Bronquote:DEN HAAG - In de PvdA is grote heibel ontstaan over de kandidatenlijst voor de verkiezingen op 22 november, die morgen bekend wordt gemaakt.
Oud-FNV-baas Lodewijk de Waal is afgelopen zaterdag woedend weggelopen uit de commissie die de lijst samenstelt. Hij kreeg volgens ingewijden ruzie met onder anderen commissievoorzitter en oud-Kamerlid Jeltje van Nieuwenhoven. Aan het conflict ligt een felle machtsstrijd ten grondslag tussen de PvdA en de FNV over de kandidatenlijst. De Waal wilde Mei Li Vos van de PvdA-lijst weren, maar beet in het stof en vertrok. De 36-jarige Vos is initiatiefneemster van Alternatief voor Vakbond, die is opgericht uit onvrede over de FNV, volgens haar een gezapige club van grijze babyboomers.
De huidige FNV-voorzitter Agnes Jongerius leeft op voet van oorlog met Vos, die de grote vakcentrale regelmatig door het slijk haalt. Vos krijgt nu waarschijnlijk slechts een bescheiden 36e plaats op de lijst. FNV'er Ton Heerts staat op de vijfde plaats. De FNV eiste dat hij boven Vos zou komen.
Vos reageert verbaasd over alle ophef: "Ik heb De Waal nog nooit gesproken, maar volgens mij zijn we het over 90 procent van de zaken eens." De Waal wil niet reageren.
Ergernis
Ook binnen de huidige PvdA-fractie heerst grote ergernis over de totstandkoming van de lijst. Veel leden vinden dat de commissie, het partijbestuur en partijleider Bos veel te lang de tijd hebben genomen. Verder zou het tussen Bos en Van Nieuwenhoven niet meer boteren. De oud-Kamervoorzitter zou oude rekeningen met hem te vereffenen hebben.
My point exactly.quote:Op donderdag 21 september 2006 13:05 schreef weerdo het volgende:
Aan de andere kant heb ik Mei Li Vos in een uitzending van Nova tegenover Agnes Jongerius gezien, en daar stond ze wel redelijk sterk. In het geval dat ik op de PvdA stem, dan stem ik alleen op haar. De boodschap die zij uitdraagt (dat ook belangen van jongeren gerespecteerd dienen te worden) is sterker dan dat ik op een 'grijze-FNV-muis' stem en dat is er een die ik vaker zou willen horen.
Nu is het nog teveel: "alles in dienst voor de babyboomers"
Agnes Jongerius is nog ergerquote:Op donderdag 21 september 2006 13:18 schreef pberends het volgende:.
Lodewijk, het stampvoetende vakbondsmannetje. Het blijft een ouwe knor.
Dat is aan het congres en aangezien de PvdA zeker 40 zetels haalt komt ze in elk geval in de kamer..quote:Op donderdag 21 september 2006 13:31 schreef teamlead het volgende:
jammer dat Mei Li voor een partij kiest waar ik niet op wil stemmen, maar absoluut een talent.
Onbegrijpelijk dat zo iemand waarschijnlijk veel te laag op de lijst komt omdat de Waal, van Nieuwenhoven etc onderling wat te vereffenenen hebben
"dat is aan het congres" is natuurlijk een dooddoener. Daar zal echt niks schokkends aan wijzigen.quote:Op donderdag 21 september 2006 13:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is aan het congres en aangezien de PvdA zeker 40 zetels haalt komt ze in elk geval in de kamer..
Bij de keuze voor Wouter Bos is dat bij velen ook een criterium.quote:Op donderdag 21 september 2006 13:44 schreef Bluesdude het volgende:
Het zal wel zijn dat ik een aantal publieke optredens van Mei Li Vos gemist hebt, maar op basis van die ene uitzending zie ik echt geen bijzonder talent. Zeker niet in ' haar boodschap overbrengen'
Talent waarin?
Okee.... ze is wel een lekker ding..
[afbeelding]
Ok maar echt veel bewezen heeft ze ook nog niet natuurlijk en je kan niet de hele top van je lijst volzetten met nieuwkomers.quote:Op donderdag 21 september 2006 13:35 schreef teamlead het volgende:
[..]
"dat is aan het congres" is natuurlijk een dooddoener. Daar zal echt niks schokkends aan wijzigen.
En ze zal vast wel in de kamer komen, maar dan nog vind ik dat haar met deze plek te weinig recht wordt gedaan
Ze is van een vakbond dan kan je min of meer bij CDA, PvdA of GL terecht. Dan is PvdA dus wel een logische keuze. D66 zou ook kunnen maar dat is niets. VVD past er al helemaal niet bij.quote:al snap ik ook niet zo heel goed wat ze bij de PVDA te zoeken heeft, maar goed..
Ik snap niet wat dit te maken heeft met deze discussie. De huidskleur staat hier volgens mij los van, en van een moslim is helemaal geen sprake.quote:Op donderdag 21 september 2006 14:14 schreef JohnDope het volgende:
Ze willen allemaal andere huidskleurtjes bij de PvdA op de lijst, alleen de blanke-politiek-correcte achterban, wil dan ook weer niet te veel andere huidskleurtje en al zeker niet op een te hoge plaats, ja dat dan weer wel.
PvdA begint nu ook te zweten aangezien haar grootste concurent 1NL een lijst met een aantal moslims op een hoge postie naar buiten brengt.
Als 1NL een succes wordt dan hebben we volgend jaar alleen nog een Pvd, de A's zijn naar 1NL gegaan.
De burgers beginnen langzaam wakker te worden en in te zien dat de gevolgen van het pappen, natten en pamperen, NIKS meer dan een wij-zij-cultuur is.
Ik noemde Van Nieuwenhoven in mijn reactie ook, maar ze is kennelijk wel opgekomen voor de plek van Vos, aangezien De Waal na een ruzie met Van Nieuwenhoven is opgestapt. Aan de andere kant zie in de hoge zesde plek van een talentloos persoon als Sharon Dijksma wel de hand van Van Nieuwenhoven. Ben ook wel benieuwd waar de onenigheid tussen Bos en van Nieuwenhoven over gaat. Ongetwijfeld over de plaats van een aantal Bos-getrouwen op de lijst.quote:Op donderdag 21 september 2006 13:31 schreef teamlead het volgende:
jammer dat Mei Li voor een partij kiest waar ik niet op wil stemmen, maar absoluut een talent.
Onbegrijpelijk dat zo iemand waarschijnlijk veel te laag op de lijst komt omdat de Waal, van Nieuwenhoven etc onderling wat te vereffenenen hebben
Er is heibel over de kleurtjes en diens posities op de kieslijst binnen de PvdA.quote:Op donderdag 21 september 2006 14:18 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik snap niet wat dit te maken heeft met deze discussie.
Mhaow, ik vind haar beter dan Lodewijk.quote:
Zij zit er bij vanwege haar 'kleurtje'.quote:Op donderdag 21 september 2006 14:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Maar wat doet Mei Li Vos bij PvdA vraag ik me dan af...
Waar zou ze anders bij moeten?quote:Op donderdag 21 september 2006 14:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Mhaow, ik vind haar beter dan Lodewijk.
Maar wat doet Mei Li Vos bij PvdA vraag ik me dan af...
da's natuurlijk ook weer waar jaquote:Op donderdag 21 september 2006 13:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ok maar echt veel bewezen heeft ze ook nog niet natuurlijk en je kan niet de hele top van je lijst volzetten met nieuwkomers.
[..]
nou, met wat ik tot nu toe van haar gehoord heb, zie ik haar eerder bij een links-liberale partij. Jammer dat we die niet echt hebben in dit land. Op de linkervleugel van de VVD zou ze m.i. ook wel goed tot haar recht komenquote:Ze is van een vakbond dan kan je min of meer bij CDA, PvdA of GL terecht. Dan is PvdA dus wel een logische keuze. D66 zou ook kunnen maar dat is niets. VVD past er al helemaal niet bij.
Wat zou jij bij haar voor partij voorstellen dan?
Kan je nu echt alleen maar denken in termen als allochtoon en autochtoon?quote:Op donderdag 21 september 2006 14:19 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Er is heibel over de kleurtjes en diens posities op de kieslijst binnen de PvdA.
Dankzij de PvdA ja!quote:Op donderdag 21 september 2006 14:25 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Kan je nu echt alleen maar denken in termen als allochtoon en autochtoon?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |