Goed zoquote:Op zondag 8 oktober 2006 16:56 schreef Asclepius het volgende:
[..]
Teken van Trousseau, bij een hypocalciemie.
Haha ja te laat manquote:Op zondag 8 oktober 2006 17:11 schreef gohan16 het volgende:
wat Asclepius zegt
Zijn dat de eerste bacterien waar je aan denkt?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 21:59 schreef gohan16 het volgende:
purpura tgv spesis (staphylokok aureus of streptokok A)
Haha ik weet hem alquote:Op zondag 8 oktober 2006 17:35 schreef Asclepius het volgende:
OK, nieuwe casus:
Vrouw, 69 jaar, komt bij de huisarts met sinds 3 weken toenemende vermoeidheid en gewichtsverlies. Ze heeft verminderde eetlust en voelt zich zwak. Bij lichamelijk onderzoek valt een opvallend gepigmenteerde huid op (mw vertelt dat haar kleurtje deze zomer niet is verdwenen zoals normaal), meest uitgesproken in de huidsplooien.
Aan welke diagnose denken jullie?
Vind ik opzich wel een goed plan, ik snap dan wel wat bijvoorbeeld hypocalcemie inhoudt en dat je dan van die zwarte vlekken zoals op die foto krijgt, maar hoe je het krijgt en indien mogelijk hoe je het kan genezen, lijken mij ook wel interessant.quote:Op zondag 8 oktober 2006 18:08 schreef Kang-He het volgende:
Misschien aardig idee om als het goede antwoord is gegeven iets meer te vertellen over de betreffende aandoening(en).
Addison.quote:Op zondag 8 oktober 2006 17:35 schreef Asclepius het volgende:
OK, nieuwe casus:
Vrouw, 69 jaar, komt bij de huisarts met sinds 3 weken toenemende vermoeidheid en gewichtsverlies. Ze heeft verminderde eetlust en voelt zich zwak. Bij lichamelijk onderzoek valt een opvallend gepigmenteerde huid op (mw vertelt dat haar kleurtje deze zomer niet is verdwenen zoals normaal), meest uitgesproken in de huidsplooien.
Aan welke diagnose denken jullie?
Ja klopt. Maar hypocalcemie is een symptoom. Dus het heeft echt tal van oorzaken. En omdat allemaal te gaan noemen. Maar een belangrijke oorzaak is een te traag werkende bijschildklier. Daarnaast heeft de vrije fractie calcium (het ion) een belangrijke functie bij de spierwerking. Belangrijk om te onthouden is dat Ca net zoals K een nauwe normaalwaarde heeft. Een afwijking van een paar tiende kan al gevaarlijk zijn en moet daarom ook altijd als pathologisch beschouwd worden. Verplicht onderzoek naar de oorzaak dus.quote:Op zondag 8 oktober 2006 18:08 schreef Kang-He het volgende:
Misschien aardig idee om als het goede antwoord is gegeven iets meer te vertellen over de betreffende aandoening(en).
dude, gooi clinical medicine voor je op de grond en kies de ziekte waar ie openvalt.quote:Op zondag 8 oktober 2006 21:21 schreef intoxicated het volgende:
JippieMaar de casus van DDM en consorten zijn veel leuker dan de zut waarmee ik op de proppen kom, dus laat hen maar weer wat nieuws bedenken
![]()
Mazelen.quote:Op zondag 8 oktober 2006 22:04 schreef mol_air het volgende:
hartfalen waardoor zwelling van de extremiteiten. Mevrouw kon haar trouwring niet meer om. Tevens zorgt het hartfalen voor een vermindere doorbloeding van het brein --> hoofdpijn. zelfde kan voor de visus-klachten gelden....
maar had diederick_duck de vorige casus opgelost?
volgende casus:
Een bezorgde moeder komt met haar kleuter bij de huisarts. Het kind is al een par dagen benauwd, hoest veel, ontstoken ogen etc. Moeder heeft flinke koorts (39) gemeten, maar hiervan is bijna niets meer over bij het consult. Kind heeft een wat vlekkerig aspect met witte puntjes in de mond....
Owja, moeder woont op de veluwe ;-)
Acromegalie.quote:Op zondag 8 oktober 2006 21:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
Een mevrouw van 65 jaar komt bij de huisarts omdat ze de laatste tijd opeens vaker dan voorheen hoofdpijn heeft, en ook minder goed ziet. Het valt de huisarts verder op dat mevrouw haar trouwring niet meer draagt. Welke diagnose zal hij stellen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |