Ik heb onlangs uit interesse is een beknopt boek over de geschiedenis van Nederland gelezen. Ik moet zeggen, al ben ik eigenlijk tegen nationalisme, veel delen van onze geschiedenis maken je toch wel beetje trots
![]()
. De moeite waar om is wat tijd aan te besteden. Hier volgt wat ik mij nog herinner, helaas is mijn geheugen bagger dus lees het alleen om de interesse te wekken
![]()
:
De eerste mensen trokken vanuit het noorden, de scandinavische gebieden, Nederland binnen, volgens mij ergens rond 10.000 vc. Ging veel nuttige tijd overheen etc
![]()
. Volgens mij deden de romeinen tussen 1000 - 500 vc hun entree. Grappige was dat de Romeinse grens ten hoogte van Utrecht liep. De noordelijke stammen waren te vervelend strijdlustig om veroverd te worden blijkbaar
![]()
, de huidige Friezen denk, vandaar wellicht ook de afscheiding van vandaag. Maar de Friezen, en wij dus ook waren dus de galliers als uit Asterix en Obelix, grappig toch
![]()
. Utrecht was een echt kenniscentrum wat wel weer leuk is omdat ik daar vandaan kom. Rond deze tijd vielen noordelijke scandinavische stammen regelmatig onze westkust binnen om te plunderen, op enkele plaatsen zijn deze vikingen zelfs gevestigd en stammen wij dus ook hier van af. Deze vikingen vielen volgens mij ook Engeland binnen toen dit nog weinig voorstelde, zei zijn hier gaan vestigen en zijn dus de grondlegger van Engeland.
Rond 500 verlieten de romeinen volgens mij het gebied waarop er veel verschuivingen plaatsvinden van veroveringen van Nederland en wederzijd van "frankrijk" rond het belgische gebied. Als je oudere kaarten bekijkt hebben we op sommige tijden een best groot land gehad. Dan weet ik het niet zo goed maar daarna komen iniedergeval erg succesvolle periodes waarop we de internationale zeehandel beheersen en Engeland naar de kroon steken. Totdat Engeland het eindelijk zat is en onze zeeheerschappij met een paar oorlogen vd kaart veegt
![]()
.
Dat is dus ongeveer mijn kinderlijke en vage versie van onze geschiedenis, kutgeheugen lol. Maar verdomd interessant om te lezen, trust me.