ook als jij de VERMEENDE terrorist bent?quote:Op donderdag 7 september 2006 14:31 schreef PsychoDominator het volgende:
Ik ben het er best mee eens. De algemene veiligheid vind ik toch een stuk belangrijker dan de rechten van een (vermeende) terrorist. Als er indertijd bijvoorbeeld wat harder omgegaan was met die kaper die gearresteerd werd vóór 11 september, had dit duizenden levens kunnen schelen.
Alleen moet het allemaal niet zo geheim, er moet goed controleerd worden of er niet te ver gegaan wordt.
Ik vind vormen van lichamelijke marteling niet toelaatbaar. Maar als je een vermeend terrorist bent dan heb je evengoed toch dingen gedaan die niet helemaal door de beugel kunnen. Want ik zie de politie mij niet oppakken en ondervragen als een terroristquote:Op donderdag 7 september 2006 14:38 schreef ed_reeb het volgende:
[..]
ook als jij de VERMEENDE terrorist bent?
Als je deze gedachtegang nou eens doortrekt.quote:Op donderdag 7 september 2006 14:34 schreef damian5700 het volgende:
Ik heb het programma niet gevolgd en weet niet exact hoe de vraag is gesteld, maar ik denk dat de strekking is dat verdachten van terrorisme onderworpen mogen worden aan ruimere technieken om informatie los te peuteren dan, zeg maar, reguliere verdachten.Ik denk niet dat dit losstaand gegeven een principieel VVD-standpunt is, maar het is overduidelijk dat zij de problemen van het internationaal terrorisme onderkennen en dat zij er een bepaalde prioriteit aan geven om het aan te pakken.
Je vindt dus dat 'regeringen' mogen martelen, maar dat ze het nooit mogen toegeven, want dan bederven ze de burgers?quote:Op donderdag 7 september 2006 14:48 schreef basset het volgende:
Dit hoort helemaal niet naar buiten te komen en regeringen moeten dit niet toegeven dat ze dit doen.
Dit moet men blijven veroordelen (of ze zich er nou aan houden of niet)
Waarom?
Dit is weer een signaal dat geweld geoorlooft is en onder omstandigheden goed te praten.
Dit slaat over op het volk, in de opvoeding en dus op de toekomst. Dit is een subtiel duwtje naar een nog hardere samenleving. He tis niet veel, maar al die subtiele duwtjes maakt een aardverschuiving.
Om het even wat lichtvoetig uit te drukken: Leugentjes om bestwil zijn niet altijd verkeerd.
Er moeten grenzen zijn en die moeten blijven, want ze worden zoiezo wel overschreden, alleen het gevaar is dat, als de grens verschuift, deze nog verder overschreden wordt.
Bijvoorbeeld snelheid:
Vroeger max snelheid: 100 iedereen reed minimaal 110/120
Nu max 120: Iedereen rijd 130/140
Ik ben het in dit geval eens met van Balen vreemd genoeg, dat het geheim had moeten blijven. Regeringen spelen nu eenmaal vieze spelletjes.
Als je het zo nodig zwart/wit wilt zien: Hoe moeilijk ik het ook vind: Jaquote:Op donderdag 7 september 2006 14:52 schreef OllieA het volgende:
[..]
Je vindt dus dat 'regeringen' mogen martelen, maar dat ze het nooit mogen toegeven, want dan bederven ze de burgers?
Jij wil met spelregels vechten tegen een tegenstander die de spelregels aan zijn laars lapt. Dan verlies je geheid.quote:Op donderdag 7 september 2006 14:54 schreef LSS het volgende:
Wij zijn Europeanen. Wij zijn beschaafde mensen en dus dompelen wij geen vermeende terroristen en ander gajes onder in water. Doen we dat wel, dan hebben we dus niets geleerd sinds de middeleeuwen. Welke van de pot gerukte debiel is het hier nu mee eens? Dit is martelen en volkomen verwerpelijk. Als wij ons in laten met dit soort nazipraktijken dan zijn wij niet minder slecht dan de "terroristen" die we bestrijden. Ik vind het walgelijk.
Of we proberen de informatie eruit te trekken terwijl de persoon in kwestie echt niets weet van terrorische acties en blijft voor zijn leven lang getraumatiseerd.quote:Op donderdag 7 september 2006 14:55 schreef basset het volgende:
Of we trekken de juiste informatie er uit en redden veel levens.
Tenzij iemand een andere oplossing heeft. Van mijn part waarheidsserum, als dat echt bestaat.
Volgens mij deed van Baalen deze uitspraak in het licht van de bekentenis van Bush over de geheime CIA gevangenissen en de praktijken aldaar.quote:Op donderdag 7 september 2006 14:45 schreef OllieA het volgende:
[..]
Als je deze gedachtegang nou eens doortrekt.
Onze jongens en meisjes in Uruzgan pakken iemand waarvan ze denken dat het een terrorist is. Dus niet gewoon een talibanpapaverboer, maar een vriendje van Osama, zeg maar.
Dan zou Van Baalen het dus goed vinden dat onze jongens en meisjes die mogelijke terrorist net zo lang onder water houden (in een container met airco) tot hij vertelt waar Osama is?
Zou de VVD dat echt vinden?
Ik stel me eerder voor dat mijn partner door Hans van Baalen van haar bed wordt gelicht en net zo lang met haar kop onder water wordt gehouden tot ze bekent dat ze terrorist is.quote:Op donderdag 7 september 2006 15:08 schreef basset het volgende:
Stel iemand om wie je geeft wordt ontvoerd en als je binnen 48 uur niet aan een belachelijke eis voldoet krijgt die een kogel.
Heel hollywood allemaal, maar gewoon even voor de beeldspraak.
Op de een of andere manier achterhaal je een verdachte.
Alle "humane" oplossingen werken niet.
Wat zou jij er voor over hebben om diegene om wie je geeft terug te krijgen? Ik een heleboel. Ook mn "menselijkheid" ja. Want onder de juiste (verkeerde dus) omstandigheden zijn we niets anders dan beesten.
Dat vergoeilijkt natuurlijk niets. Het betekent overigens niet dat ik vind dat verdachten van elk willekeurige strafbaar feit enkel met een fluwelen handschoen mag worden aangepakt om te voldoen aan onze universele westerse beschavingsnorm. Sommige situaties nopen bijzondere actie en dat is niet bepaald iets om trots over te zijn, maar het blijkt simpelweg nodig om daarmee mensenlevens te redden.quote:Op donderdag 7 september 2006 15:08 schreef basset het volgende:
Stel iemand om wie je geeft wordt ontvoerd en als je binnen 48 uur niet aan een belachelijke eis voldoet krijgt die een kogel.
Heel hollywood allemaal, maar gewoon even voor de beeldspraak.
Op de een of andere manier achterhaal je een verdachte.
Alle "humane" oplossingen werken niet.
Wat zou jij er voor over hebben om diegene om wie je geeft terug te krijgen? Ik een heleboel. Ook mn "menselijkheid" ja. Want onder de juiste (verkeerde dus) omstandigheden zijn we niets anders dan beesten.
Gelukkig is de Nederlandse rechtstaat niet op dergelijke visies gebaseerd.quote:Op donderdag 7 september 2006 15:00 schreef slaapkamermug het volgende:
[..]
Jij wil met spelregels vechten tegen een tegenstander die de spelregels aan zijn laars lapt. Dan verlies je geheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |