abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41677003
De programs staan er bol van, met vage termen als:

"Respect voor eenieder"
"Je moet je buurman weer kunnen aanspreken"
"Normen en waarden zijn belangrijk"
blablabla

Allemaal als reactie op het verharde moraal in de samenleving van de afgelopen decennia. Het is best interessant, maar daar gaat de politiek toch amper over? Alsof de politiek een soort beschavingsmoraal op mensen kan projecteren. Ik heb nu niet het vermoeden dat mensen er aardiger op worden als de overheid met allerlei symboolwetgeving op "het fatsoen" gaat komen. Het moraal van de samenleving is verhard en zal alleen maar harder worden, het maakt niets uit wie er aan de macht komen.

Meest hilarisch was nog de opmerking van Alexander Pechtold, die ook een opmerking maakte over dit onderwerp: "Mensen kijken elkaar angstig aan als ze bij elkaar in de trein zitten. Dat moet veranderen. Mensen moeten denken: 'Goh, wie is toch dat leuke persoon dat naast me in de trein komt zitten'"

Sorry, maar leeft die man in Fluffy-land ofzo? Ik denk dat de gemiddelde reactie nog steeds is over 4 jaar: "Oprotten mafkees, ik wil privacy en ruimte" van iemand die in de trein zit. De jaren 60 zijn voorbij, meneer Pechtold.
pi_41677167
Gelukkig hebben we de groetzone nog.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_41682819
Tja, zo'n 50% van de mensheid vind ik al interessanter dan de rest.

Maar het wordt erger, 60% van de bevolking haalt het niveau MAVO niet en zelfs op de uni had ik het idee dat bepaalde mensen er niet thuis hoorden. Wat meneer Pechtold er ook van denkt, ik heb echt geen zin dergelijke mensen aandacht te geven.
pi_41683117
Des te socialer de overheid, des te asocialer het volk.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  zondag 10 september 2006 @ 19:46:00 #5
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41684358
Het is niet zo raar dat mensen ineens naar God gaan kijken en de kerken weer vollopen. Er zijn geen voorbeelden meer, er is alleen maar eigen verantwoordelijkheid
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_41684585
quote:
Op zondag 10 september 2006 19:46 schreef Aoristus het volgende:
Het is niet zo raar dat mensen ineens naar God gaan kijken en de kerken weer vollopen. Er zijn geen voorbeelden meer, er is alleen maar eigen verantwoordelijkheid
Wat is de relatie tussen voorbeelden en eigen verantwoordelijkheid?
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  zondag 10 september 2006 @ 20:07:56 #7
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41685081
quote:
Op zondag 10 september 2006 19:53 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Wat is de relatie tussen voorbeelden en eigen verantwoordelijkheid?
dat eigen verantwoordelijkheid een excuus voor het gebrek aan argumenten dreigt te worden. Daar hou ik Balkenende voor verantwoordelijk.
pi_41685602
quote:
Op zondag 10 september 2006 20:07 schreef Aoristus het volgende:

[..]

dat eigen verantwoordelijkheid een excuus voor het gebrek aan argumenten dreigt te worden. Daar hou ik Balkenende voor verantwoordelijk.
Maar wat heeft dat met voorbeelden te maken? Jij zegt dat er geen voorbeelden zijn maar alleen eigen verantwoordelijkheid. Ik zie het verband tussen die twee niet. Het is toch niet zo dat het gebrek aan voorbeelden de eigen verantwoordlijkheid stimuleren?
  zondag 10 september 2006 @ 20:58:06 #9
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41687064
quote:
Op zondag 10 september 2006 20:19 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Maar wat heeft dat met voorbeelden te maken? Jij zegt dat er geen voorbeelden zijn maar alleen eigen verantwoordelijkheid. Ik zie het verband tussen die twee niet. Het is toch niet zo dat het gebrek aan voorbeelden de eigen verantwoordlijkheid stimuleren?
voorbeelden van goede schrijvers, popidolen, mensen die iets betekenen voor de maatschappij. Dat bedoel ik met voorbeelden. Bij gebrek aan die mensen ontstaat er overal en in alle lagen gelegenheidspolitiek en allemaal aan de rechterflank van de politieke zijde
pi_41687329
quote:
Op zondag 10 september 2006 20:58 schreef Aoristus het volgende:

[..]

voorbeelden van goede schrijvers, popidolen, mensen die iets betekenen voor de maatschappij. Dat bedoel ik met voorbeelden.
Dat snap ik, maar ik zie het verband met de eigen verantwoordelijkheid niet zo. Nu komt daar blijkbaar ook nog gelegenheidspolitiek bij. Eigen verantwoordelijkheid stimuleert gelegenheidspolitiek? Misschien wordt het wat duidelijker als je een voorbeeld geeft.
  zondag 10 september 2006 @ 21:09:34 #11
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41687511
quote:
Op zondag 10 september 2006 21:04 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar ik zie het verband met de eigen verantwoordelijkheid niet zo. Nu komt daar blijkbaar ook nog gelegenheidspolitiek bij. Eigen verantwoordelijkheid stimuleert gelegenheidspolitiek? Misschien wordt het wat duidelijker als je een voorbeeld geeft.
Ik snap dat het misschien wat onduidelijk was, misschien helpt dit. Als er geen corrigerende maatschappelijke factor is, dan gaat iedereen elkaar controleren. In een kapitalistisch systeem waarbij iedereen gedwongen wordt elkaar te beconcurreren, is het makkelijk om argumenten af te wimpelen met een allesomvattende regel: eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk kun je dat niet overal toepassen, maar wel op het moment dat opportunisme een kans krijgt.
pi_41687651
quote:
Op zondag 10 september 2006 21:09 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Als er geen corrigerende maatschappelijke factor is, dan gaat iedereen elkaar controleren. In een kapitalistisch systeem waarbij iedereen gedwongen wordt elkaar te beconcurreren, is het makkelijk om argumenten af te wimpelen met een allesomvattende regel: eigen verantwoordelijkheid.
De eigen verantwoordelijkheid is gewoon een gegeven, niet een regel. Dat mensen er tegenwoordig meer op aangesproken wordt is het gevolg van politieke keuzes. Niet van het ontbreken van voorbeelden.
  zondag 10 september 2006 @ 21:19:12 #13
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41687844
quote:
Op zondag 10 september 2006 21:13 schreef Tikorev het volgende:

[..]

De eigen verantwoordelijkheid is gewoon een gegeven, niet een regel. Dat mensen er tegenwoordig meer op aangesproken wordt is het gevolg van politieke keuzes. Niet van het ontbreken van voorbeelden.
De TS beweert anders en ik ben het met 'm eens
pi_41687928
quote:
Op zondag 10 september 2006 21:19 schreef Aoristus het volgende:

[..]

De TS beweert anders en ik ben het met 'm eens
Ik zie in de OP niets staan over voorbeelden.
  zondag 10 september 2006 @ 21:21:42 #15
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_41687953
quote:
Op zondag 10 september 2006 21:21 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Ik zie in de OP niets staan over voorbeelden.
ja? Ik zie ze wel. Goed lezen
pi_41688066
quote:
Op zondag 10 september 2006 21:21 schreef Aoristus het volgende:

[..]

ja? Ik zie ze wel. Goed lezen
Misscien even een quote?
  maandag 11 september 2006 @ 13:35:22 #17
120392 Coldplaya
Speed of sound
pi_41704465
quote:
Op zondag 10 september 2006 15:53 schreef pberends het volgende:

[quote]De programs staan er bol van, met vage termen als:

"Respect voor eenieder"
"Je moet je buurman weer kunnen aanspreken"
"Normen en waarden zijn belangrijk"
blablabla

Allemaal als reactie op het verharde moraal in de samenleving van de afgelopen decennia. Het is best interessant, maar daar gaat de politiek toch amper over? Alsof de politiek een soort beschavingsmoraal op mensen kan projecteren. Ik heb nu niet het vermoeden dat mensen er aardiger op worden als de overheid met allerlei symboolwetgeving op "het fatsoen" gaat komen. Het moraal van de samenleving is verhard en zal alleen maar harder worden, het maakt niets uit wie er aan de macht komen.
O jawel. Als ik in contact kom met een buitenlandse student bij mijn studie, is het eerste wat ze opvalt aan Nederland dat iedereen zo weinig interesse toont en er altijd een beetje spottend gedaan wordt over 'ons Nederland', in tegenstelling tot bijvoorbeeld Marokko. Nu ben ik in Marokko geweest en je ziet dat de mensen daar veel hartelijker met elkaar omgaan en ook nog interesse dragen. Er is respect voor autoriteiten. Mensen groeten elkaar en de tradities en normen van het land staan hoog in het vaandel.

Wat er met Nederland aan de hand is, is dat niet alleen overheidsdiensten geprivatiseerd worden, maar ook normen, waarden en tradities. Dit verklaart ook voor een groot deel het mislukken van vele migranten. Degene met de grootste bek bepaalt hier wat de norm is. In Marokko heb je bijvoorbeeld een buurtvader, er is respect voor 'wijze mensen' etcetera. Hier wordt daar lacherig om gedaan. Een beetje nationalisme zou NL geen kwaad kunnen.
quote:
Meest hilarisch was nog de opmerking van Alexander Pechtold, die ook een opmerking maakte over dit onderwerp: "Mensen kijken elkaar angstig aan als ze bij elkaar in de trein zitten. Dat moet veranderen. Mensen moeten denken: 'Goh, wie is toch dat leuke persoon dat naast me in de trein komt zitten'"

Sorry, maar leeft die man in Fluffy-land ofzo? Ik denk dat de gemiddelde reactie nog steeds is over 4 jaar: "Oprotten mafkees, ik wil privacy en ruimte" van iemand die in de trein zit. De jaren 60 zijn voorbij, meneer Pechtold.
In tien jaar tijd is er erg veel veranderd in Nederland. Tegenwoordig is het streven om 'alles uit het leven te halen'. Het is niet gek dat rappers, bling-blingcultuur en SUV's zo populair zijn. Tegelijkertijd zie je een heimwee naar toen alles nog normaal was. Toen je nog op de grachten kon schaatsen, gegroet werd op straat en normaal met het OV kon reizen. Programma's als Dat zal ze leren en de Tegenlicht-documentaire met Ad Verbrugge zijn populair en onderdeel van discussies.

Ik wil echt niet back in time, maar wat bindt mensen nog? En waar is de interesse gebleven? Mensen zappen hun leven door alsof het een tv-programma is. Vrijheid betekent dat je jezelf kunt ontwikkelen, maar wat ik waarneem is dat mensen vooral bezig zijn om aan sensaties te voldoen.

Ik begrijp ook niet wat er hilarisch is aan die opmerking van Pechtold. In de trein zie ik alleen contactgestoorde mensen die bezig zijn met hun nieuwe ringtone. Ik ben geen doemdenker maar ik zie het voor de generatie waar ik mee opgroei somber in.
Fear and Loathing in Clarksville.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')