk, die spruitjes. En nog gezond ook![]()
Bij het CDA zal het middagdeel van het congres worden geopend met het Wilhelmus. Bij de ingang liggen briefkaarten met de tekst "Ik ben trots op Nederland!" U begrijpt: CDA'ers zijn trots op Nederland.quote:Op zaterdag 30 september 2006 12:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee ze stinken. Maar alle gekheid op een stokkie, het land is moreel wel erg ver afgezakt als het gaat om electorale motieven. Het opportunisme druipt er zwaar vanaf.
Collectieve domheid van de kiezer om te denken dat het economisch herstel vooral aan het kabinetsbeleid is te danken.
Moet ik nog langer trots zijn op dit land.![]()
3x raden wie voor de plannen van het CDA in de komende kabinetsperiode gaat opdraaien.. (juist: diezelfde jongeren). Het CDA heeft vanuit haar achterban een enorme douw gekregen, en heeft nu ten aanzien van de AOW een uiterst protectionistische houding aangenomen. Precies diezelfde houding die de vakbonden en 'linkse partijen' 2 jaar geleden had..quote:Op zaterdag 30 september 2006 12:19 schreef Tikorev het volgende:
Het kabinet heeft het pre-pensioen juist onaantrekkelijker gemaakt. Het in stand houden van die voorzieningen (zoals de linkse partijen wilden) zou pas nadelig zijn geweest voor jongeren.
Er is al een duidelijke trend: in twee weken tijd verliest de VVD 8 zetels en wint het CDA 8 zetels. Ik denk aan veel tactische stemmen. Met de SP op 17 zetels en GL ook niet eens zo laag op 8, is er volop ruimte voor tactische stemmen voor de PvdA nu het CDA weer volop meedoet. Mensen die jarenlang het hadden over het eventueel verkeerd pieken van de PvdA, zouden nu ook nog niet te vroeg moeten juichen met die 0,1%...quote:Op zaterdag 30 september 2006 12:21 schreef Kozzmic het volgende:Deze peiling blijft natuurlijk een momentopname met een foutmarge van 1,5%. Als de trend in de komende twee weken wordt voortgezet kun je pas echts iets zeggen over de verhoudingen.
CDA-er zijn trots op het land. Ik al lang niet meer.quote:Op zaterdag 30 september 2006 12:27 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Bij het CDA zal het middagdeel van het congres worden geopend met het Wilhelmus. Bij de ingang liggen briefkaarten met de tekst "Ik ben trots op Nederland!" U begrijpt: CDA'ers zijn trots op Nederland.![]()
Eén trend die voor mij zonneklaar is, is dat het CDA sinds de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen voorjaar weer flink in de lift zit en bijna op het oude niveau van de Tweede Kamerverkeizingen van 2002 zit. De CDA-stijging in de peilingen vanaf de gemeenteraadsverkeizingen zijn gestaag, maar toch duidelijk.quote:Op zaterdag 30 september 2006 12:21 schreef Kozzmic het volgende:Deze peiling blijft natuurlijk een momentopname met een foutmarge van 1,5%. Als de trend in de komende twee weken wordt voortgezet kun je pas echts iets zeggen over de verhoudingen.
Ze staan nu voor het eerst boven de PvdA. Of dat structureel is of niet moet in de komende weken blijken.quote:Op zaterdag 30 september 2006 12:49 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Eén trend die voor mij zonneklaar is, is dat het CDA sinds de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen voorjaar weer flink in de lift zit en bijna op het oude niveau van de Tweede Kamerverkeizingen van 2002 zit. De CDA-stijging in de peilingen vanaf de gemeenteraadsverkeizingen zijn gestaag, maar toch duidelijk.
Laten we hopen van wel en dan nog wat zetels er bij voor de VVD en de CDA en ze kunnen de klus met zijn tweeen afmakenquote:Op zaterdag 30 september 2006 13:01 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ze staan nu voor het eerst boven de PvdA. Of dat structureel is of niet moet in de komende weken blijken.
Wat is er mis met individualisme?quote:
Maakt dat werkelijk wat uit? Anders geformuleerd: is het voor de 'armen' relevant hoe rijk de 'rijken' zijn?quote:verschil tussen arm en rij toegenomen
Het CDA is dat laatste tijd onder druk van de achterban wat meer naar links aan het schuiven.quote:Op zaterdag 30 september 2006 00:03 schreef Tikorev het volgende:
Die kans lijkt me klein, omdat CDA en VVD communicerende vaten zijn in de polls. En verder is het duidelijk dat de CDA-achterban weinig trek heeft in een avontuur met Wilders of Pastors. Zeker wat betreft het vreemdelingenbeleid betreft wil de CDA-achterban niet nog verder naar rechts.quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Laten we hopen van wel en dan nog wat zetels er bij voor de VVD en de CDA en ze kunnen de klus met zijn tweeen afmaken
Was de klus dan nog niet klaar? Typisch CDA die aan vier jaar niet genoeg heeft, dat was onder Lubbers ("laat Lubbers zijn karwei afmaken") ook al het geval!quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Laten we hopen van wel en dan nog wat zetels er bij voor de VVD en de CDA en ze kunnen de klus met zijn tweeen afmaken
Dit versterkt mijn vooroodeel dat Feyenoordsupporters allemaal mongolen zijnquote:
Misschien dat de berichten in de media wel een verkeerd beeld geven van de situatie en dat we in werkelijkheid altijd al tevreden zijn geweest over dit kabinet. Dacht je echt dat het de mensen in het land ook maar iets kan schelen of er een asielzoeker verbrand is of dat Verdonk gelogen heeft over Ayaan?quote:Op zaterdag 30 september 2006 00:46 schreef kenz het volgende:
[..]
Tjonge, jonge. Het museumplein stond vol, 3 jaar lang was het afzien en was de populariteit van Balkenende op een dieptepunt. Je geeft het volk 1% en je roept iets over de VOC tijd en iedereen vind je weer een toffe gast.
Wat een simpel volk in Nederland . En het kutvolk krijgt de kutregering die het verdient.....![]()
Mij welquote:Op zaterdag 30 september 2006 15:50 schreef Corelli het volgende:
Dacht je echt dat het ons ook maar iets kan schelen of er een asielzoeker verbrand is of dat Verdonk gelogen heeft over Ayaan?
Precies dat bedoel ik. Hard maar waar. Halsema bijvoorbeeld profileert zich op totaal de verkeerde punten. GL worden echt de verliezers van de verkiezingen.quote:Op zaterdag 30 september 2006 15:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mij wel. Maar veel kiezers hebben idd geen enkele beschaving en zal het een worst wezen wat er allemaal gebeurt zo lang ze er zelf maar beter van worden, liefst meer dan de buurman, want dat verdien ik toch?!?!?!
Ieder voor zich en God voor ons allen. Steeds minder solidariteit. Dit zie je vooral terug in het beleid rond de zorg en het slopen van het sociale verzekeringstelsel.quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:44 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Wat is er mis met individualisme?
Ja. Zeker als de verschillen tussen arm en rijk als maar toenemen mede onder invloed van het beleid van de regeringen Balkenende.quote:Maakt dat werkelijk wat uit? Anders geformuleerd: is het voor de 'armen' relevant hoe rijk de 'rijken' zijn?
Solidariteit is iets wat uit de mensen zelf moet komen, niet iets wat je anderen kunt opleggen. In de schijnwereld waarin wij leven waar de overheid zich voordoet als regelneef zal er weinig initiatief vanuit de bevolking komen omdat daar geen noodzaak voor is.quote:Op zaterdag 30 september 2006 17:06 schreef EchtGaaf het volgende:
Ieder voor zich en God voor ons allen. Steeds minder solidariteit. Dit zie je vooral terug in het beleid rond de zorg en het slopen van het sociale verzekeringstelsel.
Dat klinkt als jaloezie. Het is echter geen onderbouwing van je antwoord.quote:Ja. Zeker als de verschillen tussen arm en rijk als maar toenemen mede onder invloed van het beleid van de regeringen Balkenende.
Die kans is groot idd.quote:Op zaterdag 30 september 2006 15:41 schreef Monidique het volgende:
Zoals Sidekick al zegt: waarschijnlijk gaan er, net als drie jaar geleden, wel wat zetels van de SP naar de PvdA.
Laten we hopen dat het CDA dat wordt en dat ze samen met de VVD voldoende stemmen hebben om een kabinet te vormen anders kunnen de coalitie onderhandelingen nog wel eens erg lang gaan duren ben ik bang.quote:Op zaterdag 30 september 2006 15:41 schreef Monidique het volgende:
Het zou mij niet verbazen als het CDA de grootste wordt, maar ook niet als de PvdA dat wordt.
Heb persoonlijk liever Balkende dan Bos. Ben bij Bos te bang voor sinterklaas gedrag.quote:Op zaterdag 30 september 2006 15:41 schreef Monidique het volgende:
Liever Bos trouwens dan Balkenende
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |