Achgossie.quote:Op maandag 25 september 2006 19:46 schreef Napalm het volgende:
[..]
Maar in een steeds internationale wereld vertekken steeds meer academici naar het buitenland. Dan profiteren andere landen terwijl NL betalen mag..
Dat is ook stom. Kost NL hardstikke veel geld.quote:Op maandag 25 september 2006 22:01 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Achgossie.
Gelukkig zijn Nederlanders altijd in overleg, om te zorgen dat er net zoveel buitenlandse studenten in Nederland studeren, als Nederlandse studenten in het buitenland. Ongeveer.
Van mij mogen ze maar ze mogen dan ook even de dure opleiding terugbetalen die Harry de stratenmaker gesubsideerd heeft..quote:Op maandag 25 september 2006 22:01 schreef Yildiz het volgende:
Dat academici dan naar het buitenland gaan, zegt meer over de de fase na de opleiding, namelijk, werk.
wees gerust, dit issue is nog lang niet beslecht. het is absoluut nog geen officieel standpunt. ik weet zeker dat het NIET in het programma word opgenomen.quote:Op maandag 25 september 2006 19:35 schreef Evil_Jur het volgende:
Wow, dit is wel een make / break issue wat stemmen op CDA betreft, voor mij. Ik was redelijk naar hun kant aan het leunen, maar zo wordt het ernstig onaantrekkelijk.
Zo, ziener, dan weet jij meer dan het CDA.quote:Op dinsdag 26 september 2006 09:38 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wees gerust, dit issue is nog lang niet beslecht. het is absoluut nog geen officieel standpunt. ik weet zeker dat het NIET in het programma word opgenomen.
Dat is juist heel slim en liberaal: meer internationaal contact betekent dat de juiste werkgever of onderzoeker daar terecht komt waar hij het meest tot zijn recht komt.quote:Op maandag 25 september 2006 22:21 schreef Napalm het volgende:
[..]
Dat is ook stom. Kost NL hardstikke veel geld.
[..]
Niet zeuren. Het kind van Harry de Stratenmaker mag ook studeren, als-ie wil.quote:Van mij mogen ze maar ze mogen dan ook even de dure opleiding terugbetalen die Harry de stratenmaker gesubsideerd heeft..
Wat schiet Nederland daarmee op? Je kan Ricardo nirt overal in betrekken hoor.quote:Op dinsdag 26 september 2006 11:29 schreef Floripas het volgende:
Dat is juist heel slim en liberaal: meer internationaal contact betekent dat de juiste werkgever of onderzoeker daar terecht komt waar hij het meest tot zijn recht komt.
Onwaarschijnlijk gezien de grote link tussen studeren en intelligent/ opvoeding. Aangezien intelligentie een flinke erfelijke component heeft en opvoeding voor Harry ook niet echt op studie gericht zal zijn een statistisch onwaarschijnlijke gebeurtenis.quote:Op dinsdag 26 september 2006 11:29 schreef Floripas het volgende:
Niet zeuren. Het kind van Harry de Stratenmaker mag ook studeren, als-ie wil.
Mijn vader is stratenmaker en ik doe WO en m'n zusje ook. Daar gaat je theorie.quote:Op dinsdag 26 september 2006 11:45 schreef Napalm het volgende:
[..]
Wat schiet Nederland daarmee op? Je kan Ricardo nirt overal in betrekken hoor.
[..]
Onwaarschijnlijk gezien de grote link tussen studeren en intelligent/ opvoeding. Aangezien intelligentie een flinke erfelijke component heeft en opvoeding voor Harry ook niet echt op studie gericht zal zijn een statistisch onwaarschijnlijke gebeurtenis.
En daarnaast zijn er nu vele eerste-generatie studenten. Studenten die in een omgeving zoals Napalm schetst opgegroeid zijn, in een omgeving waar ouders geen hoger onderwijs hebben genoten noch een beroep uitoefenen wat hoger onderwijs vraagt.quote:Op dinsdag 26 september 2006 12:24 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Mijn vader is stratenmaker en ik doe WO en m'n zusje ook. Daar gaat je theorie.
Nou, als jij het WO doet dan zou je toch moeten weten dat enkel uitzonderignen nog niet het einde van een theorie betekenen..quote:Op dinsdag 26 september 2006 12:24 schreef Ultrawuft het volgende:
nou ja enkele, ik ken wel meer mensen uit m'n directe omgeving waarvan de ouders bouwvakker oid zijn en waar de kinderen gewoon op een universiteit zitten. En een tegenvoorbeeld is altijd nog een makkelijk manier om een theorie/bewijs te ontkrachten:)quote:Op dinsdag 26 september 2006 12:30 schreef Napalm het volgende:
[..]
Nou, als jij het WO doet dan zou je toch moeten weten dat enkel uitzonderignen nog niet het einde van een theorie betekenen..
Daarin heb je natuurlijk gelijk. Maar jouw theorie is niet helemaal sluitend. Intelligentie is in dit geval niet helemaal het gevolg van overerving. Zoals hierboven beschreven is door de ontwikkeling van het onderwijs en omdat studeren bij onze ouders vroeger nou eenmaal niet altijd even gestimuleerd werd het tegenwoordig heel normaal dat kinderen studeren terwijl ouders dit niet deden.quote:Op dinsdag 26 september 2006 12:30 schreef Napalm het volgende:
[..]
Nou, als jij het WO doet dan zou je toch moeten weten dat enkel uitzonderignen nog niet het einde van een theorie betekenen..
Dikke, vette, slappe, stroperige bullshit. Ten eerste weet je niet of die relatie bestaat, want dat weten onderzoekers niet eens. Denk je dat ik slimmer ben geboren dan jij? Ikzelf denk van niet, maar ik heb er harder voor gewerkt en veel gelezen. Je hebt ook een intelligentieconditie, en dat is een kwestie van trainen.quote:Op dinsdag 26 september 2006 11:45 schreef Napalm het volgende:
Onwaarschijnlijk gezien de grote link tussen studeren en intelligent/ opvoeding. Aangezien intelligentie een flinke erfelijke component heeft en opvoeding voor Harry ook niet echt op studie gericht zal zijn een statistisch onwaarschijnlijke gebeurtenis.
Beweer ik dat dan?quote:Op dinsdag 26 september 2006 12:37 schreef Quoi het volgende:
[..]
Daarin heb je natuurlijk gelijk. Maar jouw theorie is niet helemaal sluitend. Intelligentie is in dit geval niet helemaal het gevolg van overerving.
Welnee. Waarom zou dat goed zijn dan?quote:Op dinsdag 26 september 2006 12:37 schreef Quoi het volgende:
Dat internationaliseringsargument is trouwens kul. Internationalisering is een enorm goede ontwikkeling. Het zet NL op de kaart en buitenlandse studenten komen ook hierheen. Goed voor de kenniseconomie en kennis laat zich niet begrenzen.
Bron?quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:07 schreef Floripas het volgende:
Dikke, vette, slappe, stroperige bullshit. Ten eerste weet je niet of die relatie bestaat, want dat weten onderzoekers niet eens.
Statistisch gezien is de kans dat jij intelligenter bent dan ik klein.quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:07 schreef Floripas het volgende:
Denk je dat ik slimmer ben geboren dan jij? Ikzelf denk van niet, maar ik heb er harder voor gewerkt en veel gelezen.
Dat neemt allemaal niet weg dat de erfelijke factoren een rol spelen. Als je van een dubbeltje door training een kwartje kan maken is dat mooi. Desondanks kan je dan van een kwartje 50 cent maken. Daarmee kom je dus niet gelijk uit.quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:07 schreef Floripas het volgende:Je hebt ook een intelligentieconditie, en dat is een kwestie van trainen.
quote:
Daar dus.quote:Op dinsdag 26 september 2006 11:45 schreef Napalm het volgende:
Aangezien intelligentie een flinke erfelijke component heeft
Leg me eens even precies uit waarom dat geen goede ruil is voor ons.quote:Welnee. Waarom zou dat goed zijn dan?
Onze beste studenten vertrekken en we krijgen er studenten uit de 2e en 3e werled voor terug. Dat is geen goede ruil voor ons.
Hierzood.quote:
Zullen we eens titels naast elkaar leggen? Daar kunnen we vast statistisch ook wel iets over zeggen. Ik denk het niet, dus.quote:Statistisch gezien is de kans dat jij intelligenter bent dan ik klein.
[..]
Bron?quote:Dat neemt allemaal niet weg dat de erfelijke factoren een rol spelen. Als je van een dubbeltje door training een kwartje kan maken is dat mooi. Desondanks kan je dan van een kwartje 50 cent maken. Daarmee kom je dus niet gelijk uit.
Lees je uberhaupt wel of plak je gewoon maar wat?quote:
Waarom zou het wel een goede ruil zijn?quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:23 schreef Floripas het volgende:
Leg me eens even precies uit waarom dat geen goede ruil is voor ons.
Er is helemaal geen bewijs voor een erfelijke component. Tenzij je me die kunt leveren, natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:26 schreef Napalm het volgende:
[..]
Lees je uberhaupt wel of plak je gewoon maar wat?
Of snap je het verschil niet tussen volledig overfelijk en "een flinke erfelijke component"?
[..]
Wie vergelijk je nu precies met een B-klasse-auto? Negers? Chinezen? Kortom, studenten die getalenteerd en initiatiefrijk genoeg zijn om hier een tijdje te komen studeren?quote:Waarom zou het wel een goede ruil zijn?
Als ik een nieuwe BMW 5 serie hebt en jij een golf, ik geef mijn bmw weg en krijg jouw golf. Dan ben ik toch niet beter af?
Wederom: lees je wel wat je zelf post? Die link spreekt over "may" en termen als "largely influenced by environment in other circumstances". Met jouw IQ begrijp je uiteraard dat dergelijke termen een relatie niet wegnemen. Overigens een slechte bron want ze gebruiken intelligentie slechts als voorbeeld..quote:
Eerste hit @ googlequote:Op dinsdag 26 september 2006 13:29 schreef Floripas het volgende:
Er is helemaal geen bewijs voor een erfelijke component. Tenzij je me die kunt leveren, natuurlijk.
Zozo, een rechtstreekse verhouding tussen aantal titels en IQ? Bron voor deze stelling?quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:25 schreef Floripas het volgende:
Zullen we eens titels naast elkaar leggen? Daar kunnen we vast statistisch ook wel iets over zeggen. Ik denk het niet, dus.
Je vraagt om een bron van een redenatie? Het lijkt me vrij logisch dat als je een dom iemand slimmer kan maken door training dat je dan ook een slim iemand slimmer kan maken door training.. Uiteindelijk zal de slimme dan toch slimmer blijven.quote:
Terwijl onze vertrekkende studenten ook "getalenteerd en initiatiefrijk" zijn.quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:29 schreef Floripas het volgende:
Wie vergelijk je nu precies met een B-klasse-auto? Negers? Chinezen? Kortom, studenten die getalenteerd en initiatiefrijk genoeg zijn om hier een tijdje te komen studeren?
Hallo, je doopt je eigen woorden hier ZELF om tot theorie, hoor! Nu niet ineens gaan bakkeleien of dat wel statistisch bewezen is.quote:Op dinsdag 26 september 2006 12:30 schreef Napalm het volgende:
[..]
Precies. Het zijn gissingen; er zijn nergens harde bewijzen.quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:42 schreef Napalm het volgende:
[..]
Wederom: lees je wel wat je zelf post? Die link spreekt over "may" en termen als "largely influenced by environment in other circumstances". Met jouw IQ begrijp je uiteraard dat dergelijke termen een relatie niet wegnemen. Overigens een slechte bron want ze gebruiken intelligentie slechts als voorbeeld..
[..]
En dan staat toch maar mooi in die eerste hit van jou:quote:Eerste hit @ google
No study of the causes of intelligence has failed to find a certain and often substantial heritability
[..]
Het was een omkering van jouw redering. Overigens zal er wel een verband zijn tussen je IQ-score en hoeveel je doet met je hoofd, net als er een verband zal zijn tussen topsporter zijn en hoe goed je scoort op de coopertest, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk meer bewijst dan A=A.quote:Zozo, een rechtstreekse verhouding tussen aantal titels en IQ? Bron voor deze stelling?
Er is meer dan geld.quote:Overigens is meer dan één titel halen vrij overbodig want als je goed ben kan je beter je kwaliteiten ten gelde maken als je een nuttige studie gedaan hebt (overigens heb ik in 3 landen gestudeerd en een post doc gedaan).
Intelligentie is niet iets dat je aan kunt wijzen. punt.quote:Echter, de meest-intelligente mensen die ik ken zijn degenen zonder academische titels..
[..]
Er zijn mensen die door lichamelijke gebreken nooit de marathon van New York kunnen lopen, maar verreweg de meeste mensen kunnen dat wel bereiken met inzet en training.quote:Je vraagt om een bron van een redenatie? Het lijkt me vrij logisch dat als je een dom iemand slimmer kan maken door training dat je dan ook een slim iemand slimmer kan maken door training.. Uiteindelijk zal de slimme dan toch slimmer blijven.
[..]
Natuurlijk. Goed voor die landen, dus. En goed voor ons, dat ze hebben gezien hoe dingen ook anders kunnen dan hier.quote:Terwijl onze vertrekkende studenten ook "getalenteerd en initiatiefrijk" zijn.![]()
Draai er eens niet omheen, en leg je metafoor over de brakke auto's eens uit.quote:Waarop baseer jij dat zij beter of even goed zijn als onze eigen studenten die vertrekken? Gezien de voorgeschiedenis van onze studenten passen ze in elk geval prima in onze taal en cultuur.
Wat is links, de FP?quote:Op dinsdag 26 september 2006 14:07 schreef rosmalen het volgende:
waar gaat dit over ..iets wat door links op het bord van het CDA geschoven is....en zeg nou niet dat die k.t krant niet links is...stelletje sukkels daar
Vertel mee dan eens wat er bewust verkeerd wordt geciteerd?quote:Op dinsdag 26 september 2006 14:17 schreef rosmalen het volgende:
[quote]Op dinsdag 26 september 2006 14:09 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wat is links, de FP?
En het staat gewoon te bewonderen in het concept-verkiezingsprogramma, hoor.
Lees je eens in, zeg. Is dat tegenwoordig al teveel gevraagd?
heb ik gelezen..alleen dat kneuter krantje citeerd bewust verkeerd...en je weet dondersgoed dat het zo is...
p.s mooie voeten heb je
Zucht.quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:57 schreef Floripas het volgende:
En dan staat toch maar mooi in die eerste hit van jou:
"1. Both heredity and environment contribute to intelligence.
2. Heredity and environment interact in various ways.
3. Extremely poor as well as highly enriched environments can interfere with the realization of a person's intelligence, regardless of the person's heredity” (Sternberg & Grigorenko, 1997, p.xi).
4. Although most would accept a causal role of genetics, the exact genetic link and how it operates is very far from being understood - another point that most psychologists would agree on. It is certainly not a single gene, but a complex combination of smaller genetic markers.
5. But likewise, it is difficult to pin-down single, identifiable elements of the environment which directly influence IQ scores. Several environmental factors influence intelligence."
Statistisch gezien is het minder waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:57 schreef Floripas het volgende:
Dus je hebt geen enkele reden om aan te nemen dat kinderen van stratenmakers niet zouden kunnen gaan studeren.
En dat zegt wat?quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:57 schreef Floripas het volgende:
Er is geen enkel bewijs voor dat je intelligentie niet ook heel goed kunt oefenen.
Wellicht. Maar kwaliteit krijgt een beloning. Gewoonlijk is er een samenhang tussen de hoogte van de beloning en de mate van kwaliteitquote:Op dinsdag 26 september 2006 13:57 schreef Floripas het volgende:
Er is meer dan geld.
Geen samenhang tussen intelligentie en de score op een IQ test?quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:57 schreef Floripas het volgende:
Intelligentie is niet iets dat je aan kunt wijzen. punt.
Zeker maar iemand die van nature getalenteerd is zal na training harder kunnen rennen dan eimand die dat talent niet heeft.quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:57 schreef Floripas het volgende:
Er zijn mensen die door lichamelijke gebreken nooit de marathon van New York kunnen lopen, maar verreweg de meeste mensen kunnen dat wel bereiken met inzet en training.
Ik claim dat het onwaarschijnlijk is dat de nieuwe buitenlandse studenten kwalitatief onvoldoende zijn om het vertrek van NL-studenten naar het buitenland te compenseren. Net als dat een golf minde ris dan een 5-serie ondanks dat beiden 4 wielen en een stuur hebben.quote:Op dinsdag 26 september 2006 13:57 schreef Floripas het volgende:
Natuurlijk. Goed voor die landen, dus. En goed voor ons, dat ze hebben gezien hoe dingen ook anders kunnen dan hier.
[..]
Draai er eens niet omheen, en leg je metafoor over de brakke auto's eens uit.
Ik heb nooit gezegd dat jij het volledig overerfelijk vind, maar wel dat jij glashard beweert dat er een erfelijke component is. Veel wetenschappers vermoeden dit wel, maar het is dus nog nooit bewezen!quote:Op dinsdag 26 september 2006 14:39 schreef Napalm het volgende:
[..]
Zucht.![]()
Nogmaals: ik zeg nergens dat intelligentie volledig overerfelijk is. Leg me geen woorden in de mond!
Ik zeg wel dat er een "flinke erfelijke component" is.
[..]
Neu, dat valt wel mee. Bedenk je eens wat mensen honderd jaar geleden deden en hoeveel nazaten daarvan hebben gestudeerd.quote:Statistisch gezien is het minder waarschijnlijk.
[..]
Dat men er niet over uit is - dat het zo divers is dat je er geen peil op kunt trekken.quote:En dat zegt wat?
[..]
Dat ben ik niet met je eens: leraren, verpleegkundigen, fulltime moeders, vrijwillerswerk, schilders als Vincent van Gogh, enzovoorts, enzovoorts.quote:Wellicht. Maar kwaliteit krijgt een beloning. Gewoonlijk is er een samenhang tussen de hoogte van de beloning en de mate van kwaliteit
[..]
Nope. IQ is geen vaststaand cijfer in je kopje, ofzo. Het is een fluctuerend iets.quote:Geen samenhang tussen intelligentie en de score op een IQ test?
[..]
Dat kan, maar de kenniseconomie heeft niet alleen maar topsprinters nodig, maar ook een boel mensen die die marathon in redelijke tijd kunnen uitlopen, om bij de sportmetafoor te blijven. Jursiten, verpleegkundigen, tandheelkundigen, dietisten, enzovoorts, enzovoorts.quote:Zeker maar iemand die van nature getalenteerd is zal na training harder kunnen rennen dan eimand die dat talent niet heeft.
[..]
Ze komen ook weer terug, hoor.quote:Ik claim dat het onwaarschijnlijk is dat de nieuwe buitenlandse studenten kwalitatief onvoldoende zijn om het vertrek van NL-studenten naar het buitenland te compenseren. Net als dat een golf minde ris dan een 5-serie ondanks dat beiden 4 wielen en een stuur hebben.
Ik ben er juist wel trots op dat wij over heel de wereld spin-offs hebben. Waarom ook eigenlijk niet?quote:Daarom vind ik het verdedigbaar dat je studenten, die op kosten van de gemeenschap studeren die kosten laat terug betalen. Normaliter doen ze dat indirect doordat ze later belasting betalen en productief zijn in NL. Als ze naar het buitenland vertrekken doen ze dat niet meer. Van mij mag je dan best verlangen dat ze op een andere wijze terugbetalen.
quote:Op dinsdag 26 september 2006 12:24 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Als we dan toch statistisch aan het brabbelen zijn.....quote:Op woensdag 27 september 2006 13:20 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
![]()
je redeneert nog wel als een stratenmaker (of als een beta). 1 voorbeeld betekent nog niet dat er geen relatie bestaat. weleens statistiek gehad?
je moet wel heel erg naief zijn om de erfelijkheid van intelligentie, en daarmee de link tussen opleiding ouders en opleiding kind, te ontkennen.
En jij redeneert als een dronken verjaardags-oom.quote:Op woensdag 27 september 2006 13:20 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
![]()
je redeneert nog wel als een stratenmaker (of als een beta). 1 voorbeeld betekent nog niet dat er geen relatie bestaat. weleens statistiek gehad?
je moet wel heel erg naief zijn om de erfelijkheid van intelligentie, en daarmee de link tussen opleiding ouders en opleiding kind, te ontkennen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |