Ach.. Dat weten ze allang. Van het geld verdienen in ieder geval. Maar de computer is een soort van kwade geest in dit huis, en altijd de schuld van mijn verschrikkelijke gedrag.quote:Op zondag 24 september 2006 22:32 schreef nikky het volgende:
Als je nou eens uitlegd wat je allemaal op die PC aan het uitspoken bent.
Vertel eens onder tafel wat je hebt verdiend met het maken van een website. Ik denk dat het vooral onbegrip ik van beide kanten. Computers worden vaak nog gezien als chatdoos en gameskast
.
Dit heb ik gistermiddag geprobeert. Terwijl smeulde van woede, gewoon heel rustig een discussie met haar aangaan. Ze werdt daar alleen maar bozer van. Maar ik pakte het misschien niet helemaal goed aan ook. Ik moet niet zo'n nonchalante attitude hebben als ik dat doe denk ik.quote:Op zondag 24 september 2006 22:50 schreef Jeff89 het volgende:
Er is maar 1 manier.
En dat is gewoon heel rustig en ontspannen niet doen wat ze zegt, met een duidelijke reden waarom dan niet (vooral niet gaan schreeuwen als zij begint, dat maakt je punt sterker)...
Verder natuurlijk gewoon zoveel mogelijk wegblijven van huis..
Jup, en dat heeft ook geholpen, voor even. Ik had gezegd depressief te zijn door haar, en na een ruzie daarover, en wat interventie van m'n vader. Hadden we afgesproken aardiger een toleranter tegen elkaar te doen. Binnen twee weken is de sfeer weer naar z'n oude staat afgegleden.quote:Op maandag 25 september 2006 00:39 schreef dawg het volgende:
Heb je al eens met je moeder gepraat, uitgelegd hoe je je eronder voelt als ze doet zoals ze doet?
Dat van je hebt mij ongevraagd in de maatschappij gedropt, zeg ik overigens nooit hoor. Heb 't alleen 1 keer tegen haar gezegd, en toen hadden we geen ruzie.quote:Op maandag 25 september 2006 02:02 schreef Xennia het volgende:
Je bent geen kutpuber, maar wel een typische puber. Jullie zijn in een negatieve spiraal terecht gekomen van verwijten over en weer (''parasiet'', ''maar jij hebt mij ongevraagd in deze maatschappij gedropt'') hetgeen jullie communicatie in de weg staat.
Vermijd verwijten/aanvallen (''ja maar jij loopt altijd te zeiken'') en maak er ik-boodschappen van {''ik krijg wel eens het gevoel dat ik het nooit goed kan doen''). Let ook op wat je uitstraalt (geen verveelde niemand-maakt mij-iets-blik). En zeg af en toe eens iets aardigs tegen je moeder, dat het eten lekker was of zo. In ieder geval iets waaruit blijkt dat je niet alles vanzelfsprekend vindt en dat je haar waardeert. Hopelijk volgt je moeder je gauw bij het doorbreken van de spiraal.
Daar heb ik ook wel eens aan gedacht, maar daar wil ik toch liever mee wachten. Ten eerste omdat ik mijn vader en mijn broertje niet kwijt wil.quote:Op maandag 25 september 2006 02:39 schreef Friek_ het volgende:
Om heel eerlijk te zijn ken ik heel veel van dit soort moeders. Ouders die hun kinderen op dergelijke wijze emotioneel misbruiken en zichzelf steeds maar opzoeken in een slachtofferrol. Zeg TS, je moeder pretendeert zeker ook steeds dat ze de goedheid zelve is? Dat ze het beste met je voor heeft?
Als ik in jouw plaats stond had ik dit gedrag in de verste mate al niet meer getolereerd en was opgekomen voor mijn eigen belang. Het is tijd dat jij dat ook gaat doen, het is namelijk het proces tot een volwassen individu die autonoom tot zijn beslissingen komt.
Ik weet dat je jezelf in een moeilijke positie bevind vanwege je afhankelijke positie ten opzichte van je ouders. Probeer zoveel mogelijk jezelf los te koppelen van hen en ga je eigen weg.
Wow, alsof ik dit heb geschreven! Exact dezelfde situatie gehad, met als verschil dat mijn vader zelden thuis was en als hij er was, dan vertelde mijn moeder wat we allemaal (niet) hadden gedaan, en werden er nog meer sancties opgelegd. En het ging echt helemaal nergens over, mijn broer en ik waren de meest brave kinderen ooit.quote:Op maandag 25 september 2006 10:27 schreef As_33 het volgende:
Hoe oud is je moeder?
Er zitten namelijk herkenbare elementen in je verhaal, hoewel het bij mij indertijd lang zo erg niet was. Maar toen ik een jaartje of 16/17 was, zat mijn moeder midden in de overgang, en aangezien zij van zichzelf al een redelijk heftig iemand is, was het toen ff helemaal niet te harden. Het begon haar toen ineens heel erg dwars te zitten dat zij altijd maar thuis zat en alles in het huis moest doen. Tel daar bij op dat ik ook nog wat restjes puberteitsbuien had en je kan je voorstellen dat het tot redelijk heftige aanvaringen kwam zo af en toe. En omdat ik de oudste was kreeg ik ook de volle laag daarvan. Mijn vader is gelukkig iemand die heel erg rustig is, dus liet zich daar niet door meeslepen (hij hield zich er gewoon helemaal buiten, wel een beetje slap vond ik toendertijd).
Ik denk niet dat ze in de overgang is, ze is pas 44?quote:Op maandag 25 september 2006 10:27 schreef As_33 het volgende:
Hoe oud is je moeder?
Er zitten namelijk herkenbare elementen in je verhaal, hoewel het bij mij indertijd lang zo erg niet was. Maar toen ik een jaartje of 16/17 was, zat mijn moeder midden in de overgang, en aangezien zij van zichzelf al een redelijk heftig iemand is, was het toen ff helemaal niet te harden. Het begon haar toen ineens heel erg dwars te zitten dat zij altijd maar thuis zat en alles in het huis moest doen. Tel daar bij op dat ik ook nog wat restjes puberteitsbuien had en je kan je voorstellen dat het tot redelijk heftige aanvaringen kwam zo af en toe. En omdat ik de oudste was kreeg ik ook de volle laag daarvan. Mijn vader is gelukkig iemand die heel erg rustig is, dus liet zich daar niet door meeslepen (hij hield zich er gewoon helemaal buiten, wel een beetje slap vond ik toendertijd).
TS, ik weet niet of bij jou deze wat extremere vormen van ruzies iets van de laatste tijd zijn, je voorbeelden (behalve die gitaar, maar dat lag niet aan je moeder) zijn dat iig wel. In dat geval kun je er nu weinig mee doen, maar is de kans groot dat zodra je over 2 jaartjes het huis uit bent, je alsnog een goede band met je ouders op kunt bouwen.
Oh mên. Hoe herkenbaar. Doet ze precies ja. En dat is kut, want zo krijgt mijn vader ook een verkeerd beeld van mij..quote:Op maandag 25 september 2006 11:15 schreef Wakey het volgende:
[..]
Wow, alsof ik dit heb geschreven! Exact dezelfde situatie gehad, met als verschil dat mijn vader zelden thuis was en als hij er was, dan vertelde mijn moeder wat we allemaal (niet) hadden gedaan, en werden er nog meer sancties opgelegd. En het ging echt helemaal nergens over, mijn broer en ik waren de meest brave kinderen ooit.
Ja precies, dat leek me ook een goed idee. Heb daarom in de eerste instantie ook een krantenwijk genomen, maar ik ging helemaal kapot aan het vroege opstaan. Ben wel weer aan het zoeken naar een baantje, deels om die reden ook.quote:TS: even doorbijten, vooral je eigen plan trekken en je niet laten tegenhouden door je ouders. Dat betekent niet dat je ze uit moet schelden of weglopen, maar laat je ook zeker niet weerhouden van het geven van je mening en maken van je eigen keuzes. En misschien nog wel het allerbelangrijkste: laat je geen complexen aanpraten door je moeder. Je bent wel een puber, maar niet kut.
Egoisme is goed. Dat betekent dat je jezelf vooropstelt, en alleen dan kun je het overleven. Geloof in jezelf en maak er het beste van, laat je niet kapotmaken door ***ouders - je bent niet de enige in zo'n situatie.
Mijn 'uitweg' was trouwens HEEL veel werken, zodat ik niet thuis hoefde te zijn en al snel financieel onafhankelijk was. Bijkomend voordeel was dat ik al jong relevante werkervaring had, en dat was een voordeel bij het zoeken naar stages / eerste echte baan.
Het kutte is gewoon dat ik eigenlijk geen abnormale problemen heb met mijn vader.quote:Uiteindelijk heeft het gedrag van mijn ouders me sterker gemaakt, en ben ik goed terecht gekomenmaar het heeft wel invloed gehad op mijn persoonlijkheid. Ik zal nooit vergeten hoe ze me behandeld hebben, wel probeer ik hen nu te vergeven, maar ook dat is lastig en de relatie met hen zal nooit 100% worden.
Oh en iedereen die zegt dat je moet 'praten'... succes ermee. Mijn ervaring is dat met zulke ouders niet te praten valt. Zij zijn goed en jij bent fout, want jij bent jong en hebt geen kaas gegeten van het leven. Om nog maar ze zwijgen van het 'ons huis, onze regels' gedoe. Ze zien niet in wanneer ze te ver gaan, en schuiven hun eigen tekortkomingen af op de kinderen - het is emotionele mishandeling, en met mishandelaars valt niet te praten.
Ja? en? Dus ouders hoeven geen respect voor hun kinderen te hebben? ik ben de beroerdste niet en ik wil best wat doen in huis. TS ws ook wel. Maar als de mijne onderaan de trap staat en me beveelt als hitler om nu gelijk even wat te doen kan ze de boom in hoor. Respect my ass.quote:Op zondag 24 september 2006 20:54 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
[Quote]Omdat je ouders respect verdienen simpelweg omdat ze ouder zijn dan jij, ze zorgen dak je een dak boven je hoofd hebt, en de belangrijkste: omdat het je ouders zijn.
Precies. En ouders moeten respect ook verdienen IMHOquote:Ik ben 26, woon al jaren op mezelf maar ik kan je wel vertellen dat als ik mijn vader een lul of mijn moeder een trut zou noemen dan kan ik ook nu nog een flinke draai om mijn oren verwachten.
Respect moet je verdienen, het is geen grondrecht.![]()
Dat was niet helemaal de lading van wat ik zeiquote:Maar wat je zegt over "je loop altijd maar te zeiken" , klinkt wel logisch opzich. Misschien moet ik wat meer het slachtoffer uithangen, ook. Meer van "Waarom kan ik nou niks en ben ik zo kut", misschien dat ze dan medelijden krijgt ofzo
Kan wel hoor, mijn moeder was zo rond de 45, het waren ook meer pre-overgang buien, die eigenlijk heel puberaal overkwamen. Ik heb het haar dan ondertussen ook helemaal vergeven, want ik ben zelf ook puber geweest en weet hoe lastig het kan zijn om je emoties onder controle te houden dan, zeker als er zoals bij haar al jaren opgekropte gevoelens zijn (het huisvrouw zijn, altijd maar alles moeten doen enz. ; het is nu ook een stuk beter omdat ik het huis uit ben en mijn zusje ook al 17 en dus niet meer van haar afhankelijk). De situatie heeft bij ons toen ook een paar jaar geduurd, waarvan een jaartje of zo echt redelijk erg.quote:Op maandag 25 september 2006 11:57 schreef synthesix het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze in de overgang is, ze is pas 44?
M'n pa heeft wel net (of nog steeds?) z'n midlifecrisis gehad. Daarom is hij ook weer na 20 jaar gaan varen![]()
Jij draaft wel heel erg door he. Die jongen is 16, als je 16 bent hoor je gewoon een onbezorgt leventje te hebben.quote:Op maandag 25 september 2006 21:54 schreef releaze het volgende:
Hmm het klinkt wel een beetje als een beginnende overgang hoor, mn moeder begon ook zo vaag te doen rond dr 44e.. werd alleen maar erger.
ondanks dat het hele topic over jou gaat wil ik toch ff je moeder hier in een ander daglicht stellen. jij wilt graag dat ze zich inleeft in jouw belevingswereld maar nergens zie ik jou (en anderen) zich in haar belevingswereld inleven (nouja, dat wat ik heb gelezen). Wat ik uit dit kleine stukje opmaak is dat je vader vaak afwezig is, dat ze voor twee puberende jongens moet zorgen en een heel huishouden, midden in een verbouwing zit, mogelijk dus in de menopauze en je vader net door z'n midlifecrisis heen. Dat is alleen maar deze situatie maar dr zitten waarschijnlijk nog meer zaken omheen. Kijk eens voor jezelf naar haar omgeving (en eens eerlijk naar jezelf, maar dat dus niet alleen) waardoor haar reacties zo fel en overtrokken zijn. Hoe ze reageert is niet persoonlijk op jou, maar ze reageert heel duidelijk af om bepaalde redenen. Misschien dat als je wat mama onderzoek doet dat je dan wat meer begrip bij jezelf kan kweken waarom haar gedrag zo is zoals het is. She's only human, ze heeft ook bende problemen. (al dan niet erkend) (En menopauze schijnt dus 10x erger te zijn dan puberteit heb ik me laten vertellen, mocht ze daar nu al mee bezig zijn)
Goed, wat Xennia eerder in dit topic zei onderschrijf ik helemaal plus ik geloof dat dat de enige manier is om de sfeer in huis mogelijk weer een beetje positief te krijgen. Wat ik ook weleens tegen mijn broertje zeg is om gewoon eens wat quality time door te brengen met zn moeder/ouders (daar zeuren mijn ouders indirect namelijk heel erg om). Mama zal ik je ff helpen met de afwas? Zullen we een spelletje doen? Zal ik morgen/vanavond (insert favoriete eten) koken? Ik denk met je vader op de vaart en jullie helemaal caught up in jullie eigen wereldje dat ze best wel wat persoonlijke positieve aandacht mist.
Then again, ik ken je moeder niet. Zoek dat eens uit zodat je daar een beetje op kan inspelen.
Schijnbaar heeft ie dat niet en krijgt ie dat ook niet van z'n moeder. Jouw reply is gebaseerd op een fantasiespinseltje over hoe het zou moeten zijn, niet zoals het is. Wat kan je daar nou mee dan alleen maar janken om het feit dat het toch niet zo onbezorgd is als dat het volgens jou zou moeten zijn? Niets, alleen nog meer ellende. Hij heeft een probleem, ik ben niet van de oogkleppen, dus krijg je zo'n reply.quote:Op maandag 25 september 2006 22:02 schreef ivosnivo het volgende:
[..]
Jij draaft wel heel erg door he. Die jongen is 16, als je 16 bent hoor je gewoon een onbezorgt leventje te hebben.
Die enkele opmerking had jou, bij mij als ouder in elk geval, een vuurrood zitvlak opgeleverd, naast de te verwachten huis arrest...quote:Op maandag 25 september 2006 12:59 schreef Zwaffel het volgende:
Dan zegt ze wat tegen me,en dan zeg ik wat terug en dan zegt ze tegen mn vader dat ik haar een kankerhoer heb genoemdterwijl ik enkel zei dat ze een overspannen trut is
![]()
Heilige postquote:Op dinsdag 26 september 2006 00:25 schreef Hertog_Martin het volgende:
Sorry makker, maar je moeder is duidelijk een secreet.
Ach, puberteit... het grappige aan puberteit is, is dat het in veel gevallen gewoon gecreerd wordt door de ouders. Zodra je als kind de tienerjaren bereikt dan gaan ze ineens anders tegen je aankijken, zelfs als je eigenlijk helemaal niet verandert. Maar nee, je bent 16, dus ben je een puber. En dan beland je in de hel; want je kan niets meer goed doen.
Het leuke contact wat je wellicht had met de ouder die zo denkt veranderd ineens in vijandschap. Je mag ook ineens helemaal niets meer van mening zijn, want dan ben je een brutale snotaap die het wel even beter denkt te weten. Ondanks dat ouders onmogelijk alles kunnen weten en zelfs een kind van 8 sommige dingen beter weet dan iemand van 50. Maar nee, je kan niks weten dan volgens hun.
En als je wat wil, ben je verwend. Maar ookal zou je nooit om iets vragen, dan nog ben je verwend. Oh en een kutkind ook.
Natuurlijk wordt je door deze onmenselijke behandeling het helemaal zat. Je raakt gefrustreerd, want je kan niet communiceren met d'r, want wat je ook zegt ze ziet het als een aanval van een puberig rotkind, en het is allemaal jouw schuld. Je raakt vermoeid. Dan heb je daar ook nog eens school en alles bij en je trekt het niet meer.
Waardoor je ouders inderdaad uiteindelijk het kind krijgen zoals ze die al zagen toen het niet zo was; een gefrustreerd, oververmoeid depressief negatief kutkind.
En dan hebben ze gelijk.
Je kan veel over pubers zeggen, maar ik vind dat het te overdreven wordt waardoor ouders soms echt hun bloedeigen kinderen als de vijand gaan behandelen, enkel gebaseerd op veranderende leeftijd. Want je ouders noemen je vaak ook van je 12e tot en met je 21e ofzo een kutpuberOokal is je puberteit enkel tussen 17 en 20 of tussen 12 en 15 oid.
Ouders zijn ook teveel geobsedeerd met de opvoeding. Ze vinden dat ze alles moeten weten, dus schieten ze door het lint als hun kind een keer iets beter weet. Ipv gewoon het leuk te vinden en trots te zijn op de ontwikkeling van hun kinder en hun slimheid worden sommige ouders dus alleen maar boos... iets weten mag pas boven je 20e
Tirannie is het.
Nee, dat hoort bij vrouwen in het algemeenquote:Op dinsdag 26 september 2006 20:08 schreef synthesix het volgende:
Ik heb overigens de indruk dat m'n moeder denk dat ze lelijk is en dat ze er ook redelijk mee zit. Ook heletijd bezig met afvallen enzo.
Hoort dat ook bij de overgang?
Heb jij je moeder wel eens bedankt, een schouderklopje gegeven, een compliment omdat ze je je was heeft gewassen, de stofzuiger ter hand heeft genomen?quote:Op woensdag 27 september 2006 12:51 schreef synthesix het volgende:
Ik herinner me ook wel dat ik een keer ook een aanval van goede wil had. En spontaan ging afwassen, afdrogen en de vaat in de kast ging doen. Terwijl het daar nog geen tijd voor was (normaal na het eten) en ik het normaal gesproken samen met mijn broertje doe.
Haar reactie? Ze was licht geïrriteerd omdat ik het aanrecht niet helemaal goed had schoongemaakt.. Geen bedankje, schouderklopje, complimentje.. Niets.
Ouch. Weet niet of dat zo'n goed idee is. Lijkt me erg confronterend, en je schiet er weinig mee op om "nee" te horen.quote:Op zondag 24 september 2006 20:59 schreef Isdatzo het volgende:
vraag je moeder eens of ze wel van je houd, en dan vertel je haar maar (ongeacht het antwoord) dat je denkt dat ze niet van je houd..
oeoeh dit zijn geen ikboodschappen maar verkapte ikboodschappen, cq jij-boodschappen en heel erg verwijtend. Een ikboodschap zou eerder zijn, mama ik heb voor mijn gevoel alles geprobeerd om het hier in huis zo fijn mogelijk voor ons allemaal te maken. we ruzien nogsteeds heel veel dus er zit schijnbaar nog iets verkeerd. Of, ik merk dat als ik dit en dit doe, jij zus en zo reageert. ik kan dit niet helemaal volgen, hoe komt dit, hoe kan ik deze reactie niet uitlokken, ik heb het gevoel dat het dit en dat in onze relatie, huishouding blokkeert. hoe denk jij daarover? oid.quote:Op woensdag 27 september 2006 15:47 schreef Knipoogje het volgende:
De volgende stap is inderdaad 'ik' boodschappen gaan geven als ze weer eens een uitbrander geeft. "wat kan ik nu nog doen om je tevreden te maken?" "hou je eigenlijk wel van me" "waarom mag ik uberhaupt nog hier wonen als ik toch maar een parasiet ben" "weet je wel hoeveel pijn het me doet om parasiet genoemd te worden."
Je moeder is waarschijnlijk nog niet eens in de overgang met 44 jaar en afvallen doen vrouwen van alle leeftijden net zoals twijfelen aan hun uiterlijk. Hoe voel je je inmiddels, gaat het een beetje?quote:Op dinsdag 26 september 2006 20:08 schreef synthesix het volgende:
Ik heb overigens de indruk dat m'n moeder denk dat ze lelijk is en dat ze er ook redelijk mee zit. Ook heletijd bezig met afvallen enzo.
Hoort dat ook bij de overgang?
Waarschijnlijk moest je gewoon ff je hart luchten. Opkroppen helpt niet echt (zie ook: Hans Teeuwen - Met Een Breierdeck).quote:Op donderdag 28 september 2006 16:15 schreef synthesix het volgende:
Ja het valt opzich wel mee nu, ik ben er ook anders tegen aan gaan kijken, na het posten en lezen van dit topic. Het interesseert me opeens veel minder ofzo, ik weet niet precies..
En mn pa is thuis, dus betere tijden, en ik heb veel huiswerk, dat helpt waarschijnlijk ook wel, dan lijkt het voor hun net alsof ik heel goed bezig ben ofzo.
Hey ik herken heel veel in wat je verteld man. Niet met dezelfde voorbeelden en zo, en als ik jou zo hoor praten lijkt het erop dat je moeder er op uit is om gewoon moeilijk te doen, en volgens mij is dat bij mijn moeder niet zo. Maar wat je zegt, zij zeurt ook constant over dat zij alles moet doen in huis, dat wij niets doen, zij kan ook in 20 seconden tijd helemaal omslaan, etc etc.quote:Op woensdag 27 september 2006 12:51 schreef synthesix het volgende:
Argh.. Ik word er gek van.
Ik heb een tussenuur, en zet even koffie voor mezelf, denk ik ook koffie voor m'n ma te zetten, voor als ze thuiskomt, om e vicieuze cirkel te doorbreken enzo.
Maarja, ik zet bijna nooit koffie met het koffie apparaat, altijd oploskoffie. Had ik het dus niet goed gedaan, en er was blijkbaar te weinig over voor m'n moeder.
Zij komt dus thuis, ik zeg dat ik al koffie voor haar gezet heb. Geen bedankje ofzo, maar ok. 5 minuten later begint ze tegen me te schreeuwen, helemaal boos. Er zat nog maar een druppel in (iets van een half kopje, ik had het fout ingeschat)!! Echt helemaal furieus en schreeuwen omdat ik niet genoeg voor haar gezet had.
Ja wtf man, is dat nou normaal? Nou weet ik ook weer waarom ik bijna nooit spontaan wat voor haar doe...
Ik herinner me ook wel dat ik een keer ook een aanval van goede wil had. En spontaan ging afwassen, afdrogen en de vaat in de kast ging doen. Terwijl het daar nog geen tijd voor was (normaal na het eten) en ik het normaal gesproken samen met mijn broertje doe.
Haar reactie? Ze was licht geïrriteerd omdat ik het aanrecht niet helemaal goed had schoongemaakt.. Geen bedankje, schouderklopje, complimentje.. Niets.
Echt om te janken dit
Ga daar dan weg, heb ik destijds ook gedaan. Kon ook niks goed doen, alles was slecht wat ik deed en de rest van dat geneuzel. Heb gewoon m'n boeltje bij elkaar gepakt, ben weggegaan en had ze daarna in drie jaar niet meer gezien. Was toen (en nu nog steeds) de beste oplossing, want het gaf me meer rust dan dat ik "thuis" had en m'n prestaties op school werden destijds ook beter daardoor . . .quote:
Ja, en sommige mensen hebben gewoon niet van die leuke ouders. Dat is ook een optie misschien. Niet alle ouders zijn geweldig omdat ze ouders zijn, en niet alle pubers vinden hun ouders stom omdat ze pubers zijn.quote:Op maandag 2 oktober 2006 11:43 schreef AcidBurner het volgende:
ooit he ooit ... ga je denken ... het zijn de slechtste nog niet... geef jezelf wat tijd. en praat wat meer met die mensen in plaats van heel je privé op een forum vol achterlijke lulletjes te zetten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |