abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42913556
Pierre is hot. Nog maar een stukje over hem.
quote:
GENERATIEKLOOF

Zou Pierre van Hooijdonk kinderen hebben? Als dat zo is, zijn die gastjes niet te benijden. Waar hun leeftijdgenoten achter de computer zitten, zakken chips en liters cola verorberen en in het weekend tot in de middag op hun nest mogen blijven liggen, heerst er in huize Van Hooijdonk een kazerneregime. Ze hoeven nog net niet te marcheren van papa Pierre, maar dat er geluisterd moet worden is zonneklaar. Opvoedkundige tikken zullen er wel eens vallen, vermoed ik. Papa’s wil is immers wet en wie niet wil luisteren moet maar voelen.

In de uitoefening van zijn beroep kan Pierre ook maar moeilijk omgaan met jongeren. Zijn generatiekloof is onmetelijk diep. Met zijn 36 jaar zou hij de vader kunnen zijn van een groot deel van de selectie van Feyenoord, maar een begripvolle vader is hij niet. Al een tijdje loopt hij zich te ergeren aan de instelling van die jongeren. In het tijdschrift Sportweek viel hij vorige week al uit naar hen en zondag, in de klassieker tegen Ajax, sloegen de stoppen bij Pierre voorgoed door.

Met een woeste trap haalde hij Ajacied Urbi Emanuelson neer, toevallig ook een jong ventje, maar dan wel eentje gezegend met talent en een juiste instelling. Pierre kreeg een directe rode kaart en verdween met gebogen hoofd in de catacomben. Na de wedstrijd verklaarde hij tegen de pers dat zijn lontje steeds korter aan het worden is en verwees nog eens fijntjes naar de afspraken die zijn teamgenoten blijkbaar niet in praktijk konden brengen. Excuses naar zijn ploegmaten, die hij met zijn doldrieste actie in de steek had gelaten, konden er niet van af.

Pierre van Hooidonk heeft een fraaie carrière achter de rug. Met zijn opgedane ervaringen bij RBC, NAC, Celtic, Nottingham Forest, Benfica, Vitesse, Fenerbahce en Feyenoord zou hij een ideale leermeester zijn om jonge voetballers wijze lessen mee te geven. Hij moet toch in staat zijn hen geduldig bij de hand te nemen, zodat ze in de voetbaljungle het juiste pad bewandelen en in de wedstrijd de juiste keuzes leren maken? Maar dat geduld bezit Van Hooijdonk niet. Lag hij al niet eerder overhoop met Robin van Persie en Johann von Lanthen? Het blijkt zowaar een gewoonte te worden.

Pierre is aan zijn laatste jaar bezig in De Kuip. Hij heeft al laten weten ‘graag iets bij Feyenoord te willen gaan doen, na zijn actieve loopbaan. Met de jeugd moeten ze hem maar niet laten werken, daar in Rotterdam. Het is de goden verzoeken.
Laat hem maar een soos opzetten voor bejaarde Feyenoorders. Dan kan hij met oude mannetjes het verleden verheerlijken en de godganse dag mopperen over de jeugd van tegenwoordig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beschouw op 25-10-2006 13:11:34 ]
pi_42925542
Pierre heeft een zoontje van vijf en die mag wel al op voetbal in Prinsenbeek, ondanks wachtlijsten, een te jonge leeftijd en nu nog woonachtig in Breda. Dus die is verwend...

Leuk vervolg op mijn stukje. Overigens, die Zwitser heet Vonlanthen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_42955622
quote:
TOVERVOETEN

Die middag had ik een onwaarschijnlijk doelpunt gemaakt. Bijzonder rap ook, om het nog mooier te maken. We trapten af en ik besloot om na het zetten van drie passen de bal met akelige precisie over de te ver voor zijn doel staande keeper te mikken. Toch zeker veertig meter, maar het lukte. Een unieke prestatie, die ik thuis maar moeilijk kon delen. Dus liep ik op blote voeten. "Is dat niet koud?" vroeg ze liefdevol. Ik schudde mijn hoofd: "Nee, we hebben toch vloerverwarming." Daar had ze even niet aan gedacht, maar ze besloot toch nog te antwoorden: "Je hebt echte voetbalvoeten."

Ja, echte voetbalvoeten. Hoe zien die er in vredesnaam uit? Want als ik na de wedstrijd mijn teamgenoten zie zitten, zie ik toch echt allemaal verschillende voeten. Weerbarstige, knoestige boerenpoten, maar ook verfijnde artiestenvoeten. Voeten met lange, uitstekende haren en eeltbonken. Gladde voeten. Zouden alle vrouwen zeggen dat wij echte voetbalvoeten hebben? Ach, niet zeuren. Het is lief bedoeld en misschien zit er wel wat in. Daarnaast is het natuurlijk geen enkel probleem om voetbalvoeten te hebben.

Totdat ik Arouna Koné zag. Ivoriaan van geboorte, via België steeds dieper in Nederland geraakt. Na een tussenstop in Kerkrade speelt hij nu alweer voor het tweede seizoen bij PSV in Eindhoven. Daar moet hij de laatste stap zetten richting de mondiale voetbaltop en dat proces leek enigszins vertraagd te worden. Want Koné kreeg de laatste tijd wat kritiek te verwerken. Hij scoorde te weinig. Sterker nog, hij had al een paar maanden niet meer gescoord in de competitie en dat kan niet bij een aanvaller van een vooraanstaand titelkandidaat. Dan vergeten we de zomerstop voor het gemak maar even en dan is het inderdaad een lange periode geweest.

Spitsen moeten scoren. Dat is nu eenmaal zo vastgelegd in het grote boek der voetbalwetten. Waarin keepers eenlingen zijn, linksbenige spelers creatief of een beetje gek en centrale verdedigers als harde jongens worden gezien. Kom er maar eens los van, dat lukt je niet. Als een doelpuntenmachine als Klaas Jan Huntelaar een paar wedstrijdjes hapert, is het land in rep en roer. De concurrentie wrijft zich in de handen en de eigen fans zitten met de handen in het haar. Want spitsen moeten scoren. Zo niet, dan gaan ze kapot. Dan worden ze afgemaakt door alles en iedereen. Ze worden verbannen naar de bank of de tribune of zelfs getransfereerd naar clubs waar spelers zomaar twee dagen vrijaf krijgen na een nederlaag. Mogelijk blijven ze clubloos achter in de vergetelheid.

Arouna Koné kan ook wel scoren. Een doelpuntje of tien per seizoen, dat mag je best van hem verwachten. Maar deze jongen kan meer. Hij is een voetballer die moet sprankelen. Die moet dansen over het veld zoals Hein Vergeer met zijn schaatsdametje op het ijs deed. Die de bal moeiteloos laat volgen in zijn bewegingen, gehypnotiseerd als deze is door de voeten van Arouna Koné. Voetbalvoeten, zou mijn vriendin zeggen. Tovervoeten, mijn liefste, niets meer en niets minder. Arouna Koné heeft ze. Ooit gekregen in Ivoorkust, waar hij ongetwijfeld als klein jongetje op zijn blote voeten over terreintjes zweefde die men voetbalveldje noemde. Met een bal die de naam eveneens niet mocht dragen, maar met het plezier dat bij het spel hoort. Een medicijnman keek en zag dat het goed was. Dit jongetje had talent en zou zich redden.

Inmiddels betovert Arouna Koné verdedigers in de Nederlandse eredivisie. Hij passeert ze alsof ze niet bestaan en slaat ze van zich af als vliegen. Vergeet af en toe volledig wat hij aan het doen was. Dan is de spreuk niet af en wreed verstoord door zo'n heiden van een voorstopper. Zo'n jongen die alleen maar destructief bezig is. Van die kerels die af en toe thuis eens iets slopen om hun partner te tonen dat ze het echt menen en die te bang zijn om hun emoties te tonen over de ware schoonheid van het leven. Die Arouna Koné storen in zijn kunst. Die na negentig minuten lang horendol te zijn gedraaid toch nog met opgeheven hoofd het veld durven te verlaten, omdat Koné niet heeft gescoord. Bah, wat een viezeriken. Want er zijn nog wel wat medespelers die kunnen profiteren van de klasse van Koné. Laat hem maar toveren en laat dat aardse en westerse effectbejag maar over aan die collega-aanvallers van hem.

’s Nachts droomt hij dan nog een spreuk, die hij later weer eens gaat uitproberen. Af en toe maakt hij dan een doelpunt tussendoor, om de monden weer even te snoeren. Liefst een adembenemende goal. Waarna ze hem zeggen dat hij echte tovervoeten heeft. Ik niet, ik heb maar gewone voetbalvoeten. Wel echte. Ik ga slapen, want ik ben evengoed tevreden. Het is namelijk veel leuker om naar een goochelaar te kijken als je niet weet hoe het kunstje werkt.
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 26 oktober 2006 @ 17:12:47 #54
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_42958589
hulde
pi_42958634
Alleen die stomme blokjes waar een é hoort te staan, dat is vaag van het forum....
www.thuisuiteten.nl
pi_42959955
Koné is een soort voodoo-voetballer
  donderdag 26 oktober 2006 @ 18:37:42 #57
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_42960868
Leuk stukje MM
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
pi_42986693
quote:
MEDELIJDEN

Nikos Machlas was een voetballer die erg verdrietig kon kijken. Als hij bij Ajax weer eens een grote kans om zeep had geholpen, leek het wel alsof hij elk moment in huilen kon uitbarsten. Steevast zoemde de camera dan in op zijn gezicht en thuis op de bank zaten we te wachten tot de tranen over zijn wangen biggelden. Zover kwam het niet, maar het verdriet van Nikos leverde altijd mooie beelden op, vooral omdat hij om de haverklap een kans miste.

Machlas heeft overigens niet altijd een bedroefd gezicht gehad. Vroeger, bij OFI Kreta en bij Vitesse, toen hij het net nog wel wist te vinden, lachte hij zijn tanden bloot. En ook toen hij een lucratief contract bij Ajax tekende, keek hij blij. Het trieste uiterlijk heeft Nikos pas later gekregen, maar dat is nu verleden tijd. Terug op Kreta zal hij het plezier in het leven weer wel teruggekregen hebben.

Shota Arveladze is ook een speler met een trieste oogopslag. Zelfs als hij een prachtig doelpunt heeft gemaakt, lijkt het nog alsof hij alle leed van de wereld op zijn schouders meedraagt. In tegenstelling tot Machlas heeft anti-held Arveladze wel het uiterlijk van een arme sloeber, wiens leven niet op rolletjes loopt. Shota komt uit Georgië en het leven daar valt niet mee. In de voormalige Sovjet-republiek is het voor Jan met de pet behoorlijk sappelen en hoewel Arveladze in zijn voetballoopbaan een behoorlijke bankrekening moet hebben opgebouwd, kijkt hij alsof hij metersdiep in de ellende zit.

Al een tijdje werkeloos, geen geld om de dagelijkse levensbehoeften te bevredigen, moeder de vrouw altijd en eeuwig mopperend over het uitblijven van levensgeluk, de kinderen ziek, zwak en misselijk; zo loopt Shota er bij op de Nederlandse voetbalvelden. Meelijwekkend is het. Arveladze kijkt alsof hij na de wedstrijd bij het Leger des Heils langs moet, voor de dagelijkse maaltijd. En voor een tweedehands winterjas, want de winter is in aantocht.

Bij AZ is hij aanvoerder. Zijn maatjes van vroeger zijn door Louis van Gaal allemaal van de hand gedaan en temidden van jonge honden als Dembele, Schaars, De Zeeuw, Luirink, en Donk moet hij zijn werk doen. Plezier lijkt hij er niet in te hebben. De lach op zijn gezicht is voor eeuwig verdwenen, lijkt het wel. Scoren bracht hem vorig seizoen nog een beetje blijdschap, maar deze voetbaljaargang blijven de doelpunten uit. Drie heeft hij er tot nu toe gemaakt, veel te weinig voor het kaliber spits dat hij is. Dat weet hij zelf ook wel. Als hij na het mislukken van een actie zwijgend de ogen ten hemel richt, de schouders afgezakt, de mond vertrokken tot een streep, rollen bij mij de tranen over de wangen.

Voetballen is plezier met elkaar maken; lachen op het veld, humor in de kleedkamer, dollen, samen juichen. Shota Arveladze kan het niet. Ja, hij deelt wel mee in de vreugde als er bij AZ iets te vieren valt op het veld, maar ook dan staan zijn ogen afwezig. Alsof hij er met zijn gedachten niet bij is. Hij klopt een medespeler even op de rug en keert zwijgend, in zichzelf gekeerd terug naar zijn plaats op het veld.

Tegen Willem II maakte hij bewust een overstapje na een voorzet van Jaliens, waardoor Martens kon scoren. Terwijl de ploegmaten juichten over zoveel moois, sjokte Shota terug naar de eigen helft, hoezeer zij hem ook wilden betrekken in de feestvreugde. Een voetballer die op het veld tot zo veel mooie dingen in staat is en daar niet van kan genieten; het is vreemd en onverklaarbaar. Raadselachtig ook.

Shota Arveladze, een droeviger voetballer bestaat niet. Machlas was in de poel van ellende maar een kleine jongen, vergeleken met hem.
pi_42986830
Haha, leuke column Beschouw .

Shota .
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_42988717
Ik mis de naam Mr. Bean nog ergens in het stukje.
www.thuisuiteten.nl
pi_42990243
2 leuke columns
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 23:55:04 #62
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_43022935
is er onlangs nog wel een wat verschenen van Da_Sandman ????
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_43030769
Van jou moeten we ze ook al een tijdje missen toch Bjoor?
www.thuisuiteten.nl
  zondag 29 oktober 2006 @ 11:44:42 #64
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_43030946
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:37 schreef methodmich het volgende:
Van jou moeten we ze ook al een tijdje missen toch Bjoor?
ik geef antwoord op de vraag die Sandman stelt...als hij niets vraagt, heb ik weinig te antwoorden
256 goals !
pi_43031003
Dan doe je een eigen column. Vinden de sportbazen het niet vervelend dan?
www.thuisuiteten.nl
pi_43031953
Onderste zin van de column van MM is geniaal .
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
  zondag 29 oktober 2006 @ 12:28:15 #67
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_43031999
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:46 schreef methodmich het volgende:
Dan doe je een eigen column. Vinden de sportbazen het niet vervelend dan?
zal wel ff kijken of ik inspiratie heb !
256 goals !
pi_43146553
quote:
MET RICKY GAAT HET EVEN NIET GOED

Toen Sparta in 2005 via de nacompetitie alsnog promoveerde naar de eredivisie, was dat voor weinig mensen echt een verrassing. Dat Mike Snoei er niet in was geslaagd om de ploeg via de reguliere competitie de stap omhoog te laten zetten, wekte eigenlijk meer verbazing. Zijn opvolger Adri van Tiggelen deed het vervolgens wel. Sparta dreef dat jaar voor de buitenwacht vooral op het gouden aanvalstrio. Danny Koevermans, Ricky van den Bergh en Rahamat “Riga” Mustapha maakten samen tegen de zeventig doelpunten in de competitie.

Helaas kon de traditievereniging uit Rotterdam in de eredivisie niet genieten van dit trio. Mustapha vertrok naar Spanje, naar Levante. Met die club promoveerde de man met de Ghanese wortels vorig seizoen naar de hoogste Spaanse afdeling, waarin hij sinds kort mag acteren. Het schijnt dat er wekelijks scouts van grotere clubs zijn om zijn verrichtingen nauwlettend te volgen. Misschien kan de man die toch vooral werd gezien als het talent dat zijn belofte nooit echt kon inlossen straks wel een mooie transfer maken. Een overgang die het ongelijk van al zijn criticasters bewijst.

Centrumspits Danny Koevermans vertrok ook. Hij bleef dichter bij huis, want hij ging naar Alkmaar. Bij AZ moest hij als supersub gaan fungeren en de ploeg een extra optie geven als het uitermate verzorgde combinatiespel niet voldoende meer was. Dan mocht Koevermans opdraven om met zijn kopkracht en duelkracht het spel wat opportunisme mee te geven. De nieuwe trainer van AZ, Louis van Gaal, was lyrisch over Koevermans. De geboren Schiedammer, die pas na zijn twintigste prof werd bij Sparta, maakte direct al negen doelpunten in zijn eerste seizoen. Inmiddels heeft AZ de huisstijl noodgedwongen moeten laten varen en speelt de ploeg met twee spitsen. Een systeem waarin “de Koef” eigenlijk nog beter rendeert. Hij scoort er dit seizoen lustig op los, is een volwaardig onderdeel van de ploeg en staat zelfs op de nominatie international te worden. Niet slecht voor de gewezen aanvaller van Excelsior ’20, voor wie plezier lange tijd centraal stond en die pas bezig is aan zijn zevende seizoen in het profvoetbal.

Dergelijke goede berichten had Ricky van den Bergh, de derde man in de aanval van Sparta destijds, ook graag over zich geschreven zien worden. Hij bleef Sparta trouw na de promotie en zijn eerste jaar in de eredivisie was absoluut niet slecht. De branieschopper uit Den Haag gaf Sparta de lef die nodig is op het hoogste niveau en leverde een wezenlijke bijdrage aan de handhaving in de eredivisie. Voor Van den Bergh geldt eigenlijk hetzelfde als voor Koevermans. Ook hij kwam pas na zijn twintigste in het profvoetbal terecht, nadat hij jaren vooral lol had gemaakt bij FC Kranenburg. Legendarisch zijn de verhalen over stripteasedanseressen in de kantine na de donderdagtraining, de Haagse voetbalhumor en de leerschool die Ricky er kreeg. Hij moest flink wennen aan het profvoetbal, gewend als hij was om vanuit zijn gevoel te reageren. Ricky voetbalde regelmatig goed, maar lag ook in de clinch met trainers en scheidsrechters.

Na vier jaar vertrok hij dan toch. Onlangs bekende hij nog dat hij op het laatste moment ineens verschrikkelijk veel spijt had, maar de transfer naar RKC Waalwijk toen niet meer terug kon draaien. Die spijt valt steeds beter te begrijpen. Vooraf leek het een geweldige combinatie. RKC is wel vaker een mooie club gebleken voor spelers die misschien nog een stapje omhoog kunnen maken. Michael Lamey, Serginho Greene en Rick Hoogendorp zijn slechts een paar voorbeelden van voetballers die in Waalwijk de weg naar boven inzetten. Een goed seizoen voor Van den Bergh, als een soort valse spits achter de balvaste Hans van de Haar, leek in de maak. Wellicht kon hij een goal of vijftien gaan maken.

Inmiddels gaat het niet zo goed met Ricky. Het begon al met een incident in een oefenduel, waarbij Van den Bergh het op een amateurveld aan de stok kreeg met supporters van Cambuur Leeuwarden. Het leverde hem een schorsing en een berisping op. Een berisping van het keurige RKC, dat nooit negatief in het nieuws zal komen. Een club waar lefgozertjes als Ricky van den Bergh waarschijnlijk niet zo goed passen. Het gedrag van de voormalig Spartaan valt heus niet altijd goed te praten, maar wie hem haalt, weet wat hij krijgt. Ricky doet alles op gevoel en wil dus best eens een middelvingertje opsteken naar een scheidsrechter die in zijn ogen maar wat aanrommelt. Hij wil wel eens een woordenwisseling krijgen met een trainer die in zijn ogen niet eerlijk is. Hoewel het vroeg in het seizoen is, lijkt het nu al duidelijk dat RKC Waalwijk en Ricky van den Bergh geen gelukkig huwelijk vormen. Daar waar zijn voormalige maatjes schitteren en op het punt staan weer een nieuwe mijlpaal in hun loopbaan te bereiken, lijkt Ricky gedoemd te verpieteren op de bank van RKC. Dat is zonde, want spraakmakende voetballers zijn een zegen voor onze steeds grauwer wordende eredivisie. Welke club durft het aan om Ricky in de winterstop te halen? Succes lijkt haast verzekerd, want getergde schoffies zijn op hun best. Wie hem nu vertrouwen geeft, wint hem ongetwijfeld voor zich en zal Ricky op den duur wedstrijden voor hem gaan zien winnen. Lachend, zoals het hoort.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 1 november 2006 @ 19:06:08 #69
7889 tong80
Spleenheup
pi_43146646
Leuk MM.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 1 november 2006 @ 19:06:22 #70
7889 tong80
Spleenheup
pi_43146659
Zat hem net te lezen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_43152419
Ricky vd Bergh mag van mij verpieteren op de bank. Mag zelfs stoppen. Proleetvoetballer, bah.
pi_43180491
Nou zeg. Juist een heerlijk ventje. Hij zou bij AZ moeten spelen.
www.thuisuiteten.nl
pi_43181798
quote:
Op donderdag 2 november 2006 19:17 schreef methodmich het volgende:
Nou zeg. Juist een heerlijk ventje. Hij zou bij AZ moeten spelen.
Ik heb het al eerder gezegd: een mooi clubje als RKC zou zich moeten schamen dat ze zo'n kwal een contract hebben laten tekenen.
pi_43181842
Jij houdt niet van volksjongens....
www.thuisuiteten.nl
pi_43182054
quote:
Op donderdag 2 november 2006 19:51 schreef methodmich het volgende:
Jij houdt niet van volksjongens....
Jawel, maar niet van asociaal gedrag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: