"Een zachtere g vinden veel mensen lieflijker en beschaafder."quote:Op dinsdag 12 september 2006 22:54 schreef BrauN het volgende:
Uit een andere bron:
[..]
http://www.vanoostendorp.nl/fonologie/hardeg.html
Dus Randstedelingen, ga spelen man!Homo's!
lief en beschaafdquote:Op woensdag 13 september 2006 14:18 schreef jstn het volgende:
[..]
"Een zachtere g vinden veel mensen lieflijker en beschaafder."
Precies.
Marijnissen spreekt dan ook Algemeen Beschaafd Brabantsquote:Op dinsdag 12 september 2006 22:56 schreef BrauN het volgende:
[..]
Neem nou Marijnissen (niet letterlijk he deugniet!), die komt naar mijn idee toch redelijk beschaafd over en praat nog gewoon met zijn zachte 'G'.
Ik ben dus opgegroeid in Brabant, maar mijn ouders komen beiden van boven de rivieren, dus ik heb van huis uit niet meegekregen met een zachte G te praten. Af en toe hoor je 'm bij mij wel nog eens trouwens, of bepaalde uitdukkingen of woorden die ik op zijn Brabants zeg.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:09 schreef Aurelianus het volgende:
Maar zijn er dan echt mensen die bewust hun zachte 'G' afleren? Heb ze zelf nog niet meegemaakt. Maar ik kan me voorstellen dat je jezelf misschien automatisch een harde 'G' aanleert als je je jarenlang bevindt tussen randstadtuig.
Schiet me er net 1ntje te binnen: Sylvie Meisquote:Op woensdag 13 september 2006 15:09 schreef Aurelianus het volgende:
Maar zijn er dan echt mensen die bewust hun zachte 'G' afleren?
quote:Op woensdag 13 september 2006 00:01 schreef Sanne1805 het volgende:
[..]
zodat jij onze zakken makkelijk kunt rollen?
Ja, inderdaadquote:Op woensdag 13 september 2006 14:10 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Ja inderdaad, de voordeur wordt bij ons thuis niet eens gebruikt. Iedereen komt gewoon achterom.
In de grote stad kan dat niet om 2 redenen:
1. Te veel gaajes dat de mogelijkheid om achterom binnen te komen zou misbruiken
2. Ze hebben vaak geen achterom omdat iedereen zo dicht tegen elkaar aan woont dat er geen ruimte meer is om een poort naast het huis aan te leggen.
De ge mik in oe ore hét.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:48 schreef type_29 het volgende:
Ben blij dat er vanaf ben.
Vond het al niks toen ik er nog woonde.
Sommige waren echt te erg, 'wa zede gij' .
Zo erg was het bij gelukkig nooit geweest.
Himmel meuj eens!quote:Op woensdag 13 september 2006 18:24 schreef Brunette het volgende:
[..]
Uhuh
Daar ben ik ook achter gekomen![]()
Tilburg
![]()
Tilburgers
![]()
Dawg![]()
Ik ok nie.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:53 schreef DaMook het volgende:
Ik wil nooit van mijn brabants accent af.
quote:Op woensdag 13 september 2006 15:30 schreef Blanchimont het volgende:
[..]
Ja, inderdaad.
Uitlaatgassen, kleine parkjes, herrie, veel verkeer, etc. En dan nog trots zijn omdat ze in de stad wonen.
Hier wordt je gezellig van de weg gedrukt door een smerige tractor met een grote machine er achter die bezet is met scherpe messen of haken. En als je 's ochtends de raam open doe komt het aroma van stront je tegemoet.
Jij hebt blijkbaar een verkeerd beeld. De situatie die jij schetst heb je bijvoorbeeld in Brabantse steden zoals Tilburg ook. Maar in Zoetermeer weer bijvoorbeeld niet, dat in de Randstad ligt.quote:Op woensdag 13 september 2006 14:10 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Ja inderdaad, de voordeur wordt bij ons thuis niet eens gebruikt. Iedereen komt gewoon achterom.
In de grote stad kan dat niet om 2 redenen:
1. Te veel gaajes dat de mogelijkheid om achterom binnen te komen zou misbruiken
2. Ze hebben vaak geen achterom omdat iedereen zo dicht tegen elkaar aan woont dat er geen ruimte meer is om een poort naast het huis aan te leggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |