Bronquote:'Delen verkiezingsprogramma's matig onderbouwd'
DEN HAAG (ANP) - Een aantal bezuinigingen die CDA, PvdA en VVD hebben opgenomen in hun conceptverkiezingsprogramma's zijn 'matig onderbouwd'. Dat staat in een ambtelijke notitie van het ministerie van Financiën, waarop RTL Nieuws woensdag de hand wist te leggen.
De ambtenaren hebben vooral kritiek op de bezuinigingen bij de overheid, de zorg en bij de woningcorporaties, waarmee de partijen komen. Zo wordt het voornemen van het CDA om 4 miljard euro te snijden in de zorg in de notitie 'boterzacht' genoemd. Het plan van de VVD om 3,5 miljard weg te halen bij de woningcorporaties is volgens de ambtenaren te ambitieus. De PvdA denkt te veel te kunnen snoeien bij de overheid.
Minister Gerrit Zalm van Financiën uitte enkele weken terug ook forse kritiek op de bezuinigingen in de verkiezingsprogramma's, maar hij had het toen alleen over die van CDA en PvdA. Zalms ambtenaren nemen echter ook diens eigen VVD onder vuur.
Een woordvoerder van Financiën bevestigt het bestaan van van de notitie. Hij voegt eraan toe dat het om ,,een globale toetsing'' van de verkiezingsprogramma's gaat. De echte beoordeling van de haalbaarheid daarvan gebeurt door het Centraal Planbureau. Dat komt eind oktober met zijn bevindingen.
En zo wordt dus het stereotype rechtse stemmer maar weer eens bevestigd, kortzichtig en bevooroordeeld, zonder inhoudelijk iets te kunnen beargumenterenquote:
Als ik het me goed herinner, was maanden geleden al bekend dat de programma's betreffende milieu en onderwijs niet meer doorgerekend konden worden.quote:Op woensdag 20 september 2006 23:49 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Ben wel benieuwd naar de uitkomst van het Centraal Planbureau welke partij er het meest naast zit
Juist, en daarom let ik dan ook amper op de economische paragraaf in verkezingsprogramma's. In het algemeen zijn partijen intelligent genoeg om er geen puinhoop van te maken, en te laf om werkelijk eens af te stappen van het aloude economische verdeel-verhaaltje.quote:Op donderdag 21 september 2006 00:44 schreef Godslasteraar het volgende:
Al sinds jaren worden die partijprogramma's doorgerekend en geanalyseerd, met als resultaat? Een economie die volstrekt stuurloos meedobbert met de wereldeconomie en op geen enkele wijze uitblinkt.
Een goede boekhouding is wat anders dan een goede strategie, en strategen zul je in onze verambtelijke politiek niet vinden. Daarbij, we worden blijgemaakt met een dode mus. Het is vanzelfsprekend dat de boekhouding op orde is. Zo laag is blijkbaar ons verwachtingspatroon van de politiek dat we luid applaudiseren als er een enigzins acceptabele begroting ingeleverd wordt.
En het méést meelijwekkend is het toneelstukje dat met enige regelmaat, zo ongeveer elke 4 jaar, opgevoerd wordt door het Circus Binnenhof. Het volk wordt dan getrakteerd op een gorilla-enscenering van politici die zich driftig op de borst kloppen hoe goed dankzij hen de economie het wel niet doet. En dus niet dankzij die miljoenen Nederlanders die waar leveren voor het loon dat ze krijgen, in tegenstelling tot onze aapjes ambtenaren van Circus Binnenhof.
ach ja ...
Nou onafhankelijkquote:Op donderdag 21 september 2006 09:59 schreef pberends het volgende:
Laat die ambtenaren van het MinFin lekker hun mond houden, laat die onafhankelijke jongens van het CPB het maar berekenen.
Als je de uitgelekte AFEB-notitie leest dan zie je inderdaad dat de pvda met een hogere groei rekent dan de andere partijen.quote:Op donderdag 21 september 2006 00:25 schreef Floripas het volgende:
[..]
Oh ja? Ik zie daar toch echt maar drie partijen staan, waarvan maar eentje links.
Eensch. Anderzijds is dit een interne notitie voor de minister die uitgelekt is. Het is geen openbaar oordeel.quote:Op donderdag 21 september 2006 09:59 schreef pberends het volgende:
Laat die ambtenaren van het MinFin lekker hun mond houden, laat die onafhankelijke jongens van het CPB het maar berekenen.
Heel politiek Den Haag, van links tot rechts, accepteert de onafhankelijkheid van het CPB maar Duke weet het weer beter...quote:
Gisteren was op het RTL-nieuws te zien dat de VVD de meeste miljarden dacht te kunnen lospeuteren, dan het CDA en dan de PvdA, meen ik.quote:Op woensdag 20 september 2006 23:49 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Ben wel benieuwd naar de uitkomst van het Centraal Planbureau welke partij er het meest naast zit
.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:18 schreef Verbal het volgende:
Gisteren was op het RTL-nieuws te zien dat de VVD de meeste miljarden dacht te kunnen lospeuteren, dan het CDA en dan de PvdA, meen ik.
Die periode na de moord op Fortuyn was wat dat betreft wel amusant. Maanden en maanden zonder overheid, en alles kabbelde net zo rustig verder als voorheen. Ik vraag me wel eens af waarom we dan toch weer verkiezingen gehouden hebben, het maakt in dit land eigenlijk niet zoveel uit. Nederland is een Ambtenarocratie.quote:Op donderdag 21 september 2006 09:55 schreef Reya het volgende:
[..]
Juist, en daarom let ik dan ook amper op de economische paragraaf in verkezingsprogramma's. In het algemeen zijn partijen intelligent genoeg om er geen puinhoop van te maken, en te laf om werkelijk eens af te stappen van het aloude economische verdeel-verhaaltje.
ZIe mijn edit: bij RTL4(!) lieten ze het andere staatje zien.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:26 schreef Napalm het volgende:
[..]
.
![]()
![]()
![]()
[afbeelding]
Waarbij de pvda da nog rekent met een hogere groei dan de andere partijen..
Remember Bomhoff?quote:Op donderdag 21 september 2006 11:04 schreef Napalm het volgende:
[..]
Heel politiek Den Haag, van links tot rechts, accepteert de onafhankelijkheid van het CPB maar Duke weet het weer beter...![]()
Zit die nog in de politiek? Enfin, volgens mij bekritiseerde hij het niet een gebrek aan onafhankelijkheid van het CPB maar de kwaliteit aan resultaten?quote:Op donderdag 21 september 2006 18:23 schreef Sidekick het volgende:
Remember Bomhoff?
Het is toch wel min of meer een politieke organisatie. En bij dit soort toko's maakt het wel uit wie de opdrachtgever is voor het eindresultaat.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:04 schreef Napalm het volgende:
[..]
Heel politiek Den Haag, van links tot rechts, accepteert de onafhankelijkheid van het CPB maar Duke weet het weer beter...![]()
Ja, de miljarden aan rente over de schuld die Balkenende heeft opgebouwd moeten toch ergens van betaald worden.quote:Op donderdag 21 september 2006 10:51 schreef TimmyAsd het volgende:
4 miljard minder voor de zorg
En het gaat daar al zo goed
PvdA en dan ook nog met groei rekenen als ze aan de macht komenquote:Op donderdag 21 september 2006 11:26 schreef Napalm het volgende:
[..]
.
![]()
![]()
![]()
[afbeelding]
Waarbij de pvda da nog rekent met een hogere groei dan de andere partijen..
Ik niet, die doorrekeningen van het CPB zijn zo'n hype. Daar wordt teveel waarde aan gehecht. Er is nauwelijks tijd voor het CPB om dat goed te doen. Eigenlijk zouden ze het moeten weigeren.quote:Op woensdag 20 september 2006 23:49 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Klinkt wel als of je bang bent voor de uitkomst. Dat de PvdA er toch meer naast zit dan je denkt.quote:Op donderdag 21 september 2006 22:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik niet, die doorrekeningen van het CPB zijn zo'n hype. Daar wordt teveel waarde aan gehecht. Er is nauwelijks tijd voor het CPB om dat goed te doen. Eigenlijk zouden ze het moeten weigeren.
Huh? Bang? Nee hoor, ik ben toevallig met dit onderwerp bezig geweest van de week en de mensen van het CPB vertelden mij dit. Dat ze het niet zo prettig vinden dat ze in zo korte tijd iets moeten narekenen wat helemaal niet kan en dat ze er van balen dat alle partijen er zo mee aan de haal gaan.quote:Op donderdag 21 september 2006 22:56 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Klinkt wel als of je bang bent voor de uitkomst. Dat de PvdA er toch meer naast zit dan je denkt.
Ik vind het goed dat een onafhankelijke partij het narekend geeft de burger ook een minder gekleurd beeld
quote:Op donderdag 21 september 2006 22:48 schreef SCH het volgende:
Ik niet, die doorrekeningen van het CPB zijn zo'n hype. Daar wordt teveel waarde aan gehecht. Er is nauwelijks tijd voor het CPB om dat goed te doen. Eigenlijk zouden ze het moeten weigeren.
Huilies van het CPB klagen al jaren dat ze te weinig tijd hebben. Primaire probleem voor hun is dat ze zo de woede van een partij op de hals kunnen halen bij slechte cijfers. Daar hebben ze hjelemaal geen zin in. Ze passen tegenwoordig de grafieken zelfs aan naar van die "punt-wolken" (ken de off. naam niet) opdat de pers niet zomaar gaat aflezen.quote:Op donderdag 21 september 2006 23:02 schreef SCH het volgende:
Huh? Bang? Nee hoor, ik ben toevallig met dit onderwerp bezig geweest van de week en de mensen van het CPB vertelden mij dit. Dat ze het niet zo prettig vinden dat ze in zo korte tijd iets moeten narekenen wat helemaal niet kan en dat ze er van balen dat alle partijen er zo mee aan de haal gaan.
En de PvdA boeit mij verder niet zo hoor. Het gaat mij om het principe. Het CPB komt met cijfers en let maar op: alle partijen weten die precies zo te gebruiken zodat het hen goed uitkomt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |