abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42335774
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 15:37 schreef Drugshond het volgende:

Is die theorie ook geldig voor de bomen die in Praag staan. Praag is uniek in deze setting omdat het in een dal gelegen is (waar ook het water naartoe stroomt). En al het regenwater ook daadwerkelijk naar beneden stroomt. Ik ben daar verschillende keren geweest (favo vakantiebestemming), maar veel groen zul je daar niet tegen komen. Als er groen is, heeft dit meer te maken met een nieuwe aanplant, de oudere bomen zijn veelal ter ziele. En de binnenstad van Praag is nou niet een plek om chemisch afval te dumpen daar wonen iets te veel mensen en zo.
Lees die linkjes hierboven even en kijk dan of je nog zo zeker bent dat e.e.a. te maken had met "zure regen".
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_42335913
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 15:52 schreef thijsdetweede het volgende:

Dus, samengevat: je erkent het principe van het broeikaseffect, het feit dat de aarde opwarmt, dat dit ten dele komt door een versterkt broeikaseffect en een verhoogde concentratie CO2 in de atmosfeer, maar vraagt je af of dat aan de mens te danken is of aan andere bronnen, right?
Ik erken zeker het principe van het broeikaseffect, want anders zou het hier idd vrij frisjes zijn...

Dat de aarde de laatste eeuw opwarmt is ook waar, maar daar teken ik graag bij aan dat schommelingen altijd bestonden.

Of de opwarming ten dele komt door een versterkt broeikaseffect waag ik niet te betwisten, maar zekerheid daaromtrent heeft niemand mij tot op heden kunnen geven.

Ik heb inderdaad ernstige twijfels ten aanzien van de vraag of de mens verantwoordelijk is voor een eventueel versterkt broeikaseffect.

Ik geloof hoe dan ook niet dat indien de mens verantwoordelijk is voor het versterkte broeikaseffect dat we e.e.a. zullen gaan terugdraaien (nog afgezien van de vraag of we dat kunnen).

Ik ben er dan ook heilig van overtuigd dat we maatregelen moeten nemen om eventuele kwalijke gevolgen (waar ik ook nog niet zeker van ben) op te kunnen vangen en we onszelf beter niet bezig kunnen houden met het "onvermijdelijke" te voorkomen.
pi_42335977
quote:
Even heel kort over zure regen, want dat is verder nogal offtopic: Volgens mij staat er in jouw bronnen dat de zure regen an sich er zonder meer was, maar dat de effecten op de vegetatie gewoon (veel) minder waren dan toen geroepen.
Afhankelijk van de bron. Ik heb gewoon de eerste drie genomen die duidelijk aantonen dat het horrorscenario niet klopte. Ik meen dat 1 vd 3 bronnen ook ergens aangeeft dat bomen helegaar geen last hebben van de verzuring van de grond. Afijn, ik heb ze niet van a tot z gelezen... Wat blijft staan is dat het een hype was.
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 16:21:10 #204
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_42336242
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 15:54 schreef DS4 het volgende:
Lees die linkjes hierboven even en kijk dan of je nog zo zeker bent dat e.e.a. te maken had met "zure regen".
Owke owke...

Wel grappig.
We hebben een voorstander, een twijfellaar en een ontkenner als discussievorm.
pi_42336703
Ja, ik vermaak me ook wel met de discussie Ik geloof dat het overigens wel mee valt met de verschillen tussen de standpunten hier; ik ben het met snoek eens dat zure regen een hype was en hij met mij dat iig de bodem wel verzuurde . Punt van overblijvende interpretatie is wat voor effect dat had op de vegetatie. En gehad zou hebben, hadden we de zooi niet zo snel opgeruimd.

Qua broeikas zitten we voor de grootste punten op 1 lijn, een sterk afwijkende mening is dat ik geloof dat de mens invloed heeft en hij niet. Das sneu, want dat is net het moeilijkste punt om mn bewijslast voor rond te krijgen. Geef me een avondje ofzo.
Dat we een (eventueel ) humaan effect kunnen terugdraaien geloof ik op zich ook niet heel erg in, maar dat is voornamelijk op politiek/economische gronden, en heeft niets te maken met de wetenschappelijke onmogelijkheid. Wat wel fijn zou zijn, is dat als we consensus (zowel wetenschappelijk als maatschappelijk) kunnen krijgen over klimaatsvariabiliteit en de menselijke invloed daarop we gerichter maatregelen kunnen nemen. Of die maatregelen matigend of adaptief moeten zijn is ook weer politiek, maar voor de consensus zet ik me graag even een middagje in, op welke schaal dan ook
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 17:24:24 #206
89730 Drugshond
pi_42337154
In de link die ik eerder poste..... broeikas effect vanwege solar particals heb ik nog te weinig feedback gehad. Ik ben inmiddels wel zoveel ingelezen in de materie dat er verondersteld wordt dat bepaalde verontreinigingen van invloed zijn op de vorming van een wolkendeken en een reflectieschild. Er zijn ook wat stoffen voorbij gekomen die bepalen in hoevere ze individueel van invloed zijn op de vorming van wolken en regendruppels maar hun collectieve samenwerking is nog een beetje de grote onbekende. Want er is nog steeds speelruimte waarbij we de invloed van de mens nog niet direct kunnen aanwijzen (kan ook de zon zijn)
Of we te maken hebben met een dynamisch ontwricht systeem krijg we ook onvoldoende vinger achter omdat het systeem dermate complex is. Dat kleine veranderingen van een van de parameters wel of niet aanleiding is voor chaotisch gedrag. We weten wel dat er sprake is van opwarming van de aarde gemeten over de laatste 100 jr (daar zal niemand over twijfelen, die is direct kwantificeerbaar). Maar als de dimming theorie zou kloppen zou er eerst sprake moeten zijn van afkoeling alvorens er sprake kan zijn van opwarming als ik kijk naar de begin periode van ons industriele tijdperk (ergens zo 1800). Maar als ik de temperatuurmodellen goed bekijk is er vanaf 1800-1900 al direct een stijgende gradient waarneembaar.

Een stijging van 2 graden boven het gemiddelde is niet zeldzaam in de historie. Alleen was dat meestal een piek waarna de aarde begon af te koelen naar de volgende ijstijd periode.

ff mijn beeldvorming goed zetten.
pi_42339570
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 13:46 schreef IPdaily het volgende:
Dit stuk over “wetenschappelijke” tegenstanders van “Global warming” vond ik wel verhelderend.
[..]

Zie voor de hele tekst: http://environment.guardi(...)y/0,,1875762,00.html
Met de milieu-lobbies zijn ook enorme bedragen gemoeid, dat vergeet iedereen voor het gemak even.
pi_42340136
quote:

Dus, samengevat: je erkent het principe van het broeikaseffect, het feit dat de aarde opwarmt, dat dit ten dele komt door een versterkt broeikaseffect en een verhoogde concentratie CO2 in de atmosfeer, maar vraagt je af of dat aan de mens te danken is of aan andere bronnen, right?
En CO2 lijkt mij niet de enige factor. Hoe zit het met de natuurlijke dynamiek van het klimaat? Wat weten we er nou werkelijk over? We beschikken over minder dan 100 jaar aan bruikbare en gedetailleerde gegevens, die duidelijk nogal onderhevig zijn aan interpretatie. De langere geschiedenis kunnen we proberen te bepalen door middel van met name geologie, maar dat is zo ongeveer het enige dat we hebben, en dat geeft helaas geen gedetailleerd en zeker geen compleet beeld.

Waarom was de concensus eeuwen lang dat de aarde plat was? We wisten niet genoeg, en we namen iets aan op basis van een interpretatie van een verschijnsel.

Waarom was de concensus eeuwen lang een geocentrisch universum? Wederom hetzelfde probleem, alles wat we wisten en zagen wees daarop.

Ik blijf het verbazend vinden dat men zonder na te denken bereid is enorme opofferingen te riskeren voor iets dat eigenlijk niet eens zo zeker is, of waar we misschien niets aan kunnen doen en waarvan in ieder geval de gevolgen zonder enige onderbouwing sterk overdreven worden.
pi_42340202
Vette powerpoint heur.
pi_42349386
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 11:22 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Nietus. CO2 zit (veel) meer in de atmosfeer.
Ik ben geen expert, ik interesseer me er gewoon voor, maar volgens mij zit er meer water vapour in de atmosfeer dan CO2, alleen is de relatieve 'kracht' van de laatste groter. Dat er meer in zit wordt dan ook gebruikt om te zeggen dat de CO2 niet verantwoordelijk kán zijn: "maar 4% van... etc..."
  FOK!fotograaf woensdag 4 oktober 2006 @ 08:15:47 #211
18921 freud
Who's John Galt?
pi_42349675
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 02:28 schreef StefanP het volgende:
Is die malloot nou nog bezig met z'n gezeur over het broeikasseffect? Er IS geen broekaseffect. Massahysterie, in stand gehouden door een stel idioten dat precies weet hoe ze de grote, domme, niet-wetenschappelijk geschoolde massa bang moeten houden.

http://www.friendsofscience.org/
Ook State of Fear gelezen? Erg goeie eye opener. Maar goed, hier even het temperatuuroverzicht van de afgelopen 1000 jaar, ipv het handige 'sinds 1800' overzichtje.

www.abd.org.uk/freezelock.htm
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_42349775
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 11:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja zou kunnen, maar heb je daar een wetenschappelijke bron van? Overigens sluit het ook niet het vormen van meer natte gebieden uit.
quote:
Drought threatening the lives of millions will spread across half the land surface of the Earth in the coming century because of global warming, according to new predictions from Britain's leading climate scientists.

Extreme drought, in which agriculture is in effect impossible, will affect about a third of the planet, according to the study from the Met Office's Hadley Centre for Climate Prediction and Research.

It is one of the most dire forecasts so far of the potential effects of rising temperatures around the world - yet it may be an underestimation, the scientists involved said yesterday.
[ bron ]
pi_42349801
State of Fear heeft inderdaad mij ook aan het denken gezet.
pi_42349852
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 10:26 schreef speknek het volgende:
We didn't listen!
WE DIDN'T LISTEN!!!!
  woensdag 4 oktober 2006 @ 09:50:15 #215
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_42350986
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 10:48 schreef Kadesh het volgende:
Zou Gore de zelfde bagger uitkramen als ie de verkiezingen had gewonnen? Denk ut nie.
Waarschijnlijk was hij Irak niet binnen gevallen en had een deel van dat geld kunnen investeren in onderzoek naar duurzame energie bronnen
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_42351095
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 08:15 schreef freud het volgende:

[..]

Ook State of Fear gelezen? Erg goeie eye opener. Maar goed, hier even het temperatuuroverzicht van de afgelopen 1000 jaar, ipv het handige 'sinds 1800' overzichtje.

[afbeelding]

www.abd.org.uk/freezelock.htm
Wat een slechte grafiek (niet dat ik de deskundigheid van The Association of British Drivers op milieugebied in twijfel trek hoor)

Maar goed, buiten dat is het is het wel frappant dat hier de temperatuur juist daalt sinds 1950
Ik dacht dat wetenschappers het er al over eens waren dat het warmer werd en dat alleen het waarom en de ernst nog bediscussieerd werden?
pi_42351414
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:56 schreef Symer het volgende:

Ik dacht dat wetenschappers het er al over eens waren dat het warmer werd en dat alleen het waarom en de ernst nog bediscussieerd werden?
Nee. De wetenschappers zijn het helemaal niet met elkaar eens. Wel over dat de grafiek de laatste eeuw een stijgende tendens heeft, dat is immers een feit, maar de vraag of dat een natuurlijke golfbeweging is, of dat het te maken heeft met menselijk handelen, of... nee daarover verschilt men diepgaand van mening.

Wel is het zo dat het niet onwaarschijnlijk is dat de zeespiegel een beetje gaat stijgen. Voor NL is dat een gegeven om rekening mee te houden. Gewoon zorgen dat je dat kan opvangen. Want feitelijk is het totaal niet interessant wat de oorzaak is als je tot je middel in het water staat...
pi_42351530
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:11 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee. De wetenschappers zijn het helemaal niet met elkaar eens. Wel over dat de grafiek de laatste eeuw een stijgende tendens heeft, dat is immers een feit, maar de vraag of dat een natuurlijke golfbeweging is, of dat het te maken heeft met menselijk handelen, of... nee daarover verschilt men diepgaand van mening.
Precies, daarom vond ik het vreemd dat die grafiek hierboven juist een dalende verandering van temperatuur laat zien in de tweede helft van de afgelopen eeuw.

[ Bericht 1% gewijzigd door Symer op 04-10-2006 10:40:52 (brainfart) ]
pi_42352600
Als je 1900 naast 2000 legt is er een stijgende tendens.

Maar het is vaak zo met onderzoeken: hetgeen uitkomt ten aanzien van de gewenste conclusie wordt benadrukt en moet kloppen. Hetgeen niet uitkomt ten aanzien van de gewenste conclusie wordt genegeerd of er wordt een verklaring voor verzonnen of het wordt weggezet als: kan niet kloppen.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 17:56:24 #220
89730 Drugshond
pi_42397714
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 19:33 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Met de milieu-lobbies zijn ook enorme bedragen gemoeid, dat vergeet iedereen voor het gemak even.
Ze vallen alleen in het niet bij de bedragen die in de fossiele brandstofindustrie verdient worden. Vergeet niet dat bijna de hele wereldeconomie gebaseerd is op het gebruik van fossiele brandstoffen. Dat kan je niet vergelijken met de fooien waar millieu-organisaties van leven.

Met zeggen dat het versterkt broeikaseffect een verzinsel is van Greenpeace oid is doe je in mijn ogen ook de wetenschap ernstig tekort.

Wat altijd zo jammer is van dit soort topics, ze krijgen altijd meteen een politieke achtergrond. De wetenschappelijke waarde van dit soort topics is bijna nul.

Toch geloof ik in het versterkt broeikaseffect. Ik kan als leek ook niet veel meer dan afgaan op wat de overgrote meerderheid van de wetenschappers denkt. Er zijn vrijwel geen broeikassceptici van belang meer te vinden. Als er al getwijfeld wordt aan de menselijke invloed op het klimaat en klimaatsveranderingen gaat het meestal om de grootte ervan en dan nog gaat het meestal maar om peanuts. Zie bijvoorbeeld de heisa om de hockeystick een aantal jaren geleden. Het ging om marginale afwijkingen die geenzins het beeld van een warmer wordende aarde bestrijden.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 5 oktober 2006 @ 19:27:19 #222
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42398793
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 17:24 schreef Drugshond het volgende:

Maar als de dimming theorie zou kloppen zou er eerst sprake moeten zijn van afkoeling alvorens er sprake kan zijn van opwarming als ik kijk naar de begin periode van ons industriele tijdperk (ergens zo 1800). Maar als ik de temperatuurmodellen goed bekijk is er vanaf 1800-1900 al direct een stijgende gradient waarneembaar.

[afbeelding]
Een stijging van 2 graden boven het gemiddelde is niet zeldzaam in de historie. Alleen was dat meestal een piek waarna de aarde begon af te koelen naar de volgende ijstijd periode.

ff mijn beeldvorming goed zetten.
Volgens mij betekent dat 'anyhow, we're doomed'
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  donderdag 28 december 2006 @ 20:32:58 #223
89730 Drugshond
pi_44874971
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:02 schreef DS4 het volgende:
Als je 1900 naast 2000 legt is er een stijgende tendens.

Maar het is vaak zo met onderzoeken: hetgeen uitkomt ten aanzien van de gewenste conclusie wordt benadrukt en moet kloppen. Hetgeen niet uitkomt ten aanzien van de gewenste conclusie wordt genegeerd of er wordt een verklaring voor verzonnen of het wordt weggezet als: kan niet kloppen.
Oké, welke wetenschappelijke uitkomsten zijn niet gewenst en worden door wetenschappers genegeerd?
pi_44884733
Ik was eens even aan aan het zoeken naar weer wat meer informatie over deze verschijnselen en toen kwam ik een ipcc website tegen waarop de wetenschappelijke onderbouwing staat welke hun gebruikt hebben om de modellen op te stellen.

Ik ben benieuwd of een tegenstander hierin gaten kan schieten.

Om maar alvast 1 fabeltje de wereld uit te helpen de mensen die zegggen dat men geen rekening houdt met de lokale opwarmingen rond de verstedelijkte gebieden, die mogen dan zegegn waar men met de volgende qoute de mist in gaat.
quote:
Box 2.1: Urban Heat Island and the Observed Increases in Land Air Temperature.
There are two primary reasons why urban heat islands have been suspected as being partially responsible for the observed increases in land air temperatures over the last few decades. The first is related to the observed decrease in the diurnal temperature range and the second is related to a lower rate of warming observed over the past twenty years in the lower troposphere compared with the surface.

Since the 1950s both daily maximum and minimum temperatures are available over more than 50% of the global land area. These data indicate that on average the mean minimum temperature has increased at nearly twice the rate of the maximum temperature, reducing the daily temperature range by about 0.4°C over these areas. This has raised questions related to whether the growth of urban heat islands may be responsible for a substantial portion of the observed mean temperature increase, because it is well-known that compared to non-urban areas urban heat islands raise night-time temperatures more than daytime temperatures. Nonetheless, the relatively strong correlation between observed decreases in the daily temperature range with increases of both precipitation (leading to more moist surface conditions) and total cloud amount support the notion that the reduction in diurnal temperature range is in response to these physical changes.

Since 1979 satellite observations and weather balloons (which generally agree well) show substantially less warming of the global lower troposphere (around 2 km) than surface temperatures (0.03 and 0.04°C/decade, respectively, compared to 0.16°C/decade at the surface). However, over the Northern Hemisphere land areas where urban heat islands are most apparent, both the trends of lower-tropospheric temperature and surface air temperature show no significant differences. In fact, the lower-tropospheric temperatures warm at a slightly greater rate over North America (about 0.28°C/decade using satellite data) than do the surface temperatures (0.27°C/decade), although again the difference is not statistically significant. In the global average, the trend differences arise largely from the tropical and sub-tropical oceans. In many such regions, the near-surface marine air temperatures tend to be cool and dense compared with conditions aloft, allowing for the lapse rate with height, disconnecting near-surface (up to about 1 km) conditions from higher layers in the atmosphere. Thus the surface marine layer and the troposphere above can have differing variations and trends.

Clearly, the urban heat island effect is a real climate change in urban areas, but is not representative of larger areas. Extensive tests have shown that the urban heat island effects are no more than about 0.05°C up to 1990 in the global temperature records used in this chapter to depict climate change. Thus we have assumed an uncertainty of zero in global land-surface air temperature in 1900 due to urbanisation, linearly increasing to 0.06°C (two standard deviations 0.12°C) in 2000.
pi_44885417
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 10:08 schreef more het volgende:
De temperatuur stijgt wel hard!

[afbeelding]
Kennelijk wordt in deze verwachting een ijle dampkring en opgedroogde zee verwacht.
pi_44923942
quote:
A combination of global warming and the El Niño weather system is set to make 2007 the warmest year on record with far-reaching consequences for the planet, one of Britain's leading climate experts has warned.

As the new year was ushered in with stormy conditions across the UK, the forecast for the next 12 months is of extreme global weather patterns which could bring drought to Indonesia and leave California under a deluge.

The warning, from Professor Phil Jones, director of the Climatic Research Unit at the University of East Anglia, was one of four sobering predictions from senior scientists and forecasters that 2007 will be a crucial year for determining the response to global warming and its effect on humanity.

Professor Jones said the long-term trend of global warming - already blamed for bringing drought to the Horn of Africa and melting the Arctic ice shelf - is set to be exacerbated by the arrival of El Niño, the phenomenon caused by above-average sea temperatures in the Pacific.

Combined, they are set to bring extreme conditions across the globe and make 2007 warmer than 1998, the hottest year on record. It is likely temperatures will also exceed 2006, which was declared in December the hottest in Britain since 1659 and the sixth warmest in global records.
http://news.independent.co.uk/environment/article2116873.ece

Wie weet...
  Moderator dinsdag 2 januari 2007 @ 13:11:53 #228
8781 crew  Frutsel
pi_44938531
Broeikaseffect bedreigt satellieten (Bron: Kennislink.NL)

SAMENVATTING
Het broeikaseffect is zelfs in de ruimte gevaarlijk. Als de hoge atmosfeer erdoor afkoelt en inkrimpt, betekent dat minder luchtwrijving voor ruimtepuin. Dat blijft daardoor langer in een baan om de aarde en kan satellieten en ruimtestations beschadigen. [/i]

De herfst van 2006 was de warmste in eeuwen – door het broeikaseffect? Amerikaan Stan Solomon van het National Center for Atmospheric Research durft er zijn hand niet voor in het vuur te steken, maar weet wél dat het broeikaseffect gevaarlijk is voor de ruimtevaart. Solomon's groep presenteerde haar idee op de herfst-bijeenkomst van de American Geophysical Union. Door opwarming van de lage atmosfeer zullen de bovenste lagen van de dampkring afkoelen en in 2017 met 3% inkrimpen. Daardoor hebben de duizenden brokken ruimtepuin in een lage omloopbaan minder last van wrijving en blijven ze langer een gevaar voor satellieten, ruimteschepen en het ruimtestation ISS.

De dampkring bestaat uit allerlei steeds ijlere lagen. In de thermosfeer is de 'lucht' nog dunner dan in het beste vacuüm dat een aards laboratorium kan maken. Toch kunnen wetenschappers er nog de wetten van een gas op loslaten. In de ruimtevaart is de thermosfeer op 100 km. hoogte het begin van de echte ruimte

CO2 en andere broeikasgassen vangen warmte vast in de lage atmosfeer. Vreemd genoeg koelen hogere luchtlagen daardoor af; die worden niet meer verwarmd door de onderste dampkring en stralen hun warmte de ruimte in. Tegelijkertijd krimpt de luchtlaag ineen. Ruimteschepen en satellieten hebben daardoor minder last van luchtwrijving. Tegelijkertijd blijft ook ruimtepuin langer in omloop. 'In beide gevallen houden ze het langer uit', zegt Solomon: 'het zwaard snijdt aan twee kanten'.

Vuilnisbelt in omloopbaan
Na een halve eeuw ruimtevaart is de ruimte om de aarde gevuld met afval. Stukjes isolatiemateriaal, onderdelen van raketten, geëxplodeerde satellieten en weggezweefd gereedschap: naar schatting trekken zo'n 13.000 stukken ruimtepuin met een afmeting van 10 cm. of groter hun baantjes om de planeet. Door de enorme snelheid van zo'n tien km/sec (36.000 kilometer per uur) die nodig is om in een omloopbaan te blijven kan zelfs een verfsplinter een satelliet beschadigen.

Gelukkig is ruimtepuin maar beperkt houdbaar. Zelfs op 400 km. boven de aarde, waar het internationale ruimtestation ISS zweeft, is er nog een piezeltje atmosfeer: de thermosfeer, opgewarmd door zonnestraling en door warmte die uit lagere delen van de atmosfeer ontsnapt. De luchtwrijving van de thermosfeer zorgt dat het ISS jaarlijks tientallen meters naar de aarde zakt; eens in de paar maanden wordt het station met een aangekoppelde raket weer omhoog getild. Ruimtepuin kan zijn baan niet aanpassen en zakt in de loop der tijd steeds dieper de atmosfeer in om uiteindelijk te verbranden.

Ruimtepuin (space debris) rond de aarde vormt een steeds groter gevaar voor satellieten en bemande ruimtevaart.

Volgens Solomon is het belangrijk de banen bekend ruimtepuin nog beter dan nu in kaart te brengen. Zo kunnen NASA, ESA en andere ruimtevaartorganisaties botsingen tussen ruimtepuin en hun dure apparatuur vermijden. Ruimtevaartorganisaties werken dan ook aan afspraken om satellieten aan het eind van hun leven op te ruimen; na zo'n 25 jaar moet een satelliet óf in de atmosfeer verbranden (soms na een duikvlucht met raketaandrijving) óf naar een hoge graveyard orbit stijgen waar hij niemand in de weg zit. Ruimtepuin-deskundige Gerhard Drolshagen van ESA: 'Ruimtepuin levert een groot gevaar op voor dure satellieten en bemande ruimtemissies. We moeten de ruimte schoon houden.'
  dinsdag 2 januari 2007 @ 13:22:55 #229
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44938775
Ik vind die "anti-global-warming" lui wel weer dom doen. Okee, so what als de wetenschappers het fout hebben en we doen er wat aan? Krijgen we iig schonere lucht en minder vervuiling voor terug.

Het omgekeerde is desastreus:Het is waar maar we doen er niks aan.

Ik voorzie daar geen probleem in trouwens: de aarde warmt op extreem weer en overstromingen roeien de mensheid grotendeels uit, het equilibrium keert weder.

Minder leuk als je een mens bent natuurlijk

[ Bericht 0% gewijzigd door Shark.Bait op 02-01-2007 13:40:07 ]
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zondag 27 mei 2007 @ 04:50:41 #230
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_49811458
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 09:08 schreef T1andonly het volgende:
Mijn aardrijkskunde leraar heeft me altijd verteld dat het broeikas-effect maar relatief is en dat we gewoon tussen 2 ijstijden inzitten.
Nu is er een relatief warme periode, maar die heeft volgens mij in het begin van de Middeleeuwen ook al eens plaats gevonden.
Typisch dat het heel vaak geologen ed zijn die met hun immense tijdschalen aankomen . Dat er binnen 50 jaar een verontrustende temperatuurstijging heeft plaatsgevonden die niet fatsoenlijk verklaard kan worden zonder het versterk broeikaseffect schijnen ze gewoon niet te bevatten. De schaal van 50 of van 100 jaar is blijkbaar gewoon te klein voor ze om te bevatten...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')