Sinds januari werk ik bij een landelijk zeer bekend bedrijf. De baan die ik heb is erg leuk, en daar doe ik het voor. De minpunten gaan echter steeds zwaarder bij me wegen en ik wil ze dan ook even hieronder beschrijven:
Ik heb een managementfunctie. Dat houdt dus in dat ik officieel een stagiaire en 2 assistenten begeleid. Daar heb ik gelukkig geen werk aan, omdat ik een ontzettend goede assistente heb waar ik heel blij mee ben. Zij neemt dat over.
Ik heb de leiding over een subproduct van ons bedrijf en hoe ik dat invul moet ik zelf weten. Ik zorg voor de inkoop, voor de promotie, sluit de contracten af en maak een brochure. Ik heb daar geheel mijn eigen hand in en het enige wat telt is dat we onze planning halen mbt omzet aan het einde van een seizoen.
Ik heb een contract getekend voor 39 uur per week. Ik ben absoluut niet te beroerd om over te werken. Maar het probleem binnen dit bedrijf is dat dat ook van je verwacht wordt, week in week uit. Afgelopen week bijvoorbeeld. Ik heb 3 avonden tot half 8 / 8 uur op kantoor gezeten en een avond tot 9 uur (dan sluit het pand), waarna ik vervolgens thuis tot 's nachts heb zitten doorwerken. Zaterdag ben ik ook maar op kantoor gaan werken en gisteravond heb ik thuis nog werk zitten doen. Ik krijg voor mijn overwerk geen cent uitbetaald. Met mijn karige salaris van 1750 euro kom ik nauwelijks rond. En, geloof het of niet, ik verdien beter dan mijn meeste collega's.
Deze week begin ik met een cursus, gewoon in de avonduren, uit eigen interesse en ik betaal het uit eigen zak. Heeft dus niets met mijn werk te maken. Toen mijn baas dit hoorde vertelde hij me dat ik beter nu geen cursussen kan gaan doen ivm de gidsproductie (die is heilig bij dit bedrijf). Ik heb hem gezegd dat mijn vrije tijd mijn vrije tijd is, en dat ik overwerk uit loyaliteit voor mijn collega's, en dat hij niet van mij moet verwachten dat ik mijn hele sociale leven opgeef vanwege die stomme gidsproductie.
Voor mijn werk ben ik regelmatig in het buitenland. Ik krijg dan een auto mee en een mobiel, voor de periodes die ik weg ben. Ik krijg een extra dagvergoeding van 32 euro (in het weekend iets meer). De weekends krijg ik niet gecompenseerd; niet in vrije tijd maar ook niet in loon. Dit jaar heb ik 20 weekenddagen gewerkt en ik heb er niets voor teruggehad. Mij hoor je nog niet klagen, ik vind het werk immers leuk.
Mijn vraag is, in hoeverre zijn dit normale arbeidsomstandigheden? Ik vind het overwerken niet normaal meer, en het erge is dat iedereen het doet en dat het ook van je verwacht wordt. Als je er wat van zegt dan wordt je er aan het einde van het jaar sneaky uitgewerkt, is wat ik om me heen hoor (groot familiebedrijf). In mijn CAO staat heel vaag dat er in mijn functie wel overwerk van me verwacht wordt als dat verband houdt met de werkzaamheden, maar er staan geen tijden o.i.d. bij. Beetje vaag dus. Het is dat ik het werk zo leuk vind, wil het nog wel een tijdje volhouden, maar aan de andere kant, vind ik dit ook wel een beetje middeleeuws. Wat zou jij doen?