abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41882944
bron:Telegraaf

Schoolboek te links

Een aantal schoolboeken is volgens VVD-kamerlid Eric Balemans veel te links. "Je geeft deze informatie aan kinderen. Scholen moeten hun verantwoordelijkheid nemen en beter kijken naar wat ze die kinderen voorspiegelen."

Balemans noemt de inhoud van het maatschappijleerboek Blikopener "te zot voor woorden" In het boek staat onder andere dat de VVD mensen aan hun lot overlaat. Volgens het schoolboek vindt de VVD dat de overheid niet zo veel moet willen regelen. " Laat de mensen het zelf maar uitzoeken. Wie het zelf niet kan heeft pech" Verder zouden rechtse partijen sociale ongelijkheid "niet zo'n probleem" vinden.

Linkse partijen komen er in het schoolboek aanmerkelijk positiever vanaf. "Zij zien in dat niet iedereen zichzelf op eigen kracht kan onderhouden" Blikopener meent dat linkse partijen pleiten voor een overheid "die iedereen zoveel mogelijk kansen moet geven."


============================================================================================
Hoewel ik echt geen VVD ga stemmen, vind ik dit echt té gek voor woorden. Welkom in de heilstaat Nederland, voorzien van alle propaganda, en dan denk je dat de publieke omroep al erg is.

Overigens is dat natuurlijk niets nieuws onder de zon, maatschappijleraren zijn veelal enorm links en doen niets anders dan dit propageren. Zij gaan nog stukken verder dan wat dit boek beschrijft, maar hier staat het natuurlijk wel zwart op wit...
pi_41883076
Links is menselijjk
rechts is monsterlijk
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_41883079
Ach gut, wordt de waarheid te pijnlijk voor 'Eric Balemans'.
pi_41883226
Maar dat ís stiekem toch ook wel een beetje zo?
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_41883308
Die lessen dienen er toch voor om leerlingen bij te brengen dat ze hun eigen visie op de maatschappij moeten creeeren? Zo wordt bij hen inderdaad wel erg binnengelepeld welke partij goed of fout is.
Lelijke @@p!
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
pi_41883342
Triest. Maar goed, maatschappijleer is ook een redelijk links georiënteerd vak op scholen. Sociologie en politicologie op universiteiten zijn daar dan weer een exponent van. En schoolboeken maatschappijleer worden veelal weer door die kliek geschreven en de cirkel is dan compleet.
pi_41883487
En daar zeggen ze nú pas iets van. Hoe lang zijn die boeken al wel niet in omloop? Spijkers op laag water zoeken, dunkt me.
Graag op anoniem
pi_41883515
Maatschappijleer

Wij hadden er één die beweerde dat het eigenlijk de schuld van de inwoners van Gorinchem zelf was dat die allochtonen hier op een disco deur schoten, waarbij 3 meiden omkwamen... Gorinchem was te rechts en dit was het gevolg ervan...

En die boeken waren idd ook niet al te mild over rechtse partijen, maar volgens een andere leraar moesten we daar door heen prikken, die schreef gewoon de belangrijkste partij punten op het bord en liet het boek op dat punt links ( ) liggen
West Ham supporters, check: Dutchirons
Dutch Football Manager Site!
Determined to deliver, destined to dominate. - The Third Movement
pi_41883574
Wie neemt maatschappijleer nu serieus? Overigens is dit natuurlijk nog steeds schandalig.
  zondag 17 september 2006 @ 12:09:06 #10
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_41883658
Ach VVD, en o.a. van Baalen, nu we het hebben over informatie voorspiegelen.

Mag ik u even herinneren aan uw gedrag hoe u de vredesmissie in Afghanistan voor wou spiegelen?
Dat Uruzgan hartstikke rustig was, en we er nog nét geen tulpen gingen planten?
Maar dat van Baalen niet wou dat de Militaire Inlichtingendienst aan het kabinet zelf zou laten weten hoe het er in Uruzgan aan toe gaat, omdat dat geheim is (voor iedereen, en dus nutteloos, volgens van Baalen?) en dat we gewoon moesten gaan, omdat dat onze taak is?

Dankuwel.

Die valse manier van informatie voorspiegelen voert u zelf ook uit, die valse manier leren wij kinderen alvast aan, in de hoop daar doorheen te prikken.

Wellicht dat dat soort mensen niet handig is voor uw steeds meer conservatieve en afzakkend naar socialisme (wat eigenlijk niet sociaal is, maargoed) -achtige partij?

[/ lichtelijk sarcasme ]

Even serieus gezien, heeft de VVD wel een punt. Er moet niet staan 'de VVD laat je aan je lot over', maar 'de overheid laat je aan je lot over, als je niet binnen het kader, het systeem past, zul je vermorzeld worden door de papieren molen. Vraag je niet af, maar volg.'.

Waarom drukt men dat niet? Met 60 euro per boek tegenwoordig, verwacht ik niet dat iemand daar nog subsidie krijgt.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_41883806
quote:
Op zondag 17 september 2006 11:43 schreef Meki het volgende:
Links is menselijjk
rechts is monsterlijk
in jouw cultuur is iedereen rechts zowat!
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_41883842
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:09 schreef Yildiz het volgende:
Ach VVD, en o.a. van Baalen, nu we het hebben over informatie voorspiegelen.


Even serieus gezien, heeft de VVD wel een punt. Er moet niet staan 'de VVD laat je aan je lot over', maar 'de overheid laat je aan je lot over, als je niet binnen het kader, het systeem past, zal je vermorzeld worden door de papieren molen'.

Waarom drukt men dat niet? Met 60 euro per boek tegenwoordig, verwacht ik niet dat iemand daar nog subsidie krijgt.


In zo'n boek moeten alle visies op overheidshandelen objectief behandeld worden. Van iedere visie mogen de belangrijkste voordelen en nadelen op een rijtje gezet worden. En vervolgens mogen de leerlingen aan de hand daarvan de laatste paar jaren van hun jeugd zichzelf een visie aanmeten.
Lelijke @@p!
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
  zondag 17 september 2006 @ 12:18:17 #13
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_41883926
Belachelijk dat er in een schoolboek een politieke voorkeur wordt uitgesproken, dat is pure indoctrinatie.

Links, altijd maar zo overtuigd van het eigen gelijk, prima hoor, maar niet in de schoolbanken..
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  zondag 17 september 2006 @ 12:19:34 #14
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_41883954
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:15 schreef Captain_Redbeard het volgende:

[..]



In zo'n boek moeten alle visies op overheidshandelen objectief behandeld worden. Van iedere visie mogen de belangrijkste voordelen en nadelen op een rijtje gezet worden. En vervolgens mogen de leerlingen aan de hand daarvan de laatste paar jaren van hun jeugd zichzelf een visie aanmeten.
Dus dan vatten we in 4 zinnen samen hoe de VVD handelt

Gaat Maria -ik wil God in het biologieboek- van der Hoeven daar nog wat aan doen, of zit ze niet meer op die post?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 17 september 2006 @ 12:19:47 #15
70881 Abe_Lenstra
Terug op het oude nest....
pi_41883960
Ach, in mijn tijd werden er kringgesprekken gehouden waarin wij als 11 & 12 jarigen gewaarschuwd werden voor de Centrum Democraten. Werden we meegenomen naar manefestaties van de Vredesbeweging etc.

De Leer moet er al vanaf jongs af aan ingestamt worden.

Ik vind het altijd iets engs hebben als volwassenen hun politieke idealen zo aan kinderen opdringen.
pi_41884141
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:19 schreef Abe_Lenstra het volgende:
Ik vind het altijd iets engs hebben als volwassenen hun politieke idealen zo aan kinderen opdringen.
Lelijke @@p!
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
  zondag 17 september 2006 @ 12:27:18 #17
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_41884151
Politieke filosofie op middelbare scholen.

Dan leer je ze tenminste de achtergrond van de gedachten van de politieke partijen, kunnen ze zelf beslissen waar ze wel of niet mee eens zijn. Gooi er ook maar ethiek bij.

De hier genoemde uitspraken zijn wel heel kort door de bocht, ik dacht dat het de bedoeling was om scholieren bij te brengen hoe ze zelfstandig kunnen denken...
"And if all others accepted the lie which the Party imposed - if all records told the same tale - then the lie passed into history and became truth. Who controls the past controls the future, who controls the present controls the past."
pi_41884162
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:19 schreef Abe_Lenstra het volgende:
Ach, in mijn tijd werden er kringgesprekken gehouden waarin wij als 11 & 12 jarigen gewaarschuwd werden voor de Centrum Democraten. Werden we meegenomen naar manefestaties van de Vredesbeweging etc.
Idioot ja. Volgens mij had Janmaat trouwens best een punt in de jaren tachtig toen hij zei dat allochtonen crimineler waren dan autochtonen. Maar omdat de boodschapper niet helemaal fris werd bevonden kon dat natuurlijk niet waar zijn.
  zondag 17 september 2006 @ 12:29:18 #19
8369 speknek
Another day another slay
pi_41884197
Het ging om nog meer boeken dan alleen maatschappijleer. De HP/DeTijd had er laatst een behoorlijk stuitend stukje over. Ook het geschiedenis en aardrijkskunde onderwijs was doorspekt met linkse propaganda.

Het hele stuk:
quote:
De politiek correcte wereld van het schoolboek


Wat leren middelbare scholieren over bijvoorbeeld immigratie, politieke stromingen, het milieu en de multiculturele samenleving? HP De Tijd nam de proef op de som en onderwierp 4' schoolboeken aan een kritisch onderzoek.

Het horen van het woord 'schoolboek' laat doorgaans niemand onberoerd. Hoe kan het ook anders? Allemaal zijn we opgegroeid met schoolboeken en dus staan ze gegrift in ons collectieve geheugen. Die lastige Schwere Wörter van Duits bijvoorbeeld, of die felgekleurde, vierkante economieboeken van professor Arnold (De kern van de economie) Heertje. Anders dan de avonturen van Asterix of Oorlogswinter waren het boeken die we niet voor ons plezier lazen, maar omdat het móest. En als dát al niet zwaar was, dan toch wel het gewicht van de boeken. Met name in de brugklas werden onze fysieke vermogens dikwijls zwaar op de proef gesteld.

Herinneringen, doorgaans van het minder plezierige soort: dat is meestal alles wat er blijft van schoolboeken. Na het eindexamen probeerden we ze te slijten aan De Slegte of leverden we ze in bij het schoolboekenfonds - en dat was het dan.

Of toch niet? Want hoewel lang niet alle kennis die we vroeger uit schoolboeken opdeden ons is bijgebleven, droegen ze - precies zoals de bedoeling was - toch in niet geringe mate bij aan onze intellectuele vorming. Schoolboeken boden als het ware een venster op de wereld - zeker op de middelbare school. Met name in aardrijkskunde-, geschiedenis- en maatschappijleerboeken lazen we dingen over landen, mensen en kwesties die ons voorheen vreemd waren geweest. De feiten en opvattingen die ons op die manier werden bijgebracht, vormden (mede) ons mens- en wereldbeeld.

Verondersteld mag worden dat dat voor de huidige generatie middelbare scholieren nog steeds zo is. Die omstandigheid maakt het relevant om eens te kijken wat er nu precies in die schoolboeken staat vermeld. Meer concreet: wat leren middelbare scholieren anno 2006 over kwesties als bijvoorbeeld immigratie, politieke stromingen, het milieu en de multiculturele samenleving? Wat komen ze te weten en wat niet? En: hoe gekleurd is de informatie die hen langs deze weg bereikt?

Om daar achter te komen, verdiepten we ons in 41 boeken die momenteel op het vmbo, de havo en het vwo in gebruik zijn bij de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer (zie de lijst met alle geraadpleegde titels aan het eind van dit artikel). De boeken zijn afkomstig van gerenommeerde schoolboeken- uitgevers als Malmberg en Wolters-Noordhoff en zijn allemaal van recente datum; de oudste titel die we gebruikten, stamt uit 2005.

Voor lezers die - bijvoorbeeld omdat ze geen kinderen hebben - al tijden geen schoolboek meer van dichtbij hebben gezien: het uiterlijk van de boeken is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Bijna allemaal zijn ze tegenwoordig uitgevoerd in full colour en ze wemelen van foto's, grafiekjes en cartoons. Pagina's met al- leen maar tekst komen niet meer voor en ook hoofdstukken van meer dan twee bladzijden zijn zeldzaam geworden. Ter vergelijking: zelfs de Hitkrant oogde twintig jaar geleden minder flitsend dan de schoolboeken van nu.

Tot zover de buitenkant. Maar wat te denken van de inhoud van de schoolboeken?


Milieu

Nederland telt vijftig procent meer bos dan in 1900, de concentratie zwaveldioxide in de lucht is nog maar enkele procenten van wat die in de jaren zeventig was, en het aantal buizerds, reeën, aalscholvers, ooievaars en zeehonden is de afgelopen decennia verveelvoudigd: zo maar wat goed milieunieuws dat we in geen enkel schoolboek zagen vermeld. In plaats daarvan wordt middelbare scholieren bladzijde na bladzijde voorgehouden dat het met ons milieu zéér, zéér beroerd gaat. Sombere voorspellingen buitelen over elkaar heen:


"Grondstoffen worden opgemaakt. Door vervuiling en vernieling gaat het milieu achteruit. Jouw kinderen moeten leven in een wereld met minder grondstoffèn, minder natuur en veel vervuiling." (Wereld- Wijs, aardrijkskunde)


Of deze, uit de oude doos:

"In 1972 publiceerde een groep internationale onderzoekers, de Club van Rome, een rapport met de titel 'Grenzen aan de groei'. De geleerden legden daarin uit dat de wereldeconomie niet onbeperkt kon blijven groeien. De productie zou leiden tot vervuiling en tot uitputting van grondstoffen en energiebronnen." (Indigo, geschiedenis)


Dat geen enkele belangrijke voorspelling uit Grenzen aan de groei is uitgekomen (zo zouden al in 1992 alle aardolievoorraden op zijn), komen we niet te weten.

Ook over het zogenoemde 'broeikaseffect' wordt er driftig op los gespeculeerd. Telkens zijn industriële bedrijven en automobilisten de kwaaie pier:

"In de jaren negentig werd onderzoek gedaan naar de opwarming van de aarde door het zogenaamde broeikaseffect. Uit dat onderzoek bleek dat er door de industriële productie en de uitlaatgassen van auto's veel CO2 (kooldioxide) in de lucht kwam. Deze kooldioxide leidde tot het broeikaseffect." (Indigo, geschiedenis)


"Oliemaatschappijen stoten veel broeikasgas uit. Daardoor zijn ze de grote veroorzakers van de opwarming van de aarde. De producten die ze maken, zoals benzine, diesel en kerosine, zijn óók veroorzakérs van het broeikaseffect. Dat gaat dus dubbelop. En wie betaalt straks de schade? (-) Shell doet net alsof het veel doet aan duurzame energie. Maar dat is niet waar." (WereldWijs, aardrijkskunde)


In werkelijkheid ligt het allemaal iets gecompliceerder. Want er bestaan ook andere visies op het broeikaseffect. Zoals die van Hans Labohm, expert reviewer van het aan de Verenigde Naties gelieerde Intergovemmental Panel on Climate Change (IPCC). Volgens hem is het belangrijkste broeikasgas waterdamp, dat voor zo'n negentig procent verantwoordelijk zou zijn voor het broeikaseffect. Daarnaast zijn er andere broeikasgassen, waarvan CO 2 het belangrijkste is. Van de CO2-uitstoot wordt echter slechts zo'n vier procent veroorzaakt door de mens; de rest is van natuurlijke oorsprong. "Uit alles blijkt dat de menselijke bijdrage aan het totale broeikaseffect erg klein is," concludeerde Labohm vorig jaar in Trouw.

Geluk bij een ongeluk: het ecologische nachtmerriescenario van de 'nieuwe ijstijd' is inmiddels uit de schoolboeken verdwenen. Zo'n 25 jaar geleden werd scholieren nog voorgehouden dat door de toenemende luchtvervuiling steeds meer zonlicht zou worden weerkaatst. Op aarde zou het zodoende steeds kouder worden en een reusachtige ijskap zou op den duur - net als in het Pleistoceen - over Europa schuiven.

Links en rechts

Hoe leg je in een schoolboek uit wat in de politiek het verschil is tussen links en rechts? Zó bijvoorbeeld:

"Rechtse partijen vinden sociale ongelijkheid niet zo'n probleem. Werklozen moeten niet teveel hun hand ophouden. Linkse partijen vinden dat de overheid iedereen zo veel mogelijk kansen moet geven. Niet iedereen kan op eigen kracht zichzelf onderhouden. De linkse partijen willen meer geld naar onderwijs, uitkeringen, zorg en de der- de wereld." (Impuls, maatschappijleer)


Hoeveel scholieren zouden zichzelf na het lezen van zo'n passage nog rechts durven noemen? Minstens zo tendentieus is deze samenvatting van het partijprogramma van de VVD:

"De overheid moet niet zoveel willen regelen, vindt de VVD. Laat de mensen het zelf maar uitzoeken. Wie het zelf niet kan, heeft pech." (Blikopener, maatschappijleer)


Godzijdank bestaan er ook nog fatsoenlijke politieke partijen, zoals de SP en GroenLinks. Die willen, anders dan de VVD, alleen maar leuke dingen voor de mensen:

"De SP en Groenlinks willen veel meer geregeld zien voor zwakke groepen in de samenleving. De welvaart moet eerlijker verdeeld zijn. Dus bijvoorbeeld: goedkopere medische zorg, betere pensioenen. De rijkere moeten daar via belasting aan meebetalen. Groenlinks wil ook meer aandacht voor het milieu." (Blikopener, maatschappijleer)


Politieke participatie, zo lezen we verder, kan op allerlei manieren vorm krijgen:

"Taarten in het gezicht van politici, ketchup over driedelig grijs, kogelbrieven bij het ontbijt: burgers zijn niet alleen actief in het stemhokje." (Impuls, maatschappijleer)


Inderdaad, wat een mogelijkheden! Maar hoe liep het ook alweer af met Pim Fortuyn?

"Het is 6 mei 2002. Pim Fortuyn verlaat de radiostudio in Hilversum waar hij te gast was in de show van DJ Ruud de Wild. (-) Op het parkeerterrein loopt een onbekende man op hem af Een handtekeningenjager? Maar plotseling trekt de man een pistool en schiet. Als de ambulance arriveert, is het te laat: Pim Fortuyn is overleden." (Indigo, geschiedenis)


De naam van de 'onbekende man' komen we echter niet te weten en dat het een linkse milieuactivist betrof evenmin. De moord op Fortuyn wordt voorgesteld als een onafwendbaar gevolg van zijn politieke standpunten:

"Door zijn scherpe opvattingen maakte Fortuyn veel tegenstanders. Dat werd hem uiteindelijk noodlottig." (Indigo, geschiedenis).


Ongelijkheid

Mensen verschillen van elkaar: dat hoeft middelbare scholieren uiteraard niet meer te worden uitgelegd. Maar wat zijn de oorzaken van die verschillen? Het valt op dat schoolboeken ongelijkheid vooral bekijken door een sociologische bril. Het inzicht dat verschillen tussen mensen behalve door omgevingsfactoren ('nurture') ook door niet-beïnvloedbare erfelijke eigenschappen ('nature') veroorzaakt kunnen worden, duikt zelden op. Hoe komt het bijvoorbeeld dat sommige kinderen het op school heel goed doen en andere minder? Dat zit zo:

"Leerkrachten op de basisschool zouden wel eens speciale aandacht kunnen besteden aan kinderen van rijke ouders." (Impuls, maatschappijleer)


Ongelijkheid wordt bovendien consequent geproblematiseerd: het is iets onwenselijks dat 'opgelost' moet worden. Anders gaan mensen die - bijvoorbeeld - 'te weinig geld krijgen' zich 'verzetten', door - bijvoorbeeld - 'te stelen'. Steevast wordt de oorzaak van criminaliteit bij de buitenwereld gezocht; de crimineel zelf kan er allemaal betrekkelijk weinig aan doen:

"Hoe komen mensen tot crimineel gedrag? Er zijn een paar oorzaken: ze hebben te weinig geld; ze leven in een achterstandssituatie; ze laten zich overhalen door een groep of ze hebben niet geleerd wat de regels zijn." (Blikopener, maatschappijleer)


Een al even logisch gevolg van ongelijkheid, maar dan op internationale schaal, zijn - als we de schoolboeken mogen geloven - terroristische aanslagen:

"Sommige terroristen vinden dat de rijke westerse landen de arme landen verschrikkelijk onderdrukken en plaatsen daarom bommen bij westerse ambassades of westerse bedrijven." (Impuls, maatschappijleer)


Verder kan ongelijkheid ook veroorzaakt worden door mannelijke werkgevers die een hekel hebben aan vrouwen:

"Zo is er het stereotype dat vrouwen geen leiding zouden kunnen geven. Maar de winst in bedrijven zal juist stijgen met een vrouw aan de top. Winst maak je namelijk niet alleen door de strijd aan te gaan met concurrenten, zoals mannen vaak doen. Daarvoor is ook gevoel voor wat er in het bedrijf speelt, samenwerking en complimenten geven nodig. Natuurlijk zegt een mannelijke werkgever het niet openlijk, maar hij vindt 'vrouwen lastig, omdat ze zwanger kunnen worden'. " (Impuls, maatschappijleer)


Zelfs in Opzij komen we dergelijke teksten tegenwoordig nog maar zelden tegen.

Immigratie

De komst, sinds de jaren zestig, van honderdduizenden niet-westerse immigranten was en is voor Nederland een revolutionair gegeven zonder historisch precedent, evenals de omstandigheid dat deze immigranten binnenkort de meerderheid van de bevolking zullen vormen in onze grote steden. Maar de schoolboeken denken daar heel anders over. Eensgezind wordt daarin het beeld geschetst dat er niets nieuws onder de zon is en dat het met al die immigranten allemaal vanzelf wel goed komt - net als in vroeger tijden het geval was met de Franse hugenoten en de Duitse trekarbeiders:

"In Nederland leven al vanaf de zeventiende eeuw mensen uit verschillende culturen. In al die eeuwen hadden migranten in Nederland tijd nodig om zich aan te passen. Hun nakomelingen lukt dat meestal goed. En dat is tegenwoordig ook zo." (Indigo, geschiedenis)


Hoe dat in zijn werk gaat?

"Marokkaanse en Turkse ouders bijvoorbeeld vinden een goede schoolopleiding erg belangrijk. Zij willen dat hun kinderen succes hebben in de Nederlandse samenleving. Daarnaast sturen sommige ouders hun kinderen ook nog naar de traditionele Koranschool om Arabisch te leren en de koran te bestuderen." (Blikopener, maatschap- pijleer)


Die Koran, zo lezen we verder, is een soort Handboek voor de Jonge Woudloper, met tal van nuttige tips en regels:

"Zo staat in de koran bijvoorbeeld wat de gevolgen zijn als je een inbraak pleegt, maar ook hoe een erfenis verdeeld moet worden. Alcoholgebruik en gokken wordt sterk afgeraden." (Terra, aardrijkskunde)


Wat volgens de Koran de precieze 'gevolgen' zijn van een inbraak blijft echter onvermeld, hoewel het boek daarover toch echt duidelijke taal spreekt: "En de dief en de dievegge, houwt hun handen af tot vergelding van wat zij verdiend hebben, als een voorbeeld van kastijding van Allah" (Soera 5 vers 38).

Zijn er dan echt helemaal nooit problemen met immigranten? Jawel, maar dat was vroeger:

"In het verleden zijn veel Surinaamse, Antilliaanse, Turkse en Marokkaanse jongens in aanraking gekomen met de politie. Dit heeft een negatieve invloed op de beeldvorming rond allochtonen gehad." (Blikopener, maatschappijleer).



Die negatieve 'beeldvorming' had natuurlijk ook te maken met de kwalijke rol van de media:

"De media besteden veel aandacht aan geweldsmisdrijven en versterken zo onveiligheidsgevoelens." (Impuls, maatschappijleer)


Maar intelligente mensen trappen daar gelukkig niet in:

"Het opleidingsniveau is belangrijk voor de mening die men heeft over buitenlanders. Hoe hoger de opleiding die iemand heeft gevolgd, hoe toleranter hij staat tegenover buitenlandse immigranten." (WereldWijs, aardrijkskunde)


Amerika

Over Amerika hebben de schoolboeken niet veel positiefs te melden. Een paar citaten:

"Terwijl de Nederlandse politie terughoudend is in het gebruik van geweld, lijkt bij de Amerikaanse politie 'eerst schieten, dan praten' het motto." (Impuls, maatschappijleer)



"De Verenigde Staten kennen meer armoede dan veel mensen vermoeden. (-) Ook is er sprake van vooroordelen, vreemdelingenhaat en etnisch geweld." (Terra, aardrijkskunde)



"In de VS sterven jaarlijks velen door een dodelijke injectie of de elektrische stoel. (-) In de Verenigde Staten is een repressieve aanpak en het aantal geweldsmisdrijven is daar erg hoog." (Impuls, maatschappijleer)



En dan hebben we het nog niet eens gehad over het schandalige optreden van Amerika in het buitenland. Neem de oorlog in Vietnam:

"De Amerikanen stuurden een half miljoen soldaten om het Vietnamese communisme uit te roeien. (-) Wanneer de Amerikanen hoorden dat de (communistische) Vietcong zich in een bepaald dorp bevond, staken ze het in brand en schoten iedereen die ze aantroffen dood." (Indigo, geschiedenis)



Over misdragingen van de Vietcong lezen we daarentegen weinig of helemaal niets. Ook speelde Amerika een weinig fraaie rol in de Koude Oorlog. Het land bezondigde zich toen aan 'zwartwit beeldvorming' over de Sovjet-Unie - zelfs in Nederland!

"Om de Amerikaanse politiek aan het grote publiek uit te leggen, onderhielden de Verenigde Staten in Nederland, evenals in andere landen, een permanente informatiedienst, de United States Information Service. Deze hield zich in de jaren vijftig vooral bezig met het steeds opnieuw bevestigen van het Oost-West vijandbeeld." (Indigo, geschiedenis) .



Impliciete boodschap: hadden maar wat meer mensen in het Westen ingezien dat Jozef Stalin en consorten in werkelijkheid helemaal geen vijandige bedoelingen hadden, dan was het hele conflict meteen uit de wereld geweest.

En wat te denken van het einde van de Koude Oorlog? Zou de toenmalige Amerikaanse president Ronald Reagan daar wellicht iets mee te maken kunnen hebben gehad? Welnee, zijn naam wordt vaak niet eens genoemd:

"De politiek van Gorbatsjov zorgde voor ontspanning in de verhouding met de Verenigde Staten." (Indigo, geschiedenis)


"Het grootste succes van Gorbatsijov was dat hij een einde maakte aan de Koude Oorlog." (MeMo, geschiedenis)


Verder is Amerika ook nog eens een arrogant land:

"De Amerikanen vonden dat hun waarden de enig juiste waarden waren. Zij gingen voorbij aan de ongelijkheid en onrechtvaardigheid in hun eigen land. Kritiek op bijvoorbeeld het handhaven van de doodstraf in eigen land wezen ze van de hand." (MeMo, geschiedenis)



Een land dat zich zo gedraagt, kan natuurlijk het lid op de neus verwachten. En ja hoor:

"Niet iedereen was het met deze superieure houding van de Amerikanen eens. (-) Ook in het buitenland nam het verzet toe tegen de overheersende Amerikaanse principes. Dit bleek op 11 september 2001 bij de aanslag op het World Trade Centre en het Pentagon." (MeMo, geschiedenis)


Boontje komt om zijn loontje!


De multiculturele samenleving

Het ideaal van de multiculturele samenleving en het cultuurrelativisme dat daaraan ten grondslag ligt, is in de schoolboeken nog steeds springlevend. Nederland, zo lezen we, heeft eigenlijk helemaal geen eigen cultuur. Want ga maar na:

"Het christendom komt uit de buurt van Jeruzalem. Maar ook andere cultuurelementen zijn oorspronkelijk niet-Nederlands: molens zijn bedacht in Iran, de tulp komt uit Turkije. En de aardappels voor de hutspot? Uit Zuid-Amerika!" (BuitenLand, aardrijkskunde)



Maar de Nederlandse taal dan, zou dat misschien een gemeenschappelijk cultuurelement kunnen zijn? Helaas, ook wat dat betreft zijn er te veel verschillen om over 'de' Nederlandse cultuur te kunnen spreken. Immers:

"In Nederland leer je de Nederlandse taal op school (en thuis), maar veel mensen in Nederland spreken ook een andere taal of een dialect. " (BuiteNLand, aardrijkskunde)


Gelukkig dus maar dat er zo veel allochtonen in Nederland wonen, want daar kunnen we nog veel van leren. 'Sociaalcultureel werkers' helpen ons daarbij een handje. Zoals 'Dorien', naar wier achternaam we verder maar moeten gissen:

"Afgelopen zomer heeft Dorien een gezellige avond voor de buurt verzorgd: een multiculturele barbecue. (-) Het was een groot succes. Iedereen heeft heerlijk gegeten en recepten werden uitgewisseld. Zo werd de integratie in de buurt nog beter." (Terra, aardrijkskunde)


Maar scholieren kunnen dat natuurlijk ook zélf doen. Vandaar deze 'werkopdracht':

"Op jouw school zijn leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Organiseer met elkaar een multicultureel feest. Iedere groep presenteert op dat feest iets van de eigen cultuur. Denk bijvoorbeeld aan muziek, dans, eten, drankjes, tradities, kunst en toneelspel. Doel van het feest is op een gezellige manier meer begrip voor elkaars cultuur te krijgen. Maak er een spetterend feest van." (Impuls, maatschappijleer)


Het is niet moeilijk om een rode lijn te ontdekken in de eenzijdige manier waarop schoolboeken bovenstaande thema's behandelen. Het milieu als slachtoffer van oliemaatschappijen, 'zwakke groepen als boksbal van rechtse politici, ongelijkheid als oorzaak van criminaliteit en terrorisme, immigratie als non-probleem, Amerika als schrikbeeld en de multiculturele samenleving als paradijs; stuk voor stuk zijn het geloofsartikelen van politiek correcte snit.

Behalve opmerkelijk is dat ook zorgwekkend ! Want middelbare scholen horen geen musea te zijn waar het linkse levensgevoel uit de jaren zestig en zeventig wordt tentoongesteld. Om die reden zou het mooi zijn als de eerstvolgende (politieke) discussie over schoolboeken nu eens niet alleen zou gaan over de hoge aanschafprijzen ervan, maar ook over wat erin staat. Waarbij we dan –hopelijk- bedenken dat schoolboeken die inhoudelijk niet deugen, zelfs gratis nog te duur zijn.

Te dure schoolboeken:
De politiek correcte wereld
van het schoolboek


Wat Ieren middelbare scholieren over bijvoorbeeld immigratie, politieke stromingen, het milieu en de multiculturele samenleving? HP De Tijd nam de proef op de som en onderwierp 4' schoolboeken aan een kritisch onderzoek.

Het horen van het woord 'schoolboek' laat doorgaans niemand onberoerd. Hoe kan het ook anders? Allemaal zijn we opgegroeid met schoolboeken en dus staan ze gegrift in ons collectieve geheugen. Die lastige Schwere Wörter van Duits bijvoorbeeld, of die felgekleurde, vierkante economieboeken van professor Arnold (De kern van de economie) Heertje. Anders dan de avonturen van Asterix of Oorlogswinter waren het boeken die we niet voor ons plezier lazen, maar omdat het móest. En als dát al niet zwaar was, dan toch wel het gewicht van de boeken. Met name in de brugklas werden onze fysieke vermogens dikwijls zwaar op de proef gesteld.

Herinneringen, doorgaans van het minder plezierige soort: dat is meestal alles wat er blijft van schoolboeken. Na het eindexamen probeerden we ze te slijten aan De Slegte of leverden we ze in bij het schoolboekenfonds - en dat was het dan.

Of toch niet? Want hoewel lang niet alle kennis die we vroeger uit schoolboeken opdeden ons is bijgebleven, droegen ze - precies zoals de bedoeling was - toch in niet geringe mate bij aan onze intellectuele vorming. Schoolboeken boden als het ware een venster op de wereld - zeker op de middelbare school. Met name in aardrijkskunde-, geschiedenis- en maatschappijleerboeken lazen we dingen over landen, mensen en kwesties die ons voorheen vreemd waren geweest. De feiten en opvattingen die ons op die manier werden bijgebracht, vormden (mede) ons mens- en wereldbeeld.

Verondersteld mag worden dat dat voor de huidige generatie middelbare scholieren nog steeds zo is. Die omstandigheid maakt het relevant om eens te kijken wat er nu precies in die schoolboeken staat vermeld. Meer concreet: wat leren middelbare scholieren anno 2006 over kwesties als bijvoorbeeld immigratie, politieke stromingen, het milieu en de multiculturele samenleving? Wat komen ze te weten en wat niet? En: hoe gekleurd is de informatie die hen langs deze weg bereikt?

Om daar achter te komen, verdiepten we ons in 41 boeken die momenteel op het vmbo, de havo en het vwo in gebruik zijn bij de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer (zie de lijst met alle geraadpleegde titels aan het eind van dit artikel). De boeken zijn afkomstig van gerenommeerde schoolboeken- uitgevers als Malmberg en Wolters-Noordhoff en zijn allemaal van recente datum; de oudste titel die we gebruikten, stamt uit 2005.

Voor lezers die - bijvoorbeeld omdat ze geen kinderen hebben - al tijden geen schoolboek meer van dichtbij hebben gezien: het uiterlijk van de boeken is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Bijna allemaal zijn ze tegenwoordig uitgevoerd in full colour en ze wemelen van foto's, grafiekjes en cartoons. Pagina's met al- leen maar tekst komen niet meer voor en ook hoofdstukken van meer dan twee bladzijden zijn zeldzaam geworden. Ter vergelijking: zelfs de Hitkrant oogde twintig jaar geleden minder flitsend dan de schoolboeken van nu.

Tot zover de buitenkant. Maar wat te denken van de inhoud van de schoolboeken?


Milieu

Nederland telt vijftig procent meer bos dan in 1900, de concentratie zwaveldioxide in de lucht is nog maar enkele procenten van wat die in de jaren zeventig was, en het aantal buizerds, reeën, aalscholvers, ooievaars en zeehonden is de afgelopen decennia verveelvoudigd: zo maar wat goed milieunieuws dat we in geen enkel schoolboek zagen vermeld. In plaats daarvan wordt middelbare scholieren bladzijde na bladzijde voorgehouden dat het met ons milieu zéér, zéér beroerd gaat. Sombere voorspellingen buitelen over elkaar heen:


"Grondstoffen worden opgemaakt. Door vervuiling en vernieling gaat het milieu achteruit. Jouw kinderen moeten leven in een wereld met minder grondstoffèn, minder natuur en veel vervuiling." (Wereld- Wijs, aardrijkskunde)


Of deze, uit de oude doos:

"In 1972 publiceerde een groep internationale onderzoekers, de Club van Rome, een rapport met de titel 'Grenzen aan de groei'. De geleerden legden daarin uit dat de wereldeconomie niet onbeperkt kon blijven groeien. De productie zou leiden tot vervuiling en tot uitputting van grondstoffen en energiebronnen." (Indigo, geschiedenis)


Dat geen enkele belangrijke voorspelling uit Grenzen aan de groei is uitgekomen (zo zouden al in 1992 alle aardolievoorraden op zijn), komen we niet te weten.

Ook over het zogenoemde 'broeikaseffect' wordt er driftig op los gespeculeerd. Telkens zijn industriële bedrijven en automobilisten de kwaaie pier:

"In de jaren negentig werd onderzoek gedaan naar de opwarming van de aarde door het zogenaamde broeikaseffect. Uit dat onderzoek bleek dat er door de industriële productie en de uitlaatgassen van auto's veel CO2 (kooldioxide) in de lucht kwam. Deze kooldioxide leidde tot het broeikaseffect." (Indigo, geschiedenis)


"Oliemaatschappijen stoten veel broeikasgas uit. Daardoor zijn ze de grote veroorzakers van de opwarming van de aarde. De producten die ze maken, zoals benzine, diesel en kerosine, zijn óók veroorzakérs van het broeikaseffect. Dat gaat dus dubbelop. En wie betaalt straks de schade? (-) Shell doet net alsof het veel doet aan duurzame energie. Maar dat is niet waar." (WereldWijs, aardrijkskunde)


In werkelijkheid ligt het allemaal iets gecompliceerder. Want er bestaan ook andere visies op het broeikaseffect. Zoals die van Hans Labohm, expert reviewer van het aan de Verenigde Naties gelieerde Intergovemmental Panel on Climate Change (IPCC). Volgens hem is het belangrijkste broeikasgas waterdamp, dat voor zo'n negentig procent verantwoordelijk zou zijn voor het broeikaseffect. Daarnaast zijn er andere broeikasgassen, waarvan CO 2 het belangrijkste is. Van de CO2-uitstoot wordt echter slechts zo'n vier procent veroorzaakt door de mens; de rest is van natuurlijke oorsprong. "Uit alles blijkt dat de menselijke bijdrage aan het totale broeikaseffect erg klein is," concludeerde Labohm vorig jaar in Trouw.

Geluk bij een ongeluk: het ecologische nachtmerriescenario van de 'nieuwe ijstijd' is inmiddels uit de schoolboeken verdwenen. Zo'n 25 jaar geleden werd scholieren nog voorgehouden dat door de toenemende luchtvervuiling steeds meer zonlicht zou worden weerkaatst. Op aarde zou het zodoende steeds kouder worden en een reusachtige ijskap zou op den duur - net als in het Pleistoceen - over Europa schuiven.

Links en rechts

Hoe leg je in een schoolboek uit wat in de politiek het verschil is tussen links en rechts? Zó bijvoorbeeld:

"Rechtse partijen vinden sociale ongelijkheid niet zo'n probleem. Werklozen moeten niet teveel hun hand ophouden. Linkse partijen vinden dat de overheid iedereen zo veel mogelijk kansen moet geven. Niet iedereen kan op eigen kracht zichzelf onderhouden. De linkse partijen willen meer geld naar onderwijs, uitkeringen, zorg en de der- de wereld." (Impuls, maatschappijleer)


Hoeveel scholieren zouden zichzelf na het lezen van zo'n passage nog rechts durven noemen? Minstens zo tendentieus is deze samenvatting van het partijprogramma van de VVD:

"De overheid moet niet zoveel willen regelen, vindt de VVD. Laat de mensen het zelf maar uitzoeken. Wie het zelf niet kan, heeft pech." (Blikopener, maatschappijleer)


Godzijdank bestaan er ook nog fatsoenlijke politieke partijen, zoals de SP en GroenLinks. Die willen, anders dan de VVD, alleen maar leuke dingen voor de mensen:

"De SP en Groenlinks willen veel meer geregeld zien voor zwakke groepen in de samenleving. De welvaart moet eerlijker verdeeld zijn. Dus bijvoorbeeld: goedkopere medische zorg, betere pensioenen. De rijkere moeten daar via belasting aan meebetalen. Groenlinks wil ook meer aandacht voor het milieu." (Blikopener, maatschappijleer)


Politieke participatie, zo lezen we verder, kan op allerlei manieren vorm krijgen:

"Taarten in het gezicht van politici, ketchup over driedelig grijs, kogelbrieven bij het ontbijt: burgers zijn niet alleen actief in het stemhokje." (Impuls, maatschappijleer)


Inderdaad, wat een mogelijkheden! Maar hoe liep het ook alweer af met Pim Fortuyn?

"Het is 6 mei 2002. Pim Fortuyn verlaat de radiostudio in Hilversum waar hij te gast was in de show van DJ Ruud de Wild. (-) Op het parkeerterrein loopt een onbekende man op hem af Een handtekeningenjager? Maar plotseling trekt de man een pistool en schiet. Als de ambulance arriveert, is het te laat: Pim Fortuyn is overleden." (Indigo, geschiedenis)


De naam van de 'onbekende man' komen we echter niet te weten en dat het een linkse milieuactivist betrof evenmin. De moord op Fortuyn wordt voorgesteld als een onafwendbaar gevolg van zijn politieke standpunten:

"Door zijn scherpe opvattingen maakte Fortuyn veel tegenstanders. Dat werd hem uiteindelijk noodlottig." (Indigo, geschiedenis).


Ongelijkheid

Mensen verschillen van elkaar: dat hoeft middelbare scholieren uiteraard niet meer te worden uitgelegd. Maar wat zijn de oorzaken van die verschillen? Het valt op dat schoolboeken ongelijkheid vooral bekijken door een sociologische bril. Het inzicht dat verschillen tussen mensen behalve door omgevingsfactoren ('nurture') ook door niet-beïnvloedbare erfelijke eigenschappen ('nature') veroorzaakt kunnen worden, duikt zelden op. Hoe komt het bijvoorbeeld dat sommige kinderen het op school heel goed doen en andere minder? Dat zit zo:

"Leerkrachten op de basisschool zouden wel eens speciale aandacht kunnen besteden aan kinderen van rijke ouders." (Impuls, maatschappijleer)


Ongelijkheid wordt bovendien consequent geproblematiseerd: het is iets onwenselijks dat 'opgelost' moet worden. Anders gaan mensen die - bijvoorbeeld - 'te weinig geld krijgen' zich 'verzetten', door - bijvoorbeeld - 'te stelen'. Steevast wordt de oorzaak van criminaliteit bij de buitenwereld gezocht; de crimineel zelf kan er allemaal betrekkelijk weinig aan doen:

"Hoe komen mensen tot crimineel gedrag? Er zijn een paar oorzaken: ze hebben te weinig geld; ze leven in een achterstandssituatie; ze laten zich overhalen door een groep of ze hebben niet geleerd wat de regels zijn." (Blikopener, maatschappijleer)


Een al even logisch gevolg van ongelijkheid, maar dan op internationale schaal, zijn - als we de schoolboeken mogen geloven - terroristische aanslagen:

"Sommige terroristen vinden dat de rijke westerse landen de arme landen verschrikkelijk onderdrukken en plaatsen daarom bommen bij westerse ambassades of westerse bedrijven." (Impuls, maatschappijleer)


Verder kan ongelijkheid ook veroorzaakt worden door mannelijke werkgevers die een hekel hebben aan vrouwen:

"Zo is er het stereotype dat vrouwen geen leiding zouden kunnen geven. Maar de winst in bedrijven zal juist stijgen met een vrouw aan de top. Winst maak je namelijk niet alleen door de strijd aan te gaan met concurrenten, zoals mannen vaak doen. Daarvoor is ook gevoel voor wat er in het bedrijf speelt, samenwerking en complimenten geven nodig. Natuurlijk zegt een mannelijke werkgever het niet openlijk, maar hij vindt 'vrouwen lastig, omdat ze zwanger kunnen worden'. " (Impuls, maatschappijleer)


Zelfs in Opzij komen we dergelijke teksten tegenwoordig nog maar zelden tegen.

Immigratie

De komst, sinds de jaren zestig, van honderdduizenden niet-westerse immigranten was en is voor Nederland een revolutionair gegeven zonder historisch precedent, evenals de omstandigheid dat deze immigranten binnenkort de meerderheid van de bevolking zullen vormen in onze grote steden. Maar de schoolboeken denken daar heel anders over. Eensgezind wordt daarin het beeld geschetst dat er niets nieuws onder de zon is en dat het met al die immigranten allemaal vanzelf wel goed komt - net als in vroeger tijden het geval was met de Franse hugenoten en de Duitse trekarbeiders:

"In Nederland leven al vanaf de zeventiende eeuw mensen uit verschillende culturen. In al die eeuwen hadden migranten in Nederland tijd nodig om zich aan te passen. Hun nakomelingen lukt dat meestal goed. En dat is tegenwoordig ook zo." (Indigo, geschiedenis)


Hoe dat in zijn werk gaat?

"Marokkaanse en Turkse ouders bijvoorbeeld vinden een goede schoolopleiding erg belangrijk. Zij willen dat hun kinderen succes hebben in de Nederlandse samenleving. Daarnaast sturen sommige ouders hun kinderen ook nog naar de traditionele Koranschool om Arabisch te leren en de koran te bestuderen." (Blikopener, maatschap- pijleer)


Die Koran, zo lezen we verder, is een soort Handboek voor de Jonge Woudloper, met tal van nuttige tips en regels:

"Zo staat in de koran bijvoorbeeld wat de gevolgen zijn als je een inbraak pleegt, maar ook hoe een erfenis verdeeld moet worden. Alcoholgebruik en gokken wordt sterk afgeraden." (Terra, aardrijkskunde)


Wat volgens de Koran de precieze 'gevolgen' zijn van een inbraak blijft echter onvermeld, hoewel het boek daarover toch echt duidelijke taal spreekt: "En de dief en de dievegge, houwt hun handen af tot vergelding van wat zij verdiend hebben, als een voorbeeld van kastijding van Allah" (Soera 5 vers 38).

Zijn er dan echt helemaal nooit problemen met immigranten? Jawel, maar dat was vroeger:

"In het verleden zijn veel Surinaamse, Antilliaanse, Turkse en Marokkaanse jongens in aanraking gekomen met de politie. Dit heeft een negatieve invloed op de beeldvorming rond allochtonen gehad." (Blikopener, maatschappijleer).


Die negatieve 'beeldvorming' had natuurlijk ook te maken met de kwalijke rol van de media:

"De media besteden veel aandacht aan geweldsmisdrijven en versterken zo onveiligheidsgevoelens." (Impuls, maatschappijleer)


Maar intelligente mensen trappen daar gelukkig niet in:

"Het opleidingsniveau is belangrijk voor de mening die men heeft over buitenlanders. Hoe hoger de opleiding die iemand heeft gevolgd, hoe toleranter hij staat tegenover buitenlandse immigranten." (WereldWijs, aardrijkskunde)


Amerika

Over Amerika hebben de schoolboeken niet veel positiefs te melden. Een paar citaten:

"Terwijl de Nederlandse politie terughoudend is in het gebruik van geweld, lijkt bij de Amerikaanse politie 'eerst schieten, dan praten' het motto." (Impuls, maatschappijleer)


"De Verenigde Staten kennen meer armoede dan veel mensen vermoeden. (-) Ook is er sprake van vooroordelen, vreemdelingenhaat en etnisch geweld." (Terra, aardrijkskunde)


"In de VS sterven jaarlijks velen door een dodelijke injectie of de elektrische stoel. (-) In de Verenigde Staten is een repressieve aanpak en het aantal geweldsmisdrijven is daar erg hoog." (Impuls, maatschappijleer)


En dan hebben we het nog niet eens gehad over het schandalige optreden van Amerika in het buitenland. Neem de oorlog in Vietnam:

"De Amerikanen stuurden een half miljoen soldaten om het Vietnamese communisme uit te roeien. (-) Wanneer de Amerikanen hoorden dat de (communistische) Vietcong zich in een bepaald dorp bevond, staken ze het in brand en schoten iedereen die ze aantroffen dood." (Indigo, geschiedenis)


Over misdragingen van de Vietcong lezen we daarentegen weinig of helemaal niets. Ook speelde Amerika een weinig fraaie rol in de Koude Oorlog. Het land bezondigde zich toen aan 'zwartwit beeldvorming' over de Sovjet-Unie - zelfs in Nederland!

"Om de Amerikaanse politiek aan het grote publiek uit te leggen, onderhielden de Verenigde Staten in Nederland, evenals in andere landen, een permanente informatiedienst, de United States Information Service. Deze hield zich in de jaren vijftig vooral bezig met het steeds opnieuw bevestigen van het Oost-West vijandbeeld." (Indigo, geschiedenis) .


Impliciete boodschap: hadden maar wat meer mensen in het Westen ingezien dat Jozef Stalin en consorten in werkelijkheid helemaal geen vijandige bedoelingen hadden, dan was het hele conflict meteen uit de wereld geweest.

En wat te denken van het einde van de Koude Oorlog? Zou de toenmalige Amerikaanse president Ronald Reagan daar wellicht iets mee te maken kunnen hebben gehad? Welnee, zijn naam wordt vaak niet eens genoemd:

"De politiek van Gorbatsjov zorgde voor ontspanning in de verhouding met de Verenigde Staten." (Indigo, geschiedenis)


"Het grootste succes van Gorbatsijov was dat hij een einde maakte aan de Koude Oorlog." (MeMo, geschiedenis)


Verder is Amerika ook nog eens een arrogant land:

"De Amerikanen vonden dat hun waarden de enig juiste waarden waren. Zij gingen voorbij aan de ongelijkheid en onrechtvaardigheid in hun eigen land. Kritiek op bijvoorbeeld het handhaven van de doodstraf in eigen land wezen ze van de hand." (MeMo, geschiedenis)


Een land dat zich zo gedraagt, kan natuurlijk het lid op de neus verwachten. En ja hoor:

"Niet iedereen was het met deze superieure houding van de Amerikanen eens. (-) Ook in het buitenland nam het verzet toe tegen de overheersende Amerikaanse principes. Dit bleek op 11 september 2001 bij de aanslag op het World Trade Centre en het Pentagon." (MeMo, geschiedenis)


Boontje komt om zijn loontje!


De multiculturele samenleving

Het ideaal van de multiculturele samenleving en het cultuurrelativisme dat daaraan ten grondslag ligt, is in de schoolboeken nog steeds springlevend. Nederland, zo lezen we, heeft eigenlijk helemaal geen eigen cultuur. Want ga maar na:

"Het christendom komt uit de buurt van Jeruzalem. Maar ook andere cultuurelementen zijn oorspronkelijk niet-Nederlands: molens zijn bedacht in Iran, de tulp komt uit Turkije. En de aardappels voor de hutspot? Uit Zuid-Amerika!" (BuitenLand, aardrijkskunde)


Maar de Nederlandse taal dan, zou dat misschien een gemeenschappelijk cultuurelement kunnen zijn? Helaas, ook wat dat betreft zijn er te veel verschillen om over 'de' Nederlandse cultuur te kunnen spreken. Immers:

"In Nederland leer je de Nederlandse taal op school (en thuis), maar veel mensen in Nederland spreken ook een andere taal of een dialect. " (BuiteNLand, aardrijkskunde)


Gelukkig dus maar dat er zo veel allochtonen in Nederland wonen, want daar kunnen we nog veel van leren. 'Sociaalcultureel werkers' helpen ons daarbij een handje. Zoals 'Dorien', naar wier achternaam we verder maar moeten gissen:

"Afgelopen zomer heeft Dorien een gezellige avond voor de buurt verzorgd: een multiculturele barbecue. (-) Het was een groot succes. Iedereen heeft heerlijk gegeten en recepten werden uitgewisseld. Zo werd de integratie in de buurt nog beter." (Terra, aardrijkskunde)


Maar scholieren kunnen dat natuurlijk ook zélf doen. Vandaar deze 'werkopdracht':

"Op jouw school zijn leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Organiseer met elkaar een multicultureel feest. Iedere groep presenteert op dat feest iets van de eigen cultuur. Denk bijvoorbeeld aan muziek, dans, eten, drankjes, tradities, kunst en toneelspel. Doel van het feest is op een gezellige manier meer begrip voor elkaars cultuur te krijgen. Maak er een spetterend feest van." (Impuls, maatschappijleer)


Het is niet moeilijk om een rode lijn te ontdekken in de eenzijdige manier waarop schoolboeken bovenstaande thema's behandelen. Het milieu als slachtoffer van oliemaatschappijen, 'zwakke groepen als boksbal van rechtse politici, ongelijkheid als oorzaak van criminaliteit en terrorisme, immigratie als non-probleem, Amerika als schrikbeeld en de multiculturele samenleving als paradijs; stuk voor stuk zijn het geloofsartikelen van politiek correcte snit.

Behalve opmerkelijk is dat ook zorgwekkend ! Want middelbare scholen horen geen musea te zijn waar het linkse levensgevoel uit de jaren zestig en zeventig wordt tentoongesteld. Om die reden zou het mooi zijn als de eerstvolgende (politieke) discussie over schoolboeken nu eens niet alleen zou gaan over de hoge aanschafprijzen ervan, maar ook over wat erin staat. Waarbij we dan –hopelijk- bedenken dat schoolboeken die inhoudelijk niet deugen, zelfs gratis nog te duur zijn.

Te dure schoolboeken:

[de rest van het artikel gaat over de hoge prijs van schoolboeken]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_41884534
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:29 schreef speknek het volgende:
Het ging om nog meer boeken dan alleen maatschappijleer. De HP/DeTijd had er laatst een behoorlijk stuitend stukje over. Ook het geschiedenis en aardrijkskunde onderwijs was doorspekt met linkse propaganda.

Het hele stuk:
[..]


Dit is niet eens triest meer maar schokkend.
  zondag 17 september 2006 @ 12:42:21 #21
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_41884634
Vandaar dat er niet zoveel ondernemers meer zijn. Ondernemers leggen namelijk zelden tot nooit de schuld buiten zichzelf, maar als je al aangeleerd wordt de schuld buiten jezelf neer te leggen, zul je nagenoeg nooit ondernemer worden.

Goed bezig

Ik heb me wel eerder verbaasd over het niveau van geschiedenis wat mijn broertje meekrijgt.
En dan nog iets, gezien de Che Guevara zo populair is bij middelbaar scholieren, waarom wordt daar geen wikipedia van hem in ge-copy-paste-ed?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_41884837
Gelukkig weet HP/De Tijd zelf wel altijd de zaken objectief te benaderen.
Graag op anoniem
  zondag 17 september 2006 @ 12:48:08 #23
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41884874
liberaal betekent: zoek het zelf maar uit
Het heet alleen keuzevrijheid
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_41884978
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:29 schreef speknek het volgende:
Het ging om nog meer boeken dan alleen maatschappijleer. De HP/DeTijd had er laatst een behoorlijk stuitend stukje over. Ook het geschiedenis en aardrijkskunde onderwijs was doorspekt met linkse propaganda.

Het hele stuk:
[..]
Dank! Ik schrik hier overigens wel van, ik wist niet dat het zó erg was.
pi_41885115
quote:
Politieke participatie, zo lezen we verder, kan op allerlei manieren vorm krijgen:

"Taarten in het gezicht van politici, ketchup over driedelig grijs, kogelbrieven bij het ontbijt: burgers zijn niet alleen actief in het stemhokje." (Impuls, maatschappijleer)
pi_41885171
We worden gewoon gebrainwashed waar we bij staan. We leven gewoon in een schijn democratie.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_41885491
Mijn god, het is gewoon schandalig.

Boycotten die hap.
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
  zondag 17 september 2006 @ 13:09:24 #28
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41885658
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:18 schreef HeatWave het volgende:
Belachelijk dat er in een schoolboek een politieke voorkeur wordt uitgesproken, dat is pure indoctrinatie.

Links, altijd maar zo overtuigd van het eigen gelijk, prima hoor, maar niet in de schoolbanken..
Idd ik dacht dat het in Nederland draaide het hebben van een eigen mening maar die wordt er schijnbaar in de schoolbanken door middel van een schoolboek al uit gedrild.

Erg slecht.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_41886210
Op zich wel een kwalijk voorbeeld dat door Balemans is aangehaald. Je zou toch een neutralere weergave van partijen mogen verwachten. Dat artikel van de HP daarentegen is zonde van de leestijd .
pi_41887627
quote:
Op zondag 17 september 2006 13:09 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd ik dacht dat het in Nederland draaide het hebben van een eigen mening maar die wordt er schijnbaar in de schoolbanken door middel van een schoolboek al uit gedrild.

Erg slecht.
idd, lijkt wel dat de linkse bruinhemden de macht meer en meer naar zich toe trekken.
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
  zondag 17 september 2006 @ 14:05:31 #31
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41887830
Als het een schoolboek was geweest met een islamitsche islag had het hele land op zijn kop gestaan maar nu het links is wordt het wel geaccepteerd
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 17 september 2006 @ 14:06:50 #32
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41887885
quote:
Op zondag 17 september 2006 14:05 schreef Martijn_77 het volgende:
Als het een schoolboek was geweest met een islamitsche islag had het hele land op zijn kop gestaan maar nu het links is wordt het wel geaccepteerd
zijn kookboeken eigenlijk rechts?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zondag 17 september 2006 @ 14:07:46 #33
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_41887932
Op een grote hoop gooien voor nieuwjaar, dan verbranden we die hele linkse mikmak in plaats van vuurwerk af te steken en beginnen we zo het nieuwe rechtse tijdperk.
pi_41887985
quote:
Op zondag 17 september 2006 13:59 schreef Het_hupt het volgende:

[..]

idd, lijkt wel dat de linkse bruinhemden de macht meer en meer naar zich toe trekken.
De kamillethee spoot door mijn neus van het lachen .

Ik kan me overigens wel voorstellen dat HP-lezers iets anders al gauw als links bestempelen .
pi_41888000
quote:
Op zondag 17 september 2006 14:07 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Op een grote hoop gooien voor nieuwjaar, dan verbranden we die hele linkse mikmak in plaats van vuurwerk af te steken en beginnen we zo het nieuwe rechtse tijdperk.
Ik moest lachen bij het idee van een voetzoeker met geitenwollensokken en sandalen
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_41888075
Politiek School
pi_41888186
quote:
"In het verleden zijn veel Surinaamse, Antilliaanse, Turkse en Marokkaanse jongens in aanraking gekomen met de politie. Dit heeft een negatieve invloed op de beeldvorming rond allochtonen gehad." (Blikopener, maatschappijleer).


Die negatieve 'beeldvorming' had natuurlijk ook te maken met de kwalijke rol van de media:

"De media besteden veel aandacht aan geweldsmisdrijven en versterken zo onveiligheidsgevoelens." (Impuls, maatschappijleer)
Natuurlijk niet helemaal eerlijk, een citaat uit het ene boek in verband brengen met een citaat uit het andere. Maar enigzins ontluisterend valt het wel te noemen.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zondag 17 september 2006 @ 14:17:18 #38
130955 Floripas
Blast from the past
pi_41888228
Dat artikel van de HP/de Tijd vond ik op het gebied van die partijen inderdaad behoorlijk schokkend.

Op milieugebied overigens niet. Geen enkele serieuze Nederlandse wetenschapper ontkent het versterkte broeikaseffect. Da's zoiets als intelligent design opnemen in je biologieboeken.
pi_41888244
quote:
Op zondag 17 september 2006 14:05 schreef Martijn_77 het volgende:
Als het een schoolboek was geweest met een islamitsche islag had het hele land op zijn kop gestaan maar nu het links is wordt het wel geaccepteerd
Ik kan me ook voorstellen dat er schoolboeken zijn met rechts gekleurde inhoud. Wat moet er aan gedaan worden volgens jou? Ligt het probleem bij de auteur, bij de school, of de overheid?
pi_41888293
quote:
Op zondag 17 september 2006 14:17 schreef Floripas het volgende:
Dat artikel van de HP/de Tijd vond ik op het gebied van die partijen inderdaad behoorlijk schokkend.

Op milieugebied overigens niet. Geen enkele serieuze Nederlandse wetenschapper ontkent het versterkte broeikaseffect. Da's zoiets als intelligent design opnemen in je biologieboeken.
Maar de schuldvraag is natuurlijk wel relevant, en die wordt door GL en co op het bordje van de mens gedeponeerd; lekker calvinistisch eigenlijk.

Waar ben je eigenlijk geweest? Langdurige vakantie?
pi_41888373
Dat HP/De tijd-artikel is echt te belachelijk voor woorden, ik heb nog nooit zo'n sterk staaltje uit zijn verband rukken en spijkers op laag water zoeken gezien. Uit alles blijkt dat de auteur wel erg hard probeert om zijn gelijk te halen, en de zaken die hem niet aanstaan classificeert hij ook maar meteen als onwaarheden. Het is maar wat je graag wilt zien, als ik een beetje mijn best doe vind ik zelfs nog nazipropaganda in de Ilias.
  zondag 17 september 2006 @ 14:22:49 #42
130955 Floripas
Blast from the past
pi_41888379
quote:
Op zondag 17 september 2006 14:19 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar de schuldvraag is natuurlijk wel relevant, en die wordt door GL en co op het bordje van de mens gedeponeerd; lekker calvinistisch eigenlijk.
Daarom zei ik ook het versterkte broeikaseffect.
quote:
Waar ben je eigenlijk geweest? Langdurige vakantie?
Zielenheil, Montana.
pi_41888483
quote:
Op zondag 17 september 2006 14:22 schreef Floripas het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook het versterkte broeikaseffect.
Bijdrage mens is 2% oid, en zelfs dat is niet zeker.
quote:
[..]

Zielenheil, Montana.
Montana heeft geen computers? Goed genezen aldaar? Wel rustgevend zo te zien.

  zondag 17 september 2006 @ 14:30:05 #44
130955 Floripas
Blast from the past
pi_41888626
quote:
Op zondag 17 september 2006 14:25 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Bijdrage mens is 2% oid, en zelfs dat is niet zeker.
[..]
Ik weet er echt het fijne niet van - een bevriende aio klimatologie vertelde me het.
quote:
Montana heeft geen computers? Goed genezen aldaar? Wel rustgevend zo te zien.

[afbeelding]
Zie jij een computer?
pi_41888736
quote:
Op zondag 17 september 2006 14:30 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik weet er echt het fijne niet van - een bevriende aio klimatologie vertelde me het.
Nou ja, ik ben ook geen specialist. Maar ik weet wel dat het een typisch menselijk trekje is om de eigen invloed altijd verschrikkelijk te overschatten, wat mij altijd erg sceptisch maakt bij allerhande claims dat er weer een einde der tijden zit aan te komen.
quote:
[..]

Zie jij een computer?
Neen
  zondag 17 september 2006 @ 14:37:07 #46
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_41888851
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:18 schreef HeatWave het volgende:
Links, altijd maar zo overtuigd van het eigen gelijk, prima hoor, maar niet in de schoolbanken..
Nee, rechts is natuurlijk niet overtuigd van het eigen gelijk Get a fucking grip

Neemt niet weg dat politieke voorkeuren niet in schoolboeken thuishoren, maar om effe een reality check te doen: da's dus de verantwoordelijkheid van de uitgever van het boek. Niet van 'links'.

Neukende huilies

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 17 september 2006 @ 14:37:07 #47
130955 Floripas
Blast from the past
pi_41888852
quote:
Op zondag 17 september 2006 14:33 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nou ja, ik ben ook geen specialist. Maar ik weet wel dat het een typisch menselijk trekje is om de eigen invloed altijd verschrikkelijk te overschatten, wat mij altijd erg sceptisch maakt bij allerhande claims dat er weer een einde der tijden zit aan te komen.
Ik persoonlijk loop eigenlijk liever het risico niet - en de soortendiversiteit neemt aantoonbaar af. Daar zitten we ook niet bepaald op te wachten, wel?
  zondag 17 september 2006 @ 14:43:03 #48
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_41888989
Schokkend, maar mij al jaren bekend. Uren van discussies met maatschappijleraren hebben bij mij verbazing voorkomen.

De twee maatschappijleraren die ik heb gehad, wisten niet eens dat de RPF en GPV in de CU waren opgegaan. Dat er een GROOT verschil zit tussen de CU en SGP en hun christelijke aanhang.
VVD was idd een stoute, oude rijke blanke partij, die stiekem allochtonen haten.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_41888999
quote:
Op zondag 17 september 2006 14:37 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik persoonlijk loop eigenlijk liever het risico niet - en de soortendiversiteit neemt aantoonbaar af. Daar zitten we ook niet bepaald op te wachten, wel?
Om zeker te zijn dat... en dan dingen achterwege laten vind ik eigenlijk onverstandig. Er is zo vreselijk veel wat onzeker is, dat je dan in wezen niets kan doen om maar geen enkel risico te lopen. Beter doen, en als het echt fout blijkt bijsturen lijkt me verstandiger.
  zondag 17 september 2006 @ 14:44:18 #50
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_41889023
quote:
Op zondag 17 september 2006 14:37 schreef Verbal het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat politieke voorkeuren niet in schoolboeken thuishoren, maar om effe een reality check te doen: da's dus de verantwoordelijkheid van de uitgever van het boek. Niet van 'links'.
Heel goed van je Viezerik.

Die uitgevers moeten ook worden aangepakt.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')