abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 december 2006 @ 19:35:05 #151
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_44434686
mooi geschreven!

Koef
Confidence through competence
pi_44434979
quote:
Waarmee maar weer eens duidelijk wordt dat in het voetbal talent niet allesbepalend is.
Juist geconstateerd.
Hosé kon de weelde niet aan. Koevermans heeft een veel betere mentaliteit.
pi_44457564
quote:
GRAPPIG

Beelden van de wedstrijd zijn er vanwege een conflict tussen Sevilla en de Spaanse televisiezender Antenne 3 niet vertoond, maar als je afgaat op Teletekst en de site van Voetbal International, moet Ronald Waterreus namens AZ een wereldpartij gekeept hebben in Spanje, bij de afsluitende wedstrijd in poule C van het UEFA-Cuptournooi.

We kunnen ons wel voorstellen hoe hij na afloop in de kleedkamers terugkeerde.

Terwijl zijn ploegmakkers jubelden over de uitzege op de UEFA-Cup winnaar van vorig seizoen en elkaar vol vuur op de schouders sloegen, zocht hij met een vage glimlach op de lippen een plekje in de luwte. Van Gaal was hij op weg naar de kleedkamer nog tegen gekomen, met uitgestoken hand. Gretig had hij die aangenomen en de complimenten voor zijn optreden in dank aanvaard. Mooi was dat. ‘Ach trainer, ik deed mijn werk’, had hij geantwoord. ‘Het was wel een leuke pot’, had hij er grijnzend bij gezegd.
Nu, tien minuten later, was de adrenaline in zijn lichaam allang weer verdwenen. Terwijl hij lurkte aan een flesje energydrink aanschouwde hij uiterlijk onbewogen de uitbundige taferelen in de kleedkamer. De roes, waarin zijn overwegend jonge ploegmaten verkeerden, vond hij grappig om te zien. Maar de noodzaak van een feestje zag hij er niet zo van in. ‘Leuk, zo’n zege, maar je koopt er niks voor’, mompelde hij in zichzelf.

Ronald Waterreus heeft het allemaal al meegemaakt. Met PSV was hij jarenlang actief op de Europese velden en ofschoon hij ook wel eens geblunderd had, hij was de eerste om dat toe te geven, was het ook aan hem te danken dat de Eindhovenaren op Europees terrein een aansprekende club geworden waren. ‘Het gat met PSV is nog enorm, maar AZ is een leuk en veelbelovend clubje. Het kan nog wat worden hier’, stelde hij in gedachten vast.

Ronald Waterreus zal dat niet meemaken. Na uitstapjes naar Manchester City en Glasgow Rangers is hij na twee seizoenen weliswaar teruggekeerd op de Nederlandse velden, maar die rentree is slechts tijdelijk. Over enkele maanden staat hij onder de lat bij een club in de Major Soccer League, zoveel is zeker.

Verrassend was het wel, toen AZ contact met hem opnam. Hij stond op de golfcourse juist klaar voor de beslissende laatste hole, toen zijn mobieltje rinkelde. Of hij er voor voelde om de club uit de brand te helpen, nu de doelmannen Didulica en Sinouh beiden geblesseerd waren en hun stand-in Job Bulters geen oplossing bleek? ‘Geen probleem’, antwoordde Waterreus, ,,maar ik zeg er meteen bij dat ik in het voorjaar naar Amerika wil.’’ Het bleek voor de AZ-leiding geen belemmering om de voormalige PSV-keeper aan te trekken.

Donderdagavond keepte hij in Sevilla zijn tweede wedstrijd voor de Alkmaarders. Zondag had hij zijn debuut gemaakt, in de uitwedstrijd tegen Ajax. Slechts enkele trainingen waren er aan voorafgegaan. Vreemd vond Ronald dat niet. ‘Ik heb mijn conditie op peil gehouden met golf en fietsen’, antwoordde hij desgevraagd. Het keepen is hij niet verleerd. Aan de twee doelpunten van de Ajacieden Heitinga en Huntelaar kon hij weinig doen en tegen Sevilla sleepte hij zijn ploeg er doorheen. Voorlopig kan het niet stuk met Waterreus in Alkmaar.

Grappig vind hij dat. Op 36-jarige leeftijd staat hij nog mooi zijn mannetje. ‘Ach, ik hoef niks meer te bewijzen en ook al zou ik afgaan, dan nog kan ik terugkijken op een mooie carrière’, had hij al verklaard in het Algemeen Dagblad. Het klonk laconiek, maar toch o zo typisch Waterreus. Alsof hij zeggen wilde dat niemand hem nog gek kreeg.

Gek worden zal hij niet. Afgaan evenmin. Dat is zijn eer te na. Reken maar dat hij bij AZ tot op het bot gemotiveerd onder de lat staat, totdat hij verkast van de Verenigde Staten. Bij AZ gaan ze nog veel plezier beleven met de Limburger. Groot zal het gat zijn, dat hij straks achter gaat laten. Wie dat tegen Waterreus zegt, in een poging hem langer aan de club te binden, zal met een schouderophalen geconfronteerd worden. ‘Dat zal best, maar in januari ben ik weg,’ zegt hij dan met zijn raspende stem. ‘Ze zoeken het dan maar uit hier’, zal hij er bij denken.
  Trouwste user 2022 vrijdag 15 december 2006 @ 16:12:44 #154
7889 tong80
Spleenheup
pi_44460365
Twee heerlijke columns. Lijkt wel of ze steeds beter worden. Terwijl ze al zo goed waren.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 15 december 2006 @ 17:04:44 #155
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_44462155
Koef en Hosé hebben elkaar nog gekruisd in Rotterdam-West. Onder Chris Dekker speelde Sparta daar 4-4-2 met Koef en Hosé. Hosé beleefde cijfermatig gezien zijn beste half jaar. 16 wedstrijden met 8 doelpunten. Acceptabel voor een 1e divisie spits, maar blijkbaar zagen hij en Sparta het niet in elkaar zitten.
Koevermans liep toen 25 uit 34.
Hosé speelde het seizoen daarop bij FC Dordrecht. Koef zou nog 2 seizoenen spelen bij Sparta.

Koef begon trouwens als een makkelijk scorende maar motorisch dramatische spits met iets teveel vet aan z'n kont. Na de degradatie van Sparta had hij een vaste plek in de spits en begon hij ook voetballend beter te worden. Zijn aanname, overzicht, motoriek, vetpercentage en assists. De enige speler die ik oiot het bezien die niet spectaculair maar wel constant en alsmaar beter wordt.
pi_44462189
Je hebt gelijk, toen zaten ze nog even samen! Was ik vergeten, anders had het nog een leuke bijzin kunnen vormen ergens.

Leuk stuk over Reus, Beschouw. Geeft mooi zijn nuchterheid weer.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 15 december 2006 @ 17:07:48 #157
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_44462220
Die column van de doelman uit Lemiers
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_44601077
quote:
ONVATBAAR MEUBELSTUK

Hypes, je ontkomt er niet aan. Wie een beetje van muziek houdt, struikelt over de bandjes die als snoepje van de week betiteld worden. Met name de Engelse pers heeft er een handje van bands, al dan niet uit chauvinistisch oogpunt, vanuit het niets de hemel in te schrijven. Als andere media, de radio en de consument het dan oppikken is er een hype geboren, die vaak even snel weer sterft. Sommige bands zijn zelfs al weer gevallen zodra hun naam in de kolommen van de muziekpers opduikt. Don’t believe the hype, wil men dan ook wel eens zeggen. In het voetbal is het al niet anders.

Neem alleen al de eredivisie van dit seizoen. Het begon met Danko Lazovic, die als verschoppeling van Feyenoord een strooptocht door de Nederlandse strafschopgebieden begon en in dienst van Vitesse al vlot aan het scoren ging. Daarna was het de beurt aan de verrassende promovendus Excelsior. De Rotterdammers werden geprezen, waarbij vooral Luigi Bruins en Andwelé Slory volop in de schijnwerpers stonden. Slory dook zelfs in een enkele week op in vier verschillende kranten en tijdschriften om zijn verhaal te doen. De verbale vuilnisbelt uit Amsterdam hield de pers ook even bezig, toen Kenneth Perez, Wesley Sneijder, Henk ten Cate en John Jaakke zich vergaloppeerden.

Natuurlijk was daar ook nog FC Twente. Die ploeg dartelt momenteel door de eredivisie en is de grote verrassing van het seizoen. Vorig seizoen mocht FC Groningen die titel in ontvangst nemen, toen het team van Ron Jans zich met de topteams bleek te meten. Inmiddels lijkt de voornaamste uitdager voor de bepalende clubs in de eredivisie uit Enschede te komen. De Tukkers spelen herkenbaar voetbal, tonen spelvreugde en boeken goede resultaten. PSV verloor slechts één keer en dat was niet geheel toevallig bij FC Twente. De mannen van Fred Rutten speelden knap gelijk bij Ajax en moesten in eigen huis slechts punten toestaan aan Roda JC. Diverse concurrenten werden met speels gemak van het veld geblazen, met de 7-1 tegen FC Groningen als duidelijkste demonstratie van de mogelijkheden in Enschede.

Dus komen ook de spelers weer in beeld. Dan mag Robbie Wielaert uitleggen hoe blij hij is dat hij nu niet bij NAC is beland, maar bij Twente. Dan wordt het record van Sander Boschker nog breder uitgemeten dan anders het geval geweest was en krijgt Kennedy Bakirçioglu de nodige aandacht. Dan wijst men op de lichtvoetige middenvelders Karim El Ahmadi en Otman Bakkal, die als pleintjesvoetballers over de velden zwieren. Dan blijkt Luke Wilkshire ineens meer dan een vervelende schopper uit Australië die Giovanni van Bronckhorst onderuit kegelde. Dan is Blaise N’Kufo de maestro van de zestien en komt Orlando Engelaar zelfs in beeld bij het Nederlands elftal.

Consequent wordt ook de inbreng van Rutten geroemd. De voormalige assistent van Guus Hiddink kwam samen met René Eijkelkamp naar Enschede en nam de wetten van het topvoetbal mee naar het trainingsveld. Weg gemoedelijke ongedwongenheid, hier is de prestatiecultuur! Elke bal moet goed zijn, niemand kan verslappen en zie, het loont. Het is dat PSV vermoedelijk dacht met de naam Ronald Koeman, overigens ook een prima trainer, sneller exotische talenten aan zich te kunnen binden, want Rutten had niet misstaan als hoofdcoach in Eindhoven. Ineens roemen diverse voetballers hem in de voetbalpers als vakman. Zo gaat dat in de voetballerij. FC Twente zal nog even hot blijven, maar dan is het voorbij. Blijven de resultaten goed, dan treedt er een soort gewenning in. Als men terugzakt, zal iedereen roepen dat wel verwacht te hebben.

Binnen die stroom van aandacht zwemt er één voetballer een beetje tussendoor. Links achterin drijft hij af en toe weg van de oever, maar doorgaans zit hij veilig op de lijn waar voetballers op inzet een keurig zesje pakken. Jeroen Heubach is, met een tussenperiode bij MVV, aan zijn elfde seizoen in de hoofdmacht bezig. Geboren in Enschede en een soort cultfiguur door zijn bijnaam Heubach Hooligan. Bij lange na geen briljante voetballer en als je de huidige elf van Twente individueel zou toetsen, lijkt de kans dik aanwezig dat Heubach als minste uit de bus komt. Maar toch staat hij er altijd. Er kwamen andere linksbacks, maar Heubach kwam altijd weer aan zijn wedstrijden. Vorige week werd hij man van de wedstrijd en daar moest hij zelf om lachen. Jeroen Heubach doet wat hij moet doen, de ene keer iets beter en opvallender dan de andere keer. Omdat het zo hoort. De hype rond Twente zal wel overgaan, maar dit meubelstuk van Enschede blijft fier overeind. Onvatbaar voor alle invloeden van buitenaf. Een clubvoetballer, in goede en slechte tijden. Daarom verdient ook hij een beetje aandacht. En een lekker koud biertje na de wedstrijd, om de motor weer op gang te krijgen. Geloof niet in de hype, geloof in Jeroen Heubach!
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 20 december 2006 @ 18:12:20 #159
7889 tong80
Spleenheup
pi_44604680
Hij leest weer lekker weg

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_44606317
Prima stuk Mich. 'Simpele' voetballers worden vaak vergeten, mooi dat jij hem even voor het voetlicht haalt.
Heubach wilde vroeger overigens geen linksback worden. Toen toenmalige Twentetrainer Issy ten Donkelaar hem op die plek wilde opstellen, weigerde hij. Slot van het liedje: vertrek naar MVV.
Goed gezien van Issy. En fijn dat Heubach tot inkeer is gekomen.
pi_44660620
Hij begon als middenvelder inderdaad, als ik het me goed herinner.
www.thuisuiteten.nl
pi_44661206
quote:
ZELFREFLECTIE

De aanhoudende kritiek op zijn functioneren van Louis van Gaal meer dan zat, trok bondscoach Marco van Basten op de traditionele kerstborrel met journalisten fel van leer: “Ik wil er wel eens op wijzen dat Van Gaal misschien wel de slechtste bondscoach van de laatste twintig jaar is. Wij hebben in ieder geval wel het WK gehaald. Dat kan hij niet zeggen. Het is een beetje brutaal dat hij nu zoveel kritiek heeft. Een beetje zelfreflectie lijkt mij op zijn plaats.”

Zelfreflectie?

In de voetballerij, waar beschaving en opleiding doorgaans niet de boventoon voeren, is het woord ‘zelfreflectie’ een kat in een vreemd pakhuis. Van Basten had moeten zeggen dat Van Gaal zijn muil moet houden en zich met zijn eigen zaken dient te bemoeien. Dat hadden wij begrepen. Misschien hadden we hem dan zelfs een beetje gelijk gegeven, hoezeer wij ook vraagtekens zetten bij het doen en laten van Van Basten met betrekking tot het Nederlands elftal. Maar wij zijn supporters, of in ieder geval voetbalenthousiastelingen en geen voetbaltrainer, die in het nabije verleden baas waren van Oranje. Van Gaal was dat wel en haalde met de Nederlandse voetballers het WK in Japan en Zuid-Korea niet. ‘Kijk naar je eigen’, was duidelijk geweest dus, maar nee, Marco neemt het woord zelfreflectie in de mond.

Zelfreflectie.

Volgens de dikke van Dale betekent dat het nadenken over het eigen doen en laten. Wat wil Marco met deze woordkeuze bewijzen? Dat hij een hogere opleiding heeft genoten dan de klompenschool? Dat hij met het gebruik van een deftig woord de discussie naar een hoger plan tilt?
Dat is hem niet gelukt, want laten we wel wezen: ondanks het HBO-taalgebruik is het allemaal van een bedroevend niveau. En de vlek breidt zich alsmaar uit. In navolging van Van Basten hebben ook Ronald Koeman en Frank Rijkaard hun zegje over Louis van Gaal gedaan. Het wachten is op Cruijff, die in zijn column in De Telegraaf Van Gaal ook een hak zet.

Ofschoon wij toch wel een beetje mee kunnen gaan met hetgeen Van Basten over Van Gaal zei, had het de huidige bondscoach gesierd wanneer hij zichzelf op de persbijeenkomst aan zelfreflectie onderworpen had. Dat hij had toegegeven dat hij, ondanks de toch wel bemoedigende resultaten, had benadrukt dat hij en zijn staf nog verre van tevreden waren over het vertoonde spel. Dat hij een criticaster als Van Gaal zelfs op dat punt gelijk had gegeven.

Nu verlaagde hij zich tot hetzelfde niveau als de man, die in het verleden bewezen heeft een zeer goede clubcoach te zijn. In tegenstelling tot Van Gaal heeft Marco van Basten nog geen enkel heuglijk wapenfeit achter zijn naam staan. Daar doet het mislopen van de eindronde van het WK in 2002 onder leiding van het orakel van Avenhorn geen afbreuk aan, hoe teleurstellend dat ook was. Om daar nu naar te verwijzen getuigt niet van grootsheid van Van Basten. Hij is daarmee de pot die de ketel verwijt dat hij zwart is.

Zelfreflectie.

Als ik voor Marco van Basten een kerstcadeautje mocht aanschaffen, zou dat een spiegel zijn. Niet om hem indachtig de jaloerse, boze stiefmoeder uit het sprookje van Sneeuwwitje ‘’spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is de beste bondscoach van het land” te laten zeggen, maar om hem in staat te stellen eens diep in de eigen ogen te kijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beschouw op 22-12-2006 17:22:20 ]
  Trouwste user 2022 vrijdag 22 december 2006 @ 17:12:32 #163
7889 tong80
Spleenheup
pi_44662167
'Zichzelf diep in de eigen ogen ?'

pi_44662406
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:12 schreef tong80 het volgende:
'Zichzelf diep in de eigen ogen ?'

pi_44662422
Marco heeft dusdanig veel zelfreflectie dat hij zijn eigen optreden op het WK met een 7 beloonde. Dus dit verbaast me ook niet.

Leuk gedaan!
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 vrijdag 22 december 2006 @ 17:27:58 #166
7889 tong80
Spleenheup
pi_44662501
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:23 schreef Beschouw het volgende:

[..]

Verder erg leuk stukje, ben het helemaal met je eens.

pi_44794509
quote:
VAN PION TOT KONING

Half mei was de spoelbak van ons toilet ineens kapot. Lastig natuurlijk, maar nog niet onoverkomelijk. Zeker niet omdat mijn bovenbuurman zijn brood verdient als loodgieter. Dus hoefden we slechts te wachten tot een uur of acht, waarna Barry bij ons aanbelde. Vrolijk kwam hij binnen en maakte een eind aan ons probleem. Ideaal, zulke mensen in je omgeving. Uiteraard dronk Barry nog een pilsje op de goede afloop. Als vakman is hij in zijn element, met een biertje op de bank is hij op zijn best. Dan komen de verhalen vanzelf en zit je, als je niet uitkijkt, tot in de kleine uurtjes te luisteren.

“Weet je wat ik nou laatst dacht?” begon Barry. Uiteraard hadden wij geen enkel idee en dus kon hij zijn verhaal gaan afsteken. “Het was toen ik PSV zat te kijken. Ik dacht aan vroeger, toen mijn opa me meenam naar die club. Die woonde in Eindhoven, weet je. Elke thuiswedstrijd mocht ik met hem mee en zo is mijn bloed langzaamaan rood en wit geworden. In het goede kleurpatroon, maar dat snap je.” Ik begreep het en wist ook wel dat Barry voor PSV was. We hadden het al regelmatig gemerkt, sinds hij in de zomer van 2004 boven ons kwam wonen. Tijdens de succesvolle Champions League-campagne van enkele seizoenen terug, toen PSV steeds weer verrassend een ronde verder kwam, werd zijn liefde voor de Eindhovense vereniging nog wel het meest duidelijk. Dikwijls zagen we de lamp aan het plafond vervaarlijk slingeren, als Barry een goal vierde of zich als Gomes ter aarde stortte na het laatste fluitsignaal.

“Voordat we naar de wedstrijd gingen, speelden we meestal een potje schaak,” ging Barry verder. “Ik leerde van mijn opa om voor PSV te zijn, hoe je moest schaken en hoe lekker een koud pilsje is. Maar dat schaken, dat was leuk man. Ik was niet heel goed, maar had op gegeven moment een winnende tactiek gevonden. Ik liet één pion een beetje anoniem mee hobbelen en in het heetst van de strijd liet ik die ongemerkt steeds een linie opschuiven. Als ik dan de achterlijn had gehaald, kon ik weer een ander stuk terugvorderen. Mijn opa vloekte dan altijd, want dat mocht als katholiek op zich wel. Weer die onzichtbare pion waardoor jij kan winnen. Ik hoor het hem nog zeggen.” Barry zweeg even, nam een slok pils en een handje pinda’s – want zo laat was het inmiddels al wel -, om zijn verhaal te vervolgen. “Die onzichtbare pion, die hebben ze bij PSV nu ook. Timmy Simons, door hem zijn we gewoon weer kampioen. Geloof me nou maar.”

Toen Barry al lang weer weg was, bleef die uitspraak het meest hangen. Natuurlijk, hij had nog veel meer verteld, maar dit sneed ergens wel hout. Timmy Simons, nuchtere Belgische middenvelder. De man die Johann Vogel kwam vervangen in Eindhoven. Vogel, dat was veruit de saaiste voetballer uit de eerste divisie ooit. Nam nooit eens risico, altijd maar plichtmatig schuiven. Simons leek in eerste instantie wel wat op hem, maar al snel toonde de aanvoerder van de Rode Duivels aan dat hij meer in zijn mars had. Ook in aanvallend opzicht schakelde hij zich in. Samen met Phillip Cocu bracht hij balans in de ploeg en ja, hij was zeker een belangrijke oorzaak in het verlengde succesverhaal van PSV.

Rustige vent, die Simons. Hij leeft als jij en ik, samen met zijn vrouw. Ver weg van de glitter en glamour die rond de voetbalwereld hangt, loopt hij rond in een spijkerbroek en mijdt hij de publiciteit. Feyenoord dacht hem binnen te halen als nieuwe leider op het middenveld, maar kreeg het niet rond. PSV hapte toe en zal er geen spijt van hebben gehad. Plichtsgetrouw als een postbode is hij nu alweer anderhalf seizoen de behoorlijk onopvallende middenvelder die toch een groot aandeel in de winst heeft. Precies die onzichtbare pion in het schaakspel van Barry.

De vraag is echter hoe lang dit zo blijft. Want Simons lijkt ook gestaag op te schuiven in de hiërarchie. Phillip Cocu zal vermoedelijk na dit seizoen stoppen en anders nog hooguit één jaargang spelen. Na die tijd ontstaat er een gat waar Simons mooi in kan springen. Dan is de Belg volledig bekend met de clubcultuur en kan hij naast een dragende kracht binnen de lijnen ook een mooie rol buiten het veld gaan vervullen. Dan wordt Simons cultuurbewaker en mag hij helpen om PSV structureel de succesvolste club van Nederland te maken. Dit seizoen is hij al steeds opvallender aanwezig. Op het veld welteverstaan, waar de pion op weg is naar bevordering. Het zal niet lang duren en dan is Simons koning. Koning Timmy I van Eindhoven, de bescheiden leider. Misschien moet ik dit verhaal maar eens aan Barry gaan vertellen.
www.thuisuiteten.nl
pi_44795189
Terechte hulde voor een bijzonder waardevolle speler. Leuk stukkie, Mich.
Waarom was je stortbak trouwens kapot? Had je er in een dolle bui aangehangen of was hij gesloopt uit teleurstelling van een paar recente uitslagen van ASWH?

[ Bericht 1% gewijzigd door Beschouw op 28-12-2006 15:40:27 ]
pi_44795439
Nou, 9 uit 3 de laatste duels. Maar dit was in mei 2006, weet de reden niet meer. Ik denk voor het verhaal.
www.thuisuiteten.nl
pi_44795699
Simons is inderdaad een prima speler en gewoon erg belangrijk voor PSV. Als je het zo bekijkt was de scouting van Feyenoord niet altijd verkeerd bezig .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_44797465
Mooie column MM en je geeft denk ik wel goed aan hoe belangrijk Timmy voor dit PSV is
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_44798849
quote:
Op donderdag 28 december 2006 15:47 schreef du_ke het volgende:
Simons is inderdaad een prima speler en gewoon erg belangrijk voor PSV. Als je het zo bekijkt was de scouting van Feyenoord niet altijd verkeerd bezig .
Zoiets dacht ik ook bij het lezen.
  donderdag 28 december 2006 @ 17:29:57 #173
11102 knep
Mountainfreak
pi_44798872
Timmy is geweldig, 1 van mijn favoriete spelers .
Staat ook op m'n uitshirt .
  Trouwste user 2022 vrijdag 29 december 2006 @ 01:07:42 #174
7889 tong80
Spleenheup
pi_44814588
Ik kan me niet voor de geest halen hoe ie speelt eigenlijk. Beetje kleurloze voetballer.

pi_44814620
Simons is een geweldenaar, slim en onopvallend. Pas opvallend als het moet. Goed stuk MM!
That's all folks!
pi_44828022
quote:
OVER HONDEN

”Ze hebben weer een nieuw blik opengetrokken.” De Ajax-volgelingen waren in hun nopjes toen Edgar Davids september 1991 als een speelse hond zijn opwachting maakte in het eerste elftal van de Amsterdammers. Hij was een product van de jeugdopleiding, zoals al velen hem voorgegaan waren. Op nummer 8 zette trainer Louis van Gaal hem en van het begin af dwong de kleine, gedrongen Surinamer met zijn tomeloze inzet een warm plekje af in de harten van de toch al verwende Ajax-supporters.

Edje werd hij genoemd. Vertederd was dat koosnaampje voor een voetballertje dat, met een kort koppie, op de linkervleugel furore maakte als aanjager, ballenafpakker en zo veel meer. Ondanks zijn kleine postuur was hij een grote meneer. Hij ontwikkelde zich tot een steunpilaar in het elftal van Van Gaal en mede door zijn inspanningen, zijn giftige spel gekoppeld aan een fabelachtige techniek, werd op de gedenkwaardige 24e mei 1995 de Champions Leaguefinale gewonnen van AC Milan.

Hoewel Edje, inmiddels voorzien van lange dreadlocks, op het veld zijn mond opentrok en medespelers dirigeerde naar de juiste plek, hield hij buiten het veld de kaken krampachtig op elkaar. Interview met Davids vonden zelden of nooit plaats en als hij al eens een keer op televisie verscheen, waren zijn antwoorden kortaf en nietszeggend.

Eén keer viel hij uit zijn rol. Na de gewonnen EK-kwalificatiewedstrijd tegen Ierland, in december 1995, zat hij met zijn matties Seedorf en Kluivert op een bankje en werd aan de tand gevoeld door Frits Barend. Het zou een legendarisch gesprek worden. We zagen Davids, zoals we hem nog nooit gezien hadden. Daar zaten drie swa's, drie boezemvrienden, die zich in de euforie van de plaatsing voor het EK even vergaten. Weg was het stoïcijnse, haast onverschillige masker van het gezicht van Davids, dat wij zo goed kenden van eerdere, vluchtige vraaggesprekjes op teevee. Er werd gelachen, weri gedaan, gedold. En gepraat, in een moderne verbastering van het Nederlands en het Sranang. Barend stond er niet-begrijpend bij. Hij werd lauw gemaakt, gepest. De drie makkers zetten hem in de zeik, alsof ze van te voren hadden afgesproken "we gaan hem dissen".

Davids schaterde, lachte breeduit. Zijn staart kwispelde en zijn ogen twinkelden. Met die ogen was inmiddels iets aan de hand. Tijdens een oefenpotje met Ajax in de voorgaande winter had hij een bal snoeihard op zijn oog gekregen en na zijn herstel was Davids gewapend met een angstaanjagende bril op de velden teruggekeerd. Pitbull werd hij sindsdien genoemd, een naam die wonderwel paste bij zijn voorkomen en zijn voetbalstijl.

Zijn aansprekende prestaties op het veld bezorgden hem een transfer naar AC Milan. Juventus, Barcelona, Inter Milan; de grote clubs stonden in de rij om de felle voetballer, die niet keek op een gele kaart meer of minder, aan zich te binden. In de voetballerij steeg zijn populariteit tot grote hoogten, maar naar buiten trad hij onveranderd slechts zelden op de voorgrond. Interviews werden nog steeds spaarzaam gegeven.

Niettemin haalde hij verscheidene keren de kolommen van de internationale pers en het waren niet de meest leuke voorvallen, waarmee de krant voor den dag kwamen. Een vechtpartij op straat, een verbanning uit de selectiegroep van Oranje op het EK van 1996, een in elkaar geslagen vriendin, een schorsing vanwege nandrolongebruik.

Toch bleef Edgar Davis een gewilde voetballer, een steunpilaar ook van het Nederlands elftal, waarin hij niet veel later terugkeerde. Hij werd door bondscoach Marco van Basten zelfs gebombardeerd tot aanvoerder en werd zo gedwongen op te draven bij gesprekjes met belangstellende journalisten. De Pitbull kweet zich met verve van zijn taak. Ineens zagen we een bedachtzame, haast verlegen speler, die mondig zijn zegje deed. Hij kweekte er sympathie mee.

Eind 2005 werd hij door Tottenham Hotspur losgeweekt bij Inter Milaan, waar hij de laatste maanden weg kwijnde op de reservebank. In de Engelse Premier League zagen we nog één keer waartoe Davids in staat was. Martin Jol was blij als een hond met zeven staarten met een Davids, die zijn jonge elftal op sleeptouw nam.
Maar bij het Nederlands elftal ging het niet meer zo voortvarend. Hoewel de vaderlandse pers, Johan Derksen voorop, bij voortduring verkondigde dat Davids mee moest naar de eindronde van het WK, liet Marco van Basten zijn voormalige aanvoerder thuis.

Sindsdien vernemen we weinig meer van Edgar Davids. Het Nederlands elftal is definitief een gesloten boek en bij de Spurs maakt hij nog maar weinig speelminuten. Ze hebben hem blijkbaar niet meer nodig, daar in Londen. De voormalige pitbull is een klein keffertje geworden.

Drieëndertig jaar oud is hij nu, te jong om voorgoed in de vergetelheid te geraken. Zijn kunsten kan hij nog niet verleerd zijn en Davids kennende, zal zijn lichaam in een perfecte conditie zijn. Het zielloze Ajax zou een Davids in goeden doen best kunnen gebruiken. Misschien moet Martin van Geel het vliegtuig naar Londen maar eens nemen. Bij Ajax kunnen ze namelijk wel een blindengeleidehond gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beschouw op 30-12-2006 11:32:27 ]
pi_44828194
Mooie column
  Trouwste user 2022 vrijdag 29 december 2006 @ 21:15:56 #178
7889 tong80
Spleenheup
pi_44838858
Inderdaad weer mooi.

pi_44839383
Leuke Edje carriere overview.
That's all folks!
pi_44839576
Leuk stuk Beschouw. Maar 1 vraag/opmerking
quote:
Een vechtpartij op straat, een verbanning uit de selectiegroep van Oranje op het WK van 1998, een in elkaar geslagen vriendin, een schorsing vanwege nandrolongebruik.
Werd hij niet op het EK 1996 uit de selectie gezet na een uitspraak over Hiddink en dus niet in 1998 ?
  Trouwste user 2022 vrijdag 29 december 2006 @ 22:02:14 #181
7889 tong80
Spleenheup
pi_44840567
Was idd 96.

'He should take his head out of the ass off some players.'

pi_44851622
Heb het al verbeterd. Slordig foutje
pi_44860589
Zo was ie niet helemaal tong, maar wel in de buurt.

Geinig dat Surinaams, Beschouw. Cursusje gevolgd of gewoon een gevolg van wonen in Spijkenisse?
www.thuisuiteten.nl
pi_45009042
quote:
VAKANTIEBAANTJE

Het was vorige week zaterdag, 2006 liep al richting het einde. De sensatie van de eerste seizoenshelft in de eredivisie, FC Twente, was op bezoek in Rotterdam. Sparta was met 3-0 veel te sterk voor de Tukkers. Hoewel FC Twente na een rode kaart in de tweede helft de kansen op de gelijkmaker nog verder zag afnemen, was het gezien het wedstrijdbeeld een goede uitslag. Sparta verdiende de overwinning, die extra verrassend was gezien de demonstratie die FC Twente eerder in de week had gegeven. Toen werd het snoepje van voetbalminnend Nederland in de laatste jaren, AZ, met dezelfde cijfers kansloos naar huis gestuurd. De klap die Sparta uitdeelde was wellicht de meest daverende die rond de jaarwisseling in Spangen te horen is geweest.

Op de persconferentie na de wedstrijd zorgde trainer Wiljan Vloet voor meer vuurwerk. Hoewel, de manier waarop hij zijn niet al te verrassende vertrek na dit seizoen aankondigde was niet echt explosief te noemen. Iets dat ook gezegd kon worden over de reacties op deze boodschap. Tja, wat is dat toch met Wiljan Vloet? De Nederlandse voetballerij lijkt niet zoveel op te hebben met de Brabander. Daarnaast stond zijn positie dit seizoen na een zwakke seizoensstart al hevig ter discussie. Net op het moment dat ontslag onafwendbaar leek vond Sparta de weg naar boven. Niet in de laatste plaats door het rigoureuze snijwerk van Vloet in zijn eigen basiselftal. Hij schroomde niet om een speler als Ioannis Anastasiou, om wie hij naar eigen zeggen maanden had lopen zeuren, uit de ploeg te halen. Zo verdwenen er meer aankopen uit de ploeg en grepen jeugdige spelers als Jeffrey Vlug en Iderlindo Moreno Freire hun kans. Dat getuigt toch wel van lef.

Zoals Vloet ook bij zijn eerste club in het betaald voetbal lef toonde. Bij FC Den Bosch durfde hij het aan om zijn ploeg in een extreem verdedigend concept te laten spelen. Hij verklaarde dit door te wijzen op de kwaliteit van zijn selectie en die van de tegenstanders. Het systeem leek lange tijd te werken, maar werd bekritiseerd toen Den Bosch uiteindelijk toch nog degradeerde. Een beetje flauw, aangezien de Bosschenaren met het behaalde puntenaantal in dat seizoen in andere jaren moeiteloos in de eredivisie zouden zijn gebleven. Het leverde Vloet wel een sportieve promotie op. Roda JC werd zijn nieuwe werkgever. Bij die subtopper slaagde hij er drie seizoenen niet in om Europees voetbal te halen. Ter verdediging kan inmiddels worden gesteld dat ook zijn opvolger Huub Stevens hier vorig seizoen niet in slaagde. Toch werd Vloets werk in Kerkrade niet echt gewaardeerd en gaat iedereen ook wat makkelijk voorbij aan het feit dat hij met Sparta vorig seizoen knap in de eredivisie bleef.

Het zal iets te maken hebben met de uitstraling van Vloet. Naar verluidt verheft hij op de training zijn stem nogal eens en heeft dan iets weg van een drilsergeant. Wanneer hij dan met zijn karakteristieke grote ogen in beeld wordt gebracht, is het makkelijk om Vloet voor gek te zetten. Voeg daar aan toe dat hij niet kan wijzen op een indrukwekkende conduitestaat als voetballer. Sterker nog, hij kwam nooit verder dan de amateurs. Dan sta je in dit land, waar de zogenaamde praktijkjongens vaak op handen worden gedragen, als trainer al vlug op een achterstand. Te makkelijk wordt er dan voorbij gegaan aan het feit dat een goede trainer vooral gekenmerkt wordt door zijn oefenstof, visie en ingrijpen tijdens een wedstrijd. Praktijkjongen Frank Rijkaard degradeerde met Sparta, Ruud Gullit leverde belachelijk werk af bij Feyenoord, Danny Blind en Jan Wouters verdronken bij Ajax en John van ’t Schip vluchtte met de handen in het haar bij FC Twente. Een rijk verleden als voetballer zegt dus ook niet alles.

Vloet lichtte zijn besluit om Sparta te verlaten toe met de woorden “geen zin te hebben in vakantiewerk.” Hij werd nergens meer bij betrokken. Vloet wilde graag nadenken over de selectie van volgend seizoen en over allerlei technische zaken. Dat mocht niet meer. Het moet voor hem het ergste zijn wat hem kon overkomen. In elk interview met Vloet komt zijn stokpaardje namelijk naar voren: de organisatie. Vloet wil alles binnen de club tot in de puntjes geregeld hebben. Het is een grote kwaliteit van hem, dat zullen zelfs zijn grootste criticasters hem nageven. Dat hem deze mogelijkheid niet meer werd geboden, zal zijn beslissing versneld hebben.

Het is te hopen dat Vloet zijn karwei desondanks gaat afmaken. Dat hij zich realiseert dat van alle beschikbare vakantiebaantjes het hoofdtrainerschap van de prachtige club Sparta toch wel één van de mooiste is. Dat Vloet ook bedenkt dat goed uitgevoerd vakantiewerk een mooie opstap kan zijn richting meer. Wanneer Vloet er wederom in slaagt met Sparta op het hoogste niveau te blijven en zijn team ook nog eens zo leuk kan laten spelen als de laatste weken, komt er ongetwijfeld spoedig weer een club voor hem. Een club waar alles weer opnieuw zal beginnen en waar hij weer met de vooroordelen moet afrekenen. Maar ook een club waar ze vermoedelijk enkele jaren na zijn vertrek zullen denken dat die Vloet zo slecht nog niet was.
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 4 januari 2007 @ 16:40:14 #185
73305 Stpan
pi_45009488
Het lastige is dat Vloet óf alles wil doen óf niets.

Sparta heeft meerdere malen te kennen gegeven verder te willen met een technisch manager of iets wat daarvoor moet doorgaan. Dit vooral omdat niemand binnen de directie nou echt verstand van voetbal heeft.
Vloet heeft hierin dus ongeveer het monopoly, maar wordt nergens meer in gehoord, wat op zich een vreemde zaak is. Het resultaat is dan dat je dure miskopen als Saini Kaita krijgt.
Maar de aankopen die Vloet wel zelf heeft gedaan zijn met Terrol en Anastasiou geen onverdeeld succes. Bij Roda JC was Nol Hendriks en het scoutings systeem een betere garantie voor een goede aanvoer van spelers dan Wiljan zelf. Kortom, wat het beste is voor de toekomst, met of zonder Wiljan Vloet blijft de vraag. Feit blijft wel dat er op het Kasteel leuk gevoetbal wordt en de doelstellingen wederom gehaald lijken te worden.
pi_45009535
Kan je die zaterdag ook op de FP posten?
www.thuisuiteten.nl
pi_45009625
Zo verkeerd is die Vloet idd niet. Maar als je Derksen en co in dit land niet mee hebt, kan je het als trainer wel schudden.
Er valt weliswaar van alles op te merken qua uitstraling bij Vloet, maar Sparta doet het niet slecht en speelt ook nog eens leuk voetbal. Dat een heleboel door hem gewenste aankopen op de bank zitten en dat zijn elftal een duiventil is, zijn punten die hem wel aan te wrijven zijn. Maar zoals je terecht besluit: ook bij Sparta zullen ze na zijn vertrek nog wel eens positief aan hem terugdenken.
pi_45019206
quote:
FOTO

Voetbal International pakt deze week traditioneel uit met foto’s van de oefenmeesters van de achttien ploegen uit de eredivisie. De heren poseren allemaal gewillig voor de camera. Ze hebben er zichtbaar tijd voor uit getrokken om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Je weet nooit waar een goede PR goed voor is, nietwaar? Eén trainer doet daar niet aan mee. Hij kijkt alsof hij hevig gestoord wordt in zijn dagelijkse bezigheden. Alsof een moment voor een fotootje er te veel aan is. Het is Henk ten Cate, die met een schuin oog even opkijkt met een blik van ‘en nou oprotten’. Hij heeft wel wat anders te doen dan als een veredeld fotomodel te fungeren.

Henk heeft het niet makkelijk bij Ajax. Zijn ploeg is in luttele weken door PSV op grote afstand gezet en het voetbal dat zijn spelers tentoonspreiden, biedt nauwelijks hoop op verbetering. Laaiend is hij daarover en het korte lontje, waarmee hij gezegend is, is al verscheidene malen tot ontbranding gekomen.

Hij is druk bezig een evaluatie op te maken van zijn eerste seizoenshelft bij de Amsterdammers. Chagrijnig wordt hij er van en het liefst zou hij de camera van die VI-fotograaf uit de handen rukken. Het evaluatierapport maakt hem neerslachtig. Vroeg in het seizoen ging het nog wel aardig, hoewel de uitschakeling voor de Champions League door het nietige Kopenhagen al een fikse domper was. Met afgrijzen gaat hij in gedachten terug naar die woensdag in augustus. Het korte interview dat hij na afloop bij de NOS gaf, staat nog in zijn geheugen gegrift. ‘Het kan gebeuren’ had hij gezegd. Stom, stom! Had hij toen die verwende snotjongens maar afgebrand. Dan was hem veel ellende bespaard gebleven.

Na de thuisnederlaag tegen PSV was Henk ook zichzelf niet. Ook toen was hij na afloop voor de verzamelde pers veel te positief geweest. ‘Het doelpunt van PSV was eigenlijk geen doelpunt en het vertoonde spel van zijn jongens had hem tevreden gestemd’ had hij verklaard en achteraf kon hij zich wel voor zijn kop slaan.

Sindsdien was het alleen nog maar slechter gegaan. In het begin had hij zijn geduld nog bewaard, tegen beter weten in. Ja, Stam en Gabri waren jongens naar zijn hart en Grygera ook, maar de rest was een over het paard getilde bende. Telkens als hij ze zag stumperen op het veld, had hij meewarrig het hoofd geschud en zijn assistenten Groenendijk en Spijkerman zwijgend aangekeken. Gek was hij geworden van de fouten die steeds weer terugkeerden. Pleintjesvoetbal, bah.

Tijdens de wedstrijd tegen NEC was de bom gebarsten. De hele voorafgaande week had hij tijdens de trainingen er nog zo op gehamerd dat balverlies vermeden moest worden, maar na een voorsprong was de overmoed bij sommige spelers toch weer teruggekeerd. Zo’n Sneijder die op het middenveld zomaar de bal verspeelde. Pats boem, een doelpunt en even later kregen ze er nog een om de oren.

Woedend was hi geworden en die verdomde Sneijder meteen uit het veld gehaald. Uitgekafferd had hij hem en voorlopig hoefde dat ventje hem niet onder ogen te komen. De toorn was nog steeds niet gezakt. Integendeel. Op de thuisbasis had hij zijn woede de vrije loop gelaten. In de catacomben van de ArenA hingen de deuren in de gang uit de sponning, diverse ruiten waren aan diggelen gegaan en foto’s met Ajax-iconen waren gesneuveld. Dat de foto van zijn grote vriend Frankie Rijkaard ook in scherven lag, betreurde hij wel een beetje. Daar had hij spijt van. Maar de rest, nee. Zijn rug op kunnen ze, allemaal.

Henk ten Cate legt de laatste hand aan het gepeperd rapport dat hij zal overhandigen aan Martin van Geel. Met een verbeten blik brengt hij nog wat laatste wijzigingen aan. De conclusie is zonneklaar: er moesten killers bijkomen, anders zou het met Ajax nooit meer goed komen. Hij krabbelt nog wat woorden op papier en plots wordt hij gestoord door het felle licht en het geklik van een fotocamera.

Het resultaat is een geweldige foto. Een getergde Ten Cate kijkt vernietigend in de camera. Arme spelers, die jongetjes van Ajax, die hij de rest van het seizoen onder handen gaat nemen. Het laatste restje dartele speelsheid bij hen zal definitief de nek omgedraaid worden. Over pakweg een jaar voetballen ze in Amsterdam zoals Vinnie Jones en diens Wimbledonmakkers van The Crazy Gang. Van de huidige selectiegroep zijn alleen Stam en Gabri over. De rest is vervangen door schoppers en schavers. Elke wedstrijd is het letterlijk oorlog op het veld en de grasmat is na elke partij aan vervanging toe. In de dug-out leunt Ten Cate tevreden achterover.

Begin 2008 staat hij breed grijnzend op de foto in VI. In generaalsuniform.
  donderdag 4 januari 2007 @ 22:58:39 #189
73305 Stpan
pi_45022968
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 16:44 schreef Beschouw het volgende:
Zo verkeerd is die Vloet idd niet. Maar als je Derksen en co in dit land niet mee hebt, kan je het als trainer wel schudden.
Beter gezegd: als je Hugo Borst het neefje van de grootgeldschieter van je werkgever niet mee hebt.....

Maar inderdaad, ik word ook altijd misselijk van de opinie van Derksen dat je 'praktijktrainers' nodig hebt. Zijn paradepaardje dat je van Leo Beenhakker geen schijnbeweging kunt leren.....
Nee, Rijkaard heeft Ronaldinho er nog een paar geleerd zeker!

Pure angst van 'de praktijk' dat ze hun zetels kwijtraken. Johan Derksen is immers niet meer dan een 'praktijkjournalist' wiens werk door jongens die ervoor geleerd hebben feilloos kan worden ontleed en hun praktijkvriendjes graag in het zadel willen helpen en houden, want hun methoden begrijpen ze tenminste.

Ik geloof zelf in een goede mix tussen praktijk en theorie in de technische staf. Met alleen praktijk weet je te weinig van spierbelasting, groepsvorming en coaching en de theoriejongens zullen nooit voelen hoe een speler zich voelt bij een wedstrijd met bepaalde belangen of als er juist niets meer op het spel staat. Maar dat soort figuren zoeken elkaar zelden op.
  Trouwste user 2022 vrijdag 5 januari 2007 @ 05:00:42 #190
7889 tong80
Spleenheup
pi_45029632
Leuke columns over twee markante trainers. Goed beschreven dat ze de emotie soms niet in de hand hebben. Maar dat is juist kenmerkend voor hun stijl. Liever deze twee dan Mark Wotte of Foeke Booij.

pi_45044355
Mooi stuk naar aanleiding van een foto Beschouw!

Het zou wel een radicale stijlbreuk zijn als Henk Ajax omtovert tot werkpaardenmanege, maar wie weet zou het wel eens goed zijn. Kunnen ze ook scouten op Duindigt!
www.thuisuiteten.nl
pi_45214262
quote:
HET JAAR VAN HARRY

Er zijn wel eens mensen die zeggen dat hij er sullig uitziet. Ze vinden hem zelfs wel eens op Mr. Bean lijken. Misschien hebben ze dan nog wel gelijk ook. Toch klinkt dat zo negatief. Zelf zou ik eerder zeggen dat hij oogt als een goede lobbes. Harry komt over als een man die vooral aardig is. Hij lijkt het type mens dat vriendelijk voorrang verleent aan andere weggebruikers, puur uit hoffelijkheid en niet alleen omdat het moet. De man die andere klanten met weinig boodschappen voor laat gaan in de rij bij de supermarkt. Iemand die opstaat voor ouderen in de bus. Kortom, op Harry kan je moeilijk kwaad worden.

In weinig blijkt dat je hier wel te maken hebt met één van de Griekse helden van het Europees kampioenschap voetbal in 2004. De man van de winnende kopbal in de finale nota bene. Aggelos Charisteas hangt sindsdien niet de getapte bink uit, die de vrouwen wil imponeren met zijn status en als een filmster door het leven gaat. Hij heeft er het hoofd ook niet voor natuurlijk, maar Charisteas zou het vermoedelijk niet eens willen. De man met de ietwat lullig klinkende bijnaam Harry is misschien wel te vriendelijk voor de keiharde voetbalwereld. Want had hij de laatste jaren niet af en toe gewoon met de vuist op tafel moeten slaan? Om zijn plek op te eisen bijvoorbeeld of gewoon om te laten merken dat hij niet met zich laat sollen?

Want was men bij Ajax verguld met Charisteas, toen hij een half jaar na zijn gouden kopbal tegen Portugal in de Arena arriveerde. Eindelijk weer een spits, dat kon men in Amsterdam wel gebruiken. Na het abrupte vertrek van Zlatan Ibrihamovic en de medische soap rond de gewenste opvolger Arouna Koné was Ajax spitsloos geweest. Charisteas, die alleen al qua voornaam perfect bij de Amsterdamse vereniging paste, zou de club weer een smoel gaan geven in aanvallend opzicht. Het werd niet wat hij er zelf van had verwacht. Na zijn eerste halve seizoen was hij al min of meer afgeschreven, terwijl zijn statistieken nog niet eens zo onaardig waren. De periode van aanpassing was voorbij, maar hij kreeg de kans niet om aan te tonen dat hij eenmaal gewend aan de club en het systeem wel zou gaan vlammen. Markus Rosenberg kwam uit Zweden om Harry te vervangen.

Nog een half jaar later volgde de definitieve genadeklap voor Charisteas bij Ajax. Omdat ook Rosenberg struikelde over de hoge verwachtingen en het aparte klimaat dat in Amsterdam heerst, kwam Klaas Jan Huntelaar. Toegegeven, die deed het wel direct. Hij bleef rustig toen ook hij in zijn eerste duels niet echt veel scoorde en kwam vervolgens met een hele reeks goals. Charisteas was verworden tot nuttige invalkracht, maar was al lang op dood spoor beland. Uitgerangeerd, zo bleek wel bij de verdeling van de rugnummers voor dit seizoen. Harry kreeg nummer 27, drie keer negen. Het getal van de derde spits. Ajax had al eerder geprobeerd hem te slijten, maar dat weigerde hij vooralsnog. Hij wilde blijven knokken.

Talloze keren had hij zich al getroost met de gedachte dat het beter zou gaan, onderwijl muziek makend. Zijn liefde voor de muziek maakte dat hij zich niet verveelde en de sores wat van zich af kon zetten. Nu was het echter genoeg. Harry deed iets opmerkelijks en dappers. Nee, hij protesteerde niet openlijk. Hij sloeg ook de trainer niet op diens gezicht. Harry maakte een transfer naar Feyenoord. Het leverde opmerkelijke taferelen op. De fans van de Rotterdamse aartsrivaal van Ajax protesteerden hevig. Ze wilden wel een spits na het vertrek van Kuijt, maar zeker niet een reserve uit Amsterdam! Liever sterven dan een Ajacied in de Kuip!

Harry, de goeierd, verklaarde de heftige reacties normaal te vinden. Hij kon alleen maar hopen dat men hem toch een kans zou geven, want hij wilde zijn best gaan doen voor Feyenoord. Hij benadrukte het in elk interview en de beleidsbepalers riepen de fans op om Charisteas toch vooral een kans te geven. Inmiddels is hij na een aanpassingsperiode redelijk thuis in de Kuip. Hij scoorde de laatste tijd enkele keren en toont wel aan dat hij inderdaad bereid is om hard te werken voor de club. Toch lijkt het uitgesloten dat hij een mooie plaats in de Rotterdamse historie zal krijgen. Vermoedelijk staat Aggelos Charisteas vooral symbool voor een onrustige periode bij Feyenoord, waarin de technische mensen in paniek snel wat aankopen deden die vooral lijken te dienen als lapmiddel. Want mocht Feyenoord ergens het geld of de mogelijkheid vandaan krijgen een andere spits te halen, zal het dat niet nalaten.

Thuis in zijn muziekkamer wil Harry dat echter niet weten. Daar mijmert hij stilletjes een beetje over hoe 2007 zal gaan verlopen voor hem. Dan ziet hij zichzelf in gedachten veel scoren en de play-offs winnen met de Rotterdammers. Aan zijn inzet zal het niet liggen, hij gaat er voor om dit het jaar van Harry te maken. Zachtjes zet hij in op zijn gitaar. Hij speelt Jimi Hendrix en zingt. “And the Kuip whispers….. Harry!” De buurman bonkt op de muur en vraagt of het zachter kan. Harry bonkt niet terug, de goedzak. Was hij maar wat gemener.
www.thuisuiteten.nl
pi_45214566
De lobbes is niet bepaald gezegend met klasse, maar ik gun hem wel succes bij Feyenoord. Lijkt me een Griek die nog niet eens bordjes kapot gooit bij de sirtaki.
pi_45214576
Leuk stuk. Ik heb ook altijd nog sympathie voor Harry.
  Trouwste user 2022 woensdag 10 januari 2007 @ 16:58:34 #195
7889 tong80
Spleenheup
pi_45217032
Mooi stuk MM

pi_45217091
Je typeert hem wel goed, dat hij symbool zal gaan staan voor de periode die Feyenoord doormaakt. Well done.
That's all folks!
pi_45266772
quote:
UITGERANGEERD

Mark Wotte was nog maar koud aan de slag bij RKC Waalwijk en hij had het al gezien. “Kom jij straks na de training even bij me langs”, zei hij tegen keeper Rob van Dijk, die net een duik in de modder maakte. De doelman fronste zijn wenkbrauwen; gepokt en gemazeld in het voetbalwereldje voelde hij de bui al hangen. “Elke nieuwe trainer zoekt naar iets om de zaak op scherp te zetten en straks gaat die eikel mij vertellen dat ik de lul ben”, dacht hij en meteen was de lust om te trainen hem vergaan. In het afsluitend partijtje vlogen de ballen hem om de oren en vanuit zijn ooghoeken zag hij Wotte smoezen met Henri van der Vegt, die even daarvoor naar het trainingsveld was gekomen.

Met een gezicht op half zeven meldde Van Dijk zich een halfuurtje later bij Wotte. Van der Vegt zat er ook, maar die staarde naar buiten. Wotte stak meteen van wal, nog voordat de doelman plaats kon nemen. “Rob, ik zal er niet omheen draaien, maar ik ben de laatste tijd niet erg tevreden over je functioneren. Ik heb dan ook besloten Jurgen een kans te geven. Jij zit voorlopig op de bank.” Ja, die mededeling had hij al verwacht. Geprotesteerd had hij niet en met een knik van het hoofd had hij het kantoortje van Wotte verlaten.

Op de terugweg naar huis was de woede plots opgekomen. Keihard sloeg hij een aantal maal op het stuur van zijn auto “Gaan ze godverdegodver met Wevers in het doel verder! In mijn doel! Ja, daar gaan ze punten mee pakken…”
Bijna had hij nog een fietser van de sokken gereden en toen die luid protesterend de middelvinger opstak, was hij in staat zijn wagen aan de kant te zetten en die vent een knal voor z’n kop te geven. Juist op tijd kon hij zich inhouden en met vliegende vaart vervolgde hij zijn weg.

Thuisgekomen belde hij meteen zijn zaakwaarnemer.

Enige dagen later speelde RKC Waalwijk thuis tegen FC Groningen. Rob van Dijk zat met een gezicht als een oorwurm op de bank en zag hoe zijn plaatsvervanger Jurgen Wevers eenmaal een bal uit het net moest vissen, na een penalty. “Leek me houdbaar, die bal”, mompelde hij zachtjes. ’s Avonds verschenen de eerste berichten in de media. Namens RKC deelde algemeen directeur Henri van der Vegt mee dat keeper Rob van Dijk zijn basisplaats kwijt is aan Jurgen Wevers en dat de club op zoek gaat naar een vervanger. "Rob is jarenlang een goede kracht geweest en natuurlijk gaat hij ook mee op trainingskamp naar Portugal. Maar hij heeft veel moeite met zijn reserverol."

Rob van Dijk belde opnieuw zijn zaakwaarnemer. “Een paar dagen geleden deed die Van der Vegt zijn bek niet open, maar nu toont hij zogenaamd begrip. Heb ik me daarvoor jarenlang voor de club uitgesloofd?! Ze krijgen maar het rambam daar.”

Op 7 januari rinkelde op de receptie van het Mandenmakers stadion de telefoon. Het was een kort gesprek. “Rob van Dijk hier. Ben ziek.” Meteen was er opgehangen en zo vertrok RKC Waalwijk de volgende dag zonder de 37-jarige doelman naar het Portugese Albufeira, waar een trainingskamp was belegd. Kevin Rijnvis, de 18-jarige keeper van Jong RKC Waalwijk, reisde de selectie na.

Ondertussen zit Rob thuis op de bank te kniesoren. Een weg terug was er niet, dat beseft hij wel. Met zijn ziekmelding had hij de zaak op de spits gedreven en Wotte zou nooit meer overstag gaan, zoveel was zeker. “Leer mij die nieuwe trainers kennen.”

Zaterdag 20 januari staat de wedstrijd tegen FC Twente op de rol en van Rob zal die dag geen spoor zijn. Over de keeper die 265 competitiewedstrijden het doel van de Waalwijkers heeft verdedigd, spreekt die avond niemand meer. Mark Wotte heeft in Robert Fuchs alweer een nieuw slachtoffer gevonden. “In de strijd om lijfsbehoud vallen er slachtoffers; dat is overal zo”, zegt de trainer na de wedstrijd op de persbijeenkomst. Dat Wevers die middag twee keer vreselijk in de fout gegaan is, verzwijgt hij maar.

Rob van Dijk belt alweer met zijn zaakwaarnemer.

Volgend jaar zal het wel Fortuna Sittard worden, of TOP Oss. Misschien ziet hij zijn maatje Fuchs daar wel. Zo mooi zijn. “En dan samen winnen van Wotte, want die zal wel degraderen met RKC,” zegt hij grimmig. Voor het eerst sinds weken verschijnt er een glimlach op zijn gezicht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beschouw op 11-01-2007 22:34:21 ]
pi_45266965
Leuk verteld Beschouw, maar ik vind hem iets te snel gaan op de een of andere manier. Maar toch weer een goede column.
pi_45267353
Het einde vind ik wat jammer, waarin je de toekomst probeert te voorspellen. Past niet zo bij de rest van het verhaal, wat ik met genoegen las.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 vrijdag 12 januari 2007 @ 09:41:54 #200
7889 tong80
Spleenheup
pi_45276269
Leuk beschreven beschouw. Maar aan alles komt een eind. Vindt dat ie het nog lang heeft volgehouden gezien zijn matige kwaliteiten.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')