Ok, iedereen is wel bekend met dat vreselijke Groen-Links gesubsidieërde hippievak?
Welnu, alsof het nog niet triest genoeg gesteld staat met al die geforceerde museumbezoekjes en dat soort crap, gaat dit jaar Hoofdstuk numero uno meteen al, heerlijk correct, over Rap en de bijbehorende 'cultuur'. Geen andere muziekgenres te bekennen uiteraard, puur Hip-Hop, want dat spreekt de jeugd aan enzo.
Vandaag heb ik een half uur lang naar een stel stonede potnegers/zwervers op een Schooltv (
![]()
) band zitten kijken, allemaal machtig interessant natuurlijk, en nu zadelen ze ons op met de volgende leerzame opdracht: "maakt uwen eigen rap". Heerlijk, net waar ik op zat te wachten. En het houdt niet op, het moet een aangepast bestaand nummer zijn. Met andere woorden, ik moet ergens m'n eigen diepzinnige tekst overheen blaten. Nu kun je niet blaten op iets dat geen beat heeft, dus zit ik wat dat betreft vast aan Hip-Hop, waar ik geen kennis van heb en ook niet wil hebben, of Marco Borsato - Rood, wat absoluut uitgesloten is.
Mèn... Wat de vliegende fuck denken ze hier toch in godsnaam mee te bereiken? Kom, nadat we onze leerlingen tot half vijf vast hebben gehouden (ja, dat gebeurt hier de eerste weken, iets met uitval), laten we ze hun resterende studietijd vernakken aan het in mekaar draaien van iets totaal NUTTELOOS waar de helft bovendien een gruwelijke teringhekel aan heeft. Zó voorkomen we pas uitval! Godver, wat zijn wij toch geniaal!
Echt, ik ben momenteel behoorlijk druk bezig voor zover dat mogelijk is op een Havo, en dat drukt zich ook wel uit in m'n cijfers, maar waarom zou ik m'n kostbare tijd aan zoiets moeten verdoen? Wat is nou de meerwaarde? Op wat voor manier worden mensen hier wijzer van? Want daarom zit ik op school, om dingen te leren, niet voor dit soort geintjes. Deze vraag heb ik dan ook voorgelegd aan mijn standaard diklijvige CKV-bordenpoetster, maar die kon natuurlijk ook alleen met een kutsmoes als "Maar we gaan het ook bespreken en zo leer je een heleboel over die cultuur en bladiebladieblaikhebindeganggekakt." op de proppen komen. Nee snol, ik wil dat niet, ik word al genoeg met die cultuur geconfronteerd zodra ik ook maar
even de tv aanzet, genoeg om te weten dat ik er verder niks mee van doen wil hebben. TEER - OP.
Zandstralen dat vak.
Samenvatting: CKV geeft een sneue kutopdracht op die nergens over gaat, maar dan net een tandje erger dan normaal, en dat vind ik kut.