Ze zijn niet de eersten die een kerstplaat uitbrengen, maar
![]()
doet het wel anders dan anderen. Voor hun kerstplaat gaat de groep namelijk terug naar de middeleeuwen.
Gitarist
![]()
en zijn eega
![]()
houden van de winter. ‘De frisse schone lucht op een avond dat de vorst de wereld in zijn greep krijgt, zorgt ervoor dat al je zintuigen volledig tot leven komen. Je ruikt het hout op het kampvuur, ziet je adem zich materialiseren in de koude lucht, voelt de sneeuwvlokjes op je gezicht. Een sfeer die vraagt om kaarslicht en festiviteiten. Zo gebeurde dat al in de middeleeuwen, toen minstrelen de jaargetijden kracht bijzetten. Maar zo gebeurt het vandaag de dag nog steeds.’
‘Veel van de liedjes die zijn in de afgelopen 400 jaar ten gehore brachten duiken vandaag de dag in het winterseizoen nog steeds op. Wij hebben veel van die kerstliedjes bij elkaar gezet, die de mensen de afgelopen 400 jaar hebben gedeeld, uitgevoerd of simpelweg hebben beluisterd.’
![]()
: ‘De kerstdagen zijn de verpersoonlijking van vreugde, liefde, vrede en samenzijn. Die gevoelens proberen wij in onze muziek tot uitdrukking te brengen.’
![]()
: ‘Veel van die kerstliedjes zijn volksliedjes. Ze stammen al uit de jaren 1400/1500. Het zijn briljante melodieën, die een soort natuurlijke aantrekkingskracht op me uitoefenen. Toen ik nog een jochie was ging ik in de kerstvakantie de huizen langs en zong ze, om wat geld te verdienen. Nu, als volwassene, dacht ik: waarom speel ik ze niet opnieuw om nog wat meer geld te verdienen?’
![]()
Winter Carols verschijnt op 24 november via AFM Records.