Die ken ik niet, was er toen nog nietquote:Op donderdag 21 september 2006 10:41 schreef eellie het volgende:
Onze oude cultuur voordat die werd beinvloed door het Christelijke geloof
wat hierboven staat;quote:Op donderdag 21 september 2006 10:41 schreef eellie het volgende:
Onze oude cultuur voordat die werd beinvloed door het Christelijke geloof
We liepen in leren vellen, waren noeste vechters en veehouders. Leefden op vlees, melk en kaas en waren minder gefixeert op godsdienst dan de zuidelijke 'beschaafde' culturen.quote:Op donderdag 21 september 2006 10:47 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
wat hierboven staat;
Toen was ik er nog niet![]()
Aangezien jij het wel een boeiend onderwerp vind dan zal je je er wel een beetje in verdiept hebben,
dus.. Waar moet ik me bewust van zijn?
Wat was dat dan met onze cultuur lang geleden?
Dat zijn we nog steeds. De kerken zijn allemaal praktisch leeg..quote:Op donderdag 21 september 2006 10:49 schreef pfaf het volgende:
[..]
We liepen in leren vellen, waren noeste vechters en veehouders. Leefden op vlees, melk en kaas en waren minder gefixeert op godsdienst dan de zuidelijke 'beschaafde' culturen.
quote:Op donderdag 21 september 2006 10:37 schreef TimmyAsd het volgende:
Waar wil je het over hebbenOnze cultuur? Is dat kaas/molens of meer drugs/asocialiteit?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Runenquote:Het runenschrift heeft zekere overeenkomsten met het Latijnse alfabet. Waarschijnlijk is het van Italische oorsprong. Het is mogelijk dat het ontleend is aan de Rhaetiërs, een volk dat in de eeuwen voor onze jaartelling in de Alpen woonde. De Rhaetiërs zouden op hun beurt hun schrift aan de Etrusken hebben ontleend, met wie zij in de Povlakte contact hadden.
Ik denk dat het Protestantisme, in de vorm van het Calvinisme, inderdaad een grotere stempel op onze hedendaagse cultuur drukt, dan onze Germaanse oorsprong.quote:Op donderdag 21 september 2006 12:37 schreef Djemma het volgende:
Waarom zouden we nu nog bezig moeten zijn met de cultuur zoals die 2 duizend jaar geleden wrs was ? Er is intussen een heleboel veranderd![]()
Dat er een grote tolerantie naar andere volkeren was, had juist te maken met onze cultuur.quote:Op donderdag 21 september 2006 13:02 schreef Megumi het volgende:
Nederland was en is een samenvoeging geweest van culturen. Zo een beetje elk volk van Europa is wel eens hier over de vloer geweest. De uitspraak een matroos heeft in elk stadje wel een schatje gaat voor Nederland aardig op. Jammer is dat we de tollerantie van toen minder terug vinden nu.
Ligt er net aan hoe je het bekijkt. Topografisch gezien delen we Finland in bij Scandinavië. Gekeken naar de grond, het schiereiland, behoort het níet tot Scandinavië.quote:Op donderdag 21 september 2006 14:26 schreef pfaf het volgende:
Finland is natuurlijk geen Scandinavie Natalie.Zie het Suomi bijvoorbeeld, de Finnen hebben een gemeenschappelijke grond met de Hongaren, Baltische staat-bewoners en bepaalde Russische bevolkingsgroepen.
Al ben ik ook wel benieuwd hoeveel er in Noorwegen terug te vinden valt van Odin, Thor en Frey...
Super interessant, kleine puntjes; de grens van het Romeinse rijk lag aanvankelijk bij de Rijn, helemaal door tot de Donau. Hoewel zoals ik al eerder stelde alles een beetje door elkaar loopt en er eigenlijk geen sprake is van verschillende volkeren, rekenden de Romeinen ( die we toch vooral als bron moeten gebruiken ) ons zeker niet tot de Galliers. Gallie bestond grofweg uit Noord Italie, Zwitserland, West-Duitsland en Frankrijk. De stammen en volkeren in Noord-Frankrijk, Belgie en Zuid-Nederland noemde men de Belgen, ook zij waren niet echt Galliers. Ga je eenmaal de Rijn over ( het ware huidige Nederlandquote:Op donderdag 21 september 2006 16:42 schreef Emeth.NL het volgende:
Ik heb onlangs uit interesse is een beknopt boek over de geschiedenis van Nederland gelezen. Ik moet zeggen, al ben ik eigenlijk tegen nationalisme, veel delen van onze geschiedenis maken je toch wel beetje trots. De moeite waar om is wat tijd aan te besteden. Hier volgt wat ik mij nog herinner, helaas is mijn geheugen bagger dus lees het alleen om de interesse te wekken
:
De eerste mensen trokken vanuit het noorden, de scandinavische gebieden, Nederland binnen, volgens mij ergens rond 10.000 vc. Ging veel nuttige tijd overheen etc. Volgens mij deden de romeinen tussen 1000 - 500 vc hun entree. Grappige was dat de Romeinse grens ten hoogte van Utrecht liep. De noordelijke stammen waren te vervelend strijdlustig om veroverd te worden blijkbaar
, de huidige Friezen denk, vandaar wellicht ook de afscheiding van vandaag. Maar de Friezen, en wij dus ook waren dus de galliers als uit Asterix en Obelix, grappig toch
. Utrecht was een echt kenniscentrum wat wel weer leuk is omdat ik daar vandaan kom. Rond deze tijd vielen noordelijke scandinavische stammen regelmatig onze westkust binnen om te plunderen, op enkele plaatsen zijn deze vikingen zelfs gevestigd en stammen wij dus ook hier van af. Deze vikingen vielen volgens mij ook Engeland binnen toen dit nog weinig voorstelde, zei zijn hier gaan vestigen en zijn dus de grondlegger van Engeland.
Rond 500 verlieten de romeinen volgens mij het gebied waarop er veel verschuivingen plaatsvinden van veroveringen van Nederland en wederzijd van "frankrijk" rond het belgische gebied. Als je oudere kaarten bekijkt hebben we op sommige tijden een best groot land gehad. Dan weet ik het niet zo goed maar daarna komen iniedergeval erg succesvolle periodes waarop we de internationale zeehandel beheersen en Engeland naar de kroon steken. Totdat Engeland het eindelijk zat is en onze zeeheerschappij met een paar oorlogen vd kaart veegt.
Dat is dus ongeveer mijn kinderlijke en vage versie van onze geschiedenis, kutgeheugen lol. Maar verdomd interessant om te lezen, trust me.
Is ook zo, maar ik houdt wat dat betreft halsstarrig vast aan de definitie dat Finland buiten Scandinavie valt, het past ook niet echt in het plaatje w.m.b.quote:Op donderdag 21 september 2006 16:45 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ligt er net aan hoe je het bekijkt. Topografisch gezien delen we Finland in bij Scandinavië. Gekeken naar de grond, het schiereiland, behoort het níet tot Scandinavië.
Of het nu taaltechnisch behoort tot de Finnoegrische talengroep of niet, wil niet zeggen dat ze meer hebben met Hongaren. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik er wel veel Slavische mensen ben tegengekomen.
Finnen staan tegenover Russen zoals wij tegenover Duitsers staan, vrees ik.
Geldt ook voor de buren aan de andere kant
Meer dan de helft van Nederland behoorde al niet tot die cultuur, het hele zuiden van het huidige Nederland is zwaar Romeins beïnvloed, enige steden zelfs Romeinse stichtingen.quote:Op donderdag 21 september 2006 10:25 schreef eellie het volgende:
Wat mij opvalt in mijn omgeving, is dat mensen zich niet of erg weinig bewust zijn van onze eigen cultuur, namelijk de Germaanse cultuur. Ik bedoel in Zweden schreven ze nog in de vorige eeuw met Runes en zijn ook de Goden nog onderdeel van hun cultuur. En dat is in heel Scandinavie zo. Hier, als je met Runes schrijft, ben je gelijk een halve rascist, en zo meer voorbeelden, jullie mening hierover graag
Dat merk je nu nog, mensen uit het zuiden zijn veel beter ontwikkeldquote:Op donderdag 21 september 2006 19:18 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Meer dan de helft van Nederland behoorde al niet tot die cultuur, het hele zuiden van het huidige Nederland is zwaar Romeins beïnvloed, enige steden zelfs Romeinse stichtingen.
quote:Op donderdag 21 september 2006 22:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat merk je nu nog, mensen uit het zuiden zijn veel beter ontwikkeld![]()
[..]
[..]
Ook nooit "perkele!" horen zeggen?quote:Op donderdag 21 september 2006 13:14 schreef Natalie het volgende:
'k Heb toch bijna een half jaar in Finland gezeten, en heb de mensen daar nooit over Goden horen reppen, noch uitingen ervan gezien
Hallo, wat heeft dát nu met elkaar te maken?!quote:Op donderdag 21 september 2006 16:45 schreef Natalie het volgende:
wil niet zeggen dat ze meer hebben met Hongaren. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik er wel veel Slavische mensen ben tegengekomen.
of ze hadden allebei gewoon zoiets nodig?quote:Op vrijdag 22 september 2006 17:29 schreef eellie het volgende:
Wisten jullie dat er in Zwolle een "Woodhenge" is gesitueerd das zeg maar Stonehenge, maar dan niet van grote stenen, maar van hout. Dit laat zien dat er volgens mij veel meer interactie was met de volkeren in het huidige Engeland en Nederland dan werd aangenomen.
Is nog mild met wat ik allemaal langs heb horen komen.quote:Op vrijdag 22 september 2006 10:00 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ook nooit "perkele!" horen zeggen?
Mijn voorganger heeft het over Hongaren. Ik heb het over mensen met een Slavisch uiterlijk. Wat je daaronder verstaat, moet je zelf weten.quote:Hallo, wat heeft dát nu met elkaar te maken?!
Hongaren zijn Magyaren geen Slaven. (In theorie..)
het zou ook iets kunne zijn in een ver verleden. Ja inderdaad er is vast wel een connectiequote:Op vrijdag 22 september 2006 18:21 schreef eellie het volgende:
Zou kunnen maar dan zouden ze in andere gebieden dit ook moeten hebben toch?
Nederlanders stammen inderdaad af van duizenden verschillende rassen en stammen die ooit geleefd hebben. Het is een totale mix van al deze rassen. In de Nieuwe tijd was het een populaire gedachte dat de Nederlanders afgestamd zouden zijn van de "Bavarians", ook een van de vele rassen die hier geleefd hadden. De Romeinse Tacitus had namelijk geschreven wat een nobel volkje deze Bavarians waren (een typisch stukje barbarenverheerlijking uit de Romeinse tijd). Aangezien de Nederlanders zichzelf ook zo goed vonden, moesten ze wel afgestamd zijn van deze Bavarians. Zo heeft Nederland een tijdje de Bataafse Republiek geheten, en heette Jakarta vroeger Bavaria.quote:Op donderdag 21 september 2006 10:46 schreef pfaf het volgende:
Zijn wij dan wel 100% Germaans? Volgens mij is er zoveel gemengd en rondgetrokken, dat we* evengoed Gallisch en Keltisch zijn. Maar mijn kennis over dit onderwerp is (helaas) erg beperkt.
* Is er dus wel eens sprake van een 'we' ??
Ze kunnen overigens moeilijk afstammen van duizenden verschillende rassen en stammen die nooit geleefd hebben. De biologie staat dat niet toe.quote:Op vrijdag 22 september 2006 23:59 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Nederlanders stammen inderdaad af van duizenden verschillende rassen en stammen die ooit geleefd hebben.
Weer een scherpe opmerking!quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:14 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ze kunnen overigens moeilijk afstammen van duizenden verschillende rassen en stammen die nooit geleefd hebben. De biologie staat dat niet toe.
Ja, maar "Perkele" refereert dus wel aan een oude "God". (Demoon eigenlijk.)quote:Op vrijdag 22 september 2006 19:16 schreef Natalie het volgende:
[..]
Is nog mild met wat ik allemaal langs heb horen komen.
In ieder geval geen Hongaren dus de link ontgaat me. Je had het trouwens over "Slavische mensen", dus geen Hongaren in ieder geval. (iig niet in raciale zin.) In ieder geval link jij het aan elkaar dus dan moet je niet ineens zeggen "wat je daar onder verstaat moet je zelf weten"; jij komt met Slavische mensen aankakken waar iemand het over Hongaren heeft. Ik kan ook wel Inuit noemen, maarja.quote:Mijn voorganger heeft het over Hongaren. Ik heb het over mensen met een Slavisch uiterlijk. Wat je daaronder verstaat, moet je zelf weten.
Batavia !quote:Op vrijdag 22 september 2006 23:59 schreef Athlon_2o0o het volgende:
heette Jakarta vroeger Bavaria.
Er ís geen link, slimmerd. Een user heeft het over Hongaren, en ik geef aan dat ik mensen met een Slavisch uiterlijk zie daar in Finland. Zeg ik dat ik daar Hongaren mee bedoel? Nee. Dus mijn ontgaat volledig waarom je mij dingen in de mond probeert te leggen.quote:Op zaterdag 23 september 2006 01:08 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ja, maar "Perkele" refereert dus wel aan een oude "God". (Demoon eigenlijk.)
"Haista vittu" weer niet, maarja, daar hadden we het niet over.
[..]
In ieder geval geen Hongaren dus de link ontgaat me. Je had het trouwens over "Slavische mensen", dus geen Hongaren in ieder geval. (iig niet in raciale zin.) In ieder geval link jij het aan elkaar dus dan moet je niet ineens zeggen "wat je daar onder verstaat moet je zelf weten"; jij komt met Slavische mensen aankakken waar iemand het over Hongaren heeft. Ik kan ook wel Inuit noemen, maarja.
Het enige Bavaria wat ik ken in deze zin is de Engelse benaming voor het Beieren.quote:Op vrijdag 22 september 2006 23:59 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Nederlanders stammen inderdaad af van duizenden verschillende rassen en stammen die ooit geleefd hebben. Het is een totale mix van al deze rassen. In de Nieuwe tijd was het een populaire gedachte dat de Nederlanders afgestamd zouden zijn van de "Bavarians", ook een van de vele rassen die hier geleefd hadden. De Romeinse Tacitus had namelijk geschreven wat een nobel volkje deze Bavarians waren (een typisch stukje barbarenverheerlijking uit de Romeinse tijd). Aangezien de Nederlanders zichzelf ook zo goed vonden, moesten ze wel afgestamd zijn van deze Bavarians. Zo heeft Nederland een tijdje de Bataafse Republiek geheten, en heette Jakarta vroeger Bavaria.
Uiteraard is dit slechts een illusie: als een ander ras als "nobel" gezien zou zijn, dan zouden de Nederlanders daarvan afgestamd zijn. De Engelsen hebben eenzelfde theorie gebruikt, maar die stelden dat zij afgestamd waren van de "democratische" Angelsaksen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |