abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41781988
quote:
Beleid Balkenende remde economie sterk, stelt Rabo

door Thomas Olivier

DEN HAAG - Een verkeerde timing van het begrotingsbeleid en de pessimistische toon van de kabinetten Balkenende hebben de Nederlandse economie ’sterk geremd’. Het ’zuur’ is te hard aangezet en dat heeft de consument moeten bekopen met een onnodig harde daling van de koopkracht.
Dat concludeert de Rabobank in zijn nieuwste kwartaalbericht. De kabinetten Balkenende 1 tot en met 3 waren niet in staat de concurrentiepositie en economische groei te verbeteren. Het beleid was volgens de Rabobank-economen te eenzijdig gericht op loonmatiging. Voor investeringen in kennis en het stimuleren van ondernemerschap was te weinig ruimte.
„Sommige politici dromen nog steeds van loonmatiging, het is tijd dat zij wakker worden“, zegt W. Boonstra, hoofd van het Economisch Bureau van de Rabobank. De arbeidsmarkt trekt aan en loonmatiging is daardoor niet langer houdbaar. Politici zouden veel meer moeten inzetten op het vergroten van het arbeidsaanbod en dat betekent investeren in kennis.

Paars

Het arbeidsmarktbeleid van de kabinetten Balkenende was volgens de Rabobank verre van succesvol. Het arbeidsaanbod nam de afgelopen jaren weliswaar toe, maar dat is vooral te danken aan maatregelen die werden genomen ten tijde van het paarse kabinet.
De conclusies van de Rabobank staan in schril contrast met de boodschap die politici in de aanloop naar de verkiezingen op tv, radio en in de krant verkondigen. De een na de ander klopte zich de afgelopen weken op de borst: hun beleid zou hebben gezorgd voor een opleving van de economie. Wereld

Minister De Geus van Sociale Zaken benadrukte onlangs nog dat de economische groei zonder het kabinetsbeleid ’aanzienlijk minder’ zou zijn dan nu het geval is. Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakte gelijk een relativering: de opleving in Nederland is veeleer te danken aan de sterke wereldeconomie dan een verdienste van het kabinet. Minister Zalm heeft de overheidsfinanciën wel met succes op orde gebracht door bezuinigingen en maatregelen in de zorg en sociale zekerheid, stelt de Rabobank.

Met de verkiezingen in zicht, dreigt de scoringsdrang onder politici weer op te laaien. Nu moeten zij volgens Boonstra niet in de bekende valkuil stappen: cadeautjes uitdelen, waardoor het overschot op de begroting wordt ’verkwanseld’.

Ondanks alle kritiek is de Rabobank positief over de Nederlandse economie. Die zal dit jaar met 3 procent groeien en volgend jaar met 3,25 procent, verwacht de bank. „Nederlanders hebben meer vertrouwen in de economie, mede dankzij een toenemende koopkracht.“ GPD

Bron : http://www.pzc.nl/internationaal/binnenland/article648909.ece
Tja, dat wist ik al veel langer.

Balkenende en de zijnen hebben de economische groei ZWAAR gefrustreerd. De burgers hel en verdoemenis aangepraat. De economisch herstel had veel eerder kunnen optreden.

Ik heb het hier al zo vaak geroepen: DE ECONOMIE HERSTELT ZICH ONDANKS HET KABINETSBELEID IPV DANKZIJ.

De rabobank is het kennelijk hartelijk met me eens. Hulde.

Voor degenen die mij eerder niet wilden geloven: lees het artikel maar.

Ik hoop nu eindelijk dat ieders ogen worden geopend......en gezond kiest per 22/11. Succes.

Anyone?
pi_41782159
De bron .
pi_41782271
quote:
Op woensdag 13 september 2006 20:55 schreef -Angelus- het volgende:
De bron .
WanT??

Wat is er mis met de Rabobank (zeer degelijk en vooraanstaand) of bedoel je PZC?? Die laatste is de provinciale Zeeuwse Krant.

Wat is daar mis mee?

Het artikel stond verder gewoon ook in GPD krant : "Het Brabants Dagblad"

Dus wat is je punt?
  woensdag 13 september 2006 @ 21:01:40 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_41782377
Over twee maanden kunnen we Balkenende laten weten wat we van z'n beleid vonden
pi_41782452
Onzin. Valt me mee dat je niet meteen het FNV haat bericht erbij plakt.

Het verhaal (.pdf) staat hier: http://www.rabobankgroep.nl/pers/

Nu ga ik dat eerst lezen en dan eens kijken waarom de OECD het kabinetsbeleid wel goed vindt.

Edit:

vlug scannende zie ik alvast de eerste blunder; achteraf kijkende stelt de Rabo dat het kabinetsbeleid inzake de bezuinigingen te streng was:
1) Volledig voorbijgaand aan het feit dat we moesten bezuinigen omdat we de EU-nomrne overschreden. (heeft NL zelfs een waarschuwing van de EC voor gehad)
2) Een achterhaald geloof in de grote invloed van kabinetsbeleid op de economische ontwikkelingen in een open economie als de NLse..
3) Het grote feit dan NL nog vele harder moet bezuinigen ivm de vergrijzing. We hebben immers structureel een overschot van 2% nodig om de vergrijzing op te kunnen vangen.

Edit 2:
* Kijk ze zijn wel blij met de hervormingen van de bijstand en de WAO.
* Kritiek is er op het niet hervormen van de AOW. Dat lijkt me ook niet zo gek; dat moet je doen tijdens de hoogconjunctuur..
* Andere kritiek (p9) is dat het kabinet structurele hervormingen in de sociale zekerheid heeft toegepast toen daar draagvlak voor was
Allemaal punten waar EG het mee oneens zou zijn!!!

* Nog meer kritiek is er dat de loonmatiging onvoldoende was. Lijkt me meer kritiek op de kut-vakbonden. Balk had toch al ruzie met ze, dan kon moeilijk nog meer of wel?
* Kritiek op de lage R&D investeringen. Dat is een hele uitgebreide en ingewikkelde discussie maar daar gaan de Rabo schaapjes in hun onwetendheid aan voorbij.. . Sowieso de link met het kabinet Balk is onduidelijk.
* Administratieve lastenvermindering valt tegen volgens het Rabo-stuk maar faalt vervolgens om dit aan te tonen.

Ik ken wat mensen bij de Rabo maar ik had beter van ze verwacht. Zeker geschreven door een trainee ofzo.

[ Bericht 59% gewijzigd door Napalm op 13-09-2006 21:28:54 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_41782488
Het spijt me, maar zijn de Rabobank economen en hun visie maatgevend? Of is het slechts 1 insteek op de materie die jou toevallig het best past?
Say your prayers
pi_41782632
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:03 schreef Napalm het volgende:
Onzin
Want???? Roepen is 1, onderbouwen is twee.

Daar ga je dan Napalm, met je verhaal over het consumentenvertrouwen wat er amper toe zou doen.....

Het leven is erg hard......

Maar je moet toegeven dat Napalms visie niet de enige is in het land der economen.....Maar dat heb ik je al van eerder van overtuigd...
pi_41782646
Vreemd dat de Rabobank dit soort zaken bespreekt in hun kwartaalbericht. De boodschap is overigens niet onbekend, dat was al veel eerder bekend. Maar het korte geheugen van mensen zorgt ervoor dat er niet meer wordt gekeken naar de eerste drie jaar.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_41782741
Over hetzelfde rapport:

Financieel Dagblad: Rabo: kabinetten Balkenende hebben arbeidsaanbod vergroot
Provinciale Zeeuwse Courant: Beleid Balkenende remde economie sterk, stelt Rabo

Mmm, Financieel Dagblag of Provinciale Zeeuwse Courant....
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_41782743
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:07 schreef Sidekick het volgende:
Vreemd dat de Rabobank dit soort zaken bespreekt in hun kwartaalbericht.
Nou dat lijkt mij wel duidelijk. Het moet maar eenbs gezegd zijn. Balk boort ons steeds de grootste onzin door de neus. Nl. dat het zijn verdienste is dat de economie opleeft. Het is de grootste kul-kolder.

Dus blij met een organisatie die ergens verstand van heeft.....en het kunnen weten....
quote:
De boodschap is overigens niet onbekend, dat was al veel eerder bekend.

Maar het korte geheugen van mensen zorgt ervoor dat er niet meer wordt gekeken naar de eerste drie jaar.
Dus hier een geweldige OPFRISSING...
  woensdag 13 september 2006 @ 21:13:51 #11
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41782867
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:10 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nou dat lijkt mij wel duidelijk. Het moet maar eenbs gezegd zijn. Balk boort ons steeds de grootste onzin door de neus. Nl. dat het zijn verdienste is dat de economie opleeft. Het is de grootste kul-kolder.

Dus blij met een organisatie die ergens verstand van heeft.....en het kunnen weten....
[..]

Dus hier een geweldige OPFRISSING...
Had je de Rabobank ook zo de hemel in geprezen wanneer ze met een bericht op de proppen waren gekomen dat niet correspondeerde met je eigen visie? Had je het dan uberhaupt in een nieuw topic geplaatst? Nou?
Say your prayers
pi_41782879
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:10 schreef Tikorev het volgende:
Over hetzelfde rapport:

Financieel Dagblad: Rabo: kabinetten Balkenende hebben arbeidsaanbod vergroot
Provinciale Zeeuwse Courant: Beleid Balkenende remde economie sterk, stelt Rabo

[quote]
Wel was 'een aanzienlijk deel van het hogere arbeidsaanbod' te danken aan maatregelen die al tijdens de Paarse kabinetten werden ingevoerd. De Rabo-onderzoekers benadrukken daarnaast dat het kennisbeleid teleurstelde. 'Er was sprake van veel woorden maar te weinig daden'.

Uit hetzelfde fin dagblad http://www.fd.nl/ShowNews.asp?Context=N%7C2%7CX%7C1zoeken&NewsId=219682
  woensdag 13 september 2006 @ 21:14:08 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_41782883
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:10 schreef Tikorev het volgende:
Mmm, Financieel Dagblag of Provinciale Zeeuwse Courant....
Die spreken elkaar toch niet tegen?

Ik ben het trouwens wel bijzonder eens met een punt: dat er achterlijk vastgehouden wordt aan loonmatiging. Dat wordt (is) echt nog eens keer het einde van dit land.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_41782937
Zelfs het IMF complimenteert Baklenende voor het gevoerde beleid:

Complimenten van IMF voor Nederlands beleid

Nederland heeft de afgelopen jaren een ‘sterk beleid’ gevoerd, dat heeft bijgedragen aan het economisch herstel, zoals dat vorig jaar begon en dit jaar doorzette. Dat is het oordeel van het Internationale Monetaire Fonds (IMF) in de periodieke beoordeling van de Nederlandse economie

Het Provincale Zeeuwse Nieuws staat vrij alleen met haar beweringen....
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_41782938
Als het inderdaad echt zo slecht was geweest met Nederland als werd gesuggereerd, dan hadden we er nu nog niet zo bovenop kunnen zijn gekomen.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts." - Bertrand Russell
pi_41782995
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:15 schreef abominabel het volgende:
Als het inderdaad echt zo slecht was geweest met Nederland als werd gesuggereerd, dan hadden we er nu nog niet zo bovenop kunnen zijn geklommen.
Je begrijpt het niet. Als dit kabinet normaal had gedaan, stonden we er nu veel beter voor. Daar komt het artikel zo ongeveer op neer.
  woensdag 13 september 2006 @ 21:17:05 #17
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41783026
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:15 schreef Tikorev het volgende:
Zelfs het IMF complimenteert Baklenende voor het gevoerde beleid:

Complimenten van IMF voor Nederlands beleid

Nederland heeft de afgelopen jaren een ‘sterk beleid’ gevoerd, dat heeft bijgedragen aan het economisch herstel, zoals dat vorig jaar begon en dit jaar doorzette. Dat is het oordeel van het Internationale Monetaire Fonds (IMF) in de periodieke beoordeling van de Nederlandse economie

Het IMF heeft er volgens TS gewoon geen zak verstand van. Een beetje zaken roepen die niet corresponderen met zijn mening. Schande!
Say your prayers
  woensdag 13 september 2006 @ 21:17:41 #18
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41783062
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:16 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet. Als dit kabinet normaal had gedaan, stonden we er nu veel beter voor. Daar komt het artikel zo ongeveer op neer.
Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg. Prachtig verkiezingsprogram.
Say your prayers
pi_41783272
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:16 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Als dit kabinet normaal had gedaan, stonden we er nu veel beter voor. Daar komt het artikel zo ongeveer op neer.
Het feit dat je voor zo'n uitspraak de Zeeuwse Provinciale Courant moet citeren zegt denk ik wel genoeg...
pi_41783386
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:26 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Het feit dat je voor zo'n uitspraak de Zeeuwse Provinciale Courant moet citeren zegt denk ik wel genoeg...
in het Branbants Dagblad stond EXACT hetzelfde (GPD) artikel. Ik heb nog nooit een kwaad woord gehoord over onze GPD bladen. Nou ja , je moet wel zwaar onderontwikkeld zijn als GPD je niets zegt......Je zou de eerste zijn die ze niet serieus zou nemen.
  woensdag 13 september 2006 @ 21:29:31 #21
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_41783412
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:15 schreef Tikorev het volgende:

Rabobank: beleid Balkenende mislukt
Rabobank kraakt kabinet
Rabo uit forse kritiek op kabinet
De rest van de media hebben het over meer aanbod van arbeid, voornamelijk dankzij de Paarse kabinetten en de prognose van de economie. Feitelijk hebben ze het allemaal over hetzelfde bericht van Rabobank, sommige leggen nadruk op de kritiek, anderen de nadruk op het positieve.

Maar het gaat natuurlijk niet om de media die hierover berichtgeven: het gaat om de Rabobank.
pi_41783419
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:26 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Wat is er mis met de Zeeuwse Provinciale Courant?
  woensdag 13 september 2006 @ 21:33:34 #23
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41783574
Hey Echtgaaf. Wat als de ABN nu morgen het tegenovergestelde beweert, is dat dan een waardeloze bank?
Say your prayers
  woensdag 13 september 2006 @ 21:43:54 #24
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_41783970
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:33 schreef Sickie het volgende:
Hey Echtgaaf. Wat als de ABN nu morgen het tegenovergestelde beweert, is dat dan een waardeloze bank?
Ik vind het totaal onbelangrijk wie er nu met beweringen komt, het gaat om de analyse en de onderbouwing van de beweringen.
pi_41784031
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:14 schreef speknek het volgende:

[..]

Die spreken elkaar toch niet tegen?

Ik ben het trouwens wel bijzonder eens met een punt: dat er achterlijk vastgehouden wordt aan loonmatiging. Dat wordt (is) echt nog eens keer het einde van dit land.
Klopt grote rem op de innovatie. En de concurentie met Polen of China kunnen we toch nooit aan.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')