Klopt dit zo? Meot er nog iets met het ontbreken (weggesleten?) van de belijning?quote:Gemeente
adres
Onderwerp: aansprakelijkheidsstelling wegbeheerder
Bijlage: kopie factuur
plaats, datum
Geachte heer/ mevrouw,
Op vrijdag 15 september om 15:30 reed ik in mijn auto op de Carnissestraat in een kuil in het wegdek. Door het raken van de kuil raakten de band en lichtmetalen velg van mijn rechtervoorwiel onherstelbaar beschadigd. Het voorval vond plaats bij het verlaten van de rotonde op het kruispunt Carnissestraat en de XXXstraat in de richting van de Carnisse straat.
Naar mijn mening is het voorval veroorzaakt door ondeugdelijk onderhoud aan het wegdek. De gemeente XXX is als wegbeheerder verantwoordelijk voor het onderhoud van het wegdek. Derhalve stel ik hierbij de gemeente XXX aansprakelijk voor de geleden schade.
Hoogachtend,
Naam
Adres
En als hij op dat moment een kop hete koffie in zijn kruis liet vallen, kan-ie tegelijkertijd de verkoper daarvan aanklagen.quote:Op vrijdag 15 september 2006 21:37 schreef Napalm het volgende:
...
Nu had ik begrepen dat je de wegbeheerder hiervoor aansprakelijk kan stellen? Het gebeurde in een kleine Nederlandse buurgemeente.
...
Wat moet ik me hier bij voorstellen? Is het asfalt op die plek weggezakt of gewoon er uit? Zijn er klinkers uit de weg gehaald?quote:Op vrijdag 15 september 2006 21:37 schreef Napalm het volgende:
De kuil is ongeveer 1 meter lang en 15 cm diep.
jeps, het is ook niet echt duidelijk door ontbreken belijning en geenstoeprand aan de weg oid..quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:08 schreef Lucille het volgende:
In feite nam hij dus gewoon de bocht verkeerd. En aan het gras te zien zijn er veel mensen die daar de bocht totaal verkeerd nemen.
NIet aan de rand van de weg? Volgens mij is het gat gewoon een stuk asfalt wat aan de rand van de weg is afgebrokkeld.quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:11 schreef Napalm het volgende:
[..]
jeps, het is ook niet echt duidelijk door ontbreken belijning en geen rand aan de weg oid..
Het gevolg voor de aansprakelijkheid?
stoeprandquote:Op vrijdag 15 september 2006 22:13 schreef Lucille het volgende:
[..]
NIet aan de rand van de weg? Volgens mij is het gat gewoon een stuk asfalt wat aan de rand van de weg is afgebrokkeld.
Welke stoep? Ik zie alleen een onverharde berm.quote:
met 'geen rand aan de weg' bedoelt ie 'geen stoeprand aan de weg'quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:19 schreef Lucille het volgende:
[..]
Welke stoep? Ik zie alleen een onverharde berm.
wat een onzin als je een rotonde 1 kwart neemt dan kan je hem ook wel met 80 nemen hoorquote:Op vrijdag 15 september 2006 21:54 schreef Napalm het volgende:
en nee, hij reed neit te hard want hij kwam net van de rotonde af.
Volgens mij bedoelt hij juist dat er geen sprake is van een stoeprandquote:Op vrijdag 15 september 2006 22:19 schreef Lucille het volgende:
[..]
zucht. Het ontbreken van een duiddelijke stoeprand oid... Daarmee was de kans om van de weg te geraken kleiner. Als het uberhaupt van de weg af is want er is immers geen belijning en het is mi een kuil in de weg.quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:19 schreef Lucille het volgende:
[..]
Die laatste opmerking is ehm.. een beetje kort door de bocht.quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:28 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
Denk niet dat je veel kans maakt eerlijk gezegd, als je ziet hoever die kuil langs de kant van de weg zit is de enige conclusie die je kan trekken dat je broer niet kan autorijden.....
quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:31 schreef Dromer het volgende:
[..]
Die laatste opmerking is ehm.. een beetje kort door de bocht.
Er zijn al genoeg antwoorden gegeven, namelijk dat je kan doen wat je wilt maar de kans dat ze de schade gaan vergoeden heel klein is. Het feit dat er een kuil helemaal aan de rand ligt, waar je er makkelijk omheen kan rijden, zou geen probleem mogen zijn. En sinds wanneer leggen ze stoepen+stoepranden aan bij provinciale wegen....dat is alleen in de stad zo.quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:29 schreef Napalm het volgende:
[..]
zucht. Het ontbreken van een duiddelijke stoeprand oid... Daarmee was de kans om van de weg te geraken kleiner. Als het uberhaupt van de weg af is want er is immers geen belijning en het is mi een kuil in de weg.
En nu weer ontopic want 15 posts verder nog eaxct 0 antwoorden op de vragen:
1) Schade taxatie
a) factuur garagehouder dit voldoende?
b) Moeten de band en velg bewaard blijven? (er zijn foto`s)
2) Aangifte politie
Klopt het verhaal van de agente?
3) Brief met aansprakelijkheidsstelling naar de gemeente
Klopt dit zo? Moet er nog iets met het ontbreken (weggesleten?) van de belijning?
quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:33 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
En sinds wanneer leggen ze stoepen+stoepranden aan bij provinciale wegen..
quote:Op vrijdag 15 september 2006 21:37 schreef Napalm het volgende:
Het gebeurde bij het verlaten van een rotonde in de bebouwde kom (max snelheid = 70, gereden snelheid
en voor dat proberen stel ik nu wat vragen. Maar het antwoord daarop is blijkbaar nogal moeilijk...quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:33 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
Al kan proberen natuurlijk geen kwaad, nee heb je, ja kan je krijgen![]()
Ik heb niet direct op jouw vragen geantwoord, alleen blijf ik wel bij mijn post dat je eerst maar eens uit moet (laten) zoeken of een wegbeheerder in alle gevallen verantwoordelijk is, of alleen in die situaties waarin die op de hoogte was, maar geen actie heeft ondernomen (ik denk het laatste namelijk, en in dat geval zou ik uitzoeken of de wegbeheerder op de hoogte was)quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:29 schreef Napalm het volgende:
[..]
zucht. Het ontbreken van een duiddelijke stoeprand oid... Daarmee was de kans om van de weg te geraken kleiner. Als het uberhaupt van de weg af is want er is immers geen belijning en het is mi een kuil in de weg.
En nu weer ontopic want 18 posts verder nog eaxct 0 antwoorden op de vragen. De beoordeling of het een kuil is en hoe mijn broer rijden kan is in eerste instantie aan de gemeente. Dat is een volgende fase. Nu is de fase van het schrijven van de brief.
De vragen waren:
1) Schade taxatie
a) factuur garagehouder dit voldoende?
b) Moeten de band en velg bewaard blijven? (er zijn foto`s)
2) Aangifte politie
Klopt het verhaal van de agente?
3) Brief met aansprakelijkheidsstelling naar de gemeente
Klopt dit zo? Moet er nog iets met het ontbreken (weggesleten?) van de belijning?
Nee hoor.quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:29 schreef Napalm het volgende:
[..]
...
En nu weer ontopic want 18 posts verder nog eaxct 0 antwoorden op de vragen. De beoordeling of het een kuil is en hoe mijn broer rijden kan is in eerste instantie aan de gemeente.
....
Indien de auto niet all-risk verzekerd is zal de verzekeraar toch niet veel doen?quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:42 schreef sooty het volgende:
[..]
Nee hoor.
Dat oordeel is aan jouw je broertje's verzekeraar. En als jouw broertje (of ben je het stiekum toch zelf, vertel!) zo'n putje niet kan ontwijken komt de verzekering, terecht, met de volgende vraag: "Hoezo kan zo'n minimaal putje die schade veroorzaken ? (En nog bedankt voor de foto's)"
Jij. eh sorry je broertje, hebt heeft geen poot om op te staan.
Wat heeft de verzekeraar ermee te maken? Ik stel vragen over een zaak tussen mijn broer en de gemeente en toch neit over een zaak tussen mn broer en ze verzekeraar? Het schadebedrag zal wel in zn ER vallen als hij een AR verzekering heeft.quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:42 schreef sooty het volgende:
Dat oordeel is aan jouwje broertje's verzekeraar.
jongetjes die alleen scooter rijden denken dat alle auto's AR verzekerd zijn. net als de auto van pappie...quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:45 schreef frederik het volgende:
[..]
Indien de auto niet all-risk verzekerd is zal de verzekeraar toch niet veel doen?
Dan is het gewoon een zaak van zelf betalen, of een ander aansprakelijk stellen
een jaartje rechten was kennelijk niet voldoende om je te verlossen van het doen van domme uitspraken ; het is niet de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder om trottoirbanden aan te leggen zodat jij er vanaf knalt als je je chicanes te scherp neemt (sowieso had daarbij je velg nog wel meer beschadigd geweest), de kuil ligt bovendien aan de buitenzijde van de belijning van de weg, dus je hebt sowieso niks te zoeken op dat stuk.... en de bejaarde in je voorbeeld heeft dat wel op een trottoir, naast dat deze minder valide kan zijn of slechtere visus kan hebben, terwijl jij en/of je broer gewoon roekeloos een bocht dacht te kunnen nemen zoals Schumiquote:Op vrijdag 15 september 2006 22:39 schreef Napalm het volgende:
[..]
[..]
[..]
en voor dat proberen stel ik nu wat vragen. Maar het antwoord daarop is blijkbaar nogal moeilijk...
Overigens heb ik zelf een jaartje rechten gedaan(heul lang terug) en gelul (want dat is het) van " je kan om de kuil heenrijden" klinkt leuk maar dat heeft nu net weinig te maken bij de rechtbank. Vergelijk het met een bejaarde die haar heup breekt bij het vallen over de beruchte stoeptegel. Dat had ze ook kunnen zien en ontwijken. Het doet echter niets af aan de aansprakelijkheid van deverantwoordelijke voor het troittoir..
Vraag ik ergens om de kosten? Het gaat enkel om de in gebrekestelling. Zelfs als je de zaak aan je rechtsbijstandverzekeraar overdraagt moet je die in eerste instantie zelf schrijven.. Enfin, na de ingebreke stelling wil mn broer e.e.a. in der minne schikken. Lukt dat niet dan komt daarna pas een verder traject in overweging waar het verhaal van de kosten natuurlijk ook opgaat voor de gemeente.quote:Op zaterdag 16 september 2006 02:02 schreef dr.dunno het volgende:
en in rechte vorderen gaat je heel wat meer kosten dan die 250,00 ,
Reparatie van de schade lijkt me leidend? Repareren was onhaalbaar en het vervangen door de velg door een vergelijkbaar exemplaar tweedehands gaat wat lastig. Het tweedehands kopen van één LMvelg van hetzelfde merk/ maat/ type is vrijwel onmogelijk..quote:Op zaterdag 16 september 2006 02:02 schreef dr.dunno het volgende:en zal de dagwaarde
Kijk, dat is een handige post. Punt zou dus zijn hoelang die kuil er al ligt.. Helaas is het geen antwoord op mijn vragen want ook dit gaat weer in op de schuldvraag en de vragen gaan over de ingebreke stelling..quote:Op zaterdag 16 september 2006 10:25 schreef klipper het volgende:
En die bewijslast iseen stuk moeilijker, daar komt bij dat de rechter misschien zal erkennen dat je broer de bocht te scherp nam en hierdoor het onheil zelf op zich afriep.quote:Op zaterdag 16 september 2006 10:30 schreef Napalm het volgende:
[..]
Kijk, dat is een handige post. Punt zou dus zijn hoelang die kuil er al ligt.. Helaas is het geen antwoord op mijn vragen want ook dit gaat weer in op de schuldvraag en de vragen gaan over de ingebreke stelling..
Maar nu de brief; is die correct?quote:Op zaterdag 16 september 2006 10:37 schreef klipper het volgende:
En die bewijslast iseen stuk moeilijker, daar komt bij dat de rechter misschien zal erkennen dat je broer de bocht te scherp nam en hierdoor het onheil zelf op zich afriep.
Je kunt nu eenmaal ook nietverwachten dat de rand van de weg net zo sterk is als in het midden, en als ik de foto's zo bekijkt, dan reed je broer door de berm, en daar is de wegbeheerder niet aansprakelijkvoor.
Tevens lijkt het zo geen onoverzichtelijke weggedeelte.
Je mag er 70.quote:Op zaterdag 16 september 2006 10:37 schreef klipper het volgende:
Ook zal de snelheid waarmee gereden werd discutabel zijn.
Zo zal degene die het overkomt altijd claimen dat hij veel langzamer reed dan hij in werkelijkheid deed.
Maar ben jij met jouw vragen niet 1 stap te ver?quote:Op zaterdag 16 september 2006 10:30 schreef Napalm het volgende:
[..]
Kijk, dat is een handige post. Punt zou dus zijn hoelang die kuil er al ligt.. Helaas is het geen antwoord op mijn vragen want ook dit gaat weer in op de schuldvraag en de vragen gaan over de ingebreke stelling..
Weet je zeker dat de gemeente de wegbeheerder is?quote:Op zaterdag 16 september 2006 10:40 schreef Napalm het volgende:
[..]
Maar nu de brief; is die correct?
Is er een aangifte van de politie nodig?
In hoeverre is een taxatie rapport van de schade noodzakelijk voor het contact met de gemeente
Dat gat zit anders in de weg, niet in de berm.quote:Op zaterdag 16 september 2006 10:37 schreef klipper het volgende:
en als ik de foto's zo bekijkt, dan reed je broer door de berm, en daar is de wegbeheerder niet aansprakelijkvoor.
Dat gat zit aan de rand van de weg en er niet middenin.quote:Op zaterdag 16 september 2006 11:39 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dat gat zit anders in de weg, niet in de berm.
Uit die post hierboven ergens haal ik dat je zult moeten aantonen dat het gat er al een tijd was en dat de wegbeheerder dat wist en de tijd heeft gehad om het gat te repareren.
Er wordt van je verwacht dat je je snelheid aanpast aan de omstandigheden. Zoals dag/nacht, weer (stromende regen bv.) of simpelweg bochten...quote:Op zaterdag 16 september 2006 10:40 schreef Napalm het volgende:
Je mag er 70.Hoe men een éénbaans rotonde met 70 nemen kan is mij een raadsel. De auto is een ongeblazen diesel. Die moet om 70 te halen minstens in de 4e versnelling zitten..
![]()
Ben ik wel met je eens hoor. Maar jij stelde dat zijn broer door de berm reed. En dat is niet juist, want het gat zit in de weg en niet in de berm. Ik ben overigens van mening dat het gat ontstaan is doordat veel mensen over die plek rijden en het gat dus zeer vermoedelijk op de normale route om af te slaan ligt.quote:Op zaterdag 16 september 2006 12:16 schreef klipper het volgende:
Dat gat zit aan de rand van de weg en er niet middenin.
Met andere woorden er was genoeg mogelijkheid om het "gat" te ontwijken.
De vraagstelling die de rechter zal hanteren gaat of het voorkomen had kunnen worden, en dat antwoord is ja als de bestuurder op de juiste plaats op de weg gereden had.
Zoals op de foto ook duidelijk te zien is, rijden zeer veel mensen daar door de berm wat echter geen weg is.
De wegbeheerder is alleen aansprakelijk voor onoverzichtelijke bermen, en daar is hier geen sprake van.
De bestuurder had alle mogelijkheid om het gat te ontwijken en er mag verwacht worden dat men voldoende afstand van de rand behoud.
en gelijk een nieuwe sloot erbij!quote:Op zaterdag 16 september 2006 12:47 schreef Phoenixjuh het volgende:
Gewoon met de auto in de sloot rijden, wegbeheerder aansprakelijk stellen en een nieuwe auto claimen
Waarom vraag je dan advies aan het FoK! juristenkollektief?quote:Op vrijdag 15 september 2006 22:39 schreef Napalm het volgende:
Overigens heb ik zelf een jaartje rechten gedaan(heul lang terug)
Inderdaad.quote:Op zaterdag 16 september 2006 14:51 schreef Nachtdier het volgende:
Vanavond Kassa kijken een optie?
quote:Verkeersdrempels zijn een nachtmerrie voor veel automobilisten. Heel Nederland ligt er vol mee en vaak zijn ze zo geplaatst dat een auto schade oploopt wanneer er niet stapvoets overheen wordt gereden. Wie is er verantwoordelijk voor die schade?
schuld is niet relevant. Aansprakelijkheid wegens gebreken aan de weg c.q. het wegdek, is een risicoaansprakelijkheid op grond van artikel 6:174 BW. Aansprakelijkheid ontbreekt alleen dan indien de gemeente (ligt voor de hand dat deze de betrokken wegbeheerder is, anders de provincie en dan moet de gemeente de brief maar doorsturen) weet te bewijzen dat zij niet op grond van 6:162 BW aansprakelijk zou zijn geweest, indien zij van het gebrek op de hoogte was geweest (de zogenaamde tenzij-clausule van 6:174 BW).quote:Op zaterdag 16 september 2006 11:20 schreef frederik het volgende:
[..]
Maar ben jij met jouw vragen niet 1 stap te ver?
Indien er geen schuld bij de wegbeheerder ligt dan kun je in gebreke stellen wat je wilt, maar is dat wel nutteloos, hoe mooi je je brieven ook opstelt
Toch wel hoorquote:Op vrijdag 15 september 2006 22:57 schreef Napalm het volgende:
Op merkingen over rijvaardigheid zijn nu niet echt van WGR niveau..
Dat dacht de gemeente ook want ze hebben de centjes overgemaakt+ brief over waardoor het gat en de weggesleten belijning ontstaan waren.. (geclaimde schade was uiteindelijk hoger aangezien een tweede velg ook geraakt was)quote:Op zondag 17 september 2006 14:20 schreef Argento het volgende:
De brief lijkt me verder goed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |