Dus onze 'G' is niet correct?quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:34 schreef EdvandeBerg het volgende:
De Brabander heeft voor een groot deel neanderthaler-DNA. De minderontwikkelde stembanden verhinderen een correcte uitspraak van de 'G' en is ook de oorzaak van de oerklanken die d'n broabander de hele dag uitstoot.
Hemmingway schreef in dezelfde lijn "Het Nederlands is niet zozeer een taal, maar een keelaandoening"quote:Op dinsdag 12 september 2006 22:50 schreef BrauN het volgende:
Whehe, goeie tekst:
[..]
Bron: www.watersport.com en Wikipedia.
Daar zijn er hier ook genoeg vanquote:Op dinsdag 12 september 2006 23:40 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Die stammen af van de varkens.
Allure jij durft te spreken over achterstand? Ik vind je vrij achtergesteld in je algemene kennis aangezien je verwacht tractoren aan te treffen op de snelwegen in brabant.quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:13 schreef Allure_ het volgende:
[..]
BEPAALDE woorden imbeciele padro.
ik ben als brabo niet bepaald trots op Eindhovenquote:Op dinsdag 12 september 2006 23:44 schreef Sanne1805 het volgende:
[..]
Allure jij durft te spreken over achterstand? Ik vind je vrij achtergesteld in je algemene kennis aangezien je verwacht tractoren aan te treffen op de snelwegen in brabant.
Eindhoven is uitgeroepen tot de industriele stad in de wereld
Eindhoven zouden ze uit moeten graven en in de randstad moeten leggen, daarna de dijken doorbreken.quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
ik ben als brabo niet bepaald trots op Eindhoven![]()
Ja lieverd, ik woon er zelf ook.quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:44 schreef Sanne1805 het volgende:
[..]
Allure jij durft te spreken over achterstand? Ik vind je vrij achtergesteld in je algemene kennis aangezien je verwacht tractoren aan te treffen op de snelwegen in brabant.
Eindhoven is uitgeroepen tot de industriele stad in de wereld
Inderdaad Eindhoven heeft helemaal geen sfeer. Je kunt, helaas, duidelijk zien dat het vroeger een zes of zevental dorpen waren die aan elkaar zijn gegroeid. Als vastgoedboer vind ik dat erg jammer. Bij het uitgaan ook. Ik kom uit een agrarisch dorp (5.000 zielen) en ben één keer in Eindhoven op kroegentocht gegaan. Veel te druk, chagrijnige mensen en ze staan je constant aan te kijken met een blik van "Jij bent een boer". En dat terwijl ik altijd keurig netjes ben aangekleed en netjes spreekquote:Op dinsdag 12 september 2006 23:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
ik ben als brabo niet bepaald trots op Eindhoven![]()
daar gaat het helemaal niet om, het gaat om het feit dat jij aangeeft dat brabanders boeren zijn.quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:54 schreef Allure_ het volgende:
[..]
Ja lieverd, ik woon er zelf ook.Is niet bepaald iets om trots op te zijn dat wij in eens stad leven die volgestouwd is met fabrieken waarvan de helft al niet meer in gebruik is omdat ze aan de andere kant van de wereld al mensen hebben gevonden die het werk voor een dubbeltje willen doen.
Maargoed het blijft toch je stadje hè, Eindhoven.
zodat jij onze zakken makkelijk kunt rollen?quote:Op woensdag 13 september 2006 00:00 schreef Merkie het volgende:
Iedereen met een zachte G tegen de muur.
Ik maakte maar een grapje, aangezien ik dit soort topics al niet meer serieus kan nemen.quote:Op woensdag 13 september 2006 00:00 schreef Sanne1805 het volgende:
[..]
daar gaat het helemaal niet om, het gaat om het feit dat jij aangeeft dat brabanders boeren zijn.
Als het zou gaan om de pracht van een stad, geef ik je inderdaad gellijk. Eindhoven is een lelijke stad, helaas..
Het had allemaal zo mooi kunnen zijn....
Blijkbaar ben jij nogal gefrustreerd mannetje als je dat zo nodig moet doen... maarja waarschijnlijk een behoorlijk trauma opgelopen door die zachte G dus jij kan daar ook weinig aan doenquote:Op dinsdag 12 september 2006 23:17 schreef BrauN het volgende:
Whehe zien jullie dat? Ik hak hier die laffe Randstedelingen een voor een verbaal de pan in!
Maar ja, leer mij mezelf kennen. Muhaha!
Even in het magazijn kijken of er toch niet nog een originaliteitsprijs ligt hoor! Brb!quote:Op woensdag 13 september 2006 00:05 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
Blijkbaar ben jij nogal gefrustreerd mannetje als je dat zo nodig moet doen... maarja waarschijnlijk een behoorlijk trauma opgelopen door die zachte G dus jij kan daar ook weinig aan doen![]()
deze keer zouden we het erop neer kunnen laten komen dat ze het mis hebben, maar we kunnen Brabant ook verloochenen en hen de woorden in de mond leggen zodat ze zelf niet meer hoeven te denken.quote:Op woensdag 13 september 2006 00:03 schreef Allure_ het volgende:
[..]
Ik maakte maar een grapje, aangezien ik dit soort topics al niet meer serieus kan nemen.Het komt er toch altijd maar op neer dat wij het boerenenvolk onder de rivieren zijn, dus who cares?
![]()
Het is dat je het zelf al zeGt.quote:Op dinsdag 12 september 2006 22:47 schreef BrauN het volgende:
Denken ze dan echt intelligenter over te komen?
quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:04 schreef BrauN het volgende:
[..]
Hopla! We zijn de gangstahs op het gebied van logistiek! Nu de rest nog. Kwestie van tijd geduld.
Ehm, jawel.quote:Op woensdag 13 september 2006 00:22 schreef teknomist het volgende:
West-Brabanders praten niet met een zachte G..
Toch wel een Rood met Wit geblokt vlaggetje hè?quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:01 schreef Sanne1805 het volgende:
Ik heb Eindhoben en daarbij een mooi passend nederlands vlagje p mijn buik getatoeeerd
Wie wil er nou in de Randstad wonen? De naam alleen al.quote:Op woensdag 13 september 2006 01:17 schreef Zyggie het volgende:
Bwhehe dat jij in een kutdorpje woont dat niet in de randstad ligt.
Vegeet niet dat Half belgie bestaat uit Brabant (vandaar dat wij Noord-Brabant zijn, de andere veel grotere helft ligt onder de streep) en dat feitelijk half Bels dus gewoon al van ons is...quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:34 schreef fathank het volgende:
Wat mij betreft worden alle brabanders en limburgers verbannen naar belgië. Ga daar maar met een zachte G praten, dan hebben wij weer de ruimte onder de rioloen
Ik maak ooit nooit gebruik van die naam maar toch zijn het de leukste steden om in te wonen. Er gebeurt net wat meer.quote:Op woensdag 13 september 2006 01:21 schreef Blanchimont het volgende:
[..]
Wie wil er nou in de Randstad wonen? De naam alleen al.
Dat geloof ik best. Maar ik zou toch niet willen ruilen. Alles zo dicht op elkaar en dan die druktequote:Op woensdag 13 september 2006 01:23 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Ik maak ooit nooit gebruik van die naam maar toch zijn het de leukste steden om in te wonen. Er gebeurt net wat meer.
Goed juist, hoef je nooit zo ver te reizen.quote:
Houdoequote:Op woensdag 13 september 2006 01:29 schreef SwiffMeister het volgende:
Nog zoiets positiefs aan het Brabantse Houdoe:
Niet brabanders spreken het bijna allemaal verkeerd uit omdat ze de klemtoon verkeerd leggen.
Een wannabee-Brabander valt 9 van de 10 keer meteen door de mand.
De woorden Houdoe en Halleej kun je in elke taal, in elk land gebruiken.
Iedereen weet wat je bedoelt en iedereen weet dat je met die woorden iets positiefs zegt.
Ja idd, je wordt in elkaar geslagen, beroofd en wat al niet meer door allochtonen. Die wij gelukkig hier in brabant stukken minder hebben in verhouding.quote:Op woensdag 13 september 2006 01:23 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Ik maak ooit nooit gebruik van die naam maar toch zijn het de leukste steden om in te wonen. Er gebeurt net wat meer.
En gewoon achterom lopen in plaats van aanbellenquote:Op woensdag 13 september 2006 01:29 schreef SwiffMeister het volgende:
Nog zoiets positiefs aan het Brabantse Houdoe:
Niet brabanders spreken het bijna allemaal verkeerd uit omdat ze de klemtoon verkeerd leggen.
Een wannabee-Brabander valt 9 van de 10 keer meteen door de mand.
De woorden Houdoe en Halleej kun je in elke taal, in elk land gebruiken.
Iedereen weet wat je bedoelt en iedereen weet dat je met die woorden iets positiefs zegt.
quote:Op woensdag 13 september 2006 12:36 schreef benchMarc het volgende:
[..]
Ja idd, je wordt in elkaar geslagen, beroofd en wat al niet meer door allochtonen. Die wij gelukkig hier in brabant stukken minder hebben in verhouding.
Fijn jonge, zo'n grote stadNatuurlijk komt het hier in de grotere steden ook voor, maar nog altijd veel minder dan bijv rotterdam of amsterdam. Een en al ellende in die grote stinkende kutsteden. Doe mij maar lekker al deze dorpjes, waar dat aantal ratten nog laag is.
Oeh, ik krijg koude rillingen bij de gedachte dat ik zo zou praten.quote:Op woensdag 13 september 2006 12:50 schreef Remqo het volgende:
heerlijk zo'n rochelende harde G, zo eentje waar je huig tegen je gehemelte aan kietelt![]()
Ja inderdaad, de voordeur wordt bij ons thuis niet eens gebruikt. Iedereen komt gewoon achterom.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:38 schreef Blanchimont het volgende:
[..]
En gewoon achterom lopen in plaats van aanbellenTijd voor een tas koffie
"Een zachtere g vinden veel mensen lieflijker en beschaafder."quote:Op dinsdag 12 september 2006 22:54 schreef BrauN het volgende:
Uit een andere bron:
[..]
http://www.vanoostendorp.nl/fonologie/hardeg.html
Dus Randstedelingen, ga spelen man!Homo's!
lief en beschaafdquote:Op woensdag 13 september 2006 14:18 schreef jstn het volgende:
[..]
"Een zachtere g vinden veel mensen lieflijker en beschaafder."
Precies.
Marijnissen spreekt dan ook Algemeen Beschaafd Brabantsquote:Op dinsdag 12 september 2006 22:56 schreef BrauN het volgende:
[..]
Neem nou Marijnissen (niet letterlijk he deugniet!), die komt naar mijn idee toch redelijk beschaafd over en praat nog gewoon met zijn zachte 'G'.
Ik ben dus opgegroeid in Brabant, maar mijn ouders komen beiden van boven de rivieren, dus ik heb van huis uit niet meegekregen met een zachte G te praten. Af en toe hoor je 'm bij mij wel nog eens trouwens, of bepaalde uitdukkingen of woorden die ik op zijn Brabants zeg.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:09 schreef Aurelianus het volgende:
Maar zijn er dan echt mensen die bewust hun zachte 'G' afleren? Heb ze zelf nog niet meegemaakt. Maar ik kan me voorstellen dat je jezelf misschien automatisch een harde 'G' aanleert als je je jarenlang bevindt tussen randstadtuig.
Schiet me er net 1ntje te binnen: Sylvie Meisquote:Op woensdag 13 september 2006 15:09 schreef Aurelianus het volgende:
Maar zijn er dan echt mensen die bewust hun zachte 'G' afleren?
quote:Op woensdag 13 september 2006 00:01 schreef Sanne1805 het volgende:
[..]
zodat jij onze zakken makkelijk kunt rollen?
Ja, inderdaadquote:Op woensdag 13 september 2006 14:10 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Ja inderdaad, de voordeur wordt bij ons thuis niet eens gebruikt. Iedereen komt gewoon achterom.
In de grote stad kan dat niet om 2 redenen:
1. Te veel gaajes dat de mogelijkheid om achterom binnen te komen zou misbruiken
2. Ze hebben vaak geen achterom omdat iedereen zo dicht tegen elkaar aan woont dat er geen ruimte meer is om een poort naast het huis aan te leggen.
De ge mik in oe ore hét.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:48 schreef type_29 het volgende:
Ben blij dat er vanaf ben.
Vond het al niks toen ik er nog woonde.
Sommige waren echt te erg, 'wa zede gij' .
Zo erg was het bij gelukkig nooit geweest.
Himmel meuj eens!quote:Op woensdag 13 september 2006 18:24 schreef Brunette het volgende:
[..]
Uhuh
Daar ben ik ook achter gekomen![]()
Tilburg
![]()
Tilburgers
![]()
Dawg![]()
Ik ok nie.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:53 schreef DaMook het volgende:
Ik wil nooit van mijn brabants accent af.
quote:Op woensdag 13 september 2006 15:30 schreef Blanchimont het volgende:
[..]
Ja, inderdaad.
Uitlaatgassen, kleine parkjes, herrie, veel verkeer, etc. En dan nog trots zijn omdat ze in de stad wonen.
Hier wordt je gezellig van de weg gedrukt door een smerige tractor met een grote machine er achter die bezet is met scherpe messen of haken. En als je 's ochtends de raam open doe komt het aroma van stront je tegemoet.
Jij hebt blijkbaar een verkeerd beeld. De situatie die jij schetst heb je bijvoorbeeld in Brabantse steden zoals Tilburg ook. Maar in Zoetermeer weer bijvoorbeeld niet, dat in de Randstad ligt.quote:Op woensdag 13 september 2006 14:10 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Ja inderdaad, de voordeur wordt bij ons thuis niet eens gebruikt. Iedereen komt gewoon achterom.
In de grote stad kan dat niet om 2 redenen:
1. Te veel gaajes dat de mogelijkheid om achterom binnen te komen zou misbruiken
2. Ze hebben vaak geen achterom omdat iedereen zo dicht tegen elkaar aan woont dat er geen ruimte meer is om een poort naast het huis aan te leggen.
je moet ook houtoeeeeee zeggen, beetje gaylordstylequote:Op woensdag 13 september 2006 19:32 schreef TheWizz het volgende:
ook leuk hoe niet Brabanders houdoe zeggen. Op een of andere manier klinkt dat gewoon niet
Ik ga echt nooit weg uit Brabant
Ik zie het vaak genoeg gebeuren. Als jij het als ex-Brabander vaakt zegt nemen sommigen dat over.quote:Op woensdag 13 september 2006 19:32 schreef TheWizz het volgende:
ook leuk hoe niet Brabanders houdoe zeggen. Op een of andere manier klinkt dat gewoon niet
als brabanders het zeggen klinkt het wel wil je zeggen?quote:Op woensdag 13 september 2006 19:32 schreef TheWizz het volgende:
Woonplaats: Amsterdamquote:Op woensdag 13 september 2006 13:55 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]kneusje
volgens mij heb je zelfs nog nooit een marokkaan in het echt gezien
Ach, die lui witte krek nie wor da ze over praote. 'T is gewon afgunst da ze nie zo'n skon dialect hebbe en allemaal op mekaor lijke. En dan zo'n stel van dieje voile boitelaanders d'rbij, die krek zo klinke. Daor wilde tonnie bijheure. Ik nog nie misschien.quote:Op woensdag 13 september 2006 19:46 schreef densmee het volgende:
eej manne daar uit holland gullie moet nie zo mauwe
hier in het zuie (nederland) is het veul beter
en de randstad is al jillemaal klote
Ik ook niet, maar dan mag ik nog wel een hekel aan het gros (hanglui) van ze hebben. Ik lach wel weer in m'n vuistje wanneer er weer iemand door zo'n knaak kapotgeschoten isquote:Op woensdag 13 september 2006 19:58 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
ben er nog trots op ook
ik ben in ieder geval niet bang voor marokkanen zoals jij![]()
klopt,quote:Op woensdag 13 september 2006 20:03 schreef EricG het volgende:
In Den Bosch praat niemand met een zachte G.
quote:Op woensdag 13 september 2006 20:02 schreef benchMarc het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar dan mag ik nog wel een hekel aan het gros (hanglui) van ze hebben. Ik lach wel weer in m'n vuistje wanneer er weer iemand door zo'n knaak kapotgeschoten is
Dan ben jij stokdoof of je bent geen Bosschenaren tegengekomen.quote:Op woensdag 13 september 2006 20:03 schreef EricG het volgende:
In Den Bosch praat niemand met een zachte G.
Ik woon er aapquote:Op woensdag 13 september 2006 20:05 schreef BrauN het volgende:
[..]
Dan ben jij stokdoof of je bent geen Bosschenaren tegengekomen.
Omdat ze de klemtoon 9 vd 10 keer verkeerd leggenquote:Op woensdag 13 september 2006 19:32 schreef TheWizz het volgende:
zekers nie ge kunt doar niks anvangequote:Op woensdag 13 september 2006 19:54 schreef benchMarc het volgende:
[..]
Ach, die lui witte krek nie wor da ze over praote. 'T is gewon afgunst da ze nie zo'n skon dialect hebbe en allemaal op mekaor lijke. En dan zo'n stel van dieje voile boitelaanders d'rbij, die krek zo klinke. Daor wilde tonnie bijheure. Ik nog nie misschien.
Lekker overdreven maar idd Helmonders hebben wel een leuk accent.quote:
In welk opzicht komt Tilburgs anders over?quote:Op woensdag 13 september 2006 22:59 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Lekker overdreven maar idd Helmonders hebben wel een leuk accent.
Tilburgs daarentegen komt weer heel anders over:
Voor de niet kenners: Cursus Tilburgs door Ferry van der Zaande (vroeger beter bekend als Berry van den Bebber, bekend van "Doe mènnuh mexicanow!"
Ook dit nummer is heel bekend, en van dezelfde artiest
quote:Op donderdag 14 september 2006 09:43 schreef JDude het volgende:
Goed topic, BrauN.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |