abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41973785
quote:
Oordeel Schipholbrand blijft hard

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid handhaaft zijn harde conclusies uit het conceptrapport over de Schipholbrand. Volgens ingewijden zal het eindrapport dat Pieter van Vollenhoven donderdag presenteert nauwelijks afwijken van de conceptversie die in augustus uitlekte.

Ook de conclusie dat er minder doden zouden zijn gevallen als de overheid zich aan de eigen regels had gehouden, blijft overeind. Er vielen eind oktober vorig jaar elf doden bij de brand.

Vooral minister Donner heeft zich tegen de voorlopige conclusies van de raad verzet. Hij verweet de raad wijsheid achteraf.
Morgen (donderdag) live op de televisie - de presentatie van het rapport over de Schipholbrand. Van Vollenhoven en zijn Onderzoeksraad lijken weinig concessies te doen en dus wordt het een spannende en gevoelige kwestie. Als de conclusies zo hard zijn als ze in de conceptversie worden gesteld, dan worden er eigenlijk 2 ministers direct aansprakelijk gesteld voor de brand in de zin dat ze nalaatbaarheid wordt verweten. Dat is heel ernstig.

Ik ben steeds van mening geweest dat deze kwestie de pijnlijkste episode van de afgelopen jaren is geweest. Het is nooit bij het grote publiek geland omdat het 'maar' om illegalen gaat. 11 doden bij een brand is daarentegen gruwelijk veel al was 1 minstens zo erg geweest.

Je kan dit niet meer goed maken maar in het kader van gerechtigheid zou ik het toch goed vinden als hier consequenties aan verbonden worden. Het aftreden van een minister is wel het minste. Eigenlijk moeten ministers en ambtenaren strafbaar kunnen worden gesteld bij dit soort kwesties.
  woensdag 20 september 2006 @ 07:44:40 #2
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_41973792
nee, die gaat niet weg.
From feudal serf to spender.
  woensdag 20 september 2006 @ 07:44:50 #3
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_41973794
helaas trouwens.
From feudal serf to spender.
  woensdag 20 september 2006 @ 07:51:30 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_41973841
Aftreden? Iemand van dit Kabinet? Joh, al zouden ze op heterdaad op moord betrapt worden, dan bleven ze nog zitten. Normen en waarden gelden immers alleen voor 'anderen'.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_41973844
Wat ik dan weer niet snap. Als Donner veel van de conclusies eenvoudig weg kan wuiven, goed onderbouwd ook. Waarom zou Donner dan op moeten stappen ? De enige reden dat het rapport dan nog onverminderd hard is is omdat de eerdere concept versie van het rapport al op straat ligt en iedereen dus na kan gaan waar concessies zijn gedaan. Als er teveel concessies worden gedaan dan komt de positiie van de Onderzoeksraad toch wel ter discussie te staan.

Kortom, van Vollenhoven kan de toon niet minderen maar weet ondertussen dat z'n conclusies niet ontzettend veel hout snijden. Daarom lijkt het me sterk dat Donner opgaat stappen, hij zal zich in een kamerdebat moeiteloos staande kunnen houden.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  woensdag 20 september 2006 @ 07:51:57 #6
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_41973847
quote:
Op woensdag 20 september 2006 07:42 schreef SCH het volgende:

[..]

Morgen (donderdag) live op de televisie - de presentatie van het rapport over de Schipholbrand. Van Vollenhoven en zijn Onderzoeksraad lijken weinig concessies te doen en dus wordt het een spannende en gevoelige kwestie. Als de conclusies zo hard zijn als ze in de conceptversie worden gesteld, dan worden er eigenlijk 2 ministers direct aansprakelijk gesteld voor de brand in de zin dat ze nalaatbaarheid wordt verweten. Dat is heel ernstig.

Ik ben steeds van mening geweest dat deze kwestie de pijnlijkste episode van de afgelopen jaren is geweest. Het is nooit bij het grote publiek geland omdat het 'maar' om illegalen gaat. 11 doden bij een brand is daarentegen gruwelijk veel al was 1 minstens zo erg geweest.

Je kan dit niet meer goed maken maar in het kader van gerechtigheid zou ik het toch goed vinden als hier consequenties aan verbonden worden. Het aftreden van een minister is wel het minste. Eigenlijk moeten ministers en ambtenaren strafbaar kunnen worden gesteld bij dit soort kwesties.
Jij gelooft na het zien van het politieke gestuntel van dit kabinet nog in politieke verantwoordelijkheid?

"..... We hebben al 3 laaggeplaatste ambtenaren ontslagen, daarmee is de kwestie wat ons betreft afgedaan."
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_41973867
Misschien had ik een andere TT moeten gebruiken. Wat vinden jullie dat er moet gebeuren?
Moeten ministers strafrechterlijk vervolgd kunnen worden?
  woensdag 20 september 2006 @ 07:55:43 #8
104871 remlof
Europees federalist
pi_41973873
quote:
Op woensdag 20 september 2006 07:54 schreef SCH het volgende:
Misschien had ik een andere TT moeten gebruiken. Wat vinden jullie dat er moet gebeuren?
Ja natuurlijk, ze staan toch niet boven de wet?
pi_41973878
quote:
Op woensdag 20 september 2006 07:51 schreef UnleashMitch het volgende:
Wat ik dan weer niet snap. Als Donner veel van de conclusies eenvoudig weg kan wuiven, goed onderbouwd ook. Waarom zou Donner dan op moeten stappen ? De enige reden dat het rapport dan nog onverminderd hard is is omdat de eerdere concept versie van het rapport al op straat ligt en iedereen dus na kan gaan waar concessies zijn gedaan. Als er teveel concessies worden gedaan dan komt de positiie van de Onderzoeksraad toch wel ter discussie te staan.

Kortom, van Vollenhoven kan de toon niet minderen maar weet ondertussen dat z'n conclusies niet ontzettend veel hout snijden. Daarom lijkt het me sterk dat Donner opgaat stappen, hij zal zich in een kamerdebat moeiteloos staande kunnen houden.
Dat vraag ik me af. Donner heeft tot nu toe de conclusies niet echt kunnen bestrijden. Zijn pijlen richten zich meer op de bevoegdheden van de raad en op de procedurele kanten rond dit rapport. Sterke argumentatie waarin hij aantoont dat hij en zijn ambtenaren correct hebben opgetreden heb ik nog niet gehoord.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 20 september 2006 @ 07:57:06 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_41973890
Tuurlijk blijft Donner zitten waar die zit...
Ze hadden 'm allang moeten kicken maar dat doen ze niet omdat niemand anders die stek wilt hebben...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_41973969
quote:
Op woensdag 20 september 2006 07:42 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik zag er een paar dagen geleden in de Volkskrant een opsomming van, dat was echt heel heel erg. De hoeveelheid grove nalatigheden van de diensten..
quote:
Eens, dit is een gruwelijke zaak, waarin de overheid rechtstreeks verantwoordelijk is voor de dood van 11 mensen. Als het er 1 was geweest had ik het trouwens geen ramp gevonden, een brand in een cel, dat is gevaalrijk, al daarbij de celbewoner omkomt is dat erg, maar geen ramp.
quote:
Donner moet aftreden. En zich doodschamen.

Excuus voor het lelijke knip & plakwerk, ik ben daar niet zo handig mee. Uit de volkskrant van afgelopen zaterdag:

Voor de volledigheid: de bewakers worden nog geprezen omdat ze ondanks hun gebrek aan training en instructie zoveel mensen hebben weten te redden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_41974046
Lees het artikel in de Elsevier, daarin staan veel punten en hoe Donner deze heeft weerlegd.

Bijvoorbeeld over dat de brandweer niet bekend zou zijn met de nieuwe ingang. De nieuwe ingang was al enkele jaren in gebruik, de nieuwe ingang was al verschillende malen gebruikt door de brandweer en was dus zeker bekend maar in deze brandweerauto hingen de verkeerde instructies. Is dat de fout van Donner of van de brandweer ?
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_41974247
quote:
Op woensdag 20 september 2006 08:17 schreef UnleashMitch het volgende:
Lees het artikel in de Elsevier, daarin staan veel punten en hoe Donner deze heeft weerlegd.

Bijvoorbeeld over dat de brandweer niet bekend zou zijn met de nieuwe ingang. De nieuwe ingang was al enkele jaren in gebruik, de nieuwe ingang was al verschillende malen gebruikt door de brandweer en was dus zeker bekend maar in deze brandweerauto hingen de verkeerde instructies. Is dat de fout van Donner of van de brandweer ?
De brandweer valt niet onder Donner. De (brand)veiligheid in een gevangenis wel.

Als er 11 doden vallen omdat een lullig celbrandje uitmondt in een uitslaande brand is er iets mis met de brandveiligheid. Mis. Heel erg mis.

Overigens niet alleen Donner is verantwoordelijk. De gemeente ook, en een deel valt onder Dekker. Misschien nog iets bij Verdonk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 20 september 2006 @ 08:46:09 #14
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_41974397
De Teflon Don aftreden? Die laat alles van zich afglijden en gaat gewoon door. Net als al die andere keren.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_41974572
quote:
Op woensdag 20 september 2006 07:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Aftreden? Iemand van dit Kabinet? Joh, al zouden ze op heterdaad op moord betrapt worden, dan bleven ze nog zitten. Normen en waarden gelden immers alleen voor 'anderen'.
Bovendien is de "sorry cultuur en over tot de orde van dag" mentaliteit van Paars afgeschaft
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_41975482
Nee....tuurlijk niet.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_41975944
quote:
Op woensdag 20 september 2006 07:54 schreef SCH het volgende:
Stel je een andere vraag:

Heeft minister Donner (of welk kabinetslid dan ook) een strafbaar feit gepleegd en zo ja, welk strafbaar feit?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_41976149
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:16 schreef Argento het volgende:

[..]

Stel je een andere vraag:

Heeft minister Donner (of welk kabinetslid dan ook) een strafbaar feit gepleegd en zo ja, welk strafbaar feit?
Precies, dat is de vraag. UIt het conceptrapport lijken ernstige beschuldigingen op het gebied van nalatigheid naar voren te komen, met 11 doden tot gevolg - dat komt aardig in de richting. Normaal gesproken word je daar wel voor vervolgd inderdaad.
pi_41976275
Wat ik mij altijd afvraag is waarom er zoveel heissa gemaakt wordt over de Schipholbrand. Natuurlijk is het erg dat er een 10-tal mensen is omgekomen, maar stel dat er een brand was geweest in een verzorgingstehuis voor ouderen in Wassenaar met hetzelfde aantal doden, zou er dan ook een jaar over worden gediscussieerd ?
Ik denk het niet, misschien nog een kerkdient op TV en dan een streep eronder.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_41976603
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:30 schreef Oud_student het volgende:
Wat ik mij altijd afvraag is waarom er zoveel heissa gemaakt wordt over de Schipholbrand. Natuurlijk is het erg dat er een 10-tal mensen is omgekomen, maar stel dat er een brand was geweest in een verzorgingstehuis voor ouderen in Wassenaar met hetzelfde aantal doden, zou er dan ook een jaar over worden gediscussieerd ?
Ik denk het niet, misschien nog een kerkdient op TV en dan een streep eronder.
Er is juist heel weinig heisa over. Maar het is ook een slecht voorbeeld. HEt gaat hier om mensen die door de overheid zijn opgesloten.
  woensdag 20 september 2006 @ 10:44:29 #21
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_41976682
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:30 schreef Oud_student het volgende:
Je gaat er blijkbaar van uit dat er niks mis is met deze brand, en impliceert dat er alleen moeilijk over wordt gedaan omdat het asielzoekers betreft.

Ik denk dat als er een brand in een bejaardenhuis voor 11 doden zorgt door grove schending van veel regels door autoriteiten dat er inderdaad ook ophef over zou komen.

Sorry dat men zo ingewikkeld doet over een paar dode asielzoekers. Heel erg voor je.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_41976714
quote:
Op woensdag 20 september 2006 07:55 schreef remlof het volgende:
Ja natuurlijk, ze staan toch niet boven de wet?
Dat staan ze wel!

Pikmeer arrest
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_41976719
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:25 schreef SCH het volgende:

[..]

Precies, dat is de vraag. UIt het conceptrapport lijken ernstige beschuldigingen op het gebied van nalatigheid naar voren te komen, met 11 doden tot gevolg - dat komt aardig in de richting. Normaal gesproken word je daar wel voor vervolgd inderdaad.
Doel je op dood door schuld? Ik acht de kans dat Piet Hein Donner voldoet aan de delictsomschrijving van deze bepaling uitgesloten. Als de minister al enige persoonlijke verwijtbaarheid treft, dan staat die verwijtbaarheid in een te ver verwijderd verband dat persoonlijke strafrechtelijke vervolging een reeele optie is.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_41976893
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:45 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat staan ze wel!

Pikmeer arrest
op grond van Pikmeer kun je je dat nu juist afvragen.

Zie eerder Volkel.
pi_41976913
Neuh nogal last van de sorrycultuur dit kabinet.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')