abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42069888
ben benieuwd wat hier op de reacties zijn,zijn er behalve arletheid gastvrijheid warenkennis,nog meer dingen,waar volgens jullie een ober aan moet voldoen???
pi_42069901
Hij moet niet continu langs komen om te vragen of alles naar wens is!
  zaterdag 23 september 2006 @ 09:09:16 #3
142517 Nico35
"Veritas, Aequitas"
pi_42070108
Mensenkennis is ook wel handig
In nomine patris, et filii, et spiritus sancti.
pi_42070159
wat IWOWZ zegt : niet telkens langs komen, 1 keer per maaltijd is voldoende .
Verder gewoon vriendelijk aandoen, klantvriendelijk en natuurlijk een beetje kennis.
Ook een beetje humor erin houden, ben zelf ook ober, en ik moet eerlijk zeggen dat ik als in een restaurant zit me er aan erger dat al het personeel zo formeel en nors doet.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_42070266
klopt helemaal grootste ergenis is....... is het naar wens........ heeft het gesmaakt.........en de ergste...smakelijke voortzetting
pi_42070286
nouja ik vraag wel altijd na t voorgerecht of het gesmaakt heeft, dat is toch niet meer dan normaal? en tijdens het hoofdgerecht kom ik 1 keer langs of alles naar wens is en of er voldoende van alles is.
pi_42070400
het gaat meer om wat je zegd,heeft het gesmaakt kun je ook anders vragen bijv....... ow dit mag onze chefkok graag zien als je een leeg bord af ruimt
pi_42070460
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 09:48 schreef tajine het volgende:
het gaat meer om wat je zegd,heeft het gesmaakt kun je ook anders vragen bijv....... ow dit mag onze chefkok graag zien als je een leeg bord af ruimt
dan hoor ik liever "heeft het gesmaakt?"
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_42070545
ok snap ik gaf alleen ff een vorbeeldje.ergenis is dat je 5 obers in een vol restaurant,steeds hoort zeggen heeht het gesmaakt.. geef dan je eigen draai er aan
pi_42070656
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:03 schreef tajine het volgende:
ok snap ik gaf alleen ff een vorbeeldje.ergenis is dat je 5 obers in een vol restaurant,steeds hoort zeggen heeht het gesmaakt.. geef dan je eigen draai er aan
Ik heb liever niet dat een ober zelfbedachte grapjes gaat maken, dan krijg je zo'n moment waarop je verplicht even moet lachen, ha-ha-ha. Doe maar gewoon formeel.
pi_42070913
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:13 schreef XiChico het volgende:
Ik heb liever niet dat een ober zelfbedachte grapjes gaat maken, dan krijg je zo'n moment waarop je verplicht even moet lachen, ha-ha-ha. Doe maar gewoon formeel.
Inderdaad. Als ik uit eten ga, draait het om mijn vrienden/partner/whatever en mij, en ZEKER niet om de ober. Dus zelfverzonnen halfhartige grapjes: nee, dank je wel.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_42070951
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:13 schreef XiChico het volgende:

Had laatst op vakantie een ober die in het Engels grapjes ging lopen maken. Die kerel was sowieso al irritant, maar zijn Engels was ook nog eens bar slecht. Keek je hem aan met een blik van WTF heeft die kerel het over kwam er meteen achteraan: Is djook
pi_42070959
Een goede ober is een aantrekkelijke vrouw...

In mijn ogen moet een ober altijd zich aanpassen aan het volk aan tafel. Wanneer je te maken hebt met een dartteam moet je je heel anders opstellen dan wanneer je te maken hebt met de bejaarden-kaartclub. Mensen moeten zich op hun gemak voelen door je en zich vooral welkom voelen. En dat helpt ook de fooi te verhogen...
Time's fun when you're having flies!
  zaterdag 23 september 2006 @ 10:36:57 #14
144746 x302
Een happer in therapie
pi_42071013
geld kunnen tellen
eerlijk zijn
niet bang zijn van klanten: klanten durven aanspreken als ze iets fout doen, maar toch vriendelijk blijven
weten wanneer hij nodig is
een plateau recht kunnen houden
htttp://word-list.com
pi_42071065
Ik heb eens (waar weet ik niet meer) een verhaal gelezen over een gezelschap dat uit eten ging ter ere van de weet ik veel hoeveelste verjaardag van oma. Allemaal chique gerechten op de kaart, maar oma wenste het liefst een hamlapje met sperziebonen en gekookte aardappelen. Zonder te blikken of te blozen noteerde de ober dit en oma kreeg haar happie
pi_42071073
ok in bepaalde gevallen is het ook niet wenselijk ,als je je mond open doet een vriendelijk knikje volstaat dan wel
pi_42071090
Een goede ober haalt trouwens ook niet het bord van eter 1 weg als eter 2 nog aan het eten is. En haalt ook niet het bord van eter 2 weg als deze nog op de laatste hap aan het kauwen is
pi_42071111
Nieuw bier komen brengen als ze zien dat het op is!
pi_42071230
een goede ober weet dat hij de doodstraf krijgt!!!!! als hij gaat uitruimen ,terwijl er nog gasten aan het eten zijn!!!!
pi_42071394
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 09:32 schreef tajine het volgende:
klopt helemaal grootste ergenis is....... is het naar wens........ heeft het gesmaakt.........en de ergste...smakelijke voortzetting
Vind jij het een grote ergernis als de ober vraagt of het naar wens is
Dat lijkt me toch meer dan normaal dat dat wordt gevraagd.
Wie een kuil graaft voor een ander is een werknemer.
pi_42071486
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:42 schreef ChrisJX het volgende:
Een goede ober haalt trouwens ook niet het bord van eter 1 weg als eter 2 nog aan het eten is. En haalt ook niet het bord van eter 2 weg als deze nog op de laatste hap aan het kauwen is
Mee eens
Wie een kuil graaft voor een ander is een werknemer.
pi_42071524
ok gaat tie weer het gaat om de text .....is alles naar wens ...kan gewoon niet meer er zijn legio manieren.om dit ook aan een gast te vragen!!!!!!!
pi_42071566
op een andere manier moest er nog ff tussen
pi_42071571
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:07 schreef tajine het volgende:
ok gaat tie weer het gaat om de text .....is alles naar wens ...kan gewoon niet meer er zijn legio manieren.om dit ook aan een gast te vragen!!!!!!!
Hoef ik niet. "Is alles naar wens" is prima en duidelijk.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  zaterdag 23 september 2006 @ 11:16:30 #25
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_42071687
Ik vind een van de belangrijkste dingen toch wel vriendelijk-, spontaan- en beleefdheid. Ik ben in genoeg (goede) restaurants geweest waar de bediening er als geslagen honden bijloopt en ze verboden wordt om ook maar enig overbodig contact met de gasten te hebben, omdat dit de gasten alleen maar zou kunnen storen. Dat is ook niet echt bevorderlijk voor de sfeer. Ik heb liever dat een ober aanvoelt hoe hij zich op dat moment moet opstellen.

Het hoeven van mij geen hele informele mensen te zijn, maar dat hele zakelijke is -zeker tijdens bijvoorbeeld een familie-etentje- niet echt prettig. Bovendien vind ik dat er van een ober best interesse naar zijn gasten af mag komen. Zolang ze voldoende kennis van de etiquette hebben is het prima, als er ook maar een lach op hun gezicht kan (en mag) verschijnen.

[ Bericht 3% gewijzigd door ForeverEternalFreak op 23-09-2006 11:22:44 ]
It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
pi_42071731
Anders vraag je gewoon aan de gasten hoevaak je moet langslopen, bier bijvullen zodra het glas of de glazen leeg zijn of zoveel mogelijk wegblijven of alleen als je gewenkt wordt.. Easy as that lijkt me
  zaterdag 23 september 2006 @ 11:32:33 #27
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_42071977
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:19 schreef teh_m0nkey het volgende:
Anders vraag je gewoon aan de gasten hoevaak je moet langslopen, bier bijvullen zodra het glas of de glazen leeg zijn of zoveel mogelijk wegblijven of alleen als je gewenkt wordt.. Easy as that lijkt me
een goede ober/serveerster voelt zoiets aan.
als dat aan mij gevraagd zou worden is het de laatste keer dat ik daar gegeten heb.

Verder vind ik persoonlijke kwinkslagen van het bedienend personeel 'not done'. Dit gaat alleen op aangeven van de klant. Maar ook hier geldt: hier zijn geen richtlijnen voor, dat voel je aan (of niet.. en als het antwoord 'niet' is.. hou het dan alsjeblieft formeel!!)

Verder hangt e.e.a. nogal af van het soort restaurant waar je werkzaam bent. In De Librije gaat het iets anders dan in het eetcafe om de hoek.

Verder.. een hoop dingen kun je leren.. Het verschil tussen 'een ober' en 'een goede ober' zit in de dingen die vaak vallen onder 'aanvoelen' en kun je dus niet leren. Je bent het of je bent het niet.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_42072320
Als kok zeg ik: Een ober moet niet meer hooi op zijn vork nemen dan hij kan hebben. Dus borden van A naar B slepen en weer terug, en daarbij ook nog eens uitleggen wat het is is voor de meeste al erg moeilijk. Dus laten we het niet te moeilijk maken.
pi_42073173
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:19 schreef teh_m0nkey het volgende:
nou , dit zou ik wel raar vinden hoor als een ober dit aan mij zou vragen :S
Ober voelt zoiets wel aan en anders reageerd ie wel op een seintje of wenk.
Alles naar wens en heeft het gesmaakt vind ik niet meer dan normaal en als ze er een eigen draai aan gaan geven moet het maar beter een goede draai zijn, want alles naar wens en heeft het gesmaakt is gewoon netjes en doeltreffend.

Zoiets als wat iemand eerder zei in dit topic 'de chefkok zou blij zijn om uw bord zo leeg te zien' vind ik echt vreemd als een ober dat tegen mij zegt dan is heeft het gesmaakt beter.

Borden weghalen is echt onfatsoenlijk als er nog mensen aan het eten zijn, écht niet netjes, al is dit in Italië zeer gebruikelijk en word dit als netjes opgevat, ik vind het maar irritant dat ik niks meer voor mijn neus heb en bijv. mijn vriendinnetje nog aan het eten is .
  zaterdag 23 september 2006 @ 12:41:12 #30
67385 ROG
Go on, say it.
pi_42073395
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:51 schreef Pilootje het volgende:
Als kok zeg ik: Een ober moet niet meer hooi op zijn vork nemen dan hij kan hebben. Dus borden van A naar B slepen en weer terug, en daarbij ook nog eens uitleggen wat het is is voor de meeste al erg moeilijk. Dus laten we het niet te moeilijk maken.
Kutkok.

Wederom opvallend in dit topci dat zelfs de obers het over klanten, klantvriendelijkheid hebben.. Alleen bouwmarkten en hoeren klanten, de horeca heeft gasten! Leer het toch eens..
  zaterdag 23 september 2006 @ 12:43:23 #31
67385 ROG
Go on, say it.
pi_42073452
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:42 schreef ChrisJX het volgende:
Een goede ober haalt trouwens ook niet het bord van eter 1 weg als eter 2 nog aan het eten is.
Tenzij het een buffet is waarbij je eter 1 de kans geeft een tweede gang langs het buffet te maken. Maar bij een uitgeserveerd diner is het inderdaad not done om eerder uit te halen dan dat alle gasten zijn uitgegeten.
pi_42073743
Dat vind ik eigenlijk nog wel het mooiste van in de horeca werken. De verhouding tussen koks en kelners. Vaak zijn het alleen de maitre en de chef die het met elkaar kunnen vinden.
Ik heb in aardig wat zaken gewerkt, van snackbar tot sterren. Maar nergens konden de koks het met kelnders echt goed vinden. Wel vriendelijk tegen elkaar, maar echt vrienden nee. Vooral niet tijdens het servies
Hoe denken kelners nu over koks, ik ga er een nieuw topic over openen !
pi_42074682
kelners kunnen niet zonders koks,en anders om ook niet!!!
wij zorgen er voor dat jullie creatie met een gedegen kennis kennis van de producten geseveerd word,met een juist wijn advies verder moeten wij er op toe zien dat gasten zich de hele avond vermaken!!!
niet door overdreven aanwezig te zijn ,maar door attent en allert te zijn
OBER HET MOOISTE BEROEP(roeping)
pi_42077673
Ik weet niet of het hier tussenpast, maar wij (ik en vriendin) gaan regelmatig eten in een chauffeurscafe. (De Smid in Epse).

Daar zat een tijd geleden een gezelschap van een man of 15, mensen met veel centjes zo te zien aan hun uiterlijk en spraak.

Na de ober al tig keer heen en weer te laten rennen werden de bestellingen opgenomen.
En toen was daar zo'n vrolijke man (uiteraard met voldoende drank op) Die rustig babi pangang en een of andere chinese rijsttafel besteld.

Reactie van de ober, "das geen probleem hoor", die man:" maar ik maak maar een grapje" , de ober "maar ik niet."

Om hem vervolgens 10 min later voorbij te zien fietsen met aan tas van de afhaalchinees

Wat vrolijke frans ook netjes op zijn bord kreeg

Tsja, en wie staat er dan voor lul, ik vond het wel een strakke actie
  zaterdag 23 september 2006 @ 16:34:46 #35
67385 ROG
Go on, say it.
pi_42078596
Gasten die arelaxed zijn of erger nog je proberen te naaien zijn inderdaad goed terug te pakken..

Irritante gast die interessant wil doen tegenover zijn gasten : "Oberrrr, komt u eens. Nog eenmaal de, hm even kijken heur.. de witte Argentijnse Vista Flores voor ons."
Ober: "U bedoelt de huiswijn mijnheer, maar natuurlijk. "
pi_42079363
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 16:34 schreef ROG het volgende:
Gasten die arelaxed zijn of erger nog je proberen te naaien zijn inderdaad goed terug te pakken..

Irritante gast die interessant wil doen tegenover zijn gasten : "Oberrrr, komt u eens. Nog eenmaal de, hm even kijken heur.. de witte Argentijnse Vista Flores voor ons."
Ober: "U bedoelt de huiswijn mijnheer, maar natuurlijk. "
Wat dus automatisch resulteert in het geven van ¤0 fooi
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_42079793
Verzorgd uit zien.
なんだっけ
pi_42085613
Wat mij een buitengewoon ongemakkelijk gevoel geeft in een restaurant is een knipmes als ober die overdreven onderdanig doet. Ik heb het eigenlijk alleen nog in chinese restaurants meegemaakt, maar misschien is dat cultuurgebonden. Ik kan er niet tegen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_42085741
Een goede ober moet niet opvallen, niet aanwezig zijn, niet irritant zijn, niet grappig zijn, niet praatgraag zijn formeel zijn, er goed uitzien en weten wat hij serveerd.

De ober moet praktisch zijn maar meer ook niet, tijdens een etentje zit ik echt niet te wachten op een leuk praatje met de ober, hij hoort bij wijze van spreken niet meer te zijn dan het meubilair, aanwezig, praktisch maar meer ook niet.
  zondag 24 september 2006 @ 03:36:16 #40
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_42086235
Een goede ober moet wat mij betreft vooral verstand van zaken hebben over de keuzes die op de menu-kaart staan en (desgewenst) weten wat er voor ingrediënten inzitten.
Daarbij moet een goede ober ook inlevingsvermogen bij de gasten hebben en die op een beetje zelfde niveau benaderen, zonder te onderdadig te zijn. (formeel of juist een beetje losjes, afhankelijk van de gasten)
Vooral niet te vaak, tussendoor, vragen of het naar wens is, maar er vanuit zelfvertrouwen in zichzelf en de keuken vanuit gaan dat het wel allemaal goed en naar wens is, omdat hij/zij vertrouwen heeft in de kok en de bediening.
En zeker niet teveel aanwezig zijn.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_42086267
Een goeie ober heeft een bepaalde snelheid die ervoor zorgt dat de bestelde gerechten gewoon heet uit de pan op je bord terecht komen.
  zondag 24 september 2006 @ 03:47:02 #42
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_42086299
quote:
Op zondag 24 september 2006 03:42 schreef sig000 het volgende:

Een goeie ober heeft een bepaalde snelheid die ervoor zorgt dat de bestelde gerechten gewoon heet uit de pan op je bord terecht komen.

Je ziet een ober echt alleen als een slaafje die je op commando bedient?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_42086359
quote:
Op zondag 24 september 2006 03:47 schreef golfer het volgende:

[..]

Je ziet een ober echt alleen als een slaafje die je op commando bedient?
Dat moeten ze toch ook zijn Je bent te gast in een restaurant en betaald ze, dan mag je daar wat voor terug verwachten, doen ze hun werk goed dan krijgen ze fooi en daar zullen ze het toch echt mee moeten doen
pi_42086373
Ik zie en ober niet als een 'slaafje', maar als een gastheer die zijn best doet het jou zo aangenaam mogelijk te maken. Zoals Niek het omschrijft komt het erg denigrerend uit zijn toetsenbord.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 24 september 2006 @ 03:58:46 #45
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_42086416
quote:
Op zondag 24 september 2006 03:52 schreef Niek. het volgende:

Dat moeten ze toch ook zijn Je bent te gast in een restaurant en betaald ze, dan mag je daar wat voor terug verwachten, doen ze hun werk goed dan krijgen ze fooi en daar zullen ze het toch echt mee moeten doen

Slaafjes-idee dus ook?
Ik betaal je, en je moet doen wat ik van je verwacht?
Geen kennis van zaken verwachten?

Alsof je naar de hoeren achter het Centraal Station gaat?
Ik betaal je 50 euro en je hebt me nu dus maar te pijpen?
Je schaart het beroep ober/kelner op hetzelfde niveau?
Poef.....gone! ©golfer
pi_42086492
Hey, golfer, als ik jou betaal dan eh, doe je ook wat ik zeg?
  zondag 24 september 2006 @ 04:08:35 #47
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_42086524
quote:
Op zondag 24 september 2006 04:04 schreef Isabeau het volgende:
Hey, golfer, als ik jou betaal dan eh, doe je ook wat ik zeg?
Bij jou doe ik alles gratis, dat weet je toch?
Poef.....gone! ©golfer
pi_42086552
quote:
Op zondag 24 september 2006 02:43 schreef Niek. het volgende:
Een goede ober moet niet opvallen, niet aanwezig zijn, niet irritant zijn, niet grappig zijn, niet praatgraag zijn, formeel zijn, er goed uitzien en weten wat hij serveerd.

De ober moet praktisch zijn maar meer ook niet, tijdens een etentje zit ik echt niet te wachten op een leuk praatje met de ober, hij hoort bij wijze van spreken niet meer te zijn dan het meubilair, aanwezig, praktisch maar meer ook niet.
Hier houd ik het bij (even mijzelf quoten ) Weltruste allemaal
pi_42093684
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:33 schreef CobusKuch het volgende:
Een goede ober is een aantrekkelijke vrouw...

In mijn ogen moet een ober altijd zich aanpassen aan het volk aan tafel. Wanneer je te maken hebt met een dartteam moet je je heel anders opstellen dan wanneer je te maken hebt met de bejaarden-kaartclub. Mensen moeten zich op hun gemak voelen door je en zich vooral welkom voelen. En dat helpt ook de fooi te verhogen...
Goed punt. Bij mijn vorige baan heb ik alles gezien van vrijgezellenfeesten (zowel mannelijk als vrouwelijk, en geloof me, vrouwen zijn vervelender!) tot bruiloftsdiners, van een uitje van een verzorgingstehuis tot verjaardagspartijtjes van kinderen van 8. Je moet je heel goed kunnen inleven in het type gasten, heb net zo makkelijk even mn taken naast me neer gelegd om met een mevrouw met een slechte heup even met de lift mee naar beneden te gaan voor de wc (natuurlijk bij de lift blijven wachten ) en dat word gewoon gewaardeerd. Je moet je gewoon aanpassen aan je publiek, en ook durven optreden als er dingen gebeuren die niet horen (1 vd dames bij het vrijgezellenfeest die aan een kroonluchter hangt bijvoorbeeld..)
pi_42095466
Volgens mij ben ik niet zo veeleisend
Zolang ik een beetje op tijd m'n natje en droogje krijg en geen episodes uit het al dan niet spannende leven van de ober te horen krijg, vind ik het al snel goed.
Net als Isabeau hou ik trouwens ook niet van "knipmessen".
Chinezen en Jappen hebben er een handje van, en daar voel ik me vaak nogal ongemakkelijk bij.
Doe mij maar een ober van het type "doe maar normaal"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')