Ik zou het probleem bij alle drie willen leggen. Want onderwijs hoort zo neutraal mogelijk te zijn.quote:Op zondag 17 september 2006 14:18 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Ik kan me ook voorstellen dat er schoolboeken zijn met rechts gekleurde inhoud. Wat moet er aan gedaan worden volgens jou? Ligt het probleem bij de auteur, bij de school, of de overheid?
Maar de scholen hebben weer besloten dit lesmateriaal te gebruiken. Je mag ervan uitgaan dat ze op de hoogte waren van de inhoud. Moeten de scholen ook aangepakt worden en hoe voorkom je elke vorm van subjectiviteit in lesmateriaal?quote:Op zondag 17 september 2006 14:44 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Die uitgevers moeten ook worden aangepakt.
Onderwijs behoort helemaal niet neutraal te zijn. Wat mij betreft mag je op scholen kinderen best bijbrengen dat homohaat fout is, bijvoorbeeld.quote:Op zondag 17 september 2006 14:45 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik zou het probleem bij alle drie willen leggen. Want onderwijs hoort zo neutraal mogelijk te zijn.
Commissie instellen, bestaande uit politici vanuit het gehele spectrum, politicologen en uitgevers/producenten van de schoolboeken.quote:Op zondag 17 september 2006 14:49 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Maar de scholen hebben weer besloten dit lesmateriaal te gebruiken. Je mag ervan uitgaan dat ze op de hoogte waren van de inhoud. Moeten de scholen ook aangepakt worden en hoe voorkom je elke vorm van subjectiviteit in lesmateriaal?
Ik denk dat hij bedoeld, politiek neutraal.quote:Op zondag 17 september 2006 14:51 schreef Floripas het volgende:
[..]
Onderwijs behoort helemaal niet neutraal te zijn. Wat mij betreft mag je op scholen kinderen best bijbrengen dat homohaat fout is, bijvoorbeeld.
Maar anti-homo-denken is niet religieus neutraal, bijvoorbeeld.quote:Op zondag 17 september 2006 14:52 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoeld, politiek neutraal.
Dat zijn algemene normen en waarden maar ik bedoel meer richting recht is goed / links is fout of omgekeerdquote:Op zondag 17 september 2006 14:51 schreef Floripas het volgende:
[..]
Onderwijs behoort helemaal niet neutraal te zijn. Wat mij betreft mag je op scholen kinderen best bijbrengen dat homohaat fout is, bijvoorbeeld.
Jij had het over homohaat.quote:Op zondag 17 september 2006 14:53 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar anti-homo-denken is niet religieus neutraal, bijvoorbeeld.
Dat ben ik zeker met je eens. Dit is een duidelijk voorbeeld van subjectiviteit, maar hoe is het te voorkomen?quote:Op zondag 17 september 2006 14:45 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik zou het probleem bij alle drie willen leggen. Want onderwijs hoort zo neutraal mogelijk te zijn.
Onderwijs is de laatste plaats waar mensen een politieke voorkeur opgelegd moet worden.
quote:Op zondag 17 september 2006 12:47 schreef Mainport het volgende:
Gelukkig weet HP/De Tijd zelf wel altijd de zaken objectief te benaderen.
Onkunde of met opzet.quote:Op zondag 17 september 2006 14:54 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Het verrast me overigens dat zoiets niet wordt opgemerkt door de onderwijsinspectie.
Nee, ik ben met je eens dat veel van die citaten echt absurd zijn. Maar dat maakt nog niet dat onderwijs neutraal zou moeten zijn. Zaken die ik graag gestimuleerd zou zien op scholen:quote:Op zondag 17 september 2006 14:53 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat zijn algemene normen en waarden maar ik bedoel meer richting recht is goed / links is fout of omgekeerd
Op deze manier zal zeker de duidelijkste vormen van kleuring eruit gepikt kunnen worden, maar als ik het HP/de tijd artikel lees weet ik zeker dat de auteur niet tevreden zal zijn met de resultaten van een dergelijke commissie. Ik denk echter ook wel dat een toezichthoudende instantie de enige mogelijkheid is om dergelijke fouten tegen te gaan.quote:Op zondag 17 september 2006 14:51 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Commissie instellen, bestaande uit politici vanuit het gehele spectrum, politicologen en uitgevers/producenten van de schoolboeken.
Zelfs 'linkse' mensen reageren in dit topic afwijzend op deze vorm van indoctrinatie, dus ik denk dat hier brede steun voor is.
Daarentegen vind ik wel dat leerlingen de ruimte gegeven moet worden om een andere mening te kunnen verwerken in zijn werkstukken zonder dat dat gevolgen heeft voor zijn schoolresultaten.quote:Op zondag 17 september 2006 14:59 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee, ik ben met je eens dat veel van die citaten echt absurd zijn. Maar dat maakt nog niet dat onderwijs neutraal zou moeten zijn. Zaken die ik graag gestimuleerd zou zien op scholen:
- Homohaat is verkeerd
- Tolerantie is een goede aangelegenheid
- Nederland heeft een bijzondere en rijke geschiedenis, en het is goed als je daar veel van afweet
- Racisme is verkeerd
- Alle religies kunnen op alle mogelijke manieren worden uitgelegd
- Bommen leggen en mensen vermoorden is fout
Nou ja, dat werk.
Ik zou het alarmerend vinden als Samir A. een betoog zou mogen inleveren waarin hij stelt dat het niet gek zou zijn als het Binnenhof opgeblazen wordt.quote:Op zondag 17 september 2006 15:04 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Daarentegen vind ik wel dat leerlingen de ruimte gegeven moet worden om een andere mening te kunnen verwerken in zijn werkstukken zonder dat dat gevolgen heeft voor zijn schoolresultaten.
Heb je die citaten wel gelezen? Alleen al uit het oogpunt van deugdelijk leren redeneren moeten ze die boeken per direct verbieden.quote:Op zondag 17 september 2006 15:08 schreef thaleia het volgende:
Ik zie de wereldramp niet zo. Een kind leert uit gekleurde schoolboeken, krijgt les van een leraar die soms -of vaak- zijn mening laat doorschemeren, kijkt naar gekleurde berichtgeving in tv-programma's, leest gekleurde berichtgeving in kranten en tijdschriften, hoort eenzijdige meningen op familiefeestjes......het lijkt mij gewoon een onderdeel van opgroeien en volwassen worden dat je je binnen al die 'indoctrinatie' meer en meer een eigen mening vormt.
Hoe vrij is een student/scholier voor jou dan in het onderbouwd uiten van zijn mening voor schoolpdrachten wanneer deze niet in overeenstemming zijn met algemeent geaccepteerde normen en waarden? Naast de wettelijke beperkingen uiteraard.quote:Op zondag 17 september 2006 15:08 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik zou het alarmerend vinden als Samir A. een betoog zou mogen inleveren waarin hij stelt dat het niet gek zou zijn als het Binnenhof opgeblazen wordt.
Hoe sta je dan tegenover het bijzonder onderwijs?quote:Op zondag 17 september 2006 14:45 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Onderwijs is de laatste plaats waar mensen een politieke voorkeur opgelegd moet worden.
Q.E.D:quote:Op zondag 17 september 2006 11:43 schreef Meki het volgende:
Links is menselijjk
rechts is monsterlijk
Je kunt beter bijzonder onderwijs hebben dat een duidelijk geaccentueerd profiel heeft, dan het openbaar onderwijs dat pretendeert neutraal te zijn, maar er ondertussen een linkse seculier-humanistische agenda doordrukt. Let wel, daar moet natuurlijk ook ruimte voor zijn, maar het zou goed zijn als deze groep Nederlanders dan gewoon hun eigen scholen openen.quote:Op zondag 17 september 2006 15:19 schreef du_ke het volgende:
Hoe sta je dan tegenover het bijzonder onderwijs?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |