abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42180743
http://tweakers.net/nieuws/40590

Heeft iemand ervaring met de vervanging van normale IDE (/SATA) HD's met deze snelle Western Digital Raptor schijven? Was het verschil in snelheid flink te merken?

En wanneer komen er grotere HD's van Raptor dan 150GB uit?
  woensdag 27 september 2006 @ 21:31:30 #2
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42180824
Ik las op tweakers dat de hitachi t7k500 niet eens zoveel langzamer is en die is een stuk groter.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_42180867
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:31 schreef Aoristus het volgende:
Ik las op tweakers dat de hitachi t7k500 niet eens zoveel langzamer is en die is een stuk groter.
Die zijn ook niet makkelijk te krijgen. Waarom hebben bijna alle dealers alleen WD en Maxtor ?
pi_42180923
Ik heb 2x 74gb in raid 0 hangen
De 150gb is trouwens al een paar maanden uit.
Ik heb raid 0 voor windows en applicaties, al mijn belangrijke data staat buiten de raid 0 en nog eens gebackupped op dvdr's en losgekoppelde hdd's.
pi_42180964
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:32 schreef pberends het volgende:

[..]

Die zijn ook niet makkelijk te krijgen. Waarom hebben bijna alle dealers alleen WD en Maxtor ?
Omdat Hitachi een paar hele slechte series gehad heeft.
pi_42180967
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:34 schreef Dementor het volgende:
Ik heb 2x 74gb in raid 0 hangen
De 150gb is trouwens al een paar maanden uit.
Ik heb raid 0 voor windows en applicaties, al mijn belangrijke data staat buiten de raid 0 en nog eens gebackupped op een dvdr's en losgekoppelde hdd's.
Erg stoer, maar er staat niets over je ervaringen ermee .
pi_42181006
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:35 schreef pberends het volgende:

[..]

Erg stoer, maar er staat niets over je ervaringen ermee .
Ach wat is stoer deze dagen.
Raid 0 is gewoon retesnel en dat is wat ik nodig heb.
Wat wil je weten?
Er staan zat benchmarks op tomshardware.com.
  woensdag 27 september 2006 @ 21:36:57 #8
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42181015
dat vraag ik me ook af. Ik kijk wel 2x uit voordat ik een braxtor neem en wd is meestal niet de vlugste onder de schijven, op de raptor na dan, wat gewoon een scsischijf is met een sata aansluiting.

Overigens ging het bij de test van die t7k500 om het buitenste spoor dat rond de 77 mb/sec haalde geloof ik.. Ik kan het niet meer terugvinden. Het stond vandeweek op tweakers.

Het wordt tijd dat de mechanische onderdelen eens vervangen worden door flashgeheugen ofzo
pi_42181262
Heb al een jaar of anderhalf jaar 2 35GB WD Raptors in RAID 1 staan. Ben er heel erg tevreden mee, tot nu toe 0,0 problemen mee gehad. Maxtor en Seagate heb ik daarentegen wel vaak problemen mee
Western Digital is wat mij betreft een topmerk.
pi_42182988
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:36 schreef Dementor het volgende:

[..]

Ach wat is stoer deze dagen.
Raid 0 is gewoon retesnel en dat is wat ik nodig heb.
Wat wil je weten?
Er staan zat benchmarks op tomshardware.com.
Je snapt het nog steeds niet he

OT: geen ervaring met WD
pi_42183004
Geen ervaring met WD
pi_42183111
Wat valt eraan te snappen?
Het merk staat als een huis en is alom gerespecteerd.
Als hij zou googlen was hij er al uit.
pi_42183659
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:35 schreef Dementor het volgende:

[..]

Omdat Hitachi een paar hele slechte series gehad heeft.
Maxtor staat overigens ook niet meer als een huis. Ik ben van mening dat Seagate zich steeds meer gaat onderscheiden van de rest om zich te settelen aan de top.

Raptor 150GB is wat Dementor zei al een tijdje uit, en is volop beschikbaar bij de betere computershops.

Heb overigens zelf ook ervaringen met verschillende Raptors. Zeker in RAID is de Raptor een topper! Windows en games gaan met een sneltreinvaart en is zicht- en merkbaar sneller dan zijn 7200 rpm broertjes. Enige nadeel is het geluid. Zeker op volle toeren is ie behoorlijk gehoorig.

Met de warmte wat de schijf afgeeft valt het best wel mee. Op volle toeren werd ie bij mij niet warmer dan 58 graden celcius.

Kortom: een aanrader voor diegene die een paar euro's meer over heeft voor een paar knappe schijven!
  woensdag 27 september 2006 @ 22:48:03 #14
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42183802
quote:
Op woensdag 27 september 2006 22:43 schreef Eliminator20 het volgende:

[..]

Maxtor staat overigens ook niet meer als een huis. Ik ben van mening dat Seagate zich steeds meer gaat onderscheiden van de rest om zich te settelen aan de top.
Seagate heeft Braxtor opgekocht, ik vertrouw Seagate ook niet meer
pi_42183884
Ik hoorde laatst dat Raptors meer lawaai maken normale HD's. Kan iemand mij dat bevestigen, want ik wil ze zelf ook kopen.
  woensdag 27 september 2006 @ 22:52:59 #16
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_42183970
Laten we het wel een beetje ontopic houden. Het moge duidelijk zijn dat het er hier niet om gaat welk merk er beter is, maar de TS wil graag weten wat de ervaringen zijn met de Raptor-serie
So we just called him Fred
pi_42184084
quote:
Op woensdag 27 september 2006 22:48 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Seagate heeft Braxtor opgekocht, ik vertrouw Seagate ook niet meer
De overname van Maxtor komt ze zeker niet slecht uit. Hun laatste 2 schijven waren van bedenkelijk niveau (diamondmax 10 & 11) terwijl Seagate steeds betere schijven aan het uitbrengen zijn (het was idd niet al te best)

Ik verwacht dat nu maxtor is overgenomen, ze in staat zijn dezelfde kwaliteit te leveren als WD.
pi_42184123
quote:
Op woensdag 27 september 2006 22:52 schreef FredvZ het volgende:
Laten we het wel een beetje ontopic houden. Het moge duidelijk zijn dat het er hier niet om gaat welk merk er beter is, maar de TS wil graag weten wat de ervaringen zijn met de Raptor-serie
Sorry
pi_42184319
quote:
Op woensdag 27 september 2006 22:50 schreef Mister_Bacardi het volgende:
Ik hoorde laatst dat Raptors meer lawaai maken normale HD's. Kan iemand mij dat bevestigen, want ik wil ze zelf ook kopen.
Hierboven net beschreven
pi_42185571
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:36 schreef Aoristus het volgende:
dat vraag ik me ook af. Ik kijk wel 2x uit voordat ik een braxtor neem en wd is meestal niet de vlugste onder de schijven, op de raptor na dan, wat gewoon een scsischijf is met een sata aansluiting.

Overigens ging het bij de test van die t7k500 om het buitenste spoor dat rond de 77 mb/sec haalde geloof ik.. Ik kan het niet meer terugvinden. Het stond vandeweek op tweakers.

Het wordt tijd dat de mechanische onderdelen eens vervangen worden door flashgeheugen ofzo
"gewoon een scsi schijf?" joh, beter kun je je niet wensen. De raptor is een 24/7 schijf, en retesnel. En die 77mb/sec is de doorvoersnelheid van niet gefragmenteerde data, en daar heb je niet zoveel aan. De grap met een Raptor is nu juist dat ie een hogere reactiesnelheid heeft dan 7200 touren hd's.
En als je nu echt wilt knallen zet dan een Seagate Cheetah 15K in je pc, of beter, 2 in raid 0.
Wordt wel een beetje duurder
  woensdag 27 september 2006 @ 23:41:00 #21
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42185618
quote:
Op woensdag 27 september 2006 23:39 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

"gewoon een scsi schijf?" joh, beter kun je je niet wensen. De raptor is een 24/7 schijf, en retesnel. En die 77mb/sec is de doorvoersnelheid van niet gefragmenteerde data, en daar heb je niet zoveel aan. De grap met een Raptor is nu juist dat ie een hogere reactiesnelheid heeft dan 7200 touren hd's.
En als je nu echt wilt knallen zet dan een Seagate Cheetah 15K in je pc, of beter, 2 in raid 0.
Wordt wel een beetje duurder
ik heb zo'n cheetah schijf en die heeft ook last van fragmentatie hoor
pi_42185762
quote:
Op woensdag 27 september 2006 23:41 schreef Aoristus het volgende:

[..]

uiteraard, maar ik doel op de doorvoersnelheid. Dat is minder relevant dan de reactiesnelheid van een Raptor.

Overigens komen er volgend jaar hybride harddiscs, met flashgeheugen. Het zou me niet verrassen dat dan de Raptor gedegradeerd wordt naar de b-liga. Mischien voor pberends niet zo'n gek idee om daar even op te wachten. Al weer ik niet in hoeverre zo'n harddisc compatibel is. Ik geloof dat Vista vereist is.
  donderdag 28 september 2006 @ 00:00:27 #23
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42186209
quote:
Op woensdag 27 september 2006 23:45 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

uiteraard, maar ik doel op de doorvoersnelheid. Dat is minder relevant dan de reactiesnelheid van een Raptor.

Overigens komen er volgend jaar hybride harddiscs, met flashgeheugen. Het zou me niet verrassen dat dan de Raptor gedegradeerd wordt naar de b-liga. Mischien voor pberends niet zo'n gek idee om daar even op te wachten. Al weer ik niet in hoeverre zo'n harddisc compatibel is. Ik geloof dat Vista vereist is.
4ms is wat mij betreft voorlopig goed genoeg
Wat doet zo'n raptor eigenlijk?

Momenteel is het nieuwe het perpendiculair maken van de schijven, dat schijnt in hitte te schelen, en het lost het probleem op dat die schijven stabieler worden en dus betrouwbaarder = in theorie sneller , duurzamer.

Wat die flashschijven zullen doen is nog niet bekend, ik zou wachten tot de kinderziektes er helemaal uit zijn en dat de schijven ook een stuk goedkoper worden, want momenteel is dat niet te betalen!

Vreemd is dat eigenlijk, je koopt een usbstick van een halve gigabyte voor nog geen 15 euro, maar als je een dimm of sdramreepje koopt, dan betaal je zeker 3x zoveel.. hmm, what's wrong with this picture?
pi_42186240
quote:
Op woensdag 27 september 2006 23:41 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Ik heb ook een cheetah hier (15k) maar gezien de ouderdom denk ik dat een recentere 10k raptor minstens even snel...
  donderdag 28 september 2006 @ 00:02:02 #25
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42186265
quote:
Op donderdag 28 september 2006 00:01 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Ik heb ook een cheetah hier (15k) maar gezien de ouderdom denk ik dat een recentere 10k raptor minstens even snel...
ja, die bedoel ik eigenlijk, ik heb een 10k uit 2005
pi_42186579
quote:
Op donderdag 28 september 2006 00:02 schreef Aoristus het volgende:

[..]

ja, die bedoel ik eigenlijk, ik heb een 10k uit 2005
Mijn 15k Cheetah ( ST318451LW ) doet 3,9 ms average. En da's al een vrij oud schijfje.

Een 10k raptor doet 4,5ms ( bron: http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=65 )

Mijn 2e disk (36Gb 10k) doet 4,7ms.

Een nieuwe raptor doet niet onder voor een vorige generatie 15k scsi schijf. En je bespaart je de dure controller/kabel/terminator.
  donderdag 28 september 2006 @ 00:17:59 #27
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42186732
quote:
Op donderdag 28 september 2006 00:12 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Mijn 15k Cheetah ( ST318451LW ) doet 3,9 ms average. En da's al een vrij oud schijfje.

Een 10k raptor doet 4,5ms ( bron: http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=65 )

Mijn 2e disk (36Gb 10k) doet 4,7ms.

Een nieuwe raptor doet niet onder voor een vorige generatie 15k scsi schijf. En je bespaart je de dure controller/kabel/terminator.
Absoluut, die discussie heb ik al eens gehad, iemand die liever scsi had dan een raptor..
Scsi is aan het doodbloeden, helaas. Dure raidcontrollers krijgen tegenwoordig al SATA aansluitingen, zodat je kunt kiezen..

4,7 ms inderdaad, je hebt gelijk.

http://www.seagate.com/cd(...)l/0,1081,653,00.html
pi_42190380
quote:
Op donderdag 28 september 2006 00:00 schreef Aoristus het volgende:

[..]

4ms is wat mij betreft voorlopig goed genoeg
Wat doet zo'n raptor eigenlijk?

Momenteel is het nieuwe het perpendiculair maken van de schijven, dat schijnt in hitte te schelen, en het lost het probleem op dat die schijven stabieler worden en dus betrouwbaarder = in theorie sneller , duurzamer.

Wat die flashschijven zullen doen is nog niet bekend, ik zou wachten tot de kinderziektes er helemaal uit zijn en dat de schijven ook een stuk goedkoper worden, want momenteel is dat niet te betalen!

Vreemd is dat eigenlijk, je koopt een usbstick van een halve gigabyte voor nog geen 15 euro, maar als je een dimm of sdramreepje koopt, dan betaal je zeker 3x zoveel.. hmm, what's wrong with this picture?
Nou, flashschijven. Samsung schijnt te komen met harddiscs, zoals we ze nu kennen, maar dan mét een beetje flash geheugen:
quote:
Samsung en Microsoft plannen hybride harde schijf

Door René Wichers - maandag 8 mei 2006 14:52 - Bron: Korea Times

De vorig jaar aangekondigde Hybride Hard Disk van Samsung en Microsoft zal volgende maand officieel gepresenteerd worden. De zogenoemde HHD, die zowel over flashgeheugen als over een aantal conventionele platters beschikt, zal zijn debuut maken tijdens de Windows Hardware Engineering Conference in Seattle. Over de capaciteit is nog niets bekend, maar gegeven de 32GB grote flashdrive die Samsung twee maanden geleden liet zien, ligt een aantal gigabytes aan flash-cache wel in de lijn der verwachting. Opstart- en laadtijden zouden dankzij de HHD aanzienlijk verkort kunnen worden, maar ook het stroomverbruik van de nieuwe schijven zou flink lager uitpakken: pas als het flashgeheugen volledig in gebruik is, hoeven de platters in beweging te komen.

Microsoft zal tegelijk met de HHD de ReadyDrive-technologie openbaren, waarmee het Vista-besturingssysteem optimaal van de nieuwe hybride kan profiteren. De engineers van beide bedrijven hebben nauw samengewerkt, aldus een Samsung-woordvoerder: 'We hebben deze drive op maat gemaakt voor Vista.' Opmerkelijk is de mededeling dat laptops met de hybride schrijf en ReadyDrive-ondersteuning vanaf 'eind dit jaar' zullen verschijnen; vermoedelijk zullen dergelijke consumentenmachines pas volgend jaar echt op de markt komen, tenzij de releasedatum van Vista nog wordt vervroegd of ReadyDrive ook voor andere besturingssystemen beschikbaar wordt gemaakt.

Enige haast is echter wel degelijk geboden: Intel heeft met de Robson-technologie een vergelijkbare harddiskversneller in de pijplijn zitten, en de toepassing van flash om platters te ontlasten heeft niet het eeuwige leven. Samsung zou naar verluidt zelfs al volgend jaar met een serieuze drive op de proppen willen komen die uitsluitend van flashgeheugen gebruikmaakt. Voordat de huidige harde schijven daar concurrentie van hoeven vrezen, zal de elektronica nog wel flink goedkoper moeten worden: in maart was de prijsverwachting voor een 32GB flashdisk nog een kleine duizend dollar, wat per gigabyte grofweg neerkomt op honderd maal zoveel als wat er momenteel voor de mechanische tegenhanger moet worden betaald.

http://tweakers.net/nieuw(...)de-harde-schijf.html
quote:
Hybrid drives boost speed, cut power consumption for laptops, desktops, servers
Robert Mitchell

August 28, 2006 (Computerworld)

Your next Windows laptop could run faster and last longer on a single battery charge, thanks to a new gen­eration of hybrid hard disk drives and a feature in Windows Vista that leverages NAND flash memory as a disk cache. The feature, called ReadyDrive, could also reduce the incidence of hard disk crashes due to shocks -- the most common hardware failure in notebooks -- by decreasing the amount of time the disk needs to be spinning.

The technology will first appear in notebooks, but its potential is much broader, says Ruston Panabaker, an architect in Microsoft Corp.'s Windows hardware innovation group. "We fully expect to see it show up in desktops and perhaps even in specific server applications," he says.

ReadyDrive has spawned a new category of flash-assisted hard drives. Samsung Semiconductor Inc. and Seagate Technology LLC have each announced hybrid drives that integrate a 1.5-in. magnetic hard disk with up to 256MB of onboard flash. Both are expected to be available early next year. A rival technology from Intel Corp., code-named Robson, places the cache on the motherboard along with a controller chip. It will launch with Intel's Santa Rosa notebook platforms in the first quarter of 2007.

Improvements in the performance of flash chips and plummeting prices have made the new hardware designs viable. "The interface to flash chips has been doubling in read and write performance every single year," says Panabaker.

Research firm IDC predicted that flash prices would drop by 55% this year. Market prices recently hit $17.50 per gigabyte, which is already less than projected, and the downward trend is expected to continue.

Because disk I/O speeds haven't kept up with CPU horsepower, it was just a matter of time before storage vendors turned to flash. "Vista was certainly the catalyst," says IDC analyst John Rydning, but the use of hybrid drives could certainly expand beyond Windows systems.

A related Vista feature, ReadyBoost, is a read cache that allows Windows to cache memory pages that won't fit into main memory on a USB flash drive. Because the device could be removed at any time, however, unique data can't be stored on it, and data is encrypted for security reasons.

"The final solution is ReadyDrive," a write cache that can cache portions of the operating system to facilitate faster boot-up and resume times, says Panabaker. "I would expect to see a 30% boot-time savings [using ReadyDrive]," he says.

During normal operations, data retrieved from the cache will be transferred two to three times as fast as from disk, says Panabaker. Samsung claims that the cache in its hybrid drive is 50 times faster than disk.

Not all applications will benefit equally from hybrid disks, however. The biggest performance improvement comes from faster seek times -- the time it takes to locate data on disk. Those latencies, more than transfer rates, tend to produce a bottleneck. Therefore, some applications that read sequential strings of data, such as video, won't benefit as much.

Windows, however, is more transactional. It tends to trickle log files and other data even when systems are idle, keeping drives spinning. Placing that data in the write cache allows disk drives to power down. That could reduce power consumption by up to 90% in some cases and increase usable system life by 8% to 12%, claims Don Barnetson, director of flash marketing at San Jose-based Samsung Semiconductor. Hybrid disk drives will also be more reliable. "The hard disk drive is able to withstand shocks when it's in an off state. We can improve the reliability up to five times," Barnetson says.

While hard drive makers advocate a hybrid disk drive that places flash memory cache with the physical disk drive, Intel thinks the cache should be on the motherboard. Its Santa Rosa notebook will include 256MB of flash and can look like a ReadyBoost device or a hybrid disk accessible to ReadyDrive, says Kishore Rao, NAND product line manager at Intel.

Panabaker thinks hybrid drives are a better design for ReadyDrive, since the storage subsystem manages the cache and disk. "Microsoft has concerns about the issues associated with such a separated, nonvolatile cache," he says.

"We don't see that as being an issue," says Kishore, adding that Intel's Matrix storage manager chip will safely handle all I/O operations. Disk drive makers say problems with flash on the motherboard will be harder to service. However, Intel counters that when a hard disk fails, it would force the user to throw out the flash along with the disk.

"It's difficult to predict how this is going to play out with PC manufacturers," says Rydning. But users aren't likely to care, as long as the technologies perform and cost the same, he adds.

Jack Weilandt, chief technologist and director of NStar Electric & Gas Corp. in Boston, sees an 8% to 12% increase in battery life as "marginal at best" and adds that faster boot times are mitigated by the fact that "more boot time is spent in authentication and managed desktop component loads than in the loading of Windows itself." But he says the durability of hybrid drives is attractive.

"The key feature to me is that the heads can stay locked for large amounts of time. We put laptops in trucks and carry them to work sites where they can get banged around, so this technology would greatly reduce drive fatalities," he says, adding that a solid-state disk would be even better.

Beyond Laptops

Performance benefits may be the main reason for using hybrid disks in desktops, but Panabaker says some corporate customers have told Microsoft that they'd like to have hybrid drives in desktops so the disk drives will spin down during periods of inactivity, cutting power consumption and heat generation.

The same power savings could benefit servers with direct-attached storage, says Panabaker. And it's likely that ReadyDrive will be integrated into the next version of Windows Server -- though Panabaker won't confirm it. "The code is part of the core bits in Windows," he acknowledges.

The outlook for hybrid disk in networked storage is less clear. ReadyDrive currently doesn't support iSCSI network-attached storage (NAS), but Panabaker says he sees value in supporting it as a way for network storage devices to save power and generate less waste heat in data centers.

Chris Bennett, vice president of core systems at Sunnyvale, Calif.-based Network Appliance Inc., says he thinks the technology might find a niche in small NAS systems, but he sees "no apparent benefit" for enterprise-class systems, noting that NetApp disk arrays already use faster dynamic RAM caches and are not typically powered down.

However, allowing drives to spin down during periods of inactivity could help data centers face heat and power challenges. "In a server environment, power consumption is a big factor," says Rao. "If you can keep disk drives spun down, that saves power."

Falling prices for flash could make it more attractive for network storage, says Panabaker. Flash "is now cheaper than DRAM, so we see an interesting trend where it may be cheaper in really specialized products, such as some high-end SCSI arrays, to use flash," he says.

As performance continues to climb and costs drop, flash is likely to become attractive for more and more applications. Says Rao, "Anyplace there is a gap between processor performance and disk I/O, flash will apply."

http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewArticleBasic&articleId=9002732
  donderdag 28 september 2006 @ 06:36:42 #29
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_42190455
ik heb laatst zo'n raptor geinstalleerd en het werkt idd echt veel sneller...was verkocht

maargoed, inmiddels alweer 2 RMA gestuurd
pi_42190486
quote:
Op donderdag 28 september 2006 00:00 schreef Aoristus het volgende:
Hoezo vreemd? Een 4200rpm harddisk is toch ook goedkoper dan een 15000rpm disk. Flash geheugen is gewoon trager dan ddr geheugen. Ik vraag me af of die hybrid disk wel een succes worden. Bij hybrid denk ik eerder aan 40GB flash geheugen en dat wordt dan een prijzige bedoeling. Doe mij maar gewoon 32+GB aan cache. Maar misschien gaan de prijzen wel dusdanig omlaag dat we straks disks krijgen met zowel flink veel flash geheugen als een flinke cache.
  donderdag 28 september 2006 @ 09:33:54 #31
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_42191925
Gewoon kopen, die dingen zijn hardstikke mainstraim en zorg wel voor een Sata uitvoering. Je moederbord moet het wel aankunnen trouwens.
En idd, Scsi is aan het doodbloeden.
pi_42192966
quote:
Op donderdag 28 september 2006 00:17 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Absoluut, die discussie heb ik al eens gehad, iemand die liever scsi had dan een raptor..
Scsi is aan het doodbloeden, helaas.
helaas???

gezien de snelheden die tegenwoordig gehaald kunnen worden door de niet scsi schrijven heb je scsi eigenlijk niet nodig...
en scsi is verouderd en wordt dus vervangen door nieuwe alternatieven
pi_42204824
ow en uit eigen ervaring:
dingen kopieeren van IDE cdspeler -> SCSI schijf = een volledige bezette proc
kan ook een brakke scsi controller zijn, ik heb geen idee(heb er ook niks meer mee te maken)
IDE -> Sata gaat wel snel
  donderdag 28 september 2006 @ 22:08:38 #35
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_42215444
Ik heb een Raptor WD740GD (74 GB).

Hiervoor had ik een Maxtor Diamondmax 9, dan kun je wel nagaan dat zo'n Raptor een wereld van verschil wat betreft snelheid maakt.

De huidige generatie schijven komt zeer dicht in de buurt van de Raptors of is zelfs sneller. Maar wat je niet uit het oog moet verliezen is de betrouwbaarheid.

Raptor heeft niet voor niets standaard 5 jaar garantie... het zijn gewoon betrouwbare schijven, dat is de #1 reden dat ik een Raptor erin heb gezet. Aan het gewicht alleen kun je al voelen dat het iets meer schijf is dan een doorsnee consumentenschijfje. De mijne wordt inmiddels alweer 2 1/2 jaar intensief gebruikt...
Ga doorrrrrr!
pi_42216524
quote:
Op donderdag 28 september 2006 22:08 schreef Ablaze het volgende:
Ik heb een Raptor WD740GD (74 GB).

Hiervoor had ik een Maxtor Diamondmax 9, dan kun je wel nagaan dat zo'n Raptor een wereld van verschil wat betreft snelheid maakt.

De huidige generatie schijven komt zeer dicht in de buurt van de Raptors of is zelfs sneller. Maar wat je niet uit het oog moet verliezen is de betrouwbaarheid.

Raptor heeft niet voor niets standaard 5 jaar garantie... het zijn gewoon betrouwbare schijven, dat is de #1 reden dat ik een Raptor erin heb gezet. Aan het gewicht alleen kun je al voelen dat het iets meer schijf is dan een doorsnee consumentenschijfje. De mijne wordt inmiddels alweer 2 1/2 jaar intensief gebruikt...
hoe zit het met bad sectors op zo'n schijf bij intensief gebruik?
  donderdag 28 september 2006 @ 22:37:34 #37
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_42216752
quote:
Op donderdag 28 september 2006 22:32 schreef mschol het volgende:

[..]

hoe zit het met bad sectors op zo'n schijf bij intensief gebruik?
Geen ervaring met bad sectors gehad. Gelukkig
MTBF ligt trouwens een stukje hoger dan de meeste schijven (1,5 miljoen uur)
Maxtors hiervoor wel, die gingen steeds kapot (mogelijk ook door mindere koeling).
Ga doorrrrrr!
pi_42217144
quote:
Op donderdag 28 september 2006 22:37 schreef Ablaze het volgende:

[..]

Geen ervaring met bad sectors gehad. Gelukkig
MTBF ligt trouwens een stukje hoger dan de meeste schijven (1,5 miljoen uur)
Maxtors hiervoor wel, die gingen steeds kapot (mogelijk ook door mindere koeling).
hmmm oke

ik heb hier namelijk een IDE WD 200GB liggen die in z'n eerste jaar al bad sectors had (in tegen stelling tot 3 maxtor schijven die dit euvel nog niet hadden), vandaar dat ik het wilde weten
  donderdag 28 september 2006 @ 22:53:12 #39
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_42217465
quote:
Op donderdag 28 september 2006 22:46 schreef mschol het volgende:

[..]

hmmm oke

ik heb hier namelijk een IDE WD 200GB liggen die in z'n eerste jaar al bad sectors had (in tegen stelling tot 3 maxtor schijven die dit euvel nog niet hadden), vandaar dat ik het wilde weten
Controleer de temperatuur van je harde schijf eens met Speedfan, de meeste schijven gaat kapot door slechte koeling.
Ga doorrrrrr!
  donderdag 28 september 2006 @ 23:04:22 #40
89730 Drugshond
pi_42217985
quote:
Op donderdag 28 september 2006 22:53 schreef Ablaze het volgende:

[..]

Controleer de temperatuur van je harde schijf eens met Speedfan, de meeste schijven gaat kapot door slechte koeling.
Daar zit ook een bron van wijsheid.
Vele mensen kopen dure spullen voor hun PC, maar vergeten dat het moderne speelgoed bij elkaar een mini straalkachel is. Bekijk nog maar eens voor de grap een koelertje van een P1 .
Vandaar dat ventilatoren en een goede air-flow heel belangrijk is geworden voor een moderne PC (terwijl dat vroeger helemaal niet zo speelde). Ik moet bekennen dat ik 3 Maxtor schijven heb en 2 WD's en ze doen het allemaal nog en de oudste schijf is al meer dan 5 jr oud. Wat dat betreft heb ik heel veel geluk.
pi_42219092
Koeling, tja. Heb alweer een aantal jaren Maxtors draaien, en nooit problemen. Ik heb een Stacker van Coolermaster, en daar blaast een 12cm fan over de drie hd's heen, dus de koeling zit wel snor.
Bij een Raptor lijkt het me zeer aan te bevelen dat ie goed gekoeld wordt, al hang je er maar een 8 cm fan boven/tussen met een stel zip ties.
pi_42219179
quote:
Op donderdag 28 september 2006 22:53 schreef Ablaze het volgende:

[..]

tja probleem is dat ik simpel weg in mijn huidige kast niet goed genoeg zal kunnen koelen door te weinig plek...
en me kast staat wel helemaal open
  donderdag 28 september 2006 @ 23:33:54 #43
89730 Drugshond
pi_42219180
quote:
Op donderdag 28 september 2006 23:31 schreef Godslasteraar het volgende:
Koeling, tja. Heb alweer een aantal jaren Maxtors draaien, en nooit problemen. Ik heb een Stacker van Coolermaster, en daar blaast een 12cm fan over de drie hd's heen, dus de koeling zit wel snor.
Bij een Raptor lijkt het me zeer aan te bevelen dat ie goed gekoeld wordt, al hang je er maar een 8 cm fan boven/tussen met een stel zip ties.
Dan heb je dezelfde kast als wat ik heb.
  donderdag 28 september 2006 @ 23:35:23 #44
89730 Drugshond
pi_42219250
quote:
Op donderdag 28 september 2006 23:33 schreef mschol het volgende:
tja probleem is dat ik simpel wel in mijn huidige kast niet goed genoeg kan koelen door te weinig plek...
en me kast staat wel helemaal open
Soms is een open kast geen voordeel omdat je dan ook geen airflow hebt.
pi_42219351
quote:
Op donderdag 28 september 2006 23:35 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Soms is een open kast geen voordeel omdat je dan ook geen airflow hebt.
betere airflow in iedergeval in vergelijking met een dichte (ik kan het o.a. zien aan de mobo +cpu temp die met een dichte kast ruim 10 graden hoger liggen
  donderdag 28 september 2006 @ 23:44:03 #46
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42219556
quote:
Op donderdag 28 september 2006 23:33 schreef Drugshond het volgende:

[..]

de mijne heeft satéprikkers met een fannetje er op, dat was nodig voor het zomerklaar maken van de kast
pi_42220130
quote:
Op donderdag 28 september 2006 23:33 schreef Drugshond het volgende:

[..]

vind het een fijne kast, lekker groot, wieltjes eronder, professioneel en clean uiterlijk, super. Alleen het verwijderen van die HD-cage is toch best ellendig eigenlijk. Mischien moet ik maar eens zo'n wisselframe aanschaffen
pi_42223317
quote:
Op donderdag 28 september 2006 22:08 schreef Ablaze het volgende:
Raptor heeft niet voor niets standaard 5 jaar garantie...
Dat zegt niet zoveel, ik had een maxtor die ook 5 jaar garantie heeft (en waarvan ik morgen een vervanger hoop te ontvangen van maxtor).
quote:
het zijn gewoon betrouwbare schijven, dat is de #1 reden dat ik een Raptor erin heb gezet.
Maar dat geld ook voor de meeste scsi schijven. Dat lijkt me ook een van de weinige voordelen van scsi (ten opzichte van standaard s-ate schijven, niet ten opzichte van die raptor).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')