ff aangepastquote:Op donderdag 14 september 2006 09:46 schreef tonks het volgende:
bij het stoplicht stond ook zo'n randstadwijf je kan al GGGGaan hoowrrrr.
Mijn Zuidelijke woonplaats is een whalhalla-hu-akbar voor Moslims.quote:Op woensdag 13 september 2006 19:58 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
ben er nog trots op ook
ik ben in ieder geval niet bang voor marokkanen zoals jij![]()
Dat er niet 1 bepaald brabants dialect bestaat.quote:Op donderdag 14 september 2006 00:57 schreef BrauN het volgende:
[..]
In welk opzicht komt Tilburgs anders over?
WAT BEDOEL JE MAN!?!?
Wij hielden in Tilburg over het algemeen alles open, iedereen kon binnenlopen. In Goirle exact hetzelfde. In amsterdam however, zelfs in de simpele wijk waar ik woon, is het gewoon geen optie.quote:Op woensdag 13 september 2006 19:28 schreef teknomist het volgende:
[..]
Jij hebt blijkbaar een verkeerd beeld. De situatie die jij schetst heb je bijvoorbeeld in Brabantse steden zoals Tilburg ook. Maar in Zoetermeer weer bijvoorbeeld niet, dat in de Randstad ligt.
Oooh, op die manier. Ik dacht al... Maar inderdaad, da's mooi ja. Ik kan bijna altijd precies raden waar iemand vandaan komt als ik hem/haar hoor lullen. Maar ik ben dan ook goed.quote:Op donderdag 14 september 2006 17:53 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Dat er niet 1 bepaald brabants dialect bestaat.
Zoek eens iemand die keihard helmonds spreekt, en iemand die keihard tilburgs praat. Dan merk je echt wel verschil. Zoveel verschil zelfs dat je niet zou zeggen dat het slechts een paar km van elkaar af ligt.
quote:Op donderdag 14 september 2006 18:05 schreef Skull-splitter het volgende:
Altijd mooi in Amsterdam trouwens als er bepaalde mensen moeilijk beginnen te doen: "Bakkus denk, buts op oewen nillis? Anders goade mej oewen bakkus op n'e kaai!"
En NIEMAND die weet waar je het over hebt, maar het werkt wel.
Volgens mij weet half Fok! ook niet wat je bedoeltquote:Op donderdag 14 september 2006 18:05 schreef Skull-splitter het volgende:
Altijd mooi in Amsterdam trouwens als er bepaalde mensen moeilijk beginnen te doen: "Bakkus denk, buts op oewen nillis? Anders goade mej oewen bakkus op n'e kaai!"
Alsof er in Brabant geen hangjeugd isquote:Op woensdag 13 september 2006 20:02 schreef benchMarc het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar dan mag ik nog wel een hekel aan het gros (hanglui) van ze hebben. Ik lach wel weer in m'n vuistje wanneer er weer iemand door zo'n knaak kapotgeschoten is
Ik denk dat veel mensen hier in het topic het erover eens zijn dat het maar beter is om jou gewoon af te schieten. Huichelaar!quote:Op donderdag 14 september 2006 19:09 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
Alsof er in Brabant geen hangjeugd isHet enige verschil is dat ze daar zonen zijn van de lokale Stephanie, Henk en Priscilla
En JA ik weet waar ik over praat, ik heb het grootste gedeelte van mijn leven in Brabant gewoond, vind het ook een prima provincie, op de lokale blanke hangjeugd na dan, maar ik voel me echt, ja je leest het goed, echt meer thuis in Amsterdam.
Oh, en over het accent: zachte g heb ik helemaal geen moeite mee, sterker nog, ik gebruik hem zelf af en toe nog steeds omdat je sommige dingen gewoon net ff wat grappiger kan zeggen met dat geval. Maar man o man, dat echt platte onverstaanbare brabbelbrabants...![]()
Ik ben niet geboren in Brabant, intolerante pauper!quote:Op donderdag 14 september 2006 22:10 schreef benchMarc het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen hier in het topic het erover eens zijn dat het maar beter is om jou gewoon af te schieten. Huichelaar!
En waar kan ik dat uit opmaken in je post? Fucking dillweed!quote:Op donderdag 14 september 2006 22:11 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
Ik ben niet geboren in Brabant, intolerante pauper!
Don't spoil my gig manquote:Op donderdag 14 september 2006 18:28 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Volgens mij weet half Fok! ook niet wat je bedoelt![]()
Voor die mensen hier een vertaling
"Bakkus denk, buts op oewen nillis? Anders goade mej oewen bakkus op n'e kaai!"
betekend zoveel als:
"Houdt uw mond alstublieft, zou u het prettig vinden een klap tegen uw gezicht te krijgen? Anders zal ik genoodzaakt zijn u met uw mond tegen een trottoirtegel te werken"
Zal ik oe es ff neffe dieje orre watse? Of wa denkte van 'n vauw in oewe wang?quote:Op donderdag 14 september 2006 18:05 schreef Skull-splitter het volgende:
Wat verwacht je dan op een hogeschool in Breda? Amsterdams? Plat Gronings?quote:Op donderdag 14 september 2006 22:24 schreef Metal_Mart het volgende:
Ik heb wel eens les gehad van Brabanders op de NHTV. Zo'n accent-josti neem ik dus echt niet serieus.
Dus nam je dat maar even aan! Oogkleppen!quote:Op donderdag 14 september 2006 22:20 schreef benchMarc het volgende:
[..]
En waar kan ik dat uit opmaken in je post? Fucking dillweed!
Typisch zo'n reactie van zo'n arrogante kuthollander... Zeker noord- of zuid-holland?quote:Op donderdag 14 september 2006 22:24 schreef Metal_Mart het volgende:
Ik heb wel eens les gehad van Brabanders op de NHTV. Zo'n accent-josti neem ik dus echt niet serieus.
Ja, als jij zegt het grootste deel van je leven in brabant, en dat amsterdam beter is. Dan verwacht ik dat je bedoelt dat je bent geboren in brabant en daar lang hebt gewoont, en daarna naar Amsterdam bent gegaan (vanwege studie of weet ik 't). Niks abnormaals aan. Je bent gewoon onduidelijk met je info. Kuthollander!quote:Op donderdag 14 september 2006 22:32 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
Dus nam je dat maar even aan! Oogkleppen!
Well spokenquote:Op donderdag 14 september 2006 22:35 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Zo van 'ja limbuwrg is stom'
'waarom dan ofzo?'
'ja ze hebben een zachte G daawr'
tering goede awrgumenten![]()
En toch is het een kwestie van geduldquote:Op dinsdag 12 september 2006 22:49 schreef Robinho90 het volgende:
De zachte G moet verbannen worden, wat schijtirrirant
Tegenreactie is dan altijd een hoop keelklanken en "hawr hawr hawr"quote:Op donderdag 14 september 2006 22:35 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Zo van 'ja limbuwrg is stom'
'waarom dan ofzo?'
'ja ze hebben een zachte G daawr'
tering goede awrgumenten![]()
De harde G is de gruwelijkste tongval ter wereld. Holland heeft het rochelen tot taal "verheven"quote:Op dinsdag 12 september 2006 22:51 schreef MisterICE het volgende:
zachte 'G' = gay
Waarom deze haat jegens Hollanders, of ze nou kut zijn of niet. Latentje, is het niet?quote:Op donderdag 14 september 2006 22:34 schreef benchMarc het volgende:
[..]
Ja, als jij zegt het grootste deel van je leven in brabant, en dat amsterdam beter is. Dan verwacht ik dat je bedoelt dat je bent geboren in brabant en daar lang hebt gewoont, en daarna naar Amsterdam bent gegaan (vanwege studie of weet ik 't). Niks abnormaals aan. Je bent gewoon onduidelijk met je info. Kuthollander!
Blijf daar dan ook weg als een tsunami korte metten maakt met jullie heipaalgepolderquote:Op dinsdag 12 september 2006 22:55 schreef OFfSprngr het volgende:
Je wilt ook geen brabo zijn en al helemaal niet een limburger.
quote:Op donderdag 14 september 2006 23:02 schreef blonchi het volgende:
Ik snap niet wat iedereen hier in Brabant ziet. Die kutauto's voldoen niet eens aan de Europese milieu-wetten.
Dat zijn Trabants, vrindquote:Op donderdag 14 september 2006 23:02 schreef blonchi het volgende:
Ik snap niet wat iedereen hier in Brabant zien. Die kutauto's voldoen niet eens aan de Europese milieu-wetten.
Wat ben ik blij dat je me dát even hebt duidelijk gemaakt...quote:
Oh, het was gráppig bedoeld.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:06 schreef blonchi het volgende:
Wat ben ik blij dat je me dát even hebt duidelijk gemaakt...
Ja oke maar Limburgsquote:Op donderdag 14 september 2006 23:07 schreef Skull-splitter het volgende:
Ik ken een oudere collega, werkt al 20 jaar in Amsterdam, maar VERDOMT het gewoon om zijn Limburgse tongval te laten vallen
I love the guyquote:
Met iemand als jij wil ik nooit verkering...quote:
Meer een kwestie van wederzijds begrip en op 1 lijn denken. Zuiderlingen ftw enzoquote:
Pff.. en als dan een doorgewinterde dame met een gewillige kleffe mossel voor je staat, kruipt je garnaaltje van onzekerheid terug je buikje in naast de nog niet ingedaalde testes?quote:Op donderdag 14 september 2006 23:18 schreef koffiegast het volgende:
indien meid hoor je mij niet klagen![]()
Houdoe dich zellefquote:
Komt omdat ze negen van de tien keer ook gewoon te hard en te schel praten...quote:Op donderdag 14 september 2006 23:26 schreef Big_Boss_Man het volgende:
hollandse meiden lijken altijd hees te zijn
Ik verwacht gewoon ABN op een hogeschool, heel simpel. Dus dat gewoon de woorden worden uitgesproken zoals ze bedoeld zijn. En dat is niet:quote:Op donderdag 14 september 2006 22:29 schreef JDude het volgende:
[..]
Wat verwacht je dan op een hogeschool in Breda? Amsterdams? Plat Gronings?.
Dan kom je alleen studentencorps-hollandse meisjes tegen. Die roken en zuipen teveelquote:Op donderdag 14 september 2006 23:26 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Mij is ABN aangeleerd, maar dan wel gewoon met een zachte G. Wil je accentloos nederlands, dan zit je toch al snel in de richting van Wim Sonneveld (vind ik ook schitterend, maar ik KAN het gewoon niet op die wijze.)quote:Op donderdag 14 september 2006 23:29 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
Ik verwacht gewoon ABN op een hogeschool, heel simpel. Dus dat gewoon de woorden worden uitgesproken zoals ze bedoeld zijn. En dat is niet:
"Ja, da antwoogd is nie goe. Hedde gij da gezien? Ja da is."
Lang niet alle docenten hadden dit trieste accent hoor, maar er zaten een paar bij. Totaal niet serieus te nemen.
Nou, iedereen heeft wel een accent, waar 'ie ook vandaan komt. Daar hoort een zachte g en harde g ook bij.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:38 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Mij is ABN aangeleerd, maar dan wel gewoon met een zachte G. Wil je accentloos nederlands, dan zit je toch al snel in de richting van Wim Sonneveld (vind ik ook schitterend, maar ik KAN het gewoon niet op die wijze.)
Dat klopt, maar ik had docenten en mede-leerlingen die spraken zoals een aantal posts hierboven wordt geschetst.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:45 schreef Skull-splitter het volgende:
Dialect is als woorden letterlijk vervangen worden door de locale variant, nie wordt door heel Nederland gewoon verstaan als niet bijvoorbeeld.
Ik kom uit de randstad en ben helemaal fan van sommige Brabandersquote:Op dinsdag 12 september 2006 22:54 schreef Allure_ het volgende:
Is niks mis mee toch? Je taal een beetje aanpassen als je bijvoorbeeld in de randstad gaat werken. Ze zitten daar niet te wachten op een boerenhenkie die over 'ons mam' begint.
Kan ik me wel enigszins in vinden... ikzelf als Limbo probeer me in de professionele wereld ook zo on-typisch mogelijk uit te drukken.. dwz zonder mijn aangeboren accent. Wil niet zeggen dat ik mijn hollandsche vrouwtje ga imiteren door te rochelen als een arabische kettingroker, maar je moet wel respect hebben voor de taal en niet te pas en te onpas je herkomst ventileren als het om zaken gaat...quote:Op donderdag 14 september 2006 23:29 schreef Metal_Mart het volgende:
Ik verwacht gewoon ABN op een hogeschool, heel simpel. Dus dat gewoon de woorden worden uitgesproken zoals ze bedoeld zijn. En dat is niet:
"Ja, da antwoogd is nie goe. Hedde gij da gezien? Ja da is."
Lang niet alle docenten hadden dit trieste accent hoor, maar er zaten een paar bij. Totaal niet serieus te nemen.
ja op me werkquote:Op donderdag 14 september 2006 23:31 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
Dan kom je alleen studentencorps-hollandse meisjes tegen. Die roken en zuipen teveel
Ik gief oe wieneg KAAANSSquote:Op woensdag 13 september 2006 00:05 schreef BrauN het volgende:
[..]
Even in het magazijn kijken of er toch niet nog een originaliteitsprijs ligt hoor! Brb!
Net als houdoequote:Op vrijdag 15 september 2006 00:02 schreef Zjakkie het volgende:
De zachte G zal ik mn hele leven blijven zeggen
Cioudoe.quote:Op vrijdag 15 september 2006 00:07 schreef DaMook het volgende:
[..]
Net als houdoewaar ik ook ben. Zelfs in italie tegen italianen
Ik zou niet weten wat je met een tootsie bedoeltquote:Op vrijdag 15 september 2006 00:10 schreef unnetsoep het volgende:
[..]
En als je in Italië dan toevallit een 'Tootsie' tegenkomt? Durf je dan nog?
Zo hoort hetquote:Op vrijdag 15 september 2006 00:31 schreef Herr_Munk het volgende:
Iedereen uit mijn vriendenkring die ik betrap op een harde "g" krijgt een draai om zijn of haar oren en eis ik een pilsje van! Dat zal ze leren!
Laat me raden.. je hebt de middelbare school nog niet af?quote:Op vrijdag 15 september 2006 00:32 schreef DaMook het volgende:
[..]
Ik zou niet weten wat je met een tootsie bedoeltDus zal ik het er zeer waarschijnlijk gewoon tegen zeggen
Wees maar blij dat ik je broertje niet ben... bijna 2 meter en ergens in de 90 kilo... ik zou al 'doei'-roepend op je graf pissen nadat ik m'n vuist zo diep in je strot geramd had dat ik het was-labeltje van je onderbroek kon trekken...quote:Op vrijdag 15 september 2006 00:33 schreef DaMook het volgende:
[..]
Zo hoort hetDat doe ik ook iedere keer met mijn broertje die elders in het land zit en tegenwoordig doei gebruikt
![]()
![]()
Tilburgs is het lelijkste dialect uit heel Brabant. Akelig kikkergekwaak is het. Als ik mijn ex-buurvrouw hoorde praten... Jemig, je schaamt je echt rot!!!quote:
Volledig met je eens! Per slot van rekening wonen we in Nederland en daar houden we ons netjes aan het ABN.quote:Op donderdag 14 september 2006 23:44 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
Nou, iedereen heeft wel een accent, waar 'ie ook vandaan komt. Daar hoort een zachte g en harde g ook bij.
Maar om op een school dialect te gaan lullen kan gewoon echt niet door de beugel. Dat staat zo verschrikkelijk stom en onprofessioneel. Ik zat ook met de lompste boeren in de klas die hele presentaties in het Limburgs / Brabants hielden. In het bedrijfsleven kun je daar echt niet mee aankomen.
Jij hebt het begrepen!quote:Op dinsdag 12 september 2006 22:47 schreef BrauN het volgende:
Of Limburgers. Gewoon iedereen van onder de rivieren die met een zachte 'G' hoort te praten.
Er zijn dus van die types die van kinds af aan met de zachte 'G' spreken, zoals het ook hoort. En dan worden ze ouder en gaan ze studeren en denken ze zich te ontwikkelen en dan moet die zachte 'G' ineens afgeleerd worden!
Belachelijk!
Waarom doen sommige mensen dat? Denken ze dan echt intelligenter over te komen?
Alsof die roggelende Randstad 'G' ook maar enigzins doet denken aan beschaving.
Dus mijn tip aan Brabantse popi-jopi's die hun zachte 'G' de deur uit doen voor zo'n kotsgeluid: DOE NORMAAL! Of je maakt kennis met de vuist! Jaaaa, de gebalde vuist!
Ik ben er geboren.quote:Op vrijdag 15 september 2006 01:09 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Tilburgs is het lelijkste dialect uit heel Brabant. Akelig kikkergekwaak is het. Als ik mijn ex-buurvrouw hoorde praten... Jemig, je schaamt je echt rot!!!
Voorbeeld:
Als mensen je langdurig bekijken roep je wel eens:
"Wat moet je?? Zeg ehhhhhh, heb ik iets van je aan ofzo??"
In het Tilburg gaat het ongeveer zo:
"Eujjj, wé mottuh? Zeet, hek wé van oe oan war?"
Pffff!!![]()
Bredaas komt op de tweede plaats! Als mijn oma zegt dat ze haar 'toffels' gaat klaarzetten en de buurvrouw denkt dat ze het over tafels heeft, dan klopt er iets niet. Het komt erop neer dat Brabanders vaak zó'n kutaccent hebben dat ze gewoon onverstaanbaar zijn.
En ja, ik heb 30 jaar in Tilburg gewoond, en ik kan (en wens!!!!!) géén Tilburgs (te) praten. Heb geen harde G. Dat niet, maar Tilburgs?? NO WAY!! Gewoon beschaafd ABN met een zachte G.
En Tilburg mogen ze nuken van mij!!
klok-->kleppelquote:Op dinsdag 12 september 2006 23:34 schreef EdvandeBerg het volgende:
De Brabander heeft voor een groot deel neanderthaler-DNA. De minderontwikkelde stembanden verhinderen een correcte uitspraak van de 'G' en is ook de oorzaak van de oerklanken die d'n broabander de hele dag uitstoot.
Wat is er mis met doei? Ik ken genoeg mensen uit Brabant die doei zeggen?quote:Op vrijdag 15 september 2006 00:33 schreef DaMook het volgende:
[..]
Zo hoort hetDat doe ik ook iedere keer met mijn broertje die elders in het land zit en tegenwoordig doei gebruikt
![]()
![]()
Breezerwijven ja. En homo's. Als rasechte brabander zeg je gewoon houdoe. Ten alle tijden.quote:Op vrijdag 15 september 2006 08:56 schreef KingKullWarriorKing het volgende:
[..]
Wat is er mis met doei? Ik ken genoeg mensen uit Brabant die doei zeggen?
''Zeg, wat zijn nou sterke punten van Brabanders?''quote:Op vrijdag 15 september 2006 09:21 schreef benchMarc het volgende:
[..]
Breezerwijven ja. En homo's. Als rasechte brabander zeg je gewoon houdoe. Ten alle tijden.
En verder... Hollanders moeten leren bier zuipen. Als er iets is wat ze niet kunnen, en dat valt me weer op bij iedere vakantie in het buitenland als je ze tegenkomt, dan is het wel bier zuipen.
En als ze dat dan ook nog eens écht goed konden....quote:Op vrijdag 15 september 2006 09:31 schreef Metal_Mart het volgende:
[..]
''Zeg, wat zijn nou sterke punten van Brabanders?''
''Nou, wij kunnen erg goed bier zuipen!''Als je daar trots op bent is het wel erg sneu met je gesteld.
Inderdaad, mijn zwager (oorspronkelijk een Bosschenaar) was zich echt van geen kwaad bewust wat betreft het unterbier Oranjeboom. Dit bocht staat in de rest van Nederland bekend als smerig hoofdpijnbier, maar blijkbaar hebben ze dat in Broabant niet door.quote:Op vrijdag 15 september 2006 09:52 schreef descendent1 het volgende:
[..]
En als ze dat dan ook nog eens écht goed konden....![]()
Maar ach; ik zou ook al na 5 bietrtjes staan te kotsen als ik die pis moest zuipn die ze daar brouwen ende schenken.
Komt uit Limburg, dus Brabo's hoeven daar niet trots op te zijnquote:Op vrijdag 15 september 2006 10:04 schreef EdvandeBerg het volgende:
Hertog Jan daarentegen is prima bier, dat moet ik ze weer nageven.
Bij ons boven de rivieren hebben de klokken klepels, geen kleppels.quote:Op vrijdag 15 september 2006 08:38 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
klok-->kleppel
Wanneer ben jij voor het laatst in de dierentuin geweest??
Ooit een Baviaan met een haarbal in z'n keel gehoort, die hij probeert te verwijderen??
Dat is precies jullie NoordHollandse G
Wat Breda betreft geef ik je gelijk, die g is daar zo hard dat het reserve Ranstedelijken zijn.quote:Op vrijdag 15 september 2006 01:09 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Tilburgs is het lelijkste dialect uit heel Brabant. Akelig kikkergekwaak is het. Als ik mijn ex-buurvrouw hoorde praten... Jemig, je schaamt je echt rot!!!
Voorbeeld:
Als mensen je langdurig bekijken roep je wel eens:
"Wat moet je?? Zeg ehhhhhh, heb ik iets van je aan ofzo??"
In het Tilburg gaat het ongeveer zo:
"Eujjj, wé mottuh? Zeet, hek wé van oe oan war?"
Pffff!!![]()
Bredaas komt op de tweede plaats! Als mijn oma zegt dat ze haar 'toffels' gaat klaarzetten en de buurvrouw denkt dat ze het over tafels heeft, dan klopt er iets niet. Het komt erop neer dat Brabanders vaak zó'n kutaccent hebben dat ze gewoon onverstaanbaar zijn.
En ja, ik heb 30 jaar in Tilburg gewoond, en ik kan (en wens!!!!!) géén Tilburgs (te) praten. Heb geen harde G. Dat niet, maar Tilburgs?? NO WAY!! Gewoon beschaafd ABN met een zachte G.
En Tilburg mogen ze nuken van mij!!
En een keiharde stem te hebbenquote:Op donderdag 14 september 2006 23:26 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Helmonds is het iig niet. Iedereen die plat helmonds praat mag van mij de kogel krijgenquote:Op vrijdag 15 september 2006 00:01 schreef DaMook het volgende:
Owjah van het brabants is Valkenswirds natuurlijk het mooiste.
Allemaal jaloezie. Alsof Heineken goed bekend staatquote:Op vrijdag 15 september 2006 09:52 schreef descendent1 het volgende:
[..]
En als ze dat dan ook nog eens écht goed konden....![]()
Maar ach; ik zou ook al na 5 bietrtjes staan te kotsen als ik die pis moest zuipn die ze daar brouwen ende schenken.
Hertog Janquote:Op vrijdag 15 september 2006 11:15 schreef Camplo het volgende:
Bavaria is lekker. Heineken is smerig. Grolsch is lekker. Dommelsch is ook erg lekker
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |