quote:
Op zondag 10 september 2006 15:53 schreef pberends het volgende:[quote]De programs staan er bol van, met vage termen als:
"Respect voor eenieder"
"Je moet je buurman weer kunnen aanspreken"
"Normen en waarden zijn belangrijk"
blablabla
Allemaal als reactie op het verharde moraal in de samenleving van de afgelopen decennia. Het is best interessant, maar daar gaat de politiek toch amper over? Alsof de politiek een soort beschavingsmoraal op mensen kan projecteren. Ik heb nu niet het vermoeden dat mensen er aardiger op worden als de overheid met allerlei symboolwetgeving op "het fatsoen" gaat komen. Het moraal van de samenleving is verhard en zal alleen maar harder worden, het maakt niets uit wie er aan de macht komen.
O jawel. Als ik in contact kom met een buitenlandse student bij mijn studie, is het eerste wat ze opvalt aan Nederland dat iedereen zo weinig interesse toont en er altijd een beetje spottend gedaan wordt over 'ons Nederland', in tegenstelling tot bijvoorbeeld Marokko. Nu ben ik in Marokko geweest en je ziet dat de mensen daar veel hartelijker met elkaar omgaan en ook nog interesse dragen. Er is respect voor autoriteiten. Mensen groeten elkaar en de tradities en normen van het land staan hoog in het vaandel.
Wat er met Nederland aan de hand is, is dat niet alleen overheidsdiensten geprivatiseerd worden, maar ook normen, waarden en tradities. Dit verklaart ook voor een groot deel het mislukken van vele migranten. Degene met de grootste bek bepaalt hier wat de norm is. In Marokko heb je bijvoorbeeld een buurtvader, er is respect voor 'wijze mensen' etcetera. Hier wordt daar lacherig om gedaan. Een beetje nationalisme zou NL geen kwaad kunnen.
quote:
Meest hilarisch was nog de opmerking van Alexander Pechtold, die ook een opmerking maakte over dit onderwerp: "Mensen kijken elkaar angstig aan als ze bij elkaar in de trein zitten. Dat moet veranderen. Mensen moeten denken: 'Goh, wie is toch dat leuke persoon dat naast me in de trein komt zitten'"
Sorry, maar leeft die man in Fluffy-land ofzo? Ik denk dat de gemiddelde reactie nog steeds is over 4 jaar: "Oprotten mafkees, ik wil privacy en ruimte" van iemand die in de trein zit. De jaren 60 zijn voorbij, meneer Pechtold.
In tien jaar tijd is er erg veel veranderd in Nederland. Tegenwoordig is het streven om 'alles uit het leven te halen'. Het is niet gek dat rappers, bling-blingcultuur en SUV's zo populair zijn. Tegelijkertijd zie je een heimwee naar toen alles nog normaal was. Toen je nog op de grachten kon schaatsen, gegroet werd op straat en normaal met het OV kon reizen. Programma's als
Dat zal ze leren en de Tegenlicht-documentaire met Ad Verbrugge zijn populair en onderdeel van discussies.
Ik wil echt niet back in time, maar wat bindt mensen nog? En waar is de interesse gebleven? Mensen zappen hun leven door alsof het een tv-programma is. Vrijheid betekent dat je jezelf kunt ontwikkelen, maar wat ik waarneem is dat mensen vooral bezig zijn om aan sensaties te voldoen.
Ik begrijp ook niet wat er hilarisch is aan die opmerking van Pechtold. In de trein zie ik alleen contactgestoorde mensen die bezig zijn met hun nieuwe ringtone. Ik ben geen doemdenker maar ik zie het voor de generatie waar ik mee opgroei somber in.