| tong80 | zondag 10 september 2006 @ 19:30 |
| Ik ben een leek. Maar het lijkt mij dat als je zoveel WK's en grand-prix wint, zoals hij, dat er weinig discussie over zou moeten zijn. Of speelt er meer, en had ie geluk jarenlang in de beste wagen te mogen rijden terwijl de rest niet aan de Ferrari kon tippen ? Is ie beter dan Fangio, Jacky Steward, Fittipaldi, Lauda, Prost of Senna ? | |
| kriele | zondag 10 september 2006 @ 19:31 |
| Ja, hij is de allerbeste. | |
| ivetje | zondag 10 september 2006 @ 19:33 |
| Beide, hij is de beste maar ook omdat ie bij de beste club reed | |
| #ANONIEM | zondag 10 september 2006 @ 19:35 |
| Lastig vergelijken, omdat een aantal factoren meespelen. Zo waren er in de jaren 70/80 veel meer teams die een goede wagen hadden, en was de betrouwbaarheid een stuk minder. Hierdoor was het toen makkelijker om een race te winnen, maar moeilijker om er veel te winnen. In 1982 waren er geloof ik in één jaar 11 verschillende GP-winnaars. Tegenwoordig heb je 4 of 5 jaar nodig voordat je er zoveel hebt. Aan de andere kant kun je stellen dat het de verdienste van Schumacher was dat de Ferrari zo goed was. Niet onbelangrijk bij de aantallen punten/overwinningen is het aantal races. Ten tijde van Fangio maar 6 of 7 races per jaar. De winnaar kreeg maar 8 punten, en alleen de eerste 6 kregen punten. Dus dat vertekent ook nog eens allemaal. Voor aantal pole positions heeft Senna trouwens een erg goed track-record, met ongeveer 50% poles, terwijl hij lang niet altijd in de beste wagen reed. | |
| CloseToTheEdge | zondag 10 september 2006 @ 19:39 |
| Nee. slotje. | |
| tong80 | zondag 10 september 2006 @ 19:40 |
| Is het aantal pole positions niet te vergelijken met het tijdrijden bij het wielrennen waar je alleen moet presteren, zonder interventie van je opponenten ? | |
| Panick | zondag 10 september 2006 @ 19:41 |
| Nee, z'n onsportieve gedrag heeft daarvoor gezorgd. Hoeveel hij ook zou winnen, de beste is hij niet. | |
| 2Mini | zondag 10 september 2006 @ 20:02 |
quote: | |
| dwerg | zondag 10 september 2006 @ 20:03 |
| Ik zal Damon Hill even bellen om hem deze vraag te stellen. | |
| CloseToTheEdge | zondag 10 september 2006 @ 20:05 |
quote:Neen, de laatste jaren (ik weet niet hoeveel) is de kwalificatie meer deel geworden van de race, omdat de hoeveelheid benzine aan het eind van de kwali meegenomen wordt aan het begin van de race. Dus je kunt wel een pole-position rijden met een bijna lege wagen, maar dan verlies je je koppositie en je race na luttele ronden (omdat je met een bijna lege tank rondrijdt). De snelste auto-rijdercombinatie staat daarom dus niet automatisch op pole. Dit valt natuurlijk te betwisten, omdat 80% van het rijdersveld ongeveer dezelfde taktiek bezigt in de race. | |
| Toffe_Ellende | zondag 10 september 2006 @ 20:06 |
| Ach, Formule 1... als iedereen nou dezelfde auto had... dan zou je het zeker kunnen weten. Ik vermoed van wel. | |
| Panick | zondag 10 september 2006 @ 20:07 |
quote:Villeneuve weet er ook nog wel wat van, gok ik. | |
| Hyperdude | zondag 10 september 2006 @ 20:11 |
| Niet de beste. Paar betere kandidaten, volgorde willekeurig: Senna Fangio Nuvolari Gilles Villeneuve Niki Lauda Of John Surtees Wereldkampioen op Motor en in de Formule 1 | |
| kansloze_dertiger | zondag 10 september 2006 @ 20:13 |
| Senna was de beste ooit, gevolgd door Fitipaldi. Mich rijdt in een auto die zó goed is dat zelfs Verstappen daarmee een podiumplaats zou halen. De auto gecombineerd met een bovengemiddelde coureur zorgt voor onoverwinnelijkheid. | |
| rubbereend | zondag 10 september 2006 @ 20:24 |
| absoluut de beste! Won zn eerste kampioenschap in een auto die minder was dan de Williams dat jaar. En qua onsportieve acties....... daar had Senna ook een handje van. | |
| Leatherface | zondag 10 september 2006 @ 20:32 |
| Qua prestaties absoluut de beste. Qua charisma zullen sommigen waarschijnlijk zeggen Senna of Prost, maar 7 wereldtitels spreken voor zich. | |
| CloseToTheEdge | zondag 10 september 2006 @ 20:36 |
| Ik denk dat Jim Clark ook wel boven Schumacher gerekend mag worden. In een tijd dat een tiental coureurs meestreden om de wereldtitel heeft hij 2 titels vergaard en 2 titels nipt verloren door pech. Veel van zijn collega-coureurs vonden hem de beste van zijn tijd. Maar ja, in die periode had men meer respect voor elkaar. Als Schumacher in de jaren '60 had geraced zoals hij in de afgelopen 15 jaar had geraced (met gevaar voor andermans leven) was hij al minstens 10 keer dodelijk verongelukt. | |
| #ANONIEM | zondag 10 september 2006 @ 20:38 |
quote:Is dat niet wat Stewart ook gezegd heeft? Dat Schumacher teveel foutjes maakt, en dat als coureurs in zijn tijd zulke foutjes maakten, ze zeker flinke ongelukken zouden krijgen. | |
| maril | zondag 10 september 2006 @ 20:42 |
Senna | |
| CloseToTheEdge | zondag 10 september 2006 @ 20:43 |
| Ik dacht dat Lauda ook wel 'ns zoiets gezegd had. Maar Stewart zou ook wel kunnen, hij was degene die eind jaren 60 meer veiligheid in de f1 wou, in tegenstelling tot het gros van de rest van het racersveld. | |
| CloseToTheEdge | zondag 10 september 2006 @ 21:13 |
quote:Ik wil mijn mening ietwat nuanceren. Van alle rijders van de afgelopen jaren is Schumacher de meest constante factor geweest. Van 1994 tot heden heeft hij altijd meegedaan om het wereldkampioenschap (m.u.v. de tweede helft van 1999). Hij stond altijd garant voor spektakel en in tegenstelling tot een paar andere coureurs (broertje Ralf, Villeneuve) had hij altijd de wil om te winnen. Maar.... Wat mij het meeste tegenstond aan de beste man was de manier waarop hij wou winnen. Onder druk heeft hij de nodige steekjes laten vallen. Nu zullen jullie denken: Iedereen laat toch wel eens een steekje vallen? Jawel, maar als Schumacher een steekje liet vallen werd er soms ook iemand anders de dupe van, zodat het vaak in zijn voordeel beslecht werd. Ook qua racer vond ik hem niet echt veel beter dan de rest. 75% van zijn races heeft hij gewonnen dankzij het tactische brein van Ross Brawn en co. of door een superieure wagen. En dat hij zo goed een race kon "lezen" is daarom ook wat overdreven: de race werd hem "voorgelezen". Voor mij waren seizoenen '95, '96, '98, 2000 en 2003 zijn beste, omdat hier de echte vechtlust van Schumi het mooist naar voren kwamen, terwijl hij niet in een superieure auto reed. Ik ben nooit fan geweest van Schumacher en ik zal het ook nooit worden. Al zijn records zullen nog jarenlang in de geschiedenisboeken staan, al kun je je afvragen wat de waarde van statistieken zijn. Formule 1 is nu en coureurs komen en gaan. Wie denkt er nu nog aan Hill of Hakkinen als hij een grand prix zit te kijken. Het zijn niet de minste namen, maar tegenwoordig zijn ze slechts statistieken. Bij statistieken voel je geen emoties. Het zijn slechts cijfertjes. Ik kijk f1 sinds '94, en de gedachte dat hij er straks niet meer bij zal zijn is vreemd. Maar als ik ga kijken naar de start van eerste grand prix van volgend jaar is Schumacher alweer verleden tijd, net als Hill en Hakkinen. | |
| SaintOfKillers | zondag 10 september 2006 @ 21:16 |
| Ik weet niet zeker of ie de beste ooit is. Ik vind 'm wel beter dan bijvoorbeeld Senna, die was in één rondje ongetwijfeld beter, maar het gaat over een hele race, een heel seizoen en daar heeft Schumacher meer bereikt dan Senna, die laatste heeft ook genoeg seizoenen in competitieve topwagens gereden en zelfs een wereldtitel verloren aan een teamgenoot, hoe kun je dan eigenlijk de beste zijn? | |
| Gitanki | zondag 10 september 2006 @ 21:19 |
quote:Die titel heeft Senna dan ook verloren omdat zijn teamgenoot Senna van de baan duwde. Senna kon doorrijden, won, maar werd gediskwalificeerd, waarin vermoedelijk ook de franse FIA baas Balestre in meespeelde (die partij trok voor teamgenoot alain Prost), die Senna ook eens na een pole - position op de vuile lijn liet starten. Maar vergelijken blijft lastig in de F1.. zeker omdat de auto's veranderen (vroeger had je nog meer stuurmanskunsten nodig, je moest zelf schakelen) en dankzij de verschillen tussen de wagens.. Met wielrennen mag het bijvoorbeeld duidelijk zijn dat Eddie Merckx de beste allertijden is.. | |
| #ANONIEM | zondag 10 september 2006 @ 21:24 |
quote:Het jaar daarvoor won Senna de titel terwijl hij minder punten had dan Prost, omdat er aftrekresultaten waren. quote:Dat laatste is idd overduidelijk. | |
| Sidekick | zondag 10 september 2006 @ 21:25 |
| Schumi past in het rijtje Michael Jordan, Lance Armstrong, Tiger Woods, Pete Sampras, Rintje Ritsma. De ultieme sportmannen die na een decenium dominantie een icoon van de sport zijn geworden. | |
| Zwansen | zondag 10 september 2006 @ 21:28 |
quote:Schumacher met Jordan vergelijken. | |
| #ANONIEM | zondag 10 september 2006 @ 21:28 |
quote: [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2006 21:29:15 ] | |
| Zwansen | zondag 10 september 2006 @ 21:31 |
quote:Merckx was de beste ooit, maar een icoon voor het wielrennen is hij nu niet echt meer, Armstrong denk ik wel. | |
| SaintOfKillers | zondag 10 september 2006 @ 21:34 |
quote:Ik bedoelde vooral dat je van de beste aller tijden (de optie Senna dan) op zijn minst zou verwachten dat hij zijn teamgenoten zou domineren, niet dat hij over ' t algemeen gewoon de gelijke van iemand als Prost was (al is Prost natuurlijk ook geen doetje). | |
| #ANONIEM | zondag 10 september 2006 @ 21:35 |
quote:Dan verschillen we van mening, ik zou er graag op doorgaan, maar daar gaat het hier niet over | |
| tong80 | zondag 10 september 2006 @ 21:37 |
quote:Rintje Ritsma, de man die nooit Olympisch goud won | |
| Zwansen | zondag 10 september 2006 @ 21:37 |
quote:Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, maar vraag eens een willekeurig persoon om een wielrenner te noemen, wedden dat ze Armstrong als eerste noemen? | |
| tong80 | zondag 10 september 2006 @ 21:38 |
quote:Pardon ? Door één Tour overwinning meer. Ken je het palmares van Merckx wel ? | |
| #ANONIEM | zondag 10 september 2006 @ 21:38 |
quote:Ja, dat snap, ik reageerde ook niet op jou, maar op Gitanki. Dat Senna won doordat resultaten geschrapt werden, is natuurlijk eerder een extra argument dat hij zijn temagenoot niet kon domineren. Senna zat natuurlijk wel met de andere grote uit zijn tijd in één team, terwijl teamgenoten van Schumacher altijd ondergeschikt aan hem waren, behalve in zijn eerste jaar bij Benetton, waar hij samen met Piquet reed. Dus dat pleit weer tegen Schumacher: zijn teamgenoten moesten voor hem aan de kant. | |
| #ANONIEM | zondag 10 september 2006 @ 21:39 |
quote:Jij ook niet zo te zien | |
| tong80 | zondag 10 september 2006 @ 21:40 |
quote:Ja noem een willekeurig iemand om een voetballer te noemen momenteel zeggen ze Klaas jan Huntelaar. Die is dus een groter icoon dan Pele ? | |
| SaintOfKillers | zondag 10 september 2006 @ 21:40 |
| Armstrong is pas een jaar weg en eigenlijk al grotendeels vergeten. In de Tour viel het op dat er geen dominante ploeg was, voor de rest wordt hij hoegenaamd door niemand gemist, eigenlijk werd onze Janneman meer gemist. Zoiets gebeurt natuurlijk niet met een icoon die naam waardig. Maar ontopic, als er iemand groter was, dan vermoed ik ook dat het iemand als Jim Clark zou zijn. | |
| tong80 | zondag 10 september 2006 @ 21:40 |
quote:Leg eens uit ? | |
| rubbereend | zondag 10 september 2006 @ 21:40 |
quote:Armstrong was een icoon voor de Tour, voor de rest reed hij veel te weinig | |
| rubbereend | zondag 10 september 2006 @ 21:41 |
quote:Armstrong won 7 maal de Tour en Merckx 5 maal. dus 2 meer. | |
| Zwansen | zondag 10 september 2006 @ 21:47 |
quote:uit mn hoofd: Mercks won 5 maal de Tour + 35 etappes, in 69,70,71,72 en 74. Hij won de Giro 5 maal en in 73 de Vuelta. Hij won 5 maal Luik Bastenaken Luik, 7 maal Milaan San Remo, werd 4 maal wereldkampioen (inc 1 bij de amateurs), hij won verder nog 2 maal Parijs Roubaix en 2 maal Ronde van Vlaanderen. Hij won nog 1 maal de Amstel Gold Race en had eens het werelduurrecord. Kortom, ik weet dat Merckx met afstand de beste aller tijden is, maar het gaat nu om iconen. | |
| Gitanki | zondag 10 september 2006 @ 21:47 |
quote:klopt, ik wil ook niet zeggen dat Senna de allerbeste F1 coureur ooit is, maar toch zeker één van de allergrootsten, maar Alain Prost noem ik in elk geval ook niet tot de beste, aangezien hij een kluns was in de regen.. Maar goed, het blijft onmogelijk te vergelijken, Jim Clark bijvoorbeeld verongelukte dankzij een klapband waarbij ie de bossen invloog, om maar even te zeggen hoe veilig het destijds was | |
| tong80 | zondag 10 september 2006 @ 21:53 |
| De veiligheid is idd zwaar verbeterd. 30 jaar geleden had Schumacher nooit gedurft z'n wagen dwars op de baan te zetten om in de training Alonso te stoppen. | |
| tong80 | zondag 10 september 2006 @ 21:54 |
| Zijn er meer oudjes hier die live zagen dat Williamson levend verbrande tijdens de Grand Prix van Zandvoort ? | |
| Gitanki | zondag 10 september 2006 @ 21:56 |
quote:M'n vader heeft Piers courage ooit live in rook op zien gaan, niet prettig | |
| LedZep | zondag 10 september 2006 @ 21:58 |
quote:Hier ben ik het wel mee eens, maar: "Ook qua racer vond ik hem niet echt veel beter dan de rest. 75% van zijn races heeft hij gewonnen dankzij het tactische brein van Ross Brawn en co. of door een superieure wagen. En dat hij zo goed een race kon "lezen" is daarom ook wat overdreven: de race werd hem "voorgelezen"." Ook Schumacher heeft een groot aandeel gehad in de "weg van flop naar top" van Ferrari. Natuurlijk samen met Brawn en consorten, maar een sterke coureur + een sterk team = succes. | |
| #ANONIEM | zondag 10 september 2006 @ 22:06 |
quote:In dat geval: quote: | |
| Slungel | zondag 10 september 2006 @ 22:08 |
| ik vind hem gewoon de beste van wat ik 20 jaar F1 heb gezien, wat moet ik met Raikkonen als vervanger van Schumi, een grijze muis met de uitstraling van een diepvries, die zijn eigen naam niet een in het engels kan uitspreken. het vertrek van schumi ervaar ik als een groot verlies voor de F1 | |
| HassieBassie | zondag 10 september 2006 @ 22:12 |
quote:Das de enige keer ooit dat mn moeder naar een circuit is geweest. Door de lucht van het verbrande lijk heeft ze nu nog steeds geen zin om te barbequen | |
| Gitanki | zondag 10 september 2006 @ 22:17 |
quote:Coureurs met een echte uitstraling ontbreken inderdaad, het zijn vooral verwende rijkelui zoontjes of mediapoppen. En Kimi moeten ze inderdaad verplichten fatsoenlijk te gaan praten, anders elke race achteraan starten | |
| Zwansen | zondag 10 september 2006 @ 22:21 |
quote:Dus iemand in Belgie zal ook Huntelaar zeggen? Of in Amerika? | |
| Light | zondag 10 september 2006 @ 22:22 |
quote:Kimi heeft dan ook geen engelse naam. Schumi heeft het geluk dat z'n naam in het duits en in het engels voorkomt, iig qua schrijfwijze. quote:Dat is het ook, maar Schumi gaat de F1 niet helemaal verlaten. Hij blijft gewoon bij Ferrari, in een andere functie. | |
| tong80 | zondag 10 september 2006 @ 22:37 |
quote:In Amerika zeggen ze inderdaad Armstrong. Maar vraag in Amerika wie de beste voetballers allertijden zijn zeggen ze : Pele Mia Ham en Alexyel Lalas | |
| Fir3fly | zondag 10 september 2006 @ 22:40 |
| Schumacher is de beste ooit. Geen discussie over mogelijk. Hij had dan wel de beste auto, maar die heeft ie bijna letterlijk zelf opgebouwd. Verder is dit nogal een zinloze discussie, want tijdperken kun je gewoon niet vergelijken. Schumi was in ieder geval de beste van de laatste 10/12 jaar. | |
| WEST | zondag 10 september 2006 @ 22:46 |
| nee want je kunt schumacher en fangio niet vergelijken met senna of prost dus niemand zou dat weten. | |
| WEST | zondag 10 september 2006 @ 22:49 |
quote:tong dat | |
| #ANONIEM | zondag 10 september 2006 @ 22:52 |
| Groot coureur, maar 1 van de meest onsportieve sporters ooit. | |
| HPoi | zondag 10 september 2006 @ 22:55 |
| Ja. | |
| WEST | zondag 10 september 2006 @ 23:00 |
quote:eens | |
| rubbereend | zondag 10 september 2006 @ 23:06 |
quote:ja, maar lopen er meer van rond in de F1. Senna, Alonso etc. etc. | |
| tong80 | zondag 10 september 2006 @ 23:17 |
quote:Doe ik altijd bij actualiteiten stond er nu niet bij stil. Sorry als het je heeft gestoord. | |
| vosss | zondag 10 september 2006 @ 23:41 |
quote:Ik durf te beweren dat als Jos in Kubica's auto had gezeten dattie had gewonnen | |
| maril | zondag 10 september 2006 @ 23:47 |
quote:Ik zie wel wat zwartwit/ kleur ook beelden van 2 vuurzee,s waarvan ik Nikki Lauda mij het meeste bij staat. ps ik heb geen moeite met je vraag! jou tong is je handtekening dat weet indereen! | |
| Joene | maandag 11 september 2006 @ 10:32 |
| Ja, Absoluut hij is en blijft de allerbeste. ik zal hem missen als coureur mijn held wat doe je | |
| Rory78 | maandag 11 september 2006 @ 10:38 |
| Hangt ervan af wat je verstaat onder "de beste". De meest succesvolle? Dat zeker, zonder kijf, maar als je het predikaat "beste" op je naam wil schrijven, moet je er voor terugdeinzen om de alles-of-niets-grens te willen overschrijden. Die grens heeft Schumi vaak overschreden en dat kostte hem heel veel respect. Daarom zal hij waarschijnlijk nooit als "de beste" gekozen worden. | |
| 4-elements | maandag 11 september 2006 @ 11:03 |
| Qua cijfers is Schumacher natuurlijk met afstand de beste allertijden. Maar de beste ooit? Dat is onmogelijk te zeggen. Je kunt een coureur van nu niet vergelijken met een coureur uit de jaren vijftig. De omstandigheden waren heel anders en bovendien werden er vroeger veel minder races verreden. Dat Schumacher een van de grootste is, dat staat wel vast. Hij mag aanschuiven in het rijtje met o.a. Nuvolari, Fangio, Clark, Stewart, Prost en Senna. | |
| WEST | maandag 11 september 2006 @ 11:05 |
| [quote][b]Op maandag 11 september 2006 10:32 schreef Joene het allebeste is wat overdreven maar de 2 boven mijn post hebben het al gezegt en zo is het ook wel een klein beetje | |
| horstjan | maandag 11 september 2006 @ 12:26 |
| Stirling Moss misschien? | |
| TimoBasso | maandag 11 september 2006 @ 13:11 |
| Gilles Villeneuve .. 100% zeker | |
| Scottie2000 | maandag 11 september 2006 @ 19:55 |
| Ach.... als ie weg is van de baan, wordt het weer leuk om naar de F1 te kijken. Had die rotkop al veel te vaak gezien, dus de laatste jaren maar niet meer gekeken. | |
| Sally | maandag 11 september 2006 @ 22:52 |
quote:Helemaal mee eens: we onthouden de cijfertjes, mede omdat die nog in boekjes na te lezen zijn. En ik persoonlijk zal Michael Schumacher herinneren als een 'recordbreker'. Net zoals ik Lance Armstrong mij zal herinneren: een recordaantal Tour de Frances. Maar Lance heeft voor mij nog een dimensie, die Schumacher niet heeft. Dat is namelijk een sportman die een ziekte overwon, en na eerder al de Tour gewonnen te hebben, dat resultaat een paar jaar later - na een periode van hard terug knokken en herstellen - nóg eens een paar keer achter elkaar wist te behalen! Ook al is daar veel discussie om en over geweest ('doping' of medicijnen? wel of toch niet?) Overigens is een ziekte als kanker in mijn leven iets waar ik veel over heb geleerd, zowel in de schoolbanken als in het leven om mij heen. Met dat in mijn achterhoofd vind ik de actie van Lance Armstrong - de gele 'Live Strong'-armbandjes - erg goed. Er is gewoon veel geld nodig voor onderzoek! Ik mocht een paar jaar geleden zelf onderzoek ernaar doen, dus ik weet hoeveel tijd en moeite (en geld) ermee gemoeid kan zijn. Helaas is mijn bandje na een paar jaar intensief dragen stuk gegaan... Maar goed, om terug te komen op Michael Schumacher: Nee, ik heb de man nooit gemogen. Zijn kop stond me niet aan, en zijn gebrekkige Engels in het begin en later de stomme herhalingen van Engelse woorden die hij blijkbaar het best kon uitspreken maar die eigenlijk nergens op slaan (ik doel op "Obviously" en "Nevertheless") bij de persconferenties haalde het bloed onder m'n nagels vandaan. Met een aantal lullige acties en reacties en natuurlijk de eeuwige Duitse Mazzeltjes heeft hij zich absoluut niet geliefder bij me gemaakt.... En dan maakte hij als klap op de vuurpijl óók nog eens een reclamespotje voor Lóreal shampoo... Een arrogantere kop hadtie niet kunnen trekken met dat handje door z'n haar halen..... Blèèch! Maar als je vraagt "Is/was M.S. de beste ooit?" dan kan ik alleen maar antwoorden dat ook ik pas sinds 1994 de F1 een beeeetje aan 't volgen ben. Ik kan mij de crash van Ayrton Senna herinneren. Eén van mijn eerste momenten van bewust Formule 1-uitzendingen volgen. Ik zat in mijn studieboeken te leren terwijl de tv op de achtergrond aanstond, en je moest wel blijven kijken naar de herhalingen van het ongeluk..... Ik heb later de cd met de muziek van Ayrton gekocht (A Tribute to Ayrton Senna, 2004) en ik vond het net zo ontroerend als de actie van Lance Armstrong. Open, eerlijk, onbaatzuchtig, voor het goede doel. En helaas kan ik zoiets niet van ene Michael Schumacher zeggen.......................................... Hopelijk nog niet, want hij heeft nog kansen genoeg, zou ik zo zeggen. quote:Ikzelf heb nu het idee dat Schumacher gestopt is op z'n hoogtepunt. Met steeds luider roepende vrouw en kinderen aan de zijlijn, gaat des mans geweten knagen, lijkt me. En ik kan me erg goed voorstellen dat hij wilde niet wachten totdat hem iets ergs overkomt zoals Senna, Ratzenberger en anderen die het leven lieten of gewond raakten binnen de autosport. Als je al 241 (?) Grand Prix hebt gereden zonder al te grote brokken, dan is het statistisch gezien een steeds groter wordende kans dat er wèl iets gebeurt, toch? Ik ben benieuwd met welk gevoel ik het komende seizoen zal kijken. Vreemd? Nee: niet het goede woord. Ik denk dat het me niet veel kan schelen. Misschien ben ik zelfs wel blij....... VOLTOOID verleden tijd. Neemt niet weg dat ik de komende 3 races met meer interesse blijf volgen, want de stand in het kampioenschap is nu wel HEEL ERG spannend! [ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 11-09-2006 22:56:48 (typo\'s) ] | |
| LedZep | maandag 11 september 2006 @ 23:04 |
| Al rijd je 500 GP's zonder ongelukken, dan is de kans op een fataal ongeluk voor elke volgende race nog steeds even groot hoor | |
| CloseToTheEdge | dinsdag 12 september 2006 @ 18:33 |
quote:Haha, ja, dat gebrekkige Engels. Vooral als Schumacher zijn zin begon met "Honestly, ..." dan wist je al dat er daarna kon ophouden met luisteren, want er kwam nooit iets eerlijks uit. | |
| allied | dinsdag 12 september 2006 @ 20:00 |
| beste nee...wel erg goed maar had/heeft ook het beste materiaal,zet hem in een midland en ook hij bakt er niet veel van. goeie coureur met helaas soms nare trekjes/truukjes ben wel blij dat ie er mee stopt,zien we dat gezicht een stuk minder. [ Bericht 7% gewijzigd door allied op 12-09-2006 20:06:03 ] | |
| Soul79 | dinsdag 12 september 2006 @ 23:41 |
| All-round was hij een van de allerbeste en misschien de meest constante. De meeste coureurs zijn maar een paar jaar top, zoals Hakkinen. Schumacher rijdt nu al meer dan 10 jaar op het hoogste niveau en dat zegt wel iets over hoe hij het vak beheerst. Zijn beste jaar vond ik 1997, toen zijn Ferrari nog niet top was en hij geen wereldkampioen werd, maar telkens als de omstandigheden vroegen om extra klasse dan kon hij dat brengen. Ik vond hem toen indrukwekkender dan in de jaren dat hij steeds kampioen werd. Voor zover ik me kan herinneren presteerde hij het best onder nadelige omstandigheden, bv. met een mindere auto of met regen. Dan kon hij opeens exploderen en geniaal zijn, misschien juist omdat er dan geen druk bij hem lag. Keerzijde daarvan was dat hij dus slecht tegen druk kon: als hij de beste papieren had om te winnen en iedereen dat van hem verwachtte, verkrampte hij. Dat is hem tegen Hakkinen een paar keer overkomen. Op 1 rondje was Senna denk ik de beste, 65 poles is abnormaal. Maar Senna was grillig, Schumacher niet. Schumacher leek wat dat betreft meer op Prost, niet echt een hoogvlieger maar heel slim, ook op technisch vlak. En verder terug naar Piquet, Lauda etc. kan ik niet beoordelen. Wat trouwens zelden wordt genoemd maar ik wel bewonderenswaardig vind, is zijn overstap naar Ferrari in 1995. In die tijd was Ferrari diep gezonken en iemand als Senna durfde die overstap niet aan. Die wilde alleen in de beste auto rijden en ging dus naar Williams. Schumacher durfde wel in een mindere auto te stappen en hij heeft Ferrari weer aanzien gegeven (andersom natuurlijk ook) en daar heeft de F1 als geheel ook van geprofiteerd. | |
| Soul79 | dinsdag 12 september 2006 @ 23:43 |
quote:En dat is dus niet waar, in de beginjaren van Ferrari reed hij in een middelmatige wagen en toch was hij bij vlagen steengoed. Met minder materiaal lag er geen druk bij hem en juist vanuit zo'n underdog-positie was hij op zijn best. | |
| PogueMahone | woensdag 13 september 2006 @ 17:11 |
quote:de ferrari van toen was natuurlijk wel een stuk beter dan de midland van nu. Schumi zou ook niet veel kunnen met een midland. Hij moet een goede auto hebben (net als iedereen), kijk maar naar vorig jaar toen hij ook een baggerwagen had. en ik ga hem niet missen | |
| wimderon | woensdag 13 september 2006 @ 17:48 |
quote:Vorig jaar werd hij met die baggerwagen wel 3e in het kampioenschap (Barrichello 8e). Ok, hij kreeg de race in de VS weliswaar kado, maar hij viel ook dubbel zo vaak uit door problemen met de wagen dan de concurrentie. Gewoon een prima prestatie dus vorig jaar. Overigens miste hij in '99 ook een goede kans op de titel door de zware crash op Silverstone, toen teamgenoot Irvine uiteindelijk op 2 punten van Hakkinen eindigde... | |
| SaintOfKillers | woensdag 13 september 2006 @ 18:38 |
quote:Volgens mij zou Schumi in een Midland punten halen. Niet in elke race en niet veel, maar hij zou er volgens mij wel in slagen. | |
| Ratatosk | woensdag 13 september 2006 @ 18:53 |
| Nee, niet de beste, we één van de betere. Ik wil iedereen er trouwens even aan herinneren dat Ferrari in 1996 helemaal niet zo slecht was als er geroepen wordt. 1995 was middelmatig voor Ferrari, maar het hele jaar bespaarde het team op de wagen van '95 om aan die van '96 te werken. In '96 was de Ferrari enkel ondergeschikt aan de Williams. Mag ik er bovendien ook even op wijzen dat de acties in '94, '97, enzovoort van Schumacher niet te vergelijken zijn met Senna in Japan. Niet dat ik Senna wil goedpraten, maar de hele historie met Balestre schijnt een ander ligt op zijn zaak. In het kort, bij Senna liepen de emoties te hoog op, terwijl Schumacher het berekend deed. Waarom ik Schumacher niet de beste vindt? Ten eerste natuurlijk is er zijn veelvuldig onsportief gedrag. In mijn ogen is de beste ook een groot kampioen, niet enkel een veelwinner. Bovendien maakt hij teveel fouten, vooral wanneer hij onder druk staat. Ook heeft hij het geluk gehad een erg zwakke generatie om hem heen te hebben, Hill, Hakkinen en Jacques Villeneuve zijn degelijke rijders, maar geen volwaardige tegenstand. Vooral binnen zijn eigen team heeft hij nooit echt enige concurrentie gekend. Ook is het in deze moderne tijd moeilijk uit te maken hoeveel nu aan de rijder zelf te danken is, vroeger bepaalde de auto ook veel, maar nu komt er nog veel meer bij kijken. Zonder Ross Brawn was Schumacher nooit zo ver gekomen. Ik denk dat Schumacher te vergelijken is met Stewart. Sir Jacky was ook niet de snelste maar wist als geen ander een winnende combinatie te onderhouden, daar ligt (al vind ik het niet leuk om toe te geven) Schumachers grootste talent en het zal hem de geschiedenisboeken doen ingaan als statisch de beste. In mijn ogen: De slimste: Alain Prost, Jacky Stewart, Michael Schumacher, Niki Lauda De snelste: Ayrton Senna, Gilles Villeneuve, Stefan Beloff, Ronnie Peterson De beste: Juan Manuel Fangio: revolutioneerde Formule 1 qua rijstijl en won 5 wereldtitels in zijn nadagen, zonder WW2 had alles mogelijk geweest. Jimmy Clark: Zijdenzachte wagenbeheersing, zolang de auto het hield won Clark zowat alles wat er te winnen viel Mario Andretti: sucessen aan beide kanten van de Atlantische oceaan, in korte en endurance races, en in vijf decennia, Andretti is de ultieme allrounder maar de allerbeste ooit (hoewel je generaties niet mag vergelijken) was in mijn opzicht zonder twijfel: Tazio Nuvolari: wist te winnen met onbeschrijfbaar slechte wagens, of wanneer hij zelf nog geblesseerd was, op drie wielen, of met de auto in brand. Als je met een oude Alfa eind jaren dertig de machtige Duitse Auto Unions en Mercedessen op eigen bodem weet te verslaan, ben je niet van deze aarde. De biografie van Christopher Hilton is beklijvend leesmateriaal over deze legende. Edit: het valt mij nu net op dat alle 'slimsten' overlevers zijn, alle 'snelsten' in het harnas stierven. De drang naar de grens bij de tweede groep te sterk? | |
| Hyperdude | woensdag 13 september 2006 @ 19:26 |
Tazio Nuvolari had ik ook al genoemd, die ouwe gasten waren echt totaal gestoord quote:http://www.tazionuvolari.it/ ![]() ![]() | |
| Ratatosk | woensdag 13 september 2006 @ 19:45 |
| http://www.youtube.com/watch?v=Bdc3hBzYF5Q | |
| Soul79 | woensdag 13 september 2006 @ 20:54 |
quote:Dat niet alleen, hij zou er met zijn persoonlijkheid, mentaliteit en kennis gaandeweg ook een betere wagen van maken, doordat hij zijn team als geheel stimuleert en omhoog stuwt. Zoals hij dat destijds ook bij Ferrari heeft gedaan. Heeft op zich niks met puur racen te maken, maar wel met het vak van F1-coureur en dat beheerst hij gewoon ontzettend goed. Of je hem nu mag of niet. | |
| sjakie007 | woensdag 13 september 2006 @ 21:23 |
| Schumacher was de beste van zijn tijd, zoals Tazio Nuvolari, Stewart, Fangio etc van hun tijd de beste waren. Er is gewoon geen vergelijk mogelijk. | |
| rubbereend | woensdag 13 september 2006 @ 23:02 |
| we waren er toch al uit eigenlijk? [TOURNAMENT] FOK's Grootste coureur - De Uitslag!!!!!!!!!!!! | |
| DarkShine | donderdag 14 september 2006 @ 01:49 |
quote:Volledig mee eens. Je kunt de tijd van Fangio niet vergelijken met tegenwoordig. Schumi behoort wel tot de grootste ooit in de F1! |