Waar haal je dit in hemelsnaam vandaan? (het is namelijk onzin)quote:Op dinsdag 26 september 2006 14:20 schreef Croga het volgende:
Wettelijk ben je overigens verplicht een dekking te hebben van minimaal 60% van het geleende bedrag. Dus niet alleen het bedrag boven de executie waarde moet gedekt zijn....
De gemiddelde hypotheekverstrekker verstrekt aflossingsvrij tot 75% van de executiewaarde. Er zijn er maar een paar die 100% verstrekken.(wij, Rabo en nog een paar)quote:Op dinsdag 26 september 2006 14:04 schreef Kwelit het volgende:
Het zit zo;
Ik wil een huis kopen en heb er ook al een op het oog, maar nu verdien ik te weinig om het huis alleen te kopen. Ik kom 40.000 te kort.
Nu hebben mijn ouders een huis met een overwaarde van ongeveer een 100.000, waarvan nog een klein deel moet worden afgelost (ongeveer 10.000). Ze hebben een aantal jaar geleden een tweede hypotheek genomen voor een 2e huis (veel goedkoper huisje). Hiervan is pas 1/5 afgelost en het huis heeft een overwaarde van een kleine 15.000. Nu vroeg ik me af of mijn ouders voor die 40.000 borg zouden kunnen staan??
En dan had ik nog een vraag. Ik heb een tophypotheek nodig van 113% ongeveer. Nu wil ik de hypotheek zo in elkaar zetten dat ik het bedrag boven de executiewaarde (weet niet of ik het goed zeg), dat ik daarvoor een spaarhypotheek afsluit, en voor het resterende bedrag een aflossingsvrije hypotheek afsluit (of is een andere hypotheek vorm beter, ik heb namelijk begrepen dat als je een tophypotheek nodig hebt, je verplicht bent het bedrag boven de executiewaarde af te lossen en dit wil ik namelijk doen aan de hand van een spaarhypotheek). Is dit mogelijk ?
Ik weet dat dit dingen zijn die ik allemaal aan de hypotheek verstrekker kan vragen, maar ik weet dat er hier op FOK! ook een aantal verstrekkers rondloopt en het is handiger dat ik nu al weet of het uberhaupt mogelijk is, zodat ik alvast kan gaan bieden op dat huis en niet voor verrassing kom te staan als ik de hypotheek wil afsluiten.
Alvast bedankt voor de reacties![]()
Er is een garant/borg hypotheek. Een financiele injectie van 40.000 E zou de fiscus kunnen zien als schenking. (en dan ga je daar dus over betalen)quote:Op dinsdag 26 september 2006 16:29 schreef HarryP het volgende:
Borgstaan doen banken alleen in uitzonderlijke gevallen. (alleen als je in de toekomst voldoende gaat verdienen).
Leen bij je ouders of laat je ouders een extra hypotheek nemen van 40.000 op hun eigen woning en spreek af dat jij voor de aflossing en kosten zorgt. Let er wel op dat je die hypotheek vervroegd kan aflossen of neem een looptijd van 10 jaar.
De maximale hypotheek wordt altijd berekend aan de hand van de executiewaarde van de woning. Die is over het algemeen veel lager dan de verkoopwaarde (executiewaarde is wat de woning zou opleveren als de hypotheekverstrekker je uit het huis gooit en meteen geld van het huis wil maken. Vaak via veiling).quote:Op dinsdag 26 september 2006 15:43 schreef Gompy58 het volgende:
die 113% betekent toch, 100% van de verkoopprijs plus 13% erbij ???
dus huis kost 100.000 + kk 10% = 110.000
113% hypo is dan 113.000.
TS heeft dan nog 3k over....
De meeste maatschappijen gaan tot maximaal 125% executiewaarde. Er zijn er echter een paar (Stad Rotterdam, Aegon) die tot maximaal 135% gaan. Je kunt niet rechtstreeks bij deze maatschappijen terecht, dus je zult het via een tussenpersoon moeten regelen. Ga eens met een goede tussenpersoon praten en leg hem/haar het verhaal voor.quote:Op donderdag 28 september 2006 13:17 schreef Sense het volgende:
Mag ik dit topic misbruiken voor een vraagje?![]()
Stel dat je een huis koopt dat qua hypotheek ver onder het maximale bedrag ligt dat je zou kunnen lenen obv. je inkomen, kun je dan ook alleen een hypotheek tot 125% van de executiewaarde krijgen, of kun je dan iets meer lenen?
Inclusief dat extra bedrag komen we overigens nog altijd onder het bedrag dat we maximaal zouden kunnen lenen obv. ons inkomen.
Maak daar maar "90%. Soms wat lager." Tenminste, afgaand van mijn eigen ervaring dan.quote:Op woensdag 27 september 2006 07:32 schreef Croga het volgende:
[..]
Over het algemeen is de executiewaarde van de woning 80% van de verkoopwaarde. Soms iets hoger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |