abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42289004
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 19:30 schreef Monidique het volgende:

[..]

De Sovjet-economie was al failliet zonder de wapenwedloop, die volgens mij nog eens eigenlijk alleen door Amerika is gevoerd.
Hoe kom je daarbij?
pi_42289124
Ik doe twee beweringen.
  • De Sovjet-economie was al failliet.
  • Eigenlijk Alleen Amerika voerde een wapenwedloop.

Die eerste lijkt mij duidelijk: het was een communistisch systeem, met een gigantische fantasiemarkt.

De tweede opmerking, daar zeg ik ook 'volgens mij'. Ik zou het moeten zoeken, maar volgens mij heeft Reagan inderdaad de defensieuitgaven verhoogd, maar was dat niet significant het geval in de Sovjet-Unie als reactie op Reagan.
  • pi_42289222
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 19:45 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je ZOU kunnen bedenken dat dat misschien wel zijn verdienste was.
    Het ging al goed toen hij aan de macht kwam. Maar hij heeft er in ieder geval goed gebruik van gemaakt, dat zal ik hem nageven.
    quote:
    [..]

Ja het huidige buitenland beleid zal inderdaad langer zijn sporen nalaten.
    Ik vrees het ook.
    quote:
    [..]

Zoals?
    De val van de muur natuurlijk.
    quote:
    [..]

Een sigaar uit eigen doos noemen we dat.
    Maakt het veel uit als niemand er groot nadeel van heeft ondervonden?
    quote:
    [..]

Uiteraard. In puriteins Amerika is een Lewinski afaire niet echt verstandig. Sterker nog, het is poltieke zelfmoord... maar Clinton kon gewoon blijven... Alleen zijn approval rate was wat minder stabiel...
    Persoonlijk zit ik meer met de leugen erover dan de daad zelf. Je kunt wel kritiek hebben op Reagan's oneliners maar Clinton was ook een erg goede kletskous.
    quote:
    [..]

Gezien het feit dat ik in de regel als 'rechts' wordt betitelt door links Fok! denk ik dat jouw visie meer zegt over jou dan over mij.
    Ik wil niet beargumenteren dat Clinton een slechte president was, maar echt bijzonder vond ik hem niet. Ik ben blij dat je reageerde op mijn vraag om uitleg, want ik kreeg een beetje het idee dat het positieve beeld betreffende Clinton hier vooral gevormd was door vage persoonlijke indrukken.
    pi_42289303
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 19:56 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij?
    De Amerikanen maken zichzelf natuurlijk graag wijs dat de Sovjet Unie is ingestort door toedoen van Reagan en de wapenwedloop, anderen stellen dat de Sovjet economie van binnen al totaal verrot was en dat het systeem sowieso wel ingestort zou zijn. De wapenwedloop zou het enkel wat bespoedigd hebben. Het was voor Gorbatsjov iig al vroeg duidelijk dat het toenmalige systeem gewoon niet werkte.
    pi_42289356
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 20:00 schreef Monidique het volgende:
    Ik doe twee beweringen.
  • De Sovjet-economie was al failliet.
  • Hij was stervende, maar de eerste wereldleider die dat doorhad, of in ieder geval openlijk aangaf, was Reagan.
    quote:
  • Eigenlijk Alleen Amerika voerde een wapenwedloop.
  • In de laatste jaren is er wel wat voor die bewering te zeggen, maar voor de het grootste deel van de oorlog is duidelijk dat ze allebei erg hun best deden.
    pi_42289358
    Dat de Sovet-Unie is gevallen en de Koude Oorlog beëindigd, is inderdaad meer te danken aan Gorbatsjov dan aan Reagan, die uiteraard ook een rol speelde.
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 1 oktober 2006 @ 20:10:32 #157
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_42289438
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 20:03 schreef Evil_Jur het volgende:

De val van de muur natuurlijk.
    Ja dat is echt de verdienste van reagan....
    quote:
    Maakt het veel uit als niemand er groot nadeel van heeft ondervonden?
    Wie denk je dat die staatsschuld af heeft moeten betalen? IEDEREEN, behalve misschien de ultra rijken, heeft er nadeel van ondervonden. Een kadootje dat je zelf betaalt is geen kadootje he.
    quote:
    Persoonlijk zit ik meer met de leugen erover dan de daad zelf.
    Ik denk dat dat het sleutelwoord is in je betoog.
    quote:
    Je kunt wel kritiek hebben op Reagan's oneliners maar Clinton was ook een erg goede kletskous.
    Ik heb nergens kritiek op Reagans oneliners. Integendeel. Ik heb er wel wat op tegen dat dat feitelijk ook de inhoud van zijn presidentschap was. En ik geef aan dat Clinton inhoudelijk reagan met kop en schouders oversteeg.
    quote:
    Ik wil niet beargumenteren dat Clinton een slechte president was, maar echt bijzonder vond ik hem niet. Ik ben blij dat je reageerde op mijn vraag om uitleg, want ik kreeg een beetje het idee dat het positieve beeld betreffende Clinton hier vooral gevormd was door vage persoonlijke indrukken.
    Ik heb nergens beweerd dat hij bijzonder was, maar wel de beste president van de afgelopen 25 jaar.
    pi_42289463
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 20:06 schreef roelofjan het volgende:

[..]

De Amerikanen maken zichzelf natuurlijk graag wijs dat de Sovjet Unie is ingestort door toedoen van Reagan en de wapenwedloop, anderen stellen dat de Sovjet economie van binnen al totaal verrot was en dat het systeem sowieso wel ingestort zou zijn. De wapenwedloop zou het enkel wat bespoedigd hebben. Het was voor Gorbatsjov iig al vroeg duidelijk dat het toenmalige systeem gewoon niet werkte.
    Het defensie beleid was niet het enige dat de val heeft bespoedigt, Reagan confronteerde de communisten zo breed en zo hard mogelijk. Het is ook niet alleen de notie van Amerikaanse leiders dat Reagan essentieel was in de val van de USSR, dat is iets dat over de hele wereld in verschillende mate wordt erkend.
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 1 oktober 2006 @ 20:14:32 #159
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_42289540
    Ik denk inderdaad ook dat het einde aan de koude oorlog eerder aan Gorbatsjov dan aan Reagan te danken is. Zoals Clinton volgens Evil_Jur meelifte op de wereldeconomie, zo was Reagan toevallig president toen het communisme uiteindelijk omviel.
    pi_42289563
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 20:10 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

[afbeelding] Ja dat is echt de verdienste van reagan....
    De consensus is wel dat hij er een grote rol in heeft gespeeld, maar daar ben jij het duidelijk dus niet mee eens.
    quote:
    [..]

Wie denk je dat die staatsschuld af heeft moeten betalen? IEDEREEN, behalve misschien de ultra rijken, heeft er nadeel van ondervonden. Een kadootje dat je zelf betaalt is geen kadootje he.
    [..]

Ik denk dat dat het sleutelwoord is in je betoog.
    Slechts van toepassing op de zin waar ik het woord in gebruik.
    quote:
    [..]

Ik heb nergens kritiek op Reagans oneliners. Integendeel. Ik heb er wel wat op tegen dat dat feitelijk ook de inhoud van zijn presidentschap was. En ik geef aan dat Clinton inhoudelijk reagan met kop en schouders oversteeg.
    Dat geef je aan ja, maar je onderbouwt het niet.
    quote:
    [..]

Ik heb nergens beweerd dat hij bijzonder was, maar wel de beste president van de afgelopen 25 jaar.
    Ok.
    pi_42289618
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 20:14 schreef Swetsenegger het volgende:
    Ik denk inderdaad ook dat het einde aan de koude oorlog eerder aan Gorbatsjov dan aan Reagan te danken is. Zoals Clinton volgens Evil_Jur meelifte op de wereldeconomie, zo was Reagan toevallig president toen het communisme uiteindelijk omviel.
    Daar is wel wat voor te zeggen ja, maar net als Clinton het had kunnen verpesten maar dat niet deed, deed Reagan dat ook niet. En goede kansen niet verkloten is tegenwoordig al een unieke eigenschap in politici.
    pi_42289643
    Ik zet ook mijn twijfels bij het vermeende gemak van Clintons positie. Hij was de eerste president van na de Koude Oorlog, kreeg te maken met een Irak dat vijandig was, Somalië en Afghanistan. Daarnaast een aantal aanslagen, zowel binnenlands als buitenlands.
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 1 oktober 2006 @ 20:25:06 #163
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_42289859
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 20:17 schreef Monidique het volgende:
    Ik zet ook mijn twijfels bij het vermeende gemak van Clintons positie. Hij was de eerste president van na de Koude Oorlog, kreeg te maken met een Irak dat vijandig was, Somalië en Afghanistan. Daarnaast een aantal aanslagen, zowel binnenlands als buitenlands.
    Timothy McVeigh, Oklahoma.
    USS Cole.
    pi_42290357
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 20:11 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Het defensie beleid was niet het enige dat de val heeft bespoedigt, Reagan confronteerde de communisten zo breed en zo hard mogelijk.
    Ja, maar zou dat wel verder veel invloed gehad hebben op het interne fuctioneren van de SU?

Het zal ze ergens diep in de provincie in Oost-boemstjikkiewakkiestan toch worst zijn wat Reagan doet? Of heeft Reagan daar met zijn harde opstelling direct invloed op?
    quote:
    Het is ook niet alleen de notie van Amerikaanse leiders dat Reagan essentieel was in de val van de USSR, dat is iets dat over de hele wereld in verschillende mate wordt erkend.
    Reagan kondigt aan het communisme te willen verslaan en stelt zich hard op...... en vervolgens klapt de SU ook daadwerkelijk in elkaar.

Dan is 1 + 1 natuurlijk al snel 2.
    Je kan jezelf wel afvragen of het daadwerkelijk zo is, maar goed daar hebben de Amerikanen geen belang bij natuurlijk, Reagan is immes de grote held en de Amerkanen hebben een kwaadaardig wereldrijk verslagen.
    pi_42292192
    Hoe dan ook, ik weet wel dat men over acht jaar niet zo zal praten over Búsh als nu over Clinton.
    pi_42292304
    Dan zijn wij het toch ergens over eens.
    pi_42309572
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 13:34 schreef Yildiz het volgende:
    outfoxed, heet ie.
    Dank je wel!
    pi_42317263
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 19:45 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je ZOU kunnen bedenken dat dat misschien wel zijn verdienste was.
    [..]

Ja het huidige buitenland beleid zal inderdaad langer zijn sporen nalaten.
    [..]

Zoals?
    [..]

Een sigaar uit eigen doos noemen we dat.
    [..]

Uiteraard. In puriteins Amerika is een Lewinski afaire niet echt verstandig. Sterker nog, het is poltieke zelfmoord... maar Clinton kon gewoon blijven... Alleen zijn approval rate was wat minder stabiel...
    [..]

Gezien het feit dat ik in de regel als 'rechts' wordt betitelt door links Fok! denk ik dat jouw visie meer zegt over jou dan over mij.
    om over de integriteit van bush jr nog maar niet te spreken ik kan er nog steeds niet bijn waarom je iemand herkiest die op valse voorwensellen/leugens een ander land is binnen gevallen
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_42317368
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 20:15 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

De consensus is wel dat hij er een grote rol in heeft gespeeld, maar daar ben jij het duidelijk dus niet mee eens.
    [..]

Slechts van toepassing op de zin waar ik het woord in gebruik.
    [..]

Dat geef je aan ja, maar je onderbouwt het niet.
    [..]

Ok.
    dat is veel meer een verdienste van de duitsers zelf geweest dan van reagan.
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')