FOK!forum / Culinesse à gogo / Waar moet een goede ober aan voldoen??
tajinezaterdag 23 september 2006 @ 08:15
ben benieuwd wat hier op de reacties zijn,zijn er behalve arletheid gastvrijheid warenkennis,nog meer dingen,waar volgens jullie een ober aan moet voldoen???
ikwilookwatzeggenzaterdag 23 september 2006 @ 08:20
Hij moet niet continu langs komen om te vragen of alles naar wens is!
Nico35zaterdag 23 september 2006 @ 09:09
Mensenkennis is ook wel handig
boem-dikkiezaterdag 23 september 2006 @ 09:16
wat IWOWZ zegt : niet telkens langs komen, 1 keer per maaltijd is voldoende .
Verder gewoon vriendelijk aandoen, klantvriendelijk en natuurlijk een beetje kennis.
Ook een beetje humor erin houden, ben zelf ook ober, en ik moet eerlijk zeggen dat ik als in een restaurant zit me er aan erger dat al het personeel zo formeel en nors doet.
tajinezaterdag 23 september 2006 @ 09:32
klopt helemaal grootste ergenis is....... is het naar wens........ heeft het gesmaakt.........en de ergste...smakelijke voortzetting
boem-dikkiezaterdag 23 september 2006 @ 09:35
nouja ik vraag wel altijd na t voorgerecht of het gesmaakt heeft, dat is toch niet meer dan normaal? en tijdens het hoofdgerecht kom ik 1 keer langs of alles naar wens is en of er voldoende van alles is.
tajinezaterdag 23 september 2006 @ 09:48
het gaat meer om wat je zegd,heeft het gesmaakt kun je ook anders vragen bijv....... ow dit mag onze chefkok graag zien als je een leeg bord af ruimt
Mute_Mezaterdag 23 september 2006 @ 09:55
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 09:48 schreef tajine het volgende:
het gaat meer om wat je zegd,heeft het gesmaakt kun je ook anders vragen bijv....... ow dit mag onze chefkok graag zien als je een leeg bord af ruimt
dan hoor ik liever "heeft het gesmaakt?"
tajinezaterdag 23 september 2006 @ 10:03
ok snap ik gaf alleen ff een vorbeeldje.ergenis is dat je 5 obers in een vol restaurant,steeds hoort zeggen heeht het gesmaakt.. geef dan je eigen draai er aan
XiChicozaterdag 23 september 2006 @ 10:13
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:03 schreef tajine het volgende:
ok snap ik gaf alleen ff een vorbeeldje.ergenis is dat je 5 obers in een vol restaurant,steeds hoort zeggen heeht het gesmaakt.. geef dan je eigen draai er aan
Ik heb liever niet dat een ober zelfbedachte grapjes gaat maken, dan krijg je zo'n moment waarop je verplicht even moet lachen, ha-ha-ha. Doe maar gewoon formeel.
spijkerbroekzaterdag 23 september 2006 @ 10:30
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:13 schreef XiChico het volgende:
Ik heb liever niet dat een ober zelfbedachte grapjes gaat maken, dan krijg je zo'n moment waarop je verplicht even moet lachen, ha-ha-ha. Doe maar gewoon formeel.
Inderdaad. Als ik uit eten ga, draait het om mijn vrienden/partner/whatever en mij, en ZEKER niet om de ober. Dus zelfverzonnen halfhartige grapjes: nee, dank je wel.
ChrisJXzaterdag 23 september 2006 @ 10:33
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:13 schreef XiChico het volgende:

Ik heb liever niet dat een ober zelfbedachte grapjes gaat maken, dan krijg je zo'n moment waarop je verplicht even moet lachen, ha-ha-ha. Doe maar gewoon formeel.
Had laatst op vakantie een ober die in het Engels grapjes ging lopen maken. Die kerel was sowieso al irritant, maar zijn Engels was ook nog eens bar slecht. Keek je hem aan met een blik van WTF heeft die kerel het over kwam er meteen achteraan: Is djook
CobusKuchzaterdag 23 september 2006 @ 10:33
Een goede ober is een aantrekkelijke vrouw...

In mijn ogen moet een ober altijd zich aanpassen aan het volk aan tafel. Wanneer je te maken hebt met een dartteam moet je je heel anders opstellen dan wanneer je te maken hebt met de bejaarden-kaartclub. Mensen moeten zich op hun gemak voelen door je en zich vooral welkom voelen. En dat helpt ook de fooi te verhogen...
x302zaterdag 23 september 2006 @ 10:36
geld kunnen tellen
eerlijk zijn
niet bang zijn van klanten: klanten durven aanspreken als ze iets fout doen, maar toch vriendelijk blijven
weten wanneer hij nodig is
een plateau recht kunnen houden
ChrisJXzaterdag 23 september 2006 @ 10:40
Ik heb eens (waar weet ik niet meer) een verhaal gelezen over een gezelschap dat uit eten ging ter ere van de weet ik veel hoeveelste verjaardag van oma. Allemaal chique gerechten op de kaart, maar oma wenste het liefst een hamlapje met sperziebonen en gekookte aardappelen. Zonder te blikken of te blozen noteerde de ober dit en oma kreeg haar happie
tajinezaterdag 23 september 2006 @ 10:41
ok in bepaalde gevallen is het ook niet wenselijk ,als je je mond open doet een vriendelijk knikje volstaat dan wel
ChrisJXzaterdag 23 september 2006 @ 10:42
Een goede ober haalt trouwens ook niet het bord van eter 1 weg als eter 2 nog aan het eten is. En haalt ook niet het bord van eter 2 weg als deze nog op de laatste hap aan het kauwen is
Gebleektezaterdag 23 september 2006 @ 10:43
Nieuw bier komen brengen als ze zien dat het op is!
tajinezaterdag 23 september 2006 @ 10:49
een goede ober weet dat hij de doodstraf krijgt!!!!! als hij gaat uitruimen ,terwijl er nog gasten aan het eten zijn!!!!
okkie-manzaterdag 23 september 2006 @ 11:00
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 09:32 schreef tajine het volgende:
klopt helemaal grootste ergenis is....... is het naar wens........ heeft het gesmaakt.........en de ergste...smakelijke voortzetting
Vind jij het een grote ergernis als de ober vraagt of het naar wens is
Dat lijkt me toch meer dan normaal dat dat wordt gevraagd.
okkie-manzaterdag 23 september 2006 @ 11:05
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:42 schreef ChrisJX het volgende:
Een goede ober haalt trouwens ook niet het bord van eter 1 weg als eter 2 nog aan het eten is. En haalt ook niet het bord van eter 2 weg als deze nog op de laatste hap aan het kauwen is
Mee eens
tajinezaterdag 23 september 2006 @ 11:07
ok gaat tie weer het gaat om de text .....is alles naar wens ...kan gewoon niet meer er zijn legio manieren.om dit ook aan een gast te vragen!!!!!!!
tajinezaterdag 23 september 2006 @ 11:09
op een andere manier moest er nog ff tussen
charonzaterdag 23 september 2006 @ 11:10
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:07 schreef tajine het volgende:
ok gaat tie weer het gaat om de text .....is alles naar wens ...kan gewoon niet meer er zijn legio manieren.om dit ook aan een gast te vragen!!!!!!!
Hoef ik niet. "Is alles naar wens" is prima en duidelijk.
ForeverEternalFreakzaterdag 23 september 2006 @ 11:16
Ik vind een van de belangrijkste dingen toch wel vriendelijk-, spontaan- en beleefdheid. Ik ben in genoeg (goede) restaurants geweest waar de bediening er als geslagen honden bijloopt en ze verboden wordt om ook maar enig overbodig contact met de gasten te hebben, omdat dit de gasten alleen maar zou kunnen storen. Dat is ook niet echt bevorderlijk voor de sfeer. Ik heb liever dat een ober aanvoelt hoe hij zich op dat moment moet opstellen.

Het hoeven van mij geen hele informele mensen te zijn, maar dat hele zakelijke is -zeker tijdens bijvoorbeeld een familie-etentje- niet echt prettig. Bovendien vind ik dat er van een ober best interesse naar zijn gasten af mag komen. Zolang ze voldoende kennis van de etiquette hebben is het prima, als er ook maar een lach op hun gezicht kan (en mag) verschijnen.

[ Bericht 3% gewijzigd door ForeverEternalFreak op 23-09-2006 11:22:44 ]
teh_m0nkeyzaterdag 23 september 2006 @ 11:19
Anders vraag je gewoon aan de gasten hoevaak je moet langslopen, bier bijvullen zodra het glas of de glazen leeg zijn of zoveel mogelijk wegblijven of alleen als je gewenkt wordt.. Easy as that lijkt me
E.T.zaterdag 23 september 2006 @ 11:32
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:19 schreef teh_m0nkey het volgende:
Anders vraag je gewoon aan de gasten hoevaak je moet langslopen, bier bijvullen zodra het glas of de glazen leeg zijn of zoveel mogelijk wegblijven of alleen als je gewenkt wordt.. Easy as that lijkt me
een goede ober/serveerster voelt zoiets aan.
als dat aan mij gevraagd zou worden is het de laatste keer dat ik daar gegeten heb.

Verder vind ik persoonlijke kwinkslagen van het bedienend personeel 'not done'. Dit gaat alleen op aangeven van de klant. Maar ook hier geldt: hier zijn geen richtlijnen voor, dat voel je aan (of niet.. en als het antwoord 'niet' is.. hou het dan alsjeblieft formeel!!)

Verder hangt e.e.a. nogal af van het soort restaurant waar je werkzaam bent. In De Librije gaat het iets anders dan in het eetcafe om de hoek.

Verder.. een hoop dingen kun je leren.. Het verschil tussen 'een ober' en 'een goede ober' zit in de dingen die vaak vallen onder 'aanvoelen' en kun je dus niet leren. Je bent het of je bent het niet.
Pilootjezaterdag 23 september 2006 @ 11:51
Als kok zeg ik: Een ober moet niet meer hooi op zijn vork nemen dan hij kan hebben. Dus borden van A naar B slepen en weer terug, en daarbij ook nog eens uitleggen wat het is is voor de meeste al erg moeilijk. Dus laten we het niet te moeilijk maken.
boem-dikkiezaterdag 23 september 2006 @ 12:31
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:19 schreef teh_m0nkey het volgende:
Anders vraag je gewoon aan de gasten hoevaak je moet langslopen, bier bijvullen zodra het glas of de glazen leeg zijn of zoveel mogelijk wegblijven of alleen als je gewenkt wordt.. Easy as that lijkt me
nou , dit zou ik wel raar vinden hoor als een ober dit aan mij zou vragen :S
Ober voelt zoiets wel aan en anders reageerd ie wel op een seintje of wenk.
Alles naar wens en heeft het gesmaakt vind ik niet meer dan normaal en als ze er een eigen draai aan gaan geven moet het maar beter een goede draai zijn, want alles naar wens en heeft het gesmaakt is gewoon netjes en doeltreffend.

Zoiets als wat iemand eerder zei in dit topic 'de chefkok zou blij zijn om uw bord zo leeg te zien' vind ik echt vreemd als een ober dat tegen mij zegt dan is heeft het gesmaakt beter.

Borden weghalen is echt onfatsoenlijk als er nog mensen aan het eten zijn, écht niet netjes, al is dit in Italië zeer gebruikelijk en word dit als netjes opgevat, ik vind het maar irritant dat ik niks meer voor mijn neus heb en bijv. mijn vriendinnetje nog aan het eten is .
ROGzaterdag 23 september 2006 @ 12:41
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:51 schreef Pilootje het volgende:
Als kok zeg ik: Een ober moet niet meer hooi op zijn vork nemen dan hij kan hebben. Dus borden van A naar B slepen en weer terug, en daarbij ook nog eens uitleggen wat het is is voor de meeste al erg moeilijk. Dus laten we het niet te moeilijk maken.
Kutkok.

Wederom opvallend in dit topci dat zelfs de obers het over klanten, klantvriendelijkheid hebben.. Alleen bouwmarkten en hoeren klanten, de horeca heeft gasten! Leer het toch eens..
ROGzaterdag 23 september 2006 @ 12:43
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:42 schreef ChrisJX het volgende:
Een goede ober haalt trouwens ook niet het bord van eter 1 weg als eter 2 nog aan het eten is.
Tenzij het een buffet is waarbij je eter 1 de kans geeft een tweede gang langs het buffet te maken. Maar bij een uitgeserveerd diner is het inderdaad not done om eerder uit te halen dan dat alle gasten zijn uitgegeten.
Pilootjezaterdag 23 september 2006 @ 12:56
Dat vind ik eigenlijk nog wel het mooiste van in de horeca werken. De verhouding tussen koks en kelners. Vaak zijn het alleen de maitre en de chef die het met elkaar kunnen vinden.
Ik heb in aardig wat zaken gewerkt, van snackbar tot sterren. Maar nergens konden de koks het met kelnders echt goed vinden. Wel vriendelijk tegen elkaar, maar echt vrienden nee. Vooral niet tijdens het servies
Hoe denken kelners nu over koks, ik ga er een nieuw topic over openen !
tajinezaterdag 23 september 2006 @ 13:41
kelners kunnen niet zonders koks,en anders om ook niet!!!
wij zorgen er voor dat jullie creatie met een gedegen kennis kennis van de producten geseveerd word,met een juist wijn advies verder moeten wij er op toe zien dat gasten zich de hele avond vermaken!!!
niet door overdreven aanwezig te zijn ,maar door attent en allert te zijn
OBER HET MOOISTE BEROEP(roeping)
funkyskunkiezaterdag 23 september 2006 @ 15:48
Ik weet niet of het hier tussenpast, maar wij (ik en vriendin) gaan regelmatig eten in een chauffeurscafe. (De Smid in Epse).

Daar zat een tijd geleden een gezelschap van een man of 15, mensen met veel centjes zo te zien aan hun uiterlijk en spraak.

Na de ober al tig keer heen en weer te laten rennen werden de bestellingen opgenomen.
En toen was daar zo'n vrolijke man (uiteraard met voldoende drank op) Die rustig babi pangang en een of andere chinese rijsttafel besteld.

Reactie van de ober, "das geen probleem hoor", die man:" maar ik maak maar een grapje" , de ober "maar ik niet."

Om hem vervolgens 10 min later voorbij te zien fietsen met aan tas van de afhaalchinees

Wat vrolijke frans ook netjes op zijn bord kreeg

Tsja, en wie staat er dan voor lul, ik vond het wel een strakke actie
ROGzaterdag 23 september 2006 @ 16:34
Gasten die arelaxed zijn of erger nog je proberen te naaien zijn inderdaad goed terug te pakken..

Irritante gast die interessant wil doen tegenover zijn gasten : "Oberrrr, komt u eens. Nog eenmaal de, hm even kijken heur.. de witte Argentijnse Vista Flores voor ons."
Ober: "U bedoelt de huiswijn mijnheer, maar natuurlijk. "
spijkerbroekzaterdag 23 september 2006 @ 17:03
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 16:34 schreef ROG het volgende:
Gasten die arelaxed zijn of erger nog je proberen te naaien zijn inderdaad goed terug te pakken..

Irritante gast die interessant wil doen tegenover zijn gasten : "Oberrrr, komt u eens. Nog eenmaal de, hm even kijken heur.. de witte Argentijnse Vista Flores voor ons."
Ober: "U bedoelt de huiswijn mijnheer, maar natuurlijk. "
Wat dus automatisch resulteert in het geven van ¤0 fooi
Crashcatzaterdag 23 september 2006 @ 17:18
Verzorgd uit zien.
Isabeauzondag 24 september 2006 @ 02:30
Wat mij een buitengewoon ongemakkelijk gevoel geeft in een restaurant is een knipmes als ober die overdreven onderdanig doet. Ik heb het eigenlijk alleen nog in chinese restaurants meegemaakt, maar misschien is dat cultuurgebonden. Ik kan er niet tegen.
Niek.zondag 24 september 2006 @ 02:43
Een goede ober moet niet opvallen, niet aanwezig zijn, niet irritant zijn, niet grappig zijn, niet praatgraag zijn formeel zijn, er goed uitzien en weten wat hij serveerd.

De ober moet praktisch zijn maar meer ook niet, tijdens een etentje zit ik echt niet te wachten op een leuk praatje met de ober, hij hoort bij wijze van spreken niet meer te zijn dan het meubilair, aanwezig, praktisch maar meer ook niet.
golferzondag 24 september 2006 @ 03:36
Een goede ober moet wat mij betreft vooral verstand van zaken hebben over de keuzes die op de menu-kaart staan en (desgewenst) weten wat er voor ingrediënten inzitten.
Daarbij moet een goede ober ook inlevingsvermogen bij de gasten hebben en die op een beetje zelfde niveau benaderen, zonder te onderdadig te zijn. (formeel of juist een beetje losjes, afhankelijk van de gasten)
Vooral niet te vaak, tussendoor, vragen of het naar wens is, maar er vanuit zelfvertrouwen in zichzelf en de keuken vanuit gaan dat het wel allemaal goed en naar wens is, omdat hij/zij vertrouwen heeft in de kok en de bediening.
En zeker niet teveel aanwezig zijn.
#ANONIEMzondag 24 september 2006 @ 03:42
Een goeie ober heeft een bepaalde snelheid die ervoor zorgt dat de bestelde gerechten gewoon heet uit de pan op je bord terecht komen.
golferzondag 24 september 2006 @ 03:47
quote:
Op zondag 24 september 2006 03:42 schreef sig000 het volgende:

Een goeie ober heeft een bepaalde snelheid die ervoor zorgt dat de bestelde gerechten gewoon heet uit de pan op je bord terecht komen.


Je ziet een ober echt alleen als een slaafje die je op commando bedient?
Niek.zondag 24 september 2006 @ 03:52
quote:
Op zondag 24 september 2006 03:47 schreef golfer het volgende:

[..]



Je ziet een ober echt alleen als een slaafje die je op commando bedient?
Dat moeten ze toch ook zijn Je bent te gast in een restaurant en betaald ze, dan mag je daar wat voor terug verwachten, doen ze hun werk goed dan krijgen ze fooi en daar zullen ze het toch echt mee moeten doen
Isabeauzondag 24 september 2006 @ 03:54
Ik zie en ober niet als een 'slaafje', maar als een gastheer die zijn best doet het jou zo aangenaam mogelijk te maken. Zoals Niek het omschrijft komt het erg denigrerend uit zijn toetsenbord.
golferzondag 24 september 2006 @ 03:58
quote:
Op zondag 24 september 2006 03:52 schreef Niek. het volgende:


Dat moeten ze toch ook zijn Je bent te gast in een restaurant en betaald ze, dan mag je daar wat voor terug verwachten, doen ze hun werk goed dan krijgen ze fooi en daar zullen ze het toch echt mee moeten doen


Slaafjes-idee dus ook?
Ik betaal je, en je moet doen wat ik van je verwacht?
Geen kennis van zaken verwachten?

Alsof je naar de hoeren achter het Centraal Station gaat?
Ik betaal je 50 euro en je hebt me nu dus maar te pijpen?
Je schaart het beroep ober/kelner op hetzelfde niveau?
Isabeauzondag 24 september 2006 @ 04:04
Hey, golfer, als ik jou betaal dan eh, doe je ook wat ik zeg?
golferzondag 24 september 2006 @ 04:08
quote:
Op zondag 24 september 2006 04:04 schreef Isabeau het volgende:
Hey, golfer, als ik jou betaal dan eh, doe je ook wat ik zeg?
Bij jou doe ik alles gratis, dat weet je toch?
Niek.zondag 24 september 2006 @ 04:11
quote:
Op zondag 24 september 2006 02:43 schreef Niek. het volgende:
Een goede ober moet niet opvallen, niet aanwezig zijn, niet irritant zijn, niet grappig zijn, niet praatgraag zijn, formeel zijn, er goed uitzien en weten wat hij serveerd.

De ober moet praktisch zijn maar meer ook niet, tijdens een etentje zit ik echt niet te wachten op een leuk praatje met de ober, hij hoort bij wijze van spreken niet meer te zijn dan het meubilair, aanwezig, praktisch maar meer ook niet.
Hier houd ik het bij (even mijzelf quoten ) Weltruste allemaal
Luuksorzondag 24 september 2006 @ 16:05
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:33 schreef CobusKuch het volgende:
Een goede ober is een aantrekkelijke vrouw...

In mijn ogen moet een ober altijd zich aanpassen aan het volk aan tafel. Wanneer je te maken hebt met een dartteam moet je je heel anders opstellen dan wanneer je te maken hebt met de bejaarden-kaartclub. Mensen moeten zich op hun gemak voelen door je en zich vooral welkom voelen. En dat helpt ook de fooi te verhogen...
Goed punt. Bij mijn vorige baan heb ik alles gezien van vrijgezellenfeesten (zowel mannelijk als vrouwelijk, en geloof me, vrouwen zijn vervelender!) tot bruiloftsdiners, van een uitje van een verzorgingstehuis tot verjaardagspartijtjes van kinderen van 8. Je moet je heel goed kunnen inleven in het type gasten, heb net zo makkelijk even mn taken naast me neer gelegd om met een mevrouw met een slechte heup even met de lift mee naar beneden te gaan voor de wc (natuurlijk bij de lift blijven wachten ) en dat word gewoon gewaardeerd. Je moet je gewoon aanpassen aan je publiek, en ook durven optreden als er dingen gebeuren die niet horen (1 vd dames bij het vrijgezellenfeest die aan een kroonluchter hangt bijvoorbeeld..)
Ozziecarzondag 24 september 2006 @ 17:38
Volgens mij ben ik niet zo veeleisend
Zolang ik een beetje op tijd m'n natje en droogje krijg en geen episodes uit het al dan niet spannende leven van de ober te horen krijg, vind ik het al snel goed.
Net als Isabeau hou ik trouwens ook niet van "knipmessen".
Chinezen en Jappen hebben er een handje van, en daar voel ik me vaak nogal ongemakkelijk bij.
Doe mij maar een ober van het type "doe maar normaal"
Martijn_77zondag 24 september 2006 @ 22:06
Een goede ober moet vooral ook niet te overdreven aanwezig zijn maar er wel op de juiste momenten zijn
ROGmaandag 25 september 2006 @ 03:27
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:03 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Wat dus automatisch resulteert in het geven van ¤0 fooi
Volgens mij zijn er wel meer kelners/obers die liever hun irritante gast te kakken zetten dan dat ze hooguit vijf Euro fooi van een dergelijke gast ontvangen.
Bolkesteijnmaandag 25 september 2006 @ 03:30
Hij moet de gerechten kennen. Ik heb vaak geen flauw idee wat al die culinaire termen betekenen en dan wil ik dat aan iemand kunnen vragen.
woniyamaandag 25 september 2006 @ 09:13
Ik vind een gastheer/ober een goede als hij je het gevoel geeft welkom te zijn en hij het leuk vindt om jou een leuke avond te bezorgen. Als ik niet kan kiezen uit de menukaart en hij een goede suggestie heeft, aangeeft wat een bijzonder lekker gerecht is en welke wijn daarbij kan vind ik ook prettig. En als hij vriendelijk is en beleefd dat vind ik ook leuk. Het is toch gastheerschap, dan kun je niet chagrijnig rondlopen en de klanten geen aandacht geven. Te veel is natuurlijk niet nodig, maar als hij langskomt om je nog van wijn te voorzien, of vraagt of alles naar wens is, dat hoort er toch wel bij hoor.
spijkerbroekmaandag 25 september 2006 @ 09:13
quote:
Op maandag 25 september 2006 03:27 schreef ROG het volgende:
Volgens mij zijn er wel meer kelners/obers die liever hun irritante gast te kakken zetten dan dat ze hooguit vijf Euro fooi van een dergelijke gast ontvangen.
Dus het eenmalig op z'n nummer zetten van een irritante gast levert het volgende op:
- geen fooi
- de gast komt nooit meer (verlies van inkomsten)

Goeie taktiek!
boem-dikkiemaandag 25 september 2006 @ 09:18
quote:
Op maandag 25 september 2006 09:13 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dus het eenmalig op z'n nummer zetten van een irritante gast levert het volgende op:
- geen fooi
- de gast komt nooit meer (verlies van inkomsten)

Goeie taktiek!
als ik echt vind dat die gast irritant is, ben ik die eerlijk gezegd liever kwijt dan rijk. Die ene klant is niet zo'n verschil op de inkomsten dus dat maakt dan niet zoveel uit.
ROGmaandag 25 september 2006 @ 15:26
quote:
Op maandag 25 september 2006 09:13 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dus het eenmalig op z'n nummer zetten van een irritante gast levert het volgende op:
- geen fooi
- de gast komt nooit meer (verlies van inkomsten)

Goeie taktiek!
Iemand die op zo'n manier huiswijn bestelt is geen groot verlies hoor. En je moet natuurlijk wel iemand enigzins subtiel op zijn plek zetten, wie weet vindt de rest van de tafel de tafelheer een onwijze blaaskaak en win je er enkel mee. It's all in the game, de juiste snaren raken en je als kelner overal weten aan te passen zonder dat het je eigenwaarde aantast.
El_Rolandomaandag 25 september 2006 @ 16:04
Hoe zit het eigenlijk met zichtbare piercings en tatoeages? En moet je gladgeschoren zijn (als man) tijdens je werk? Ik neem aan dat er verschillende regels zijn per restaurant.
Niek.maandag 25 september 2006 @ 17:41
quote:
Op maandag 25 september 2006 09:18 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

als ik echt vind dat die gast irritant is, ben ik die eerlijk gezegd liever kwijt dan rijk. Die ene klant is niet zo'n verschil op de inkomsten dus dat maakt dan niet zoveel uit.
Ik denk dat de eigenaar van het restaurant er anders over zou denken, je bent dan 1 klant kwijt, zeg 4 personen en die zullen het verhaal verspreiden over hoe slecht je restaurant is, het zal je dus zeker meer kosten dan die ene klant, wil niet zeggen dat je meteen je boeltje kan inpakken maar slecht voor je reputatie is het zeker.
Intergalactrickmaandag 25 september 2006 @ 18:11
quote:
Op maandag 25 september 2006 16:04 schreef El_Rolando het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met zichtbare piercings en tatoeages? En moet je gladgeschoren zijn (als man) tijdens je werk? Ik neem aan dat er verschillende regels zijn per restaurant.
Nou, vrouwen met een snor heb ik liever ook niet hoor.
Pietverdrietmaandag 25 september 2006 @ 18:20
Een goede ober is een gastheer, die aan klanten kan zien wat en hoe ze behandeld willen worden. Eentje die een eerlijk advies geeft zonder het belang van zijn broodheer uit het oog te verliezen. Correct, hoffelijk en al met nieuwe verversingen komt als je glas leeg is, die je snel je rekening brengt nadat je daarom gevraagt hebt, schoon van lijf en leden, manieren en omgang is. Iemand die je niet ziet als je hem niet nodig hebt, maar naast je staat op het moment dat je hem zoekt.
Martijn_77maandag 25 september 2006 @ 20:09
quote:
Op maandag 25 september 2006 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Een goede ober is een gastheer, die aan klanten kan zien wat en hoe ze behandeld willen worden. Eentje die een eerlijk advies geeft zonder het belang van zijn broodheer uit het oog te verliezen. Correct, hoffelijk en al met nieuwe verversingen komt als je glas leeg is, die je snel je rekening brengt nadat je daarom gevraagt hebt, schoon van lijf en leden, manieren en omgang is. Iemand die je niet ziet als je hem niet nodig hebt, maar naast je staat op het moment dat je hem zoekt.
Mooi omschreven Piet
W1ZZmaandag 25 september 2006 @ 20:55
Daaraan zou ik nog willen toevoegen dat een goed ober slikt dat veel gasten onbeschofte honden zijn.
Pietverdrietdinsdag 26 september 2006 @ 07:49
quote:
Op maandag 25 september 2006 20:55 schreef W1ZZ het volgende:
Daaraan zou ik nog willen toevoegen dat een goed ober slikt dat veel gasten onbeschofte honden zijn.
Eentje die in zijn mond houd als een groepje dat iedere week komt eten elke keer de rekening deelt door het aantal leden van de groep, en dan allemaal dat bedrag plus wat extra´s aan 1 persoon geven die dan gaat afrekenen. Deze persoon komt dan afrekenen en rekent precies het af te rekenen bedrag af. (eet dus gratis en steekt eventuele rest van de fooi in zijn zak)
boem-dikkiedinsdag 26 september 2006 @ 07:57
quote:
Op maandag 25 september 2006 17:41 schreef Niek. het volgende:

[..]

Ik denk dat de eigenaar van het restaurant er anders over zou denken, je bent dan 1 klant kwijt, zeg 4 personen en die zullen het verhaal verspreiden over hoe slecht je restaurant is, het zal je dus zeker meer kosten dan die ene klant, wil niet zeggen dat je meteen je boeltje kan inpakken maar slecht voor je reputatie is het zeker.
Ja maar als die ene gast irritant is en je houdt je meer bezig met je andere klanten, spreiden die weer een goed woordje over je door. Ik denk niet dat één gast een negatieve invloed heeft over de drukte in ons restaurant hoor.
piepsterdinsdag 26 september 2006 @ 08:53
Ik heb altijd geleerd dat een negatief berhaal aan gemiddeld 23 mensen wordt doorverteld, en een positief verhaal aan 3.

Denk daar nog maar eens over na.
coviedinsdag 26 september 2006 @ 10:35
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 07:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Eentje die in zijn mond houd als een groepje dat iedere week komt eten elke keer de rekening deelt door het aantal leden van de groep, en dan allemaal dat bedrag plus wat extra´s aan 1 persoon geven die dan gaat afrekenen. Deze persoon komt dan afrekenen en rekent precies het af te rekenen bedrag af. (eet dus gratis en steekt eventuele rest van de fooi in zijn zak)
Een groepje mensen dat gaat betalen en niet alleen de prijs deelt door het aantal personen, maar die gaan uitrekenen hoeveel iedereen precies moet betalen (ik heb:1 soepje, 1 t-bone steak à 24,50 en een koffie en 3 wijntjes dan moet ik dus zo-en-zoveel betalen) En dan om de beurt het bonnetje bekijken en op het laatst klopt de rekening nog niet want stiekem heeft iemand minder betaald nog meer uitzoeken *zucht*

Kom je die veel tegen?
W1ZZdinsdag 26 september 2006 @ 10:43
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 10:35 schreef covie het volgende:

[..]

Een groepje mensen dat gaat betalen en niet alleen de prijs deelt door het aantal personen, maar die gaan uitrekenen hoeveel iedereen precies moet betalen (ik heb:1 soepje, 1 t-bone steak à 24,50 en een koffie en 3 wijntjes dan moet ik dus zo-en-zoveel betalen) En dan om de beurt het bonnetje bekijken en op het laatst klopt de rekening nog niet want stiekem heeft iemand minder betaald nog meer uitzoeken *zucht*

Kom je die veel tegen?
Duitsers willen dikwijls hun eigen boeltje afrekenen is mijn ervaring... Maar die geven meestal wel weer goede fooien.
mirugaidinsdag 26 september 2006 @ 12:01
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 07:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Eentje die in zijn mond houd als een groepje dat iedere week komt eten elke keer de rekening deelt door het aantal leden van de groep, en dan allemaal dat bedrag plus wat extra´s aan 1 persoon geven die dan gaat afrekenen. Deze persoon komt dan afrekenen en rekent precies het af te rekenen bedrag af. (eet dus gratis en steekt eventuele rest van de fooi in zijn zak)
Da's een mooie zeg. Dat noem ik een matennaaier. Die zou ik de volgende keer trakteren op een lekker glaasje 'appelsap'.
Denk dat iedereen wel zo'n soort figuur kent. Kende zelf iemand die, als je met een stel maten ging drinken, elk rondje meedronk en net als het zijn beurt was om te halen, dan opeens weg moest.
Chielusdinsdag 26 september 2006 @ 16:50
Als ober weet je gewoon in welke mate je op de achtergrond moet houden. Je bent de ene keer niet meer dan borden inzetter, de andere keer moet je je gasten van advies voorzien en de volgende keer moet je zelfs proberen de sfeer aangenamer te maken door met wat humor met je gasten om te gaan. Het is elke keer weer anders. Misschien het moeilijkste is wel continu aanwezig te zijn zonder dit letterlijk op te vatten. Weten wanneer je teveel aanwezig bent, wanneer te weinig. Daar de juiste balans in vinden.
Verder moet je gewoon weten wat je schenkt en serveert, wat je in huis hebt. En ALTIJD het fatsoen hebben dat hoe onbeschoft gasten ook zijn, ze nog steeds Gasten zijn. Hoe moeilijk dit ook is.
editor2woensdag 27 september 2006 @ 11:45
Een goeie ober moet niet opvallend aanwezig zijn, zorgen dat hij mij als gast elke keer
voor is (glas tijdig bijvullen,tafel schoon houden, en vooral "JA"en "Amen"zeggen.)
Zo wordt de tip evenredig aan zijn service. Kortom: Butkissing!
ROGwoensdag 27 september 2006 @ 13:15
quote:
Op woensdag 27 september 2006 11:45 schreef editor2 het volgende:
Een goeie ober moet niet opvallend aanwezig zijn, zorgen dat hij mij als gast elke keer
voor is (glas tijdig bijvullen,tafel schoon houden, en vooral "JA"en "Amen"zeggen.)
Zo wordt de tip evenredig aan zijn service. Kortom: Butkissing!
Bovenstaande lui fooien altijd het minste..
Ze voelen zich geweldig, geven vrijwel geen moer om het culinaire maar des te meer om het feit dat iemand hun een bordje voorzet in plaats van zelf naar de snackbar te moeten lopen.
spijkerbroekwoensdag 27 september 2006 @ 13:18
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:15 schreef ROG het volgende:
Bovenstaande lui fooien altijd het minste..
Ze voelen zich geweldig, geven vrijwel geen moer om het culinaire maar des te meer om het feit dat iemand hun een bordje voorzet in plaats van zelf naar de snackbar te moeten lopen.
Dus de gast is blij en de ober is blij (vanwege de hoge fooi).
Iedereen blij, wat wil je nog meer?
ROGwoensdag 27 september 2006 @ 17:57
quote:
Op woensdag 27 september 2006 13:18 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dus de gast is blij en de ober is blij (vanwege de hoge fooi).
Iedereen blij, wat wil je nog meer?
Read again, dat soort gasten geven weinig fooi.
Bovendien is dergelijk, vaak luidruchtig, plebs geen aantrekkelijk volk voor potentiele andere gasten. Liever kwijt dan rijk, lekker snel alles doorserveren waardoor ze snel weer buiten staan met hun mede-Tokkies. "Snelluh búdienin' zég juh!!"
tim2308vrijdag 29 september 2006 @ 09:27
Cool topic, doet me denken aan een stukje wat ik ooit schreef

Vandaag was er weer iemand die vroeg wanneer ik nou eens een echt vak zou kiezen. Waarom wordt in Nederland alles behalve de horeca beschouwd als een echt vak. We moeten aardig kunnen zijn (ook of vooral bij afstandelijke en dominante gasten), bier kunnen tappen (volgens de normen van het CBK), dienbladen kunnen sjouwen (bij 28° C in de schaduw trapje op, trapje af), onbekende mensen aan elkaar kunnen verbinden (à la Amelie), cross- en up- kunnen verkopen (de hut moet wel blijven draaien), espresso en cappucinno kunnen bereiden (als ware barista's), kunnen schoonmaken (HACCP hè), zalen kunnen zetten en tafels kunnen dekken (en ja, in het midden hoort een bergvouw te zitten die met de zaal meeloopt en nee, je mag niet in de lakens kijken), wijn met spijs kunnen verbinden (volgens de theorie van Klosse), kunnen plannen en vooral vooruit kunnen denken (immers, een voorzien probleem is er één minder), de geschiedenis van het horecapand kunnen opratelen (eerst een Ranzow-bank daarna een ABN daarna een American Today en toen....), weten dat je in spa blauw geen (kraan)ijsblokjes mag gooien (immers geen onrein bij rein), zinnige maar vooral onzinnige klachten kunnen afhandelen (het tocht hier meneer), alle mogelijke dieetwensen kunnen interpreteren en controleren(glutenvrij halal, vegetarisch en zonder noten s.v.p.), vijf talen kunnen spreken (bienvenudos, voilá, grazie, de nada, wiedersehen), de kassa kunnen bedienen (zonder kassaverschil te veroorzaken), naar de lelijkste vrouwen kunnen glimlachen (alles voor de fooi), kunnen omgaan met agressie en (verbaal) geweld en nog veel meer. Dus vraag me nou nooit meer wanneer ik nou eens een echt vak ga kiezen.

(En mocht je nòg niet willen geloven dat horeca een echt vak is: het SVH heeft competentieprofielen voor vele functies op het internet gezet. http://www.horeca.nl/competenties/ )
Pietverdrietvrijdag 29 september 2006 @ 13:07
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:27 schreef tim2308 het volgende:
Cool topic, doet me denken aan een stukje wat ik ooit schreef

Vandaag was er weer iemand die vroeg wanneer ik nou eens een echt vak zou kiezen. Waarom wordt in Nederland alles behalve de horeca beschouwd als een echt vak. We moeten aardig kunnen zijn (ook of vooral bij afstandelijke en dominante gasten), bier kunnen tappen (volgens de normen van het CBK), dienbladen kunnen sjouwen (bij 28° C in de schaduw trapje op, trapje af), onbekende mensen aan elkaar kunnen verbinden (à la Amelie), cross- en up- kunnen verkopen (de hut moet wel blijven draaien), espresso en cappucinno kunnen bereiden (als ware barista's), kunnen schoonmaken (HACCP hè), zalen kunnen zetten en tafels kunnen dekken (en ja, in het midden hoort een bergvouw te zitten die met de zaal meeloopt en nee, je mag niet in de lakens kijken), wijn met spijs kunnen verbinden (volgens de theorie van Klosse), kunnen plannen en vooral vooruit kunnen denken (immers, een voorzien probleem is er één minder), de geschiedenis van het horecapand kunnen opratelen (eerst een Ranzow-bank daarna een ABN daarna een American Today en toen....), weten dat je in spa blauw geen (kraan)ijsblokjes mag gooien (immers geen onrein bij rein), zinnige maar vooral onzinnige klachten kunnen afhandelen (het tocht hier meneer), alle mogelijke dieetwensen kunnen interpreteren en controleren(glutenvrij halal, vegetarisch en zonder noten s.v.p.), vijf talen kunnen spreken (bienvenudos, voilá, grazie, de nada, wiedersehen), de kassa kunnen bedienen (zonder kassaverschil te veroorzaken), naar de lelijkste vrouwen kunnen glimlachen (alles voor de fooi), kunnen omgaan met agressie en (verbaal) geweld en nog veel meer. Dus vraag me nou nooit meer wanneer ik nou eens een echt vak ga kiezen.

(En mocht je nòg niet willen geloven dat horeca een echt vak is: het SVH heeft competentieprofielen voor vele functies op het internet gezet. http://www.horeca.nl/competenties/ )
En dan komt er een hoereca ondernemer, en die zegt ik wil een paar lekkere wijven in de bediening, die vooral goedkoop zijn, dat is de spijtige realiteit van het merendeel van de hoereca,,,
Viviwoensdag 11 oktober 2006 @ 13:25
Irritant is ook:

-Bedienend personeel dat oogcontact ontwijkt
-Je drankje/bakje Mayo/zout en peper pas brengt als je je eten al op hebt
-Te lang aan je tafeltje blijft kletsen (ja, ik kom hier vaker en je bent best aardig, maar ik wil gewoon met mijn gezelschap tafelen en niet naar jou verhalen luisteren, althans, niet nu).
piepsterwoensdag 11 oktober 2006 @ 13:57
Deze had ik laatst al gepost in Hoe denken kelners over koks en andersom maar hij kan hier ook goed:
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 18:49 schreef piepster het volgende:
In De Verleiding van de Volkskrant van zaterdag een paginagroot artikel over bedienend personeel. Ik heb hieronder een samenvatting gemaakt. Op de pagina ernaast een artikel over de service in Spaans restaurant Centra in Amsterdam. Hiervan heb ik geen samenvatting gemaakt.

Aan het woord komen Arend Jans, docent op de middelbaren hotel- en horecaopleiding van het ROC in Amsterdam, Ailco Faber, meestergastheer en ex-eigenaar van Sancerre en Les Quatre Canetons in Amsterdam, Therèse de Boer van De Librije in Zwolle, Iens Boswijk, directeur van Iens en Bert Wolthuis, maître van Blauw aan de Wal in Amsterdam.

Volgens Jans heeft de bediening een imagoprobleem. Koks zijn te zien op tv en hebben de macht in restaurants. De bediening is de sluitpost van en restaurant.

In de jaren zeventig was dat anders. De bediening maakte de salades en sauzen aan tafel, de kok had maar te zorgen dat hij het vlees op tijd klaar had.
Met de komst van de Nouvelle Cuisine begonnen koks minimalistische kunstwerkjes op de borden te maken, en devalueerde het beroep van kelner naar 'opdienhulp'.

Op het moment begint het vak van kelner weer aantrekkelijk te worden. Restaurants zien in dat goede bediening belangrijk is, en nemen vaker goed opgeleid personeel aan.

Faber onderschrijft dit, en geeft bovendien aan dat het vak van kelner steeds uitgebreider wordt. Tegewoordig moet men ook sommelier, thee- koffie en waterkenner zijn.

De Boer signaleert dat gasten verwachten dat zij goede service krijgen. Binnenkort beginnen zij met een gilde-academie.

Boswijk ziet de recensies op Iens.nl positiever worden. Gasten hechten aan goed eten en goede service. Volgens Wolthuis kan subliem eten nooit slechte service goedmaken. Andersom kan dat soms wel. Verder merkt hij op dat een kelner naast een goede productkennis ook psychologisch inzicht moet hebben. Maître zijn is voor hem een missie.

In de inzet een opsopmming van grootste ergernissen wat betreft bediening:

  • Gebrek aan kennis van de kaart. Niet weten wat de soep van de dag is.
  • Gebrek aan productkennis. Niet weten hoe de vis wordt klaargemaakt.
  • Botheid. Gast: "Het vlees is koud." Kelner: "Nietwaar."
  • Nadrukkelijk niet gezien worden. Vaak op terrassen en in cafés.
  • Desinteresse, onverschilligheid. "Ja, dat weet ik ook niet hoor."
  • Niet kunnen bestellen. "Mag ik wat bestellen?" "Ik kom er zo aan."
  • Overdreven familiariteit. "Gefeliciteerd met jullie keuze." "Mijn broer is ook tuinman"
  • Overdreven jovialiteit. Het op de schouders slaan van gasten.
  • Het stimuleren van de wijncomsumptie. Te snel bijschenken of de lege fles demonstratief op de kop in de wijnkoeler zetten.
  • Afruimen als tafelgenoten nog niet klaar zijn.
  • Te vaak vragen: "Is alles naar wens?"
  • "Heeft het gesmaakt?"
  • Overdreven service. Na elke slok wijn of water bijschenken, of een ober die niet van je zijde wijkt.
  • Te lang wachten op de rekening.
  • #ANONIEMwoensdag 11 oktober 2006 @ 14:01
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 13:25 schreef Vivi het volgende:
    Irritant is ook:
    -Te lang aan je tafeltje blijft kletsen (ja, ik kom hier vaker en je bent best aardig, maar ik wil gewoon met mijn gezelschap tafelen en niet naar jou verhalen luisteren, althans, niet nu).
    Wij hebben ooit eens gehad dat de ober even 'gezellig' aanschoof