Vanmiddag had ik m'n praktijkexamen voor m'n rijbewijs B en ik was al een aantal dagen zenuwachtig. Zaterdag heb ik nog 2 uur kunnen lessen en gisteravond 1 uurtje, waardoor ik nog een beetje kon wennen (was er 3 weken uit geweest i.v.m. vakanties en school).
Zaterdag moest ik vanuit Alkmaar naar Ijmuiden rijden en dat ging best prima, alleen de borden naar het centrum van Ijmuiden miste ik twee keer.. ze hingen hoger dan ik had gedacht
![]()
Maargoed. Gisteravond een lekker rondje gereden door Alkmaar (stond alleen vast door de wedstrijd van AZ op de ring) en nog wat tips gekregen.
Het hele weekend gierde al de zenuwen door m'n lijf. Ik trilde best al, maar omdat ik zaterdag een rustgevend middel had genomen en vond dat dat niet had gewerkt, had ik gisteren en vandaag ook niets gebruikt voor tegen de zenuwen. Gelukkig kon ik nog een uurtje voor 't examen rijden met mijn instructeur en die rit ging prima. Ik ontspande me toen gelukkig wel, ondanks dat ik eerst nog trillend de auto instapte.
Toen begon het examen toch echt. Ik kreeg eerst een ogentest en die verliep ik zonder problemen, vervolgens de lichten testen en daarna wegrijden. M'n instructeur bleef achter op het CBR, dus ik zat alleen met de examinator. Tijdens de rit had ik nog wel zenuwen, maar omdat mijn instructeur zei dat ik gewoon goed reed (anders liet hij me ook geen examen doen), mijn tussentijdse toets ook prima was verlopen en ik zelf voelde dat ik het kan (belangrijkste), kon ik me toch gefocust houden op het rijden. Maar tijdens het rijden merkte ik wat schoonheidsfoutjes bij mezelf op. Bijvoorbeeld te laat richting geven (2x gebeurd) en iets te snel de koppeling loslaten als hij in z'n 2 stond voor een bocht. Dus ik had zoiets; "Het spant erom" .
Terug op het CBR wachtte daar m'n instructeur ons op en we gingen naar de zaal voor de uitslag en:
![]()
Ik ben geslaagd!!
![]()
Theorie in 1x, tussentijdse toets met vrijstelling en ook praktijk in 1x
![]()
Dus ik ben enorm blij en kan het nog maar half geloven eigenlijk. Donderdag kan ik hem pas bij de gemeente ophalen, maar dat vind ik toch niet zo erg i.v.m. de drukte op school.