abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45322714
Ben ik wel met tong eens. Het was toch een gemiddelde eredivisiekeeper vond ik, die puur door zijn ervaring en transfervrije status bij PSV kwam volgens mij.

Wel weer goed geschreven natuurlijk!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_45439177
quote:
ODE AAN DE GLAZENWASSER

Vorig seizoen bezocht ik de wedstrijd tussen Sparta Rotterdam en PSV. Samen met drie vrienden had ik plaats genomen op de Denis Neville tribune. Dat is vaste prik tijdens onze bezoekjes aan Sparta. Het is een tribune vol verschillende mensen, waarop je als relatieve buitenstaander je ogen uitkijkt. Tegen PSV zat er een bloedfanatieke Spartaan achter ons. Hij schreeuwde negentig minuten lang, vloekte en tierde op de scheidsrechter en de gasten uit Eindhoven en zong om het hardst de Sparta-liedjes. Het was even na rust toen ik samen met een ander voorzichtig een Glazenwasser, glazenwasser, glazenwasser olé olé inzette. Midden in een vloek nam onze achterbuurman het lied over. Als een badmeester brulde hij de steunbetuiging aan Spartaan Edwin van Bueren door het vak en jawel, er volgde een vrij massale Glazenwasser-yell! Stiekem waren we toch wel een beetje trots dat wij het startsein hadden gegeven.

Het is dan ook een mooi verhaal. Edwin van Bueren kwam als amateur van het Schiedamse SVVSMC naar Sparta. Weinigen zagen in hem een echte versterking, hij leek vooral een nuttige kracht voor de breedte. In de eerste divisie was hij nog wel op zijn plaats, maar op het hoogste niveau? Daar horen geen spelers als Van Bueren, lijkt de algemene opinie in Nederland. Wij zien liever de technisch bijzonder geschoolde spelers. Verdedigende middenvelders zijn paria’s binnen de Nederlandse voetbalbeleving. Van Bueren, die ooit zijn brood verdiende als glazenwasser en daar zijn yell aan te danken heeft, leek dan ook te moeten vertrekken. Onlangs stond het nog in de krant, bijna was hij speler van Capelle geweest.

Dan hadden we Edwin van Bueren niet op het Kasteel gezien, maar op ’t Slot. Op dat sportpark speelt Capelle de thuisduels in de hoofdklasse A. Een club waar Van Bueren zich ongetwijfeld thuis had kunnen voelen, want hij voelt zich nergens te groot voor. Terug de ladder op en lekker ballen met mannen als Henk Roeland, het Phantom van het zaterdagvoetbal. Als de stofwolken van het rondspattende krijt in het strafschopgebied opgetrokken zijn, heeft de Dordtse schilder uit het niets gescoord. Jaaaaaaa hooooorrrrrrrrr, Henkie Roeland klinkt het dan enthousiast uit de mond van de omroeper. Zeker weten dat met zijn tongval glazenwasser ook schitterend had geklonken.

Het kwam er niet van. Al dan niet op aandringen van Hans Textiel, dat vertelt het verhaal nooit duidelijk, bleef Van Bueren toch bij Sparta. Opnieuw mocht de glazenwasser aantreden voor een seizoen in het paradijs van het vaderlands voetbal. Om wederom in duel te gaan met de middenvelders van de tegenpartij. Hij drijft ze af en toe tot wanhoop. Want Edwin van Bueren staat altijd net daar waar je hem als tegenstander liever niet ziet. Denk je een prachtige steekpass te geven, loopt die Van Bueren weer net in de weg. Wanneer de flegmatieke spelmakers al dromen van hun magistrale assist richting de spits, snoept hij ze het speeltuig weer af. Waarna hij de bal weer snel inlevert bij de creatieve mannen in zijn elftal.

Edwin van Bueren weet namelijk precies wat hij wel en niet moet doen. Verwacht geen dromerige dribbels zoals die van Haris Medunjanin van hem. Hij is de gaatjesdichter, de ballenveroveraar, de loper. Edwin van Bueren is de Gennaro Gattuso van Sparta, maar dan minder gemeen. De Nigeriaan Sani Kaita kwam naar Sparta als winnaar van een zilveren medaille op het WK voor de jeugd in 2005, maar is inmiddels door de glazenwasser van de voetbalkaart gezeemd. Weg uit de basis jij! Van Bueren mocht in Groningen een gruwelijk mooie aanval van Sparta afronden en zie, hij stond afgelopen week in de top 10 van de mooiste eredivisiedoelpunten zoals die door Tien was vastgesteld. Tussen Alex, Huntelaar en andere grote namen.

Inmiddels komt Van Bueren in aanmerking voor contractverlenging en schrijven kranten over een stormachtige ontwikkeling. De voorheen vrij anonieme middenvelder wordt gezien en gehoord. Niet gek voor iemand die al bijna overschrijving had aangevraagd naar de amateurs. Ineens is het logisch dat Sparta met Van Bueren speelt en fronst niemand meer de wenkbrauwen. Nee, het heet nu zo dat elk team zulke spelers nodig heeft. Al is het maar om een lui wonderkind als Haris Medunjanin defensief de wind uit de zeilen te nemen. Die waardering is mooi en heeft ook gevolgen. Ik verwacht geen zwijmelende tienermeisjes die elkaar teksten als Jee, die Glaas is lekker gaan toefluisteren. Wel verwacht ik meer populariteit voor Edwin van Bueren. Ga eens bij Sparta kijken en zet het Glazenwasser lied in. Ik kan het u aanbevelen. Glazenwasser, glazenwasser. Glazenwasser, olé olé!.
www.thuisuiteten.nl
pi_45440689
Leuk MM
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
  woensdag 17 januari 2007 @ 16:34:12 #204
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_45441773
Erg leuk MM, je bent goed bezig met de (oud)Spartanen. 't Slot / Kasteel, die link had ik zelf niet eens gelegd terwijl ik toch grotendeels in Capelle ben opgegroeid.......

Laatste feitje over Glazenwasser, nog in de 1e Divisie bleek in zijn 2e seizoen dat het financieel toch niet zo aantrekkelijk was om profvoetballer te zijn als gedacht. Misschien gedwongen door het vaderschap of de nieuwe hypotheek klom Edwin van Bueren 1,5 seizoen lang na de training en voor de vrijdagavondwedstrijd (!) de ladder weer op, in Schiedam en Rotterdam om precies te zijn. Menigmaal heeft hij meegemaakt dat hij op de ladder stond en een raam naast hem openging waaruit klonk: Glazenwasser olé olé!

Glazenwasser is cult.
pi_45441861
Heeft hij in die periode niet ook eens de ramen bij Sparta mogen zemen??
www.thuisuiteten.nl
pi_45442632
Mooi stuk Mich. Complimenten.
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:02:45 #207
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_45444962
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 16:36 schreef methodmich het volgende:
Heeft hij in die periode niet ook eens de ramen bij Sparta mogen zemen??
Zelfs dat!
pi_45445286
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 16:34 schreef Stpan het volgende:

Glazenwasser is cult.
Als ik al 'n rugnummer op m'n Sparta-shirt zou laten zetten, was het die van hem. Heel weinig mis met die gozer.
  Trouwste user 2022 woensdag 17 januari 2007 @ 19:02:57 #209
7889 tong80
Spleenheup
pi_45446703
Ik ken hem niet, maar zal hem eens gaan volgen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_45545992
quote:
DE REUS IS GONE

Wat er ook gebeurt, hoezeer ze me ook aan mijn kop zeuren, het is maar voor een paar wedstrijden. Met de winterstop ben ik weg”. Het waren de woorden van Ronald Waterreus, toen hij begin december 2006 bij AZ een contract tekende als stand in voor de geblesseerde doelmannen Didulica en Sinouh. Trainer Louis van Gaal dacht er het zijne van. Hij was dolblij met de komst van de ervaren Waterreus en dacht de keeper wel langer aan de Alkmaarse club te kunnen binden.

Maar zie; de winterstop brak aan en Ronald Waterreus pakte zijn spullen in. Hij vertrok naar het land van zijn dromen, naar de Verenigde Staten, waar hij in de Major League Soccer zijn graantje gaat meepikken. Hij laat in Alkmaar een groot gat achter, want Didulica is nog lang niet hersteld en Sinouh krijgt van Van Gaal geen hand meer en is dus feitelijk al afgeschreven. Waterreus kan er niet mee zitten. Na 27 dagen bij AZ te hebben gewerkt, sloot hij af met de woorden “Het was gewoon leuk”. Hij toeterde twee keer en weg was hij.

Binnenkort maakt hij zijn opwachting bij New York Red Bulls en gaat daar doen wat hij bij PSV al zo vaak gedaan heeft: een keeper naar het tweede plan verwijzen. Koch, Menzo en Kralj; ze kunnen er over meepraten hoe bikkelhard Waterreus kan zijn. Met een uitgestreken gezicht zoals hij dat alleen op kan zetten, verklaarde hij ooit aan de verzamelde pers dat hij niet slecht stond te keepen voor een derde doelman. Het was in de tijd dat Eric Gerets nog trainer bij PSV en Waterreus bij aanvang van het seizoen had verteld dat hij voor hem derde keus zou zijn. De tijd dat toenmalig voorzitter Harry van Raay vruchteloos gepoogd had de doelman te verkopen.

Derde keus werd Waterreus nooit in Eindhoven. Integendeel. Hij knokte zich terug in het elftal en stond nog vele jaren onder de lat in Eindhoven. Van Kralj hebben we nooit meer iets vernomen. Van Waterreus des te meer, want met het verstrijken der jaren werd hij in de vaderlandse pers steeds vaker voor het voetlicht gehaald. Hij verscheen in voetbalpraatprogramma’s en ontelbare kolommen in kranten en tijdschriften werden aan hem gewijd. Waterreus was een dankbaar onderwerp, want nimmer nam hij een blad voor de mond en altijd zei hij wat hij wilde zeggen.

Voor ons, volgelingen van het voetbal, werd hij een cultheld. Met zijn raspende stem en zijn uitgestreken smoelwerk had hij altijd teksten. We waren dan ook dolgelukkig toen Reus na een paar jaar weg te zijn geweest, weer zijn opwachting maakte in de eredivisie.

Maar nu is hij weer weg. Ik treur met Van Gaal mee.

Straks pakt Ronald Waterreus goedgemutst zijn koffers uit in New York. In de Big Apple is hij slechts een klein manneke. Hij kan er niet mee zitten. Te lang al heeft hij in de schijnwerpers gestaan, vindt hij. De anonimiteit in de wereldstad New York zal hem als geroepen komen. Benieuwd hoe lang hem het gaat lukken om die anonimiteit te bewaren. Hij hoeft maar één keer op te draven op een van de 60 televisiezenders en zich uit te spreken zoals hij in Nederland altijd gedaan heeft en hij kan het schudden. Een interview geven zonder iets te zeggen, heeft Ronald Waterreus nooit gekund en de gevolgen zullen gigantisch zijn.

Binnen de kortste keren is Ronald Waterreus dus ook in de Verenigde Staten een beroemdheid: er is een Reus in het Giants Stadion. Hij maakt het seizoen bij de Red Bulls nog af en bergt dan definitief zijn keeperhandschoenen op, moe van alle aandacht die de media opeisen. Hij begint aan een jarenlange trektocht door het immense USA en vindt eindelijk de rust. Geen journalist die hem nog kan vinden.

Thuis in Nederland zullen wij ons afvragen hoe het toch met Waterreus gaat. “Kan niet beter”, zal hij zeggen.
  Trouwste user 2022 zondag 21 januari 2007 @ 15:10:45 #211
7889 tong80
Spleenheup
pi_45560418
Mooie column over een leuke vent

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_45563859
Ik sluit me aan bij de woorden van tong. Je tweede over Ronald in korte tijd toch?
www.thuisuiteten.nl
pi_45564060
quote:
Op zondag 21 januari 2007 16:53 schreef methodmich het volgende:
Ik sluit me aan bij de woorden van tong. Je tweede over Ronald in korte tijd toch?
Ja, maar die kerel verdient de aandacht!
pi_45564101
Ben ik met je eens hoor, interessante persoonlijkheid binnen de voetbalwereld.

Mijn Glazenwasser-column staat ook op www.itwm.nl trouwens.
www.thuisuiteten.nl
pi_45564149
quote:
Op zondag 21 januari 2007 17:00 schreef methodmich het volgende:

Trouwste user 2022 zondag 21 januari 2007 @ 17:02:45 #216
7889 tong80
Spleenheup
pi_45564181
quote:
Op zondag 21 januari 2007 17:00 schreef methodmich het volgende:

Leuk

Trouwste user 2022 zondag 21 januari 2007 @ 17:03:23 #217
7889 tong80
Spleenheup
pi_45564209
Die van beschouw staat hier :

www.newyorkredbulls.us

pi_45616845
quote:
Op zondag 21 januari 2007 17:03 schreef tong80 het volgende:
Die van beschouw staat hier :

www.newyorkredbulls.us

dinsdag 23 januari 2007 @ 23:44:21 #219
11102 knep
Mountainfreak
pi_45617372
Leuke columns heren!
pi_45632020
quote:
VOLKSWAGENMOE

Zuchtend draait hij zijn auto de Autobahn op. Het duurt niet lang tot de eerste wagens hem voorbij scheuren. Volkswagens, overal. Ze benadrukken nog maar eens dat hij in de buurt van Wolfsburg is. Daar waar hij bij de plaatselijke voetbalclub werkt en straks weer moet trainen. Inderdaad, moet, want de lol is er voor Rick Hoogendorp al lang vanaf. De sessie die zal volgen resulteert toch weer in een plaats op de bank. Als hij geluk heeft dan, want evengoed wacht de tribune. Een jaar geleden ging hij het avontuur vol goede moed aan, maar het is totaal niet geworden wat hij toen had gehoopt. Hij is verworden tot een voetballer die er niet toe doet.

Dat klinkt vreemd in combinatie met de naam Rick Hoogendorp. De spits was in Nederland een gewaardeerde eredivisiekracht. Wie de afgelopen jaren aan willekeurige voetballiefhebbers vroeg om een lijstje te maken met de tien beste spitsen in de eredivisie op dat moment, was er bijna van verzekerd dat de naam Hoogendorp in de meeste gevallen wel zou opduiken. Een spits als hij is goud waard voor clubs die tegen de subtop aanschuren. Deelnemers aan de verschillende managerspelen vulden vaak blind zijn naam in. Relatief goedkoop en toch een garantie voor tien tot vijftien doelpunten. RKC Waalwijk was jarenlang uiterst tevreden hem in de gelederen te hebben.

Toch vertrok hij bij de club. Dat was niet vreemd, op een gegeven moment begint het te kriebelen. Dan wil je het ook op een hoger niveau laten zien. Eerder mislukte dat in Spanje, op huurbasis bij Celta de Vigo. Binnen Nederland wilde het ook niet lukken om hogerop te komen. Ajax dacht even aan hem toen er in 2004 een lapmiddel moest komen in de spits, zodat de ploeg de titelrace niet zou verliezen. Het werd Ioannis Anastasiou. Zijn naam viel ook in combinatie met Feyenoord, maar nooit kwam het daadwerkelijk tot een transfer. VfL Wolfsburg leek dan ook een prima club. Welhaast een Duitse versie van RKC Waalwijk. Een club die nog niet heel lang op het hoogste niveau meedraait en in goede seizoenen zomaar voor Europees voetbal kan strijden, maar in mindere jaren angstig omlaag moet kijken.

Hoogendorp zou daar gaan helpen om de ploeg in de Bundesliga te houden, om daarna mee te groeien met de ambities in Wolfsburg. Het kwam er nooit van. Waar hij in Nederland altijd zijn goals meepikte, daar deed hij in Duitsland amper van zich spreken. Een half seizoen Wolfsburg leverde hem slechts één schamel doelpuntje op en dus werd hij al spoedig bestempeld als miskoop. Rick Hoogendorp was niet goed genoeg en daalde snel in de rangorde der spitsen bij zijn club. De gewenste aanvaller werd een min of meer overbodige invaller.

Nee, dan zijn landgenoten Kevin Hofland en Tom van der Leegte. Zij zijn wel gewaardeerde krachten in Wolfsburg. Van der Leegte is basisspeler, Hofland zelfs aanvoerder. Ze pakken kaarten bij de vleet, maar staan wel altijd op het bord als de basisopstelling bekend gemaakt wordt. Misschien wel juist omdat zij wel mee kunnen in de fysieke strijd van de Bundesliga. Want hoewel Hoogendorp echt geen technisch wonder is, moet hij het wel van voetbal hebben en minder van kracht. Kevin en Tom proberen hem regelmatig op te beuren. Ze zeggen hem dan dat hij het moet laten zien op de training en in zijn invalbeurten. Natuurlijk, ze hebben gelijk, maar het is haast niet te doen. Trainen in de wetenschap dat je niet gaat spelen is dodelijk.

Rick Hoogendorp verdwijnt langzaam uit beeld, zeker nu Wolfsburg weer enkele offensieve versterkingen presenteerde. Hij mag weg, maar heeft nog geen nieuwe club. Dus wacht hij maar, traint hij door en blijft hij hopen. Hopen dat een club in Nederland zich nog herinnert dat er ene Rick Hoogendorp bestaat, die altijd zijn doelpunten maakte in de eredivisie. Maar wie? NAC haalde Salmon, Willem II koos Cristiano en ADO Den Haag lijkt het geld niet te hebben. Dat zou hij nog het liefst willen, lekker weer naar Den Haag. Maar eigenlijk wil hij alles wel aanpakken, om maar verlost te zijn van dat vreselijke gevoel overbodig te zijn.

Na de training eet hij snel een broodje en rijdt hij weer naar huis. Hij heeft nog minder dan een week om ergens onderdak te vinden, anders dreigt er een half jaar waarin hij vanaf de bank of de tribune naar de mooie Duitse stadions kan kijken. Leuk, maar daarvoor is hij destijds niet naar Wolfsburg gekomen. Die stadions kan hij ook wel op televisie zijn op zaterdagmiddag. De eerste auto’s schieten alweer voorbij. Volkswagens. Hij zucht.
www.thuisuiteten.nl
pi_45635618
Het salaris zal het meeste leed wel verzachten, denk ik.
Mooi stukkie weer mich.
pi_45636096
Nooit zo'n grote fan geweest van Hoogendorp. Zoals Beschouw zei, hij wilde in de herfst van zijn carriere nog gewoon even een financiele 'klapper' maken en ik geef hem groot gelijk.

Voor mij niet meer dan een goede subtopper in de eredivisie maar een mooi stuk MM.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
  Trouwste user 2022 woensdag 24 januari 2007 @ 20:03:35 #223
7889 tong80
Spleenheup
pi_45641081
Leuk om te lezen. Mich neemt de laatste tijd wel veel middelmatige spelers

pi_45669870
Nou, dat valt wel mee hoor. Hoogendorp is toch altijd een nuttige eredivisiekracht geweest. Hij scoorde in zijn beste jaren zelfs vaker dan diverse erkende topspitsen!
www.thuisuiteten.nl
pi_45670552
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 20:03 schreef tong80 het volgende:
Leuk om te lezen. Mich neemt de laatste tijd wel veel middelmatige spelers

Hij denkt misschien wel dat al die middelmatige spelers bij ASWH komen uitbollen als hij positief over ze schrijft
pi_45670595
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 19:25 schreef Beschouw het volgende:

[..]

Hij denkt misschien wel dat al die middelmatige spelers bij ASWH komen uitbollen als hij positief over ze schrijft
Nou, liever niet te veel van dat soort ex-profs. Dat werkt nooit. Alleen jongens die niet meer terug willen of nog gretig zijn.
www.thuisuiteten.nl
pi_45697643
Het VBL-columnhoekje deel 10
Brengen ze bij Ajax ook wel eens een bezoekje aan het columnhoekje? Je zou het denken...
Davids akkoord met Ajax, meldt VI.
pi_45700879
En Hoogendorp met ADO... Ze volgen ons.

Ik denk dat Derksen hier leest en dan tips geeft.
www.thuisuiteten.nl
pi_45726819
quote:
ZAND EROVER

Een kat in nood maakt rare sprongen. Een heel seizoen bivakkeert Willem II al in de onderste regionen van de stand van de eredivisie, maar als het bekervoetbal betreft weten ze in Tilburg ineens wel wat winnen is. Dinsdagavond werd De Graafschap, de trotse koploper van de Jupiler League, met een 4-2 nederlaag terug naar de Achterhoek gestuurd.

Je zou denken dat de zege van de Tricolores voor blije gezichten zou zorgen bij alle betrokkenen, maar aanvoerder Iwan Redan dacht daar klaarblijkelijk anders over. Bij een 4-1 voorsprong stoof hij een dikke tien minuten voor het einde plots woest af op zijn Belgische ploeggenoot Kristof Imschoot en deelde na een heftige woordenwisseling een kopstoot uit. Althans, daar leek het verdacht veel op. Dat hij het hoofd van de Belg miste met zijn kopstoot, tekent de onmacht van Redan. Zelfs hierin treft hij dus geen doel.

Trainer Dannis van Wijk haalde de boosdoener meteen naar de kant en dat was voor Redan weer aanleiding om zijn aanvoerdersband op de grond te smijten. Het gefluit en boe-geroep van de Willem II supporters moet tot in Breda gehoord zijn, op dat moment.

De rest van de wedstrijd moet Van Wijk diep hebben nagedacht over het gedrag van zijn aanvoerder. ‘Wat ga ik in vredesnaam straks tegen de pers zeggen?’ Hij wreef een paar keer over zijn glimmende schedel en staarde met een verre, afwezige blik over het veld. De tweede treffer van De Graafschap zag hij wel, maar het was niet meer belangrijk.

Dat was de traditionele bijeenkomst met de pers na afloop wel. Als hongerige wolven zaten de journalisten bijeen, te wachten op hetgeen Dennis van Wijk te zeggen had over het voorval dat het puike resultaat van Willem II plots naar de achtergrond had verdrongen. Ha, daar kwam Van Wijk binnen. Hij nam plaats op een stoel, nipte even aan zijn koffie en begon een betoog over het mooie resultaat. Breedvoerig uitte hij zijn tevredenheid over het bereiken van kwartfinale van de beker, over Redan maakte hij weinig woorden vuil. “In de kleedkamer zijn er over en weer excuses aangeboden en morgen gaan we weer over tot de orde van dag”, zei hij. “Zand er over dus.”

Zand.

Wie de volgende dag zandauto’s bij het Willem II stadion verwacht had, kwam bedrogen uit. Iwan Redan werd gedwongen een excuusberichtje te plaatsen op de clubwebsite, leverde zijn aanvoerdersband in en werd daarna op de transferlijst geplaatst. MVV hengelde al vergeefs naar zijn diensten, maar Redan mikt op een hogere club of op het buitenland.

Iwan Redan. Twee keer kwam hij terug na een zware blessure. Hij werd bij Willem II al eens uit de selectie gezet, maar steeds knokte hij zich terug. Hij werd zelfs aanvoerder en hoewel het met zijn club niet erg best liep, moet hij toch een tevreden man geweest zijn. Niet dus. De aanvoerder heeft dan ook te veel matige voetballers om zich heen.

De actie van Iwan Redan richting ploegmaat Imschoot is niet goed te praten, maar is het niet zo dat trainers spelers met een agressieve uitstraling willen zien op het veld? Ze willen winnaars zien, spelers die voorop gaan in de strijd. Hoe vaak hebben trainers het na een teleurstellend resultaat niet over gebrek aan inzet bij hun manschappen? Over te weinig beleving bij hun spelers? Nu toont een voetballer eens beleving, zweept een aanvoerder zijn teamgenoten op; is het weer niet goed.

Daarom wilde Dennis van Wijk er niet veel woorden aan vuilmalen, want ook hij is een trainer die een ultieme gedrevenheid eist van zijn spelers. Als hij Redan aan de schandpaal had genageld, had hij immers in zijn eigen vlees gesneden. Dat het bestuur van Willem II het ‘zand erover’ van de trainer negeerde en besloot Redan uit de ploeg te verwijderen, is een veeg teken.
Nog een paar weken en over Dennis van Wijk wordt zand gestort. Dan is het inpakken en wegwezen. Als Dennis van Wijk dit niet doorheeft, heeft hij zand in de ogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beschouw op 28-01-2007 11:42:05 ]
pi_45733425
Ik denk inderdaad dat Van Wijk mag gaan vrezen voor zijn positie Beschouw. Mooie link gelegd tussen de uitspraak van Dennis en zijn daden.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 zondag 28 januari 2007 @ 00:51:55 #231
7889 tong80
Spleenheup
pi_45745069
Willem 2 is momenteel drijfzand.

Goed verwoord beschouw.

pi_45765402
De volgende in mijn reeks over het fictieve tvc 13. Let niet op het dialect
quote:
[..]

Tvc 13: De derby

Om vijf voor half elf stalde Frits zijn trouwe ros bij de kantine van tvc. Zijn fiets zette hij ernaast. Frits was op tijd op het sportpark die morgen. Zijn normaal door de drank bloeddoorlopen ogen stonden helder. In stilte schoof hij aan bij zijn teamgenoten, de geur van concentratie inademend die uit hun oksels opsteeg. Niemand sprak met elkaar, bibberend dronken ze hun koffie.

Deze zondag zou bepalend zijn voor hun seizoen. Deze zondag zou bepalend zijn voor hun status binnen de club. Herald kreeg van de zenuwen geen hap van zijn wekelijkse broodje beenham naar binnen. Dat was hem niet meer overkomen sinds die verschrikkelijke maagkrampen in 1994, toen hij als onwetende kleine jongen de kat van de buurman had opgegeten. Nu het moment daar was leken de spelers van TVC’13 al bij voorbaat te bezwijken onder de druk.

Daar kwam de tegenstander van die dag aanlopen. Het geklos van klompen weerklonk luid over de velden van Tvc. Hun rivalen van die dag mochten er dan misschien niet al te imposant uit zien, de spelers van Tvc wisten wel beter. Onder het fletse jovinkshirt dat de aanvoerder van Stevo droeg ging niet alleen een fikse kogel schuil, maar ook vijftien jaar ervaring in de hoofdklasse. Er was duidelijk weer flink geleend van andere teams. Jaap, de trainer van het dertiende, had het ook geprobeerd, maar zelfs tegen de aartsrivaal wou niemand met TVC 13 meedoen. Jaap werd er altijd een beetje verdrietig van, als hij weer excuses hoorde als: ‘de broer van mijn kanarie is ziek’ of ‘ ik moet morgen naar de Sinterklaasintocht’. Het was notabene halverwege juni.

Speciaal voor de gelegenheid had Jaap de bestuurskamer gereserveerd. Daar werd de taktiek van de tegenstander uitvoerig geanalyseerd. Zorgen maakten de jongens zich vooral om de befaamde vertragingstechniek van Stevo, in de regio ook wel bekend als de ‘knap de bal zo ver mogelijk in het weilaand’-techniek. Om deze techniek te frustreren had Jaap vijftien extra ballen meegenomen. Een probleem was ook de ausputzer die Stevo zo graag opstelde. Deze man had misschien weinig techniek, maar hij had wel een ander wapen: stalen neuzen in zijn voetbalschoenen. Bibberend dachten de jongens terug aan de vorige confrontatie, toen ze in Geesteren de wedstrijd met drie spelers hadden beëindigd. Met een massaal ‘kom op, meiden’ werd de bespreking afgesloten en de dappere gladiatoren begaven zich naar de kleedkamers.

Na een vlugge omkleedsessie stonden de mannen onwennig op het veld. Jan was zo zenuwachtig dat hij zijn shirt als broekje had aangetrokken. Enigszins onhandig strompelde hij over het veld. Een record aantal toeschouwers van vijf stond langs het veld, een toevallig langslopende wandelaar meegeteld. Resoluut floot de scheidsrechter van die dag voor het begin van de wedstrijd. Binnen een mum van tijd stond het 0-3. Allemaal eigen goals, mede toe te schrijven aan de zenuwen. De wedstrijd kabbelde een beetje voort. Stevo vond het wel prima en Tvc 13 kon niet beter. Frits, zeldzaam dicht bij het doel van de Geesternaren, werd getorpedeerd door hun stopper. Met een open beenwond á la Ewald Lienen strompelde hij naar de zijlijn. De scheidsrechter gaf aan dat hier een perfect faire tackel betrof. De hoop die er nog was werd met deze schop de grond in getrapt.

Na rust was het spelbeeld niet anders. De wedstrijd bloedde een beetje dood, Frits ook. Een kabaal van jewelste steeg op, toen de scheidsrechter, na zeventig minuten wedstrijd tot het diepst van zijn ziel verwond door deze belediging aan de voetbalsport, floot voor het einde van de wedstrijd. Juichend en liederen zingend als ‘heb ie mien zwien ok zien’ liepen de Stevo-spelers van het veld. De spelers van Tvc 13 lagen verslagen op het gras, sommigen huilend, anderen lijdend in stilte. Alleen Jaap was niet droevig. Bedreven liep hij over het veld, zijn pupillen schouderklopjes gevend, voor iedereen had hij een opbeurend woordje. Jaap was gebroken, maar hij besefte iets dat niet tot de rest doordrong. Er was altijd nog een uitwedstrijd...

[ Bericht 0% gewijzigd door El_Bassie op 29-01-2007 22:15:02 ]
pi_45770467
Grappig stuk Bassie. De broer van mijn kanarie is ziek is een meesterlijke smoes. Ik ga eens kijken of ik daar bij mijn baas een vrije dag mee kan krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beschouw op 30-01-2007 19:16:51 ]
pi_45832716
Lijkt een beetje op die serie van Elvin Post in AD, over het 17e! Vermakelijk!
www.thuisuiteten.nl
pi_45832762
pi_45832785
idd
pi_45835237
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:14 schreef methodmich het volgende:
Lijkt een beetje op die serie van Elvin Post in AD, over het 17e! Vermakelijk!
Daar ga ik maar eens naar kijken dan, nog nooit van gehoord. Het moet me trouwens van het hart dat ik sowieso de columns die hier allemaal verschijnen erg graag lees. Reageren doe ik niet zo vaak, ben meer een lezer dan een poster.
pi_45835268
Reageren wordt wel op prijs gesteld
  Trouwste user 2022 woensdag 31 januari 2007 @ 01:08:07 #239
7889 tong80
Spleenheup
pi_45845276
Er moet idd meer worden gereageerd dat zijn ze waard.

pi_45891489
quote:
FEYENOORD HEEFT EEN MARIO NODIG

De generatie die opgroeide met de computerspellen van Nintendo kent hem wel. Eigenlijk is hij in al die jaren daarna ook wel populair gebleven en is hij nu nog bekend. Mario, de loodgieter met het rode pakje, figureerde in een hele reeks naar hem vernoemde spelletjes. Hij liep door werelden vol vreemde creaturen en sprong hen op het hoofd. Daarnaast kon hij diverse gedaantes aannemen. Mario kon groot worden en was dan Super Mario. In latere versies veranderde hij ook in een wasbeer of bereed hij een draakje. Mario werd een fenomeen. Je zorgde altijd wel dat je speler één was, zodat jij met Mario kon spelen en je vriendje afgescheept werd met Luigi. Dat was het neefje van Mario, in een groen pakje en net wat langer en daardoor sulliger. Luigi had Mario nodig om te kunnen stralen.

Voetballer Luigi Bruins van Excelsior dankt zijn in ons land niet alledaagse voornaam vermoedelijk aan de Italiaanse roots van zijn moeder en niet aan het computerfiguurtje. Bruins brak vorig seizoen ineens door en speelde een voorname rol in de promotie van de Kralingers naar de eredivisie. Zijn slimme spel viel op tussen het voornamelijk door strijd te kenmerken voetbal in de eerste divisie. Bruins bezit een goede steekpass, een fraaie trap en een meer dan gemiddeld inzicht. Daarmee kan hij zijn tekortkomingen handig compenseren. Dat lukte hem in de eerste seizoenshelft in de eredivisie ook. Dat viel natuurlijk meer op dan vorig seizoen, omdat de aandacht voor het hoogste profniveau nu eenmaal flink groter is.

Bruins benutte ijskoud enkele belangrijke strafschoppen en stuurde talloze keren zijn maatje Slory de diepte in. Samen stonden zij ineens model voor het verrassend sterk gestarte Excelsior. De gedoodverfde degradatiekandidaat sleepte her en der verrassende punten uit het vuur en niet zelden hadden Bruins en Slory hier een belangrijk aandeel in. Luigi Bruins werd landelijk bekend, nadat hij eerder al indruk had gemaakt op het selecte groepje intensieve volgers van de eerste divisie. Hij kreeg ook zijn eerste invitaties voor vertegenwoordigende elftallen.

Het duurde niet lang voor de grotere clubs aan het talent begonnen te trekken. Naar verluidt had de complete vaderlandse voetbaltop interesse in de diensten van Bruins. Vorige week maakte hij bekend dat hij naar Feyenoord gaat. Vanaf de zomer verhuist Bruins van de ene Rotterdamse club naar de andere. Dat is een keuze die je best als eigenzinnig of verrassend kunt omschrijven. Want was het niet veiliger geweest om aan te sluiten bij het talentenensemble van Louis van Gaal in Alkmaar, om samen met AZ door te stoten richting de absolute top? Een keuze voor Ajax, als opvolger van Wesley Sneijder, was eveneens geen rare veronderstelling, terwijl er nog zelden een talent is geweest dat zich een buil viel aan PSV. Het werd dus Feyenoord, dat volgens Bruins een goed verhaal vertelde.

Het is lekker dichtbij, dat is zeker. Daarnaast gaat ook zijn maatje Slory naar die club en hopen zij hun combinaties op hoger niveau voort te kunnen zetten. Toch vind ik het gewaagd. Een passende speler als Bruins lijkt niet direct de meest geschikte speler voor het voetbal dat Feyenoord de laatste jaren speelt. Het is al jaren onrustig en de redding lijkt niet direct nabij. Ongetwijfeld heeft Bruins echter genoeg zelfvertrouwen om te veronderstellen dat hij het gaat redden in de Kuip. Misschien meent hij zelfs wel dat Feyenoord samen met hem de aansluiting gaat vinden bij de clubs die de laatste jaren de dienst uitmaakten in Nederland. Hij zou zomaar een belangrijk ontbrekend puzzelstukje kunnen vormen voor de Rotterdammers, want talent heeft hij genoeg.

Daarom is het wel te hopen dat Feyenoord iemand kan vinden die een echte leidersrol kan gaan vertolken in de selectie. Een speler met ervaring en natuurlijk overwicht, zoals Cocu bij PSV of Stam bij Ajax. Een voetballer die de jonge talenten bij de hand kan nemen en kan begeleiden, zodat niet alle druk op hun schouders komt. Want het is de vraag of Luigi Bruins al in staat is om een club met de status van Feyenoord te dragen. De huidige aanvoerder Theo Lucius is natuurlijk een ideale prof, maar geen speler waar jonge voetballers bewonderend naar zullen kijken en luisteren. De komende maanden zal de technische staf van de Rotterdammers dan ook op zoek moeten naar een Mario. Want net als in het computerspelletje zal Luigi vooral kunnen stralen in de nabijheid van Mario. Dikke kans dat als dit lukt de jonge kinderen op den duur uit zichzelf kiezen voor Luigi Bruins als idool.
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 1 februari 2007 @ 20:53:29 #241
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_45896125
Een overstap van Excelsior naar Feyenoord. Hoe kan je je verbazen over iets wat totaal niet verbazingwekkend is?

Er worden column geschreven om het schrijven, niet meer omdat je echt wat te melden hebt.
pi_45898605
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 20:53 schreef PLAE@ het volgende:

Een overstap van Excelsior naar Feyenoord. Hoe kan je je verbazen over iets wat totaal niet verbazingwekkend is?

Er worden column geschreven om het schrijven, niet meer omdat je echt wat te melden hebt.
MM maakt wel degelijk een goed punt. Ookal is deze jongen een echte Rotterdammer, een speler die interesse van Ajax, AZ, PSV en Feyenoord geniet zal vaker voor zijn carriere kiezen als zijn jeugdsentiment en op het moment lijkt er toch meer carriere te liggen in de andere clubs.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_45899001
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:51 schreef methodmich het volgende:

[..]
Ik zat te wachten op een conclusie met iets met Mario Been als opvolger van Koeman Zeker nadat je over 'Super Mario' begon.
pi_45919686
Dat lag te zeer voor de hand dlebrok. Maar dat zou wel een leuke zijn. In een rood loodgieterspakje dan wel.
www.thuisuiteten.nl
pi_45931447
quote:
Daarmee kan hij zijn tekortkomingen handig compenseren.
Die had je ook wel mogen noemen.

Leuke column Mich, maar het einde zakt een beetje in, vind ik. Had toch iets spitsvondiger gekund, dunkt me.
  Trouwste user 2022 zaterdag 3 februari 2007 @ 04:27:45 #246
7889 tong80
Spleenheup
pi_45935762
Wat een kritiek plots. De vraag is zal MM sterker terugkomen ? Hoe gaat ie met deze tijdelijke dip om ? Neemt ie revange op zichzelf ?

pi_45977778
quote:
LUHUKAY

Jos Luhukay is in de voetballerij een tamelijk onbekende. Zijn naam doet denken aan een tropisch eiland in de Stille Zuidzee; Parelwitte stranden, palmbomen en een stralend blauwe lucht. De realiteit is anders. Hij was voetballer bij kleinere clubs als VVV, SVV en RKC en verkaste later naar Duitsland, waar hij uit ging bollen bij SV Straelen, KFC Uerdingen en nogmaals SV Straelen. Veel hebben we daarover niet vernomen.

Zijn actieve voetbalcarrière is haast onopgemerkt aan ons voorbijgegaan. En dat hij na zijn actieve voetballoopbaan als trainer aan de slag ging, heeft evenmin veel kranten gehaald. Bij Uerdingen en FC Köln was hij lid van de technische staf, maar dat is de meesten van ons ontgaan. Bij laatstgenoemde vereniging ging immers alle aandacht uit naar hoofdtrainer Friedhelm Funkel. Toen Funkel in Keulen de laan werd uitgestuurd, nam Luhukay gedurende één competitiewedstrijd de leiding over, maar hij werd door het bestuur al snel weer naar de achtergrond verdrongen. Eerst werd Marcel Koller de grote baas, later kwam Huub Stevens. En Jos werkte al die jaren verder in de luwte.

Dat ene wedstrijdje in de schijnwerpers heeft hem waarschijnlijk toch naar meer doen smaken, want in de zomer van 2005 ging Luhukay als hoofdtrainer aan de slag bij SC Paderborn, een Duitse club die zojuist gepromoveerd was naar de tweede Duitse Bundesliga. Hij had er zin in en zoals zoveel vaderlandse trainers in den vreemde plukte hij uit Nederland een aantal spelers weg, die de gelederen kwamen versterken. Jerôme Colinet en Roel Brouwers van Roda JC, Dion Esajas van FC Zwolle, de Belg Garry de Graef van De Graafschap en Dennis Schulp, die overkwam van FC Den Bosch konden zich hullen in de blauwe clubshirts van Paderborn.

Twee dagen voor aanvang van het seizoen 2006/2007 stapte Luhukay plots op bij Paderborn, zijn Nederlandse spelers onthutst achterlatend. De berichtgeving in de pers daarover was summier. “De verhoudingen met de clubleiding waren verstoord”, liet Luhukay optekenen. Meer lazen we er niet over. Niet eens verwonderlijk, want Luhukay is vergeleken met trainers als Rijkaard, Haan, Hiddink, De Mos, de mannen die altijd in het brandpunt van de belangstelling staan, slechts een klein visje in de voetbaloceaan.

De pers heeft Luhukay dus zelden gehaald. Als voetballer was hij er een van dertien in een dozijn en zijn loopbaan als trainer was ook niet bepaald aansprekend. Toch bleef de arbeid van Luhukay in Duitsland niet onopgemerkt. Enige maanden na zijn vertrek bij Paderborn werd hij opgevist door Borussia Mönchengladbach en opgenomen in de technische staf aldaar. Jos werd assistent van Jupp Heynckes.

Eind januari nam Heynckes ontslag. Hij voelde zich bedreigd door supporters, die boos waren door de teleurstellende resultaten. Het ooit zo grote Gladbach had al maanden niet meer weten te winnen, de druk van pers en bestuur nam toe en Heynckes gaf er gedesillusioneerd de brui aan. Opeens werd Jos Luhukay, die tot dan toe altijd buiten het bereik van de schijnwerpers was gebleven, voor het voetlicht geplaatst. Het bestuur stelde hem aan als opvolger van Heynckes.

Ineens zat Luhukay daar, op een inderhaast belegde persconferentie. Tientallen camera’s waren op hem gericht, een batterij microfoons stond voor zijn neus. Ja, hij was wel verrast dat het bestuur hem aangesteld had. Hij zat er immers nog maar een paar weken. Nee, hij wist nog niet voor hoe lang hij hoofdtrainer zou zijn. En nee, hij ging niet zoveel anders doen dan wat Heynckes gedaan had,

De eerste wedstrijd van Borussia met Luhukay als verantwoordelijke man op de bank werd zaterdag gespeeld. In Aken was Alemannia de tegenstander. Wat in elf voorgaande partijen niet gelukt was, gebeurde onder leiding van Jos plots wel. Er werd gewonnen, met 2-0.

Luhukay. Zijn naam roept ineens andere associaties op: Jos Lucky Guy. Zeker weten dat binnenkort veel tijdschriften en kranten groot zullen uitpakken over de 43-jarige Nederlander van Ambonese afkomst, die een ploeg, die het winnen ontwend was, in zijn allereerste wedstrijd drie punten schenkt. In de voetballerij is Jos geen onbekende meer. Zijn kostje lijkt gekocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beschouw op 04-02-2007 18:24:51 ]
pi_45978001
Jos Lucky Guy , een leuke vent volgens mij en mooi beschreven.

En een leuke Luigi column Mich.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 zondag 4 februari 2007 @ 18:12:57 #249
7889 tong80
Spleenheup
pi_45978803
Heerlijke column beschouw. Geweldig beschreven.

pi_46025058
quote:
Een theater vol brave koorknaapjes, is dat wat jullie willen?

De frustraties zitten diep. Heel erg diep. Zo diep dat schrijven de eerste twee uur na het horen van alweer een naaistreek van het Ajaxbestuur totaal onmogelijk bleek. Schelden, slaan, van m'n knokkels is niet veel meer over. Pure frustratie. Maar nu kan ik het, zij het met veel pijn in de vingers, eindelijk onder woorden brengen: wat wordt onze Amsterdamse liefde toch door een ongelooflijk naar stel mannen met stropdassen en aardappels in hun keel geregeerd.

Dag in dag uit, jaar in jaar uit worden wij supporters dwars gezeten. Zijn het niet de ME'ers die het plotseling in hun bol krijgen om Ajaxsupporters aan te vallen of de media die er vervolgens als de kippen bij is om de zogenaamde 'rellen' uit te vergroten, dan is het wel het bestuur van Ajax dat zijn supporters in een negatief daglicht probeert te stellen. Oh nee, laat ik maar niet beginnen over de uit honderdduizenden leden bestaande anti-Ajaxfanclub in Nederland.

Vooropgesteld: 'het doek' dat zondag voor zoveel commotie zorgde in voetbalminnend en Ajax hatend Nederland, is niet goed te keuren. Iedereen kent de geschiedenis en als er een club is die niet graag aan de oorlog herinnerd wil worden, dan is het Ajax wel. Het doek met de tekst 'Bloody Sunday', door een enkeling gemaakt, had nooit op VAK 410 mogen komen. Frappant is dat juist Ajax en zijn supporters meestal boven dit soort acties, die in Utrecht, Rotterdam en Den Haag een jaarlijks terugkerend tafereel zijn geworden, staan. Wij zijn immers Ajax en houden ons niet zo bezig met de tegenstander.

In Utrecht, Rotterdam en Den Haag inderdaad een jaarlijks terugkerend tafereel. In Utrecht waperde men met een levensgroot spandoek met daarop 'gas erop', verwijzend naar de vergassing van de joden in de Tweede Wereldoorlog. In Rotterdam amper uit de trein gekomen, terwijl de bakstenen ons om de oren vliegen, klinkt massaal: 'Hamas, Hamas, joden aan het gas'. In Den Haag maken ze het nog bonter: daar lopen regelmatig supporters met een gasmasker op de fanatieke lange zijde te dansen.

Ik hoor u al zeggen: als de een iets doet, betekent dat nog niet dat de ander dat ook mag doen. Correct, wij als Ajax-supporters moeten ons ook niet aan spiegelen aan het trieste anti-Ajaxgebeuren in de rest van Nederland. Maar dat stelt zo'n klein, ludiek bedoeld, doek aan het einde van de Klassieker wel in een ander perspectief. De bovengenoemde clubs waren zelden tot niet in het nieuws om deze trieste feiten. Maar zodra er bij Ajax een doek geplaatst wordt, staat half Nederland op zijn kop. 's Avonds bij De Wedstrijden op Talpa verslikt Frits Barend, die net als Jack van Gelder wanhopige pogingen onderneemt om te laten zien dat hij geen Ajax-bril opheeft, zich bijna in zijn eigen woorden. Een schande vond hij het. Daar moesten harde maatregelen op volgen.

En ja hoor, amper twintig uur later ziet het Ajax-bestuur haar kans schoon om zijn politiek correcte naam weer wat op te vijzelen. Na de incidenten rondom Wesley Sneijder en Kenneth Perez aan het einde van vorig jaar, is dit voor Jaakke & consorten de ideale kans om weer eens positief in de media te komen. Ajax wil 410 hard aanpakken door de rest van het seizoen een verbod op alle sfeeracties te leggen.

Als argumentatie somt Ajax op zijn website enkele 'overtredingen' van 410 op: het door tientallen supporters betreden van het trainingsveld afgelopen zaterdag, het afsteken van rookpotten tijdens Ajax - Feyenoord, het tonen van een kwetsend spandoek en het na afloop trachten op te trekken naar het uitvak. De vermoedens dat er in het bestuur enkele personen zitten die niet zo gesteld zijn op onze wit-rood-witte trots, worden bij mij en vele anderen daarmee steeds sterker.

Punt 1: het betreden van het trainingsveld is een initiatief geweest van enkele enthousiaste (!) supporters zelf. Bovendien is alle steun rondom de training voorafgaand op de Klassieker, alleen maar positief bedoeld. Samen met de spelers was het een groot feest, waardoor het erg jammer is dat Ajax nu ook hier weer iets negatiefs van maakt. Diverse spelers hebben aangegeven het gezang en de vele fakkels en rookbommen (gevolgd door een grote mist) extra motiverend werkt. Sommige spelers waren zo te spreken over deze spontane actie dat ze bij 410-leidinggevenden vroegen om foto's van de training!

Punt 2: opnieuw georganiseerd door enkelingen. Bovendien is zo iets dergelijks sfeer verhogend. Het is volgens de KNVB-regels inderdaad niet toegestaan, maar het draagt zeker bij tot een betere entourage. Zijn er gewonden bij gevallen? Nee, net als de voorgaande tientallen keren niet. Het risico dat er wel wat gebeurt hoort bij een voetbalkraker. Niet voor niets mag het in de meeste andere landen wel.

Punt 3: als gezegd, dat spandoek is niet goed te praten. Maar er mag zeker wel in een ander perspectief gekeken worden naar deze actie. Het is een Klassieker en dan gebeuren dit soort dingen wel eens. Ajaxsupporters zijn de afgelopen jaren juist altijd erg netjes geweest en hebben zich meestal weinig aangetrokken van de vele honderden provocaties (vooral in De Kuip) van de Rotterdamse tegenstander.

Punt 4: opnieuw een actie van enkelingen. Bovendien is er niets voorgevallen dan wat gescheld over en weer. Tot het uitvak zijn deze tientallen niet doorgedrongen, op aandringen van de stewards zijn ze niet naast het uitvak gaan zingen. Volgens mij is er dan juist gehoorzaamd aan de stewards?

Gehoorzamen, een bizar woord eigenlijk. Tuurlijk heb je je aan regels te houden, ook als Ajaxsupporter. Maar wij zijn geen koorknapenvereniging, zoals onze bekakte, mediageile en vooral politiek correcte voorzitter John Jaakke al eens verklaarde. Sinds het in gebruik nemen van de Arena heeft de clubleiding echter wel geprobeerd de supporters om te vormen tot zulke brave jongens. De F-Side werd over het hele stadion verdeeld en het toch al uit zichzelf niet al te sfeervolle stadion werd voor nog minder supporters tot een thuis, iets wat De Meer wel was. Uiteindelijk kwamen de fanatieke supporters toch weer bijeen op 'Zuid', maar een groot deel is teleurgesteld afgehaakt na de komst van de nieuwe thuishaven.

Naast de verdeling van de F-Side zijn er de afgelopen jaren zijn er nog veel meer pogingen door het bestuur gedaan om de Arena tot een theater te maken in plaats van een voetbaltempel. De supporters wilden af van het deprimerende gat naar het veld toe, al het grijs in het stadion en de regenboogstoeltjes. Maar aan geen van de wensen van de fans is tegemoet gekomen. Om nog maar niet te spreken over de terugkeer van het echte logo, waar het overgrote deel van de Ajax-supporters zich toe aangetrokken voelt, het vuurwerk dat verboden wordt en de sfeeracties die geblokkeerd worden door Feyenoordsympathisant en veiligheidscoordinator Michiel Menting.

Als je al dat soort beperkingen op gaat leggen en je niet aan de wensen van je fans wil voldoen, dan krijg je frustraties. Dat is dan ook de belangrijkste reden voor de zwaar negatieve houding van de Ajaxsupporters ten op zichte van het bestuur de afgelopen tien jaar. Een paar weken geleden, terwijl ik aan broodje aan het eten was, las ik dat Jaakke vond dat de F-Side zich vocaal eens wat meer zou moeten laten gelden. Het had niet veel gescheeld of ik was gestikt in mijn broodje. Hypocriete ten top! Hoe kan je dat nu verwachten van mensen die jarenlang dagelijks teleurgesteld zijn door de clubleiding?

Het Ajax-bestuur is er persoonlijk verantwoordelijk voor geweest dat een groot deel van Zuid al niet meer zingt. Laat dat alsjeblieft niet gebeuren met de paar duizend man die nog wel hun longen uit het lijf willen schreeuwen voor hun club, hun dagelijks leven opgeven voor het organiseren van TIFO-acties, fakkels willen afsteken en met megavlaggen willen zwaaien. Dan heb ik het natuurlijk over de ultra's van VAK 410, die weer leven in de Arena hebben gebracht. Een groep mensen met een prachtige mentaliteit en passie. Een vak dat niet ook door het bestuur ten onder mag gaan!

Dat 410 zich zaterdag extra mag laten horen tegen Excelsior!

Door Passie Gedreven
Bijsluiter: sportieve prestaties AFC Ajax essentieel voor humeur van deze persoon.
××× Twee belevingen, één passie: AFC Ajax Amsterdam ×××
F-Side Amsterdam, since 1976 ××× AFCA Ultra's VAK 410, since 2001
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')